Nieuwe proxmox homeserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spockster
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:07
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe homeserver samenstellen, ter vervanging van mijn oude HP Microserver Gen8. Deze heeft een Intel Xeon E3 1260L, 12GB RAM, 1x512GB SSD (voor VM's) en 3x4TB HDD (NAS VM).

De server draait ESX en wordt nu vooral gebruikt als:
- NAS
- Docker containers
- Plex
- Home Assistant
- piHole
- Windows 11 systeem
- Enkele Linux systemen

Ik loop nu vooral tegen RAM limiet aan en ik zou ook graag wat expirimenteren met Frigate en AI. Ook Plex transcoding is niet/nauwelijks mogelijk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs rond de € 1200.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basiscomponenten. Recente CPU, 64GB RAM

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU voor plex transcoding

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik heb wat research gedaan en op onderstaand systeem uitgekomen. Hierbij heb ik nog onderstaande vragen:
  • Moederbord: Betere bang for the buck alternatieven? Moet geen extra functies zoals wifi of bluetooth hebben.
  • RAM: De prijs van dit specifieke setje is de laatste maand verdubbeld. Goedkopere alternatieven?
  • Case: De beschikbare plek is beperkt, Hoogte max. 40cm, liefst rond de 35cm. Diepte max. 40cm, ook liefst rond de 35cm. Zijn er betere alternatieven? Staat in bergruimte, dus moet niet mooi zijn, vooral functioneel.
  • Fans: CPU fan, welke past in de case? Redelijk stil. Extra case fans noodzakelijk? In de bergruimte kan het in de zomer wel wat warmer worden, rond de 25°.
  • Voeding: Betere of zuinigere voeding? Liefst platinium, of maakt dit niets uit?
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-14400 (SRN46) Tray€ 144,26€ 144,26
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H€ 101,82€ 101,82
2Interne harde schijvenWD Red Plus (512MB cache), 10TB€ 238,35€ 476,70
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 48,93€ 48,93
1ProcessorkoelingJonsbo HP-400S€ 28,95€ 28,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16€ 131,95€ 131,95
1VoedingenFractal Design Ion+ 2 Platinum 860W€ 162,32€ 162,32
1Interne SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 99,89€ 99,89
Totaal€ 1.194,82

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
In een niet zo heel oud topic met ongeveer dezelfde vraag heb ik deze build voorgesteld, met name de behuizing kan een interresant alternatief voor je zijn. En heb je twee harddisks genomen om een backup en/of een RAID 1 te maken? Als dat niet zo is koop je een schijf met flinke capaciteit voor minder euros dan twee WD's: Seagate Barracuda 3.5-inch HDD (2024), 24TB, dat spaart wat stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Even out-of-the-box: ik heb bijna dezelfde server, maar dan met 16GB RAM en een GPU (Quadro P400 voor transcoding). Het is het een goedkope alternatieve oplossing die je kan overwegen:
- RAM upgraden naar 16GB
- Containers draaien en niet teveel resources toewijzen
- Quadro-kaartje toevoegen voor transcoding

Je zou dan dezelfde setup hebben als ik en dan is het bij mij qua RAM-gebruik icm de containers zo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0A7-r1m2LGTWKliwk-HYyfuJuo=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/TaHsPw5l6NPMUJa9XlAyzSK1.png?f=fotoalbum_medium

Ik weet niet precies of je eisen veel hoger zijn dan die van mij (ik heb niet zoveel gebruikers :P) maar het geeft wel een idee van de rek die er nog in kan zitten. Zelfs met 12GB zou je wat over hebben en zou deze setup werken: ik zie nooit >60% RAM usage. Veel containers kunnen met minimale hoeveelheid RAM af (caddy heeft bijvoorbeeld maar 128MB)

Maargoed, mocht je meer willen dan bijvoorbeeld die Quadro aankan, of je wilt meer VM's draaien, dan zal je met 12GB (maar ook met 16GB) natuurlijk in de knoei komen...

edit: eigenlijk is het grootste probleem wel die Windows-VM, (zonde van al dat geheugen :+) maar dat maakt het bovenstaande een stuk lastiger, al is misschien 4GB geheugen alsnog genoeg om het verschil te maken. Ik weet alleen niet of er nog genoeg rek in zit en wat je verder nog van plan bent. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 01-08-2025 12:27 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:47
Je moederbord is de DDR5 variant. Zie hieronder voor de DDR4 variant (en ook nog goedkoper)
Is er een reden om zo'n zware PSU te nemen?
Ik zit zelf naar een vergelijkbaar systeem te kijken en denk aan onderstaande PSU
1Voedingenbe quiet! Pure Power 13 M | 550W€ 87,99€ 87,99
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 89,99€ 89,99

Zie ook hier de goede resultaten onder hele lichte load:
https://hwbusters.com/psu...0w-atx-v3-1-psu-review/7/
https://hwbusters.com/bes...loads-hardware-busters/5/

[ Voor 31% gewijzigd door jaspermeul op 01-08-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:12
In je lijstje is je moederbord DDR5 (zoals jaspermeul al aangeeft) en je geheugen DDR4. Dit gaat niet werken ;)

Als alternatief: wil je meer CPU power hebben dan is een AMD AM4 systeem met een 5700G wellicht een optie. Die cpu is momenteel erg goedkoop en de moederborden zijn ook goedkoper dan bij Intel. Draait ook nog gewoon DDR4. Voor Plex transcoding zou ik een losse Intel ARC310 pakken i.p.v. de Nvidia Quadro. Draait bij mij als een tierelier in een Ubuntu VM onder ESXi 8u3 (GPU passthrough kreeg ik niet aan de praat in Windows - de beruchte error code 43 in device manager, maar uiteindelijk werkt Ubuntu zelfs fijner eigenlijk).

Jij draait nu ESXi, maar gaat overstappen op Proxmox?

[ Voor 7% gewijzigd door dhrto op 07-08-2025 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reenavdm
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 07-08 12:11
Waarom neemt iedereen hier consumer grade hardware voor servers. Haal toch een EPYC of Xeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juiced01
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
reenavdm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 10:06:
Waarom neemt iedereen hier consumer grade hardware voor servers. Haal toch een EPYC of Xeon.
Ik vraag dit als serverhardwareleek, maar, wat biedt dat voor een thuisservertje in de meterkast met wat containers als Home Assistant, PiHole, Plex, een Windows VM en wat Linux VM's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:31
Wil je heel graag die Windows VM draaien op de server? Want anders kan het een stuk goedkoper en energie zuiniger. Denk ook even aan het aantal kilowattuur wat die server verbruikt en dus kost, aangezien het 24/7 verbruik is.

Ik draai een vergelijkbare set aan containers direct op Debian als Docker host op een oDroid H3, inclusief Plex transcoding op de Intel CPU en Frigate met een Google Coral TPU voor onder de 10Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:53

Thapous

Nee toch niet.

Grappig, ik heb ongeveer dezelfde config, zie Inventaris: https://tweakers.net/gallery/176946/inventaris/
Qua workload heb ik het ook ongeveer hetzelfde, ik heb alleen een paar voor mijzelf kritieke services waardoor ik heb gekozen om twee servers te kopen.

Qua case vind ik de case die ik heb prima, maar als je ooit schijven wilt uitbreiden is dit te weinig voor jou.
Qua voeding heb ik twee oude be quiets gekocht, maar da's aan smaak onderhevig. Ik heb er eentje van 300 watt en eentej van 500 watt volgens mij. Die jij hier kiest is nogal groot voor wat je wilt doen
Ik heb ddr4 mobo en geheugen, die snelheid ga ik niet nodig hebben en scheelt in kosten.
Qua ssd ben ik voor een Lexar gegaan, die was iets sneller dan de samsung op papier, en wat goedkoper.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
Korte antwoord: geld

Voor een beetje homelab / hobby is het professionele server spul echt overkill: duur, vreet energie en maakt herrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reenavdm
dhrto schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Voor een beetje homelab / hobby is het professionele server spul echt overkill: duur, vreet energie en maakt herrie.
Tweedehands of vorige generatie nemen kan altijd ook als het teveel kost. Of low end budget optie van deze generatie. Met twee oude xeons 24-32 cores ben je waarschijnlijk beter af voor dir soort setup. Als je het niet als een desktop gaat gebruiken waarom is een 5GHz chip met optimisaties voor single core / thread prestaties dan nodig?

Haal toch lekker zo een oude kast en gooi er wat schijven in
v&a aangeboden: HP Proliant DL380p Gen8 (2x Xeon E5-2630 12-cores, 96GB DDR3)
v&a aangeboden: Zelfbouw Server PC met Xeon en 128Gb geheugen

Met 2 nieuwe schijven uitvoering: WD Red Plus (256MB cache), 12TB

Totaalprijs ongeveer 675€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reenavdm
dhrto schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 11:45:
[...]

Servers gebruiken echt niet zoveel. Daarbuiten is elektriciteit redelijk goedkoop. Meeste server voedingen zijn 550w-1000w.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dhrto
reenavdm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:00:
[...]

Tweedehands of vorige generatie nemen kan altijd ook als het teveel kost. Of low end budget optie van deze generatie. Met twee oude xeons 24-32 cores ben je waarschijnlijk beter af voor dir soort setup. Als je het niet als een desktop gaat gebruiken waarom is een 5GHz chip met optimisaties voor single core / thread prestaties dan nodig?
Definieer 'beter'. Prima om tweedehands iets aan te schaffen, maar dit kan net zo goed met AM4 spul.

Ik ben zo'n 20+ jaar geleden ook begonnen met afdankertjes van het werk. Meerdere Xeon's gehad met quad channel geheugen en later ook met Threadrippers aan de slag gegaan (is alweer meer workstation spul, dan server spul). Hartstikke leuk om mee te spelen, als je de ruimte ervoor hebt, geluid geen issue is en je zelf de elektriciteitsrekening niet hoeft te betalen ;)

We hebben het hier over homelab zaken voor 1-4 users max, 50 W verbruik max (factor 10x met 'echte' servers). Dat tikt behoorlijk aan als je er meerdere van hebt staan. De grootste bottleneck bij meerdere VM's is naast geheugen (zorg dat je nooit geheugen 'over provisioned'), vooral de storage. Zorg dat dit op een rappe NVME met dram cache draait. Zeff heb ik nu 2x een 5600G (6 cores / 12 theads) draaien met 64 GB ram elk, met ongeveer 6-7 VM's per host. Overboeking op CPU ca. 1,5-2x de threads. Zal het sneller zijn op een vorige generatie Xeon, misschien wel. Ik heb in elk geval geen enkel moment het idee gehad dat ik moest 'wachten' op de server. Maar bij mij past in een mini-ITX kastje in de meterkast en het verbruik is slechts ca. 50 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:37
Qua hardware off-topic, maar ook weer niet:
Houdt er rekening mee dat Frigate het beste werkt met een GPU + AI-module (dus allebei).
Als je een CPU hebt met iGPU dan kun je die aan Frigate geven, maar dan geeft Proxmox zelf geen beeld meer. Dit werkt op zich prima (ik doe dit nu zo), maar hoop maar dat je geen trammelant krijgt met je Proxmox-box want je hebt geen lokale console access meer... Dat gezegd hebbende: Proxmox is gelukkig heel stabiel - ben niet tegen problemen aangelopen.

TL;DR: Het hoeft niet, maar idealiter heb je twee GPU's als je Frigate gevirtualiseerd wilt draaien.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netmeester
  • Laatst online: 15:37
Omdat EPYC en Xeon geen iGPU hebben. Een normale server heeft dat niet nodig, maar voor een hobby-servertje vind ik dat toch echt prettiger.

Ipmi with your rhythm stick. Ipmi, IPMI!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:31
reenavdm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:11:
[...]

Servers gebruiken echt niet zoveel. Daarbuiten is elektriciteit redelijk goedkoop. Meeste server voedingen zijn 550w-1000w.
Als je server 100watt continue 24/7 gebruikt, dan is dat bij een stroomprijs van 25ct per kilowattuur al 200+ euro op jaarbasis. En ongeveer een kwart van het gemiddelde stroomverbruik van een Nederlands gezin.

Dat is toch wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er is een zuinige server topic.

Je hebt thuis geen tientallen of honderdtallen gelijktijdige clients, daarom heb je geen processor nodig met een enorme cache. Tegenwoordig hebben gewone desktop processoren meer cache dan servers uit het recente verleden. De huidige desktopmoederborden zijn overbemeten voor een taak als server.

Niet alleen hardware is van belang, er zijn meer factoren: BIOS instellingen, OS keuze, minimaliseren van het aantal actieve VM's, en configuratie. Virtual machines en logging zijn twee belangrijke factoren die energie kosten. Die zou je daarom moet beperken. Zogenaamde containers zijn ingebouwd in het Linux besturingssysteem en daarmee kun je met veel minder geheugen en hardware veel meer laten draaien.

1ProcessorsIntel Core i5-13400 Boxed€ 155,99€ 155,99
1MoederbordenKontron K3843-B€ 195,65€ 195,65
1Interne harde schijvenToshiba MG10 (SATA, Standaard, 512e), 20TB€ 316,99€ 316,99
1Geheugen internCrucial CT2K32G56C46U5€ 151,59€ 151,59
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 99,-€ 99,-
1Interne SSD'sSamsung 990 EVO Plus 2TB€ 123,29€ 123,29
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.042,51

Behuizing naar voorkeur toe te voegen. Het beste is een towerbehuizing. Er zijn bij lage belasting geen kastventilatoren nodig, hooguit 1 uitblazende 120 of 140mm ventilator op een laag toerental. Bij de kast meegeleverde ventiltoren zijn vaak van slechte kwaliteit en lawaaierig.

Vergeet backup niet. Daarvoor kun je nog een hard disk aanschaffen of oude hard disks hergebruiken in een externe behuizing, tijdelijk via USB aangesloten.

Mirroring (RAID-1,5,10,..) is geen backup. Het beschermt niet tegen gebruikersfouten, wat het meest voorkomende probleem is.

Wat betreft je eigen lijstje:
• er staat overklokgeheugen uit 2019 in je lijst, dat is ongeschikt.
• voor een beetje meer geld heb je een grotere SSD die ontworpen is voor een langere levensduur.
• een 80plus platinum voeding is mooi, maar alleen nodig als je idle verbruik 10% (hier 86W) of hoger ligt.

80plus is een slechte graadmeter voor een server met een idle verbruik van onder 20W, dat komt omdat veel ATX voedingen een hoge overhead hebben. Minder dan 50% efficiëntie is 'normaal' bij ATX voedingen onder 10W AC. Een zuinige adapter met PicoPSU-160XT blijft efficiënt bij lage belasting. Dan kan de server circa 5W in idle verbruiken (Debian, geen VM's).

Heb je toch VM's nodig, zet ze dan alleen aan wanneer ze nodig zijn.

Een dichte (strakke, metalen) Fractal Design kast heeft momenteel mijn voorkeur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:49
reenavdm schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 12:00:
Met twee oude xeons 24-32 cores ben je waarschijnlijk beter af voor dir soort setup.
Verre van.

- De aanschaf is duurder
- De koeling maakt meer herrie
- Er komt meer warmte vanaf
- Het gebruikt meer stroom

En misschien nog wel de grootste showstopper:
Zo'n oude Xeon is helemaal niet sneller dan een hedendaagse consumenten CPU.

En dat is dan ook de gelijk het antwoord op de eerste post in dit topic, waarom consumentenspul voor servers wordt gebruikt: consumer grade hardware is gewoon goed genoeg voor een consumer grade server.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1