Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe homeserver samenstellen, ter vervanging van mijn oude HP Microserver Gen8. Deze heeft een Intel Xeon E3 1260L, 12GB RAM, 1x512GB SSD (voor VM's) en 3x4TB HDD (NAS VM).
De server draait ESX en wordt nu vooral gebruikt als:
- NAS
- Docker containers
- Plex
- Home Assistant
- piHole
- Windows 11 systeem
- Enkele Linux systemen
Ik loop nu vooral tegen RAM limiet aan en ik zou ook graag wat expirimenteren met Frigate en AI. Ook Plex transcoding is niet/nauwelijks mogelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs rond de € 1200.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basiscomponenten. Recente CPU, 64GB RAM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU voor plex transcoding
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb wat research gedaan en op onderstaand systeem uitgekomen. Hierbij heb ik nog onderstaande vragen:
Ik wil een nieuwe homeserver samenstellen, ter vervanging van mijn oude HP Microserver Gen8. Deze heeft een Intel Xeon E3 1260L, 12GB RAM, 1x512GB SSD (voor VM's) en 3x4TB HDD (NAS VM).
De server draait ESX en wordt nu vooral gebruikt als:
- NAS
- Docker containers
- Plex
- Home Assistant
- piHole
- Windows 11 systeem
- Enkele Linux systemen
Ik loop nu vooral tegen RAM limiet aan en ik zou ook graag wat expirimenteren met Frigate en AI. Ook Plex transcoding is niet/nauwelijks mogelijk.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Prijs rond de € 1200.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Basiscomponenten. Recente CPU, 64GB RAM
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel CPU voor plex transcoding
Ga je overklokken?
Nee
Wat verwacht je van ons?
Ik heb wat research gedaan en op onderstaand systeem uitgekomen. Hierbij heb ik nog onderstaande vragen:
- Moederbord: Betere bang for the buck alternatieven? Moet geen extra functies zoals wifi of bluetooth hebben.
- RAM: De prijs van dit specifieke setje is de laatste maand verdubbeld. Goedkopere alternatieven?
- Case: De beschikbare plek is beperkt, Hoogte max. 40cm, liefst rond de 35cm. Diepte max. 40cm, ook liefst rond de 35cm. Zijn er betere alternatieven? Staat in bergruimte, dus moet niet mooi zijn, vooral functioneel.
- Fans: CPU fan, welke past in de case? Redelijk stil. Extra case fans noodzakelijk? In de bergruimte kan het in de zomer wel wat warmer worden, rond de 25°.
- Voeding: Betere of zuinigere voeding? Liefst platinium, of maakt dit niets uit?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | Intel Core i5-14400 (SRN46) Tray | € 144,26 | € 144,26 |
1 | Moederborden | Gigabyte B760M DS3H | € 101,82 | € 101,82 |
2 | Interne harde schijven | WD Red Plus (512MB cache), 10TB | € 238,35 | € 476,70 |
1 | Behuizingen | Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP | € 48,93 | € 48,93 |
1 | Processorkoeling | Jonsbo HP-400S | € 28,95 | € 28,95 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK64GX4M2E3200C16 | € 131,95 | € 131,95 |
1 | Voedingen | Fractal Design Ion+ 2 Platinum 860W | € 162,32 | € 162,32 |
1 | Interne SSD's | Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 1TB | € 99,89 | € 99,89 |
Totaal | € 1.194,82 |