Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 49% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 16:38 ]
[ Voor 49% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 16:38 ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
Toke_gt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:52:
Het is een en al gissen van mijn kant, maar als jij altijd hebt aangegeven dat je niet van functie wilt veranderen, kan ik me voorstellen dat ze inschatten dat dit niet goed gaat uitpakken. Onder je niveau, nog niet helemaal hersteld etc etc. Misschien vermoeden ze dat je in no time uit deze functie wilt overstappen naar iets wat meer bij je huidige functie ligt als je helemaal hersteld bent.
Belangrijk dus, zou ik zeggen, om open kaart te spelen. Dat je niet terug wilt naar je huidige functie, maar dat je wilt overstappen naar iets waar minder druk op ligt en waar je wel fulltime kunt werken.
Bij mijn werkgever zouden ze daar zeker voor open staan, als je daar zelf eerlijk in bent.
Staat jouw werkgever dat niet, dan zou ik gewoon gaan omzien naar een andere baan. Al dan niet via de officiële route van tweede spoor. Zo groot is het verschil tussen 32 en 40 uur nou ook weer niet dat je dat niet anders kunt oplossen.
[ Voor 9% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:00 ]
Toke_gt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:02:
Hm, klinkt niet alsof ze het beste met je voor hebben. Hoe graag wil jij bij dit bedrijf blijven? Wat zijn de voordelen?
Wat is je kans van slagen als je gewoon elders gaat solliciteren?
Maar vooral: het is nooit te laat om aan te geven dat je wél wilt veranderen van functie. Komen ze dan meteen weer met een VSO op de proppen, dan weet je dat dit bedrijf jou nooit een faire kans gaat geven tot ontwikkeling op een ander terrein, in een andere functie.
Via tweede spoor kun je ook switchen naar een ander vakgebied toch? En marketing is heel breed, zou je ergens anders geen werk in je vakgebied kunnen vinden waar de druk minder hoog is?
[ Voor 18% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 16:40 ]
[ Voor 39% gewijzigd door evilution op 30-07-2025 20:23 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Tja, voor dat geld neemt 90% van de Nederlanders vandaag nog ontslag om morgen of over een half jaar ergens anders weer te gaan solliciteren...
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:10:
Je hebt altijd aangegeven in je huidige functie te willen terugkeren maar nu wil je ook wel een andere functie vervullen. Dat heet voortschrijdend inzicht.
Zijn er redenen om niet in je huidige functie terug te keren? Wellicht is de functie waar je nu aan denkt dan al vervult maar er komt vast nog wel eens een nieuwe kans?
Bij tweede spoor wordt gezocht naar een "passende functie". Waarbij een "passende functie" minimaal 60% van je huidige salaris oplevert. Kan dus een financiële aderlating zijn.
President schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:12:
[...]
Tja, voor dat geld neemt 90% van de Nederlanders vandaag nog ontslag om morgen of over een half jaar ergens anders weer te gaan solliciteren...
Maar je wilt niet terug op je oude functie zeg je in de TS en zoekt eigenlijk naar een manier om er financieel zo goed mogelijk uit te komen?
Ik zou toch het een en ander bespreken.
Balen van de pabo, is onderwijsassistent niks voor je?
[ Voor 42% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:19 ]
Ik heb een MBO Marketing & Communicatie afgerond in 2015. En ik werk gewoon graag met kinderen. De stages op de pabo waren geweldig en gaven me zoveel energie. Ik hoop (maar weet dat dus nog niet) dat een KDV datzelfde gevoel geeft. Mezelf nuttig kunnen maken, (kleine) mensen wat bij kunnen leren. Dat soort dingen.Bernard0343 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:19:
Misschien is het goed om eerst zelf (redelijk) goed te weten welke kant je zelf op wil. Dat kan in een tweede spoor traject maar volgens mij weet je enigzins wat je wilt. Als je voor jezelf helder hébt wat je wil, kan je ook helder aan een ánder vertellen wat je wil.
Je hebt gestudeerd, een HBO of WO opleiding? En wat trekt je aan de PABO of een opleiding KDV?
Gebruik dat tweede spoor dan om na te denken wat je wilt en wat bij je past. Als het een beetje goede begeleiding heeft heb je er ook gewoon de voordelen aan die ik benoemde. Tweede spoor is dacht ik ook een jaar? Dus je hebt best wel wat tijd om je te oriënteren.empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:15:
[...]
Ik verdien maar net iets boven het minimumloon (€15,48) dus dat verschil kan nooit groot zijn
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:22:
[...]
Gebruik dat tweede spoor dan om na te denken wat je wilt en wat bij je past. Als het een beetje goede begeleiding heeft heb je er ook gewoon de voordelen aan die ik benoemde. Tweede spoor is dacht ik ook een jaar? Dus je hebt best wel wat tijd om je te oriënteren.
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:22:
[...]
Gebruik dat tweede spoor dan om na te denken wat je wilt en wat bij je past. Als het een beetje goede begeleiding heeft heb je er ook gewoon de voordelen aan die ik benoemde. Tweede spoor is dacht ik ook een jaar? Dus je hebt best wel wat tijd om je te oriënteren.
[ Voor 7% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:26 ]
Kan BBL geen onderdeel zijn van de re-integratie, of is voor re-integratie vergelijkbare opleiding mogelijk?
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:30:
[...]
Kan BBL geen onderdeel zijn van de re-integratie, of is voor re-integratie vergelijkbare opleiding mogelijk?
Overigens heb je volgens Poortwachter geen keus hier in. Of je gaat binnen 12 maanden weer aan het werk, of je gaat het tweede spoor in.
Dus ga dit gewoon positief in en kijk wat het je kan brengen.
[ Voor 53% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:35 ]
Dat is wel wat doemdenkerij. Dat je geen vacatures ziet kan ook als oorzaak hebben dat ze indirect worden geworven, of dat je vooral instroomt vanuit een opleiding. Met de opleiding kun je misschien ook naar bijvoorbeeld een BSO. Of iets anders waar je met kinderen werkt. Bovendien is het land groter dan jouw regio.
Dat weet ik niet. Ik ben niet thuis in BBL en wat daar in het kader van re-integratie in mogelijk is. Als je over een maand niet in staat bent je huidige functie te vervullen ga je hoe dan ook het tweede spoor in. Ze gaan je echt niet gelijk allemaal kutbaantjes voorstellen. Er is aandacht voor wat je wilt, wat je kunt. Het doel is jou weer duurzaam aan het werk te krijgen.empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:32:
[...]
***members only***
[...]
***members only***
[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2025 21:47 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Niet onderdeel van mijn originele vraag maar vind dit wel een interresante stelling.naitsoezn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:27:
Een tweede spoor traject is toch juist voor mensen die niet meer kunnen terugkeren in hun oude functie? Dan wordt er gezocht naar mogelijkheden buiten de eigen werkgever. Waarom zou dat dan conflicteren met de onuitgesproken wens om niet meer terug te keren in je oude functie?
Zoek een advocaat en zet gewoon in op een VSO. De kosten van die advocaat kun je wel weer in die VSO laten terugkomen, maar 30k kun je wel op je buik schrijven. 1 extra maandsalaris per gewerkt jaar is echt wel een beetje stretching it to the max, maar het is nog maar de vraag in hoeverre werkgever daar nu nog voor open staat omdat de weg al open ligt voor je exit.
[ Voor 11% gewijzigd door Leaplasher op 30-07-2025 21:56 ]
Die onderhandelingen kan een advocaat heel goed voor je doen. Maar 1 ding waar je berekening al op misloopt is dat het (normaal gezien) geen zekerheid is dat je nogmaals 12 maanden volledig in de ziektewet zit. Sterker nog: Volgens je eigen info werk je nu al 32 van de 40 uur, dus da's nog maar 20% ziektewet (en dus 20% van die 30k als je je eigen berekening volgt).empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:41:
[...]
Niet onderdeel van mijn originele vraag maar vind dit wel een interresante stelling.
In principe heb ik nog een jaar ziektewet te gaan. 12 maanden salaris a minimumloon =29.952 en dan nog een transitievergoeding. 30k was even maar een uit de lucht gegrepen bedrag. Dat was een ''no brainer voorwaarden maken niet uit ik teken nu'' antwoord. Maar mij houden is toch veel duurder? Plus dan nog eens kosten van tweede spoor zelf.
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
Kijk dit zelf goed, héél goed na(!)empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:41:
[...]
Niet onderdeel van mijn originele vraag maar vind dit wel een interresante stelling.
In principe heb ik nog een jaar ziektewet te gaan. 12 maanden salaris a minimumloon =29.952 en dan nog een transitievergoeding. 30k was even maar een uit de lucht gegrepen bedrag. Dat was een ''no brainer voorwaarden maken niet uit ik teken nu'' antwoord. Maar mij houden is toch veel duurder? Plus dan nog eens kosten van tweede spoor zelf.
[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 31-07-2025 09:57 ]
Het starten van het tweedespoortraject kan dus ook vanwege het tijdsverloop zijn.Re-integratie in spoor 2 begint als:
* zeker is dat u in de toekomst niet meer binnen uw bedrijf kunt werken, óf
* u na 1 jaar re-integratie eerste spoor nog ziek bent, óf
* u pas na 1 jaar ziekte begint met re-integreren. U zit dan in spoor 1 en 2 tegelijk.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
70% van je ziekgemelde uren.Gelukszak schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:01:
Is het niet zo dat je inkomen in het tweede jaar daalt naar 70%?
Wise enough to play the fool
Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?
Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.
Gelukkig heeft TS nog vele opties, in onderwijs, kinderopvang en andere sectoren waarin met kinderen gewerkt wordt.teacher schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
[...]
70% van je ziekgemelde uren.
@empowerfreedom stel, je wil het onderwijs in: denk ook eens aan een zij-instromerstraject. Wel heftig, maar meteen werken, en studietijd. En wat dacht je van docent marketing op het mbo, ook met een zij-instroomtraject?
Je hebt zeker opties.
[ Voor 26% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 11:29 ]
Als je een BBL-opleiding volgt, ga je één (1) dag per week naar school, de overige vier dagen wordt je geacht aan het werk te zijn bij je leerwerkbedrijf. Je moet daar tenminste 610 uur per jaar werken om de opleiding succesvol te kúnnen afronden. Per schoolweek is dat 15,25 uur. Maar ik zou je willen aanraden om tenmínste 20 uur, of meer (max. 32, uiteraard), per week te werken bij een leerbedrijf, ook om zo te voorkomen dat je een tweede baan moet nemen om rond te kunnen komen en om een buffer te hebben voor gemiste uren ivm ziekte, familieomstandigheden etc...empowerfreedom schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:23:
***members only***
Met de enorme tekorten aan docenten waar we op af stevenen (en die in grootstedelijke gebieden is dat nu al erg zichtbaar) zie je dat er vanuit het veld flexibiliteit gevraagd en geboden wordt. Er zijn dus mogelijkheden om werkleertrajecten te starten waarbij je betaald krijgt, meteen voor de klas gaat en je begeleiding krijgt mbt je studie en je vak. Ook voor het mbo zijn er dus zij-instroomtrajecten. https://www.ditismbo.nl/o.../als-docent-zij-instromen https://www.onderwijsloke...en-als-docent-in-het-mbo/Bernard0343 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:18:
[...]
Gelukkig heeft TS nog vele opties, in onderwijs, kinderopvang en andere sectoren waarin met kinderen gewerkt wordt.
Docent op een MBO-opleiding is echter wat lastig. Er zijn uitzonderingen (bijvoorbeeld vakdocent bakkerij op een brood- en banketopleiding), maar over het algemeen is een afgeronde HBO opleiding een vereiste voor een baan als docent. Er zijn waarschijnlijk nog wel voldoende figuren met een HBO-papiertje marketing en communicatie die zo'n baan voor de neus van TS zullen weggraaien.
Vergeten in mij eerdere post, TS kan, waarschijnlijk, voor een paar vakken vrijstelling krijgen. Mij tip is dan wél om de vakken 'gewoon' te volgen, goed voor je band met je klasgenoten en als je anders een 'tussenuur' hebt, kan het verlangen om naar huis te gaan en de ándere uren te skippen, te groot zijn (en dat geeft weer gedoe met de aanwezigheidseisen..).
Overigens @teacher , je bent toevallig geen docent op een ROC?
Wise enough to play the fool
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq