Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 12:44
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 49% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 16:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:34
Tip, zet je OP tussen MO-tags om de kans te verkleinen dat de HR-afdeling van je werkgever mee gaat lezen.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:14
Het is een en al gissen van mijn kant, maar als jij altijd hebt aangegeven dat je niet van functie wilt veranderen, kan ik me voorstellen dat ze inschatten dat dit niet goed gaat uitpakken. Onder je niveau, nog niet helemaal hersteld etc etc. Misschien vermoeden ze dat je in no time uit deze functie wilt overstappen naar iets wat meer bij je huidige functie ligt als je helemaal hersteld bent.
Belangrijk dus, zou ik zeggen, om open kaart te spelen. Dat je niet terug wilt naar je huidige functie, maar dat je wilt overstappen naar iets waar minder druk op ligt en waar je wel fulltime kunt werken.
Bij mijn werkgever zouden ze daar zeker voor open staan, als je daar zelf eerlijk in bent.
Staat jouw werkgever dat niet, dan zou ik gewoon gaan omzien naar een andere baan. Al dan niet via de officiële route van tweede spoor. Zo groot is het verschil tussen 32 en 40 uur nou ook weer niet dat je dat niet anders kunt oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
Toke_gt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:52:
Het is een en al gissen van mijn kant, maar als jij altijd hebt aangegeven dat je niet van functie wilt veranderen, kan ik me voorstellen dat ze inschatten dat dit niet goed gaat uitpakken. Onder je niveau, nog niet helemaal hersteld etc etc. Misschien vermoeden ze dat je in no time uit deze functie wilt overstappen naar iets wat meer bij je huidige functie ligt als je helemaal hersteld bent.
Belangrijk dus, zou ik zeggen, om open kaart te spelen. Dat je niet terug wilt naar je huidige functie, maar dat je wilt overstappen naar iets waar minder druk op ligt en waar je wel fulltime kunt werken.
Bij mijn werkgever zouden ze daar zeker voor open staan, als je daar zelf eerlijk in bent.
Staat jouw werkgever dat niet, dan zou ik gewoon gaan omzien naar een andere baan. Al dan niet via de officiële route van tweede spoor. Zo groot is het verschil tussen 32 en 40 uur nou ook weer niet dat je dat niet anders kunt oplossen.

[ Voor 9% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Hm, klinkt niet alsof ze het beste met je voor hebben. Hoe graag wil jij bij dit bedrijf blijven? Wat zijn de voordelen?
Wat is je kans van slagen als je gewoon elders gaat solliciteren?
Maar vooral: het is nooit te laat om aan te geven dat je wél wilt veranderen van functie. Komen ze dan meteen weer met een VSO op de proppen, dan weet je dat dit bedrijf jou nooit een faire kans gaat geven tot ontwikkeling op een ander terrein, in een andere functie.
Via tweede spoor kun je ook switchen naar een ander vakgebied toch? En marketing is heel breed, zou je ergens anders geen werk in je vakgebied kunnen vinden waar de druk minder hoog is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
Toke_gt schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:02:
Hm, klinkt niet alsof ze het beste met je voor hebben. Hoe graag wil jij bij dit bedrijf blijven? Wat zijn de voordelen?
Wat is je kans van slagen als je gewoon elders gaat solliciteren?
Maar vooral: het is nooit te laat om aan te geven dat je wél wilt veranderen van functie. Komen ze dan meteen weer met een VSO op de proppen, dan weet je dat dit bedrijf jou nooit een faire kans gaat geven tot ontwikkeling op een ander terrein, in een andere functie.
Via tweede spoor kun je ook switchen naar een ander vakgebied toch? En marketing is heel breed, zou je ergens anders geen werk in je vakgebied kunnen vinden waar de druk minder hoog is?

[ Voor 18% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je hebt altijd aangegeven in je huidige functie te willen terugkeren maar nu wil je ook wel een andere functie vervullen. Dat heet voortschrijdend inzicht.

Zijn er redenen om niet in je huidige functie terug te keren? Wellicht is de functie waar je nu aan denkt dan al vervult maar er komt vast nog wel eens een nieuwe kans?

Bij tweede spoor wordt gezocht naar een "passende functie". Waarbij een "passende functie" minimaal 60% van je huidige salaris oplevert. Kan dus een financiële aderlating zijn.

edit @empowerfreedom:
Tweede spoor kan ook een kans zijn voor jezelf. Ik heb zelf eens in zo'n traject gezeten (tegen mijn zin) maar je krijgt ook de kans om eens na te denken over wat je nu echt wilt en hoe je daar zou kunnen komen. Er is ook mogelijkheid workshops te volgen, bijvoorbeeld LinkedIn inzetten, hoe te netwerken etc. Dit hangt misschien een beetje af wie dat tweede spoor begeleidt, in mijn geval was dat een bekend uitzendbureau.

Voor mij was het tweede spoor vooral motivatie om zeker in mijn eigen functie terug te keren wat ik altijd al wilde terwijl mijn manager mij liever kwijt dan rijk was. EN ben dus ook teruggekeerd in mijn functie.

[ Voor 39% gewijzigd door evilution op 30-07-2025 20:23 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:10
Tja, voor dat geld neemt 90% van de Nederlanders vandaag nog ontslag om morgen of over een half jaar ergens anders weer te gaan solliciteren...

Maar je wilt niet terug op je oude functie zeg je in de TS en zoekt eigenlijk naar een manier om er financieel zo goed mogelijk uit te komen?

Ik zou toch het een en ander bespreken.

Balen van de pabo, is onderwijsassistent niks voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
[membersonly=title]
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:10:
Je hebt altijd aangegeven in je huidige functie te willen terugkeren maar nu wil je ook wel een andere functie vervullen. Dat heet voortschrijdend inzicht.

Zijn er redenen om niet in je huidige functie terug te keren? Wellicht is de functie waar je nu aan denkt dan al vervult maar er komt vast nog wel eens een nieuwe kans?

Bij tweede spoor wordt gezocht naar een "passende functie". Waarbij een "passende functie" minimaal 60% van je huidige salaris oplevert. Kan dus een financiële aderlating zijn.
President schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:12:
[...]

Tja, voor dat geld neemt 90% van de Nederlanders vandaag nog ontslag om morgen of over een half jaar ergens anders weer te gaan solliciteren...

Maar je wilt niet terug op je oude functie zeg je in de TS en zoekt eigenlijk naar een manier om er financieel zo goed mogelijk uit te komen?

Ik zou toch het een en ander bespreken.

Balen van de pabo, is onderwijsassistent niks voor je?

[ Voor 42% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Misschien is het goed om eerst zelf (redelijk) goed te weten welke kant je zelf op wil. Dat kan in een tweede spoor traject maar volgens mij weet je enigzins wat je wilt. Als je voor jezelf helder hébt wat je wil, kan je ook helder aan een ánder vertellen wat je wil.

Je hebt gestudeerd, een HBO of WO opleiding? En wat trekt je aan de PABO of een opleiding KDV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
Bernard0343 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:19:
Misschien is het goed om eerst zelf (redelijk) goed te weten welke kant je zelf op wil. Dat kan in een tweede spoor traject maar volgens mij weet je enigzins wat je wilt. Als je voor jezelf helder hébt wat je wil, kan je ook helder aan een ánder vertellen wat je wil.

Je hebt gestudeerd, een HBO of WO opleiding? En wat trekt je aan de PABO of een opleiding KDV?
Ik heb een MBO Marketing & Communicatie afgerond in 2015. En ik werk gewoon graag met kinderen. De stages op de pabo waren geweldig en gaven me zoveel energie. Ik hoop (maar weet dat dus nog niet) dat een KDV datzelfde gevoel geeft. Mezelf nuttig kunnen maken, (kleine) mensen wat bij kunnen leren. Dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:15:
[...]

Ik verdien maar net iets boven het minimumloon (€15,48) dus dat verschil kan nooit groot zijn :+
Gebruik dat tweede spoor dan om na te denken wat je wilt en wat bij je past. Als het een beetje goede begeleiding heeft heb je er ook gewoon de voordelen aan die ik benoemde. Tweede spoor is dacht ik ook een jaar? Dus je hebt best wel wat tijd om je te oriënteren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:22:
[...]

Gebruik dat tweede spoor dan om na te denken wat je wilt en wat bij je past. Als het een beetje goede begeleiding heeft heb je er ook gewoon de voordelen aan die ik benoemde. Tweede spoor is dacht ik ook een jaar? Dus je hebt best wel wat tijd om je te oriënteren.
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:22:
[...]

[ Voor 7% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kan BBL geen onderdeel zijn van de re-integratie, of is voor re-integratie vergelijkbare opleiding mogelijk?

Overigens heb je volgens Poortwachter geen keus hier in. Of je gaat binnen 12 maanden weer aan het werk, of je gaat het tweede spoor in.

Dus ga dit gewoon positief in en kijk wat het je kan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
evilution schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:30:
[...]

Kan BBL geen onderdeel zijn van de re-integratie, of is voor re-integratie vergelijkbare opleiding mogelijk?

Overigens heb je volgens Poortwachter geen keus hier in. Of je gaat binnen 12 maanden weer aan het werk, of je gaat het tweede spoor in.

Dus ga dit gewoon positief in en kijk wat het je kan brengen.

[ Voor 53% gewijzigd door empowerfreedom op 30-07-2025 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Dat is wel wat doemdenkerij. Dat je geen vacatures ziet kan ook als oorzaak hebben dat ze indirect worden geworven, of dat je vooral instroomt vanuit een opleiding. Met de opleiding kun je misschien ook naar bijvoorbeeld een BSO. Of iets anders waar je met kinderen werkt. Bovendien is het land groter dan jouw regio.
Durf een beetje te dromen en je huidige situatie los te laten. Dat is ook precies waar een tweede spoor je in kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:32:
[...]

***members only***

[...]

***members only***
Dat weet ik niet. Ik ben niet thuis in BBL en wat daar in het kader van re-integratie in mogelijk is. Als je over een maand niet in staat bent je huidige functie te vervullen ga je hoe dan ook het tweede spoor in. Ze gaan je echt niet gelijk allemaal kutbaantjes voorstellen. Er is aandacht voor wat je wilt, wat je kunt. Het doel is jou weer duurzaam aan het werk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Ha!

Heb je al eens gedacht aan BBL onderwijsassistent? Ik weet niet hoe het salaris van een BBL-er in de CAO-Primair Onderwijs, in vergelijking met de CAO-KDV is, maar mogelijk is dat net iets beter.

Daarnaast, maar daar moet je écht een jurist bijhalen, je kan natuurlijk ook voorstellen dat er toch een VSO kan komen, mits de afkoopsom méér is dan nu geboden wordt. Mogelijk kan je daar een loonsverlaging mee opvangen.

Maar daarmee neem je wel afscheid van het tweede spoor traject. Of dat heel slim is, durf ik niet zo te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een tweede spoor traject is toch juist voor mensen die niet meer kunnen terugkeren in hun oude functie? Dan wordt er gezocht naar mogelijkheden buiten de eigen werkgever. Waarom zou dat dan conflicteren met de onuitgesproken wens om niet meer terug te keren in je oude functie?

Zoek een advocaat en zet gewoon in op een VSO. De kosten van die advocaat kun je wel weer in die VSO laten terugkomen, maar 30k kun je wel op je buik schrijven. 1 extra maandsalaris per gewerkt jaar (wat dan al inclusief transitievergoeding is) is echt wel een beetje stretching it to the max, maar het is nog maar de vraag in hoeverre werkgever daar nu nog voor open staat omdat de weg al open ligt voor je exit.

[ Voor 3% gewijzigd door naitsoezn op 30-07-2025 21:47 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom
naitsoezn schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:27:
Een tweede spoor traject is toch juist voor mensen die niet meer kunnen terugkeren in hun oude functie? Dan wordt er gezocht naar mogelijkheden buiten de eigen werkgever. Waarom zou dat dan conflicteren met de onuitgesproken wens om niet meer terug te keren in je oude functie?

Zoek een advocaat en zet gewoon in op een VSO. De kosten van die advocaat kun je wel weer in die VSO laten terugkomen, maar 30k kun je wel op je buik schrijven. 1 extra maandsalaris per gewerkt jaar is echt wel een beetje stretching it to the max, maar het is nog maar de vraag in hoeverre werkgever daar nu nog voor open staat omdat de weg al open ligt voor je exit.
Niet onderdeel van mijn originele vraag maar vind dit wel een interresante stelling.
In principe heb ik nog een jaar ziektewet te gaan. 12 maanden salaris a minimumloon =29.952 en dan nog een transitievergoeding. 30k was even maar een uit de lucht gegrepen bedrag. Dat was een ''no brainer voorwaarden maken niet uit ik teken nu'' antwoord. Maar mij houden is toch veel duurder? Plus dan nog eens kosten van tweede spoor zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leaplasher
  • Registratie: Maart 2025
  • Niet online
In de basis, doe wat goed voor jou is.

Is dat 2e spoor? En in een functie 32u per week werken waar je op leegloopt?

Wat is de prognose om weer 40u te werken?

Je geeft aan dat als je open bent over niet terug te kunnen (omdat je er op leeg loopt) je jezelf in de vingers snijdt? Vraag eens aan de arbo voor opties m.b.t. een outplacement.

Wat belet je om te solliciteren elders? Weinig opties zijn niet geen opties. Er zijn dus opties.

Focus niet op het verleden en het heden maar op je eigen toekomst. Niet dat van je huidige werkgever, wat goed is voor jou!

En soms, heb je 2 seconden lef nodig om de juiste stap voor jezelf te maken.
Wat is écht het ergste wat kan gebeuren? En hoe realistisch is dat?

Uitkeringen zijn er ook, niet wenselijk, wel een optie voor een periode?

Hoe creëer jij rust voor jezelf? 2e spoor of de knoop doorhakken en beginnen aan je nieuwe toekomst.

Het is nu zomervakantie, veel opvang en onderwijsinstellingen zijn dicht. Dus ook minder vacatures.

Hoever / hoe lang wil je reizen voor het leukste werk voor jou? En tel daar dan nog eens 15km/min bij op om te zien wat je dan voor banen tegenkomt.

Hoe groot is je netwerk? Wie ken je prive direct en in de 2e graad die je zou kunnen helpen?
Hoe ziet je zakelijke netwerk eruit? Ken je daar mensen die wellicht je een mooie baan kunnen geven?
Vacatures online zijn vaak al langer in de maak, via via heb je zoveel meer kansen. Ga eens koffie drinken met die personen in de tijd die je nu nog niet hoeft te werken.

Kortom, stop met beren op de weg zien en te creëren en ga nadenken over wat goed voor jou is, welke mogelijkheden je kunt bedenken én welke hulpbronnen je hebt!

Pak zelf de regie over jouw toekomst, laat het niet van anderen afhangen en ga alsjeblieft voor je eigen geluk en energie. Je weet als ik het zo lees, allang al wat je wil. Ga er dan ook voor en neem jouw stappen om daar te komen en blijf niet in je comfortzone zitten waar je nu zit. Het helpt je niet. Bevestiging daarvan heb je niet nodig van een forum. Wel een liefdevolle duw in de juiste richting. Hoop dat je mijn reactie zo ook kunt nemen. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Leaplasher op 30-07-2025 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Niet onderdeel van mijn originele vraag maar vind dit wel een interresante stelling.
In principe heb ik nog een jaar ziektewet te gaan. 12 maanden salaris a minimumloon =29.952 en dan nog een transitievergoeding. 30k was even maar een uit de lucht gegrepen bedrag. Dat was een ''no brainer voorwaarden maken niet uit ik teken nu'' antwoord. Maar mij houden is toch veel duurder? Plus dan nog eens kosten van tweede spoor zelf.
Die onderhandelingen kan een advocaat heel goed voor je doen. Maar 1 ding waar je berekening al op misloopt is dat het (normaal gezien) geen zekerheid is dat je nogmaals 12 maanden volledig in de ziektewet zit. Sterker nog: Volgens je eigen info werk je nu al 32 van de 40 uur, dus da's nog maar 20% ziektewet (en dus 20% van die 30k als je je eigen berekening volgt).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
empowerfreedom schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Kijk dit zelf goed, héél goed na(!)

Maar volgens mij mag, ook een BBL-leerling, niet minder verdienen dan het minimumloon(!) Daarnaast, in veel CAO's is geregeld dat een BBL-er doorbetaald wordt op 'schooldagen'. Waardoor je, als je de overige vier dagen bij je leerbedrijf werkt, tenminste het wettelijk minimumloon op basis van een voltijds salaris zal ontvangen. Verder kan het zijn dat het leerbedrijf het schoolgeld en de boeken vergoedt. Tot slot, een BBL-opleiding start in september, maar je hebt, waarschijnlijk, tot één december om een leerwerkplek te zoeken.

Het is nu vakantie, zowel de basisscholen als de ROC's zijn dicht. Je kan dus nú deze informatie niet bij hen checken of op een andere baan solliciteren. Dat kan wel één of twee weken voordat de scholen in je regio weer beginnen. Wat je nu wél kunt doen, is kijken welke opleidingen je leuk lijken, de CAO's van die sectoren doornemen om te zien wat je eventueel zou gaan verdienen en welke andere 'perks' er zijn.

Ik kán en wíl niet in andermans portemonnee kijken. Maar als het salaris niet toereikend is om die twee jaar door te komen en het lukt je niet om dat gat met een transitievergoeding te dichten, is het dan een mogelijkheid dat je, via een schenking of lening van je ouders of familie, het laatste verschil tussen inkomsten en uitgaven te dichten?

Maar nogmaals, kijk dit héél goed na!

Aanvulling, het minimumloon is volgens mij op dit moment €14,40 per uur, ex. vakantiegeld en eventuele eindejaarsuitkering. Dit zou betekenen dat je per maand, als je 40 uur blijft werken een gat hebt van ongeveer 200 euro bruto. Bij een dienstverband van 36 uur ga je er ongeveer 500 euro bruto op achteruit. Ik hou geen rekening met een eventuele dertiende maand en ga uit van bruto-bedragen. Netto kan het net iets anders uitvallen. Je kan zelf heel de transitievergoeding berekenen en kijken hoe groot het gat dán nog is.

[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 31-07-2025 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-09 11:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Goed om ook te melden. JE bent nu 11 maanden ziek, bijna 1 jaar (even los van het aantal uren)

Na 1 jaar moet een werkgever ook het 2e spoor traject starten
Re-integratie in spoor 2 begint als:

* zeker is dat u in de toekomst niet meer binnen uw bedrijf kunt werken, óf
* u na 1 jaar re-integratie eerste spoor nog ziek bent, óf
* u pas na 1 jaar ziekte begint met re-integreren. U zit dan in spoor 1 en 2 tegelijk.
Het starten van het tweedespoortraject kan dus ook vanwege het tijdsverloop zijn.

Je zal ook moeten kijken wat in je Plan van Aanpak staat; wat is het uiteindelijke doel? Ook wat de arboarts op het laatst aan je geadviseerd heeft?

Je kan een tweedespoortraject ook gebruiken om elders te kijken, wat beter bij je past.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gelukszak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:48
Is het niet zo dat je inkomen in het tweede jaar daalt naar 70%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:56
Is het geen optie om je wiskunde vaardigheden op te vijzelen en de Pabo af te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Gelukszak schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:01:
Is het niet zo dat je inkomen in het tweede jaar daalt naar 70%?
70% van je ziekgemelde uren.

@empowerfreedom stel, je wil het onderwijs in: denk ook eens aan een zij-instromerstraject. Wel heftig, maar meteen werken, en studietijd. En wat dacht je van docent marketing op het mbo, ook met een zij-instroomtraject?

Je hebt zeker opties.

Overigens; spoor 1 is terugkeer eigen functie, maar ook andere passende functie binnen het bedrijf. Dat kan dus ook telefonist zijn en dan is het geen kwestie van solliciteren maar via arbo arts jezelf daar neer laten zetten.
Spoor 2 is exit bij het bedrijf.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snmght
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:35

snmght

imho dan he

Staan hier een aantal zaken die niet (per se) kloppen.

- 2e spoor is verplicht, betekent niet per se dat je niet terug kan in je oude functie;
- 70% loondoorbetaling in het 2e ziektejaar is mogelijk, maar kan ook anders liggen afhankelijk van cao
- 1e spoor moet door blijven lopen! Dus een functie binnen de eigen organisatie moet gewoon bekeken worden

@empowerfreedom heb je al een gesprek gehad met de arbeidsdeskundige? Deze doet onderzoek naar je mogelijkheden en beperkingen en onderzoekt ook wat er binnen de eigen werkgever (spoor 1) nog mogelijk is.

Ik raad je ten zeerste af om zelf over een VSO te beginnen, dat doet je onderhandelingspositie geen goed. Wil je die weg bewandelen dan zou ik dat wat subtieler insteken en je werkgever als eerste dat woord in de mond laten nemen. :)

Well ain't that just fucking fairies and dancing dildos, eh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 20:53
Volgens mijn ervaring heeft @snmght het bij het rechte eind. Ik zou ook OP adviseren om vooral nog even alles af te wachten. Het belangrijkste om te weten is dat je nu niks/weinig moet/verplicht bent. Als je na 1 jaar naar grote waarschijnlijkheid een 2e spoor coach krijgt (die is ook niet verplicht maar wel gebruikelijk) dan kan je met die persoon de verdere opties bespreken en dat zijn er meer dan je denkt.

Een paar grote voordelen voor jou en de nieuwe werkgever om het via spoor 2 te doen is dat de overstap geleidelijker kan (proefdagen en detachering) en dat ziekte uitval voor de nieuwe werkgever niet veel hoeft te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor de lezers die niet alle afkortingen kennen (zoals ik):
BBL: De beroepsbegeleidende leerweg is een combinatie van werken en leren, waarbij de leerling in dienst van een bedrijf is en daarnaast een opleiding volgt.
KDV: kinderdagverblijf
OA: onderwijsassistent
VSO: vaststellingsovereenkomst - wordt opgemaakt als jij en je werkgever besluiten je contract te beëindigen

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
teacher schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:31:
[...]

70% van je ziekgemelde uren.

@empowerfreedom stel, je wil het onderwijs in: denk ook eens aan een zij-instromerstraject. Wel heftig, maar meteen werken, en studietijd. En wat dacht je van docent marketing op het mbo, ook met een zij-instroomtraject?

Je hebt zeker opties.
Gelukkig heeft TS nog vele opties, in onderwijs, kinderopvang en andere sectoren waarin met kinderen gewerkt wordt.
Docent op een MBO-opleiding is echter wat lastig. Er zijn uitzonderingen (bijvoorbeeld vakdocent bakkerij op een brood- en banketopleiding), maar over het algemeen is een afgeronde HBO opleiding een vereiste voor een baan als docent. Er zijn waarschijnlijk nog wel voldoende figuren met een HBO-papiertje marketing en communicatie die zo'n baan voor de neus van TS zullen weggraaien.

Vergeten in mij eerdere post, TS kan, waarschijnlijk, voor een paar vakken vrijstelling krijgen. Mij tip is dan wél om de vakken 'gewoon' te volgen, goed voor je band met je klasgenoten en als je anders een 'tussenuur' hebt, kan het verlangen om naar huis te gaan en de ándere uren te skippen, te groot zijn (en dat geeft weer gedoe met de aanwezigheidseisen..).

Overigens @teacher , je bent toevallig geen docent op een ROC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• empowerfreedom

[ Voor 26% gewijzigd door empowerfreedom op 31-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
Als je een BBL-opleiding volgt, ga je één (1) dag per week naar school, de overige vier dagen wordt je geacht aan het werk te zijn bij je leerwerkbedrijf. Je moet daar tenminste 610 uur per jaar werken om de opleiding succesvol te kúnnen afronden. Per schoolweek is dat 15,25 uur. Maar ik zou je willen aanraden om tenmínste 20 uur, of meer (max. 32, uiteraard), per week te werken bij een leerbedrijf, ook om zo te voorkomen dat je een tweede baan moet nemen om rond te kunnen komen en om een buffer te hebben voor gemiste uren ivm ziekte, familieomstandigheden etc...

Over die tweede baan, de salarissen, die genoemd worden in de CAO, zijn minimumsalarissen, waarbij men uitgaat van een leerling zonder werkervaring. Dat ben jij niet. Je hebt tien jaar werkervaring. Dus werknemersvaardigheden (op tijd komen, je aan afspraken houden, etc....) hoeven je niet aangeleerd te worden. Je hebt (hopelijk) een aantal vakken op de PABO wel succesvol afgerond. Verder heb je vaardigheden waarvan de school gebruik kan maken, op het gebied van administratie, IT (je hebt immers een account bij :twk) of andere ondersteunende taken. Ik kan me voorstellen dat je (tenminste) twintig uur werkt als onderwijsassistent en daarnaast 12 uur per week besteedt aan 'andere' ondersteunende klussen. Bovenstaand lijkt mij voldoende om je hoger in te schalen dan een BBL-leerling die jouw ervaring niet heeft.

Nog even over vrijstellingen, als je daaraan begint, doe dan alleen iets met vrijstellingen voor een afsluitend examen en blijf alle lessen volgen(!) Dus ook de lessen die voorbereiden op een examen waarvoor je een vrijstelling hebt(!!) Anders kom je mogelijk niet aan je onderwijsuren, waardoor je de opleiding niet succesvol kan afronden. En let op, dit hebben niet alle docenten even scherp, je zal niet de eerste zijn die dat pas vlak voor diplomering hoort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:24

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Bernard0343 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:18:
[...]

Gelukkig heeft TS nog vele opties, in onderwijs, kinderopvang en andere sectoren waarin met kinderen gewerkt wordt.
Docent op een MBO-opleiding is echter wat lastig. Er zijn uitzonderingen (bijvoorbeeld vakdocent bakkerij op een brood- en banketopleiding), maar over het algemeen is een afgeronde HBO opleiding een vereiste voor een baan als docent. Er zijn waarschijnlijk nog wel voldoende figuren met een HBO-papiertje marketing en communicatie die zo'n baan voor de neus van TS zullen weggraaien.

Vergeten in mij eerdere post, TS kan, waarschijnlijk, voor een paar vakken vrijstelling krijgen. Mij tip is dan wél om de vakken 'gewoon' te volgen, goed voor je band met je klasgenoten en als je anders een 'tussenuur' hebt, kan het verlangen om naar huis te gaan en de ándere uren te skippen, te groot zijn (en dat geeft weer gedoe met de aanwezigheidseisen..).

Overigens @teacher , je bent toevallig geen docent op een ROC?
Met de enorme tekorten aan docenten waar we op af stevenen (en die in grootstedelijke gebieden is dat nu al erg zichtbaar) zie je dat er vanuit het veld flexibiliteit gevraagd en geboden wordt. Er zijn dus mogelijkheden om werkleertrajecten te starten waarbij je betaald krijgt, meteen voor de klas gaat en je begeleiding krijgt mbt je studie en je vak. Ook voor het mbo zijn er dus zij-instroomtrajecten. https://www.ditismbo.nl/o.../als-docent-zij-instromen https://www.onderwijsloke...en-als-docent-in-het-mbo/
https://www.rijksoverheid...nstromer-in-het-onderwijs
Maar, een bbl traject als onderwijsassistent is ook zeker een valide optie en wellicht een stukje haalbaarder als je net uit de ziektewet komt. Eventueel stapel je er daarna nog een hbo op. Inderdaad: opties zat.

* teacher werkt niet in het mbo trouwens.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:29
Vervelend voor je dat jij je "niet thuis hoelt" in marketing. Ik hoop dat ander werk je meer energie kan geven.
En om nog is te bevestigen: Er is een groot leraren tekort: dit jaar was bij onze school een tekort aan 1,5 leerkracht. en we missen 3 onderwijsassistenten. (ik zit niet in dienst daar, maar ben 1 van de bezorgde ouders wiens kind door de scheuren valt en zit daar wekelijks in vergaderingen en hoor wel eens wat.)

Er staan geen vacatures direct open. Ze krijgen mensen uit de pool van het samenwerkingsverband waar de school bij verbonden is.

En ik weet niet wat je regio is, maar ik woon net boven Rotterdam en bij mijn buurgemeente kun je wegens tekort geeneens kiezen welke basisschool je wilt, maar wordt er een toegewezen. Toch staat er niets open, goede leerkrachten zijn toch niet beschikbaar tijdens een schooljaar.

Dus als je echt blij wordt van kinderen ligt daar een gouden toekomst.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribbletrouble
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01-08 23:36
Pas op met een vso bij ziekte en laat je goed voorlichten door een jurist, mocht dat weer ter sprake komen en mocht je interesse hebben. Mocht je namelijk daarna door ziekte toch niet kunnen werken, dan kan dit zeer slecht uitpakken (mogelijk risico: geen ww en geen zw).

Kun je (als je niet weet in hoeverre je open kunt zijn hierover) bij het bedrijf, dat het 2e spoor regelt, niet gewoon een wat algemenere, informatieve vraag neerleggen, zonder direct te zeggen, wat je wel en niet wilt? Bv. “Stel dat marketingwerk toch niet blijkt te gaan, zijn er dan (scholings-)mogelijkheden om over te stappen naar een ander soort werk/beroep?”, of iets in die trant.
Pagina: 1