Oude desktop ombouwen tot NAS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 09-09 20:43
Ik heb al een poosje interesse in een NAS. Daarnaast heb ik een gaming pc uit het jaar kruik die stof staat te vangen. Met het oog op kostenbesparing wil ik mijn desktop tot een (soort van) NAS omtoveren.

Wat wil ik met mijn NAS doen? In eerste instantie als (duurzame) opslag voor foto’s en belangrijke bestanden gebruiken. Daarnaast wil ik het gebruiken als Plex-server voor films en series.

Hieronder een overzicht van de componenten die ik momenteel bezit:

#CategorieProduct
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk MAX
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed
1ProcessorkoelingGelid Solutions Phantom Black
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3600C18
1Interne SSD'sCrucial P1 1TB
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 1TB
1VoedingenSeasonic S12G 450W
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING 8G
1BehuizingenNZXT S340 Zwart

Qua idle stroomverbruik is het waarschijnlijk overkill, maar zal ‘m hooguit een paar uur per dag gebruiken - en genoeg dagen zelfs helemaal niet. Ik ben uiteraard bekend met Windows 10/11, maar sta open voor een ander OS die beter geschikt voor bovenstaande is (mits prettige UI).

De case ga ik vervangen door een kleiner alternatief. Als GPU inderdaad overbodig is, gaat ie mooi op Vraag & Aanbod. En qua opslag is het natuurlijk karig, maar de SSD en/of HDD wil ik op den duur vervangen of aanvullen.

TL;DR
Is het bovenstaande een prima basis om te hobbyen met een NAS? En hebben jullie aansluitende tips betreft opslag en OS? Eigenlijk is elke kritische noot wel gewenst, want ik ben lerende :)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-09 16:38
https://recoverit.wonders...ry/free-nas-software.html

Ik heb Openmediavault gebruikt, werkt prima.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 17:36
Even voor de duidelijkheid: is dat systeem wat je boven beschrijft je PC of wil je dat los van je reguliere PC als NAS gaan gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:03

de Peer

under peer review

Beun de Haas BV schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:59:
Met het oog op kostenbesparing wil ik mijn desktop tot een (soort van) NAS omtoveren.
Ga je dan wel echt kosten besparen? nemen de kosten niet juist toe? denk aan o.a. stroomverbruik en dat je voortaan 2 apparaten moet onderhouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:24

heuveltje

KoelkastFilosoof

Er zijn diverse OS'en meer gericht op NAS.
Maar als het puur om plex en wat Fileserververren via Share's gaat is windows prima. . Mocht je met raid en dockets willen spelen kun je kijken naar iets als truenas of unraid. Ik gebruik al jaren gewoon een W10 Home edition OS daarvoor. Houd dus wel in dat elke keer als je iets wil kijken of uploaden de

Let op de 3600 heeft geen ingebouwde GPU. Dus het kan goed zijn dat windows of je MOBO niet wil doorstarten als er geen GPU gedetcteerd word.

Als je de pc in slaap lat vallen, en weer opstart met WOL . en maar een paar uur gebruikt dan zijn de idle kosten wel te overzien.
Als je deze pc wil laten idlen 24/7 gaat dat je wel redelijk wat stroom kosten. En kan kijken naar een losse NAS zichzelf toch binnen een (paar) jaar terug verdienen.

Moderne pc's kunnen heel zuinig zijn in Idle.. Maar redelijk wat software kan dat in de war schuppen. Een wattmeter zou handig zijn om te bepalen hoeveel stroom je verbruikt, vanuit daar kun je dan gaan rekenen wat dat zou kosten........ Verhaal word nog complexer als je ook nog zonnepanelen hebt :P

[ Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 01-08-2025 12:26 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
Nisei schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:09:
Even voor de duidelijkheid: is dat systeem wat je boven beschrijft je PC of wil je dat los van je reguliere PC als NAS gaan gebruiken?
de Peer schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:11:
Ga je dan wel echt kosten besparen? nemen de kosten niet juist toe? denk aan o.a. stroomverbruik en dat je voortaan 2 apparaten moet onderhouden
Bovenstaande is inderdaad mijn pc, maar ik maak er vrijwel geen gebruik meer van (en dus ook geen onderhoud). Ik ben aan het kijken om hem een tweede leven te geven in de vorm van een NAS. Stroomverbruik zal met hooguit paar uur per dag wel meevallen denk ik. Zie ook reactie hieronder. Maar schatting maken van kosten kan natuurlijk geen kwaad!
heuveltje schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 12:24:
Maar als het puur om plex en wat Fileserververren via Share's gaat is windows prima. . Mocht je met raid en dockets willen spelen kun je kijken naar iets als truenas of unraid. Ik gebruik al jaren gewoon een W10 Home edition OS daarvoor. Houd dus wel in dat elke keer als je iets wil kijken of uploaden de
Is TrueNAS of Unraid uberhaupt de moeite waard als ik verder niet mer raid en dockets in de weer ga? En ik ben erg benieuwd wat je in je laatste zin wilt zeggen, want volgens mij valt een stukje tekst weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 00:23
Truenas heeft als voordeel, en ja gebruik raid, raid heeft als voordeel dat je hd's worden (je files) gescrubd, zodat je weet dat je files niet meer goed zijn, of je hd niet meer goed is.
In truenas zit ook smart van je hd uitlezen, dit ook om je hd te checken.
Truenas kan dan een bericht aan je geven dat er iets niet klopt.
Dit is dus belangrijk om je backup te controleren en in de gaten te houden zonder dat je iets moet doen.

Truenas installeren is gemakkelijk, en gratis, en als je alleen een map wilt maken om te delen als backup/opslag situatie, dat is gemakkelijk te doen, en daarna heb je geen werk meer.
En je truenas krijgt ook gewoon updates.
Via een website kun je vanaf afstand je truenas controleren.

Dus raid is wel belangrijk voor data bescherming, dus zfs is het file system is ook belangrijk, zfs heeft veel controle op files.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nisei
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-08 17:36
Als je hem maar een paar uur per dag gaat gebruiken kun je toch net zo goed je main PC als NAS gebruiken door er extra schijven in te stoppen of extern aan te sluiten?
Het voordeel van een NAS is nou juist dat hij 24/7 aan staat en altijd te benaderen is. En dan wil je iets wat zuinig is.
Als ik kijk wat je er mee gaat doen dan kan dat net zo goed met je reguliere werkstation. Je gaat geen kosten besparen door een extra computer neer te zetten die iets doet wat je andere computer ook wel zou kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Beun de Haas BV schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:17:
[...]
Zie ook reactie hieronder. Maar schatting maken van kosten kan natuurlijk geen kwaad!
Wij kennen jouw energiecontract niet en dus ook niet wat je per moment van de dag betaalt aan electra om een PC/NAS aan te zetten een uur lang.

Zelfs als ik snel mijn tarieven intik (Eneco) voor mijn Synology 920 + 12TB, dan betaal ik op jaarbasis (24/7/365 aan staan) ongeveer 100 Euro. Aangezien de aanschaf van een dergelijk systeem rustig 800 Euro kost, moet je dat bedrag maar zien als "kan ik een bestaande PC voor dat geld ombouwen".

Kort antwoord: ja. Lang antwoord: jouw portomonnee, jouw huishouden; ik weet niet welke kosten jij meer/minder hebt dan een ik qua stroom, afschrijving, etc.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:20
Beun de Haas BV schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 21:17:
Bovenstaande is inderdaad mijn pc, maar ik maak er vrijwel geen gebruik meer van (en dus ook geen onderhoud). Ik ben aan het kijken om hem een tweede leven te geven in de vorm van een NAS. Stroomverbruik zal met hooguit paar uur per dag wel meevallen denk ik.
Ja waarom niet, de meest basic simpele manier van een "NAS" is gewoon een PC met gedeelde schijven/mappen op je netwerk.
Dat doe ik zo ook al jaren met extra (wel zuinige) PC's hier.
Ook altijd handig als je wat wil testen/(veel)downloaden zonder je eigen PC bezet te houden.
En via Wake on Lan / Pattern Matching kan je de PC wakker laten worden bij benaderen via remote control of shares.

Dit tool is dan ook handig, voor elke PC eigenlijk:

Script afsluiten win10, indien er geen data verkeer is

AMPsoft: AMP WinOFF
Afbeeldingslocatie: https://www.ampsoft.net/img/WinOFF.png

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Beun de Haas BV
Dankzij de nodige feedback hierboven ben ik een stuk wijzer geworden.

Ik zit eigenlijk veel te ingewikkeld te denken. Voor mijn doeleinden is mijn desktop in zijn huidige staat gewoon prima. Maar met wat extra opslagruimte en handige tooltjes maak ik het voor mezelf een stuk makkelijker. In de tussentijd wel vinger aan de pols houden qua energieverbruik. En wie weet op den duur over naar een echte NAS. Maar voor nu geldt in mijn geval vooral 'waarom ingewikkeld doen als het makkelijk kan'.

Dank voor het meedenken allen!
Pagina: 1