SSD clonen gaat ontzettend traag

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:29
Ik heb een Firebat T8 mini-pc met Intel N100, 16gb RAM, 512gb SSD, Windows 11, in gebruik als server.

De ssd wordt te klein, dus wil ik deze vervangen voor een 2TB exemplaar. Alles opnieuw installeren vond ik teveel gedoe, dus daarom bedacht om de ssd te klonen. Voor mij de eerste keer dat ik dit doe.

De nieuwe ssd is een Corsair MP600 core mini, die heb ik in een USB behuizing (icy-box-ib-1817m-c31) geplaatst.

Op een USB drive heb ik Clonezilla geinstalleerd. Vervolgens alles aangesloten en geboot vanaf de usb stick, de beginner stappen doorlopen en het clonen gestart.

Al vrij snel zakte de snelheid in en na een nachtje kopieren haal ik snelheden van 40MB/min. Ik ben nu 15 uur onderweg en heb nog 182 uur te gaan. Dit lijkt me wel heel erg lang, dus ik vraag me af of ik iets verkeerd doe? Of is dit normaal?

Anders moet ik misschien toch maar een clean install overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Zou best normaal kunnen zijn, afhankelijk van de USB interface. Ik gok dat je misschien in je computer of in de USB behuizing ergens met een USB 2 bus te maken hebt, waardoor je inderdaad niet veel meer dan dit soort snelheden gaat halen. Maar dat is even een gokje van mijn kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Is het 40MB per minuut? Een USB 2.0 poort zo zo'n 60MB per seconde moeten halen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16-09 19:13

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Begrijp ik het goed?

Je kloont Jouw huidige OS disk > naar > nieuwe Disk, maar de huidige kopieerslag gebeurd op de besturingssysteem met CloneZilla waar jij kopieslag van maakt?

Je moet een live usb maken van Hirens Boot CD op een USB schijf, vervolges daaruit booten + clone maken naar de nieuwe disk

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exponential
disk 1: Win11 OS disk 512GB
disk 2: Corsair 2TB ssd, in een usb behuizing
disk 3: 64gb flash drive met Clonezilla (dit heet een live usb dan?).

Ik boot nu vanaf disk3, om disk 1 naar disk 2 te clonen. Plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRTunrSa68Y8oC-cnMVWZu1eBMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usybwGCXT5smJXWZosrMnFTQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ik kloon wel vaker disks (voor werk) dan pak ik altijd de Acronis True Image volgens mij als je beetje googled kan je dat ook met oudere versie van de Hirens Boot CD.

Heb je toevallig bitlocker aan? Of heb je gewoon groot data ? Want als de kopieslag block per block doet dan kan hij lang bezig zijn....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mogelijk zijn er meerdere dingen aan de gang.

1. Het is te verwachten dat hij beetje vertraagd als hij door zijn cache heen is.
TLC or steady state performance lands at around 800 MB/s, a number assured because of the small cache
2. Hij is heet, dan neemt de performance bij sommige disks ook enorm af.

3. Clonezilla trimt de ssd niet voor het schrijven, noch zal het zorgen voor juiste uitlijning.
Er zijn betere tools op de markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Ik herken je probleem; je kunt niet intern clonen omdat je darvoor niet de slots hebt, dus je bent aangewezen op een externe USB-behuizing. Daarbij hoort ook "USB-snelheid" die in de praktijk altijd wat lager ligt dan het beloofde theoretisch maximum. Als je nu afbreekt begint de wachttijd weer opnieuw.
Ik wachtte het resultaat van de cloneactie "geduldig" af. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:24
Ik lees op andere fora dat de snelheid van de originele ssd van die Firebat T8 extreem laag is en dat er een mSata inzit in plaats van een NVMe en dus ook nog een heel slechte.

Buiten dat alles heb je na de cloning een exacte kopie van je originele ssd en dus zal de bruikbare ruimte niets groter zijn.

Windows maakt namelijk altijd drie partities aan, namelijk een EFI System partitie, een Windows System partitie en een Recovery partitie en die liggen netjes achter elkaar.
De extra vrije ruimte die je dan krijgt ligt daar weer achter en kun je niet zomaar aan de Windows partitie toevoegen.

Om een clone naar een grotere schijf te maken heb je andere software nodig of je hebt software nodig die achteraf partities kan verplaatsen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Ben(V) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:30:
Ik lees op andere fora dat de snelheid van de originele ssd van die Firebat T8 extreem laag is en dat er een mSata inzit in plaats van een NVMe en dus ook nog een heel slechte.

Buiten dat alles heb je na de cloning een exacte kopie van je originele ssd en dus zal de bruikbare ruimte niets groter zijn.

Windows maakt namelijk altijd drie partities aan, namelijk een EFI System partitie, een Windows System partitie en een Recovery partitie en die liggen netjes achter elkaar.
De extra vrije ruimte die je dan krijgt ligt daar weer achter en kun je niet zomaar aan de Windows partitie toevoegen.

Om een clone naar een grotere schijf te maken heb je andere software nodig of je hebt software nodig die achteraf partities kan verplaatsen.
Met Acronis True Image wordt de partities ook meegenomen, inclusief dus systeempartities (exclusief vrije ruimte ertussen) etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3VSe4lX52i1KObYCjGqyLhIOPQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4YBeVoptekX1EMT0OENjByl2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:37:
Is het 40MB per minuut? Een USB 2.0 poort zo zo'n 60MB per seconde moeten halen.
60 MB/s is maximale datasnelheid, in de praktijk met protocol overhead haal je maximaal 40MB/s via USB 2.0.
jeroen3 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:03:
Mogelijk zijn er meerdere dingen aan de gang.

Er zijn betere tools op de markt.
Macrium Reflect is een goed tool, daarmee kan je ook "hot clonen" vanuit Windows zelf en de partities aanpassen.
Er zijn gratis versies beschikbaar, de laatste daarvan is Macrium Reflect FREE Edition 8.0.77838
Deze wordt nu niet meer verder geüpdate maar werkt nog helemaal prima.
Gebruik de link van MajorGeeks:
Majorgeeks: Macrium Reflect FREE Edition 8 (direct download)

Zie ook dit topic:
SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

[ Voor 8% gewijzigd door The_Doman op 30-07-2025 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
The_Doman schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:52:
[...]

60 MB is maximale datasnelheid, in de praktijk met protocol overhead haal je maximaal 40MB/s via USB 2.0.
Het grote verschil is dan ook per minuut of per seconde.
40MB/min is gewoon 60x trager dan het theoretisch zou moeten zijn.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
LordSinclair schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:56:
Het grote verschil is dan ook per minuut of per seconde.
40MB/min is gewoon 60x trager dan het theoretisch zou moeten zijn.
Klopt natuurlijk helemaal, hier gaat dan ook wel wat anders mis blijkbaar.
Chipset/USB drivers misschien?.
Clonen vanuit Windows zelf of een actuele WinPE omgeving zal wel beter werken.

Daarnaast is Clonezilla ook niet flexibel:
The_Doman schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 12:18:
"simpeler dan Rescuezilla wordt het niet: downloaden naar USB, reboot from USB, klik Clone, selecteer te clonen disk & new target, klaar.

Inderdaad simpel, maar daardoor niet zo flexibel (selectief partities copieeren/aanpassen enz).
Ook dat je niet vanuit Windows zelf kan imagen/clonen kan dat voor de niet zo ervaren gebruiker al een belemmering zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ben(V) schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:30:

Je kunt in Windows gewoon een partitie toevoegen aan de bestaande partitie ook als die fysiek niet op elkaar aansluiten. Spanned volume heet dat geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Spanning volumes ofwel Raid 0 is er om meerdere disk samen te voegen tot een volume, niet om partities op dezelfde disk aan elkaar te plakken.
Er het wordt ook sterk afgeraden om dat met een Windows system disk te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Spanning volume of storage spaces werken niet op je systeemvolume.

Wat je kan doen is moderne tools gebruiken, zoals @The_Doman aangeeft bijvoorbeeld Macrium, daarmee kun je direct bij het klonen je partities verzetten/vergroten. Dat is goede software, heb ik ooit gekocht. Je kunt via de software ook een bootable maken waarmee dit kan.

Let op, zoek voor de zekerheid eerst even je bitlocker key op zodat je deze kan invullen indien nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 30-07-2025 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Achteraf partities aanpassen kan natuurlijk ook nog met partitie tools.
Maar dat moet je dan buiten Windows om doen vanuit een (tijdelijke) WinPE/Linux omgeving.
Op de bekende Hiren’s BootCD PE staan o.a de partitietools DiskGenius en EaseUS Partition Master die volledig werkzaam zijn.
Je kan hiermee partities vergroten/verplaatsen etc.

Zie ook nog test clone/image software op Hiren’s BootCD PE:
SSD met dure software clonen (Hiren’s BootCD PE)

[ Voor 14% gewijzigd door The_Doman op 30-07-2025 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Als hij nog draait op de oude ssd dan kun je dat ook met de juiste tools vanuit Windows doen.

Maar bij mijn weten zijn er momenteel geen gratis tools meer die dat kunnen.
Dus oude versie van free tools misschien nog wel zoals
https://www.google.com/se...ect+FREE+Edition+8.0.7783

[ Voor 57% gewijzigd door Ben(V) op 30-07-2025 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
Clonezilla gebruikt Partclone, die is tergend traag met NVME SSD's.

Tijdje terug mijn 240GB NVME SSD gekloond naar een image en daarna naar een nieuwe NVME SSD, dat duurde met Clonezilla ook uren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik gebruik deze logilink hub om een clone te maken.
Druk op de knop en kopieert met 10Gb/s

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQjTf_8XQHjc7GAd156T6Q_QFaA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Oj5O4vrDHSQnUb85jeebsjus.jpg?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Ben(V) op 31-07-2025 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• exponential
Een paar updates:

Ik heb clonezilla afgebroken, dat ging richting de 10 dagen duren.
Daarna de bitlocker gecheckt, die stond uit.
Daarna de onedrive uitgelogd, dit was het grootste gedeelte van de data. Uiteindelijk 'slechts' 120 gb over om te clonen.

Ik heb met Rufus daarna een hirens bootable flashdrive gemaakt. Na lang proberen lukte het eindelijk om daar vanaf te booten. Blijkbaar maakt het uit in welke usb poort de flashdrive zit, en af en toe bleef hij hangen bij het opstarten (loading files).
Toen opnieuw geprobeerd de disk te clonen, maar omdat hij dezelfde disk id al heeft, moest ik eerst dat weer resetten.
Toen met Macrium reflect begonnen met clonen, dit ging best voorspoedig. Echter blijft hij hangen op 99% bij de grootste partitie. Dus dit ook maar weer gestopt.

Ik ga nu voor een clean windows install, nadat ik de interne ssd vervangen heb.

Dank voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
exponential schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:25:
Ik heb met daarna een hirens bootable flashdrive gemaakt. Na lang proberen lukte het eindelijk om daar vanaf te booten. Blijkbaar maakt het uit in welke usb poort de flashdrive zit, en af en toe bleef hij hangen bij het opstarten (loading files).
Toen opnieuw geprobeert de disk te clonen, maar omdat hij dezelfde disk id al heeft, moest ik eerst dat weer resetten.
Toen met Macrium reflect begonnen met clonen, dit ging best voorspoedig. Echter blijft hij hangen op 99% bij de grootste partitie. Dus dit ook maar weer gestopt.

Ik ga nu voor een clean windows install, nadat ik de interne ssd vervangen heb.
Vreemd toch wel al deze problemen.
Blijkbaar toch een probleem met de SSD?
Onleesbare/bad sectors heb ik ook wel eens gehad bij SSD''s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Dan zou ik na in gebruikname van de SSD toch eens goed naar de SMART cijfers kijken ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:57

DukeBox

loves wheat smoothies

exponential schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:25:
Die laatste 1% duurt altijd erg lang.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1