Advies smart switches in nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolemi959
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-08 10:38
Hey,

Ik ben nieuw in huisautomatisering en ben onlangs verhuisd naar een nieuw huis waar ik van plan ben om zoveel mogelijk te "verslimmen". Tot nu toe gaat het goed, maar de huidige verlichtingssituatie is een beetje... meh. Het huis dat ik heb gekocht heeft (lijken mij) goedkope Chinese schakelaars van verschillende merken door het hele huis heen. Dit is wat ik momenteel allemaal heb hangen:
Foto's hier.

Ik wil ze vervangen, maar weet niet goed wat aan mijn wensen voldoet. Dus ik hoop hier wat advies te krijgen over wat ik het beste kan aanschaffen. Dit is ongeveer waar ik naar op zoek ben:
- Ik geef de voorkeur aan een fysieke "klik", dus geen touch-knoppen zoals ik nu heb.
- Compatibel met Home Assistant.
- Sommige schakelaars moeten de verlichting kunnen dimmen.
- Niet op batterijen.
- Als het internet uitvalt, moeten ze nog steeds met de fysieke knop kunnen in- of uitschakelen, of via het lokale netwerk blijven werken.

Ik weet nog niet zeker hoe de bedrading zit, omdat ik nog geen enkele bestaande schakelaar heb verwijderd. Maar ik ben van plan om alle 10 schakelaars in huis te vervangen.

Advies over wat goed is (en wat niet) wordt enorm gewaardeerd!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Getest
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:13
Ik mis hier nog wel een beetje wat je zelf al hebt geprobeerd. Een korte check bij ChatGPT geeft best wat richtingen, heb je al eens gekeken naar het assortiment van Aqara? Mijn ervaring is dat dat een goede prijs/kwaliteit is en volgens mij kan je zowel de wall switch als de dimmer direct aansturen via Zigbee zonder werkende internet verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tolemi959
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-08 10:38
Ah, ja. Excuses. Ik heb zelf nog niet iets geprobeerd. Volgens mij kosten de switches zo rond de 50e per stuk en mis ik de kennis (beide op gebied van home automation en smart switches) en ervaring om tot een verstandig besluit te komen. Ik heb zelf uiteraard ook wel vooronderzoek gedaan, maar hieruit kwam vaak naar voren dat de switches bijv. goedkoop aanvoelen of al niet meer werken na enkele weken.

Eigenlijk ben ik ook een beetje op zoek naar wat men voor persoonlijke ervaring heeft met wat ze nu in huis hebben. Ik ga straks kijken naar Aqara, bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moosjes
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 11:43
Als je draadloos wil automatiseren heb ik deze ervaring met ZWave en Zigbee:

Ik heb thuis heel veel Z-Wave (35 units) en Zigbee (25 units). Zigbee (zoals Hue) zit volgens mij wat vaker in de lamp (bulb) zelf. met Z-Wave schakel je wat meer een algemene draad die naar de lamp gaat. Als daar dan dimbare led lampen in zitten kan je die dimmen.

Zigbee bied dan weer opties met meerdere kleuren, zwave is dan vooral aan/dim/uit.

Wat betreft snelheid van het netwerk is zwave een duidelijke winnar wat mij betreft. Qua dekking doen ze het bij genoeg units beide eigenlijk net zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:10

JustDutch

was ambtenaar :)

Als je veel keuze in design van de schakelaars zoekt, dan kun je ook naar Free@home van ABB kijken. ABB heeft ook schakelaars die met kinetische energie werken (kun je vrij plaatsen waar je wilt). De schakelaars gebaseerd op casambi techniek zijn volgens mij niet de beste keuze, ben even kwijt hoe het systeem van ABB zelf ook alweer genoemd werd.

Forza Mucca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan plezier
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 27-09 11:07
Hey Tolemi959.
Ik zat 'n paar jaar geleden met zo'n zelfde vraag.
Iemand die redelijk op de hoogte was gaf mij toen mee " Als je tante Truus bij jou in huis stapt, zorg er dan voor dat ze de verlichting ook zonder gebruik van welk systeem dan ook kan bedienen".
Met die gedachte heb ik al mijn verlichting schakelaars (24 stuks) vervangen door puls-schakelaars.
Achter elk puls-schakelaar heb ik zigbee dimmer of zigbee switch gemonteerd -daar moet je dan wel de ruimte in de inbouwdoos voor hebben-.
Voor de zigbee dimmer heb ik een model gekozen die geen nuldraad nodig heeft om te kunnen functioneren.
Pas veel later heb ik de keus gemaakt tussen Homey en Homeassistant en in die tussentijd was de verlichting zonder gebruik van zigbee prima schakel- en dimbaar.
Inmiddels flopt er (gestuurd door de Homeassistant green) daar waar nodig her en der de verlichting aan en uit.
En als Homeassistant me eens laat zitten, weet ik dat de verlichting ook met de hand te bedienen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:04
Tolemi959 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:21:
Ah, ja. Excuses. Ik heb zelf nog niet iets geprobeerd. Volgens mij kosten de switches zo rond de 50e per stuk en mis ik de kennis (beide op gebied van home automation en smart switches) en ervaring om tot een verstandig besluit te komen. Ik heb zelf uiteraard ook wel vooronderzoek gedaan, maar hieruit kwam vaak naar voren dat de switches bijv. goedkoop aanvoelen of al niet meer werken na enkele weken.

Eigenlijk ben ik ook een beetje op zoek naar wat men voor persoonlijke ervaring heeft met wat ze nu in huis hebben. Ik ga straks kijken naar Aqara, bedankt voor het advies!
Persoonlijk vind ik de fibaro walli serie mooi, hangen hier ook.
tis wel een beetje: je vind ze mooi of je vind ze afschuwelijk.
https://www.fibaro.com/nl...art-switches-and-outlets/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:58

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Andere insteek, ga voor modules. Dan kan je gewoon voor kwalitatief schakelmateriaal gaan wat je mooi vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb modules van Robbshop in mijn huis, gewoon achter pulsdrukkers van Gira. Bij de bouw van huis heb ik er rekening mee gehouden en extra diepe dozen laten plaatsen.

Zigbee zou ik zelf voor kiezen, al zou ik zelf nu Thread/Matter overwegen ivm de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-10 09:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Er zijn zat Zigbee dimmers en schakelaars verkrijgbaar die met allerhande afdekplaten werken. Ik gebruik zelf de Ecodim dimmers met Jung platen/knoppen.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Is er trouwens een reden dat iedereen hem richting zigbee stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-10 17:30

Snow_King

Konijn is stoer!

akatar schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:14:
Is er trouwens een reden dat iedereen hem richting zigbee stuurt?
Wat zou je anders aanraden? Thread?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Snow_King schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 15:21:
[...]

Wat zou je anders aanraden? Thread?
Ik ben zelf van de zwave, maar het valt mij op dat iedereen zigbee zo promoot, vandaar de vraag.
Pagina: 1