Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
We hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht en hadden al aardig wat spaargeld daarvoor. Uiteindelijk viel de investering mee en hebben we nog een flink bedrag op onze spaarrekeningen staan.

Omdat we over de grens zijn willen we wellicht iets met het geld gaan doen, op de spaarrekening doet het slechts 2% (of ik moet een deposito openen, maar dat vinden we niet prettig).

We hebben een Ford Fiesta uit 2017 met 106.000 km op de teller en denken er over na om een Ford Puma Mild Hybrid te gaan kopen van ons geld. Maar we spelen ook met de gedachte om 25-50k af te lossen op onze hypotheek met 3,75% rente.

We weten dat een auto nooit een goede investering is, maar de huidige heeft nu nog geen onderhoudskosten, maar dat zit er wel aan te komen binnen 2 jaar. Daarnaast krijgen we er nu nog een acceptabel bedrag voor terug van de dealer, uiteindelijk betalen we zo'n 20k voor de nieuwe Puma.

Iemand advies wat verstandig is? Een auto is altijd een emotionele aanschaf en makkelijke keuze (als fan van auto's), maar aflossen kan ook fijn zijn, al kunnen we de maandelijkse lasten prima betalen.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 08:29

Croga

The Unreasonable Man

Als je het geld wilt gebruiken om goedkoper te kunnen leven én je wilt voor een auto gaan, ga dan meteen voor een electrische auto. Afhankelijk van hoeveel kilometer je rijdt gaat dat, zelfs bij publieke laadpalen, honderden euros per maand schelen aan brandstof kosten (Uitgaande van Nederland, publieke laadpalen en 15'000km per jaar scheelt het mij zo'n €200 per maand wat ik electrisch goedkoper uit ben) en nieuwe electrische autos zijn niet meer duurder dan hun niet-electrische vriendjes.

€200 per maand goedkoper uit zijn aan brandstof levert je meteen ook een stuk meer op dan datzelfde geld aflossen op een hypotheek of investeren in depositos of een spaar rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 30-09 21:56
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:54:
We hebben vorig jaar een nieuw huis gekocht en hadden al aardig wat spaargeld daarvoor. Uiteindelijk viel de investering mee en hebben we nog een flink bedrag op onze spaarrekeningen staan.

Omdat we over de grens zijn willen we wellicht iets met het geld gaan doen, op de spaarrekening doet het slechts 2% (of ik moet een deposito openen, maar dat vinden we niet prettig).

We hebben een Ford Fiesta uit 2017 met 106.000 km op de teller en denken er over na om een Ford Puma Mild Hybrid te gaan kopen van ons geld. Maar we spelen ook met de gedachte om 25-50k af te lossen op onze hypotheek met 3,75% rente.

We weten dat een auto nooit een goede investering is, maar de huidige heeft nu nog geen onderhoudskosten, maar dat zit er wel aan te komen binnen 2 jaar. Daarnaast krijgen we er nu nog een acceptabel bedrag voor terug van de dealer, uiteindelijk betalen we zo'n 20k voor de nieuwe Puma.

Iemand advies wat verstandig is? Een auto is altijd een emotionele aanschaf en makkelijke keuze (als fan van auto's), maar aflossen kan ook fijn zijn, al kunnen we de maandelijkse lasten prima betalen.
Hoe hoog is de hypotheek nog?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:01:
[...]

Hoe hoog is de hypotheek nog?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Croga schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:00:
Als je het geld wilt gebruiken om goedkoper te kunnen leven én je wilt voor een auto gaan, ga dan meteen voor een electrische auto. Afhankelijk van hoeveel kilometer je rijdt gaat dat, zelfs bij publieke laadpalen, honderden euros per maand schelen aan brandstof kosten (Uitgaande van Nederland, publieke laadpalen en 15'000km per jaar scheelt het mij zo'n €200 per maand wat ik electrisch goedkoper uit ben) en nieuwe electrische autos zijn niet meer duurder dan hun niet-electrische vriendjes.

€200 per maand goedkoper uit zijn aan brandstof levert je meteen ook een stuk meer op dan datzelfde geld aflossen op een hypotheek of investeren in depositos of een spaar rekening.
We hebben zonnepanelen en zo’n 2000 kWh aan teruglevering, maar de wederhelft wil geen EV. Krijg het niet aan z’n verstand. Maar als het zoveel scheelt valt dat nog uit te leggen en wie weet veranderd dat de zaak. Die Puma is aanvankelijk 30k, maar wel met veel opties. Als ik een leuk EV wil met wat opties is dat volgens mij toch nog wel wat duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
En de huidige maandlasten? Vrij simpele rekensom is 250K hypotheek > 25K aflossen is pak hem beet ongeveer 10% minder maandlasten etc. Ik vind het vaak niet de moeite, omdat je dat geld in principe ''kwijt'' bent als je nog investeringen wilt doen zeg maar.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Members only:

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 29-07-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:10:
[...]

En de huidige maandlasten? Vrij simpele rekensom is 250K hypotheek > 25K aflossen is pak hem beet ongeveer 10% minder maandlasten etc. Ik vind het vaak niet de moeite, omdat je dat geld in principe ''kwijt'' bent als je nog investeringen wilt doen zeg maar.
Het gaat 162 euro per maand schelen op het kleine deel, gerekend met 50k. Met 25k is het ‘maar’ 81 euro en dat vind ik ook de moeite niet zo op dit moment.

Zodra het in de stenen zit kan ik er niet meer bij mochten we toch nog willen verduurzamen, een leuke vakantie willen plannen of een tweede auto moeten kopen. Ik noem maar wat.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Does not compute.
Jij stelt dat je € 200 per maand minder brandstofkosten hebt bij 15.000 km.
Ik heb minder dan € 200 per maand aan brandstofkosten (benzine) en rijd 14.000 km per jaar. Hoe kan jij dan € 200 besparen (!) t.o.v. benzine? Krijg je geld toe als je gaat laden?

Volgens mij ben je bij elektrisch rijden zo'n € 6,50 per 100 km kwijt aan 'brandstof' (gemiddeld iets minder dan € 0,45 per kWh / 15 kW per 100 km). Met benzine ben je zo'n € 10 kwijt per 100 km aan brandstof (1:17 bij € 1,70 per liter).
De besparing op 'brandstof' is er zéker, maar zal max. € 5 per 100 km zijn, en dus € 750 per jaar = € 62,50 per maand bij 15.000 km.
En natuurlijk kunnen we dan de onderhoudskaart trekken, maar die is bij een nieuwe ICE ook valide. En qua restwaarde / belastingen vind ik het met de huidige politiek te onzeker om te zeggen waar je over 5 jaar goedkoper mee uit bent als je nu een nieuwe(re) auto koopt (EV vs ICE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Het gaat 162 euro per maand schelen op het kleine deel, gerekend met 50k. Met 25k is het ‘maar’ 81 euro en dat vind ik ook de moeite niet zo op dit moment.

Zodra het in de stenen zit kan ik er niet meer bij mochten we toch nog willen verduurzamen, een leuke vakantie willen plannen of een tweede auto moeten kopen. Ik noem maar wat.
Als beide delen bij dezelfde aanbieder zitten, dan halen ze vaak gewoon 25K van het hoogste deel af of 50/50 van ieder deel. Vaak kun je niet kiezen zeg maar, ook zoiets.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Members only:

We kunnen een keer richting aandelen gaan, maar heb graag controle en bij aandelen mis ik dat gevoel. Maar wellicht is dat een kwestie van proberen en wennen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
CryptoNL schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:17:
[...]

Als beide delen bij dezelfde aanbieder zitten, dan halen ze vaak gewoon 25K van het hoogste deel af of 50/50 van ieder deel. Vaak kun je niet kiezen zeg maar, ook zoiets.
Bij Munt Hypotheken kan ik het leningdeel kiezen, net als de termijn verkorten of het maandbedrag verlagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:18:
[...]

***members only***

We kunnen een keer richting aandelen gaan, maar heb graag controle en bij aandelen mis ik dat gevoel. Maar wellicht is dat een kwestie van proberen en wennen. :)
Voor 25-50K kun je ook een leuk huisje kopen in Oost-Europa en verhuren. Doet een vriendin van mij o.a. in Hongarije en Bulgarije. Uitstekend rendement :)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Tehh schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:16:
[...]

Does not compute.
Jij stelt dat je € 200 per maand minder brandstofkosten hebt bij 15.000 km.
Ik heb minder dan € 200 per maand aan brandstofkosten (benzine) en rijd 14.000 km per jaar. Hoe kan jij dan € 200 besparen (!) t.o.v. benzine? Krijg je geld toe als je gaat laten?

Volgens mij ben je bij elektrisch rijden zo'n € 6,50 per 100 km kwijt aan 'brandstof' (gemiddeld iets minder dan € 0,45 per kWh / 15 kW per 100 km). Met benzine ben je zo'n € 10 kwijt per 100 km aan brandstof (1:17 bij € 1,70 per liter).
De besparing op 'brandstof' is er zéker, maar zal max. € 5 per 100 km zijn, en dus € 750 per jaar = € 62,50 per maand bij 15.000 km.
En natuurlijk kunnen we dan de onderhoudskaart trekken, maar die is bij een nieuwe ICE ook valide. En qua restwaarde / belastingen vind ik het met de huidige politiek te onzeker om te zeggen waar je over 5 jaar goedkoper mee uit bent als je nu een nieuwe(re) auto koopt (EV vs ICE).
Ik rijd hier ongeveer 750 kilometer op een volle tank van 80 euro. Dus ik denk niet dat ik daarmee 200 euro kan besparen. Aan de hand van de prijzen en ritten van nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blurk62
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:03
Wij hebben eerder een aantal keer afgelost en daarmee onze maandelijkse hypotheekkosten flink verlaagd. Dat was leuk tot we een schitterende nieuwbouwwoning vonden. We hadden toen anderhalf jaar een dure overbruggingshypotheek nodig omdat ons vermogen vastzat in het oude huis.
Na de overdracht van het oude huis bij de notaris waren we ineens behoorlijk rijk van de overwaarde. Je kunt het een reset noemen, we kwamen voor hetzelfde vraagstuk te staan als jij.
Wij hebben uiteindelijk toch besloten deze overwaarde vrijwel geheel in ons nieuwe huis te stoppen. Groter huis, mooie omgeving en notabene een lagere hypotheek dan vroeger! Wij gaan hier nooit meer weg :)
Van een lagere hypotheek heb je ieder maand plezier. Tip: zie die verlaging dan ook echt als een extraatje in plaats van dat je het op de grote hoop gooit. We stoppen dat maandelijks (automatisch) in een leuke dingen potje en gaan er van uit eten of een weekendje weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:08

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik denk dat je 2 berekeningen moet maken.
1: Hypotheek: wat het je per maand scheelt als je aflost en/of wat het je totaal scheelt als je looptijd omlaag gaat.

2: Auto: wat het je per maand scheelt aan kosten + de kosten van de nieuwe auto.

Dan kan je een échte afweging maken qua kosten.

Over €50k * 0.0375 betaal je €1.875 rente met ~37% aftrek is dat €1.200 netto per jaar. Dus €100,- per maand zou het je kunnen schelen.

Houd wel rekening mee met dat een nieuwe auto ook gewoon leuk is en je meteen van kan genieten.
En 50k nu is veel meer 'waard' dan 50k over 30 jaar inflatie.
Omgekeerd als je nu ook geld overhoudt iedere maand en je hypotheek wordt lager* dan gaat sparen na aflossing ook sneller (*als je er voor kiest de duur niet in te korten).

Ik weet niet hoe hoog je mogelijke aflossing is maar gezien je het over 'we' en 'over de grens' hebt ga ik van 115k+ uit, alles daarboven is dan hoe dan ook zonde om 2x over te betalen over te betalen (vermogens belasting + hypotheek rente).

Members only:
Is een deel daarvan aflossing vrij? En hoe lang lopen die nog?
Vaak heb je hoe dan ook een maximale aflossing per jaar dus als je écht je kosten wilt verlagen met 50k extra aflossing is dat mogelijk een meerjarenplan. Ook weet ik niet hoe lang je hypotheek al loopt en welke form want als je buiten rente en aflossing ook nog andere kosten betaald (zoals levensverzekering) dan moet je dat ook allemaal in je berekening meenemen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

***members only***

Ik had dat ook. En eigenlijk heb ik dat nog steeds wel een beetje.
Zo'n 8 jaar geleden ben ik toch begonnen met aandelen. € 100 per maand. Gewoon om te kijken hoe het voelt. Het went vanzelf. Cold-turkey tienduizenden euro's in aandelen stoppen zonder ervaring raad ik af. Proberen en wennen inderdaad.
En verder: maak eens een plan. Hoe wil je het liefst dat je leven er over tien jaar uitziet, en over 20, 30, 40 jaar? Wil je blijven werken tot je 70e, of misschien toch op 65 of 60 stoppen met werken? En wat is daar dan voor nodig?

Wordt je gelukkig van die nieuwe auto? Leestip: Ilja Leonard, de kunst van het nietsdoen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
In elk geval lijkt het me qua levensplezier gunstiger om onszelf te verwennen met een nieuwe auto. Dat huis wordt vast meer waard en de LTV wordt dan weer groter. Over een jaar kunnen we altijd beslissen om alsnog een deel af te lossen.

Nu op zoek naar een leuke Puma of toch een Kia EV3. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 20:08

DukeBox

loves wheat smoothies

Als je financieel alles op orde hebt dan is er hoe dan ook geen foute keuze.

Ik zelf heb het goed en sparen ging best snel toen ik meer begon te verdienen en dingen als kinderopvang wegvielen etc. En ik moet wel zeggen dat toen ik, met wat ik niet direct nodig had, mijn hypotheek begon af te lossen het op den duur ook wel een 'sport' werd om te kijken hoe snel ik er vanaf kon.

Dat ging zoveel sneller dan gedacht dat nu zonder hypotheek en daardoor nog sneller sparen, ik het gevoel van zekerheid ook wel héél erg fijn vind. Er waren nog meer dingen meetelden met de keuze zoals, kans op rente stijging, rente aftrek kan gebruiken voor een 2e/vakantie woning en de omstandigheden in de markt toentertijd. En ik begrijp dat dat voor iedereen anders is en prioriteiten verschillen maar ik ben erg blij met de keuze die ik toen gemaakt heb.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00

Dan betaal je erg veel voor benzine blijkbaar, ik heb een hybride en kan als ik wil 100% elektrisch rijden maar dat scheelt me toch echt maar een paar euro per maand als ik bij publieke laadpalen laad.

Met m'n vorige auto betaalde ik zo ongeveer 160 euro per maand voor 2 tankbeurten waarmee ik ongeveer 15000km per jaar mee kon rijden. Maar toch bespaar je 200 euro per maand terwijl je bij publieke laadpalen laad? Doe je goed.

[ Voor 11% gewijzigd door Nopheros op 29-07-2025 21:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik ben gaan spreiden; we lossen elke maand 500 euro extra af op de hypotheek, we leggen 500 euro in bij Meesman (zie topic over indexbeleggen) en dan gaat er nog iets van 1000 naar de spaarrekening. Op die manier gaat de aflossing net even wat sneller, rendeert er een deel wat beter op de lange termijn en heb ik toch ook de veiligheid van voldoende spaargeld waar we direct bij kunnen als t nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Cartman! op 29-07-2025 22:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 18:12:
In elk geval lijkt het me qua levensplezier gunstiger om onszelf te verwennen met een nieuwe auto. Dat huis wordt vast meer waard en de LTV wordt dan weer groter. Over een jaar kunnen we altijd beslissen om alsnog een deel af te lossen.

Nu op zoek naar een leuke Puma of toch een Kia EV3. :)
LTV wordt lager niet hoger ;) stel nu 200k hypotheek.open en huis ter waarde van 400k -> 50% LTV. Stel.je woningwaarde stijgt naar 500k ----> 40% LTV.

Ik zou absoluut gaan proefrijden in elektrische autos, die EV3 is heel nice. Als je thuis kunt laden is een EV echt een nobrainer. Het comfort is echt hoog EN je hoeft geen dooie dino's/plantenresten meer op te stoken om vooruit te gaan. Als je het kunt betalen zou een EV echt minimaal.op de lijst met opties moeten staan.

Ik ben sinds ik een EV heb erg blij dat het laatste beetje directe fossiele brandstof dat ik nog consumeerde verdwenen is EN ik sponsor shell/total/saudi arabie minder :D

Beleggen zou ik zeker mee beginnen, eigenlijk is sparen ook bewust kiezen voor gegarandeert 2% waardevermindering elk jaar. Dus begin lekker met een klein bedrag wegzetten voor langere tijd en kijk hoe t bevalt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Zo lang je niet boven grens VRH zit (€115k) sowieso niet extra aflossen. Alleen als je daar wel boven komt wordt dat een overweging. Overweging betreffende auto zou hier hoe dan ook volledig los van gezien moeten worden naar mijn mening.

Mijn keuzes:
1) overwegen pijler 3 pensioeninleg
2) beleggen (ETF / fonds; simpel)
3) depositoladder
4) zeker stellen alles op orde qua duurzaamheid/gasloos/isolatie
5) spaargeld
6) elektrische auto
999) extra uitgeven aan andere fossielmobiel :+

De weerstand op beleggen komt veel voor maar is niet rationeel. Ik vind nadenken over mogrlijkhedem vervroegd pensioen bijna een no-brainer. Niks mis mee om gewoon consistent 5-20% van inkomen extra weg te zetten voor toekomst. Beleggen is niet eng, je pensioenfonds doet het ook.

[ Voor 34% gewijzigd door assje op 29-07-2025 22:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Haha, nu reageer ik in nog een topic van jou. Alleen even over het stukje "depositie vinden we niet prettig", ik neem aan omdat het geld dan een bepaalde tijd vastzit, want verder valt het net als spaargeld onder hetzelfde garantiestelsel.

Echter, je weegt dat (o.a.) af tegen aflossen op een hypotheek.

Dan zit het geld dus voor de resterende tijd dat je dit huis bezit vast in de stenen.

Dat is dus veruit nog veel minder flexibel dan een deposito.

Dat deel van de afweging is dus niet rationeel. Dat is in elk geval handig om te beseffen.

Verder sluit ik me helemaal aan bij @assje hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Zodra het in een auto zit kun je er ook niet bij... ;)
Zit het in stenen kun je er - in veel gevallen - nog wel bij door een heropname te doen van je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-09 23:01
Heb je hypotheekrenteaftrek dan moet je dat meerekenen (is al genoemd). Deposito levert meer op, maar je geeft aan dat je boven de belastingvrije voet geld hebt, daar betaal je dan weer belasting over. Aflossen zal vermoedelijk financieel het meest gunstig zijn. Maar, ook al genoemd, geld waarmee je aflost ben je 'kwijt'. Ik lees dat je eigenlijk wel een andere auto wil, dus daar is je antwoord 😉 een auto is vaak ook een stukje sentiment. Als het alleen gaat om veilig van A naar B, dan kun je een goedkope auto kopen. Tweedehands is zeker een optie. Ander argument: je leeft maar 1 keer, dus als je de hypotheek makkelijk kunt dragen, koop lekker een auto 🙂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:44
Auto is gewoon een enorm geldlek… dan liever in een Ev, afgelopen 100k km 19ct/km aan kosten( echt alles)
Pas doen als je de rest goed hebt.

Ik ben van het kamp: “een hypotheek op een huis betekent dat het nog niet van jou is” dus zsm afbetalen. Is irrationeel voor anderen maar ik mis vaak gevoel in het maken van beslissingen. Mijn streven is gewoon zo simpel mogelijk leven en als ik iets van het budget kan wegstrepen vink dat mooi. Wat ik bespaar aan maandelijkse kosten gaat lekker een indexfonds in.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Auto kost geld de rest levert geld op, maar toch is consumptie niet altijd verkeerd, jullie mogen je zelf ook verwennen. Nieuwere auto is ook luxe in het gebruik.
Ik zal zelf wel team EV zijn, had er ook altijd een hard hoofd in maar moest van het bedrijf over(100%EV) en buiten soms lange afstand dagen valt het allemaal mee. Heb destijds ook de afspraak gemaakt dat ik ten alle tijden kan snelladen.

Verder als je al wat bezit hebt kan je kijken naar het nageslacht, hoe zorgen we ervoor dat het geld goedkoop bij hun komt.
Verder deposito zit je geld wel vast maar je kan ook verschillende looptijden nemen. Zodat je ook een buffer hebt. Geld in stenen zit vast maar is nooit kwijt

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:19

Theo

moederbord

Je hebt een hypotheek met 3.75% rente.Dat is na HRA 2.3% effectief. Je kan een 9 jaar deposito afsluiten tegen 2.95% (met rente op rente). Wanneer je dus onder de grens zit waar je vermogensbelasting moet betalen dan is het geld in een deposito stoppen dus voordeliger dan je hyotheek ermee deels aflossen. En als bonus is dat het geld niet 'weg' is, het is enkel 9 jaar uit logeren :P

Stel je hebt, nadat je de auto hebt gekocht, nog steeds 30K aan spaargeld staan;
- Los je de hypotheek hiermee af dan betaal je 690 euro per jaar minder aan rente
- op de spaarrekening zetten met 2% levert je 600 euro per jar op, maar moet je nog steeds de 690 euro aan hypotheekrente betalen. Netto kost het dan dus 90 euro per jaar ten opzichten van volledig aflossen.
- Zet je die 30K vast in dat deposito dan levert dat per jaar 885 euro op. Je mag nog steeds die 690 euro aan hypotheekrente betalen,maar samen zorgt dat dus voor een winst van 195 euro per jaar.

Het geld op een deposito zetten is dus altijd een betere optie dan aflossen of sparen. Het voordeel van ofwel aflossen ofwel het deposito is dat je maandlasten omlaag gaan. Helemaal met een nieuwe auto (die wat zuiniger rijdt dan wat je nu hebt) zorgt dat er ook voor dat de maandlasten nog verder dalen. Als gevolghievan blijft er dus méér geld over per maand om weer mee te sparen. En op die manier kom je langzaam los van de rat race en kom je op het punt dat -omdat je geinvesteerd hebt- je weinig maandelijke kosten gaat hebben, waardoor je harder kunt sparen, waardoor je meer kunt investren, waarmee je nóg minder aan maandelijkse kosten gaat hebben, enzovoorts :)

Die investeringen hoeven geen EFT of wat dan ookte zijn. In dit geval zijn die 2.95% depositorekening, het aflossen van een hypotheek, een (in maandelijkse kosten) goedkope auto allemaal goede investeringen die er voor zorgen dat je maandelijkse uitgaven omlaag gaan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Honesty schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:05:
Auto kost geld de rest levert geld op, maar toch is consumptie niet altijd verkeerd, jullie mogen je zelf ook verwennen. Nieuwere auto is ook luxe in het gebruik.
Ze hebben een prima auto uit 2017 met niet veel meer dan 100.000 op de teller.

Als je jezelf wil verwennen, ga dan een keer naar de spa, maar je volledige/helft van spaargeld stoppen in iets wat marginaal beter is (of sterker nog, je bent er niet sneller mee op je werk) en alleen maar sneller afschrijft...

Geen zorgen meer hoeven maken over geld is echte luxe.
Een auto uit 2017 heeft ook gewoon airconditioning en keyless entry.
Echt geen idee welke luxe je dan zoekt...

Tja, duw dan je geld in obligaties of ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:06
[...]

***members only***

De doelinflatie is 2%, daar is de laatste jaren niet veel van terecht gekomen. Inflatie eet deels je schuld op, even aangenomen dat je inkomen stijgt met minimaal de inflatie. Aan de andere kant zit je vermogen. Alles wat je vermogen minder opbrengt dan de inflatie daar kan je in de toekomst minder mee doen.

Dus het spaargeld verdampt door de inflatie, dat is een zekerheid. In absolute zin blijft het hetzelfde bedrag. Maar je kan er dus in de toekomst minder mee. Met andere woorden je wordt langzaam armer. Of eigenlijk best snel.

Laten we zeggen dat een breed gespreide ETF 7% per jaar doet, historisch. Dan is je kans op vermogensopbouw in ieder geval aanwezig.

Ik zou zoals @assje aangeeft met zijn uitstkende lijstje, gewoon beginnen. Geld dat je nodig hebt op korte termijn als buffer op een spaarrekening en geld dat je lang(er) kan missen mee gaan beleggen.

Teveel vermogen in een huis hebben zitten is nadelig op allerlei vlakken mocht het leven een keer flink tegenzitten. Je hebt dan veel meer aan liquide vermogen in plaats van geld in je eigen woning.

Want een woning is primair om in te wonen. En wonen kost altijd geld. Dus als je maandelijkse hypotheeklast al onder het goedkoopste alternatief zit (sociale huur is een aardige bench mark al is de toegang daartoe nagenoeg nul) dan zou ik zeker niet verder aflossen.

Het gaat om de balans, en ergens moet je geld iets voor je doen, hetzij meer worden door vermogensopbouw hetzij het verzorgen van een buffer, dan wel het afdekken van risico. En dat laatste zit vaak in onverwachte hoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Theo schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:36:
Je hebt een hypotheek met 3.75% rente.Dat is na HRA 2.3% effectief.
In principe is dit het beste antwoord. Kun je ergens anders meer dan 2.3% krijgen, dan is dat financieel beter tov aflossen*

De auto is ruis.

* de TS betaald ook nog VRH dus dat moet je ook meerekenen. Dan ga je richting 2,87%.
Vanaf dat punt is sparen aantrekkelijker dan aflossen.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 30-07-2025 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Accretion schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:45:
[...]

Ze hebben een prima auto uit 2017 met niet veel meer dan 100.000 op de teller.

Als je jezelf wil verwennen, ga dan een keer naar de spa, maar je volledige/helft van spaargeld stoppen in iets wat marginaal beter is (of sterker nog, je bent er niet sneller mee op je werk) en alleen maar sneller afschrijft...

Geen zorgen meer hoeven maken over geld is echte luxe.
Een auto uit 2017 heeft ook gewoon airconditioning en keyless entry.
Echt geen idee welke luxe je dan zoekt...

Tja, duw dan je geld in obligaties of ETF's.
Ik ga er zelf vanuit(heb niks met auto's) dat als je 20k extra in de auto stopt dat je iets meer auto hebt dan die ze nu hebben. Blijkbaar vind jij dat het niet waard maar dat wil niet zeggen zij ook geen verschil zien tussen de auto's. Mijn zwager kan ook genieten van zijn nieuwe auto.
Je hebt gelijk als je je geen zorgen hoeft te maken over geld dan is dat echt luxe maar als je zolang bezig bent met de weg er naartoe dan koop die je die nieuwe auto ook niet meer als je genoeg hebt. Want waarom zou je hem niet kopen als je er iedere dag mee naar je werk rijdt maar wel als je niets meer hoeft te doen.
Ik denk dat we aan de zelfde kant staan maar geld is wel een middel en geen doel, zeker als je al de helft van je huis afgelost hebt mag je je best trakteren op luxe.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Niet online
Dat er een EV wordt geadviseerd, begrijpelijk. Bij genoeg kilometers kan je prima besparen, maar de kosten stijgen vanaf volgend jaar aanzienlijk qua MRB.
Bij 35000 km bespaar ik net geen 3000 per jaar puur op basis van brandstof. Maar een nieuwe EV (EV3) is een stuk duurder en zwaarder dan een benzine Puma. Het schrijft ook nog eens harder af omdat de restwaarde van een EV gewoon lastig is op dit moment. Verzekering van een nieuwe EV ligt ook nog eens hoger.

Daarbij zijn er allerlei mensen die het prima weten: zo kan je meer rendement halen uit je geld, dit moet je doen, dat moet je doen... Ik denk dat je een paar scenario's naast elkaar moet zetten, maar dat je ook gewoon moet doen wat je prettig vind. €25K of €35K aflossen geeft je ook minder maandlasten en voor sommige mensen is dat gewoon meer rust dan het behalen van een paar (honderd) euro meer rendement over een jaar.

Een andere auto \ nieuwe auto is prima, een stuk aflossen is prima, niets doen is ook prima. In de basis kom je nu niets te kort en zijn er geen echt foute keuzes. Zolang je ze maar prima hebt afgewogen tegen over elkaar en voor jezelf duidelijk hebt waarvan je meer geniet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Gelet op de gegeven informatie in de OP, zou ik kiezen voor extra aflos.

Veel andere zinnige keus is er in mijn optiek namelijk niet. Het alternatief, een nieuwe auto, is zinloos in mijn optiek. De waarde vermindering op de nieuwe auto gaat sneller dan dat onderhoudskosten van de huidige auto oplopen.

Mocht minstens een deposito overwogen worden, dan zou ik zelf minstens gewoon daarvoor gaan.
THE_BASE schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:54:
of ik moet een deposito openen, maar dat vinden we niet prettig
Waarom vinden jullie dit niet prettig?

Een deposito is feitelijk weinig anders dan een omgekeerde hypotheek. In plaats van dat de bank geld aan jou leent, "leen" jij geld aan de bank. Tegen een vast afgesproken rente. Voor een vast afgesproken termijn. Het is daarbij dan ook bijzonder risico arm.

Ja, de bank kan vallen. Maar indien je geen geheel exotische bank keuzes maakt, ben je beschermt door het deposito garantiestelsel tot 100k per persoon per bank.

Ja, de vastgezette lange termijn rente kan komen te verschuiven tot onder de actuele rentestanden. Op dit moment echter is het vooruitzicht hiertoe onwaarschijnlijk. En indien de rente op deze rekening hoger komt te zijn dan de uiteindelijke rente na HRA, zou ik zelf in dit geval dus gewoon voor stallen op een deposito rekening gaan.

Verder ook nog ter overweging indien je risico arm wilt blijven is pensioensparen.

Indien je het geld toch gewoon wilt consumeren, vraag jezelf dan ook af of er naast de auto niet nog andere wensen bestaan. Bijvoorbeeld die ultieme droomvakantie waar je nog een leven lang fijne herinneringen aan over kunt houden? Een significante verbouwing binnen de woning om het woongenot te doen verhogen? Iets anders? De actuele auto is vrij nieuw. Behoudens indien je wel erg verzot bent op autos, gaat dit uiteindelijk vermoedelijk voor de voorgesteld 20k dan ook redelijk weinig echt voldoening geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-09 15:46
Wij hadden een soortgelijk dilemma vorig jaar. Kiezen tussen hypotheek aflossen, een działka aankopen of beleggingsrekening. Een auto speelde bij ons nooit een rol aangezien we beiden firmawagens hebben. Wij hadden drie hypotheken, eentje voor het appartement waar we in wonen, eentje voor een appartement die we verhuren en eentje voor een huis die we verhuren. Die laatste was totaal niet interessant om af te lossen aangezien we zelfs zouden verliezen hierop (belastingsvoordeel).

Uiteindelijk hebben we de hypotheek afgelost van het appartement waar we in wonen. Financieel gezien was het interessanter geweest om slechts 1/3 af te lossen en de rest te investeren. Dit omdat de rente na 1/3 dan zo laag kwam dat het eigenlijk niet zo interessant meer was. Maar toch zijn we daarvoor gegaan, voor de eenvoudige reden: gemoedsrust. Dat was voor ons belangrijker dan het (potentieel extra) financieel gewin. Het gevoel dat we hadden toen die teller op 0 stond, wauw.
Sindsdien zit alles in een stroomversnelling aangezien we veel meer kunnen sparen, we verwachten binnen twee maand de andere hypotheek te kunnen aflossen en met een beetje geluk deze herfst ook een działki te kunnen aankopen. Ondertussen beleg ik ook 100EUR per maand, na een eindje tikt dat wel aan, en het is leuk om dat van tijd tot tijd eens te bekijken.

Zoals verschillende personen hierboven al schreven, er is geen foute keuze. Pen eens neer wat jullie willen, wat voor jullie belangrijk is, zet die naast elkaar en maak de keuze.

Nota: Działki is een terrein dat je kan "kopen" voor 100 jaar maar waar je geen woonhuis mag op bouwen. Bezie het als een soort tuin. Je kan er een tuinhuis/schuur/tent op plaatsen, groenten, bomen & bloemen planten.

EDIT: je zou ook eens kunnen uitrekenen na het aflossen van de hypotheek hoelang het zou duren vooraleer je het budget bij elkaar gespaard hebt om eventueel een auto aan te kopen. Mocht dat een acceptabele tijdsduur zijn dan heb je beste van beide werelden.

[ Voor 6% gewijzigd door silencedkill op 30-07-2025 09:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Refrag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-09 17:15
Wat een nuance allemaal: Nooit aflossen, domste wat je kan doen.

Het hebben van een hypotheek is geen molensteen om je nek maar een geschenk! Prijs je gelukkig dat je zoveel kan lenen! Het is (bijna) gratis geld door je onderpand, en verdampt ook nog eens door de hoge inflatie elk jaar.

Ga lekker investeren met je eigen geld. Voor de gemakzuchtigen stop je het in een ETF, klaar.

You take the blue pill – the story ends and you believe whatever you want to. You take the orange pill – you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes. Huis uit 1910

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:07
Het hoeft natuurlijk ook niet of/of te zijn, het kan ook en/en ;)
Iets minder aflossen en een iets minder dure auto kan ook.

Zoals hiervoor ook al een paar keer gezegd. Houdt rekening met de HRA, netto betaal je minder rente en dat maakt het vergelijk anders.

Verder is het voor een groot deel ook een gevoelskwestie. Een lage of zelfs geen hypotheek is natuurlijk wel een prettig gevoel voor velen.

Mijn hypotheekbedrag staat nog dik 20 jaar vast. Het maandelijkse bedrag is nu prima te behappen en wordt met de jaren (uitgaande van salarisstijging en inflatie) alleen maar beter te behappen.
Ik stoei persoonlijk ook wel eens met de gedachte om extra af te lossen. Onze hypotheek valt echter wel mee. De netto rente is zelfs nu nog lager dan wat ik op een spaarrekening krijg, dus het is financieel niet logisch.

Anderzijds #1, moet je dan weer niet in de verleiding komen om al het geld dan maar uit te geven.
Anderzijds #2, je moet ook genieten van het leven
Anderzijds #3, als het spaargeld over het spreekwoordelijke plintje klotst heb je er ook weinig anders aan dan naar je banksaldo kijken.

Kortom, allemaal gevoel cq persoonlijk.

Mocht het maandelijks incassobedrag elke maand wel flink pijn doen en moet je de eindjes elke maand aan elkaar knopen dan zou ik wellicht wel aflossen, dan wordt de pijn maandelijks toch wat minder (of je bent een paar jaar eerder van de pijn af, net waar je voor kiest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Onze hypotheekkosten zit lager dan de gemiddelde huurwoning vrije sector en wonen in een prachtig huis. Dus de kosten zijn prima behapbaar. Verlagen is fijn, maar die 80-130 euro gaan we niet maandelijks voelen. Dat is allebei een euro of 60 extra sparen. Doet niets.

Dan kun je beter iets kopen of doen waar je heel blij mee bent: een verre reis, een auto, een appartement in Spanje. Dat laatste wil de wederhelft niet. De verre reizen staan al in de planning.

We gaan in elk geval eens naar een dealer om een EV te rijden en aan te voelen. Denk dat alleen dat al een beter gevoel geeft om een goede keuze te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:55
Economisch gezien is aflossen niet goed, beter is om te beleggen. Zelf heb ik ook voor een soortgelijke keuze gestaan.

Ik heb uiteindelijk besloten om economisch niet verstandig te zijn. Ik heb gekozen voor gemoedsrust, ik heb een gedeelte afgelost. Ik los elk jaar extra af. In oktober/november bekijk ik tegenwoordig de spaarrekening en bedenk welke extra kosten er het komende jaar kunnen zijn (andere auto/keuken/inrichting/badkamer bijvoorbeeld). Als die er niet zijn dan los ik in december alles af tot een bepaald spaarbedrag (dat is mijn nul-bedrag) om onverwachte kosten te kunnen betalen). In januari groeit de spaarrekening weer en dan in oktober/november begint het weer opnieuw.

Waarom?
- Ik houd van steeds lagere maandelijkse kosten (niet alleen hypotheek maar ook andere vaste uitgaven)
- Als ik of mijn partner minder willen werken dan kan dat.
- Als we ontslagen worden dan hebben we al lage kosten (kans is klein, beide ambtenaar)
- Als ik ga beleggen, ga ik het gebruiken om mijn hypotheek versneld af te lossen of aan andere onzin? Behaal ik rendement?
- Gevoelsmatig vind ik het fijn om extra af te lossen.

Mijn advies aan jullie:
Behoud gewoon lekker bijvoorbeeld 30k op je spaarrekening en ga de rest aflossen. Ga elke maand lekker voor een paar honderd euro beleggen (als je daar een goed gevoel bij hebt).
Tja, auto is geld weggooien. Je hebt een knappe auto, lekker doorrijden.

Laat je weten wat jullie gaan doen?

Kleine tip:
https://www.boekenkraam.n...6/eindelijk-hypotheekvrij

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:45
THE_BASE schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:58:
Onze hypotheekkosten zit lager dan de gemiddelde huurwoning vrije sector en wonen in een prachtig huis. Dus de kosten zijn prima behapbaar. Verlagen is fijn, maar die 80-130 euro gaan we niet maandelijks voelen. Dat is allebei een euro of 60 extra sparen. Doet niets.

Dan kun je beter iets kopen of doen waar je heel blij mee bent: een verre reis, een auto, een appartement in Spanje. Dat laatste wil de wederhelft niet. De verre reizen staan al in de planning.

We gaan in elk geval eens naar een dealer om een EV te rijden en aan te voelen. Denk dat alleen dat al een beter gevoel geeft om een goede keuze te maken.
Een nieuwe auto maakt je dus een maandje blij, daarna is het gewoon de auto die je rijdt.
Vrijwel al het wetenschappelijk onderzoek laat zien dat je van spullen niet gelukkig wordt. Zeker niet op langere termijn. Ervaringen scoren veel beter in dat opzicht.

Aflossen lijkt financieel gezien niet verstandig. Dan blijft eigenlijk over: beleggen of een deposito. Beperkt risico van deposito is hierboven meermaals uitgelegd, dan is het alleen een keuze in risicotolerantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:42

Nullifiel

╞═══════╡

Ander perspectief:
162 of 81 per maand is wel ff ongeveer 20.000 of 10.000 euro in 10 jaar. Hoelang loopt dat leningdeel??
Over 10 jaar is die nieuwe auto van je al weer een oud barrel.

Wat dat betreft zegt @Bravertal goede dingen. Financieel comfort is heerlijk.
Rijcomfort en de emotie erbij merk je actiever, dus verleidelijker, maar weegt dat dan zwaarder dan het stukje financieel comfort wat je erbij kan krijgen?
Ik vind het ondanks dat het voor mij best logisch is, toch ook best lastig. 8)7

Een beetje "geld erdoorheen jagen VS. saai verstandig zijn" ofzo :+

Geld aflossen VS geld beleggen/investeren vind ik een héél andere vraag.

[ Voor 7% gewijzigd door Nullifiel op 30-07-2025 10:53 ]

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramskis
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:46
Wellicht is het nog een idee om naar een (jonge) tweedehands auto te kijken? Dan heb je een stuk afschrijving al gehad en houd je mogelijk nog geld over om af te lossen / te beleggen.

T.a.v. het voordeel van elektrische auto's: vergeet niet dat deze over het algemeen een stuk zwaarder zijn dan benzine auto's waardoor de wegenbelasting een stuk hoger kan uitvallen, dat doet het voordeel van goedkoper laden deels teniet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:40

de Peer

under peer review

Ramskis schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:54:

T.a.v. het voordeel van elektrische auto's: vergeet niet dat deze over het algemeen een stuk zwaarder zijn dan benzine auto's waardoor de wegenbelasting een stuk hoger kan uitvallen, dat doet het voordeel van goedkoper laden deels teniet.
MRB op basis van gewicht daar wil het kabinet nu juist vanaf:
https://solarmagazine.nl/...n-door-elektrische-auto-s

Echter, dat EV rijden duurder wordt dan het nu is staat wel vast denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
Hmm, dit geeft een wat ander beeld van je situatie dan THE_BASE in "Eigen oprit + PV: benzine of EV?"

Het kopen van een nieuwe auto levert je onmiddellijk verlies op - duizenden euro's. Je wilt geen deposito's maar begin eens met een rekening bij Garantibank zie https://garantibank.nl/ 6 maanden 2.55%.

Overigens ben ikzelf van het kamp: aflossen nadat je een gezonde reserve (zeg 50K) hebt opgebouewd. Bijna 300K schuld is niet niks. Als je huis na opknappen in goede staat is heb je de komende 5-8 jaar nauwelijks kosten. Daarna gaan die oplopen en wil je daarvoor geld beschikbaar hebben.

Het geld dat in stenen zit kun je niet zomaar weer terug halen, daarom een reserve. Maar het zijn wel jouw stenen....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eitje84
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:39
Kijk voor belegen eens bij Brand New Day ik heb daar naast mijn aanvullend pensioen rekening ook een beleggingsrekening, sinds 2020 een netto rendement van 10.58%.

Voordeel is dat je zelf niks hoeft te doen, je kan wat schuifjes heen weer zetten, meer defensie of juist offensief, en je kan geld eruit halen wanneer nodig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheDudez
  • Laatst online: 18:45

TheDudez

Usenet stofzuiger!

eitje84 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:17:
Kijk voor belegen eens bij Brand New Day ik heb daar naast mijn aanvullend pensioen rekening ook een beleggingsrekening, sinds 2020 een netto rendement van 10.58%.

Voordeel is dat je zelf niks hoeft te doen, je kan wat schuifjes heen weer zetten, meer defensie of juist offensief, en je kan geld eruit halen wanneer nodig.
Ik vind dit het beste advies ga een gedeelte pensioen belegen. Je krijgt geld terug van de belasting. En jullie kunnen mogelijk eerder stoppen met werken. Vul voor de grap maar eens in je AOW leeftijd. op https://www.svb.nl/nl/aow/aow-leeftijd/uw-aow-leeftijd

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Refrag schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:34:

Het hebben van een hypotheek is geen molensteen om je nek maar een geschenk! Prijs je gelukkig dat je zoveel kan lenen! Het is (bijna) gratis geld door je onderpand, en verdampt ook nog eens door de hoge inflatie elk jaar.

Ga lekker investeren met je eigen geld. Voor de gemakzuchtigen stop je het in een ETF, klaar.
Dit dus. Versneld aflossen is bijna altijd gedreven door irrationele redenen: gevoel. 'Lagere maandlasten, optie tot minder werken, schuldvrij leven, bij ontslag minder snel in de problemen'. Veel van deze redenen kan je ook met een dikkere aandelen- of bankrekening opvangen.. nog beter zelfs dan enkel lagere maandlasten :+

Aflossen is vooral emotie, investeren/beleggen/spaarrente is financieel rationeel. Er is uiteraard geen goed of fout omdat iedereen het lekker zelf moet weten, maar puur financieel gezien is aflossen zelden beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Refrag schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 09:34:

Vanuit zo'n puur financiële insteek is op vakantie gaan ook het domste wat je ooit kan doen: puur weg gegooid geld :)

Gelukkig is er meer in het leven dan een zwart/wit financieel plaatje :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-09 15:09
Minst verstandige financiële optie is toch wel een nieuwe auto kopen. Koop lekker een jonge occasion, als je zo graag een andere auto wilt, waar een groot gedeelte van de afschrijving al gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:44
eitje84 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 11:17:

dit dus.
Daarnaast investeer in je huis zodat je energierekening zo laag mogelijk is. Ik ben nu een jaar over de tvt heen en pak dus mooi €250/maand wat ik weer beleg bovenop mijn afgeloste hypotheek. Waarvan ik het oude maandbedrag ook beleg. Maar ernaast dus ook pensioensparen, daar kan echt niks tegenop.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 18:27

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

technopeuter schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 01:28:
Ik ben van het kamp: “een hypotheek op een huis betekent dat het nog niet van jou is” dus zsm afbetalen. Is irrationeel voor anderen maar ik mis vaak gevoel in het maken van beslissingen.
Toch zou ik bij financiële keuzes zo veel mogelijk proberen om niet keuzes te maken op basis van gevoel.

Maar ja, wij hebben 1,33% rente, dus dan is het nog duidelijker.
Honesty schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 08:02:
[...]
Ik ga er zelf vanuit(heb niks met auto's) dat als je 20k extra in de auto stopt dat je iets meer auto hebt dan die ze nu hebben.
Ja technisch gezien heb je dan twee auto's, dus dubbel zoveel auto, namelijk twee.

Een auto uit 2017 kan net zo comfortabel zitten/rijden en net zo veel ruimte hebben. Het is puur gevoelsmatig een 'nieuw is leuk' en dan vooral het eerste jaar en daarna is het weer gewoon.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
We hebben inderdaad nu een knop omgezet om geen nieuwe EV te kopen, maar een waarvan de kop af is. We hebben de Fiesta in 2017 splinternieuw gekocht en hadden al gezegd tegen elkaar dat we dat nooit meer gingen doen. Morgen dus een begin maken van een zoektocht naar een EV en even een proefrit om te voelen of dat zoveel beter is dan wat we nu hebben.

Ik zie prima EV's van rond de 25k. Als we nog zo'n 7.5K terug krijgen voor de Fiesta dan leggen we nog geen 20K bij en dat is acceptabel voor ons.

We hebben een prachtig duurzaam huis, alles is op orde en verwachten geen grote kosten op korte termijn. Op de lange termijn wel, maar we hebben na aanschaf auto alsnog een flink bedrag wat zich langzaam ook weer aan gaat vullen. Het is dus niet zo dat we een auto kopen en de zakken leeg zijn, daarvoor zijn we te verstandig.

Pensioenbeleggen is zeker een optie, daar hadden we het een jaar geleden al over, maar toen kwam ons huis en hebben we het er niet meer over gehad. Brand New Day zal ik eens induiken.

Ik wist niet dat het draadje zo zou gaan leven, fijn al die meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 29-09 19:19
Ramskis schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:54:
Ik betaal dit jaar 23 euro per maand voor mijn Model 3 en tot 2030 betaal ik minder MRB dan een benzineauto van >1251kg kost.
Benzine kost bij €1,80 en 1:20, €9 per 100km. Elektrisch kost bij 0,30/kWh en 15 kWh per 100km, €4,50 per 100km. Bij een jaarkilometrage van 15.000km gaat dat om €675 ofwel iets meer dan €50 per maand.
Met dynamische energiecontracten en zonnepanelen kan de besparing een nog stuk groter worden.

Volgend jaar gaat de benzineprijs fors omhoog omdat de accijnskorting die sinds covid actief is, dan verloopt.

Desondanks is voor TS een auto natuurlijk by far de slechtste "investering" die je kan doen. Topic staat vol met verstandigere dingen om te doen.
Maarja, leven voor rendement en straks als bejaarde miljonair zijn is ook geen hol waard natuurlijk.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-09 15:44
Kijk ook eens naar de mazda MX-30, erg luxe en zeer betaalbare EV.
Als je dagelijke ritten niet te lang zijn en als je thuis kunt laden is dit zeker een goede auto.
Deze bijvoorbeeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Aegir2002 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:24:
Kijk ook eens naar de mazda MX-30, erg luxe en zeer betaalbare EV.
Als je dagelijke ritten niet te lang zijn en als je thuis kunt laden is dit zeker een goede auto.
Deze bijvoorbeeld
Dat is weer een volgend topic: welke EV kan ik het beste kopen? :)

Er zijn genoeg opties als ik naar occasions kijk, mijn schoonvader is gek op Mazda, maar heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels een account geopend bij Brand New Day om mij daar eens in te gaan verdiepen. Ik denk dat het handig is om zo'n pensioenbeleggen op te starten. Zorgt in elk geval voor wat meer grip op hoe we er later bij komen te zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Bobmeister schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:35:
[...]

Zodra het in een auto zit kun je er ook niet bij... ;)
Zit het in stenen kun je er - in veel gevallen - nog wel bij door een heropname te doen van je hypotheek.
ik zie dat echt heel anders. Ik weet dat deze reactie al een dag oud is maar toch: een auto verkoop je binnen een week als t moet en dan heb je centen op je bankrekening. Een heropname doen klinkt leuk maar is echt erg afhankelijk van de hypotheekverstrekker of ze daar in meegaan en zo ja, onder wat voor voorwaarden en kosten. Er zijn er genoeg waar het verhogen van de hypotheek alleen kan door een nieuw traject te starten met nieuwe afsluitkosten (1500-2000 euro?) en een check op inkomen. Stel je hebt even geen/weinig inkomen dan zal de bank je geen geld lenen.

Als jouw ervaring anders is dan ben ik heel benieuwd maar over het algemeen is geld in stenen zo ongeveer het minst bereikbare/flexibele geld dat er is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Fr33z schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 13:53:
[...]
ik zie dat echt heel anders. Ik weet dat deze reactie al een dag oud is maar toch: een auto verkoop je binnen een week als t moet en dan heb je centen op je bankrekening. Een heropname doen klinkt leuk maar is echt erg afhankelijk van de hypotheekverstrekker of ze daar in meegaan en zo ja, onder wat voor voorwaarden en kosten. Er zijn er genoeg waar het verhogen van de hypotheek alleen kan door een nieuw traject te starten met nieuwe afsluitkosten (1500-2000 euro?) en een check op inkomen. Stel je hebt even geen/weinig inkomen dan zal de bank je geen geld lenen.

Als jouw ervaring anders is dan ben ik heel benieuwd maar over het algemeen is geld in stenen zo ongeveer het minst bereikbare/flexibele geld dat er is
Voor een hypotheek weer verhoging zitten allerlei hoepels idd, had dat eens bekeken, maar zelfs om met maar een paar 1000 te verhogen om van dat geld zonnepanelen te leggen kostte toen al 300eu 'afsluitkosten'.
en als je het niet voor verduurzamen wilde gebruiken kwam er nog een hele reutemeteut aan kosten bovenop idd, want dan moest je weer perse taxeren/advies en al die grappen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19:22
YakuzA schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Voor een hypotheek weer verhoging zitten allerlei hoepels idd, had dat eens bekeken, maar zelfs om met maar een paar 1000 te verhogen om van dat geld zonnepanelen te leggen kostte toen al 300eu 'afsluitkosten'.
en als je het niet voor verduurzamen wilde gebruiken kwam er nog een hele reutemeteut aan kosten bovenop idd, want dan moest je weer perse taxeren/advies en al die grappen.
Daarom dus een min of meer toegankelijke (binnen een jaar) reserve aanhouden van 50-75K als je een eigen woning hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Het is inderdaad (IMO) niet slim om alles in een hypotheek te stoppen om het daarna (als je het nodig hebt) weer met een heropname eruit te halen. Zeker niet met de huidige hypotheekrente-standen…

Als je het al doet;
Los af met geld wat je sowieso nooit ergens voor gaat gebruiken. Ik vind de VRH grens daar wel een mooie voor. Alles onder de VRH grens kun je al snel beter laten renderen, behalve als je echt een hele hoge hypotheekrente rente hebt…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

YakuzA schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Ik ben van mening dat je PV niet moet gaan leggen als je ervoor moet lenen. Vroeger niet en nu al helemaal niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:42

Oprecht benieuwd: wat reed je hiervoor dan? Een Hummer uit 1995 op Shell V-power uitsluitend getankt op het duurste stukje snelweg?

Met 15.000km/jaar moet je al een behoorlijk zuipende auto hebben om überhaupt 200 euro per maand aan de pomp uit te geven (een auto die 1:12,5 rijdt en 15.000km die pakt bij 2 euro / liter ongeveer die 200 euro maandkosten). Maar in jouw geval bespáár je dus 200 euro aan brandstofkosten? Wellicht ergens een rekenfoutje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Dat kan dus alleen als je uit eigen PV laadt en er geen salderen meer is… Dan wordt het wel een aantrekkelijk sommetje. In alle andere gevallen is het een lastige case om met EV en lage kilometrage significant goedkoper uit te zijn.

Toch denk ik wel dat mijn volgende auto een EV wordt (ondanks dat ik geen oprit heb en ik ook maar 15k per jaar rij). Maar rijk zal ik er niet van worden. Maar ik shop in het segment 25-30k, als je in het segment 10k shopt wordt het ook alweer een ander verhaal. En dit speelt pas in 2028, denk niet dat een nieuwe (of eigenlijk jonge occasion) ICE dan nog verstandig is…

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 30-07-2025 16:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:01
Bravertal schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 10:18:
Ik heb gekozen voor gemoedsrust, ik heb een gedeelte afgelost.
[…]

Waarom?
- Ik houd van steeds lagere maandelijkse kosten (niet alleen hypotheek maar ook andere vaste uitgaven)
- Als ik of mijn partner minder willen werken dan kan dat.
- Als we ontslagen worden dan hebben we al lage kosten (kans is klein, beide ambtenaar)
Als je ontslagen wordt en je hebt niet extra afgelost kan je het met het hogere bedrag op je spaarrekening waarschijnlijk langer uitzingen dan als je dat geld had afgelost op je hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Eärendil schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 18:35:
[...]

Als je ontslagen wordt en je hebt niet extra afgelost kan je het met het hogere bedrag op je spaarrekening waarschijnlijk langer uitzingen dan als je dat geld had afgelost op je hypotheek.
Tja en zo zijn er (gelukkig) net zoveel meningen als mensen. Ik probeer topicstarter niets op te dringen. Het belangrijkste is dat hij (en partner) nadenken en een keuze maken waar beide zich goed bij voelen, that's it.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• superkoex9
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:45
Bravertal schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:00:
[...]

Tja en zo zijn er (gelukkig) net zoveel meningen als mensen. Ik probeer topicstarter niets op te dringen. Het belangrijkste is dat hij (en partner) nadenken en een keuze maken waar beide zich goed bij voelen, that's it.
Die opmerking is echter wel een hele belangrijke.
Veel mensen denken het risico te verlagen door een flink bedrag af te lossen. Echter, vaak vergroot je het risico.
Stel je maandlasten zijn 1300 euro. Als je 30K aflost dan levert dat ongeveer 150 euro minder betaling per maand op. Mocht je ontslagen worden dan kan je dus 150 minder per maand betalen maar van die originele 30K had je 2 jaar lang je hypotheek kunnen betalen.
Banken doen echt minder moeilijk wanneer je je originele hypotheek gewoon betaald dan wanneer je bij je versneld afgeloste hypotheek niet meer kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
superkoex9 schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Die opmerking is echter wel een hele belangrijke.
Veel mensen denken het risico te verlagen door een flink bedrag af te lossen. Echter, vaak vergroot je het risico.
Stel je maandlasten zijn 1300 euro. Als je 30K aflost dan levert dat ongeveer 150 euro minder betaling per maand op. Mocht je ontslagen worden dan kan je dus 150 minder per maand betalen maar van die originele 30K had je 2 jaar lang je hypotheek kunnen betalen.
Banken doen echt minder moeilijk wanneer je je originele hypotheek gewoon betaald dan wanneer je bij je versneld afgeloste hypotheek niet meer kan betalen.
Versneld aflossen + een dikke spaarrekening (30k of meer) is mijn motto, kan je evengoed je hypotheeklasten betalen en dat staat ook in een eerder stukje van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

FreakNL schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:59:
[...]

In principe is dit het beste antwoord. Kun je ergens anders meer dan 2.3% krijgen, dan is dat financieel beter tov aflossen*

De auto is ruis.

* de TS betaald ook nog VRH dus dat moet je ook meerekenen. Dan ga je richting 2,87%.
Vanaf dat punt is sparen aantrekkelijker dan aflossen.
Ik quote mezelf even omdat ik toch aan mezelf begin te twijfelen.

Ik heb zelf nog een annuïteitenhypotheek van 120k. Ik betaal 3.45% rente. Volgens mijn eigen berekening is dat 2.2% netto als ik de HRA meereken. Dus als je uitgaat van een spaarrente van 2% zou aflossen iets voordeliger moeten zijn. En dan hou ik nog niet eens rekening met de VRH…

Als ik die cijfers echter aan Berekenhet geef (20k aflossen of 20k sparen tegen 2% ) zeggen die dat sparen voordeliger is dan aflossen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K16WlaFzCSNZkClP73M90qAbg0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16tWe0lA4ZrqFawR4g5LeriQ.jpg?f=fotoalbum_large

Kan iemand dat verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:20
@FreakNL Dat komt deels door de afbouw algemene heffingskorting. Hierdoor komt je hypoteekrenteaftrek toch stiekem uit op iets meer dan 37%.
Een ander deel van de verklaring is dat in het scenario aflossen+sparen meer geld rendeert: bij dat scenario los je namelijk meer af op de hypotheek, waardoor je uiteindelijk €140.000 hebt "gespaard" in plaats van €120.000. Het is geen eerlijke vergelijking. Om het eerlijk te maken zou berekenhet eigenlijk de extra aflossing van het spaarsaldo af moeten halen...

[ Voor 11% gewijzigd door Tom-Z op 30-07-2025 23:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Een auto is gewoon weggegooid geld. Zelf heb ik een tijd lang extra afgelost totdat m'n hypotheek maandbedrag zo'n 10% van m'n maandsalaris is, nu werk ik minder, dus meer vrij tijd en doen we veel meer leuke dingen. :)
Pagina: 1