Ik verwacht dat OEMS volledige batches in trays kopen, vergelijkbaar dus met een kit alleen dan groter dan wel dat ze zelf iets laten produceren. Als consument is dat een heel ander verhaal dan weet je vooraf niet wat de winkel je gaat geven. Er zijn ook een aantal merken die letterlijk van geheugenchip fabrikant wisselen op dezelfde sku.mrmrmr schreef op maandag 28 juli 2025 @ 18:12:
[...]
Er is marktvraag naar consumentenkits, daarom bestaan ze voor deze DIMM's. Dit is standaard JEDEC geheugen met fabrieksspec fixed timings in de SPD, dat is terug te vinden in de spec sheet. Er is geen verschil in de modules, de verpakking, los of kit, maakt niet uit.
Denk je overigens dat Dell, HP, Lenovo ook DDR5 UDIMM's in consumentenkits kopen? Nee, dat gaat per tray. Ze bestellen dit soort standaard geheugen.
Ik adviseer deze JEDEC modules, ongeacht verpakkingsvorm, voor servers vanwege compatibiliteit, betrouwbaarheid en langdurige beschikbaarheid. Een reden om voor de DDR5-5600 variant te kiezen is dat dit naar verwachting langer beschikbaar blijft in het aanbod van shops. Het zal op de door Intel voorgeschreven 4000 MT/s draaien per paar op het moederbord.
Memory modules density supported: 8GB/16GB/24GB/32GB/48GB
Max. system memory = 192 GB
Memory modules DDR5-4800
Memory modules DDR5-5600
1x DIMM per channel max. DDR5-4400
2x DIMM per channel (single rank) max. DDR5-4000
2x DIMM per channel (dual rank) max. DDR5-3600
Het Kontron moederbord is een professioneel moederbord, geproduceerd in Duitsland. Het is geen consumentenbord en het komt niet in consumentenverpakking.
8 SATA slots betekent dat er een of meer extra controllers in zitten (meestal Asmedia), die verschillend presteren en dat kost meer energie en is foutgevoeliger. Het devies voor verbruik is zo weinig mogelijk 3.5" disks toe te passen en de Intel controller te gebruiken.
Nu is Crucial altijd micron dus mixen van fabrikant is niet aan de orde. Echter crucial is alles behalve gegarandeerd probleemvrij. Toevallig van mijn nas build van 2016:
Stond ook niet op de QVL toen. Ik heb het geheugen omgeruild destijds voor een setje dat wél op de QVL stond en vervolgens wél werkte zoals verwcht.
Welke garanties kun jij geven dat een 'professioneel' moederbord van Kontron, die blijkbaar niet eens een QVL publiceren, probleemloos gaat werken met deze sticks. Ik zie in ieder geval geen enkele reden om af te wijken van een normaal moederbord met een gepubliceerde QVL. Dan weet je wat er getest is en dat het werkt. Dat wordt dan gegarandeerd door de fabrikant van het moederbord.
Verder hebben we hier te maken hebben met 80 users. Dan ga je in mijn beleving niet direct optimaliseren voor verbruik, maar voor performance. Een harde schijf kan maar 1 ding tegelijk, lezen of schrijven, laat staan meerdere streams tegelijk afhandelen van kleine bestanden. Toevallig push ik vanmiddag nog 120 GB in 18.000 bestanden naar mijn nas terwijl die een scrub aan het doen was. De leessnelheid stortte in naar minder dan 1 MB/s en die scrub zou ineens 120 dagen gaan duren. Gelukkig kan ik in dat geval een L2 cache inschakelen van 100GB maar als je 80 gebruikers hebt die overdag je server hameren op een enkele schijf, dat gaat spannend worden zonder SSD of caching.
Eigenlijk kan dat niet. Wat wel kan is in de nacht sequentiële backups draaien en dan hopen dat klaar bent voordat iedereen er weer is in de ochtend. Met een enkele schijf haal je gemiddeld 222 MB/s (op basis van mijn eigen MG09) en dan kun je in 13 uur (tussen 18:00 en 7:00) dus 10 TB wegschrijven. Ik zag ergens voorbij komen dat er pariteit gebruikt gaat worden. Ik weet niet of dat een misverstand is want Raid 1 is geen pariteit en bij een 3 disk ZFS kan je die snelheden halveren. Hoe dan ook, een verschil van een paar watt lijkt mij hier niet de meest voor de hand liggende beer op de weg.
Met betrekking tot het aantal sata poorten; wat nodig is zal afhangen van de verwachte data groei. Als je over de max van je moederbord heen gaat dan krijg je te maken met PCI-E insteekkaarten. Zelf ben ik met de jaren over het maximale van mijn moederbord heen gegroeid (6), komt deel doordat ik 2-pariteit ben gaan draaien. Iets wat mij overigens al 2x heeft geholpen had dit jaar 2x een defecte schijf kort achter elkaar.
[ Voor 14% gewijzigd door sdk1985 op 28-07-2025 19:59 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.