Turks vastgoed kopen ipv bijdrage woonlasten schoonmoeder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 07:24
Wat zie ik over het hoofd?

Omdat de huren en leefkosten in Turkije significant gestegen zijn helpt mijn vrouw schoonmoeder door maandelijks EUR 500 over te maken. Omdat we momenteel dus 500 euro per maand ‘weggooien’ willen we een huis in Turkije kopen waar mijn schoonmoeder in kan wonen. Vanuit dat perspectief is het toch eigenlijk een no-brainer? In plaats van 500 euro per maand weggooien 800 euro per maand uitgeven en daarmee over 30 jaar een mooi stukje vastgoed in Turkije bezitten.

Er zijn een aantal dingen waar ik me zorgen om maak.
De relatie tussen mij en mijn vrouw is perfect. Het huis mag per definitie niet deels op mijn naam komen te staan. Ten eerste omdat ik geen Turk ben, maar voornamelijk omdat het huis wat we op ogen hebben in militair gebied valt (eigenlijk alles dat in de buurt van Griekenland ligt is dit). Daarom wil ik wel iets op papier zetten hierover, maar volgens mij is dat niet eens nodig omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en het huis dus per definitie ook 50% van mij is.

En hoewel dit voorlopig nog een taboe is in mijn gezin sta ik er op dat we ook dingen op papier zetten richting haar moeder. Bijvoorbeeld over huur, onderhoud en goed huurderschap. We hoeven niet per sé huur te ontvangen, maar ik wil voorkomen dat als over 10 jaar de AOW enorm stijgt wij dusdanig veel bijdragen in woonlasten dat zij er een extreem luxe leefstijl op kan nahouden. Dus ik zou bijvoorbeeld een vast percentage van haar AOW als bijdrage onderhoud willen vragen. Dat geld zou ze dan op een aparte rekening zetten die in haar beheer is.

Box 3. Vastgoed waar je niet in woont moet je in box 3 opgeven. Dat is prima. Ik heb al contact gehad met de belastingdienst en de hypotheek die we hebben mogen we gewoon aftrekken van de waarde van het huis. Daarnaast zullen we na het aflossen van de hypotheek maar een klein beetje boven het heffingsvrije vermogen van 115K uitkomen. Nu heeft mijn vader echter een forse naheffing gekregen voor zijn hypotheekvrije tweede huis dat hij verhuurd aan mijn broertje, dus ik maak me een beetje zorgen over deze discussie met betrekking tot fictief rendement.

Toekomstperspectieven
Hoewel resultaten uit het verleden geen garantie zijn voor de toekomst lijkt het redelijk veilig om met 2% Nederlandse inflatie per jaar te rekenen. Onze vaste kosten zullen dus relatief steeds lager worden. De hypotheek zou ik voor 30 jaar vast willen afsluiten, dus fluctueringen in de rente zijn dan ook geen factor meer.
Dan heb je ook nog Turkse inflatie. Die is zo volatiel dat je er geen zinnig woord over kunt zeggen. Het ergste vanuit ons perspectief dat kan gebeuren is enorme deflatie waardoor onze vaste lasten ineens niet meer in peil zijn met de gemiddelde huurkosten. Moeten we ons hier zorgen om maken? Ik denk het niet.

Wat zie ik nog allemaal over het hoofd? Wat voor waardevolle tips kun je me geven? Waarom zou ik dit vooral NIET moeten doen?

[ Voor 17% gewijzigd door HenkEisDS op 07-08-2025 21:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10-09 17:02
HenkEisDS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 14:09:

Omdat we momenteel dus 500 euro per maand ‘weggooien’ willen we een huis in Turkije kopen waar mijn schoonmoeder in kan wonen. We hebben een huis op het oog van 135K EUR. We kunnen de overwaarde van onze hypotheek opnemen. Voor een bedrag van 164K komt dat bruto (en dus ook netto) neer op iets van 800 euro per maand. Die 164K zal nog iets lager uitvallen, want ik heb voorlopig te ruim gerekend. Vanuit dat perspectief is het toch eigenlijk een no-brainer? In plaats van 500 euro per maand weggooien 800 euro per maand uitgeven en daarmee over 30 jaar een mooi stukje vastgoed in Turkije bezitten.
Weten je vrouw en schoonmoeder dat jij dat "weggegooid" geld vindt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibblemoo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:41
Box 3. Vastgoed waar je niet in woont moet je in box 3 opgeven. Dat is prima. Ik heb al contact gehad met de belastingdienst en de hypotheek die we hebben mogen we gewoon aftrekken van de waarde van het huis.
Dit lijkt mij wat achterhaalde informatie. De woning komt als bezit in box 3 tegen het vigerende (fictief) rendement. De schuld idem, maar dit wordt niet gesaldeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Heb je erover nagedacht dat je een lening in euro's aangaat voor vastgoed in andere valuta? Je loopt dus eigenlijk dubbel risico (kan ook dubbel positief uitvallen).
Daarbij zal je rente opslag omhoog gaan en mocht je over 5-10 jaar toch willen verhuizen dan wordt je beperkt. Tevens is de rente niet aftrekbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 27-07-2025 17:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:30
Je stopt wel harde euro's in een instabiel land waar, vergeleken met hier, economische en juridische wetteloosheid heerst.
De Turkse vastgoedmarkt is ook in euro's relatief hard gestegen, maar het is zo instabiel dat het niet is uitgesloten dat de hele boel in elkaar dondert.

Het kan goed uitpakken hoor, maar ik denk dat als je die 164k in ETF's (en die 500 euro maandelijks onttrekt) stopt je waarschijnlijk even goed af bent en veel gedoe bespaart.

[ Voor 4% gewijzigd door Flatisa op 27-07-2025 17:23 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hou er maar rekening mee dat je dat stukje vastgoed in Turkije nooit meer verkoopt. Na schoonmoeder is er weer een ander familielid wat een woning nodig heeft. Als Nederlander heb je daar 0,0 te zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
“Daarom wil ik wel iets op papier zetten hierover, maar volgens mij is dat niet eens nodig omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en het huis dus per definitie ook 50% van mij is.”

Dat geldt in Nederland ja. Als ik jou was zou ik me even goed verdiepen in de vraag of het Nederlandse huwelijksvermogensrecht (waaronder de gemeenschap van goederen) in Turkije wel wordt erkend. Voor hetzelfde geldt is dat namelijk niet het geval en betekent het feit dat het op naam van je vrouw komt te staan, dat het in Turkije wordt beschouwd als zuiver eigendom van enkel je vrouw, en dat jij er in Turkije dus geen enkel recht op kan doen gelden.

En ik zou nagaan wat Turks recht bepaalt ten aanzien van de positie die je schoonmoeder daar heeft als huurder.
Je zult goed moeten nagaan of wat je hier in Nederland op papier zet, in Turkije wel het effect sorteert dat je voor ogen hebt. Want in meer of mindere mate zál Turks recht hier een rol gaan spelen.

[ Voor 28% gewijzigd door Glenfiddich op 27-07-2025 18:00 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Je gaat 135k giften aan je schoonmoeder. Zoek uit wat de regels hiervoor zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:56
Je hebt de eerste 30 jaar niets aan je vastgoed. Je bent nu 40 en als je schoonmoeder overlijdt, ben je 70. Je betaalt gedurende die periode 300 per maand meer dan eerst. Eer dat je weer kan beschikken over de woning heb je er financieel gezien weinig aan.

Nu lijk je er goed over nagedacht te hebben. Dan zou ik zeggen, schaf zelf die woning aan en verhuur hem aan je schoonmoeder. Ik zou niet direct kiezen om er 300 extra per maand aan te besteden, je kunt voor de maandlasten van 500 euro toch ook wel een net senioren-appartement vinden?

In het hippe Besiktas in Istanbul, volgens mij toch niet de minste plek in Turkije, koop je een nieuw 66m2 appartement voor €110K (https://turk.estate/en/real-estate/o32342/). Dit bedrag financieren tegen 4% rente kost je €521 per maand. Mocht dit te veel zijn kan je dus nog kiezen om een lage huur te vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door fonsoy op 27-07-2025 20:23 ]

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:32
Omdat we momenteel dus 500 euro per maand ‘weggooien’ willen we een huis in Turkije kopen waar mijn schoonmoeder in kan wonen. We hebben een huis op het oog van 135K EUR. (…) In plaats van 500 euro per maand weggooien 800 euro per maand uitgeven en daarmee over 30 jaar een mooi stukje vastgoed in Turkije bezitten.
Heb je in de tussentijd zelf ook nog iets aan dat huis? Is het bijvoorbeeld een logeerhuis voor jullie en evt andere familie uit Nederland? Of is het alleen voor je schoonmoeder? Het lijkt me goed te overwegen waar zij het meest aan heeft. Een huis (ze heeft nu ook een woning?) of 500 harde euro’s die in Turkije meer waard zijn dan de huur van een huis?
Het huis mag per definitie niet deels op mijn naam komen te staan. Daarom wil ik wel iets op papier zetten hierover, maar volgens mij is dat niet eens nodig omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en het huis dus per definitie ook 50% van mij is.
Als het huis op naam van je vrouw staat, heb je het in Turkije niet zomaar verkocht als dat door omstandigheden nodig of gewenst kan zijn. Familiebezit telt daar heel anders, verdiep je daar goed in.
En hoewel dit voorlopig nog een taboe is in mijn gezin sta ik er op dat we ook dingen op papier zetten richting haar moeder. Bijvoorbeeld over huur, onderhoud en goed huurderschap. We hoeven niet per sé huur te ontvangen, maar ik wil voorkomen dat als over 10 jaar de AOW enorm stijgt wij dusdanig veel bijdragen in woonlasten dat zij er een extreem luxe leefstijl op kan nahouden.
Dit klinkt best onaardig. Wil je nu je schoonmoeder helpen of ben je uit op financieel gewin? Je houdt er ooit een stukje vastgoed aan over, wat maakt het uit of je schoonmoeder luxe leeft of niet? Vraag een vergoeding en bespreek de hoogte ervan als de omstandigheden in Turkije enorm in haar voordeel veranderen. Kan namelijk ook de andere kant op werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enigmafan
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

enigmafan

Front- & backend ontwikkelaar

Even een vraagje over schoonmoeders, ze is met pensioen, wat doet ze verder dan? Werkt ze nog? Ze is daar met 55 jaar neem ik aan toe in staat, wat houdt haar tegen om zelf extra te verdienen? Ik zeg niet 500 euro per maand, maar dat is best een groot bedrag dat jullie elke maand kwijt zijn. Ik zou verwachten dat zij ook haar deel op zich neemt.
Ik zou zeker zorgen dat als er afspraken met haar gemaakt worden deze heel duidelijk op papier staan, al is het alleen maar de NL bd tevreden te stellen (wat ook een hele goede, terechte reden is om aan te geven dat dit moet gebeuren).

Simpelste oplossing; toch huren. Je bouwt niets op maar je hebt ook geen gezeik en zodra er problemen zijn met het huis of de omgeving of wat dan ook -> schoonmoeder gaat ergens anders naartoe. Bovendien heb je geen issues met de bd, op het feit na misschien dat je een gift elke maand stuurt naar iemand, Nederland kennende zijn daar vast regels voor. Zodra het niet meer nodig is er ook geen gezeur dat er opeens een neef is die een huis nodig heeft, die kan dat dan zelf betalen.

Verder lijkt alles op internet te suggereren dat een Nederlander gewoon een huis kan bezitten in Turkije. Ja, buiten militaire zones en nog wat zaken. Aangeraden wordt wel om het zelf te regelen, niet op afstand. Wat heel verstandig advies is. Wellicht ken je een Turks persoon die niets met jou familie heeft te maken en die jij vertrouwt om mee te nemen of in ieder geval advies te krijgen, Turkije draait wel op 'ons kent ons'.
Uiteraard zijn er allerlei issues om rekening mee te houden (is er een vve bijvoorbeeld). Als je je huis verhuurt word je ook belastingplichtig in Turkije, dus dat moet dan verrekend worden met de NL bd. Dat klinkt als een niet-leuke aangifte elk jaar waar je misschien een expert voor nodig gaat hebben in NL én Turkije.

Eerste Google hit over bezit in Turkije maar ik neem aan dat je zelf ook wel gekeken hebt:
https://seperscs.nl/faq/k...-naam-krijgen-in-turkije/

[ Voor 4% gewijzigd door enigmafan op 28-07-2025 08:16 . Reden: Dat is niet hoe je Turkije spelt... ]

Mijn Sinterklaasspel voor de kids

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
Lol. Ik zie alleen maar redenen om.dit niet te doen.

1. Een hypotheek is het minimale bedrag dat je betaalt per mand voor een huis, er is ook onderhoud/belasting etc. Je wilt dus jullie uitgaven veranderen van 500 euro per maand naar >1000 per maand voor een huis waar jij nooit in gaat wonen.

2. Het valutarisico is enorm. Je kunt financieel gezien veel beter 500 euro per maand overmaken want als de Lire weer eens superinflatie doormaakt krijg je tenminste nog wat voor 500 euro.

3. Flexibiliteit is ook wat waard. Je zet jezelf en jullie nogal vast met zo'n huis. Stel dat je schoonmoeder ziek wordt en naar NL komt.om hier haar laatste jaren te slijten. Of positiever: jullie hebben kleine kids en oma komt hier wonen/deel van het jaar zijn. Dan zit je daar met een woning waar niemand woont maar je wel >1000 euro per maand aan cashflow kost. Nee dankje zou ik zeggen, 100x liever 500 euro overmaken en nergens aan vastzitten

4. Je vrouw en jij gaan uit elkaar maar je hebt samen nog een huis in Turkije te verdelen... Hoeveel kopzorgen geeft dat er bij denk je?

5. Stel je schoonmoeder heeft gewoon echt pech en overlijdt vrij snel. Zit je weer met een huis daar.

Je noemde ook nog ff en passant dat je iets wilt vastleggen wat 'nu nog' taboe is om te bespreken. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets is wat over bijv precies 1000 dagen vanaf nu ineens geen taboe meer is. Hou er maar rekening mee dat dat taboe blijft. En zo ja, wat doet dat dan met je overweging? Wat je beschrijft met percentages afspreken gaat nooit werken en is veel te complex. Het klinkt erg onwaarschijnlijk dat je schoonmoeder ook maar 10% hetzelfde er in zit financieel als dat jij dat zit. Reden 1 om dat aan te nemen is pensioen met 55 terwijl jij dat onzin vindt.

En als t dan onzinnig is dat ze al met pensioen is dan lijkt het je een goede oplossing om er gewoon dubbel zoveel geld heen te sturen met onderliggend een moeilijke set afspraken over percentages die oncontroleerbaar zijn vanuit jullie kant? Danger Will Robinson! :+

500 euro is een koopje. Gezien jullie goedkope huis en hoge salarissen moet dat makkelijk passen dus ik zou het zo laten. Die afspraak over hoeveel geld je maandelijks overboekt verander je in 1 min op je bankieren app. Die afspraken over dat huis...

[ Voor 21% gewijzigd door Fr33z op 27-07-2025 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
Bedankt voor de vele nuttige reacties. Ik probeer zoveel mogelijk te beantwoorden.
wibblemoo schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:30:
[...]
Dit lijkt mij wat achterhaalde informatie. De woning komt als bezit in box 3 tegen het vigerende (fictief) rendement. De schuld idem, maar dit wordt niet gesaldeerd.
Heb je hier een bron van? Volgens mij mag je de schuld gewoon aftrekken van de waarde van de woning.
Sport_Life schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:21:
Heb je erover nagedacht dat je een lening in euro's aangaat voor vastgoed in andere valuta? Je loopt dus eigenlijk dubbel risico (kan ook dubbel positief uitvallen).
Daarbij zal je rente opslag omhoog gaan en mocht je over 5-10 jaar toch willen verhuizen dan wordt je beperkt. Tevens is de rente niet aftrekbaar.
Wel over nagedacht, maar misschien niet goed genoeg nog. De lira kan ineens veel meer waard worden. Hierdoor zal de waarde van het vastgoed ook zakken. Zo'n vaart zal het waarschijnlijk niet lopen, maar het is een reeel risico.
Flatisa schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:22:
Je stopt wel harde euro's in een instabiel land waar, vergeleken met hier, economische en juridische wetteloosheid heerst.
De Turkse vastgoedmarkt is ook in euro's relatief hard gestegen, maar het is zo instabiel dat het niet is uitgesloten dat de hele boel in elkaar dondert.

Het kan goed uitpakken hoor, maar ik denk dat als je die 164k in ETF's (en die 500 euro maandelijks onttrekt) stopt je waarschijnlijk even goed af bent en veel gedoe bespaart.
Interessante blik. Ga ik ook eens berekenen.
Edit: nee lijkt me niets voor mij
Wolly schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:30:
Hou er maar rekening mee dat je dat stukje vastgoed in Turkije nooit meer verkoopt. Na schoonmoeder is er weer een ander familielid wat een woning nodig heeft. Als Nederlander heb je daar 0,0 te zeggen.
U kent uw Turkse familieleden zo te horen. :9 Ik maak me hier (misschien onterecht) niet zo'n zorgen om.
Glenfiddich schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:53:
“Daarom wil ik wel iets op papier zetten hierover, maar volgens mij is dat niet eens nodig omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en het huis dus per definitie ook 50% van mij is.”

Dat geldt in Nederland ja. Als ik jou was zou ik me even goed verdiepen in de vraag of het Nederlandse huwelijksvermogensrecht (waaronder de gemeenschap van goederen) in Turkije wel wordt erkend. Voor hetzelfde geldt is dat namelijk niet het geval en betekent het feit dat het op naam van je vrouw komt te staan, dat het in Turkije wordt beschouwd als zuiver eigendom van enkel je vrouw, en dat jij er in Turkije dus geen enkel recht op kan doen gelden.

En ik zou nagaan wat Turks recht bepaalt ten aanzien van de positie die je schoonmoeder daar heeft als huurder.
Je zult goed moeten nagaan of wat je hier in Nederland op papier zet, in Turkije wel het effect sorteert dat je voor ogen hebt. Want in meer of mindere mate zál Turks recht hier een rol gaan spelen.
Goed punt. Niet over nagedacht. Ga ik vragen aan de Turkse jurist.
jeroen3 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:00:
Je gaat 135k giften aan je schoonmoeder. Zoek uit wat de regels hiervoor zijn.
Niet over nagedacht. Zet ik op mijn lijstje.
fonsoy schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:22:
Je hebt de eerste 30 jaar niets aan je vastgoed. Je bent nu 40 en als je schoonmoeder overlijdt, ben je 70. Je betaalt gedurende die periode 300 per maand meer dan eerst. Eer dat je weer kan beschikken over de woning heb je er financieel gezien weinig aan.

Nu lijk je er goed over nagedacht te hebben. Dan zou ik zeggen, schaf zelf die woning aan en verhuur hem aan je schoonmoeder. Ik zou niet direct kiezen om er 300 extra per maand aan te besteden, je kunt voor de maandlasten van 500 euro toch ook wel een net senioren-appartement vinden?

In het hippe Besiktas in Istanbul, volgens mij toch niet de minste plek in Turkije, koop je een nieuw 66m2 appartement voor €110K (https://turk.estate/en/real-estate/o32342/). Dit bedrag financieren tegen 4% rente kost je €521 per maand. Mocht dit te veel zijn kan je dus nog kiezen om een lage huur te vragen.
Niet helemaal niets. We gaan er zelf meerdere malen per jaar heen, zien onszelf daar wel pensioneren en na ons overlijden is het een mooi spaarcentje voor onze dochter.

We hebben ook in Istanbul gekeken. Probleem met Istanbul is dat je hier eigenlijk alleen apartementen kunt vinden. En appartementen gaan na verloop van tijd tegen de vlakte en dan is het maar de vraag of je het nieuwe kunt betalen. Ik weet niet precies hoe dit werkt, maar mijn vrouw had hier geen goed gevoel bij.

Dat appartement waar jij naar linkt ziet er fantastisch uit, maar lijkt me too good to be true. :) Dat zijn we tijdens onze zoektocht helaas al vaak tegengekomen.
Toke_gt schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:50:
[...]

Heb je in de tussentijd zelf ook nog iets aan dat huis? Is het bijvoorbeeld een logeerhuis voor jullie en evt andere familie uit Nederland? Of is het alleen voor je schoonmoeder? Het lijkt me goed te overwegen waar zij het meest aan heeft. Een huis (ze heeft nu ook een woning?) of 500 harde euro’s die in Turkije meer waard zijn dan de huur van een huis?

[...]

Als het huis op naam van je vrouw staat, heb je het in Turkije niet zomaar verkocht als dat door omstandigheden nodig of gewenst kan zijn. Familiebezit telt daar heel anders, verdiep je daar goed in.

[...]

Dit klinkt best onaardig. Wil je nu je schoonmoeder helpen of ben je uit op financieel gewin? Je houdt er ooit een stukje vastgoed aan over, wat maakt het uit of je schoonmoeder luxe leeft of niet? Vraag een vergoeding en bespreek de hoogte ervan als de omstandigheden in Turkije enorm in haar voordeel veranderen. Kan namelijk ook de andere kant op werken.
Ja we hebben er zelf ook wat aan. Familiebezit moet ik ff navragen hoe dat zit. Kan me niet voorstellen dat iemand anders dan mijn vrouw ook maar iets te zeggen heeft over wat zij met haar/ons bezig doen, maar ik zal die vraag stellen. Dank.

Niet onaardig bedoelt. Maar stel dat haar inkomen ineens significant omhoog gaat dan vind ik dat het ratio van onze hulp vs eigen inbreng wel wat aangepast mag worden aan de nieuwe realiteit. Dat werkt inderdaad ook de andere kant op. En zolang het onszelf allemaal niet heel erg raakt heb ik er vrede mee. Het is niet alleen mijn geld, maar ook dat van mijn vrouw en zij mag uiteraard doen met haar geld wat ze wil.
enigmafan schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:55:
Even een vraagje over schoonmoeders, ze is met pensioen, wat doet ze verder dan? Werkt ze nog? Ze is daar met 55 jaar neem ik aan toe in staat, wat houdt haar tegen om zelf extra te verdienen? Ik zeg niet 500 euro per maand, maar dat is best een groot bedrag dat jullie elke maand kwijt zijn. Ik zou verwachten dat zij ook haar deel op zich neemt.
Ik zou zeker zorgen dat als er afspraken met haar gemaakt worden deze heel duidelijk op papier staan, al is het alleen maar de NL bd tevreden te stellen (wat ook een hele goede, terechte reden is om aan te geven dat dit moet gebeuren).

Simpelste oplossing; toch huren. Je bouwt niets op maar je hebt ook geen gezeik en zodra er problemen zijn met het huis of de omgeving of wat dan ook -> schoonmoeder gaat ergens anders naartoe. Bovendien heb je geen issues met de bd, op het feit na misschien dat je een gift elke maand stuurt naar iemand, Nederland kennende zijn daar vast regels voor. Zodra het niet meer nodig is er ook geen gezeur dat er opeens een neef is die een huis nodig heeft, die kan dat dan zelf betalen.

Verder lijkt alles op internet te suggereren dat een Nederlander gewoon een huis kan bezitten in Turkije. Ja, buiten militaire zones en nog wat zaken. Aangeraden wordt wel om het zelf te regelen, niet op afstand. Wat heel verstandig advies is. Wellicht ken je een Turks persoon die niets met jou familie heeft te maken en die jij vertrouwt om mee te nemen of in ieder geval advies te krijgen, Turkije draait wel op 'ons kent ons'.
Uiteraard zijn er allerlei issues om rekening mee te houden (is er een vve bijvoorbeeld). Als je je huis verhuurt word je ook belastingplichtig in Turlijke, dus dat moet dan verrekend worden met de NL bd. Dat klinkt als een niet-leuke aangifte elk jaar waar je misschien een expert voor nodig gaat hebben in NL én Turkije.

Eerste Google hit over bezit in Turkije maar ik neem aan dat je zelf ook wel gekeken hebt:
https://seperscs.nl/faq/k...-naam-krijgen-in-turkije/
Ja breek me de bek niet open. Huren lijkt inderdaad het meest veilig. Maar soms moet je een beetje (gecalculeerd) risico nemen in het leven toch? We doen dit zeker niet solo en volledig op afstand. We hebben een afspraak met een advocaat en hebben nog een bevriende makelaar. Die nederlandse belastingdienst maak ik me toch een beetje zorgen om. Ja misschien moet ik toch ook eens met een algemeen financieel adviseur praten. VVE heb ik de regels van gelezen, niets geks verder buiten af en toe een bijdrage voor onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online

Omdat de huren en leefkosten in Turkije significant gestegen zijn en mijn schoonmoeder (55F alleenstaand, woont in Turkije) van een Turks AOWtje moet rondkomen helpt mijn vrouw haar door maandelijks EUR 500 over te maken. Dit zal tot het einde van haar leven zo blijven denk ik. (Ja ik vind met pensioen op 55 ook bizar, zeker als je weet dat je met je AOW bij de minste en geringste tegenslag in de problemen komt, maar daar is discussie voor een andere keer. )
Om bij het begin te beginnen: bij mijn weten is de pensioenleeftijd in Turkije 65 jaar. Hoezo heeft zij AOW? Is het nabestaandenpensioen?.Welke problemen, voor zover relevant hier? Verliest ze haar recht op een uitkering als ze paar uur per week werkt? Heeft je vrouw broers en zussen die ook kunnen helpen?

In sommige landen is het vanzelfsprekend dat je je familie helpt en dit niet ziet als "weggegooid geld"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Chaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:29:
[...]

Om bij het begin te beginnen: bij mijn weten is de pensioenleeftijd in Turkije 65 jaar. Hoezo heeft zij AOW? Is het nabestaandenpensioen?.Welke problemen, voor zover relevant hier? Verliest ze haar recht op een uitkering als ze paar uur per week werkt? Heeft je vrouw broers en zussen die ook kunnen helpen?

In sommige landen is het vanzelfsprekend dat je je familie helpt en dit niet ziet als "weggegooid geld"
Weggegooid geld bedoel ik huuruitgaven mee, niet familie helpen. En na 20 jaar werken kun je in Turkije met pensioen. Bizar, maar waar. Haar salaris was ongeveer gelijk als haar huidige pensioen. En extra werken mag denk ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
Fr33z schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:09:
Lol. Ik zie alleen maar redenen om.dit niet te doen.

1. Een hypotheek is het minimale bedrag dat je betaalt per mand voor een huis, er is ook onderhoud/belasting etc. Je wilt dus jullie uitgaven veranderen van 500 euro per maand naar >1000 per maand voor een huis waar jij nooit in gaat wonen.

2. Het valutarisico is enorm. Je kunt financieel gezien veel beter 500 euro per maand overmaken want als de Lire weer eens superinflatie doormaakt krijg je tenminste nog wat voor 500 euro.

3. Flexibiliteit is ook wat waard. Je zet jezelf en jullie nogal vast met zo'n huis. Stel dat je schoonmoeder ziek wordt en naar NL komt.om hier haar laatste jaren te slijten. Of positiever: jullie hebben kleine kids en oma komt hier wonen/deel van het jaar zijn. Dan zit je daar met een woning waar niemand woont maar je wel >1000 euro per maand aan cashflow kost. Nee dankje zou ik zeggen, 100x liever 500 euro overmaken en nergens aan vastzitten

4. Je vrouw en jij gaan uit elkaar maar je hebt samen nog een huis in Turkije te verdelen... Hoeveel kopzorgen geeft dat er bij denk je?

5. Stel je schoonmoeder heeft gewoon echt pech en overlijdt vrij snel. Zit je weer met een huis daar.

Je noemde ook nog ff en passant dat je iets wilt vastleggen wat 'nu nog' taboe is om te bespreken. Ik kan me niet voorstellen dat dat iets is wat over bijv precies 1000 dagen vanaf nu ineens geen taboe meer is. Hou er maar rekening mee dat dat taboe blijft. En zo ja, wat doet dat dan met je overweging? Wat je beschrijft met percentages afspreken gaat nooit werken en is veel te complex. Het klinkt erg onwaarschijnlijk dat je schoonmoeder ook maar 10% hetzelfde er in zit financieel als dat jij dat zit. Reden 1 om dat aan te nemen is pensioen met 55 terwijl jij dat onzin vindt.

En als t dan onzinnig is dat ze al met pensioen is dan lijkt het je een goede oplossing om er gewoon dubbel zoveel geld heen te sturen met onderliggend een moeilijke set afspraken over percentages die oncontroleerbaar zijn vanuit jullie kant? Danger Will Robinson! :+

500 euro is een koopje. Gezien jullie goedkope huis en hoge salarissen moet dat makkelijk passen dus ik zou het zo laten. Die afspraak over hoeveel geld je maandelijks overboekt verander je in 1 min op je bankieren app. Die afspraken over dat huis...
800 ipv 500 volgens de berekening die ik nu heb. Maar dat gaat dus op rente na in eigen zak, ipv naar verhuurder. Valutarisico is aanwezig, maar vastgoed in Turkije rekenen ze meestal met dollars. Dus het is niet alsof het huis ineens significant minder waard zal worden, daar moet wel wat meer voor gebeuren.
Qua flexibiliteit heb je een heel goed punt. Maar worst case scenario moeten verkopen van het huis en desnoods verlies pakken is klote, maar niet het einde van de wereld. 4 moet ik nog ff wat goed over lezen en vastleggen. 5 zou verkopen betekenen denk ik. Verhuren heb ik geen zin in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 10:08

Secsytime

Automagisch

Je gaat een verplichting aan voor een bijzonder lange periode. Waar je tussentijds eigenlijk niet uit kunt stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
Huren.is niet geld weggooien!

Hypotheek is altijd het minimale maandbedrag dat je echt kwijt bent, of hebben huizen in turkijke geen onderhoud nodig? Geen lokale belasting?

Je vergeet ook transactiekosten. Geen idee hoe het daar is maar hier zit je waarschijnlijk eerst op 2000 euro voor ophogen hypotheek. Aankoopmakelaar, advocaat ois voor juridische checks en overdrachtsbelasting etc. In NL heb je zomaar 10-15k aan kosten te pakken bij koop of verkoop. Dat lijk je te vergeten.

Vooral dat 'taboe' in je familie lijkt me een no go maar goed, het is jouw feestje. Zeker als je met spreuken komt als 'je moet ook eens wat wagen in het leven :z ' ik zou t gewoon doen joh

Jullie verdienen genoeg dat je een uitglijder op.dit vlak wel.kunt hebben en waarschijnlijk max een paar jaar vermogensopbouw inlevert. Dus ik zou zeggen probeer t gewoon en kijk waar t schip strandt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
HenkEisDS schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:00:
[...]
Qua flexibiliteit heb je een heel goed punt. Maar worst case scenario moeten verkopen van het huis en desnoods verlies pakken is klote, maar niet het einde van de wereld.
En dan zet je je schoonmoeder gewoon op straat?
Hier zitten echt veel praktische haken en ogen aan. Zeker omdat je met een heel andere cultuur, economie en huizenmarkt te maken hebt. Het gaat er economisch slecht, een huis kopen is geen probleem, een huis verkopen daarentegen… Dat is daar niet zomaar hersteld.
Dan hebben we het nog niet over onderlinge narigheid als jullie onverhoopt minder goede vrienden blijven. Kan zowel zijn tussen je partner en jou, als tussen jullie en je schoonmoeder. Misschien heb je dan in Nederland twee huizen nodig, of wil je niet langer dat je schoonmoeder in het huis woont.
Over familiebezit: onderschat dat niet. Met onze normen en waarden is het lastig voor te stellen, maar het huis kan zomaar gezien worden als een familiehuis waar niet alleen je schoonmoeder maar ook andere familieleden mogen verblijven.of zelfs je schoonmoeder eruit kunnen zetten. Jij zit ver weg in Nederland, het staat niet eens op jouw naam. Is het je dan nog steeds de 800 per maand waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
U kent uw Turkse familieleden zo te horen. :9 Ik maak me hier (misschien onterecht) niet zo'n zorgen om.
Daar kom je dan vanzelf wel achter :D Je kan alles wel vastleggen, maar bedenk je dat het moment dat je die papieren nodig hebt dat de stront al aan de knikker is. En dan wil je dit nog niet eens op je eigen naam zetten, je moet maar hopen dat de druk van de familie dan niet je gezin mee trekt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Je bent zelf alles aan het doordenken, je wilt dingen vastleggen, je wilt feedback op de situatie om te horen of je niets over het hoofd ziet ...

Ondertussen accepteert je schoonmoeder van 55 structureel 500 euro in de maand.
Het zal wellicht ook een cultuur dingetje zijn, en dat ze daar de mogelijkheid hebben om zo vroeg een AOW te krijgen helpt ook niet, maar als haar fysiek en mentaal het toelaat kan ze toch ook zelf wat doen om haar situatie te verbeteren?

Wellicht wat te kortzichtig van mij, maar iemand die structureel zo'n bedrag accepteert van een kind klinkt een beetje als een bodemloze put.
Ga er dan ook vanuit dat je die anderhalve ton ook gewoon kwijt bent. Hetzij door familliaire omstandigheden, het zij door een crash van de markt daar, of van de munteenheid.

Het is leuk als je er iets aan over houdt of er niet op achteruit gaat, maar deze hele situatie lijkt mij dat je beter het bedrag gewoon kunt afschrijven en je de afweging moet maken of je dit je schoonmoeder wilt 'gunnen'.
Wat niet zo lijkt omdat je het zelf eerder over 'weggooien hebt.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:58

Fe2O3

Ja das roest

Iemand van 55 die niet meer wilt werken, en blijkbaar niet genoeg pensioen heeft om rond te komen geld gaan geven ...

Vastgoed rendeert natuurlijk altijd, dus je zal er niet op achteruit gaan. Ook in Turkije niet. Maar wie gaat de boel onderhouden? Het kan een bodemloze put worden, waar je geen zicht op hebt.

Je zegt vaak we? Maar wie wilt het huis kopen?

Je zit er wel aan vast, die 500e de mnd mist je vrouw en jij echt niet op het grote geheel, en is een stuk gemakkelijker 'nee' of 'niet meer' tegen te zeggen dan een huis met een hypotheek.

Als je vrouw niet met het idee is gekomen om een toko te kopen zou ik lekker die 500e de mnd laten gaan. Het onderhandelt veel gemakkelijker met je vrouw als het geld er niet meer bij jullie is om het niet meer te geven dan bij een hypotheek met verplichtingen naar een bank.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In de basis zou ik daar dan een huis kopen en je schoonmoeder dat huis laten huren. Dat kun je prima weer verrekenen met een gift zodat ze netto niks betaalt. Dat lijkt mij ook een stuk interessanter dan 500 euro per maand 'weggooien', want op z'n minst heb je dan een belegging die ook in een land als Turkije meer waard zal worden. En een leuk vakantiehuisje :)

Maar let wel even op hoeveel geld je naar haar overmaakt, want je zit nu al op 6000 euro per jaar. In Nederland mag je maar €2.690 per jaar belastingvrij schenken, daar zit je al heel ruim overheen. In Turkije zal de wet anders zijn, maar je bank en/of de Belastingdienst hier kan wel moeilijk doen over deze structurele schenking, gewoon alleen al omdat het hier niet zou mogen en ze alles dat anders dan standaard is meteen eng vinden.

Let er ook goed op dat de wet in Turkije volledig anders kan zijn. Grote kans dat jij als niet-burger weinig rechten hebt en dus alles officiëel via je vrouw moet lopen, en dat als er ooit iets zou zijn jij ook geen recht hebt op je 50%.

Je moet echt een notaris of jurist gaan zoeken die veel met expats werkt en deze regeltjes kent, of desnoods een jurist daar die het mee kan uitzoeken. Dit is te complex om zo even via een forum te checken.

[ Voor 4% gewijzigd door Oon op 28-07-2025 09:38 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Alternatief idee:
Koop ergens een huisje van €135.000 (in een Euro + schengen land, bv oost-europa).
Verhuur dat huisje en geef je schoonmoeder de huurinkomsten daarvan.

Dan kun je er nog "gewoon" uit stappen als dat nodig is (en de kans dat er iets verandert in jouw situatie de komende 30 jaar is vrij groot).

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:24

Qwerty-273

Meukposter

Daarom wil ik wel iets op papier zetten hierover, maar volgens mij is dat niet eens nodig omdat we in gemeenschap van goederen getrouwd zijn en het huis dus per definitie ook 50% van mij is.
Zoals anderen al aangaven, Nederlands recht kan iets bepalen maar dat zegt niets wat in de andere rechtsstaat toegepast wordt. Zeker als je als buitenlander versus onderdaan ergens een conflict over gaat hebben. En dan nog meer de Turkse regelgeving die voornamelijk Turken voortrekt dan anderen in zulke situaties.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Nog een dingetje die ik verder niet echt uitgewekt zie (wel gedeeltelijk benoemd maar meer ook niet): Wie wordt verantwoordelijk voor het onderhoud? En dan gaat het niet eens alleen over de kosten (daar moet je ook een ei over leggen), maar ook zoiets simpels als "Wie regelt dat het kozijn geschildert wordt of de afvoer niet meer verstopt is?" In een huurwoning kan ze voor veel dingen de verhuurder bellen, maar als jij eigenaar bent dan zal ze zelf iets moeten regelen (of jullie vanuit Nederland). Lijkt me, vooral als schoonmoeder iets minder 'bij de pinken' is op latere leeftijd, een dingetje die nog wel wat gedoe mee kan brengen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Onderhoud is al een paar keer genoemd. Je bent niet daar. Dus even een kraan, douche of dakpan fixen doe je niet zelf. Overal komt een mannetje voor. En als je geen betrouwbaar mannetje weet te vinden wordt je al snel uitgekleed.

Is een appartement een optie? Een gezonde Kat Mülkiyeti zoeken en je hebt minder zorgen over het algemeen onderhoud.

Waar je bijdrage nu flexibel is, geen enkele invloed heeft op je hypotheekmogelijkheden in de toekomst, morgen opzegbaar is (ten koste van een echtscheiding wellicht :+ ) etc. is een huis kopen, jezelf enorm vast zetten voor tientallen jaren.

Ik ben een (te) nuchtere hollander en vraag me direct af, heeft je schoonmoeder 't echt nodig, of leeft ze boven haar stand op jullie portemonee.

En 800 euro daar komt dus onderhoud, belastingen, verzekeringen en vergeet niet de risicoopslag op je eigen hypotheek nog bij.
waar zit je dan op 1100? 1200? 1400? Begin eerst eens te kijken naar wat huizenbezit in Turkije je echt kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Juup schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:52:
Alternatief idee:
Koop ergens een huisje van €135.000 (in een Euro + schengen land, bv oost-europa).

Dan kun je er nog "gewoon" uit stappen als dat nodig is (en de kans dat er iets verandert in jouw situatie de komende 30 jaar is vrij groot).
Slecht idee, verhuur op afstand zonder dat je er betrouwbare mensen kent.

Koop dan gewoon aandelen oid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Novari131
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 24-08 17:45
Ongeveer alles aan dit plan deugt niet of smells fishy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaki
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
Fe2O3 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:26:
Iemand van 55 die niet meer wilt werken, en blijkbaar niet genoeg pensioen heeft om rond te komen geld gaan geven ....
TS zegt: pensioen niet veel minder dan salaris. Dus door met pensioen te gaan, is er weinig veranderd.
De Turkse Nederlanders die ik ken, sturen allemaal geld naar familie. Dat lijkt een kwestie van traditie. "Slechte dochter" als je het niet doet???? Geven sowieso veel geld weg. Zakat bj Ramadan: half maandsalaris aan wildvreemden. Vriendin vraagt ieder jaar of ik een gezin ken dat heel arm is en het goed kan gebruiken of een stichting die arme gezinnen helpt.
Cultuurclash met "gierige Hollanders"!
Hebben TS en echtgenote alleen een gezamenlijke rekening. Met een inkomen van 75k zou ik zeggen: het is mijn geld, bemoei je er niet mee! Maar als jij vastgoed in Turkije op mijn naam wil zetten, hou ik je niet tegen 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:58

Fe2O3

Ja das roest

Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
[...]

TS zegt: pensioen niet veel minder dan salaris. Dus door met pensioen te gaan, is er weinig veranderd.
De Turkse Nederlanders die ik ken, sturen allemaal geld naar familie. Dat lijkt een kwestie van traditie. "Slechte dochter" als je het niet doet???? Geven sowieso veel geld weg. Zakat bj Ramadan: half maandsalaris aan wildvreemden. Vriendin vraagt ieder jaar of ik een gezin ken dat heel arm is en het goed kan gebruiken of een stichting die arme gezinnen helpt.
Hebben TS en echtgenote alleen een gezamenlijke rekening. Met een inkomen van 75k zou ik zeggen: het is mijn geld, bemoei je er niet mee! Maar als jij vastgoed in Turkije op mijn naam wil zetten, hou ik je niet tegen 😇
Ik weet niet of traditie het woord is dat je zocht mgoe, OP is ermee getrouwd en die zal weten waar hij aan begon medunkt.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Chaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 11:00:
Vriendin vraagt ieder jaar of ik een gezin ken dat heel arm is en het goed kan gebruiken of een stichting die arme gezinnen helpt.
Tja de aalmoes is uit het dagelijkse Nederlandse leven al grotendeels verdwenen. De strengere Christelijke groepen doen daar nog wel aan. Of zakat als één van de pijlers van de islam. Of de tsedaka in het Jodendom.

De ene groep ziet dit als een verplichting en stelt daar zelfs bepaalde minimale limieten aan die jaarlijks gehaald moeten worden. Dat is niet zo zeer "gierig" van de Hollander maar eerder de verloedering van het geloof en de daarmee religieuze verplichting van zorgen voor de armen om je heen. "Ikke ikke en de rest kan stikke!"

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 01:04
Niet leuk om over na te denken, wel iets om rekening mee te houden. Wat als je vrouw overlijdt voor je schoonmoeder? Ik neem aan dat je schoonmoeder dan het huis erft en daarna haar erfgenamen volgens Turks recht, maar daar ben ik niet in thuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanane
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10:12
Stap 1: Ga naar Turkse Consulaat en registreer je partnerschap.
Stap 2: Vraag Turkse nationaiteit aan. Mits jullie al 3 jaar zijn getrouwd.
Stap 3: koop het huis op jouw naam en je vrouw. Dan is het 50% 50%
Stap 4: Alle zaken zwart op wit.
Stap 5: Mocht je één van deze stappen niet volgen. Dan krijg je gegarandeerd gezeik bij scheiding of als je schoonmoeder overlijdt en ben je alles kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

sanane schreef op maandag 28 juli 2025 @ 12:58:
Stap 2: Vraag Turkse nationaiteit aan. Mits jullie al 3 jaar zijn getrouwd.
Let daarbij wel op de regelgeving van Nederland voor de bestrijding van dubbele nationaliteiten. Als jullie besluiten om buiten de EU te gaan wonen voor langere periode, kan je de Nederlandse nationaliteit op den duur verliezen. Er zitten voor de Nederlandse nationaliteit grote haken en ogen aan een dubbele nationaliteit en als je buiten NL/EU gaat wonen.
Uit de brochure:
Vanaf 1 april 2022 bepaalt de Nederlandse wet dat u de Nederlandse nationaliteit automatisch verliest als u:
  • nadat u 18 jaar bent geworden op enig moment ten minste 13 jaar buiten Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten en buiten de Europese Unie woont; en
  • tijdens die 13 jaar ook een andere nationaliteit heeft.
en
Belangrijk: de verliestermijn van 13 jaar
De verliestermijn van 13 jaar stopt in de volgende gevallen:
  • Als u langer dan een jaar in Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of in de Europese Unie gaat wonen; of
  • Als u een geldig Nederlands paspoort aanvraagt en verstrekt krijgt; of
  • Als u een geldige Nederlandse identiteitskaart aanvraagt en verstrekt krijgt; of
  • Als u een Verklaring bezit Nederlanderschap aanvraagt en verstrekt krijgt.
De verliestermijn van 13 jaar begint weer opnieuw
De termijn van 13 jaar begint weer opnieuw na het krijgen van een de bovenstaande documenten of na hervestiging buiten Nederland, Aruba, Curaçao, Sint Maarten of de Europese Unie. Het advies is om altijd te zorgen voor een geldig Nederlands paspoort, geldige identiteitskaart of Verklaring bezit Nederlanderschap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZXRY
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 10-09 18:14
Juup schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:52:
Alternatief idee:

Ik vind dit de beste suggestie, eventueel kun je in plaats van vastgoed kopen ook het in een ETF o.i.d. stoppen wat hier al is geopperd. Met die inkomsten kun je de huurinkomsten naar de Turkse schoonmoeder dekken.

Vastgoed in Turkije gaat je als niet-onderdaan geheid gezeik opleveren. Turkije is een prachtig land met hele lieve mensen, maar net als in bijv. een Thailand zijn dit wel landen waar doorgaans staatsburgers geprefereerd worden t.o.v. buitenlanders.

Vergeet ook niet dat je bij een geschil met betrekking tot het vastgoed in Turkije, moet procederen in Turkije. Een forumkeuzebeding zal m.i. onmogelijk zijn in dit geval. Je kunt ook niet zomaar een Nederlands vonnis laten uitvoeren in Turkije, zoals wel in EU-landen kan (zie Brussel I-bis verordening). Dat betekent bij een echtscheiding potentieel een hoop juridisch gedoe in Turkije...

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:32

lasharor

7 december 2004

Als Turkse Nederlander zou ik eerlijkheidshalve afraden om dit soort dingen te doen. De gemiddelde Turk is emotioneel en erg "trots" ik denk dat je jezelf alleen maar in een moeilijke positie brengt op het moment dat je zo'n commitment voor een lange termijn aangaat. Het zal nu allemaal fantastisch zijn maar over 5 jaar is schoonmoeder vergeten dat jij het huis betaald en zorgt enige input van jouw kant alleen maar voor wrijving.

Daarnaast zijn de suggesties zoals je doet met betrekking tot onderhoud en dergelijke erg "Nederlands". Ik denk dat dit soort "harde" overeenkomsten in Turkije met familie niet werken. Ze zijn het niet gewend en er is een groot risico dat ze het alles behalve leuk zullen vinden.

Daarnaast denk ik dat vastgoed in Turkije voor iemand die zelf de taal niet machtig is best ingewikkeld kan zijn. De Turkse bureaucratie is soms erg vervelend helemaal als je het systeem in Nederland gewend bent.

Ik zou in deze situatie liever 500 EUR blijven doneren dan dat ik zou doen wat jij suggereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:30
Of treedt alleen op als financier of borg en laat schoonmoeder zelf wat kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-09 14:27
Slecht plan, op heel veel vlakken. Wat als jullie over een paar jaar toch naar een betere woning willen verhuizen? Je overwaarde is deels verdampt(Evt tweede kindje).

Wat als je in een vechtscheiding komt te zitten (reken maar dat de Turkse rechter écht niet jouw kant gaat kiezen zonder slag of stoot, ik heb dit zelf gezien bij een Turks/Nederlands stel).

Wanneer verwacht je überhaupt rendement hierop te behalen? Alleen bij verkoop, en wanneer is dat, en komt het dan wel bij jou terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
Voor iedereen die zich verbaast over het vroege moment van pensionering en het geld doneren aan familie: dat is in Turkije en in de Turkse cultuur heel normaal. Na 20 jaar mag/moet je met pensioen, of je nu 55 of 69 bent. Familie en vooral ouders staan er bovendien hoog in het vaandel. Het wordt je kwalijk genomen als je niet voor je ouders zorgt door bijvoorbeeld een deel van je inkomen over te maken, ook als ze zelf genoeg inkomen hebben. Heeft weinig te maken met zelf niet goed verdienen, alles met die cultuur.
Daarom ook de waarschuwing om niet te licht te denken over de bestemming van het huis. Een woning voor je moeder is een woning voor de hele familie. Die kun je ook niet zomaar opeisen als dochter vanuit een ander land, daarmee krijgt ze ruzie met de hele familie.

Niet te snel oordelen dus vanuit een Nederlandse stoel over die cultuur. Het is er heel anders dan hier.

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• HenkEisDS
Ik heb besloten de stekker uit het project te trekken. Dank voor de spiegel.
De combinatie van financieel risico, het kwijtraken van een stuk flexibiliteit in eventueel doorverhuizen, potentiele toekomstige (familie) problemen, box 3, buitenland, afgezet tegen een kans op rendement en het beter inzetten van financiele bijdrage aan haar moeder, zijn me bij nader inzien de kopzorgen niet waard.

Ik kijk af en toe nog wel eens voor de grap op Hoelang heb jij je hypotheekrente vastgezet? en ben dan telkens blij dat ik hem voor 30 jaar heb vastgezet omdat ik niet wil nadenken over dit soort dingen. Dit is zo'n zelfde iets vermoed ik. Toch niet helemaal iets voor mij.

Nogmaals dank voor de hulp!
Pagina: 1