roest bakstenen verwijderen - structureel probleem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 26-09 07:29
Ik heb een probleem met roest op de bakstenen muur aan de voorkant van het huis.
Op de lijn van de kruipkelder en de begane grond zit er roest en tussen de begane grond en het eerste verdiep.

Mogelijk heeft dit te maken met de spouwmuur of metalen lintbewerking. Toen we het kochten was het er ook wel al en hebben ze het schoongemaakt met een borstel. Echter komt het terug. Nu is het nog redelijk warm en valt het op zich nog wel mee, maar ik weet niet of er een structureel probleem zou kunnen zijn en erg zal worden eens het meer gaat regenen en kouder wordt. Kan natuurlijk wel dat het meevalt omdat er voorheen weinig verwarmd werd en er niemand woonde (1ste bewoner).

Ik ga het er alvast proberen af te halen met HG roestverwijderaar en vond ook dit topic waar iemand succes had met Rustyco in gel-vorm: Hoe roest verwijderen van lichte gevel baksteen

Is er verder nog iets wat ik hiervoor kan doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lk4Wb_uNsOUbJO6VqesFuHUP05o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYWjkzYUwbboIdItGw6KMsKJ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJRrLWKdJ4ZOHGY1laGJLNRQ9DI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dkb5JK6p5aIpEqr6eSW0z7f3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:21
wat zit er achter die muur daar? want 'metalen lintbewerking' is dat een belgische bouwmethode of iets wat je zelf als omschrijving het bedacht?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Aan de open stootvoegen te zien zit er een stalen latei in de spouw om het buitenblad te dragen. Die latei is niet verzinkt en roest. Daar ga je niet veel aan doen tenzij je het buitenblad plaatselijk afbreekt en de lateien vervangt voor verzinkte exemplaren. Heel misschien kun je de voegen impregneren. Ik vrees alleen dat het dan gaat optreden bij de onderliggende voegen.

Ik zou er mee leren leven tenzij je "liggende gelden" hebt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
No Hands schreef op zondag 27 juli 2025 @ 06:59:
wat zit er achter die muur daar? want 'metalen lintbewerking' is dat een belgische bouwmethode of iets wat je zelf als omschrijving het bedacht?
Wat er exact zit weet ik niet, maar het moet iets te maken hebben met de draagstructuur. Ik ben geen expert en dat kwam van een mogelijke oorzaak uit een reddit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
S.J.Onnie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:17:
Aan de open stootvoegen te zien zit er een stalen latei in de spouw om het buitenblad te dragen. Die latei is niet verzinkt en roest. Daar ga je niet veel aan doen tenzij je het buitenblad plaatselijk afbreekt en de lateien vervangt voor verzinkte exemplaren. Heel misschien kun je de voegen impregneren. Ik vrees alleen dat het dan gaat optreden bij de onderliggende voegen.

Ik zou er mee leren leven tenzij je "liggende gelden" hebt. ;)
Bedankt! Ja ik ga het zo laten tenzij het echt erg wordt en gewoon af en toe schoonmaken en grondig schoonmaken indien we het ooit verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
cy-gor25 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Bedankt! Ja ik ga het zo laten tenzij het echt erg wordt en gewoon af en toe schoonmaken en grondig schoonmaken indien we het ooit verkopen.
Ik zou de tip van het impregneren ook nog ter harte nemen als ik jou was. Na het grondig reinigen, ruimhartig impregneren. Zou me niks verbazen als het voorlopig wegblijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:31
S.J.Onnie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:17:
Aan de open stootvoegen te zien zit er een stalen latei in de spouw om het buitenblad te dragen. Die latei is niet verzinkt en roest.
Metselwerk opvang heb je alleen bij een sparing of metselwerk of over een aantal verdiepingen hoog die opgevangen moet worden. Kan me niet voorstellen dat daar een latei zit om MW op te vangen.

Misschien spouwankers of een muuranker en vergeten dat die enkele die daar zijn toegepast geen RVS of verzinkte ankers zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anunnaki
cy-gor25 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 13:42:
[...]

Negeer roestplekken niet, wat klein lijkt kan op termijn grote schade veroorzaken aan je gevel of constructie. Zou wel kijken wat het zou kunnen zijn. Geen bouwtekening aanwezig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:08
Anunnaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:55:
[...]

Metselwerk opvang heb je alleen bij een sparing of metselwerk of over een aantal verdiepingen hoog die opgevangen moet worden. Kan me niet voorstellen dat daar een latei zit om MW op te vangen.

Misschien spouwankers of een muuranker en vergeten dat die enkele die daar zijn toegepast geen RVS of verzinkte ankers zijn?
Prima theorie die ook helemaal klopt. Maar..... dit lijkt Belgie te zijn en de openstoorvoegen in combinatie met de lintvormige roestvorming geven in dit praktijkvoorbeeld een ander beeld. Waarom ze die lateien zo hebben toegepast? Geen idee! Maar spouwankers leveren sowieso geen lintvormige roestpatroon op. Dan had je spotvormige roestplekken gehad.

Just my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
S.J.Onnie schreef op zondag 27 juli 2025 @ 16:03:
[...]

Prima theorie die ook helemaal klopt. Maar..... dit lijkt Belgie te zijn en de openstoorvoegen in combinatie met de lintvormige roestvorming geven in dit praktijkvoorbeeld een ander beeld. Waarom ze die lateien zo hebben toegepast? Geen idee! Maar spouwankers leveren sowieso geen lintvormige roestpatroon op. Dan had je spotvormige roestplekken gehad.

Just my 2 cents.
Tja, een latei daar en die ook niet behandeld is…. heel erg vreemd 8)7 Sommige aannemers kunnen best creatief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

gaat dit op termijn geen probleem geven als de dragende structuur roest?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Nog even ter aanvulling als zijnde TS van het "Hoe roest verwijderen van lichte gevel baksteen" het is echt nog minder te zien ondertussen en ik smeer het spul op alles waar ik roest zie tegenwoordig.

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:07

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat oxaalzuur van de bouwmarkt werkt erg goed tegen roest. Maar het lijkt me wel dweilen met de kraan open als je het probleem niet aanpakt :)

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Thijsmans schreef op zondag 27 juli 2025 @ 20:49:
Wat oxaalzuur van de bouwmarkt werkt erg goed tegen roest. Maar het lijkt me wel dweilen met de kraan open als je het probleem niet aanpakt :)
Ik dacht dat oxaalzuur enkel voor hout was? Had niet zoveel effect op het veluxraam in het oud huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Anunnaki schreef op zondag 27 juli 2025 @ 15:57:
[...]

Negeer roestplekken niet, wat klein lijkt kan op termijn grote schade veroorzaken aan je gevel of constructie. Zou wel kijken wat het zou kunnen zijn. Geen bouwtekening aanwezig?
Ja, zie hieronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44b0qcyzZEwJmEd4e5rQ3HCZBVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e1zpQviSHFfM9NKoKzQnTM16.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anunnaki
Ik zie Balk of IR staan. IR staat waarschijnlijk voor een stalen IPE-balk? Die kan dus roesten en ik kan alleen bedenken dat die de vloer opvangt. Die ligt tpv je binnenblad.

Ooit lekkage gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Anunnaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:21:
[...]

Ik zie Balk of IR staan. IR staat waarschijnlijk voor een stalen IPE-balk? Die kan dus roesten en ik kan alleen bedenken dat die de vloer opvangt. Die ligt tpv je binnenblad.

Ooit lekkage gehad?
Klopt, dat is een IPE-blak.

Nee, we wonen hier maar sinds mei, maar geen lekkage en ik zie nergens sporen van lekkage binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Meer info voor dit probleem na contact met het bedrijf waarvan ik het huis kocht:

Blijkbaar is het geen roest want dat was al onderzocht door de vorige eigenaar en de geveldragers zijn gegalvaniseerd.

Het is het vocht dat in contact is gekomen met de minerale rockwol in de spouwmuur omdat de personen die dit huis hebben gezet te lang gewacht hebben met het plaatsen van ramen en het dak waardoor de rockwol in contact kwam met vocht. Het is dus een afzetting van mineralen.

Het is een poreuze baksteen dus het enigste wat helpt is schoonmaken met een staalborstel en toorts volgens de fabrikant van bakstenen.

Al heb ik geen idee wat een toorts in dit geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
in je tekening hierboven wordt aangegeven dat de spouw isolatie bestaat uit recticel 8 cm, dat is een fabrikant van PIR platen wat ik zo snel vind op google. Dat betekent dus dat of je bouwtekening niet klopt of het verhaal over steenwol niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gerundium schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:59:
in je tekening hierboven wordt aangegeven dat de spouw isolatie bestaat uit recticel 8 cm, dat is een fabrikant van PIR platen wat ik zo snel vind op google. Dat betekent dus dat of je bouwtekening niet klopt of het verhaal over steenwol niet.
Linker muur in de tekening is wel rockwool

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 10:01:
[...]

Linker muur in de tekening is wel rockwool
misschien ben ik scheel maar ik zie zowel links als rechts recticel geannoteerd staan bij de spouwopbouw?

[ Voor 44% gewijzigd door Gerundium op 31-07-2025 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Nee, denk dat ik scheel gekeken heb inderdaad.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Gerundium schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:59:
Ik denk de bouwtekening. Lang verhaal maar in het kort: koppel bouwt huis als investering, koppel gaat uit elkaar en mevrouw krijgt de investering en verkoopt het. Daartussen zat wel enige tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:04
Metselaars doen soms beton-ijzer staven in de voeg om de muur sterker te maken omdat er niet 'in-verband' wordt gemetseld, onlangs nog gezien, maar dat is gecoat ijzer, tegen -inderdaad- roestvorming.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:17
Anunnaki schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:21:
[...]

Ooit lekkage gehad?
Er staat cf IR, waarschijnlijk 'conform ingenieur', oftewel iets dat in een latere fase verder gedetailleerd wordt. ;)
Pagina: 1