Toon posts:

Hoe roest verwijderen van lichte gevel baksteen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Achtergrond verhaal: vermoedelijk is de metalenconstructie in het balkon boven onze voordeur gaan roesten bij de aansluiting balkon en de rest van het huis. Het beton is vermoedelijk poreus geworden door de jaren heen waardoor het geheel is kunnen gaan roesten. Ondertussen is een dakdekker bezig om het geheel op het balkon te bekleden met dakbedekking. Op die manier hoop ik dat het proces van roesten stopt.

Nu zit ik alleen echter wel met roestvlekken op de gevelstenen welke ik graag weer zo goed mogelijk schoon zou willen krijgen. Ik zag dat HG een roestverwijderaar had, ik heb ze daarop gebeld, echter geven ze aan dat het middel niet geschikt is voor verticale toepassingen omdat het moet kunnen inwerken.

Kortom, heeft iemand ervaringen met een middeltje wat hier zou kunnen werken?

[Voor 13% gewijzigd door Sjoerd op 19-03-2023 08:04]

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:38

ByteDelight

Retro computing is alive!

Cola?

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 26-03 23:52

Heimdallr

Asgard

Dat wordt lastig. Je kunt een poging wagen met een staalborstel de roest proberen weg te borstelen. Een andere methode is om met een losse baksteen te gaan schuren (baksteen op baksteen).

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • +3Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

In.de car detailing scene hebben ze zogenaamde "non ferro" welke roest van de remmen op je velgen oplost, je zou het kunnen proberen.
https://www.carclean.com/nl/monello-non-ferro-500ml.html

Daarnaast zijn er ook roestoplossers voor auto restauratie zoals van rustyco, voor 14€ wellicht het proberen waard;
https://www.nonpaints.com/be/merken/rustyco

Wel eerst een proefstukje doen natuurlijk :9

[Voor 14% gewijzigd door _ferry_ op 19-03-2023 08:41]

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:46

mrc4nl

Procrastinatie expert

Er zal vast een chemisch goedje zijn waar roest in oplost. Echter denk ik dat je bakstenen net zo goed gaan oplossen. Mechanisch verwijderen lijkt mij beter.(zandstralen,schuren) Of gewoon likje verf eroverheen

ora et labora

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Stonehawk
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:05
Mijn totaal niet expertise mening, gebaseerd op een jaartje bouwkunde van 20+ jaar geleden. Zijn die "bakstenen" geen echte bakstenen maar gewoon afdekking. En zit de roest gewoon helemaal erin. Volgens mij komt de roest niet van het balkon, maar van het staal in de versteviging van de overbrugbalk "of last verdeler" boven het kozijn.

Ik denk dus dat de manier om van het visuele roest af te komen (roest in het constructie werk is normaal) is die "baksteen" afwerking van ~ 1 cm er af te halen en er nieuwe erop te zetten. Met als gevolg een kleur verschil met de rest van de muur.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het gewoon steen voor steen proberen te poetsen (het is maar een relatief klein stuk), eerst met een schuursponsje, als dat niet werkt iets agressiever (staalborstel dan inderdaad en een hoge drukspuit maar dan kan het zijn dat je opnieuw moet voegen en impregneren, daar heb ik ook een hele muur mee schoon gemaakt al was die niet van mijn huis gelukkig).

Waarom zit er eigenlijk geen roest bij het balkon zelf als je denkt dat het daar vandaan komt?
mrc4nl schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:40:
Of gewoon likje verf eroverheen
Dan zou ik het nog eerder laten zitten (tenzij het nog veel erger wordt).

[Voor 43% gewijzigd door Marzman op 19-03-2023 09:12]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 21:10
Je hebt middeltjes om roest uit kleding te halen. Deze tasten de stenen en het voegwerk niet aan. Probeer dat eens. Daarna wel goed dat spul weer wegspoelen, anders komen dezelfde roestvlekken gewoon weer terug.

• wampa-one
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-03 10:17
Wd40 en een kunststof of messing borstel. Ik zou hier geen staalborstel gebruiken. Heeft geen inwerktijd nodig.

WD40 eerst ff testen op een onzichtbaar stuk en na een minuut wegspoelen, het zou kunnen vlekken

Acties:
  • +2Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer bleek.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NimRod1337
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:35
bleekmiddel of toch dat HG middel, zelf zorgen dat het intrekt door te blijven sponzen, net zolang tot het weg is.

had je deze ook gezien? https://hg.eu/nl/producten/hg-roestvlekken-verwijderaar

[Voor 92% gewijzigd door NimRod1337 op 19-03-2023 17:42]

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Niet mechanisch proberen te verwijderen!
Je schuurt dan de toplaag van de stenen af en dan wordt de lichtere "binnenkant" van de steen zichtbaar.
Ik zou @_ferry_'s tip proberen: non-ferro. Voorwaarde is wel dat die paarse zooi die daar weer vanaf komt weg te spoelen is.

Probeer het eerst uit op een heel klein stukje, zo min mogelijk in het zicht.

[Voor 13% gewijzigd door Jaaap op 19-03-2023 17:40]

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• Sjoerd
  • Niet online
Dat lijkt mij niet krachtig genoeg aangezien ik de bakstenen niet kan weken ;)
Heimdallr schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:31:
Dat wordt lastig. Je kunt een poging wagen met een staalborstel de roest proberen weg te borstelen. Een andere methode is om met een losse baksteen te gaan schuren (baksteen op baksteen).
De bakstenen hebben best wat relief, staalborstel is ondertussen besteld.
_ferry_ schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:40:
In.de car detailing scene hebben ze zogenaamde "non ferro" welke roest van de remmen op je velgen oplost, je zou het kunnen proberen.
https://www.carclean.com/nl/monello-non-ferro-500ml.html

Daarnaast zijn er ook roestoplossers voor auto restauratie zoals van rustyco, voor 14€ wellicht het proberen waard;
https://www.nonpaints.com/be/merken/rustyco
Zojuist even geprobeerd met Iron X (deze had ik nog staan in mijn autowaslade) dit gaf helaas geen enkel resultaat. Het werd niet eens paars zoals ik inderdaad gewend ben op de velgen.
Rustyco in gel vorm besteld. Dat blijft ook meteen een stuk beter zitten bij het behandelen van de plekken.
mrc4nl schreef op zondag 19 maart 2023 @ 08:40:Of gewoon likje verf eroverheen
Dan dien ik meteen het hele huis te schilderen voor het mooie, ook niet ideaal.
Stonehawk schreef op zondag 19 maart 2023 @ 09:01:
Mijn totaal niet expertise mening, gebaseerd op een jaartje bouwkunde van 20+ jaar geleden. Zijn die "bakstenen" geen echte bakstenen maar gewoon afdekking. En zit de roest gewoon helemaal erin. Volgens mij komt de roest niet van het balkon, maar van het staal in de versteviging van de overbrugbalk "of last verdeler" boven het kozijn.

Ik denk dus dat de manier om van het visuele roest af te komen (roest in het constructie werk is normaal) is die "baksteen" afwerking van ~ 1 cm er af te halen en er nieuwe erop te zetten. Met als gevolg een kleur verschil met de rest van de muur.
Het zijn echte bakstenen die de buitenmuur vormen, hierachter zit direct de spouw en isolatie. De reden dat het beton van het balkon verdacht is is dat deze ook wat hol klinkt wanneer er wordt opgetikt. Ik sluit overigens niet uit dat dat water zijn weg inderdaad naar de overbrugbalk bijvoorbeeld vind.
Beginner schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:49:
Je hebt middeltjes om roest uit kleding te halen. Deze tasten de stenen en het voegwerk niet aan. Probeer dat eens. Daarna wel goed dat spul weer wegspoelen, anders komen dezelfde roestvlekken gewoon weer terug.
Ook vrij goedkoop zie ik, gaan we achteraan.

WD-40 en bleek gaan we ook proberen. Het is even wachten tot de verschillende dingen binnen zijn en dan gaan we maar zoals Marzman aangeeft van zacht naar steeds agressiever toe en kijken wat het beste werkt. Het lastige is dat de roest echt langs binnenuit komt en er niet simpelweg op zit zoals met vliegroest.

Bedankt voor alle reacties en tips. Updates volgen ;)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:57

Part

Helemaal niets.....

Wat je op de muur ziet is het roest dat in water opgelost was. Het water verdampt en de roest blijft achter. Daarom zie je ook dat vooral dat de hoeken veel roest bevatten. Daar blijft het langer nat.

Wat je kan doen is doeken tegen de roest plekken binden en dan de muur nat maken (niet de doeken). Het water lost het roest op en trekt in de doek waar het water weer kan verdampen en het roest achter blijft. Dit is wel iets wat veel tijd kost.

WD40 moet je niet doen. Dit is olie met kerosine. De olie blijft in de stenen zitten en krijg je er niet meer uit.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:56
Hoge drukspuit? Om het netjes te doen ga je dan denk dit hele stuk moeten doen, maar als t oppervlakkig is lijkt dat me de meest gunstige oplossing. Geen vlekken, niets dat kan intrekken, gewoon oppervlakte reinigen.

Het is uberhaupt een beetje viesjes (begrijpbaar voor een buitenmuur, IMO niets storends), dus hoewel een schoonmaaksessie misschien meer is dan je in gedachte hebt, zou het resultaat ook meer kunnen zijn dan je in gedachte hebt :)

Complimentje?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 17:10
Ik zou een gevelreinigingsbedrijf proberen en dan meteen de boel laten impregneren. Roest dat uit een betonnen balkon komt vind ik wel zorgelijk. Ik raad je aan om daar eens een betonschadebedrijf naar te laten kijken om (beginnende) betonrot uit te sluiten of te voorkomen. Dat is namelijk niet iets dat je met een laagje verf of dakbedekking zomaar even kunt stoppen.

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
Chatslet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:59:
Ik zou een gevelreinigingsbedrijf proberen en dan meteen de boel laten impregneren. Roest dat uit een betonnen balkon komt vind ik wel zorgelijk. Ik raad je aan om daar eens een betonschadebedrijf naar te laten kijken om (beginnende) betonrot uit te sluiten of te voorkomen. Dat is namelijk niet iets dat je met een laagje verf of dakbedekking zomaar even kunt stoppen.
Mee eens, laten zandstralen of met waterdruk en dan impregneren.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Sjoerd schreef op zondag 19 maart 2023 @ 20:50:
[...]

Dat lijkt mij niet krachtig genoeg aangezien ik de bakstenen niet kan weken ;)

[...]

De bakstenen hebben best wat relief, staalborstel is ondertussen besteld.
probleem van staalborstels is dat ze stukjes staal los laten en die ook roesten ;)

• Sjoerd
  • Niet online
Aanstaande donderdag komt er toch maar gevelreiniger langs. Even ook zijn expertise aanhoren. Mogelijk toch de beste oplossing.

Wat betreft het beton, het idee is dat, zelfs al zou er betonrot zijn. Het proces nu wordt gestopt. Met de draagkracht is momenteel niets mis. Aldus een voormalig aannemer ook omdat het balkon zowel aan de gevel zit als op 2 losse palen steunt. Ben op zijn ervaring en expertise afgegaan om het nu dus te laten bedekken met dakbedekking. En ook met name de aansluiting richting gevel waterdicht te maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jaaap
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Chatslet schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 11:59:
Ik zou een gevelreinigingsbedrijf proberen en dan meteen de boel laten impregneren.
Zou ik nog niet doen, zelfs al krijg je nu alle zichtbare roest weg, er kan nog meer roest achter zitten dat nog naar buiten trekt. Als je het laat impregneren krijg je dat niet meer weg.

Dat betekent
Het gebeurt
Dit verandert
Wat bepaalt

• StormRider
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:02
Jaaap schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:49:
[...]

[...]

Zou ik nog niet doen, zelfs al krijg je nu alle zichtbare roest weg, er kan nog meer roest achter zitten dat nog naar buiten trekt. Als je het laat impregneren krijg je dat niet meer weg.
Heel goed punt! Dat impregneren idd nog even laten wachten.

De baksteen zit wel onder een 'óverkapping' en is minder poreus? Dus wellicht is de zuigende werking minder?

[Voor 13% gewijzigd door StormRider op 22-03-2023 07:47]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

twain4me schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 17:58:
[...]

probleem van staalborstels is dat ze stukjes staal los laten en die ook roesten ;)
Ja, die slijten vrij hard, maar ik denk niet dat het aan de muur blijft plakken. Je hebt ook van die stalen borstels voor stoepen en stoepen roesten ook niet :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Marzman schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 08:53:
[...]

Ja, die slijten vrij hard, maar ik denk niet dat het aan de muur blijft plakken.
gebeurd toch echt, ik verzin het niet ;) gelukkig bestaan ze ook in rvs

• Chatslet
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-03 17:10
Sjoerd schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 19:47:
Aanstaande donderdag komt er toch maar gevelreiniger langs. Even ook zijn expertise aanhoren. Mogelijk toch de beste oplossing.

Wat betreft het beton, het idee is dat, zelfs al zou er betonrot zijn. Het proces nu wordt gestopt. Met de draagkracht is momenteel niets mis. Aldus een voormalig aannemer ook omdat het balkon zowel aan de gevel zit als op 2 losse palen steunt. Ben op zijn ervaring en expertise afgegaan om het nu dus te laten bedekken met dakbedekking. En ook met name de aansluiting richting gevel waterdicht te maken.
Een aannemer is geen betonschade expert. Betonrot ofwel roest van de wapening wordt veroorzaakt doordat co2 of chloride het beton binnendringt. Dat kan bijvoorbeeld zijn doordat het beton niet meer waterdicht is en het er door lekkage of hoge luchtvochtigheid in komt. Als het er eenmaal in zit gaat het een reactie aan met de wapening die dan gaat roesten. Door het waterdicht te maken neem je dit niet weg. Het enige wat je weg neemt is dat het water de roest over je gevel spoelt. Het roesten van de wapening gaat gewoon door, of het nou op palen staat of waterdicht is gemaakt. Op den duur zal de wapening uitzetten en het beton er van af duwen. Er kunnen dan brokken beton van je balkon afvallen en die wil je niet op je hoofd hebben. Uiteindelijk kan zelfs het hele balkon doorzakken als je er dan een keer op gaat staan. Het is dus wel echt zaak om daar eens een expert naar te laten kijken.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee