Welk accespoint als vervanging van ubiquiti aircube

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Mijn vraag:
Vanwege slechte wifi ontvangst op zolder/in de tuin, en meerdere bedrade pc's in een kantoortje op de 1e verdieping zoek ik een goed accespoint met tevens tenminste 4 ethernet aansluitingen.

Bij voorkeur niet wand gemonteerd, huidige staat in de vensterbank voor het raam i.v.m. signaal in de tuin.

Relevante software en hardware die ik gebruik
*Ik heb nu een ubiquiti aircube, die voldeed prima, behalve dat hij geen IPv6 ondesteund via wifi, en achter in de tuin, 20m is er ook geen bereik.

*Ik heb veel smart apparatuur die via 2.4 ghz moet verbinden.

*Moet goed samenwerken met de kpn xperia v11 box.

* 5 ghz geen must, energiezuinigheid vind ik belangrijker, op de plekken waar ik bereik wil hebben via dit accespoint moet netflix etc werken via mobiele apparaten.

budget
Bij voorkeur onder de 80 euro, mij veel meerwaarde kan daar overheen gegaan worden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
ASUS RT-AX55
TP-Link Archer AX55

Wat raden jullie aan? Ubiquiti werkte prima, nooit omkijken naar, mooi compact apparaat, maar dus geen ipv6 de opvolger de AC is ook alweer uit 2017 dus ben bang dat die ook al verouderd is.
...

[ Voor 12% gewijzigd door Job_04 op 26-07-2025 17:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:23
HP Aruba instant on AP22D kan ik aanbevelen.
Kan aan de muur maar heeft ook een voet om hem neer te zetten, plus vier netwerkpoorten.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Nu online
Hoi @Ben(V) dank voor je advies. Ik zie dat deze zo'n 170 euro kost. Is dat echt nodig voor de gevraagde functionaliteit of zijn er ook goedkopere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je geen wifi 6 hoeft kun je ook een AP11D nemen.

Uiteraard zijn er veel wifi router met poorten, maar erg weinig Acces Points met poorten.
Asus zou ik niet aan beginnen, daar is altijd wat mee in mijn ervaring.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Nu online
@BenV

Dat viel mij inderdaad ook op.

Alternatief is een router als accespoint gebruiken, zijn hier nadelen voor is dat minder betrouwbaar?

Of een losse switch en een accespoint, als dat niet al teveel Electra energieverbruik betekent.

Zijn er dan betere opties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Job_04 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:55:
Mijn vraag:
Bij voorkeur niet wand gemonteerd, huidige staat in de vensterbank voor het raam i.v.m. signaal in de tuin.

Relevante software en hardware die ik gebruik
[...]en achter in de tuin, 20m is er ook geen bereik.

[...]
Bij voorkeur onder de 80 euro, mij veel meerwaarde kan daar overheen gegaan worden.
Met 1 enkel accesspoint op exact dezelfde plek ga je ook geen dekking krijgen op 20m in de tuin.
Als dat belangrijk voor je is ontkom je imho niet aan een extra accesspoint in de tuin.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:32

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Mocht de gevraagde functionaliteit binnen het budget kan je natuurlijk ook op V&A kijken. Ik heb met deze afstanden goede ervaringen met bijvoorbeeld Unifi long-range modellen. Die kosten nieuw een duit maar zouden dicht bij jou gewenste prijspunt 2dehands moeten liggen.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Long range modellen zijn vrij zinloos.
Bedenk dat wifi tweeweg verkeer is, een schreeuwende AP communiceert nog steeds niet met een fluisterende telefoon.

En als je dubbel (of drie dubbel) glas hebt is voor het raam zetten zinloos, die ramen hebben een coating waar geen spatje wifi doorheen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Job_04
  • Nu online
Ik overweeg nu 2 stuks TP-link deco x10.

Dan in de studeerkamer met een switch erbij, en 1 van de 2 draadloos in de garage, mocht dat niet fantastisch werken kan er altijd later nog een kabel naar de garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
@Job_04 als je vragen hebt als: heeft een router inzetten als AP nadelen

dan zou ik voorstellen om je kpn experia 11 te laten vervangen voor een fritzbox en er een 2e fritzbox (als mesh AP) bij te zetten.

punt is die dingen zijn echt heel gebruiksvriendelijk (zeker in combi met kpn) en de mesh features zijn zowel bedraad als draadloos heel degelijk.

ja er zijn absoluut oplossingen te verzinnen die beter zijn (ook van ubiqity) maar geen van die oplossingen zijn zo gebruiksvriendelijk en out-of-the-box als een fritzbox. bovendien biedt een fritzbox-als-AP direct ook je 4 extra bedraade poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Job_04 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:12:
Dan in de studeerkamer met een switch erbij, en 1 van de 2 draadloos in de garage, mocht dat niet fantastisch werken kan er altijd later nog een kabel naar de garage.
Voor een verbinding naar tuin/schuur/garage kan een Powerline/AP nog een optie zijn als je geen zin/mogelijkheid hebt om een kabel te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Job_04 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 11:28:
Alternatief is een router als accespoint gebruiken, zijn hier nadelen voor is dat minder betrouwbaar?

Of een losse switch en een accespoint, als dat niet al teveel Electra energieverbruik betekent.

Zijn er dan betere opties?
Zie eventueel ook dit topic:
Advies Wifi versterker of

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 29-07-2025 21:15 ]

Pagina: 1