Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het verbeteren van mijn thuisnetwerk en heb daarom gekozen voor een wifi mesh-systeem. Na veel lezen op Tweakers heb ik uiteindelijk de Asus ZenWiFi XD5 aangeschaft.
Mijn setup:
• Internet via KPN, modem: Sagemcom F 5359
• Abonnement: 1 Gbit up/down
• Bekabeld haal ik net geen 1gb. wat op zich prima is
Gisteravond heb ik de XD5 geïnstalleerd (1 router + 2 satellieten), en dat ging erg soepel. In de Asus-app heb ik de bandbreedte ingesteld op 160 MHz, en daarna heb ik op meerdere plekken in huis vergelijkende speedtests gedaan. Hier komt iets opmerkelijks uit:
Resultaten (download/upload in Mb/s):
• Woonkamer (dicht bij modem)
• Voorheen via KPN-router: 700–800
• Nu via Asus XD5: 300–500
• Eerste verdieping
• KPN-router: ~400
• Asus XD5: ~200
• Zolder
• KPN-router: 10–20
• Asus XD5: ~300
Mijn vragen:
1. Is dit normale mesh-prestatie? Ik had eigenlijk verwacht dat de snelheid in de woonkamer vergelijkbaar zou blijven met de oude situatie, maar dat lijkt dus flink omlaag te zijn gegaan.
2. Is dit inherent aan hoe mesh werkt? Of zijn dit tegenvallende resultaten en kan ik beter naar een ander systeem kijken? Bijvoorbeeld de TP-Link Deco BE25 (WiFi 7)?
3. Zijn er nog instellingen die ik kan tweaken om de prestaties te verbeteren, met name op de benedenverdieping?
Alle tips, adviezen of ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt!
Ik ben bezig met het verbeteren van mijn thuisnetwerk en heb daarom gekozen voor een wifi mesh-systeem. Na veel lezen op Tweakers heb ik uiteindelijk de Asus ZenWiFi XD5 aangeschaft.
Mijn setup:
• Internet via KPN, modem: Sagemcom F 5359
• Abonnement: 1 Gbit up/down
• Bekabeld haal ik net geen 1gb. wat op zich prima is
Gisteravond heb ik de XD5 geïnstalleerd (1 router + 2 satellieten), en dat ging erg soepel. In de Asus-app heb ik de bandbreedte ingesteld op 160 MHz, en daarna heb ik op meerdere plekken in huis vergelijkende speedtests gedaan. Hier komt iets opmerkelijks uit:
Resultaten (download/upload in Mb/s):
• Woonkamer (dicht bij modem)
• Voorheen via KPN-router: 700–800
• Nu via Asus XD5: 300–500
• Eerste verdieping
• KPN-router: ~400
• Asus XD5: ~200
• Zolder
• KPN-router: 10–20
• Asus XD5: ~300
Mijn vragen:
1. Is dit normale mesh-prestatie? Ik had eigenlijk verwacht dat de snelheid in de woonkamer vergelijkbaar zou blijven met de oude situatie, maar dat lijkt dus flink omlaag te zijn gegaan.
2. Is dit inherent aan hoe mesh werkt? Of zijn dit tegenvallende resultaten en kan ik beter naar een ander systeem kijken? Bijvoorbeeld de TP-Link Deco BE25 (WiFi 7)?
3. Zijn er nog instellingen die ik kan tweaken om de prestaties te verbeteren, met name op de benedenverdieping?
Alle tips, adviezen of ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt!