Wifi Mesh: Asus ZenWiFi XD5 – prestaties lager dan verwacht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16-09 19:23
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het verbeteren van mijn thuisnetwerk en heb daarom gekozen voor een wifi mesh-systeem. Na veel lezen op Tweakers heb ik uiteindelijk de Asus ZenWiFi XD5 aangeschaft.

Mijn setup:
• Internet via KPN, modem: Sagemcom F 5359
• Abonnement: 1 Gbit up/down
• Bekabeld haal ik net geen 1gb. wat op zich prima is

Gisteravond heb ik de XD5 geïnstalleerd (1 router + 2 satellieten), en dat ging erg soepel. In de Asus-app heb ik de bandbreedte ingesteld op 160 MHz, en daarna heb ik op meerdere plekken in huis vergelijkende speedtests gedaan. Hier komt iets opmerkelijks uit:

Resultaten (download/upload in Mb/s):
• Woonkamer (dicht bij modem)
• Voorheen via KPN-router: 700–800
• Nu via Asus XD5: 300–500
• Eerste verdieping
• KPN-router: ~400
• Asus XD5: ~200
• Zolder
• KPN-router: 10–20
• Asus XD5: ~300

Mijn vragen:
1. Is dit normale mesh-prestatie? Ik had eigenlijk verwacht dat de snelheid in de woonkamer vergelijkbaar zou blijven met de oude situatie, maar dat lijkt dus flink omlaag te zijn gegaan.
2. Is dit inherent aan hoe mesh werkt? Of zijn dit tegenvallende resultaten en kan ik beter naar een ander systeem kijken? Bijvoorbeeld de TP-Link Deco BE25 (WiFi 7)?
3. Zijn er nog instellingen die ik kan tweaken om de prestaties te verbeteren, met name op de benedenverdieping?

Alle tips, adviezen of ervaringen zijn welkom. Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:31
Als je de tweakers review bekijkt is dat wel laag isd
900 zou gewoon moeten kunnen
review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

Waarmee test je?
In geval windows even een test herhalen en hierbij de output van netsh wlan show interfaces posten

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zijn die andere twee bekabeld aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Havezel
jadjong schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:14:
Zijn die andere twee bekabeld aangesloten?
Eentje(op zolder) niet bekabeld. Rest wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 09:55:
Als je de tweakers review bekijkt is dat wel laag isd
900 zou gewoon moeten kunnen
review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

Waarmee test je?
In geval windows even een test herhalen en hierbij de output van netsh wlan show interfaces posten
iPhone 15 pro en iPad Pro. Geen laptops beschikbaar. 1 desktop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Hmm belangrijk is iig de linkspeed te achterhalen. Kan wss ook wel vanuit de asus interface

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
Hoe wordt de Asus ZenWiFi eigenlijk gebruikt?
In router of AP mode?

Asus: Hoe stel ik de bedieningsmodus in - Access Point (AP)-modus?

Wat is de beste optie asus of kpn superwifi
camel1987 schreef op maandag 23 december 2024 @ 09:05:
Router in ap modus gezet alles bleef gelukkig hetzelfde en snelheden zijn meteen gestegen zelfs nog hoger als met de experiabox.
Uiteindelijk blijkt het dus toch dat de router het beste in de ap modus had moeten staan ipv in de eigen router modus.
Wel heb ik nu een hoop minder instellingen maar die gebruikte ik achteraf toch al niet dus mis er niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
Oeh. Goede. Ik heb inmiddels de Asus uitgezet. Volgens mij draaide hij is router mode. Maar dat durf ik niet te zeggen. Is dat beter? Had wifi sowieso uitgezet op Xperia box. Twijfel dus ook of ik niet gewoon de super wifi moet kopen ipv de Asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Havezel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 12:24:Ik heb inmiddels de Asus uitgezet. Volgens mij draaide hij is router mode. Maar dat durf ik niet te zeggen. Is dat beter? Had wifi sowieso uitgezet op Xperia box. Twijfel dus ook of ik niet gewoon de super wifi moet kopen ipv de Asus.
"Uitgezet".. hoe dat precies?
Ik neem aan dat die Asus ZenWiFi XD5 ook prima moet kunnen functioneren.
In combinatie met je KPN router is dan AP mode de meest logische/efficiëntste instelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
The_Doman schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 15:35:
[...]

"Uitgezet".. hoe dat precies?
Ik neem aan dat die Asus ZenWiFi XD5 ook prima moet kunnen functioneren.
In combinatie met je KPN router is dan AP mode de meest logische/efficiëntste instelling
Gewoon stekker er uit, reset. Had al bedacht om ze te retouren maar wilde nog eerst bij jullie checken ;)

Zal AP mode 2-300 mb extra moeten geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Dat kan ja als de limiet in het router gedeelte zit.
Vaak kun je beter alle qos/optimize/security scan zaken uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Havezel schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 16:59:
Gewoon stekker er uit, reset. Had al bedacht om ze te retouren maar wilde nog eerst bij jullie checken ;)

Zal AP mode 2-300 mb extra moeten geven?
Alleen jij kan het antwoord geven?
Als je de ZenWiFi nog niet hebt ingepakt kan je het toch proberen?
laurens0619 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 18:58:
Dat kan ja als de limiet in het router gedeelte zit.
Vaak kun je beter alle qos/optimize/security scan zaken uitzetten
Normaal gesproken worden dat soort zaken dan uitgezet in AP mode.
Ook wordt de WAN dan omgezet naar een extra LAN poort.
Tenminste bij de nieuwere generatie routers is dat (meestal) zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
The_Doman schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 21:02:
[...]

Alleen jij kan het antwoord geven?
Als je de ZenWiFi nog niet hebt ingepakt kan je het toch proberen?

[...]

Normaal gesproken worden dat soort zaken dan uitgezet in AP mode.
Ook wordt de WAN dan omgezet naar een extra LAN poort.
Tenminste bij de nieuwere generatie routers is dat (meestal) zo.
Blijft mijn setup dan wel hetzelfde? Dus een satelliet direct aansluiten op de router en dan omzetten AP?

Ik zat ook te denken om iets meer te besteden en naar wifi 7 te gaan: TP-Link Deco BE25? Is dat iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Die instelling van 160Mhz bandbreedte werkt over het algemeen contra productief.
Je hebt kunnen lezen dat die Asus in router mode slechter presteert.
Ik ben over het algemeen niet kapot van Ausus spullen, ziet er vaak nodeloos fancy uit, presteert ondermaats en geeft weinig support.

wifi 7 voegt echt niets toe.

Ik zou gewoon voor twee super wifi punten van KPN gaan, een op de eerste verdieping en een op zolder.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Havezel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Blijft mijn setup dan wel hetzelfde? Dus een satelliet direct aansluiten op de router en dan omzetten AP?

Ik zat ook te denken om iets meer te besteden en naar wifi 7 te gaan: TP-Link Deco BE25? Is dat iets?
Het verschil tussen kastje A en kastje B is minimaal.

Alles van de afgelopen 10 a 15 jaar kan mits goed geplaatst en ingesteld voor een zorgeloos goed werkende verbinding zorgen. Dus als kastje A dat niet doet, dan ga je het vrijwel zeker niet oplossen met een ander kastje op zelfde plek. Hoogstwaarschijnlijk staan die dingen niet optimaal.

Twee vuistregels:
1) als AP's bedraad aangesloten zijn op de router wil je ze plaatsen waar je minste dekking hebt.
2) als AP's draadloos verbinden met de router ("mesh"), moet je ze juist niet plaatsen waar je minste dekking hebt, maar halverwege tussen de laatste bedrade AP en waar je dekking mist. Anders heeft de mesh node zelf zo goed als geen verbinding.

Ik vermoed dat dat laatste hier mis gaat, met je draadloos aangesloten node boven. Die zou beter in het trapgat kunnen hangen. Maar meten = weten. Lees uit wat de signaalsterkte (RSSI) is van de AP waar het mee verbindt op de locatie waar het staat. Dat zou minimaal -67dBm moeten zijn voor een stabiele verbinding. Zit je daaronder, dan moet de draadloze node dichterbij de bedrage geplaatst worden.

Verder is het niet gek dat je betere prestaties haalt op de Sagemcom F5359, aangezien dat een apparaat is met 4x4 MIMO (vier antenneketens) waar je XD5 maar 2x2 MIMO doet (twee antenneketens) - maar dat verschil ga je alleen zien bij mesh (draadloze backhaul) en/of bij een client met meer dan twee antenneketens. Dus dan de hamvraag: waar meet je mee? Wat zijn de WiFi-specs van dat apparaat?

Plaatsing altijd key. Een paar cm verschil in locatie of een paar graden verschil in orientatie kan al honderden Mbps verschil opleveren. Als je met een 2x2 client aan het testen bent zal dit relevanter zijn dan de extra antennes van de gateway.

Maar tenslotte: wat is je probleem nu echt? Ik lees nergens een snelheid van minder dan 200Mbs, wat een veelvoud is van de meest veeleisende toepassing in een doorsneewoning (4k HDR video streams zijn hooguit zo'n 15Mbps, Teams calls zijn 5Mbps up en down). Dus ofwel je zit alleen getallen na te jagen voor de getallen - of je hebt een ander probleem dat niet direct met bandbreedte te maken heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 27-07-2025 12:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
dion_b schreef op zondag 27 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Het verschil tussen kastje A en kastje B is minimaal.

Alles van de afgelopen 10 a 15 jaar kan mits goed geplaatst en ingesteld voor een zorgeloos goed werkende verbinding zorgen. Dus als kastje A dat niet doet, dan ga je het vrijwel zeker niet oplossen met een ander kastje op zelfde plek. Hoogstwaarschijnlijk staan die dingen niet optimaal.

Twee vuistregels:
1) als AP's bedraad aangesloten zijn op de router wil je ze plaatsen waar je minste dekking hebt.
2) als AP's draadloos verbinden met de router ("mesh"), moet je ze juist niet plaatsen waar je minste dekking hebt, maar halverwege tussen de laatste bedrade AP en waar je dekking mist. Anders heeft de mesh node zelf zo goed als geen verbinding.

Ik vermoed dat dat laatste hier mis gaat, met je draadloos aangesloten node boven. Die zou beter in het trapgat kunnen hangen. Maar meten = weten. Lees uit wat de signaalsterkte (RSSI) is van de AP waar het mee verbindt op de locatie waar het staat. Dat zou minimaal -67dBm moeten zijn voor een stabiele verbinding. Zit je daaronder, dan moet de draadloze node dichterbij de bedrage geplaatst worden.

Verder is het niet gek dat je betere prestaties haalt op de Sagemcom F5359, aangezien dat een apparaat is met 4x4 MIMO (vier antenneketens) waar je XD5 maar 2x2 MIMO doet (twee antenneketens) - maar dat verschil ga je alleen zien bij mesh (draadloze backhaul) en/of bij een client met meer dan twee antenneketens. Dus dan de hamvraag: waar meet je mee? Wat zijn de WiFi-specs van dat apparaat?

Plaatsing altijd key. Een paar cm verschil in locatie of een paar graden verschil in orientatie kan al honderden Mbps verschil opleveren. Als je met een 2x2 client aan het testen bent zal dit relevanter zijn dan de extra antennes van de gateway.

Maar tenslotte: wat is je probleem nu echt? Ik lees nergens een snelheid van minder dan 200Mbs, wat een veelvoud is van de meest veeleisende toepassing in een doorsneewoning (4k HDR video streams zijn hooguit zo'n 15Mbps, Teams calls zijn 5Mbps up en down). Dus ofwel je zit alleen getallen na te jagen voor de getallen - of je hebt een ander probleem dat niet direct met bandbreedte te maken heeft.
Thanks voor de heldere uitleg. En ja ik heb wel degelijk gespeeld met locaties maar heb niet overal een aansluiting. De testen zijn simpel gedaan met Google speedtest en ookla, ik ben niet super technisch aangelegd dus dit voor mij het meest logisch.

Waar gaat het nu echt om? Ik wil op de plekken waar ik nu 800 haal ook gewoon 800 behouden. Ik betaal niet voor 400 of soms 200 mb. Ik betaal voor 1000mb en daar wil ik zo dicht mogelijk komen. Ik snap dat ik inlever als ik een verdieping hoger ga. Of moet ik 400mb inleveren om betere dekking te krijgen(beneden had ik al goede dekking en op de 1e redelijk)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Havezel schreef op zondag 27 juli 2025 @ 17:34:
[...]

Thanks voor de heldere uitleg. En ja ik heb wel degelijk gespeeld met locaties maar heb niet overal een aansluiting. De testen zijn simpel gedaan met Google speedtest en ookla, ik ben niet super technisch aangelegd dus dit voor mij het meest logisch.
OK, maar op wat voor apparaat meet je? Je telefoon of laptop (zo ja: welke?) of een desktopsysteem met WiFi-adapter (zo ja: welke?)
Waar gaat het nu echt om? Ik wil op de plekken waar ik nu 800 haal ook gewoon 800 behouden. Ik betaal niet voor 400 of soms 200 mb. Ik betaal voor 1000mb en daar wil ik zo dicht mogelijk komen. Ik snap dat ik inlever als ik een verdieping hoger ga. Of moet ik 400mb inleveren om betere dekking te krijgen(beneden had ik al goede dekking en op de 1e redelijk)?
Je betaalt voor wat je provider aanlevert op je overnamepunt. Wat je verder allemaal in huis doet heeft niets met je provider te maken (tenzij je hun WiFi-oplossing gebruikt).

Maar goed, als je 800Mbps wilt halen kun je aan het rekenen slaan wat nodig is om dat te halen. De antwoord op de vraag wat voor apparaat je het op wilt halen is dan behoorlijk relevant - maar als we even uitgaan van een 2x2 MIMO (twee radioketens) WiFi-6 client, zoals een recente smartphone, laptop of gangbare PCIe WiFi NIC valt er wat over te zeggen.

We moeten ook wat aannames doen over de omstandigheden. Allereerst dat je maar met een client tegelijk die snelheid wilt kunnen halen. Ten tweede dat er geen ernstige interferentie is van buren is dat wel zo, dan valt daar ook mee te rekenen, maar dat wordt een stuk ingewikkelder. Ten derde ga ik ervan uit dat zowel je AP's als je clients in staat zijn om in WiFi-6 in de 5GHz met 160MHz kanaalbreedte te werken. Vierde aanname is dat je overhead ongeeer 1/3 is, dus dat je in praktijk max 2/3 van je link rate gaat halen geen idee waar ik het over heb? Geen probleem, maar ik ga dus alle cijfers die volgen met 2/3 vermenigvuldigen :z

Vroeger kon je dit alles in een enkele tabel aflezen, tegenwoordig is het zo complex geworden dat we in twee stappen moeten werken. Eerste is om in een WiFi-6 MCS tabel op te zoeken welke Modulation & Coding Scheme minimaal nodig is om in een 160MHz kanaal met 2 spatial streams (2x2 MIMO) Die vind je hier: https://mcsindex.net/

Je ziet gelijk waarom het wat ingewikkelder is. Als je de tab "MCS Table HE/EHT" pakt heb je alleen WiFi-6 en 7 opties, daar geeft het kolom "2x996-tone RU / 160MHz" de 160MHz optie, en de tweede blok met snelheden is voor 2 spatial streams. Lichtblauw is WIFi-6. Dus daar wil je om 800Mbps netto te halen minimaal 1200Mbps scoren. Die tref je in het kolom "0.8us GI" aan (om precies te zijn: 1297.1Mbps) op de rij "MCS 6" Dus je moet MCS 6 kunnen halen om 800Mbps netto te kunnen scoren.

Dan de vraag welk signaalniveau (RSSI) je nodig hebt voor MCS 6. Daarvoor kunnen we terecht op een sensitvity tabel:: https://interline.pl/Info...um-802.11-SNR-Sensitivity
MCS 6 gebruikt 64-QAM modulate met 3/4 encoding, en om die op 160MHz te halen moet je minimaal -56dBm RSSI hebben.

Dus dat is je antwoord: om in praktijk 800Mbps te halen moet je overal waar je dat wilt kunnen een RSSI hebben van -56dBm, uitgaande van WiFi-6 en 160MHz kanaalbreedte. Hoe realiseer je dat? -56dBm is typisch RSSI dat je haalt in dezelfde kamer als een AP. Om dit dus overal in huis te halen zul je in elke kamer een bedrade AP moeten installeren...

En dat is bedraad. Wil je het via mesh halen, dan is het helemaal feest. Bij repeaters/mesh deel je bandbreedte tussen de backhaul (verbinding met de laatste bedrade AP) en fronthaul (verbinding met clients). Om dus 800Mbps te halen over mesh moet je minimaal 1600Mbps netto realiseren. Practisch gezien ga je dat alleen halen met een tri-band mesh setup, waarmee de front- en backhaul verschillende banden gebruiken. Je wilt ook 4x4 MIMO voor de backhaul om te zorgen dat de mesh nodes zelf niet op -56dBm maar hoeven te staan maar nog op -61dBm of zelfs -65dBm genoeg bandbreedte hebben.

Overal 800Mbps wordt dus een dure grap, met veel meer AP's en ofwel een stuk meer netwerkkabels danwel nog duurdere high-end triband mesh spullen. Zoals gezegd, wat je draadloos binnenhuis haalt staat los van wat je van je provider krijgt, en je zooi binnenhuis in staat brengen overal diezelfde snelheid te halen gaat je een veelvoud kosten van wat je aan je provider betaalt.

Ik zou het omdraaien: niet kijken wat je geleverd krijgt, maar kijken wat je nodig hebt en zorgen dat dat op de plekken waar je het nodig hebt haalbaar is. Bedraad overal 1 (of 2.5 anno 2025)Gpbs en draadloos overal goede dekking met meer dan genoeg bandbreedte voor normale toepassingen zou ik prima vinden - en als je niet zinnig de door je provider geleverde snelheid kunt gebruiken kun je dat altijd verlagen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
dion_b schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:52:
[...]

OK, maar op wat voor apparaat meet je? Je telefoon of laptop (zo ja: welke?) of een desktopsysteem met WiFi-adapter (zo ja: welke?)

[...]

Je betaalt voor wat je provider aanlevert op je overnamepunt. Wat je verder allemaal in huis doet heeft niets met je provider te maken (tenzij je hun WiFi-oplossing gebruikt).

Maar goed, als je 800Mbps wilt halen kun je aan het rekenen slaan wat nodig is om dat te halen. De antwoord op de vraag wat voor apparaat je het op wilt halen is dan behoorlijk relevant - maar als we even uitgaan van een 2x2 MIMO (twee radioketens) WiFi-6 client, zoals een recente smartphone, laptop of gangbare PCIe WiFi NIC valt er wat over te zeggen.

We moeten ook wat aannames doen over de omstandigheden. Allereerst dat je maar met een client tegelijk die snelheid wilt kunnen halen. Ten tweede dat er geen ernstige interferentie is van buren is dat wel zo, dan valt daar ook mee te rekenen, maar dat wordt een stuk ingewikkelder. Ten derde ga ik ervan uit dat zowel je AP's als je clients in staat zijn om in WiFi-6 in de 5GHz met 160MHz kanaalbreedte te werken. Vierde aanname is dat je overhead ongeeer 1/3 is, dus dat je in praktijk max 2/3 van je link rate gaat halen geen idee waar ik het over heb? Geen probleem, maar ik ga dus alle cijfers die volgen met 2/3 vermenigvuldigen :z

Vroeger kon je dit alles in een enkele tabel aflezen, tegenwoordig is het zo complex geworden dat we in twee stappen moeten werken. Eerste is om in een WiFi-6 MCS tabel op te zoeken welke Modulation & Coding Scheme minimaal nodig is om in een 160MHz kanaal met 2 spatial streams (2x2 MIMO) Die vind je hier: https://mcsindex.net/

Je ziet gelijk waarom het wat ingewikkelder is. Als je de tab "MCS Table HE/EHT" pakt heb je alleen WiFi-6 en 7 opties, daar geeft het kolom "2x996-tone RU / 160MHz" de 160MHz optie, en de tweede blok met snelheden is voor 2 spatial streams. Lichtblauw is WIFi-6. Dus daar wil je om 800Mbps netto te halen minimaal 1200Mbps scoren. Die tref je in het kolom "0.8us GI" aan (om precies te zijn: 1297.1Mbps) op de rij "MCS 6" Dus je moet MCS 6 kunnen halen om 800Mbps netto te kunnen scoren.

Dan de vraag welk signaalniveau (RSSI) je nodig hebt voor MCS 6. Daarvoor kunnen we terecht op een sensitvity tabel:: https://interline.pl/Info...um-802.11-SNR-Sensitivity
MCS 6 gebruikt 64-QAM modulate met 3/4 encoding, en om die op 160MHz te halen moet je minimaal -56dBm RSSI hebben.

Dus dat is je antwoord: om in praktijk 800Mbps te halen moet je overal waar je dat wilt kunnen een RSSI hebben van -56dBm, uitgaande van WiFi-6 en 160MHz kanaalbreedte. Hoe realiseer je dat? -56dBm is typisch RSSI dat je haalt in dezelfde kamer als een AP. Om dit dus overal in huis te halen zul je in elke kamer een bedrade AP moeten installeren...

En dat is bedraad. Wil je het via mesh halen, dan is het helemaal feest. Bij repeaters/mesh deel je bandbreedte tussen de backhaul (verbinding met de laatste bedrade AP) en fronthaul (verbinding met clients). Om dus 800Mbps te halen over mesh moet je minimaal 1600Mbps netto realiseren. Practisch gezien ga je dat alleen halen met een tri-band mesh setup, waarmee de front- en backhaul verschillende banden gebruiken. Je wilt ook 4x4 MIMO voor de backhaul om te zorgen dat de mesh nodes zelf niet op -56dBm maar hoeven te staan maar nog op -61dBm of zelfs -65dBm genoeg bandbreedte hebben.

Overal 800Mbps wordt dus een dure grap, met veel meer AP's en ofwel een stuk meer netwerkkabels danwel nog duurdere high-end triband mesh spullen. Zoals gezegd, wat je draadloos binnenhuis haalt staat los van wat je van je provider krijgt, en je zooi binnenhuis in staat brengen overal diezelfde snelheid te halen gaat je een veelvoud kosten van wat je aan je provider betaalt.

Ik zou het omdraaien: niet kijken wat je geleverd krijgt, maar kijken wat je nodig hebt en zorgen dat dat op de plekken waar je het nodig hebt haalbaar is. Bedraad overal 1 (of 2.5 anno 2025)Gpbs en draadloos overal goede dekking met meer dan genoeg bandbreedte voor normale toepassingen zou ik prima vinden - en als je niet zinnig de door je provider geleverde snelheid kunt gebruiken kun je dat altijd verlagen.
Wat een serieus goede uitleg. Dit maakt het wel een stuk duide en volgens mij heb je echt verstand van zaken. Ik ben wel een simpele tweaker als je t vergelijkt met wat je hier noemt. Ik heb getest met een iPad Pro en iPhone 15 pro met de ookla speedtest.

Het verklaard waarom dus de Asus mij 400 mb geeft en mijn normale router van kpn 800mb. Waar het mij dus om gaat is dat ik in de woonkamer gewoon 800mb wil houden(de plek waar de hoogste down en up is), op mijn desktop pc haal ik bedraad 900mb minimaal. De 1e verdieping kon wat beter en zolder moet beter. Wat betreft heb is dat wel gelukt met de Asus pods.

Eigenlijk geef je hier ook antwoord op mijn vraag. Wat mag ik verwachten: een beter wifi dekking, maar wel wat minder down en up snelheid, is dus het antwoord. En dat wist ik niet. Ja ik heb zeker genoeg aan 400. Maar he, ik heb 1000 tot mijn beschikking. Ik heb inmiddels de Asus pods terug gestuurd en ben benieuwd wat de tp links gaan doen. Ik twijfel dan nog wel of ik de tp links als AP of als router moet instellen. Opzich wil ik de wifi van de kpn box uitzetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiFi 7 gaat alvast weinig uitmaken - het levert bij zeer goed signaal betere prestaties, maar zodra je iets verder weg bent vervalt dat voordeel. WiFi-7 heeft MLO, waarbij de bandbreedte van meerdere banden opgeteld kan worden, maar daarvoor moet je client dat ook ondersteunen, en dus een aparte set antennes per band hebben. Heeft het dat niet (en dat hebben de iPad Pro en iPhone 15 alvast niet) dan ga je daar geen voordeel van hebben.

Als ik de BE25 zie zijn het 4x4 MIMO dualband apparaten. Die 4x4 backhaul gaat de prestaties achter de draadloze pod verbeteren met ongeveer 50%. Verder zou ik weinig verschillen verwachten.

Tenslotte: waarom de obsessie met uitschakelen WiFi van de KPN box? Dat apparaat is waarschijnlijk beter dan de mesh-meuk dat je besteld hebt, en je zou waarschijnlijk met een of twee KPN super WiFi pods (ook 4x4 MIMO) vergelijkbare prestaties halen met de BE25 voor minder geld en zonder kindje met badwater weg te gooien door WiFi op de KPN box uit te schakelen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waar je experiabox 2x zo hard gaat :p nja vanuit de theorie wel maar je moet echt met kanaal settings, router settings en vooral linkrates komen :)

Als jij met je experiabox 800 haalt dan verwacht ik dat je met goede apparatuur dat ook haalt. Die asus zou het volgens de review moeten halen waarom niet moet je dan even uitzoeken.
Of als je daar geen zin in hebt iets anders halen wat t wel meteeb goed doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
dion_b schreef op maandag 28 juli 2025 @ 00:24:
WiFi 7 gaat alvast weinig uitmaken - het levert bij zeer goed signaal betere prestaties, maar zodra je iets verder weg bent vervalt dat voordeel. WiFi-7 heeft MLO, waarbij de bandbreedte van meerdere banden opgeteld kan worden, maar daarvoor moet je client dat ook ondersteunen, en dus een aparte set antennes per band hebben. Heeft het dat niet (en dat hebben de iPad Pro en iPhone 15 alvast niet) dan ga je daar geen voordeel van hebben.

Als ik de BE25 zie zijn het 4x4 MIMO dualband apparaten. Die 4x4 backhaul gaat de prestaties achter de draadloze pod verbeteren met ongeveer 50%. Verder zou ik weinig verschillen verwachten.

Tenslotte: waarom de obsessie met uitschakelen WiFi van de KPN box? Dat apparaat is waarschijnlijk beter dan de mesh-meuk dat je besteld hebt, en je zou waarschijnlijk met een of twee KPN super WiFi pods (ook 4x4 MIMO) vergelijkbare prestaties halen met de BE25 voor minder geld en zonder kindje met badwater weg te gooien door WiFi op de KPN box uit te schakelen.
Bedankt voor je reactie! Fijn dat je wilt meedenken. Mijn idee bij het kiezen voor WiFi 7 was inderdaad ook om een beetje toekomstbestendig te zijn—ik besef dat ik nu misschien het voordeel nog niet meteen merk, maar hopelijk wel als er straks meer apparaten komen die hiervan profiteren.

Qua prijs scheelt het inderdaad nog geen 30 euro met de KPN pods. Daarom twijfel ik ook. Wat ik wel heb gemerkt: de KPN WiFi pods hebben geen aansluiting voor een tweede netwerkkabel. Bij de BE25 zit die mogelijkheid wél, en dat vind ik handig omdat ik bijvoorbeeld mijn pc graag bekabeld wil aansluiten op de mesh node. Dat speelt dus zeker mee in mijn overweging.

En over dat uitschakelen van de wifi op de KPN box: ik doe dat echt niet uit “obsessie”, maar omdat ik van anderen heb begrepen dat het voor het mesh-netwerk vaak beter werkt wanneer je niet meerdere wifi-netwerken door elkaar hebt lopen. Ben benieuwd hoe jij dat ziet, en of je het in de praktijk ook echt geprobeerd hebt!

Kortom: ik sta open voor tips, mijn doel is vooral stabiel wifi door het hele huis(voornamelijk zolder). Any thoughts?

[ Voor 7% gewijzigd door Havezel op 28-07-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:12:
Ik snap eerlijk gezegd nog steeds niet waar je experiabox 2x zo hard gaat :p nja vanuit de theorie wel maar je moet echt met kanaal settings, router settings en vooral linkrates komen :)

Als jij met je experiabox 800 haalt dan verwacht ik dat je met goede apparatuur dat ook haalt. Die asus zou het volgens de review moeten halen waarom niet moet je dan even uitzoeken.
Of als je daar geen zin in hebt iets anders halen wat t wel meteeb goed doet
haha! ik moet eerlijk zeggen: geen idee. Ik heb niks veranderd aan de experia box. Ik heb een standaard nieuwbouw woning van 140m2 met 3 verdiepingen. Meterkast zit de experiabox en als ik daar ongeveer 7 meter vandaan zit haal ik met gemak 800mb(zit alleen een deur tussen). een verdieping hoger zit ik tussen de 2 en 400, afhankelijk van kamer. Zolder 10-20 mb

Ik heb best veel geprobeerd met de Asus pods qua settings. Tot mijn max kunnen zeg maar. En ik snap dat ik met wat meer info had moeten komen maar mijn kennis van dit gaat maar tot X. Kan je mij vertellen hoe ik dit ophaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Havezel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:38:
[...]

haha! ik moet eerlijk zeggen: geen idee. Ik heb niks veranderd aan de experia box. Ik heb een standaard nieuwbouw woning van 140m2 met 3 verdiepingen. Meterkast zit de experiabox en als ik daar ongeveer 7 meter vandaan zit haal ik met gemak 800mb(zit alleen een deur tussen). een verdieping hoger zit ik tussen de 2 en 400, afhankelijk van kamer. Zolder 10-20 mb

Ik heb best veel geprobeerd met de Asus pods qua settings. Tot mijn max kunnen zeg maar. En ik snap dat ik met wat meer info had moeten komen maar mijn kennis van dit gaat maar tot X. Kan je mij vertellen hoe ik dit ophaal?
Eerste stap is achterhalen of het in de router of wifi zit.
Heb je het al in ap mode geprobeerd?

Daarna kun je beginnen met 1 node aansluiten en de rest uit. Speedtest is goede indicatie maar de linkspeeds achterhalen geeft je antwoorden die de theorie uit dion zn post invullen.
Vaak kun je via de wifi app van je mesh systeem de linkrates zien. Staat er iets bij een verbonden client?

Je experiabox is een wifi 6E apparaat met 6ghz kanaal. Icm een iphone 15 pro kun je daarme de gigabit op wifi wel dichttrekken bij goed signaal.

Je zenwifi is wifi6 zonder 6ghz. Dat gaat langzamer maar de 800 zou haalbaar moeten zijn voor je bedrade nodes.

Nu kun je gaan tweaken om te kijken of je het sneller krijgt of je gaat toch je setup wisselen.
Bv:
- superwifi 2 kopen: voordeel je experiabox met 6ghz blijft werken maar superwifi2 heeft zelf geen 6ghz. Je snelheden op je nodes zullen dus wat lager uitvallen alhoewel 800 haalbaar zou moeten zijn. Je zit wel vast aan kpn, bij wissel provider is t gedoe

- deco x50 kopen. Zelfde prijsklasse en wifi 6 (geen 6ghz) als je zenwifi dus daar geen winst. Wel imho een wat simpeler/voorspelbaarder ding als die zenwifi.

- deco xe75/be kopen. Stuk duurder maar wel direct wifi 6e/wifi7

[ Voor 27% gewijzigd door laurens0619 op 28-07-2025 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:00:
[...]

Eerste stap is achterhalen of het in de router of wifi zit.
Heb je het al in ap mode geprobeerd?

Daarna kun je beginnen met 1 node aansluiten en de rest uit. Speedtest is goede indicatie maar de linkspeeds achterhalen geeft je antwoorden die de theorie uit dion zn post invullen.
Vaak kun je via de wifi app van je mesh systeem de linkrates zien. Staat er iets bij een verbonden client?
Yes, gister nog geprobeerd voordat ik m terugstuurde. AP mode gaf mij nog minder: 200, maar verder niet meer gekeken in de app omdat ik er wel klaar mee was. Ik ga zeker kijken naar de link speeds in de app zodra ik de nieuwe TP links binnen heb. Of zeg je, bestel die KPN Super wifi dingen en retour die tp links meteen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Havezel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:15:
[...]

Yes, gister nog geprobeerd voordat ik m terugstuurde. AP mode gaf mij nog minder: 200, maar verder niet meer gekeken in de app omdat ik er wel klaar mee was. Ik ga zeker kijken naar de link speeds in de app zodra ik de nieuwe TP links binnen heb. Of zeg je, bestel die KPN Super wifi dingen en retour die tp links meteen?
Ow je hebt m al retour :p
Zie ook mn edit van mn vorige post. Welke heb je nu besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:22:
[...]

Ow je hebt m al retour :p
Zie ook mn edit van mn vorige post. Welke heb je nu besteld?
heb nu de TP-Link Deco BE25 3-pack besteld. Maar twijfel dus nog of ik niet gewoon die KPN superwifi dingen moet bestellen. Wat is jouw advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Havezel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:33:
[...]

heb nu de TP-Link Deco BE25 3-pack besteld. Maar twijfel dus nog of ik niet gewoon die KPN superwifi dingen moet bestellen. Wat is jouw advies?
Hangt er een beetje vanaf hoe flexibel je wilt zijn met provider wissel.
Met kpn behoud je 6ghz op de BG en die deco niet maar deco geeft wel weer wifi 7.

Bedraad zou met beide setups 800 naast bedraad ap haalbaar moeten zijn met je iphone.

Als je hem hebt besteld zou ik die tplink lekker aansluiten. Je draadloos verbonden nodes zullen trager blijven, daarvoor moet je echt naar een tri band als deco xe75 of be65/be85

[ Voor 20% gewijzigd door laurens0619 op 28-07-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:37:
[...]

Hangt er een beetje vanaf hoe flexibel je wilt zijn met provider wissel.
Met kpn behoud je 6ghz op de BG en die deco niet maar deco geeft wel weer wifi 7.

Bedraad zou met beide setups 800 naast bedraad ap haalbaar moeten zijn met je iphone.

Als je hem hebt besteld zou ik die tplink lekker aansluiten. Je draadloos verbonden nodes zullen trager blijven, daarvoor moet je echt naar een tri band als deco xe75 of be65/be85
Helder! Ik krijg ze zo al binnen dus kan ze mooi vanmiddag al aansluiten. 2 nodes zullen direct op de router aangesloten worden. De laatste node op zolder niet. Hoe zal ik de setup doen ? 1 node direct op en naast de kpn router en wifi van kpn uitzetten of… Tweede moet op mijn kantoor kamer omdat mijn pc bedraad moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
Havezel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 09:59:
[...]

Helder! Ik krijg ze zo al binnen dus kan ze mooi vanmiddag al aansluiten. 2 nodes zullen direct op de router aangesloten worden. De laatste node op zolder niet. Hoe zal ik de setup doen ? 1 node direct op en naast de kpn router en wifi van kpn uitzetten of… Tweede moet op mijn kantoor kamer omdat mijn pc bedraad moet.
Meest simpele:
- ap mode
- wifi experiabox uit
- node 1 op experiabox
- node 2 in node 1 (niet experiabox!)
- node 3 draadloos aan node 2. Beste beide bij trapgat

Wat ook kan (zou ik pas later doen)
- route mode
- experiabox weghalen
- node 1 op glasvezel converter
Voordeel: minder stroomverbruik

Wat ook kan (mits kabel woonkamer)
- ap mode
- wifi experiabox uit
- switch plaatsen in meterkast
- kabrl van switch naar experiabox
- node 1 in woonkamer, aangesloten op switch
- node 2 boven, aangesloten op switxh
- node 3 zelfde
Voordeel: beter signaal woonkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 10:32:
[...]

Meest simpele:
- ap mode
- wifi experiabox uit
- node 1 op experiabox

Wat ook kan (zou ik pas later doen)
- route mode
- experiabox weghalen
- node 1 op glasvezel converter
Voordeel: minder stroomverbruik

Wat ook kan (mits kabel woonkamer)
- ap mode
- wifi experiabox uit
- switch plaatsen in meterkast
- kabrl van switch naar experiabox
- node 1 in woonkamer, aangesloten op switch
- node 2 boven, aangesloten op switxh
- node 3 zelfde
Voordeel: beter signaal woonkamer
Nice, ook weer helder. ik ga voor de meest simpele optie. Ik post later de testresultaten en hoop dan wat meer info te plaatsen dan voorheen. Bedankt voor je hulp tot nu toe,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Havezel schreef op maandag 28 juli 2025 @ 08:31:
[...]

Bedankt voor je reactie! Fijn dat je wilt meedenken. Mijn idee bij het kiezen voor WiFi 7 was inderdaad ook om een beetje toekomstbestendig te zijn—ik besef dat ik nu misschien het voordeel nog niet meteen merk, maar hopelijk wel als er straks meer apparaten komen die hiervan profiteren.
Kan, maar reken je met alle marketingpraat van "49Gbps!!!" niet rijk. Extra radioketens kosten niet alleen geld maar ook energie en in mobiele apparaten is dat altijd een belemmering. WiFi-7 levert per saldo bovenal lagere latencies/jitter op, niet nog meer bandbreedte. Dat is trouwens een stuk nuttiger dan alleen maar meer bandbreedte, maar verkoopt lastiger.
Qua prijs scheelt het inderdaad nog geen 30 euro met de KPN pods. Daarom twijfel ik ook. Wat ik wel heb gemerkt: de KPN WiFi pods hebben geen aansluiting voor een tweede netwerkkabel. Bij de BE25 zit die mogelijkheid wél, en dat vind ik handig omdat ik bijvoorbeeld mijn pc graag bekabeld wil aansluiten op de mesh node. Dat speelt dus zeker mee in mijn overweging.
Dat is inderdaad een relevante.
En over dat uitschakelen van de wifi op de KPN box: ik doe dat echt niet uit “obsessie”, maar omdat ik van anderen heb begrepen dat het voor het mesh-netwerk vaak beter werkt wanneer je niet meerdere wifi-netwerken door elkaar hebt lopen. Ben benieuwd hoe jij dat ziet, en of je het in de praktijk ook echt geprobeerd hebt!
Ik heb tijdje terug (toen ik nog wat meer hands-on werkte) een vergelijking gedaan met roaming tussen vijf verschillende types AP management (nouja, vier types managed AP en een domme unmanaged geval als control). Conclusie was dat - mits je alle settings identiek kreeg - het gewoon goed werkte. Settings identiek krijgen bij mesh is daarentegen een uitdaging, want 1) ze geven je totaal geen info over wat er onder de motorkap gebeurt en 2) als je dat al ontdekt hebt geven ze je ook geen mogelijkheid die zaken aan te passen....

Daarom is het voor degene die geen zin heeft om packet capture te doen om te ontdekken hoe security en encryption ingesteld zijn simpler om te zeggen: mix geen managed en unmanaged AP's en mix vooral ook geen verschillende types management. Zie daarbij ook punt van automatische kanaalselectie, al speelt dat bij TP-Link Deco niet, want die gaat altijd op kanaal 36 zitten, of met 160MHz op 36+52 (waarbij het terugvalt naar 80MHz 36 only als er een DFS event is op kanaal 52).

Dus nee, mijn advies is niet mixen, mijn advies is om in beginsel eerst met spul van je provider te proberen en pas als je eisen hebt die daar niet mee te realiseren zijn kijken naar iets anders, omdat je in alle andere situaties de - goede! - WiFi op je gateway uit moet zetten en dus meer hardware moet kopen. Low-end mesh sets zijn zeker niet van betere kwaliteit of intelligentere management dan wat je van je provider krijgt.

Zelfs als je een of twee switches extra zou moeten kopen zou ik dat alsnog overwege.
Kortom: ik sta open voor tips, mijn doel is vooral stabiel wifi door het hele huis(voornamelijk zolder). Any thoughts?
In de meeste gevallen - als je niet zelf uitermate geinteresseerd bent in netwerken - zou ik als default zeggen: hou het bij spullen van je provider. Dat is betere kwaliteit voor mindergeld, en in geval van problemen kun je bij een loket terecht voor de hele verbinding. Let wel dat er voorzover ik weet geen enkele provider is die 800Mbps over WiFi belooft cq support. Het kan op zich prima met hun hardware, maar je zult het zelf moeten realiseren.

Voldoet dat om welke reden dan ook niet, dan zou ik vooral gaan voor eenvoud: neem alles zelf in de hand, waarbij je een goede router pakt, goede switches en goede AP's, dus een apart kastje voor elke functie, zonder onderlinge afhankelijkheden. Wat ik zou vermijden is all-in-one (mesh...) meuk dat teveel probeert te doen waar je de helft niet van nodig hebt en de onderliggende basis van de dingen die je wel nodig hebt niet zo solide is (zoals vast ingestelde kanalen die je niet kunt wijzigen...). Zie het een beetje als audiosystemen: voor de meeste mensen voldoet spotify op de TV/telefoon. Wil je daarentegen Hi-Fi, dan neem je goede losse componenten. Gaan voor een goedkope geintegreerde toren levert geen toegevoegde waarde tov app op TV/telefoon.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Gewoon de wifi van je provider gebruiken en uitbreiden met extra AP's indien nodig zou mijn advies zijn.
Of dat AP's van je provider zijn of anderen is niet echt van belang.

Die mesh setjes zijn vooral marketing met geen toegevoegde waarde, hooguit dat ze soms goedkoper zijn als set.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
De deco setjes waren gister snel binnen en heb gister avond alles kunnen instellen, was binnen 10 min geregeld. Ingesteld als AP zoals zoals @laurens0619 aangaf.
  • node 1 op experiabox
  • node 2 in node 1 (niet experiabox!) < kantoor 1e verdieping
  • node 3 draadloos aan node 2. Trapgat
  • Smart DHCP staat uit, weet niet of dat goed is. stond standaard aan, maar las ergens dat je het beter uit kan zetten als je de hoofdrouter de ip's laat bepalen??.
  • Snelle roaming staat uit
  • Beamforming staat uit.
  • Kanaalbreedte voor 5ghz staat op 160MHz > auto
KPN experiabox wifi staat nog aan omdat ik nog wat devices moet omzetten naar nieuwe wifi.

Dit zijn de testresultaten (Deco link / Experiabox 12):
  • Woonkamer: 700 / 850
  • Keuken: 610 / 400
  • Gang: 870 / 900 > node 1 acces point
  • Slaapkamer: 520 / 150
  • Kantoor: 870 / 250 > node 2 acces point
  • Zolder: 300 / 18 > node 3 trapgat van zolder, 6 meter afstand.
Op zolder wilt ie nog is verbinding maken met de kantoor node en snelheden liggen nu rond de 300. Wat wel echt een verbeting is. Kan het beter? Door bijvoorbeeld te verplaatsen naar een ander punt op zolder? node 3 geeft ook een gemiddeld signaal af en is direct verbonden met node 2. Dit ging allemaal automatisch.
Alles is gemeten met maar 1 device actief in het netwerk (iphone 15 pro).
PC is bedraad aan node 2 en daar krijg ik een mooie 950mb.

Ik ben best wel tevreden met dit resultaat. Overal goede dekking en goede snelheid. Ik had gehoopt om meer snelheid te hebben op zolder maar 300 is echt meer dan voldoende. Ben benieuwd of ik het nog beter kan krijgen zonder een kabel te moeten trekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Havezel op 29-07-2025 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Je snelheden op de bedrade nodes zijn nu prima :)

De snelheden op de draadloze ook, naar verwachting.

Je node op zolder is bijvoorbeeld met 600 mbit naar kantoor verbonden (dat is echt vrij hoog cross verdieping).
Omdat er maar 1x 5ghz radio in zit moet die radio continu om en om zende. De ene “ms” naar kantoor de andere ms naar je iphone. Door dat om en om gaat je snelheid altijd minimaal door 2 waardoor je op 300 uitkomt.
Als je een pc op zolder bedraad op die node aansluit gaat die wss weer richting de 600.

Veel Hoger kan met deze apparatuur niet, dan moet je een tri band kopen waardoor je geen last meer hebt van het /2 verhaal (of een kabel trekken)

Maar persoonlijk zou ik er geen energie in stoppen. Als ik naar de wan snelheid monitor kijk dan verbruik ik 10-20mbit met uitschieters naar 50.
Maar ik ben een average user, als jij bv xbox op zolder hebt staan is het ander verhaal

Belangrijkste is een 5ghz verbinding te hebben. Een 50mbit snelheid op 5ghz is al vele malen beter dan 50 op 2.4z de oude snelheid op zolder was 99% 2.4ghz en dat is gewoon prut qua latency/packetloss in een gemiddelde woning. De snelheden die je nu laat zien impliceren dat je overal 5ghz hebt wat top is

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 29-07-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
laurens0619 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 10:21:
Je snelheden op de bedrade nodes zijn nu prima :)

De snelheden op de draadloze ook, naar verwachting.

Je node op zolder is bijvoorbeeld met 600 mbit naar kantoor verbonden (dat is echt vrij hoog cross verdieping).
Omdat er maar 1x 5ghz radio in zit moet die radio continu om en om zende. De ene “ms” naar kantoor de andere ms naar je iphone. Door dat om en om gaat je snelheid altijd minimaal door 2 waardoor je op 300 uitkomt.
Als je een pc op zolder bedraad op die node aansluit gaat die wss weer richting de 600.

Veel Hoger kan met deze apparatuur niet, dan moet je een tri band kopen waardoor je geen last meer hebt van het /2 verhaal (of een kabel trekken)

Maar persoonlijk zou ik er geen energie in stoppen. Als ik naar de wan snelheid monitor kijk dan verbruik ik 10-20mbit met uitschieters naar 50.
Maar ik ben een average user, als jij bv xbox op zolder hebt staan is het ander verhaal

Belangrijkste is een 5ghz verbinding te hebben. Een 50mbit snelheid op 5ghz is al vele malen beter dan 50 op 2.4z de oude snelheid op zolder was 99% 2.4ghz en dat is gewoon prut qua latency/packetloss in een gemiddelde woning. De snelheden die je nu laat zien impliceren dat je overal 5ghz hebt wat top is
Ja precies, dat vind ik ook. Ga er verder geen energie meer insteken.

Enige vraag is nog wel die Smart DHCP setting die ik uit heb gezet. Kan dat kwaad of beter aan staan?

Elk device dat 5ghz ondersteund zit ook op 5ghz. alleen wat oude camera's draaien nog op 2.4 maar die gaan binnenkort weg en worden vervangen met 5ghz modellen. Ik kan ook nog een nieuw netwerk maken voor dit soort devices maar vind ik voor nu overkill...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kun je node 2 op 1e verdieping dichterbij trapgat krijgen? Of als dat niet lukt in ieder geval beter zicht geven op deur(opening) richting trap?

Zeker als Deco je op zolder alsnog vaak met kantoor verbindt klinkt het alsof die node zelf slecht signaal heeft. Omgekeerd kan het ook juist zijn dat signaal van kantoor zo goed is dat die tweede node niet nodig is...

Meten is weten. Uitdaging is dat je met iOS devices (iPhone/iPad) geen RSSI kunt meten. Heb je bijvoorbeeld een laptop? In MacOS kun je het zonder extra software uitlezen (bij 'Airport'), in Windows kan het ook via een omweg ('percentage' signaal uitlezen als je in command line netsh wlan show interface) doet. Als je dan RSSI meet op zolder naast waar de node daar staat kom je erachter welk van de twee het probleem is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
dion_b schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:14:

Zeker als Deco je op zolder alsnog vaak met kantoor verbindt klinkt het alsof die node zelf slecht signaal heeft. Omgekeerd kan het ook juist zijn dat signaal van kantoor zo goed is dat die tweede node niet nodig is...
Dat tweede lijkt mij aannemelijker toch? Je iphone roamt gewoon naar het sterkste signaal en heeft verder zelf geen idee hoe de backhaul verbinding is van node 3 (tenzij 802.11krv oid slimmer en relevanter is dan ik denk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
dion_b schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:14:
Kun je node 2 op 1e verdieping dichterbij trapgat krijgen? Of als dat niet lukt in ieder geval beter zicht geven op deur(opening) richting trap?

Meten is weten. Uitdaging is dat je met iOS devices (iPhone/iPad) geen RSSI kunt meten. Heb je bijvoorbeeld een laptop? In MacOS kun je het zonder extra software uitlezen (bij 'Airport'), in Windows kan het ook via een omweg ('percentage' signaal uitlezen als je in command line netsh wlan show interface) doet. Als je dan RSSI meet op zolder naast waar de node daar staat kom je erachter welk van de twee het probleem is.
Node 2 zit om de hoek van het trapgat, dus niet gericht op node 3 trapgat. Helaas geen aansluiting om ze dichter bij elkaar te brengen. Dit is zonder muur maar 6-7 meter. hoeft maar door 1 gibo muurtje heen. Maar ga zeker nog een beetje spelen met plaatsing van de nodes.

Overigens merkte ik deze ochtend op dat als ik op zolder ben dat ik ook meteen op de zolder node word gezet. Dit was gister avond niet het geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Havezel schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Enige vraag is nog wel die Smart DHCP setting die ik uit heb gezet. Kan dat kwaad of beter aan staan?
ALs je die TP-links in AP mode hebt staan moet je alleen de dhcp van je KPN router gebruiken, anders krijg je conflicten dus het staat nu goed.

En smart dhcp is gewoon een marketing kreet voor dhcp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Havezel
Ben(V) schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:08:
[...]

ALs je die TP-links in AP mode hebt staan moet je alleen de dhcp van je KPN router gebruiken, anders krijg je conflicten dus het staat nu goed.

En smart dhcp is gewoon een marketing kreet voor dhcp.
Top, dacht ik al. thnx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is een DHCP-server die eerst controleert of er geen andere in het netwerk is door een DHCP-request te doen. Als die geen resultaat geeft gaat de eigen DHCP-server aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Ja en vooral nooit gebruiken, want als je bijvoorbeeld een power failure hebt en die TP-link is net iets eerder krijg je problemen.
Idem als er even een hikup in het netwerk zit.
Ook krijg je problemen als je main dhcp server er even uit ligt, want je device onthouden hun ipadress en die tp-link gaat die gewoon opnieuw uitdelen als hij ineens dhcp server wordt, want die weet niet wat er door de andere dhcp server al is uitgedeelt.

Kortom altijd maar een enkele DHCP server gebruiken en niet slim proberen te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ben(V) op 29-07-2025 12:18 ]

Pagina: 1