Warm water in badkamer op 20 meter van CV-ketel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-10 08:05
Wij gaan in een bijgebouw een badkamer realiseren met douche en wastafels (geen bad). Dit is ongeveer 20 meter vanaf de CV ketel op zolder. Wat is een goede manier voor de warmwater voorziening voor deze badkamer?

Goed in de zin van:
- vlot en voldoende warm water voor twee personen
- energie-efficiëntie

Hoe werkt het nu:
De bestaande badkamer is dichterbij en tapt warm water uit de CW-5 HR CV ketel. Het probleem voor de nieuwe badkamer is de lengte van de leiding, waardoor er wachttijd zal zijn.

Voorstel installateur is:
Elektrische boiler 80L met hotfill vanaf de huidige CV.

Het voorstel het ik twijfels over omdat 80L erg veel is, gezien de hotfill. Verder zal bij gebruik van de wastafel steeds de CV aanslaan, wat niet veel zin heeft gezien de looptijden voor warm water bij een leiding van 20 meter.

Wat zijn betere afternatieven?

Beste antwoord (via Stephanus op 27-07-2025 21:10)

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:18
Stephanus schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Heb je hier een voorbeeld van? Als ik zoek naar doorstroom boilers kom ik uit op apparaten die 12KW aansluitingen nodig hebben enzo.

En voor warmtepomp boilers?
voorbeelden warmtepompboilers

Doorstroom heeft inderdaad een pittige aansluiting nodig, omdat hij continu dat. vermogen zal moeten kunnen leveren. De optie van @GadgetFrank met een hotfill keukenboiler is zo gek nog niet dan. Ik zou wel in alle gevallen zorgen voor een goede thermostaatkraan.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormcagy
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-10 09:02
Hoe vaak denk je warm water daar te gaan gebruiken? Anders is een doorstroom boiler misschien beter van toepassing. hoef je geen warmwater leiding te leggen.

Enige nadeel is dat deze op elektra draait.

[ Voor 13% gewijzigd door Stormcagy op 24-07-2025 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 17:46
Een spaardouche gebruikt 5 l/min.
Een alupex-leiding van 16 x 2 x 20.000 (buitendiameter x wanddikte x lengte, in mm) heeft een watervolume van 2,3 l.
Het duurt dus 2,3 [l] / 5 [l/min] = 0,5 [min] voordat het warme water die 20 meter heeft afgelegd.
Daarbij komt ~0,5 min voor je combiketel om op temperatuur te komen (de meeste combiketels zijn sneller).
Samen dus ~1 min wachttijd.

Je boiler zou dus het volgende volume moeten leveren: 1 [min] * 5 [l/min] = 5 [l]

Ik zou dit naar boven afronden, maar 80 lijkt inderdaad ietsje veel.

Voor een wat minder zuinige douchekop kun je de berekening zelf aanpassen. :)

@Stormcagy gaf ook al een alternatieve oplossing.
Een andere oplossing is om de wachttijd te accepteren: als je de ruimte niet vaak gebruikt, wil je het water vanwege legionella toch een paar minuten laten lopen voordat je onder de douche stapt.
Stap je in de toekomst over op een (warmtepomp)boiler, dan heb je nog maar een halve minuut wachttijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 07:56

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Hoe wordt dat gebouwtje verwarmd?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
Additionele informatie:

- gebruik is dagelijks door twee personen, omdat we beneden gaan wonen
- verwarming wordt vloerverwarming vanuit dezelfde ketel op zolder
- het bijgebouw zit aan het huis vast, maar de badkamer zit helemaal achteraan.

Wachten 1 minuut lijkt mij geen goede optie. Twijfel is vooral of de ww-voorziening niet beter apart kan, dus geen hotfill. En indien apart, dan een gewone boiler of wat moderners, zoals zonneboiler, warmtepomp, boiler met zonne-energiepaneel etc.

We hebben nu geen zonnepanelen en wel dakruimte op het bijgebouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• big bang
Indien je (in de toekomst) gasloos wilt gaan zou ik een warmtepompboiler kopen, dan heb je dat stukje al geregeld. Anders zou ik een doorstroomboiler overwegen die een minuut het werk doet totdat het water van boven komt, of een minuutje wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
big bang schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:15:
Indien je (in de toekomst) gasloos wilt gaan zou ik een warmtepompboiler kopen, dan heb je dat stukje al geregeld. Anders zou ik een doorstroomboiler overwegen die een minuut het werk doet totdat het water van boven komt, of een minuutje wachten.
Heb je hier een voorbeeld van? Als ik zoek naar doorstroom boilers kom ik uit op apparaten die 12KW aansluitingen nodig hebben enzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Een (2e hands) hotfill keukenboilertje van 10 liter in een badkamerkastje zetten?
Die verbruikt 500 Watt en kan op een bestaand stopcontact gezet worden.
2e hands te vinden voor €50-100 op marktplaats.
Wel opletten dat je een hotfill koopt en niet de gangbare 2000 Watt close-in boiler.

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• big bang
[...]

Doorstroom heeft inderdaad een pittige aansluiting nodig, omdat hij continu dat. vermogen zal moeten kunnen leveren. De optie van @GadgetFrank met een hotfill keukenboiler is zo gek nog niet dan. Ik zou wel in alle gevallen zorgen voor een goede thermostaatkraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:23
Je kunt zelfs overwegen om een Thermostaatkraantje ertussen te plaatsen met flex-slangen. Dan zet je de thermostaat op 45 graden en krijg je veel meer warm water uit die 10 liter en verbrand je je klauwen niet...
Ik gebruik het zelf thuis bij mijn WC icm een handdouche als een soort poor man's bidet.
Werkt super, ik gebruik veel minder WC papier...

Just use your imagination _/-\o_

Met zo'n zelfde thermostaatkraan hotfill ik ook mijn wasmachine. Vooraf even draaien tussen 15-50 graden en wassen maar.
Heet water in mijn huis komt uit het warmtepomp boilervat, aangevuld met een door PV opgewarmde boiler van 80 liter. Die 80 liter boiler zit ertussen omdat de WP in de garage staat en de leiding naar de badkamer ook 25 meter is.

[ Voor 27% gewijzigd door GadgetFrank op 24-07-2025 17:41 ]

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:30

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Ze zijn er vanaf 80l (muur hangend), de warmte haalt hij uit (buiten)lucht en ze maken wat geluid.
Het hangt van de situatie af of het daar kan wat ruimte, geluid en lucht toe/afvoer betreft.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephanus
big bang schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 17:32:
[...]

Ik denk dat deze kan volstaan zonder hotfill: https://www.warmteservice...epompboiler-VM/p/03180030

Lijkt mij een betere investering dan 80L hotfill elektrische boiler met een aan te leggen hotfill leiding. Er is voldoende ruimte in het voormalige stookhok. Zal er wel iets van vorstbescherming moeten aanbrengen, want met een warmtepomp wordt het alleen maar kouder.

De badkamer wordt door twee personen gebruikt. Dan zou deze toch goed genoeg moeten zijn? (geen bad, alleen douche en wastafels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• big bang
Stephanus schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:14:
[...]

Ik denk dat deze kan volstaan zonder hotfill: https://www.warmteservice...epompboiler-VM/p/03180030
[..]

De badkamer wordt door twee personen gebruikt. Dan zou deze toch goed genoeg moeten zijn? (geen bad, alleen douche en wastafels)
Ik heb zelf meer ervaring met warmtepompen voor SWW en cv in één, maar mijn ouders hebben een nibe f1255 met ingebouwde 180L boiler en die hebben ook met bad (sporadisch gebruik) nog nooit te weinig gehad.

Nu heb ik het idee dat je badkamer niet op de eerste verdieping (of hoger) ligt, anders was een verticale douche-wtw nog een aanrader geweest. Daarmee loopt je boiler minder snel leeg en vergroot je het aantal minuten dat je kunt douchen op de zelfde boiler.

Pagina: 1