Beste Tweakers,
Ik wil graag een warmtepomp - niet om geld, maar om CO2 te besparen.
Het probleem:
Qua monoblock zit ik dan richting een stille, bv Vaillant Arotherm, Bosch Nefit 5800i AW of NIBE S-2125 (alhoewel die laatste wel heel erg duur is...)
De installateur (Vaillant erkend) die vandaag kwam, wilde er echter niet aan. De warmtepomp moest via een verdeler in de buurt van de CV op de CV leidingen worden aangesloten volgens hem.
Is dat zo? Of denken jullie dat het wel kan?
En als jullie andere oplossingen hebben, hoor ik deze natuurlijk graag!
Verdere achtergrondinformatie:
We hebben het huis eind 2023 gekocht en wonen er sinds september 2025. Wij hadden niet genoeg geld om het hele huis te renoveren, dus het is 'in staat van transitie' naar een duurzamer huis. Wel overal dubbel of HR++ glas en vloer en dak zijn door de vorige bewoners enigszins geïsoleerd. We hebben een Vaillant Ecotec plus VR 35/40C S/1-5. Genomen omdat deze veel tapwatercapaciteit heeft, zodat tegelijk douchen met twee badkamers geen probleem zou moeten zijn. Helaas is de ketel daarmee wel veel te groot voor de warmtebehoefte van het huis kwamen we deze winter achter...
Historisch gasverbruik: als ik extrapoleer kom ik op 1600 m³/jaar (winter '24/25). Grootste verbruik op een dag was 12 m3 afgelopen winter
Ik wil graag een warmtepomp - niet om geld, maar om CO2 te besparen.
Het probleem:
- Mijn huis heeft bouwjaar 1920 en heeft dus houten daken. Met de ervaringen hier op het forum zie ik het niet zitten om een warmtepomp op het dak te zetten (recent inzicht....)
- De CV-ketel staat op de tweede verdieping, in het midden van het huis. Er is weinig plek in de buurt en de slaapkamer van mijn dochter is ernaast (liever geen F-gassen in de buurt). Een split warmtepomp naast de CV is dus ook geen optie, terwijl de afstand tot een geschikte plek in de tuin weer te groot is voor een monoblock.
Qua monoblock zit ik dan richting een stille, bv Vaillant Arotherm, Bosch Nefit 5800i AW of NIBE S-2125 (alhoewel die laatste wel heel erg duur is...)
De installateur (Vaillant erkend) die vandaag kwam, wilde er echter niet aan. De warmtepomp moest via een verdeler in de buurt van de CV op de CV leidingen worden aangesloten volgens hem.
Is dat zo? Of denken jullie dat het wel kan?
En als jullie andere oplossingen hebben, hoor ik deze natuurlijk graag!
Verdere achtergrondinformatie:
We hebben het huis eind 2023 gekocht en wonen er sinds september 2025. Wij hadden niet genoeg geld om het hele huis te renoveren, dus het is 'in staat van transitie' naar een duurzamer huis. Wel overal dubbel of HR++ glas en vloer en dak zijn door de vorige bewoners enigszins geïsoleerd. We hebben een Vaillant Ecotec plus VR 35/40C S/1-5. Genomen omdat deze veel tapwatercapaciteit heeft, zodat tegelijk douchen met twee badkamers geen probleem zou moeten zijn. Helaas is de ketel daarmee wel veel te groot voor de warmtebehoefte van het huis kwamen we deze winter achter...
Historisch gasverbruik: als ik extrapoleer kom ik op 1600 m³/jaar (winter '24/25). Grootste verbruik op een dag was 12 m3 afgelopen winter
Afgiftesysteem:
- Begane grond radiatoren (3 woonkamer, 1 keuken)
- 1e verdieping vloerverwarming (ca 60 m2), mengverdeler met thermostaatknop
- 2e verdieping radiatoren (2 in slaapkamer, 1 in waskamer) en 2 m2 vloerverwarming in badkamer (