Hybride Warmtepomp ver van CV zonder binnenunit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juanluca
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 22:26
Beste Tweakers,

Ik wil graag een warmtepomp - niet om geld, maar om CO2 te besparen.

Het probleem:
  • Mijn huis heeft bouwjaar 1920 en heeft dus houten daken. Met de ervaringen hier op het forum zie ik het niet zitten om een warmtepomp op het dak te zetten (recent inzicht....)
  • De CV-ketel staat op de tweede verdieping, in het midden van het huis. Er is weinig plek in de buurt en de slaapkamer van mijn dochter is ernaast (liever geen F-gassen in de buurt). Een split warmtepomp naast de CV is dus ook geen optie, terwijl de afstand tot een geschikte plek in de tuin weer te groot is voor een monoblock.
Maar... er lopen wel redelijk grote leidingen (22 mm koper) van de CV naar de woonkamer die vervolgens de radiatoren op de BGG voeden. Vanaf het centrale punt via de kruipruimte naar de tuin zou qua afstand moeten kunnen voor een monoblock. Eventueel is heb ik ook een kelder waar wat mij betreft installaties mogen worden geplaatst, alleen staat daar wel af en toe 3 cm water in...

Qua monoblock zit ik dan richting een stille, bv Vaillant Arotherm, Bosch Nefit 5800i AW of NIBE S-2125 (alhoewel die laatste wel heel erg duur is...)

De installateur (Vaillant erkend) die vandaag kwam, wilde er echter niet aan. De warmtepomp moest via een verdeler in de buurt van de CV op de CV leidingen worden aangesloten volgens hem.

Is dat zo? Of denken jullie dat het wel kan?

En als jullie andere oplossingen hebben, hoor ik deze natuurlijk graag!

Verdere achtergrondinformatie:

We hebben het huis eind 2023 gekocht en wonen er sinds september 2025. Wij hadden niet genoeg geld om het hele huis te renoveren, dus het is 'in staat van transitie' naar een duurzamer huis. Wel overal dubbel of HR++ glas en vloer en dak zijn door de vorige bewoners enigszins geïsoleerd. We hebben een Vaillant Ecotec plus VR 35/40C S/1-5. Genomen omdat deze veel tapwatercapaciteit heeft, zodat tegelijk douchen met twee badkamers geen probleem zou moeten zijn. Helaas is de ketel daarmee wel veel te groot voor de warmtebehoefte van het huis kwamen we deze winter achter...

Historisch gasverbruik: als ik extrapoleer kom ik op 1600 m³/jaar (winter '24/25). Grootste verbruik op een dag was 12 m3 afgelopen winter
Afgiftesysteem:
  • Begane grond radiatoren (3 woonkamer, 1 keuken)
  • 1e verdieping vloerverwarming (ca 60 m2), mengverdeler met thermostaatknop
  • 2e verdieping radiatoren (2 in slaapkamer, 1 in waskamer) en 2 m2 vloerverwarming in badkamer (
SWW:
- Geen plek voor boiler, mag de CV blijven doen.
Warmtepompvoorkeur:
L/W stil, zuinig, milieuvriendelijk, design, verkrijgbaarheid, goedkoop, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk.
Wie gaat het installeren?
Het wordt uitbesteed

Beste antwoord (via Juanluca op 03-09-2025 13:48)

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:39

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bestudeer dit overzicht en de data van een stille Itho Amber eens. Ik zou ook met R290 voor een iets hoger vermogen gaan met radiatoren omdat R290 bij -7 ongeveer 2-3 kW verliest ten opzichte van +7. Voordeel is ook geen binnenunit bij vochtige ruimte zoals de Vaillant. Hier ook interessante info over R290 met radiatoren:
Itho Daalderop Amber

Info over aansluit opties:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 26-07-2025 15:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07:41

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

Juanluca schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:49:
Er is weinig plek in de buurt en de slaapkamer van mijn dochter is ernaast (liever geen F-gassen in de buurt).
Je hebt op dit moment wel een CV ketel hangen die doodleuk aardgas verbrandt en in het uiterste geval koolstofmonoxide produceert, maar F-gassen zijn niet acceptabel?

Volgens mij zijn er nog geen echte R290 (propaan) split units, maar met dat als F-gas heb je zelfs minder mogelijkheden voor schadelijke gassen dan dat je nu hebt. Als je lange leidingen uit 1 stuk hebt en iemand het laat installeren met perskoppelingen denk ik dat je dochter veiliger slaapt dan nu. Enkel flare koppelingen zijn op de langere termijn een miniem risico, dus als dat je zorg is kan je die dus proberen te vermijden bij de binnenunit.

In het kort zou ik dus gewoon een split overwegen, als dat je andere problemen oplost.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:41
Zit de gasketel nu onder het dak?

Beste optie:

Monoblock in de tuin, boiler in de kelder op een verhoging en de cv aansluiten bij begin standpijp naar boven.

Gewoon een Panasonic of een Mitsubishi met r290

Een 7-8kW vermogen bij -10 is de goede maat

Voor de performance is het nuttig om met de HyTools app of de site buildwise.be te bepalen hoeveel vermogen deze hebben bij 35/30/20 , 45/40/20 en 55/50/20

Eventueel je vermogen nog narekenen obv gasverbruik op koude dagen

[ Voor 7% gewijzigd door BarryH op 24-07-2025 12:25 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

3cm water in de kelder is nog niet zo'n probleem. Zorg dat je apparatuur op voetjes staat, leg een paar bakstenen eronder, of als de keldervloer enigszins vlak is, maak ergens een putje en zet daar een pomp in.

Wat betreft invoeding zal de installateur in principe gelijk hebben. Het systeem is zo gebouwd dat vanuit dat punt al het water verdeeld wordt. Als je op een ander punt warm water invoert is nog maar de vraag hoe zich dat door het systeem verspreidt. Dat zul je goed moeten uitzoeken voordat je je invoeding op een andere plek maakt.

Je geeft geen schets van het huis. Is het vrijstaand of een rijtjeshuis? Alle afstand van je afgiftepunten zal verlies opleveren, maar met goede isolatie kun je dat verminderen. Kan de warmtepomp aan de gevel hangen?

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
Bedankt voor de reacties!

De gasketel zit inderdaad onder het dak. Wij hebben een tussenwoning. Ik heb een schets van het huis gemaakt, zie het plaatje. Helaas is er geen goede plek voor de warmtepomp aan de gevel.

Het systeem hier is niet echt ontworpen maar meer organisch gegroeid. Toen wij het huis kochten, ging al het CV water via de leiding in het midden van het huis naar beneden, om zich daar te splitsen naar voorkant en achterkant. Vanaf daar gingen de leidingen weer naar boven. Waarom weet ik niet.

De radiatoren op de eerste verdieping zijn vervangen door vloerverwarming, de radiatoren op de tweede verdieping worden door een nieuwe leiding gevoed en de op de schets rode leidingen die van beneden naar boven gingen aan de voor- en achterkant van het huis zijn weggehaald.

Maar omdat de warmte op dat moment in zijn geheel door dat punt in het midden van het huis ging, leek het mij een prima punt om een warmtepomp op aan te sluiten. De warmtepomp zit dan alleen op een ander punt in het systeem dan de CV. De vraag is dus of dit kan, of dat dit problemen gaat geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvasYxuEkJGjeQYuzHpwzhJBFrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AI2VneIViXtq3uIi8JlfEB23.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Juanluca op 24-07-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 23:29
WP monoblock in de achtertuin en beneden ergens aansluiten op de 22 mm leiding. Bij mij stond de cv ook op zolder en heb ik het ook zo gedaan.

Voor SWW kun je een elektrische boiler nemen als je voor gasloos gaat. De extra stroomkosten voor de boiler haal je makkelijk uit je besparing van je vastrecht gas en onderhoudskosten ketel.
Als je ruimte hebt op zolder kun je nog voor een warmtepompboiler in plaats van een elektrische boiler kiezen. Krijg je ook subsidie voor.

12 m3 op de koudste dag is 120 kWh warmte. 120/24=5 kW warmte verlies van je woning. Een 6 kW wp zou dus al volstaan.

Edit: eventueel de pijp naar de 1e vervangen door 28 mm koper of dunwandig staal of 32 mm MLB. Deze pijpdikte ook gebruiken vanaf de wp naar binnen toe.

[ Voor 11% gewijzigd door Pim57 op 25-07-2025 17:49 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Bestudeer dit overzicht en de data van een stille Itho Amber eens. Ik zou ook met R290 voor een iets hoger vermogen gaan met radiatoren omdat R290 bij -7 ongeveer 2-3 kW verliest ten opzichte van +7. Voordeel is ook geen binnenunit bij vochtige ruimte zoals de Vaillant. Hier ook interessante info over R290 met radiatoren:
Itho Daalderop Amber

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dkfzP58tuC9STptHqsxLHW70iOk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Carboy54 op 26-07-2025 15:56 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-09 21:23

Jan2023

KISS

We hebben een Vaillant Ecotec plus VR 35/40C S/1-5. Genomen omdat deze veel tapwatercapaciteit heeft, zodat tegelijk douchen met twee badkamers geen probleem zou moeten zijn. Helaas is de ketel daarmee wel veel te groot voor de warmtebehoefte van het huis kwamen we deze winter achter...
Ik zou beginnen om de de cv watertemperatuur eens lager in te stellen van die gasketel.
bv 35 graden vergelijkbaar met een warmtepomp , als je daar je huis komende winter mee op temperatuur weet te houden heb je een betere indicatie voor de capaciteit van de WP die je nodig hebt.
Wellicht zak je zomaar van 1600 naar 1200 kuub en kan je dan met de koevlaas formule beter inschatten wat er nodig is.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juanluca
Carboy54 schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:51:
Itho Daalderop Amber

[Afbeelding]
Bedankt voor de reactie! Die foto is heel interessant, want het geeft aan dat wat ik wil mogelijk is! Heb jij een bron of heb je hem zelf gemaakt? Ik kan hem niet terugvinden op de Itho website. Als je hem zelf hebt gemaakt: waarom zouden cv en warmtepomp niet tegelijkertijd mogen draaien?

Het nadeel van de Amber lijkt het beperkte modulerende vermogen te zijn. Met 40% van 9,5 zit ik op een minimum vermogen van bijna 4 kW in de lente/herfst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Juanluca schreef op zondag 27 juli 2025 @ 22:37:
[...]

Bedankt voor de reactie! Die foto is heel interessant, want het geeft aan dat wat ik wil mogelijk is! Heb jij een bron of heb je hem zelf gemaakt? Ik kan hem niet terugvinden op de Itho website. Als je hem zelf hebt gemaakt: waarom zouden cv en warmtepomp niet tegelijkertijd mogen draaien?

Het nadeel van de Amber lijkt het beperkte modulerende vermogen te zijn. Met 40% van 9,5 zit ik op een minimum vermogen van bijna 4 kW in de lente/herfst.
Staat in onze Itho installateurs instructie. Door de juiste software instellingen van de Amber is het minimum vermogen geen issue en die waarde is slechts voor de eerste 15 minuten. Samen draaien kan met een andere opstelling. Deze opstelling is ook niet Itho specifiek.

Pagina: 1