Auto slepen zonder contact om te draaien?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 16-09 17:35
Mijn auto moet na een nieuwe sleutel helaas terug naar de garage..
Oude sleutel was versleten en heb een nieuwe gekregen.
Het contact draait niet meer om en kan de auto dus niet starten.

Nu vroeg ik mij af.
Kan ik mijn auto (citroen C1 2006) zonder dat het contact omgedraaid is ivm stuurslot?
Stuurslot staat er nu niet op, maar ben bang dat dat er wel op gaat als ik bijvoorbeeld door een bocht stuur tijdens het slepen?

Afstand van huis naar garage is +/- 8 km en volledig binnendoor. Grotendeels over een 60km per uur weg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik zou de auto op laten halen met een auto ambulance / aanhanger. 8km is best een afstand om de auto aan een touwtje te slepen.
Stuurslot kun je ook testen nu ie stilstaat toch?
Kan de garage je geen service aan huis verlenen?

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-07-2025 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:22:
Ik zou de auto op laten halen met een auto ambulance / aanhanger. 8km is best een afstand om de auto aan een touwtje te slepen.
Stuurslot kun je ook testen nu ie stilstaat toch?
Kan de garage je geen service aan huis verlenen?
Raad het dus niet aan om de auto zelf te slepen?
Dit ivm schade aan de auto bedoel je? Of is het zelf ook zwaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GB_gaming101
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 16:41
opzich is die 8km prima te doen maar je wilt inderdaad niet hebben dat het stuurslot er op springt.
je zou dit kunnen testen door de sleutel wel in contact te doen en dan flink te sturen. als het stuurslot er dan niet op springt ben je redelijk veilig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Weet je zeker dat het stuurslot niet al actief is? Als deze op spanning staat kan die het omdraaien van de sleutel in het contactslot blokkeren. Door iets aan het stuur te trekken kun je de spanning van het stuurslot afhalen en dan mogelijk wel de sleutel omdraaien.
Mits dat lukt hoef je ook niet meer te slepen en bespaart je een garagebezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Kaalus schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:25:
Weet je zeker dat het stuurslot niet al actief is? Als deze op spanning staat kan die het omdraaien van de sleutel in het contactslot blokkeren. Door iets aan het stuur te trekken kun je de spanning van het stuurslot afhalen en dan mogelijk wel de sleutel omdraaien.
Mits dat lukt hoef je ook niet meer te slepen en bespaart je een garagebezoek.
Nee deze staat er niet op, kan het stuur nu enigzins vrij rond draaien.
Gister sprong het stuurslot er uiteindelijk op en na 100x de sleutel proberen te draaien ging het contact 1x aan en toen kon het er weer af.

Misschien toch maar laten slepen.. en de kosten incasseren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Slepen is een riskante bezigheid. Je hebt weinig ervaring, je moet weten wanneer je moet remmen want als de voorste remt moet jij ook maar niet te hard want dan knapt het touw. Dat touw zit soms in de weg, een bekende is ooit eens met de fiets gevallen doordat dat touw ineens over een fietspad bij een rotonde werd gespannen omdat de voorste auto wel de rotonde op wilde en de ander ging remmen ivm voorrang..
Het kan uitpakken als goedkoop-duurkoop als er wat gebeurt. Maar goed, als je voorzichtig doet en wat geld wil besparen kan het prima, genoeg die het doen zonder in de problemen te komen..

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeRSPiN op 23-07-2025 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Hoeft om te voorkomen dat het stuurslot erop gaat niet enkel het contact aan te staan? :? Ik kan het mis hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
CH4OS schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:33:
Hoeft om te voorkomen dat het stuurslot erop gaat niet enkel het contact aan te staan? :? Ik kan het mis hebben. ;)
Klopt, maar het probleem is dat de sleutel niet draait in het contact. Dus vandaar juist mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

CyBeRSPiN schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:31:
Slepen is een riskante bezigheid. Je hebt weinig ervaring, je moet weten wanneer je moet remmen want als de voorste remt moet jij ook maar niet te hard want dan knapt het touw. Dat touw zit soms in de weg, een bekende is ooit eens met de fiets gevallen doordat dat touw ineens over een fietspad bij een rotonde werd gespannen omdat de voorste auto wel de rotonde op wilde en de ander ging remmen ivm voorrang..
Het kan uitpakken als goedkoop-duurkoop als er wat gebeurt. Maar goed, als je voorzichtig doet en wat geld wil besparen kan het prima, genoeg die het doen zonder in de problemen te komen..
Ik heb wel eens een sleepstang gebruikt om een auto 25km te verplaatsen, dat was een ontzettende verademing ten opzichte van een sleepkabel.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Rotinomm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:35:
Klopt, maar het probleem is dat de sleutel niet draait in het contact. Dus vandaar juist mijn vraag.
Dan zou je dus eventueel handmatig het contact erop moeten zetten, mits je weet hoe (zonder gebruik te maken van de sleutel bedoel ik dan). Als je dat niet weet, dan zou ik niet moeilijk doen en de auto middels een autoambulance op laten halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:50
Stuurslot is een mechanisch ding. Met de sleutel helemaal naar links gedraaid, gaat het stuur op slot als je eraan draait.

Als je gaat slepen, bedenk dan ook dat je rembekrachtiging niet werkt als de motor niet loopt. Ook de stuurbekrachtiging zal niet werken. Moet je dus wel rekening mee houden. Ook is het voor het overige verkeer wel prettig als de gevarenlichten aan kunnen.

Ik zou alleen gaan slepen om een auto van een vervelende plek af te krijgen. Voor 8 km verplaatsen zou ik hem op laten halen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@Joris748 Gevaarverlichting werkt gelukkig op stroom, niet op olie(druk), zoals beide bekrachtigingen wel. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Rotinomm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Gister sprong het stuurslot er uiteindelijk op en na 100x de sleutel proberen te draaien ging het contact 1x aan en toen kon het er weer af.

Als ik dit zo lees: zou het kunnen zijn dat je je stuur niet beweegt om hem van stuurslot te krijgen? Vaak moet je je stuur lichtjes bewegen, zodat je de sleutel kunt draaien om het eraf te krijgen.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:29
Slepen is naar mijn mening een noodgreep. Doe dat alleen als je echt niet anders kan.

Nu kan je anders, door even transport te bestellen.
Vraag voordat je risico gaat lopen gewoon even na bij je lokale berger wat het kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
CH4OS schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:43:
@Joris748 Gevaarverlichting werkt gelukkig op stroom, niet op olie(druk), zoals beide bekrachtigingen wel. ;)
Echt waar? Dat wist ik niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
jeroen3 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:44:
Slepen is naar mijn mening een noodgreep. Doe dat alleen als je echt niet anders kan.

Nu kan je anders, door even transport te bestellen.
Vraag voordat je risico gaat lopen gewoon even na bij je lokale berger wat het kost.
Ik denk inderdaad het ik hem dan maar op laat halen door de garage zelf. Scheelt een hoop gedoe en zorgen.
Kosten moet ik dan maar voor lief nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
@Rotinomm gezien de vragen die je stelt, lijkt het me niet verstandig om aan het slepen te beginnen.

Verder denk ik dat je vooral een probleem hebt met je contactslot, niet je sleutel. Is het niet gewoon een kwestie van een vuil/vastzittend slot? Laat je nu niet je auto afslepen om de garagehouder er wat slotspray in te spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Rotinomm kun je niet even iemand mee laten kijken die iets meer technisch onderlegt is? Ben het met @Pierz eens dat het zonde zou zijn als je hem op laat halen voor een kleinigheidje.

Of heb je wegenwacht met woonplaatsservice?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Pierz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:51:
@Rotinomm gezien de vragen die je stelt, lijkt het me niet verstandig om aan het slepen te beginnen.

Verder denk ik dat je vooral een probleem hebt met je contactslot, niet je sleutel. Is het niet gewoon een kwestie van een vuil/vastzittend slot? Laat je nu niet je auto afslepen om de garagehouder er wat slotspray in te spuiten?
Het probleem zit/zat zo, al mijn sloten inclusief contact deden het niet meer.
Garage zei, sleutel is versleten en er moet een nieuwe sleutel komen.
Gisteren de nieuwe sleutel opgehaald, alle deuren doen het weer. Het contact deed het ook.
Tot ik het een half uur later nog een keer ging proberen en het contact dus niet meer omdraait. Heb zelf al slotspray geprobeerd.

Vanochtend nogmaals geprobeerd te sleutel te draaien maar helaas zonder succes. Garage zegt dat ze de auto daar nodig hebben om te kijken waar het aan ligt/op te lossen.

Ben mij ondertussen mentaal aan het voorbereiden op het kosten plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22:34
Rotinomm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:01:
[...]

Gisteren de nieuwe sleutel opgehaald, alle deuren doen het weer. Het contact deed het ook.
Tot ik het een half uur later nog een keer ging proberen en het contact dus niet meer omdraait. Heb zelf al slotspray geprobeerd.

Vanochtend nogmaals geprobeerd te sleutel te draaien maar helaas zonder succes. Garage zegt dat ze de auto daar nodig hebben om te kijken waar het aan ligt/op te lossen.

laat de garage zelf even een ambulance sturen. Dit stukje service mag je wel verwachten na een mislukte reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 11:18

M14

[...]

Laat de garage de auto ophalen.

Betreft het slepen: Het contact hoeft feitelijk niet aan te staan. Bij een lege accu is dit ook het geval. De sleutel moet er wel in zitten en naar de 'contact' stand zijn gedraait. Anders gaat het stuurslot er op springen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:14
[...]

Dan is de garage toch gewoon nog niet klaar met de reparatie? Dan mogen ze dat komen afmaken of de auto ophalen... Waarom zouden die kosten voor jou zijn? Of hebben ze je gematst en een sleutel gegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 20:48
[...]

Doet de nieuwe sleutel het nog steeds in de deuren? En is de nieuwe sleutel van de fabrikant afkomstig, of is het een kopie via een sleutelmaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Pierz schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:22:
[...]

Doet de nieuwe sleutel het nog steeds in de deuren? En is de nieuwe sleutel van de fabrikant afkomstig, of is het een kopie via een sleutelmaker?
Hun hebben een sleutel besteld met transponder. Toen ik gister thuis kwam draaide de sleutel wel (alle deuren + contact). Nu draaien enkel nog de deuren, het contact doet helemaal niks meer.

Geen idee hoe ik slot precies reinig/schoon kan maken. Is dat met een langwerpig dun borsteltje? Waar ze bijvoorbeeld ook rietjes mee schoonmaken? Ik denk namelijk dat het contactslot/cilinder ook versleten is of dat er vuil of iets inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:41
Heb je niet nog de originele reservesleutel om mee te testen of die hetzelfde probleem heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Hugo__Boss schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:30:
Heb je niet nog de originele reservesleutel om mee te testen of die hetzelfde probleem heeft?
Die draaide dus al niet meer om. Vandaar dat er een nieuwe moest komen. En ik dus thuis moest testen of deze het deed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

M14 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:06:
Betreft het slepen: Het contact hoeft feitelijk niet aan te staan. Bij een lege accu is dit ook het geval. De sleutel moet er wel in zitten en naar de 'contact' stand zijn gedraait. Anders gaat het stuurslot er op springen.
Dit laatste (in de contact stand dus) is iets wat dus ook niet gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Therorietje: de nieuwe transponder doet het niet. Maar als je je oude sleutel ook in de buurt hebt (met een werkende transponder), dan werkt je nieuwe sleutel toch.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
KabouterSuper schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:39:
Therorietje: de nieuwe transponder doet het niet. Maar als je je oude sleutel ook in de buurt hebt (met een werkende transponder), dan werkt je nieuwe sleutel toch.
En als ik de transponder overplaats naar de nieuwe behuizing van de sleutel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Rotinomm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:12:
[...]

En als ik de transponder overplaats naar de nieuwe behuizing van de sleutel?
Ik zou eerst testen of mijn theorie juist is. En dan zou ik het de garage op laten lossen... Je hebt er tenslotte voor betaald. Maar ik weet niet of je een transponder kunt overzetten.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
KabouterSuper schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:20:
[...]

Ik zou eerst testen of mijn theorie juist is. En dan zou ik het de garage op laten lossen... Je hebt er tenslotte voor betaald. Maar ik weet niet of je een transponder kunt overzetten.
Zal vanavond eens kijken of dit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman55
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 16:03
En slepen is niet mogelijk als je auto in het stuurslot zit. De wielen kunnen dan niet meedraaien. Dat betekend dat hij in bochten rechtuit zal willen gaan en daarna "omgetrokken" wordt door het trekkende voertuig. Als hij al niet op de andere weghelft tegen een ander aan staat. Niet doen dus. Gewoon op laten halen, helaas geen andere keus.
Het wordt wat anders als die 8 km geen bochten heeft. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
@Rotinomm Wat was er eigenlijk aan de hand met je oude sleutel? Kon je het contact daar nog wel mee omdraaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
KabouterSuper schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:39:
Goede theorie als de sleutel wel zou draaien maar de auto niet zou starten. Maar de sleutel draait dus helemaal niet.
Smobbo schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Dan is de garage toch gewoon nog niet klaar met de reparatie? Dan mogen ze dat komen afmaken of de auto ophalen... Waarom zouden die kosten voor jou zijn? Of hebben ze je gematst en een sleutel gegeven?
Als ik het goed lees is de auto nog helemaal niet bij de garage geweest, maar heeft de garage enkel (op chassisnummer / sleutelcode) een nieuwe sleutel geleverd. En de sleutel is blijkbaar goed (want die deed het 1x ook in het contact). Hoe wil je het de garage kwalijk nemen dat het contactslot ook defect is, terwijl ze de auto nog niet eens hebben gezien?

@Rotinomm Je hebt geen pechhulpabonnement? Dan kun je misschien gratis worden gesleept.

Als je op eigen kosten gaat laten slepen zou je misschien nog kunnen kijken of het goedkoper is om een oprijwagen of autotransporter te huren. Mocht je iemand met een geschikte trekauto kennen dan heb je genoeg aan een aanhangwagen, die huur ik hier in de buurt voor €30 per 3 uur...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P9btF7WYarw_AjUN3EUAASnsLa4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VG0CDtz29M6OlxcBBAQXR5RQ.jpg?f=user_large

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:21
De auto moet zoals al meermaals gezegd op het contact kunnen staan.
Als dat niet kan, dan kan het stuurslot er ieder moment in schieten.

Best spannend als je aan het slepen bent, en niet alleen voor jou, ook voor je mede weggebruikers.

Want dan kan je opeens niet meer sturen en ga je die kant op waar de wielen heen stonden toen het stuurslot erin sprong.

Misschien zit er een autosloperij (autodemontagebedrijf tegenwoordig) in de buurt die je auto weg wil brengen naar de garage, die hebben allemaal wel zo'n auto vrachtwagentje en die zullen waarschijnlijk voor minder geld dan een reguliere afsleepdienst je wel helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la cucaracha
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 06:25
Bij slepen zul je altijd de sleutel op contact moeten draaien want anders kun je de hele auto afschrijven bij de eerste de beste bocht waarbij het stuur zeker oop slot zal springen.
Op de auto ambulance dus ermee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Xander schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:49:
[...]

Goede theorie als de sleutel wel zou draaien maar de auto niet zou starten. Maar de sleutel draait dus helemaal niet.

[...]

Als ik het goed lees is de auto nog helemaal niet bij de garage geweest, maar heeft de garage enkel (op chassisnummer / sleutelcode) een nieuwe sleutel geleverd. En de sleutel is blijkbaar goed (want die deed het 1x ook in het contact). Hoe wil je het de garage kwalijk nemen dat het contactslot ook defect is, terwijl ze de auto nog niet eens hebben gezien?

@Rotinomm Je hebt geen pechhulpabonnement? Dan kun je misschien gratis worden gesleept.

Als je op eigen kosten gaat laten slepen zou je misschien nog kunnen kijken of het goedkoper is om een oprijwagen of autotransporter te huren. Mocht je iemand met een geschikte trekauto kennen dan heb je genoeg aan een aanhangwagen, die huur ik hier in de buurt voor €30 per 3 uur...
[Afbeelding]
Veel kans dat de TS géén geschikt rijbewijs (of zelfs maar een trekkend voertuig) ter beschikking heeft om de combinatie over de openbare weg te mogen voortbewegen :P

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:17
Will_M schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:16:
[...]

Veel kans dat de TS géén geschikt rijbewijs (of zelfs maar een trekkend voertuig) ter beschikking heeft om de combinatie over de openbare weg te mogen voortbewegen :P
Tja, voor het oorspronkelijke plan (slepen met kabel) is ook een extra auto en chauffeur nodig dus wie weet. ;)

Is wel een goedkope oplossing als je het kunt organiseren.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
@Xander @RobbieT @Joris748

Ik krijg het contact met geen mogelijkheid omgedraaid. En omdat deze dus niet kan draaien, kan ook het contactslot niet verwijderd worden..

Ik denk dat op het moment de enige oplossing is om de auto op te laten halen dmv een berger.
Aangezien het contact niet kan draaien is sturen ook zeer moeilijk. Dus op een aanhanger zetten is moeilijk heb ik begrepen.

Nu twijfel ik dus wat slim is om te doen met de auto. De auto is ongeveer nog 1000 euro waard, een berger laten komen kost ongeveer +/- 300 euro. Dan eventueel sloten laten vervangen (misschien wel 300-500 euro?)

Geen idee of het allemaal nog wel de moeite waard is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Dat is het probleem van alle goedkope auto's.

In verhouding zijn de kosten vaak erg hoog.

Het laten herstellen nadat het ding bij de garage is gezet zal ook nog wel wat kosten.

Vooral als het contactslot niet meer werkt, meestal moet je dan een vergrendeling eruit boren om de cilinder eruit te kunnen halen.

Been there, done that, oude Renault Express contactsloten deden hetzelfde.

De onderdelen zijn het geld niet, het geld zit in de uren.

Overweeg wat je hebt als je dit oplost, een nieuwe oude auto is ook weer een nieuwe gok.
Daar kan ook weer van alles aan misgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grlk
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:43
Heb je slotspray geprobeerd? Wil wel eens helpen met een cilinderslot. Voordat je de auto laat ophalen, kan iemand van de garage bij je thuis even kijken?

Maak je geen zorgen over de berger, dat lukt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:09

SambalBij

We're all MAD here

Rotinomm schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:27:
[...]

Is bij dat enigszins vrij ronddraaien het stuurslot er niet weer gewoon op gesprongen, en blokkeert dat nu het slot?

Die transponder is niet het probleem. Dat blokkeert niet het omdraaien van de sleutel normaal gesproken, maar alleen het aan slaan van de motor (startonderbreking)
De enige twee dingen die het draaien van de sleutel kunnen tegenhouden is óf dat de sleutel niet (meer) past, of dat er spanning op het mechanische(!) stuurslot staat. (Tenzij het slot echt stuk gegaan is van binnen, maar dat lijkt me te toevallig)

Dat eerste geloof ik eigenlijk niet, het is een net nieuwe, niet versleten sleutel die eerst wel werkte, en dat nu nog steeds op de deuren wel doet.

Wanneer je met een stilstaande auto aan het stuur draait, dan kost dat zoals je gemerkt zult hebben best wat kracht. Dit door de frictie van de stilstaande banden op het wegdek. Je draait wel wat aan het stuur, maar als je het loslaat schiet het weer een stukje terug.
Als tijdens dat stilstaand draaien het stuurslot er wel op gesprongen is, dan drukt die kracht die je eerder nodig had om te draaien, nu fysiek tegen de pin van het stuurslot.
Dat zorgt ervoor dat je nu de sleutel niet kunt draaien. Je kunt niet voldoende kracht op je sleutel zetten om dat slot nu los te krijgen.

Oplossing daarvoor is dan om het stuur te draaien; steek de sleutel in het contact, probeer die met lichte kracht de normale kant op te draaien (wat niet lukt) en draai terwijl je dat doet aan het stuur. Door dat laatste te doen haal je de druk van het slot, en zou je hem in de meeste gevallen wel moeten kunnen draaien.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
SambalBij schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:14:
[...]

Is bij dat enigszins vrij ronddraaien het stuurslot er niet weer gewoon op gesprongen, en blokkeert dat nu het slot?

Die transponder is niet het probleem. Dat blokkeert niet het omdraaien van de sleutel normaal gesproken, maar alleen het aan slaan van de motor (startonderbreking)
De enige twee dingen die het draaien van de sleutel kunnen tegenhouden is óf dat de sleutel niet (meer) past, of dat er spanning op het mechanische(!) stuurslot staat. (Tenzij het slot echt stuk gegaan is van binnen, maar dat lijkt me te toevallig)

Dat eerste geloof ik eigenlijk niet, het is een net nieuwe, niet versleten sleutel die eerst wel werkte, en dat nu nog steeds op de deuren wel doet.

Wanneer je met een stilstaande auto aan het stuur draait, dan kost dat zoals je gemerkt zult hebben best wat kracht. Dit door de frictie van de stilstaande banden op het wegdek. Je draait wel wat aan het stuur, maar als je het loslaat schiet het weer een stukje terug.
Als tijdens dat stilstaand draaien het stuurslot er wel op gesprongen is, dan drukt die kracht die je eerder nodig had om te draaien, nu fysiek tegen de pin van het stuurslot.
Dat zorgt ervoor dat je nu de sleutel niet kunt draaien. Je kunt niet voldoende kracht op je sleutel zetten om dat slot nu los te krijgen.

Oplossing daarvoor is dan om het stuur te draaien; steek de sleutel in het contact, probeer die met lichte kracht de normale kant op te draaien (wat niet lukt) en draai terwijl je dat doet aan het stuur. Door dat laatste te doen haal je de druk van het slot, en zou je hem in de meeste gevallen wel moeten kunnen draaien.
Het stuurslot staat er niet op, het stuur kan in principe gewoon heen en weer bewegen. De sleutel gaat ook heel moeizaam in de cilinder. De oude versleten sleutel gaat er nog 1cm in daarna niet meer verder.
Eergister avond is het stuurslot er een keer op gesprongen, toen na ongeveer een half uurtje heen en weer met de sleutel het contact om kunnen draaien en het stuur staat nu gewoon recht. Bij het stuurslot staat het stuur ook naar links of rechts.

Er is natuurlijk een kopie gemaakt van een al ver versleten sleutel.
De sleutel werkt namelijk wel moeiteloos op alle andere sloten en dus enkel niet op het contact slot.

Heb net de garage gebeld en gevraagd wat het zou kosten om het contactslot te vervangen en de auto daarheen te laten verplaatsen. Zoals aangegeven is de auto ongeveer nog 1000 euro waard, en als de kosten hoog oplopen is het in mijn ogen niet meer de moeite.

Dan gaat de auto in de verkoop voor sloop/onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
grlk schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:13:
Heb je slotspray geprobeerd? Wil wel eens helpen met een cilinderslot. Voordat je de auto laat ophalen, kan iemand van de garage bij je thuis even kijken?

Maak je geen zorgen over de berger, dat lukt wel.
Heb dit inderdaad al geprobeerd, en heeft niet geholpen helaas.

Heb in het verleden er wel eens WD-40 in gespoten, wat achteraf dus ook niet slim is.. Ik weet het.

Zojuist nog een aantal garages in de buurt gebeld of die eventueel een service aan huis hebben. Maar helaas geen enkele kunnen vinden die aan huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:13

_Apache_

For life.

Laat hem ophalen, dikke kans dat als je aan het stuurt draait hij wellicht op een stuurslot schiet, en dan ben je verder van huis, want dan lig je in de berm.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Waarom zou je een berger laten komen? Kan de garage waar de auto naartoe moet ‘m niet komen ophalen? Lijkt me niet dat dat €300 moet kosten…

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
Orion84 schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 11:42:
Waarom zou je een berger laten komen? Kan de garage waar de auto naartoe moet ‘m niet komen ophalen? Lijkt me niet dat dat €300 moet kosten…
Voor dat ophalen krijg ik nog een offerte.

Maar grote kans dat de auto dit weekend als zijn "defect" te koop aangeboden gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
Als je met wat geduld en gepruts nog één keer dat contactslot aan kan krijgen, dan in die stand laten staan.
Misschien de min pool van de accu afhalen om leeglopen te voorkomen.

In de aan stand kan de cilinder er meestal uit als je een schroef verwijderd.

Dus dan zou je de cilinder eruit kunnen krijgen door de plastic kap er omheen weg te halen, en dan de schroef uit de cilinder te draaien.

Dan aan de achterkant van de cilinder de stekker met de elektrische contacten loskoppelen en dan moet de cilinder eruit kunnen.

Ook voor verkoop is het wel prettig als het ding nog één keer op contact te krijgen is.

Als het lukt de sleutel dus erin laten zitten en het contact aanlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotinomm
RobbieT schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:11:
Als je met wat geduld en gepruts nog één keer dat contactslot aan kan krijgen, dan in die stand laten staan.
Misschien de min pool van de accu afhalen om leeglopen te voorkomen.

In de aan stand kan de cilinder er meestal uit als je een schroef verwijderd.

Dus dan zou je de cilinder eruit kunnen krijgen door de plastic kap er omheen weg te halen, en dan de schroef uit de cilinder te draaien.

Dan aan de achterkant van de cilinder de stekker met de elektrische contacten loskoppelen en dan moet de cilinder eruit kunnen.

Ook voor verkoop is het wel prettig als het ding nog één keer op contact te krijgen is.

Als het lukt de sleutel dus erin laten zitten en het contact aanlaten.
Inderdaad, leg mij er ondertussen bij neer dat de auto de deur uit gaat.
Scheelt een hoop denken en gedoe, en dan kan ik op het gemak uitvogelen hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Kopie van een versleten sleutel is idd niet de oplossing. Ik heb voor mijn 206 destijds de reservesleutel naar een nieuwe baard voor de sleutel met knopjes laten kopieren. Reservesleutel was praktisch ongebruikt.
Na 20 jaar wil zo'n contactslot ook wel kuren krijgen. Ik was er op tijd bij, maar merkte wel dat het slot op de nieuwe baard ook flinke sporen achterliet. Slot was gewoon op.

Als je zelf een beetje handig bent vis je een vervangend slot met sleutels van de sloop en kost het je een dag knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 15:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Als de sleutel er niet of moeilijk in gaat en je de sleutel daarna niet om kan kraaien, dan is er mechanisch niet in orde in het contactslot. Dat heeft verder niets met het stuurslot te maken zoals een paar keer is voorgesteld. Je kan WD40 of een andere slot spray proberen in de hoop dat het aangekoekte olie of vet is. Alleen als het interne mechaniek is beschadigd dan zal dat weinig uithalen.

Wat je eventueel nog zou kunnen doen is op de sloop een complete set sloten voor jouw auto halen. Dat zijn alle sloten voor de deuren, achterklep en contactslot. Met wat werk is dit om te zetten. Je zal alleen de transponder uit de sleutel over moeten zetten ivm de startonderbreking (of in moeten leren, maar dat kost geld). Je hoeft om het complete contactslot te vervangen niet de sleutel er in te hebben.
Het enige waar je tegenaan zou kunnen lopen is dat somige merken het contactslot met breek-bouten vast zetten. Op het moment dat je deze los probeert te draaien dan breekt een deel van de kop afen kan je ze er enkel met een hoop werk uit krijgen (kop af slijpen of zagen, contactslot verwijderen en met een tang het resterende stuk bout verwijderen).
Als je iets goedkoper uit wilt zijn kan je er ook voor kiezen om alleen een contactslot op de sloop te halen en met 2 sleutels te werken. Één voor de deuren en een om te starten.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 15:53

E-Vix

Nu met sneeuw!

Even opgezocht;
Het contactslot verwijderen is relatief eenvoudig. Geen breek bout, maar wel een bijzondere bout. Deze schijn je met een tang te kunnnen verwijderen. Dan aan de achterkant een knopje indrukken en je kan hem er zo uit schuiven. Je hebt er geen sleutel voor nodig.
Zie ook: YouTube: Toyota Aygo, C1, C3 2005 to 2013 ignition cylinder replacement

Een contactslot met sleutel kost heb je op de sloop vanaf ongeveer €20. Een complete slotenset vanaf ongeveer €100. Kijk eens op www.onderdelenlijn.nl onder het kopje 'Onderdelen voorraad'. Het staat er onder verschillende namen onder. Slotenset. Contactslot, kontactslot, etc. Veel sloperijen versturen tegenwoordig ook.

Eventueel kan je ook het contactslot verwijderen en dan wél de auto slepen naar de garage. Met het contactslot verwijderd heb je ook geen last meer van een stuurslot.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rotinomm
E-Vix schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:03:
Even opgezocht;
Het contactslot verwijderen is relatief eenvoudig. Geen breek bout, maar wel een bijzondere bout. Deze schijn je met een tang te kunnnen verwijderen. Dan aan de achterkant een knopje indrukken en je kan hem er zo uit schuiven. Je hebt er geen sleutel voor nodig.
Zie ook: YouTube: Toyota Aygo, C1, C3 2005 to 2013 ignition cylinder replacement

Een contactslot met sleutel kost heb je op de sloop vanaf ongeveer €20. Een complete slotenset vanaf ongeveer €100. Kijk eens op www.onderdelenlijn.nl onder het kopje 'Onderdelen voorraad'. Het staat er onder verschillende namen onder. Slotenset. Contactslot, kontactslot, etc. Veel sloperijen versturen tegenwoordig ook.

Eventueel kan je ook het contactslot verwijderen en dan wél de auto slepen naar de garage. Met het contactslot verwijderd heb je ook geen last meer van een stuurslot.
Met die video zijn wij gister inderdaad ook bezig geweest.
Echter om de pin in te drukken (laatste pin), moet de sleutel een kwartslag gedraaid zijn.
En ook helaas dat gaat ook niet, laatste optie is om die pin die je in moet drukken uit te boren en dan het slot er uit te pakken.

We zijn gister ongeveer 2,5 uur bezig geweest om het slot er proberen uit te halen, breekbout is er ondertussen uit. Alleen die laatste pin krijgen we dus niet verder ingedrukt.
Pagina: 1