Volledige renovatie vrijstaande woning uit 1956

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kv1992
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 27-09 14:36
Goedemorgen,

Mijn eerste (maar waarschijnlijk niet laatste) post op dit forum... ;)

Wij staan op het punt deze vrijstaande woning uit 1956 aan te schaffen. We wachten nog op de resultaten van de bouwkundige keuring, maar hier lijken geen verrassingen uit voort te komen.

Dit wordt de eerste grootschalige verbouwing die mijn partner en ik aangaan, dus het wordt een flink avontuur. De afgelopen weken ben ik dan ook druk bezig geweest met het in kaart brengen van de werkzaamheden en gemoeide kosten. We willen de woning graag in ere herstellen en van top tot teen aanpakken. Is de volgorde die ik heb aangebracht logisch? En heb ik essentiële zaken over het hoofd gezien?

Voorbereiding en vergunningen
Ontwerptekening maken
Bouwtekeningen maken
Constructieberekeningen + evt. stempelplannen
Vergunning + offertes aanvragen

Buitenzijde gevel aanpakken
Schoorstenen verwijderen (niet-dragend)
Schouwen verwijderen (niet-dragend) -> ZELF
Voegwerk verwijderen -> ZELF
Nieuw voegwerk
Gevel impregneren
Spouwmuur na-isoleren
Plat dak vervangen
Goten / lood
Regenpijpen -> ZELF
Ramen/kozijnen plaatsen
Schuifpui plaatsen
Metselwerk
Schutting verwijderen en plaatsen -> ZELF

Binnen sloop- en constructieve wijzigingen
Sloopwerkzaamheden wanden, plafonds, etc. -> ZELF
Scheidingswand keuken/eetkamer verwijderen -> ZELF INDIEN NIET DRAGEND
Keuken demonteren -> ZELF
WC verwijderen (beneden, boven komt later) -> ZELF
Constructievloer begane grond verwijderen -> ZELF

Leidingen en ondervloeren
Standleidingen vervangen
Gres rioolbuizen vervangen -> ZELF
Nieuw zand aanbrengen -> ZELF
Vloerisolatie aanbrengen -> ZELF
Wapening aanbrengen -> ZELF
Betonvloer storten + drogen
Leidingwerk + meterkast

Installaties ruwbouw
Plafond begane grond -> ZELF
Plafond eerste verdieping -> ZELF
Mechanische ventilatie
Vloerverwarming aanleggen -> ZELF
Nieuwe dekvloer
Inbouwtoiletten maken -> ZELF
Badkamer
Leidingen wegwerken -> ZELF
Nieuwe wanden plaatsen (waar nodig) -> ZELF
Warmtepomp

Binnenwanden en bouwkundige afwerking
Deurkozijnen vervangen (2x) -> ZELF
Hang en sluitwerk vervangen
Deurkozijnen en deuren schuren -> ZELF
Deuren verven -> ZELF
Stucen
Deurkozijnen verven -> ZELF

Afwerking en inrichting
Verven -> ZELF
Badkamer en toiletten afwerken -> ZELF
Keuken plaatsen (na stuc en schilder) -> EVT. ZELF
Nieuwe vloer leggen -> EVT. ZELF
Plinten plaatsen -> ZELF
Afwerkingen -> ZELF

Overig/zolder
Dakkapel/nokverhoging plaatsen
Dak isoleren binnenkant
Sedumdak aanleggen
Zonnepanelen

Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback en waardeer alle hulp zeer!

Grt. Kai

[ Voor 9% gewijzigd door kv1992 op 23-07-2025 17:04 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Beetje afhankelijk van budget etc.
Ik zie staan; voegen verwijderen, nieuw voegwerk, impregneren en spouwmuurisolatie.
Ook zie ik staan "muur injecteren opstijgend vocht". Impliceert een vochtprobleem?
Misschien is buitenblad opnieuw opmetselen en goed isoleren met luchtspouw beter bij vocht problemen?
Had ik liever dan zonnepanelen, schutting en sedumdak (kan later nog).

Welk glas zit er nu in (evt nog te verbeteren) (subsidie!)

oja, goede volgorde (zou eerst isoleren en dan nieuw voegwerk)

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
Zo maar een paar vragen:
Hoe lang wil je over de verbouwing doen?
Waar ga in die tussentijd wonen? (dubbele woonlasten?)
Doe je alles in eigen beheer?
Laat je werkzaamheden uitbesteden?
Kun je wel altijd wel de benodigde hulp/ vakmensen en technici oproepen op het moment dat jij dat uitkomt?
Wat doe je als je met bepaalde vakmensen een dag hebt afgesproken en de ene helft komt niet opdagen? de andere mensen maar wegsturen? die dan nooit weer komen... kun je goed organiseren?

De werkzaamheden is echt wel voor ervaren vaklui in de woningbouw, het is veel meer dan een zolder verbouwing.. kun je regelmatig en snel beroep doen op een ervaren timmerman uit de woningbouw?

Wat ik mogelijk zou doen: alles platgooien, op het bestaande fundament nieuwe geïsoleerde vloerplaten leggen daarop een CASCO houtskelet woning laten zetten, met alle wandzijden 18mm OSB, 15mm vezel versterkte gips.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Plat gooien is rigoreus, maar je moet wel nadenken over de investeringen. Het is wel een klus. Wij hebben een jaren 60 huis en ik heb aardig onderschat hoeveel tijd dingen kunnen kosten, als je het zelf doet.

Ik zie trouwens boven het raam op de achtergevel een scheur, misschien ontbreekt daar een latei boven het raam.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:14
kv1992 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 09:06:
Goedemorgen,

Mijn eerste (maar waarschijnlijk niet laatste) post op dit forum... ;)

Wij staan op het punt deze vrijstaande woning uit 1956 aan te schaffen. We wachten nog op de resultaten van de bouwkundige keuring, maar hier lijken geen verrassingen uit voort te komen.
https://www.funda.nl/deta...astoriestraat-5/43977777/

Dit wordt de eerste grootschalige verbouwing die mijn partner en ik aangaan, dus het wordt een flink avontuur. De afgelopen weken ben ik dan ook druk bezig geweest met het in kaart brengen van de werkzaamheden en gemoeide kosten. We willen de woning graag in ere herstellen en van top tot teen aanpakken. Is de volgorde die ik heb aangebracht logisch? En heb ik essentiële zaken over het hoofd gezien?

Voorbereiding en vergunningen
Ontwerptekening maken
Bouwtekeningen maken
Constructieberekeningen + evt. stempelplannen
Vergunning + offertes aanvragen

Buitenzijde gevel aanpakken
Schoorstenen en schouwen verwijderen (niet-dragend)
Voegwerk verwijderen
Nieuw voegwerk
Gevel impregneren
Spouwmuur na-isoleren
Plat dak vervangen
Goten / lood
Regenpijpen
Ramen/kozijnen plaatsen
Schuifpui plaatsen
Metselwerk
Schutting verwijderen en plaatsen

Binnen sloop- en constructieve wijzigingen
Sloopwerkzaamheden wanden, plafonds, etc.
Scheidingswand keuken/eetkamer verwijderen
Keuken demonteren
WC verwijderen (beneden, boven komt later)
Constructievloer verwijderen

Leidingen en ondervloeren
Standleidingen vervangen
Gres rioolbuizen vervangen
Nieuw zand aanbrengen
Vloerisolatie aanbrengen
Wapening aanbrengen
Betonvloer storten + drogen
Leidingwerk + meterkast

Installaties ruwbouw
Plafond begane grond
Plafond eerste verdieping
Mechanische ventilatie
Vloerverwarming aanleggen
Nieuwe dekvloer
Inbouwtoiletten maken
Badkamer
Leidingen wegwerken
Nieuwe wanden plaatsen (waar nodig)
Warmtepomp

Binnenwanden en bouwkundige afwerking
Deurkozijnen vervangen (2x)
Hang en sluitwerk vervangen
Deurkozijnen en deuren schuren
Deuren verven
Stucen
Deurkozijnen verven

Afwerking en inrichting
Verven
Badkamer en toiletten afwerken
Keuken plaatsen (na stuc en schilder)
Nieuwe vloer leggen
Plinten plaatsen
Afwerkingen

Overig/zolder
Muur injecteren opstijgend vocht
Dakkapel/nokverhoging plaatsen
Dak isoleren binnenkant
Sedumdak aanleggen
Zonnepanelen

Ik ben erg benieuwd naar jullie feedback en waardeer alle hulp zeer!

Grt. Kai
Misschien te voor de hand liggend, maar vergeet het financieel overzicht en de daaraan gekoppelde planning niet. Je hebt het nu per type werkzaamheden opgezet, maar je kunt ook kijken naar wat er moet gebeuren voordat je erin trekt en wat eventueel later kan. En later is dan kort na inhuizing of over een paar jaar als je weer wat hebt kunnen sparen. Je zou de eerste niet zijn die halverwege de verbouwing vastloopt en dan niet de juiste prioriteiten blijkt te hebben gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat een mooi project! De vragen hierboven zijn logisch, ik hoop dat je inderdaad weet waar je aan begint (m.n. financieel) , als dat zo is dan gaat het vast lukken om er een mooi paleisje van te maken :).

Ik kan je wel richting geven aan het financiële plaatje, geen idee of je daar op zit te wachten.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 22-07-2025 23:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kv1992
Allereerst bedankt voor de vele reacties en de waardevolle feedback.

Ik heb inmiddels bij mijn eerste post aangegeven welke werkzaamheden we zelf willen gaan uitvoeren.

@soepah De vochtproblemen vallen reuze mee. Muur injecteren opstijgend vocht had ik nog bij overig staan, maar lijkt me overbodig. Alle kozijnen en ramen gaan eruit en worden waarschijnlijk kunststof kozijnen met triple glas.

@natural colour We gaan uit van 8-12 maanden om het grootste gedeelte gedaan te krijgen. De oplevering is op 13 oktober. De overdracht van ons huidige huis is waarschijnlijk pas op 1 december. Vervolgens zouden we eventueel nog tijdelijk bij familie kunnen intrekken. De verbouwing aan de zolder komt als laatst, dus hier kunnen we onze spullen opslaan. Daarnaast willen we de eerste verdieping incl. badkamer zo snel mogelijk bewoonbaar hebben zodat we hier kunnen wonen. We hebben overigens nog geen kinderen, dus dat maakt het ook wat makkelijker... ;)

@BiLLY_daKid Klopt, die gevel zal sowieso doorgebroken worden om een schuifpui te plaatsen. Er zal dan ook een latei geplaatst worden.

@Toke_gt @Sport_Life Ik denk dat ik de begroting aardig gedetailleerd heb uitgewerkt. De woning kunnen we aankopen voor €498.000 waardoor we geen overdrachtsbelasting betalen. Inclusief 10% onverwachte kosten komen we momenteel uit op €225.000,- voor de verbouwing. Natuurlijk altijd fijn als jullie er even naar kunnen kijken. Hoe kan ik het bestand het beste delen?

Uiteraard heeft het onze voorkeur om zoveel mogelijk werkzaamheden bij dezelfde partijen te beleggen. Organiseren is mijn werk, dus daarover maak ik me niet zoveel zorgen. Wat ik wel opmaak uit jullie reacties, is dat je beter niet te strak op elkaar kan plannen...

[ Voor 5% gewijzigd door kv1992 op 23-07-2025 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:14
kv1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:48:

@Toke_gt @Sport_Life Ik denk dat ik de begroting aardig gedetailleerd heb uitgewerkt. De woning kunnen we aankopen voor €498.000 waardoor we geen overdrachtsbelasting betalen. Inclusief 10% onverwachte kosten komen we momenteel uit op €225.000,- voor de verbouwing. Natuurlijk altijd fijn als jullie er even naar kunnen kijken. Hoe kan ik het bestand het beste delen?

Uiteraard heeft het onze voorkeur om zoveel mogelijk werkzaamheden bij dezelfde partijen te beleggen. Organiseren is mijn werk, dus daarover maak ik me niet zoveel zorgen. Wat ik wel opmaak uit jullie reacties, is dat je beter niet te strak op elkaar kan plannen...
Ik ben zelf geen expert die met je kan meekijken, het was meer een algemeen advies om niet te licht te denken over kosten, energie, tijd in combinatie met tegenslag. Er zijn hier wel wat draadjes van mensen die halverwege geconfronteerd werden met tegenslag als vertraging in oplevering materialen, verkeerde installatie, uitblijven vergunning, aannemer die het laat afweten, noem maar op. Het is prettig als je dan een sneeuwbaleffect kunt voorkomen.
Uiteraard kun je ook te maken krijgen met persoonlijke of familieomstandigheden waardoor klussen niet goed mogelijk is. Het is fijn als je dan wel in je huis kunt wonen en het klussen makkelijk kunt uitstellen. Vandaar de tip om te bekijken wat er echt moet gebeuren voordat je het huis kunt bewonen en wat eventueel later kan. Dan creëer je op voorhand speelruimte en dat is erg prettig werken met zo’n omvangrijk project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
ga je de gehele woning voegen verwijderen? waarom? is dat je werk dat je het zelf gaat doen? waarom ga je de gevels impregneren? bakstenen en voegwerk zijn van zichzelf normaal vochtdicht.

[ Voor 34% gewijzigd door No Hands op 23-07-2025 17:59 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou de isolatie serieuzer aanpakken zodat het huis er weer 50 jaar tegenaan kan. Dan hoef je dat gevelwerk ook niet te doen, gewoon isoleren aan de buitenkant.
Geldt ook voor het dak, dat zal ook wel aan het einde van de levensduur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 18:59:
Ik zou de isolatie serieuzer aanpakken zodat het huis er weer 50 jaar tegenaan kan. Dan hoef je dat gevelwerk ook niet te doen, gewoon isoleren aan de buitenkant.
Geldt ook voor het dak, dat zal ook wel aan het einde van de levensduur zijn.
Sterker nog, bij een dermate grote renovatie ben je verplicht te voldoen aan de renovatienormen. Die overstijgen het genoemde een flink stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv1992
@No Hands We hebben vooralsnog het opnieuw voegen van de gehele woning opgenomen. Samen met de voeger gaan we uiteraard kijken of dit nodig is. Dan kunnen de kosten alleen maar meevallen. Idem voor impregneren. De voegen gaan we eventueel zelf met een aantal man uithakken.

@Wolly @pagani Het dak is 15-20 jaar geleden vervangen en kan nog wel even mee. Dat gaan we van binnenuit isoleren. Met vloer-, spouwmuur-, plafond- en dakisolatie, nieuwe kozijnen met triple glas hebben we rekening mee gehouden. Door opnieuw te voegen kan de isolatiewaarde ook worden verbeterd. Wat heb ik verder over het hoofd gezien? Ik hoor het graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigatech540
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 18:03

gigatech540

3x Victron 30KW Unifi 10G MMLC

Leuk project, ik mis alleen het aantal vierkante meters per verdieping. Dit is nogal bepalend ook voor de kosten en offerte prijzen die je gaat krijgen.

Suc6, ga dit zeker volgen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Ik heb inmiddels bij mijn eerste post aangegeven welke werkzaamheden we zelf willen gaan uitvoeren.

@soepah De vochtproblemen vallen reuze mee. Muur injecteren opstijgend vocht had ik nog bij overig staan, maar lijkt me overbodig. Alle kozijnen en ramen gaan eruit en worden waarschijnlijk kunststof kozijnen met triple glas.

@natural colour We gaan uit van 8-12 maanden om het grootste gedeelte gedaan te krijgen. De oplevering is op 13 oktober. De overdracht van ons huidige huis is waarschijnlijk pas op 1 december. Vervolgens zouden we eventueel nog tijdelijk bij familie kunnen intrekken. De verbouwing aan de zolder komt als laatst, dus hier kunnen we onze spullen opslaan. Daarnaast willen we de eerste verdieping incl. badkamer zo snel mogelijk bewoonbaar hebben zodat we hier kunnen wonen. We hebben overigens nog geen kinderen, dus dat maakt het ook wat makkelijker... ;)

@BiLLY_daKid Klopt, die gevel zal sowieso doorgebroken worden om een schuifpui te plaatsen. Er zal dan ook een latei geplaatst worden.

Ga je die 8-12 maanden full-time met zijn twee verbouwen? Want de hoeveelheid werk zit daar wel aardig in de buurt. Als je het alleen van avonden en weekenden moet hebben (en nog moet kunnen blijven staan en doorwerken) zit je aan een meerjarenproject.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
kv1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:19:
@No Hands We hebben vooralsnog het opnieuw voegen van de gehele woning opgenomen. Samen met de voeger gaan we uiteraard kijken of dit nodig is. Dan kunnen de kosten alleen maar meevallen. Idem voor impregneren. De voegen gaan we eventueel zelf met een aantal man uithakken.

@Wolly @pagani Het dak is 15-20 jaar geleden vervangen en kan nog wel even mee. Dat gaan we van binnenuit isoleren. Met vloer-, spouwmuur-, plafond- en dakisolatie, nieuwe kozijnen met triple glas hebben we rekening mee gehouden. Door opnieuw te voegen kan de isolatiewaarde ook worden verbeterd. Wat heb ik verder over het hoofd gezien? Ik hoor het graag :)
Die spouwmuurisolatie is bij lange na niet voldoende en ook niet duurzaam, doe het nu goed of doe het niet zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
kv1992 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 19:19:

die vinger zal natuurlijk zeggen dat alles opnieuw moet mar dat is maar zelden het geval. vergis je niet in de enorme hoeveelheid werk die uithakken van voegen is en hoe verkeerd dat kan gaan. het veranderd het complete aangezicht van je woning. en als het verkeerd gaat los je het niet even op.
Ik zou zeker overwegen om het hele buitenblad af te breken en opnieuw te metselen nadat je nieuwe isolatie hebt geplaatst. kostentechnisch kan dat nog wel eens beter uitkomen dan voegen, herstel metselwerk, spouwisolatie, impregneren en alles bijelkaar.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
Wolly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:14:
[...]

Die spouwmuurisolatie is bij lange na niet voldoende en ook niet duurzaam, doe het nu goed of doe het niet zou ik zeggen.
Als je de bestaande gevel wilt behouden heb je niet zoveel andere keuzes. Behalve van binnenuit nog isoleren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:00
No Hands schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:43:
[...]

die vinger zal natuurlijk zeggen dat alles opnieuw moet mar dat is maar zelden het geval. vergis je niet in de enorme hoeveelheid werk die uithakken van voegen is en hoe verkeerd dat kan gaan. het veranderd het complete aangezicht van je woning. en als het verkeerd gaat los je het niet even op.
Ik zou zeker overwegen om het hele buitenblad af te breken en opnieuw te metselen nadat je nieuwe isolatie hebt geplaatst. kostentechnisch kan dat nog wel eens beter uitkomen dan voegen, herstel metselwerk, spouwisolatie, impregneren en alles bijelkaar.
Ik denk zeker niet dat opnieuw de gevel optrekken + isoleren goedkoper is dan de spouw vullen en voegwerk renoveren + bestaande gevel reinigen en impregneren.
Wij hebben hier dezelfde afweging gemaakt.

Gevelrenovatie kwam op zo'n 3k (uithakken, reinigen, platvol voegen, impregneren)
Isolatie na subsidie weet ik niet meer exact.

Voor 5k trek je in ieder geval geen nieuwe gevel op, inclusief isolatie. En nog los van het eerst afbreken van die gehele gevel + het meerwerk wat er weer bij komt kijken omdat je gevel een stuk dikker is (aansluitingen met garages, kozijnen waarschijnlijk vervangen, etc.

That being said; het resultaat van opnieuw optrekken gaat wel 100% beter zijn dan renoveren. Alleen verlies je dan weer de huidige gevel, als je daar veel waarde aan hecht.
Als ik het geld had gehad, zou ik het wel opnieuw doen.

De funda link is inmiddels verwijderd zie ik, maar nog wel terug te vinden.
Als ik eerlijk ben vind ik de huidige gevel niets speciaals, dus mocht het budget het toelaten zou ik idd voor opnieuw optrekken van de gevel gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 23-07-2025 20:53 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 16:09
Ik zal nogmaals adviseren om als je toch offertes opvraagt alles bij elkaar op te tellen:
- Voegen uithakken
- Spouwmuur isoleren
- Opnieuw voegen
- Impregneren

versus:
- Fundering iets aanstorten -> kun je zelf.
- Buitenmuur verwijderen (aangezien je nieuwe kozijnen krijgt kun je die dan ook goed plaatsen) -> kun je zelf.
- Isoleren (kun je dan fatsoenlijk bij) -> Kun je zelf.
- Opnieuw opmetselen en voegen van buitengevel.

Dan heb je geen vocht issues (hoef je niet te impregneren).
Als prijsverschil er niet is of laag zou ik voor het 2e scenario gaan. Isolatie technisch ga je dat met gemak terugverdienen.

@pentaw1nz ; eens dat het een stuk duurder is, maar isolatiewaarde tov spouwmuur vullen is gigantisch. Daarnaast is bij spouwmuur isolatie een schone spouw noodzakelijk voor goed resultaat, dat weet je niet. En evt risico op verzakken etc. Ik weet zeker dat de investering van nieuwe stenen + de uren voor metselaars zich in 30 jaar ruim terugbetaald (hangt natuurlijk af van hoe lang je verwacht te wonen of dat rendabel is)

[ Voor 25% gewijzigd door soepah op 24-07-2025 09:20 ]

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:45

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Kijk ook eens naar na isoleren met een gevelisolatie systeem. Wel de isolatiewaarde, en dan afwerken met steenstrips scheelt de fundering aanpassen. Zie ook hier Modernisering vrijstaande jaren 30 woning

Daarnaast, onderschat het budget niet. Het valt altijd tegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kv1992
Bedankt voor de input.

We gaan alle drie de opties in kaart brengen en alle voor- en nadelen tegen elkaar wegstrepen...

Persoonlijk denk ik dat we hier maximaal 5-10 jaar zullen wonen, om daarna weer een volgend avontuur aan te gaan. Ik heb het gisteren even gecheckt en met de maatregelen die we in eerste instantie voor ogen hadden zou het energielabel van F naar A of A+ verbeteren.

Wel met jullie eens dat wanneer de meer duurzame oplossing niet veel duurder is en niet veel langer duurt om te creëren, dit een logische keuze zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Als je toch aan het rekenen bent, kijk ook eens wat er gebeurd als je timmer instalatie werk e.d. zelf doet en juist sloop, stort, graafwerk (deels) uitbesteed. Het is even omdenken , maar bij dat zware werk is het veel makkelijker om de prijs te drukken omdat er veel meer mensen zijn die het doen/kunnen. meer energie om elders te kunnen besparen. natuurlijk kan er ook een verschil in tijds investering aan vast zitten. maar ik monteer liever een dag zonnepanelen dan ik een dag moet graven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

pagani schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Ga je die 8-12 maanden full-time met zijn twee verbouwen? Want de hoeveelheid werk zit daar wel aardig in de buurt. Als je het alleen van avonden en weekenden moet hebben (en nog moet kunnen blijven staan en doorwerken) zit je aan een meerjarenproject.
Zeker zonder ervaring gaat al het werk dat gedaan moet worden veel langer duren. Tel daar bij op een kennisachterstand, minder goed materiaal, geen goed bouwnetwerk om snel te schakelen en meerdere jaren worden echt snel gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Het is makkelijk roepen vanaf de zijlijn, maar ik ben wel benieuwd naar je specificatie want 225k zit je zo aan bij een dergelijke verbouwing.
Als het kan zou ik 50-100k extra bouwdepot opnemen, als je het niet nodig blijkt te hebben dan neem je het niet op en betaal je er ook geen rente over .

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-09 17:36
Ik hoop dat al je plannen om te verbouwen lukken.
Maar heb je echt de verwachting dat je de woning na 5-10 jaar kunt verkopen voor minstens 7,5 ton om überhaupt quitte te spelen?

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Pagina: 1