Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 29-08 22:30
Ik heb een bug gevonden per toeval, ik heb er dus totaal niet voor gewerkt.
Het is eenmalig.

Toch wil ik hem melden via een bug bounty program die samenwerkt/uitbetaald via bugcrowed.

Nu vraag ik mij af hoe de belastingdienst dit ziet als het mij een x geldbedrag gaat opleveren.
Wordt dit gezien als inkomen en moet ik inkomstenbelasting betalen?

Ik weetniet hoe het werkt, krijg ik een loonstrook/jaaropgave?
Het bug bounty program heeft t over dollars.

Waar moet ik rekening mee houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpelFaut
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:20
Veel van je vragen worden beantwoord als je aan de slag gaat met de term inkomsten uit overig werk

Ook met belastingdienst.nl moet je er wel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:26

Herman

FP ProMod
Meest logische verwerking: Omrekenen naar Euro's en in je aangifte vermelden als 'inkomsten uit overig werk' in de aangifte inkomstenbelasting over dat jaar. Zie:
- https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk

Je hoeft hiervoor geen jaaropgave te hebben. Wellicht een e-mail ter onderbouwing of het dagafschrift met de ontvangst als onderbouwing.

Alternatieve verwerking: In het geval het inkomen voortvloeit uit hobby-werkzaamheden dan is het in principe onbelast. De scheidslijn tussen 'inkomsten uit overig werk' en inkomen uit hobby is soms flinterdun. Mocht het om een redelijk bedrag zijn, zou je het kunnen voorleggen aan een fiscalist :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 26-09 09:59
klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:06:
Waar moet ik rekening mee houden?
Zolang je het geld niet hebt ontvangen.... nergens mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
@SpelFaut @TweakGP @Herman bedankt!

@Herman hobby, interessant! Ik heb het wel als hobby, vandaar dat de bug me ook opviel (het is ooit mn werk geweest)
Zit er nog een grens aan het bedrag wat je als hobby mag krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:04:
(...)

@Herman hobby, interessant! Ik heb het wel als hobby, vandaar dat de bug me ook opviel (het is ooit mn werk geweest)
Zoals gezegd, die grens is dun. Je kunt niet beweren dat als het om een bedrag lager dan EUR X gaat, dat het om een hobby gaat, en erboven om inkomen. Er zijn veel factoren die daarbij een rol kunnen spelen en het standpunt van jezelf en dat van de Belastingdienst is vatbaar voor interpretatie.

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het was geen hobby meer zodra je je bankrekeningnummer gaf ipv. 'nee dank je' te zeggen ;) Het is ook geen onkostenvergoeding maar beloning.

Inderdaad gewoon het precieze bedrag dat er op je bankrekening verschijnt opgeven als inkomsten uit overig werk. Heb ik jaren gedaan.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:04:
@SpelFaut @TweakGP @Herman bedankt!

Komt bij hobby erop neer (als ik het me goed herinner), dat inkomsten uit hobby alleen onbelast zijn wanneer ze lager zijn dan de uitgaven voor je hobby. Oftewel is het €1000, en je hebt hem gevonden met je gaming hobby waarvoor je een PC van €2000 hebt staan, dan kan je het als inkomen uit hobby gooien. Is het een bug bounty van €10k, dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
F_J_K schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:16:
Het was geen hobby meer zodra je je bankrekeningnummer gaf ipv. 'nee dank je' te zeggen ;) (...)
Kun je dit onderbouwen? :)
Sissors schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:17:
[...]

Komt bij hobby erop neer (als ik het me goed herinner), dat inkomsten uit hobby alleen onbelast zijn wanneer ze lager zijn dan de uitgaven voor je hobby. Oftewel is het €1000, en je hebt hem gevonden met je gaming hobby waarvoor je een PC van €2000 hebt staan, dan kan je het als inkomen uit hobby gooien. Is het een bug bounty van €10k, dan niet meer.
Heb je hiervoor een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12:38
Wordt gewoon opgeteld bij je inkomen en dan wordt het belast. Niets meer niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
@Herman jammer maar wel begrijpelijk. Ik probeer duidelijkheid te krijgen over hoe de belastingdienst het gaat zien voordat ik het ga melden bij de bug bounty. Juist om gezeik achteraf te voorkomen.

Dan nog ga ik het melden, no worry, maar dan niet met mijn eigen gegevens of ik gun iemand anders..

@Sissors
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de bron..
De belastingdienst kan onmogelijk weten wat ik aan mijn hobby uitgeef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:27:
@Herman jammer maar wel begrijpelijk. Ik probeer duidelijkheid te krijgen over hoe de belastingdienst het gaat zien voordat ik het ga melden bij de bug bounty. Juist om gezeik achteraf te voorkomen.

(...)
Mocht het zeker zijn dat het bedrag wordt uitgekeerd en als het om een substantieel bedrag gaat, zou je vooroverleg met de Belastingdienst kunnen hebben. Je kunt hier dan beargumenteren dat je het als inkomen uit hobby-werkzaamheden ziet en vragen of ze het hiermee eens zijn. Dan heb je vooraf duidelijkheid.
- https://www.belastingdien...astingdienst/vooroverleg/

Mijn ervaring met de Belastingdienst is overigens wel dat bij vooroverleg de Belastingdienst hele strikte standpunten zal innemen dus vermoed ik dat zij vrij snel van mening zullen zijn dat het om inkomen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
@F_J_K je hebt het jaren gedaan? Hebben ze, de belastingdienst, je ooit gevraagd het verder te specificeren?
Ik weet nog niet wat de bug waard is, wanneer kom je daar achter? Ik neem aan pas als je al over de helft bent in het proces..
Ik vind t lastig dat ik niet weet waar ik aan toe ben mbt gevolgen als het als inkomsten worst gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:34:
@F_J_K je hebt het jaren gedaan? Hebben ze, de belastingdienst, je ooit gevraagd het verder te specificeren?
Ik weet nog niet wat de bug waard is, wanneer kom je daar achter? Ik neem aan pas als je al over de helft bent in het proces..
Ik vind t lastig dat ik niet weet waar ik aan toe ben mbt gevolgen als het als inkomsten worst gezien.
Wat maakt het uit? Vind je het zonde van de belasting, of kom je mogelijk in de knel met toeslagen o.i.d.?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10:16
https://www.belastingdien...elasting/bron-van-inkomen

https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk

voor mij (leek) leest dit als: "zodra je verwacht geld te verdienen >> inkomen en dus aangifte doen"
maak je ook kosten >> bonnetjes bewaren, zodat je kunt aantonen dat het "hobby is die netto nauwelijks iets oplevert"

Bij twijfel zou ik een professional zoeken voor advies, of het zekere voor het onzekere nemen en de belasting aftikken.
Belastingdienst wil je echt geen gezeik mee hebben... kost je (financieel en vooral emotioneel) meer dan je met bughunten bij elkaar kunt verdienen

Of is het complexer, en verlies je ook rechten op (bijvoorbeeld) toeslagen etc. als de beloning wordt uitgekeerd?

[ Voor 6% gewijzigd door breew op 21-07-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:27:
@Sissors
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar de bron..
De belastingdienst kan onmogelijk weten wat ik aan mijn hobby uitgeef.
De belastingdienst kan wel meer dingen niet weten als je het niet netjes doorgeeft. Tot ze hun twijfels krijgen en je gaan controleren. Dan moet jij bewijzen hoeveel je eraan hebt besteedt.

Maar zie bijvoorbeeld: https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk
Hebt u een negatief resultaat uit uw werkzaamheden?
En is te verwachten dat dat zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. Deze inkomsten en bijbehorende kosten hoeft u niet te vermelden in uw belastingaangifte.
Vraag is natuurlijk wel wat of dat hier nu ook eronder valt. Maar laten we zeggen dat jij een game PC hebt, je speelt elke avond DoTa, en je hebt nu een keer €100 gewonnen in een toernooi, dan is dat overduidelijk inkomsten uit hobby die je niet hoeft op te geven. Gezien hoeveel tijd en geld je in die hobby steekt, en je nu €100 een keer eruit hebt gehaald, is dat niet bepaald werk wat je aan het doen bent.

Of dat jouw bug bounty hier ook onder valt, tja, ligt aan de omstandigheden zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
@FirePuma142 nee het gaat me totaal niet om de belasting die mogelijk wordt geheven, maar de consequenties als het als inkomsten wordt gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:28

StM

Ze hoeven ook niet te weten wat je aan je hobby uitgeeft. Als ze het niet vertrouwen kunnen ze je auditen.

Maar in principe is het vrij simpel. Je geeft het volgend jaar tijdens je reguliere belastingaangifte op als Inkomen Overige Werkzaamheden. Je betaald inkomstenbelastenting en Zvw indien van toepassing. Je mag kosten aftrekken zover het redelijk aanneembaar is dat je die kosten maakt waardoor je de inkomsten genereert. Bij lage bedragen zou je op 0 belasting uit kunnen komen, maar het kan ook zijn dat je een beetje belasting moet betalen. Aangezien het gewoon inkomen is, kan het zijn dat je minder toeslag krijgt. Maar het is niet anders dan X extra verdienen met je gewone baan.

Qua bugcrowd is het ook niet heel spannend. Je krijgt een X bedrag in dollars. Hun zullen je uit betalen in euros en rekenen het om met de dan geldende wisselkoers. Wel zal je een W8-BEN formulier met de IRS moeten invullen van dat ze in de US geen belasting in moeten houden, Bugcrowd helpt je hier mee (is gewoon een web formuliertje).

Aan het eind van het jaar krijg je van hun ook een soort van jaar overzicht. Dat is makkelijk als je meerdere bounties hebt die je op moet geven. Daarnaast speelt er nu iets dat ze het ook aan de belastingdienst door moeten geven dat je dit geld hebt gehad, maar daar heb ik nog niet mee te maken gehad zelf hoe dat nu precies zit.

Wat wel nog een ding is, afhankelijk van het bronland van de bounty en waarbij Bugcrowd slechts de tussenpersoon is, kan je te maken krijgen met dubbele belastingheffing. Bv het land waar het bedrijf gevestingd is geeft X aan bounty maar moet XX% inhouden als bronbelasting. Het resterende bedrag gaat naar Bugcrowd en die betalen het aan je uit waardoor je over het resterende bedrag weer Nederlandse inkomstenbelasting moet betalen. Het is extreem moeilijk om dit legaal te voorkomen, ondanks dat wij toen een aantal redelijk dure internationale fiscalisten er naar hebben laten kijken. Het kwam er in feite op neer dat je een arbitragezaak moet starten die waarschijnlijk meerdere jaren zou gaan duren en daarvoor was het bedrag te klein.

Verder, gewoon doen. Het is een hele leuke hobby en je kan er heel leuk mee bijverdienen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman

Herman

FP ProMod
Sissors schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:36:
(...)

Vraag is natuurlijk wel wat of dat hier nu ook eronder valt. Maar laten we zeggen dat jij een game PC hebt, je speelt elke avond DoTa, en je hebt nu een keer €100 gewonnen in een toernooi, dan is dat overduidelijk inkomsten uit hobby die je niet hoeft op te geven. Gezien hoeveel tijd en geld je in die hobby steekt, en je nu €100 een keer eruit hebt gehaald, is dat niet bepaald werk wat je aan het doen bent.

Of dat jouw bug bounty hier ook onder valt, tja, ligt aan de omstandigheden zou ik denken.
De conclusie van je bron is niet hetzelfde als je betoogt :)

De bron zegt: negatief inkomen --> vermoedelijk hobby-matig.

De bron zegt niet: positieve baten --> géén hobby maar inkomen.

Voorbeeld van mijn kant. Stel je hebt als hobby dat je pokemon-kaartjes verzamelt. Op een dag koop je een setje en daar zit een ontzettend waardevolle kaart in. Dat is dat inkomen hobby-matig dus niet belast. Ook niet als de opbrengst je kosten overstijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM

StM

Ow en als je twijfelt, gewoon een boekhouder/accountant je aangifte laten verzorgen. Kost je ~ 250E als het om een reguliere baan plus wat bounties gaat en dan zorgen hun er voor dat het wel goed komt. En dat zijn bv ook weer kosten die aftrekbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
Herman schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:44:
[...]
Voorbeeld van mijn kant. Stel je hebt als hobby dat je pokemon-kaartjes verzameld. Op een dag koop je een setje en daar zit een ontzettend waardevolle kaart in. Dat is dat inkomen hobby-matig dus niet belast. Ook niet als de opbrengst je kosten overstijgen.
Mijn vermoeden zegt dat het niet zo werkt.
Zodra je die kaart gaat verkopen, en de inkomsten de uitgaven van je pokemon-hobby ver overtreffen... kan het zomaar zijn dat je dat alsnog op moet geven.

[ Voor 25% gewijzigd door breew op 21-07-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:41:
@FirePuma142 nee het gaat me totaal niet om de belasting die mogelijk wordt geheven, maar de consequenties als het als inkomsten wordt gezien.
Kun je iets meer context geven? Over welke consequenties aast het betalen van belasting, en impact op toeslagen maak je je zorgen?

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
Het is een per toeval ontdekte bug ik heb er dus niet bewust naar gezocht en binnen 5 minuten kon ik het reproduceren.
Maar hoe ga ik dat aantonen? Dat ict security een hobby is kan ik wel redelijk onderbouwen.

Wat een gedoe met regeltjes.. pfffffff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:53:
Het is een per toeval ontdekte bug ik heb er dus niet bewust naar gezocht en binnen 5 minuten kon ik het reproduceren.
Maar hoe ga ik dat aantonen? Dat ict security een hobby is kan ik wel redelijk onderbouwen.
Het is alleen gedoe als je geen belasting wilt betalen hè ;-)
Als je het gewoon opgeeft, kost het je 5 minuten extra in je aangifte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

De vraag is al een paar keer ontweken, maar waar ben je nou precies "bang" voor als het als inkomen gezien wordt? Je zult nooit meer moeten afdragen aan belasting dan je hebt ontvangen.... Tenzij je in de knel gaat komen met toeslagen. Is dat het geval?

Edit: Welk bedrag het om gaat is in de praktijk ook wel relevant trouwens. In theorie niet, maar in de praktijk maakt het wel verschil of het om $100 of om $10000 gaat.

[ Voor 25% gewijzigd door naitsoezn op 21-07-2025 13:58 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StM

StM

klick schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:53:

Ik zou zeggen, het maakt niet uit hoe snel je het gevonden hebt. Je kan eigenlijk niet met een recht gezicht zeggen dat dit puur hobbymatig is zoals iets wat je bijvoorbeeld voor familie of vrienden doet. Het voorbeeld wat de belastingdienst noemt is dat je zoiets tegen een onkostenvergoeding doet. Hier hebben we het al snel over honderden of duizenden euro's en de echt serieuze bugs zijn 6 of 7 cijferige bedragen al ga je die niet in een paar minuten vinden.

Dit is gewoon inkomen naar mijn mening (en dat van mijn belastingadviseur ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klick
FirePuma142 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:52:
[...]

Kun je iets meer context geven? Over welke consequenties aast het betalen van belasting, en impact op toeslagen maak je je zorgen?
Ik heb je n bericht gestuurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Modbreak:@klick dit topic rammelt aan alle kanten. Je vraagt een hoop maar geeft niet aan wat je zelf hebt onderzocht, gevonden hebt en welke specifieke vragen je daarna nog hebt. Je blijft vervolgvragen stellen die je ook eerst zelf even kunt onderzoeken. En vervolgens ga je via DM in op vragen die in dit topic worden gesteld om je te helpen. Dat is niet de manier waarop een topic op een openbaar forum werkt.

Deze gaat daarom dicht. Open gerust een nieuw topic als je bereid bent om vragen in het topic te beantwoorden en nadat je zelf het e.a. hebt uitgezocht. Je hebt al een hoop tips gekregen ondertussen

[ Voor 6% gewijzigd door We Are Borg op 21-07-2025 15:41 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.