Zoek oplossing voor spontaan trippen van aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick9933
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-08 15:54
Mijn vraag
In mijn vakantiewoning in de Balkan, heb ik een probleem dat mijn aardlekschakelaar HAGER CDC742J steeds "spontaan" uitspringt. Het wordt vermoedelijk niet veroorzaakt door het inschakelen van een apparaat, omdat het ook gebeurt als ik niet thuis ben.
Ik wil mijn vakantiewoning kunnen blijven bewaken als ik thuis ben, maar als de aardlekschakelaar springt, dan staat alles zonder stroom, dus werkt mijn inbraakbeveiliging en camera's ook niet meer.
Het is een 400V krachtstroom-aansluiting, met hager groepen.
Graag jullie suggesties hoe ik dit kan oplossen.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb er al een electricien naar laten kijken die 1 uur heeft gekeken en doorgemeten, terwijl ik van alles aan- en uitzet. Uiteraard zijn er nooit problemen als hij er is. De electricien zag als enige mogelijkheid om alle bedrading in het huis los te halen. We hebben niet kunnen vaststellen welke groep het betreft, omdat alles achter 1 aardlekschakelaar zit. Ik heb zelf zitten denken om de aardlekschakelaar te verwijderen, en alle groepen te vervangen door een aardlekautomaat, dan valt bij een storing tenminste niet alles uit en blijft mijn bewakingsapparatuur draaien als er een probleem in een andere groep is ; maar ik weet niet of die gedachtegang klopt.

Vraag: graag jullie gedachte hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Technische isntallatie => DEI

[ Voor 1% gewijzigd door Septillion op 21-07-2025 10:36 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:45

pistole

Frutter

Wellicht is de aardlekschakelaar niet goed meer. Alleen die vervangen is misschien de makkelijkste eerste stap. Hoe vaak gebeurt het?

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rijssel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 13:48
Alvorens het vervangen van de ALS zou ik eerst groep voor groep afschakelen (op bewaking na) en zoveel mogelijk stekkers uit de WCD's trekken. Wellicht beginnen met alle groepen uit (behalve bewaking) en bij uitblijven storing 1 voor 1 weer inschakelen.

[ Voor 28% gewijzigd door rijssel op 21-07-2025 09:20 ]

I-pace, Eve-Twin XL, 3x50Amp aansluiting, PLC system architect, 22xPV SE+Batt, Eenmans BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zoek eens naar "megger test". Daarmee zou een goede electricien de probleemplek moeten kunnen lokaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:13
Je alarmsysteem/beveiliging voor de time being op een andere aardelkschakelaar zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 08:57

Croga

The Unreasonable Man

1. Alle groepen uit
2. Aardlek aan
3. Groepen 1 voor 1 aan
4. Tript de aardlek? Groep gevonden!

Meest waarschijnlijk is dat de bekabeling in die groep ergens niet goed is. Dus vervolgens alle centraaldozen van die groep loskoppelen en 1 voor 1 vanaf de meterkast opnieuw aankoppelen.

Hier een soortgelijk geval met helaas de eerste centraaldoos in de muur én daar ook nog eens hét issue :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 09:58

BCC

5. Aardlek of apparaat in groep vervangen

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 14:10
Dit is misschien meer een vraag voor de mensen die echt verstand hebben van elektra dan een suggestie: Ik had begrepen dat je 1 aardlekschakelaar gebruikt per 4 groepen in je meterkast, in de nederlandse situatie in elk geval? Dus als je hier aangeeft dat alle groepen op 1 aardlekschakelaar zitten, kan die aardlekschakelaar het dan nog wel aan? of krijgt die van alle groepen een miniem lekstroompje waardoor die bij het minste of geringste getriggerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:11
Gerundium schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:47:
of krijgt die van alle groepen een miniem lekstroompje waardoor die bij het minste of geringste getriggerd wordt?
Best mogelijk maar zolang we niet weten wat er allemaal op zit is hier geen zinnig woord over te zeggen.
e.e.a. kan ook nog weersafhankelijk zijn (bedrading van buiten-electra, stopcontact, buitenlamp, ect.)
Om mee te beginnen de aarlek zelf testen. Indien deze goed is kun je een isolatieweerstandsmeting laten uitvoeren op de afgaande circuits. Daaruit zal dan blijken welke groep(en) een lage isolatie weerstand hebben. Daarna per apparaat op die groep dezelfde meting om zo bij het (bijna)defecte apparaat te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:57

FreakNL

Well do ya punk?

Ik kon zweren dat er ooit al eerder een topic als deze was geweest. Kreeg een déjà vu

Ja dus:

Op afstand aardlekschakelaar inschakelen na stroomuitval

Het menselijk brein is wonderlijk.
Ik weet niet meer wat ik gisteren gegeten heb overigens ;) :+

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2025 10:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick9933
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 30-08 15:54
Nu met afbeeldingen. Misschien helpt dat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KQqVdTnyMurikLMwbx0enK3ch4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mePyuFwmB4UpXueYWMLIm3zt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWrGgcJObeK7lI8Oa6KqYdQa80E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aPPjsOwaJCUxTbRA0n2IRzWQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8pnPw1aREm9expHrd7TSPhMe44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGC3LvCoYFzDVUxGS9ztcp5O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gMZyXAAROdD5Br9y6l1Mp820sZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJKf1vJkQGakJCNuKfADdQyL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEXmq31e0MW_3y_3o-8Q3bMPe6I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VEo4Jhqxr2d7h8t3wUlDuZ7s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xI2XF_wrw-7LHYrvONUlJfPy3IQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBAoxiNLbx25U7PSyi6duqs6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXQktc-85lWm-D1FuwFQeWaxSHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/53FcvVlxGXR0YiZYrpsspwYO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8Fj-qjPMBGDlDfdx7VMzgZhaKE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f1HTXk52PQP06BH6yoFbP4Bw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 08:49
24 groepen achter 1 aardlek?

Opties:
- Groepen afzonderlijk op aardlek (dus meerdere aardlekken); per 4 of 6 idealiter max. Voordeel; mocht er een aardlek trippen weet je iig welke groep, en de rest blijft werken.
- Ik zie nogal wat zichtbaar koper, tape-oplossingen? en wat , is dit in de rest vd installatie ook het geval? mogelijk dat er ergens (deels) sluiting is waardoor de aardlek tript?
- Dit soort dingen is toch vaak per groep uitsluiten.
- In je hoofdzekering lijkt de aanvoer aardedraad? gebruikt als nul? is dat normaal in de balkan?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:01
Nogal wiedes dat de aardlek eruit springt, wat @soepah al aangeeft er zijn mogelijk 24 groepen op één 3 fase aardlekschakelaar, dat zal in de Balkan wel mogen, hier in Nederland zeer ongebruikelijk.

In Nederland moet je voor 24 groepen eigenlijk zes (6) 1 fase aardlek schakelaars plaatsen (en geen 3 fase) 5 zou kunnen als sommige groepen dat toelaten.

Afwijkend stroomstelsel, alle nullen zijn op een rail aan elkaar verbonden, heb ik in Nederland nog nooit gezien.

3x100A hoofdzekeringen, dát willen wij hier ook wel, voor een habbekrats per maand denk ik :9

[ Voor 37% gewijzigd door natural colour op 21-07-2025 18:09 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 22:05
Als leek geregeld meelezend hier, zie ik wel meer zaken die er spannend uit zien ;)
Brandplek op een aarde draad? Zwart kabeltje die bloot lijkt te liggen, losse haren ofzo?, koper zichtbaar, meerdere draden onder de schroeven. Ik zou een elektricien laten herontwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 13:21

Ersus

Zuid-Limburg

Als het voorheen nooit een probleem was dan kun je eventueel de lekstroom in som meten over je aardraad, mits de aarde uit het hele huis via de aarding van de meterkast loopt, om vast te stellen of de aardlek te snel tript.

Daarna de aarding van de groepen te meten en diegene met de hoogste waarde aan lekstroom op een losse 1TE aardlekautomaat te plaatsen van 16A 30mA. Die is net zo smal als de Hagers die er al in zitten en kan je dus zonder problemen vervangen. Wel even de nul en fase voor de aardlek aftakken naar die vervangen groep! Anders tript de aardlekschakelaar nog steeds.

En zoals medetweakers al opmerkte, als de som der lekstromen sowieso al hoog is dan zit je telkens op het randje van een trip. Een Airco en ook ijskast en wasmachine en droger en andere apparatuur genereert een lekstroom, al zij het klein, maar in som kan deze de 30mA overschrijden.

Ik gebruik daar zelf altijd een Benning Lekstroomtang voor, dan kun je meten of de aardlek te vroeg tript of niet. Een installatietester kan ook meer uitkomst geven over de snelheid waarmee de aardlek tript.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:38
Ik had een LSC smart stekkerdoos met daarop de tv, versterker, en een lamp. Zodra home assistant deze uitzette knalde de aardlek eruit, maar niet elke dag. Dus het was even troubleshooten. Waar het nou aan lag weet ik nog steeds niet maar na het verwijderen gebeurde het niet meer.

Wellicht helpt deze info je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ersus
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12-09 13:21

Ersus

Zuid-Limburg

fuzzyduck schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:52:
Ik had een LSC smart stekkerdoos met daarop de tv, versterker, en een lamp. Zodra home assistant deze uitzette knalde de aardlek eruit, maar niet elke dag. Dus het was even troubleshooten. Waar het nou aan lag weet ik nog steeds niet maar na het verwijderen gebeurde het niet meer.

Wellicht helpt deze info je.
In jouw geval vermoedelijk de versterker die dan net op de verkeerde timing van de 230V sinus inschakelt en de aardlek tript.

24.3kWp Oost West | SMA Tripower x 15-50 | SmartSolar 450/200 | 150kWh LFP | 3 fase setup Victron MP2 8000VA | Gasloos | 500m2 bj 1900 | Fujitsu Split WP Boiler | Fujitsu Multisplit Aircon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fuzzyduck
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-09 20:38
Ersus schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 12:55:
[...]

In jouw geval vermoedelijk de versterker die dan net op de verkeerde timing van de 230V sinus inschakelt en de aardlek tript.
Het was juist alleen bij spanningsloos maken. 🤷

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:54
natural colour schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:53:
3x100A hoofdzekeringen, dát willen wij hier ook wel, voor een habbekrats per maand denk ik :9
3x100A hoofdzekeringen... met vervolgens iets wat er uit ziet als 6mm² en een verdeelkast met 40A hoofdschakelaar en 40A aardlekschakelaar er achter? :')

Niet de oorzaak van deze storing, wel bijzonder. Kan me niet voorstellen dat dit aan lokale normen voldoet.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:01
nvm. ik kan niet kijken

[ Voor 175% gewijzigd door MuddyMagical op 24-07-2025 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 16:18

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

OMG Dit klopt van geen kanten. Ik krijg de rillingen als ik naar deze foto's kijk...

Sowieso is het nooit aan te bevelen om 1-fase groepen achter een 3-fase aardlekbeveiliging te zetten. In theorie kun je 100 mA aardlek hebben op L1, L2 en L3 en dan schakelt je 30mA aardlekbeveiliging nog steeds niet af!

Ook fijn die losse aardedraad die zomaar sluiting kan maken met een fase die dus met 6mm2 draad een 100A smeltveiligheid is beveiligd. Ik denk dat eerder die draad wegsmelt en het hele huis afbrandt, voordat de 100A aanspreekt...

[ Voor 84% gewijzigd door antonboonstra op 24-07-2025 14:26 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:59

paQ

huuuuu Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9P2-tp4UnyqzAkuwvFQ1I-u2FiQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2qTEcStwmUasYJexoMSm2vPI.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:33
Xander schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:17:
[...]

3x100A hoofdzekeringen... met vervolgens iets wat er uit ziet als 6mm² en een verdeelkast met 40A hoofdschakelaar en 40A aardlekschakelaar er achter? :')

Niet de oorzaak van deze storing, wel bijzonder. Kan me niet voorstellen dat dit aan lokale normen voldoet.
Dan hoeft de netbeheerder iig nooit de zekeringen te komen vervangen :X

https://dylight3dprints.etsy.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 09:58

BCC

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:34
@Patrick9933
Hoogst waarschijnlijk zit je probleem in de buitenverlichting of buitenbekabeling
Om je beveiligingsapparatuur te laten werken kan je het beste alle groepen, behalve die van de beveiliging, uit zetten.
Als de installatie buiten de groepenkast van dezelfde kwaliteit is als in de groepenkast dan zou ik mij niet zo zeer druk maken over inbraak. Maar een extra brandblusser aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12:01
devriesjande schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 13:40:
@Patrick9933
Hoogst waarschijnlijk zit je probleem in de buitenverlichting of buitenbekabeling
Om je beveiligingsapparatuur te laten werken kan je het beste alle groepen, behalve die van de beveiliging, uit zetten.
Als de installatie buiten de groepenkast van dezelfde kwaliteit is als in de groepenkast dan zou ik mij niet zo zeer druk maken over inbraak. Maar een extra brandblusser aanschaffen.
Tja, op welke groep zit de beveiliging? groepenverklaring :P

Bedenk dat deze kast voor de Balkan nog netjes is, niet correct... het gross is :henk

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1