Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2024
Beste mensen,

In onze vakantiewoning in Griekenland valt regelmatig de stroom uit. Soms kort (fractie van een seconde), soms een aantal uren. Meestal als gevolg van onderhoud aan het elektriciteitsnetwerk, of ergens in het dorp door overbelasting.
Meestal geeft dat geen problemen en is er daarna weer gewoon stroom.
Maar heel af en toe vliegt daarbij ook de aardlekschakelaar uit.
En dan is er een probleem als we op dat moment in Nederland zitten (koelkast, vriezer, camera's, alarm...).
Ik moet dan een van onze vrienden lastig vallen om in ons huis de schakelaar weer om te zetten.
Daar wil ik graag vanaf.

Ik zoek dus een mogelijkheid om vanuit Nederland de aardlekschakelaar weer aan te zetten.
Bijvoorbeeld door middel van een GSM aangestuurde aardlekschakelaar.

Helaas, het enige wat ik in mijn zoektocht heb kunnen vinden wat er een beetje op lijkt, is een Wifi aangestuurde aardlekschakelaar.
Maar dat biedt geen oplossing, omdat mijn internet bij een stroomstoring er natuurlijk ook uit ligt.

Heeft iemand een goed idee om dit probleem op te lossen?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken!

Beste antwoord (via RobA58 op 11-02-2024 16:22)

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 22:41

SPT

Ik snap de antwoorden niet. Er bestaan gewoon producten die precies doen wat de OP wil, namelijk automatisch restartende aardlekschakelaars. Zoals de ABB ARI. Deze testen na een trip of er nog steeds een lekstroom aanwezig is, en schakelen de stroom indien dat niet het geval is weer in.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diod
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 23:08
Ik heb niet zoveel kennis over aardlekschakelaars, maar je zou je router/access point ook achter een UPS kunnen hangen zodat je wel Wifi blijft hebben. Je kan dan ook dingen zoals beveiligingscamera's, moest je die hebben/wensen, achter die UPS hangen, indien gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door Diod op 07-02-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08:28
Je kan een UPS gebruiken om de wifi in stand te houden;

https://www.kabeldirect.n...2t3gsiEAYYBCABEgIksfD_BwE

Hiernaast moet je wel een melding krijgen dat je de schakelaar weer moet omzetten (of automatiseren natuurlijk)

[ Voor 11% gewijzigd door Grutte Pier op 07-02-2024 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 10:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Grutte Pier schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:03:
Je kan een UPS gebruiken om de wifi in stand te houden;

https://www.kabeldirect.n...2t3gsiEAYYBCABEgIksfD_BwE

Hiernaast moet je wel een melding krijgen dat je de schakelaar weer moet omzetten (of automatiseren natuurlijk)
En de koelkast en vriezer etc dan? Lezen jullie eigenlijk wel wat er geschreven word?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je gaat natuurlijk niet het hele pand op een UPS aansluiten, alleen dat wat nodig is om de aardlek te kunnen resetten (dus een werkende internetverbinding met wifi).
Zodra de aardlek weer aan is gezet, gaat de rest ook aan.

Ik zou het overigens geen slecht idee vinden om camera's en alarm ook op UPS te zetten.

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 07-02-2024 12:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grutte Pier
CrankyGamerOG schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:08:
[...]

En de koelkast en vriezer etc dan? Lezen jullie eigenlijk wel wat er geschreven word?
Lees jij wel? Hij zegt dat hij een wifi gestuurde aardlek heeft maar geen wifi om deze te bedienen. Dus zie hier de oplossing om wifi in stand te houden zodat hij via reguliere voorziening de koelkast weer voorziet van stroom.

On-topic, mocht je wel daadwerkelijke problemen hebben waardoor de aardlek afslaat, zit je mooi vanuit Nederland de stroom er steeds op te knallen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 28-04 17:11
Is het echt de aardlek of een normale zekering?

Mijn eerste reactie zou zijn, om meer zekeringen te nemen, zodat de piek bij het inschakelen/ terug komen van de elektriciteit verdeelt wordt over meerdere groepen.
Eventueel een tragere zekering of een zwaardere aardlek, indien dit natuurlijk ook daar mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
Allen hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik lees 2 mogelijke oplossing:

- UPS aan de router om Wifi draaiend te houden + aan de mess om meterkast te bereiken
- Zwaardere aardlekschakelaar (meer zekeringen is geen oplossing: er zitten er al meer dan 25)

Ik heb geen ervaring met beide oplossingen.

- UPS: Soms ligt de stroom er ongeveer 8 uur uit. Houdt een UPS dat vol?
- Zwaardere aardlekschakelaar: Ik wist niet dat die bestonden. Hoeveel zwaarder mag die zijn zonder problemen te geven?

[ Voor 4% gewijzigd door RobA58 op 07-02-2024 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-04 17:24
De aardlekschakelaar is een veiligheid die je persoonlijk dient te herstellen om fysiek te kunnen controleren of er niets ergs aan de hand is. Maar even los van dat heb je 25 groepen achter 1 aardlekschakelaar zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
bjorn1 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:53:
Maar even los van dat heb je 25 groepen achter 1 aardlekschakelaar zitten?
Uit mijn hoofd (ik ben in NL): Ja, ongeveer. Veel groepen die een aantal lampen cq een aantal stopcontacten bevatten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:31

FreakNL

Well do ya punk?

Ik weet niet hoe de regels in Griekenland zijn maar hier mag je maar 4 groepen achter 1 ALS plaatsen.

Overigens is 25 groepen bizar.. Dat vind je hier pas in bedrijfspanden ofzo.. Ik zou dat ook niet verwachten in Griekenland. Sterker nog, de vakantiehuisjes die ik in de Mediterraanse landen heb gehuurd hadden juist veel minder groepen dan je in NL zou verwachten. Laatst nog in Italie een appartement. Alles achter 1 ALS met 2 groepen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Ik vraag me af of dat wel mag c.q. niet voor problemen kan zorgen met bijvoorbeeld de verzekering mocht er toch eens iets ernstigs gebeuren. Hier in Nederland is het geloof ik maximaal 4 groepen per aardlek volgens de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RobA58 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:19:
Uit mijn hoofd (ik ben in NL): Ja, ongeveer. Veel groepen die een aantal lampen cq een aantal stopcontacten bevatten.
Ik zou dan eerst een beginnen met de apparaten welke je niet langdurig uit wilt hebben (zoals koelkast/vriezer) achter een eigen aardlek/alamat te plaatsen. Dat maakt het ook makkelijker de oorzaak te achterhalen gezien de aardlek (en automaten) er normaalgesproken niet zomaar uit mogen vliegen.

UPS voor je router is een idee al zou ik tegenwoordig eerder kijken naar een accu (zeker als je ook PV hebt), daarmee kan je de boel flink langer aanhouden. Er is dan ook minder haast voor je vrienden om de boel weer aan te zetten en is het misschien ook minder vervelend dat te vragen.

Remote op afstand aanzetten is in NL niet toegestaan, geen idee hoe dat in GR zit (uit veiligheid hoop ik ook van niet).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
Gelukkig is Nederland niet het centrum van de wereld en is dat ook enkel bij jullie dat er slechts 4 automaten achter 1 ALS mogen ;) Er is in feite ook geen enkel logische verklaring waarom dat zou moeten.

Waar ik me meer zorgen over maak is een niet-mechanise ALS... Die zijn slechts in een handvol landen toegelaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik vraag me af of die 25 groepen niet een vergissing zijn.

Hier een Tweaker (met OCD :+ ) die een uit de kluiten gewassen groepenkast heeft en zelfs die komt niet aan 25:
DeHollander in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2"

We weten natuurlijk niet wat voor woning het is, maar meestal zie je in dat soort landen juist dat er beknibbeld wordt op groepen.. Ze hebben er daar geen enkele moeite mee om 2 of 3 airco's gewoon op een bestaande groep te kwakken bijvoorbeeld.

[ Voor 31% gewijzigd door FreakNL op 07-02-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
Alles uit mijn hoofd...
Ik geloof dat achter de hoofdschakelaar 3 zekeringen van 35 Amp zitten en daarachter alle schakelaartjes die een zeer beperkt aantal punten bedienen. Misschien zijn dat geen zekeringen....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Mmm, heb je anders geen foto? Een schakelaar kan een installatie-automaat zijn. Maar het kan ook iets heel anders zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 05-03 13:53
RobA58 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:29:
Alles uit mijn hoofd...
Ik geloof dat achter de hoofdschakelaar 3 zekeringen van 35 Amp zitten en daarachter alle schakelaartjes die een zeer beperkt aantal punten bedienen. Misschien zijn dat geen zekeringen....?
Teleruptoren wss ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
DukeBox schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:26:
[...]

.....

Remote op afstand aanzetten is in NL niet toegestaan, geen idee hoe dat in GR zit (uit veiligheid hoop ik ook van niet).
Dat de aardlek er uit vliegt, gebeurd ook maar zelden.
En als de aardlek er weer uitvliegt bij het op afstand aanzetten, weet je dat er iets anders mis is.
Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:09
Weet je zeker dat het een aardlekschakelaar is welke uitvalt?

Bij het terugkomen van de spanning verwacht ik eerder dat automaten/zekeringen uitvallen door aanloopstromen dan dat de aardlek beveiliging ingrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
pickboy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:41:
Weet je zeker dat het een aardlekschakelaar is welke uitvalt?

Bij het terugkomen van de spanning verwacht ik eerder dat automaten/zekeringen uitvallen door aanloopstromen dan dat de aardlek beveiliging ingrijpt.
Jazeker.
Het enige wat ik (of een vriend) hoef te doen als de rest van het dorp weer stroom heeft en ik niet:
Aardlekschakelaar omzetten. En alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:18

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

RobA58 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:40:
En als de aardlek er weer uitvliegt bij het op afstand aanzetten, weet je dat er iets anders mis is.
Maar op afstand kan je dat niet zien.
Denk ik.
Aardlek gaat er alleen maar uit als er iets mis is, oftewel, op afstand zonder controle deze weer aanzetten is gewoon een dom idee.
Daarnaast is het niet ongebruikelijk dat zowel de automaat als aardlek eruit gaat, dan zou je beiden op afstand weer aan moeten zetten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:26
Lt.Mitchell schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:28:
Gelukkig is Nederland niet het centrum van de wereld en is dat ook enkel bij jullie dat er slechts 4 automaten achter 1 ALS mogen ;) Er is in feite ook geen enkel logische verklaring waarom dat zou moeten.
Die is er zeker wel, of eigenlijk die was er wel want sinds NEN1010:2020 is die losgelaten.

De logische verklaring is dat je te maken hebt met maximaal acceptabele lekstroom per groep, en dat eindgroepen die niet uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten met een 30mA ALS beveiligd moeten zijn.
Met (te) veel groepen kan de som van je maximaal acceptabele lekstroom je ALS doen laten afslaan, en is besloten het te beperken tot 4.

Nu hebben ze het losgelaten en moet je het zelf maar zien. :w
In Nen 1010: 2020 moeten RCD’s zo worden gekozen en geïnstalleerd dat de kans op ongewenst aanspreken wordt beperkt (bepaling 531.3.2). Het aantal eindgroepen dat wordt beveiligd door een RCD moet zodanig beperkt zijn, dat lekstromen door de PE bij normaal gebruik - bij aangesloten toestellen - niet tot ongewenste uitschakeling van de RCD resulteert.
bron: [ew-installatietechniek] en NEN1010:2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet slim / toegestaan is. Ik denk dat je verder komt met zoeken op een "automatic recloser".

https://www.limkimhai.com.sg/products/auto-recloser/

"A recloser is an automatic, high-voltage electric switch. Like a circuit breaker on household electric lines, it shuts off electric power when trouble occurs, such as a short circuit. Where a household circuit breaker remains shut off until it is manually reset, a recloser automatically tests the electrical line to determine whether the trouble has been removed. If the problem was only temporary, the recloser automatically resets itself and restores the electric power."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@Cheesy Ja je kunt een herinschakelapparaat eraan koppelen...
https://www.tme.eu/nl/det...cessoires/eaton-electric/

Dan kun je ze zelfs 5x automatisch laten herinschakelen. Mits toegestaan van de norm.
Vrijwel zeker niet het geval voor woningen!

Het beste is om er voor te zorgen dat er niet teveel apparaten per aardlek zijn. Dus een beetje reorganizeren enzo zodat het er niet uit klapt door inrush wanneer het net terug komt.

Laatst was er ook een video van MikesElectricStuff over wifi RCBO's en alle redenen waarom dat een enorm onveilig idee is.
YouTube: Wifi circuit breaker : a terrible idea

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 07-02-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-04 10:03

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Grutte Pier schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 12:12:
[...]

Lees jij wel? Hij zegt dat hij een wifi gestuurde aardlek heeft maar geen wifi om deze te bedienen. Dus zie hier de oplossing om wifi in stand te houden zodat hij via reguliere voorziening de koelkast weer voorziet van stroom.

On-topic, mocht je wel daadwerkelijke problemen hebben waardoor de aardlek afslaat, zit je mooi vanuit Nederland de stroom er steeds op te knallen....
*knip*
Bijvoorbeeld door middel van een GSM aangestuurde aardlekschakelaar.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 07-02-2024 14:41 . Reden: onvriendelijk ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grutte Pier
*knip*

Misschien snap ik het inderdaad niet;

De vraag van OP; Ik zoek dus een mogelijkheid om vanuit Nederland de aardlekschakelaar weer aan te zetten.

Oplossing 1 van OP; GSM aangestuurde aardlekschakelaar
Oplossing 2 van OP; Wifi aangestuurde aardlekschakelaar, echter valt Wifi uit dus geen optie

Mijn antwoord heeft betrekking op oplossing 2 om dit wel te kunnen verwezenlijken.

[ Voor 10% gewijzigd door twain4me op 07-02-2024 14:42 . Reden: Reactie op geknipte qoute ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobA58
Cheesy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 14:24:
Even buiten beschouwing gelaten of het wel of niet slim / toegestaan is. Ik denk dat je verder komt met zoeken op een "automatic recloser".
Dit klinkt heel interessant!
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Werkt de recloser alleen als er (weer) stroom op staat vanuit het net?
Is vervanging van de aardlekschakelaar door een recloser geen probleem?

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +4 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 22:41

SPT

Ik snap de antwoorden niet. Er bestaan gewoon producten die precies doen wat de OP wil, namelijk automatisch restartende aardlekschakelaars. Zoals de ABB ARI. Deze testen na een trip of er nog steeds een lekstroom aanwezig is, en schakelen de stroom indien dat niet het geval is weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
RobA58 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:46:
Maar heel af en toe vliegt daarbij ook de aardlekschakelaar uit.
Aardlekschakelaars hebben niet het eeuwige leven.
Een 'verse' aardlekschakelaar kan ook het probleem oplossen.

Een tweede optie is niet teveel apparatuur op standby laten staan maar echt uit het stopcontact halen/achter een schakelaar stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Topic past beter in DEI :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gelden
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 30-03 09:55
Ik heb hetzelfde issue, in italie.
Volgens mij hebben we zoiets nodig: aardlekschakelaar die automatisch hertest en inschakelt.
https://123groepenkast.nl...laar-25A-2-Polig-GW90901N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-04 09:02
Beetje oud topic, maar wel een mooi ding.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 27-04 18:55
Gelden schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:54:
Ik heb hetzelfde issue, in italie.
Volgens mij hebben we zoiets nodig: aardlekschakelaar die automatisch hertest en inschakelt.
https://123groepenkast.nl...laar-25A-2-Polig-GW90901N
5 modules breed, dan is de kast heel snel vol :o
Oorzaak vinden van een aardfout lijkt mij nuttiger.

[ Voor 6% gewijzigd door natural colour op 30-03-2025 10:46 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1