Advies verplaatsen stopcontact

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 21-09 18:58
Beste allemaal

Een familielid met ervaring stopcontacten verplaatsen heeft in mijn keuken een stopcontact verplaatst .
Deze ligt nu open totdat de wand betegelt kan worden .
De vraag aan jullie is: kan dit kwaad ? Kan dit echt zoals op de foto nog weken zo open liggen ?
En als we gaan tegelen , kunnen we hier dat zo overheen tegelen of moet er nog een soort afdek op?
Ik ben redelijk zorgelijk als het om elektriciteit gaat , dus graag advies.
Alvast bedankt . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTwkd4SGnsckpmjlB7hDeg-uDg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ostZHI3fZi7jZacslpPgnlEl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Nee. Zoals anderen je hier beter kunnen uitleggen. Zo kun je er niet overheen tegelen. Of het moet bereikbaar blijven of de bedrading moet als 1 geheel doorlopen.(en dan netjes in een buis. ) bovendien zie ik bij de blauwe bedrading gewoon een stuk bloot koper zitten..

[ Voor 24% gewijzigd door nachtnet op 20-07-2025 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-10 08:00
er wordt gesplitst, dus de bedrading kan niet als 1 geheel doorlopen. Echt fijn om hier overheen te tegelen is het ook niet. Ik twijvel aan eerdere projecten van het familielid :)

[ Voor 0% gewijzigd door 107mb op 21-07-2025 09:50 . Reden: Ik twijfel ook aan mijn taalvaardigheid. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:13
Sowieso afdekkapjes eroverheen zetten. In principe kan er overheen tegelen geen kwaad als je er nooit meer bij hoeft te zijn. Documenteer wel goed waar de doos zit. Mocht je er ooit wel bij moeten, kan moet je de tegel eruit halen en heb je dus een extra tegel op voorraad nodig.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:55
Nelly25 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:29:
Beste allemaal

Een familielid met ervaring stopcontacten verplaatsen heeft in mijn keuken een stopcontact verplaatst .
Deze ligt nu open totdat de wand betegelt kan worden .
De vraag aan jullie is: kan dit kwaad ? Kan dit echt zoals op de foto nog weken zo open liggen ?
En als we gaan tegelen , kunnen we hier dat zo overheen tegelen of moet er nog een soort afdek op?
Ik ben redelijk zorgelijk als het om elektriciteit gaat , dus graag advies.
Zolang je geen kleine kinderen of huisdieren die op onderzoek uitgaan kan het even openliggen.
Voordat je gaat betegelen moet er een afdekplaat oid op.

[ Voor 5% gewijzigd door gerritjan op 20-07-2025 19:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:18

Roozzz

Plus ultra

Bedoeld ts niet gewoon dat hier een stopcontact moet komen als er getegeld is/wordt?

Waarom zou je verplaatsen als het dicht moet?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
nachtnet schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:31:
Nee. Zoals anderen je hier beter kunnen uitleggen. Zo kun je er niet overheen tegelen. Of het moet bereikbaar blijven of de bedrading moet als 1 geheel doorlopen.(en dan netjes in een buis. ) bovendien zie ik bij de blauwe bedrading gewoon een stuk bloot koper zitten..
Dank voor reactie, is dat gevaarlijk ? Dat het koper zichtbaar is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Roozzz schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:36:
Bedoeld ts niet gewoon dat hier een stopcontact moet komen als er getegeld is/wordt?

Waarom zou je verplaatsen als het dicht moet?
Hi

Het is naar rechts verplaatst . Dit ligt nog open en hoeft volgens mij m’n familie niet dicht voor nu, maar ik vind t heel eng eruit zien .
Ik heb er ook geen verstand van , maar mijn gevoel zegt ook tot we gaan tegelen dit wel dicht moet .

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 12:17
Tegels over voormalige stopcontacten tegelen is zelden een goed idee.
Zeker als de inbouwdoos zoals in dit geval fungeert als lasdoos.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
Nelly25 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:40:
Het is naar rechts verplaatst . Dit ligt nog open en hoeft volgens mij m’n familie niet dicht voor nu, maar ik vind t heel eng eruit zien .
Ik heb er ook geen verstand van , maar mijn gevoel zegt ook tot we gaan tegelen dit wel dicht moet .
Nu afdekken is verstandig. Zeker als je straks met water/stoom het behang van de muur gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
FredvZ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:40:
Tegels over voormalige stopcontacten tegelen is zelden een goed idee.
Zeker als de inbouwdoos zoals in dit geval fungeert als lasdoos.
Kan dat echt niet , ook niet met afdek ?
Er moeten wel tegels komen opsneed wand en het stopcontact zat precies boven mijn kookplaat op een hele onhandige plek ( project nieuwbouw ) .
Vandaar dat deze verplaatst moet worden .

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:05
Dat had je de doos uit moeten kappen, de buis moeten verlengen en nieuwe draden trekken. Op deze manier verplaatsen en overheen tegelen is echt zo fout als het maar kan. Iemand met 'verstand van electriciteit' zou dat ook moeten weten.

Zeker in nieuwbouw zijn alle centraaldozen bereikbaar dus draden trekken kan nooit een probleem zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door hesselbeertje op 20-07-2025 19:48 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 16:50
In principe is het good practice (wellicht zelf in de nen) dat verdeeldozen, wat je hier in principe maakt, berijkbaar te houden met een afdekplaat. Dat is zeker de beste optie

Praktisch gezien zul je niet de eerste zijn die afwerkt met gips of tegels. Dan wel ff het plastic kapje eroverheen plaatsen voorsldat je het tegelt.

Opzich ben ik het er wel mee eens dat het netter was om de buis te verlengen. Nieuw draad trekken wordt nu echt een nare/onmogelijke klus.
Verbaasd me ook een beetje dat er flexbuis is gebruikt naar rechts, voor een stukje verplaatsen had dat met een vaste buis gekund/gemoeten.

[ Voor 30% gewijzigd door s0ulmaster op 20-07-2025 19:48 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nelly25 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Dank voor reactie, is dat gevaarlijk ? Dat het koper zichtbaar is ?
Aanraken is onder netspanning staan met een beetje pech. Wellicht overleef je het, wellicht niet.
Nelly25 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:42:
[...]

Er moeten wel tegels komen opsneed wand en het stopcontact zat precies boven mijn kookplaat op een hele onhandige plek ( project nieuwbouw ) .
En dan moet je er een keer bij, en wat dan?

Als je ooit door een leiding boort wil je je draden kunnen vervangen, dat gaat niet met kroonsteentjes en lasdoppen; als je dit zo nodig wil verbergen moet je de draden vervangen door 1 doorlopende draad.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nelly25
Ik denk dat ik een elektricien ga inhuren , want zoals ik t begrijp is dit helemaal niet goed gegaan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
Boudewijn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:46:

[...]

En dan moet je er een keer bij, en wat dan?

Als je ooit door een leiding boort wil je je draden kunnen vervangen, dat gaat niet met kroonsteentjes en lasdoppen; als je dit zo nodig wil verbergen moet je de draden vervangen door 1 doorlopende draad.
dan moet je ook de buis verlengen! Anders krij je er als nog met geen mogelijkheid een trekveer doorheen ... Ik had ook een verborgen doos in mn woning ;w

[ Voor 24% gewijzigd door s0ulmaster op 20-07-2025 19:52 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Nelly25 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:42:
Het kán wel, maar verstandig is het niet. Als er in de toekomst is mis blijkt te zijn met de bekabeling kom je er niet meer zomaar bij.

Zeker als het nieuwbouw is zou ik zorgen dat alles gewoon goed wordt gedaan en niet even snel-snel en lekker goedkoop. Als je het huis ooit nog eens verkoop kan een eventuele koper dit ook aanmerken verborgen gebrek.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op deze manier een stopcontact verleggen en vervolgens de boel onbereikbaar maken door eroverheen te tegelen is (pardon my French) gewoon prutswerk. Primair omdat je de muur moet slopen wil je ook nog maar iets met die draden ooit kunnen doen. Boor je ooit door die draden heen of raakt er iets in de lasklem los, dan heb je op deze manier geen mogelijkheden.

De juiste methode is de oorspronkelijke buis vrijspelen (makkelijk te doen nu de muur toch open ligt) en vanaf daar met een sok de leiding verlengen. Vervolgens nieuwe draden erin trekken vanaf de centraaldoos of groepenkast (afhankelijk hoe het aangesloten zit), zodat je van begin tot einde 1 draad hebt zonder koppelstukken.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nelly25
spone schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:51:
Op deze manier een stopcontact verleggen en vervolgens de boel onbereikbaar maken door eroverheen te tegelen is (pardon my French) gewoon prutswerk. Primair omdat je de muur moet slopen wil je ook nog maar iets met die draden ooit kunnen doen. Boor je ooit door die draden heen of raakt er iets in de lasklem los, dan heb je op deze manier geen mogelijkheden.

De juiste methode is de oorspronkelijke buis vrijspelen (makkelijk te doen nu de muur toch open ligt) en vanaf daar met een sok de leiding verlengen. Vervolgens nieuwe draden erin trekken vanaf de centraaldoos of groepenkast (afhankelijk hoe het aangesloten zit), zodat je van begin tot einde 1 draad hebt zonder koppelstukken.
Dank voor je uitleg , ik ga morgen op zoek naar een elektriciën , of zit er hier toevallig een tussen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SkiFan
Als je een nieuwe buis wilt frezen, moet je de hele muur door frezen want je takt af. Mijn keuze zou het niet zijn. Afdekkapjes erop en goed documenteren waar het zit.

Als je gaat boren moet je sowieso altijd even een kabeldetector gebruiken. En als je een kabel doorboort, ben je sowieso door de pijp heen en is nieuwe kabel trekken ook niet altijd even makkelijk. Vaak is het dan makkelijker om op die plek een gaatje te hakken en de kabel door te verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:06

Wuursj

want worst is al bezet

(lleen) een electricien gaat je niet helpen. Het probleem zit niet in het electra stuk maar in de buizen routes.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:07

dragonhaertt

@_'.'

Er over heen tegelen wordt niet alleen afgeraden, maar mag ook niet. Daarnaast is het SUPER onhandig als je er nooit meer bij kan. Als er ooit iets mee is mag je die tegels er weer af slaan.

De draden zijn ook wat te ver gestript (of niet diep genoeg ingestoken) waardoor je blootliggend koper ziet.

Die zwarte lasklemmetjes ken ik niet, maar dat ziet er uit als goedkope huismerk klemmen in plaats van WAGO, ik zou zelf liever een gerenommeerd merk gebruiken.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
Wuursj schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:08:
(lleen) een electricien gaat je niet helpen. Het probleem zit niet in het electra stuk maar in de buizen routes.
Want een electricien gaat niet voor je een nieuw buisje trekken als dat nodig is? Mag toch hopen dat dat in het arsenaal aan skills van een electricien zit.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:06

Wuursj

want worst is al bezet

@s0ulmaster Ja een electricien kan een nieuw buisje trekken als hij er bij kan. Maar hoe gaat hij dat doen hier zonder breekwerk? Als je het echt goed wil doen, verwijder je aftakking (=doos uit de muur, buisjes verbinden, nieuwe kabels trekken, dat kan ie wel) en frees je een nieuwe baan naar de centraaldoos of een ander stopcontact dat blijft en smeer je dat en het gat van de doos weer dicht. Grote kans dat die centraal doos in het plafond zit en je daar ook nog wat mee moet om daar te geraken met de nieuwe buis.

De gemiddele electricien wil best dat buisje en de draden leggen maar met de andere zaakjes hebben ze over het algemeen weinig mee. Ik zou die dingen wel vermelden als je gaat rondbellen anders is de kans vrij groot dat de electricien zijn koffer niet eens open doet bij binnenkomst.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decipherer
Nevermind.. niet goed gelezen😊

[ Voor 93% gewijzigd door decipherer op 20-07-2025 22:41 ]

De beste ideeën komen als je bezig bent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:58

DukeBox

loves wheat smoothies

Nelly25 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:29:
De juiste manier voor verleggen was boven en onder uithakken en beiden verlengen naar het nieuwe stopcontact. Je moet dan de draden uiteraard opnieuw trekken als deze niet lang genoeg zijn.

Onderstaand wat ik bedoel, de oude doos kan je dan af/dicht smeren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7ShWO8wzGzJDGCi2oJ2WMX9-io=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BazVIphXFCwTn7NAKRsYUe5a.png?f=user_large

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
Volgens mij was dit niet het geval , het gaat om twee stopcontacten (dubbel stopcontact ) die nu een zijn geworden . Het ene stopcontact komt vanuit de muur boven en kon daarom niet worden afgeknipt . Vandaar dat er gekozen is om draden te verbinden en met niet draad door te trekken . Maar van wat ik lees had dit dus nooit gemogen en erover heen tegelen kan niet .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:47

FreakNL

Well do ya punk?

Je kan wel de boel zo laten als je er een dubbel raam met twee blindplaatjes op zet.

Dan krijg je dus dit:

https://www.gamma.be/nl/a...horizontaal-wit/p/B547850

Met twee keer een blindplaat erin:

https://www.kabelshop.nl/...Blindplaten-p2049557.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oy9oxTHyHmFU7WJuDbQbwzZTdRc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/DmmYIwmCgALsT6FCQV1gzQwu.jpg?f=user_large

En dan ziet het er ongeveer zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TIZVWoUL_tkpnHH3kE7kri1kG0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UFKE26VuRU31s563vqSyqwWx.jpg?f=user_large

Maar dan natuurlijk op de tegels.

Zijn er ook in het zwart. En in allerlei verschillende modellen. Ik zou dezelfde serie pakken als je nieuwe WCD dan hou je het uniform…

Maar dat wil je misschien niet in een keuken.

Wat dan ook nog kan is alsnog een WCD erop. Dan heb je er twee vlak bij elkaar… de dubbele (oude) en de nieuwe (wel ff dezelfde serie pakken).

Eroverheen tegelen zou mijn keuze niet zijn. Als er dan ooit iets is moet je tegels gaan losbikken. Bekabeling wat niet uit 1 stuk bestaat altijd bereikbaar houden!!

Ik heb op zolder ook een schakelaar moeten verplaatsen bij het optrekken van een wand. Dat heb ik “gewoon” gedaan door op de plek van de oude schakelaar een hollewand-doos te plaatsen (oude schakelaar was opbouw), daar de kabels verlengen naar het nieuwe punt en op de hollewand-doos een raam en blindplaat… Maar dat is op de overloop, een keuken is natuurlijk echt een zichtplek…

Ik zou denk ik gewoon een WCD plaatsen (alsnog), mocht het niet op een hele vervelende plek zitten….

Misschien is dit iets:
https://www.nikostore.nl/basiselementen/usb-wandcontactdoos/

Maar dan de dubbele variant (ipv de 3-dubbele) en dan bijvoorbeeld met 1x usb en 1x 220v… Of twee keer USB…

Dit kan een elektricien zo voor je regelen zonder hak en breekwerk. En daar zit ook de crux want een elektricien gaat geen nieuwe leiding voor je trekken, zoals anderen al zeggen. Dat kan wel (eventueel schakelt hij dan iemand anders in) maar reken dan erop dat het kostenplaatje echt richting de 800-1000 gaat. Maar als hij alleen komt voor een afdekraam en WCD dan zullen de kosten meevallen. Overigens moet dat raam OP de tegels vallen en niet erin. Dus eigenlijk moet je eerst tegelen en dan het raam en WCD plaatsen. Maar daar kan een elektricien je wel in adviseren.

Voor nu kan dit overigens geen kwaad (behoudens dat er een blauwe ader blootligt, dat is sowieso al prutswerk).

Je kan er eventueel een stuk karton voorzetten en vastplakken met ductape als je het echt eng vind.

Overigens is het mij onduidelijk waar dit precies is in je keuken? Als dat in een hoek is waar later een koffiemachine voorstaat (of wat dan ook) zou ik lekker met een blindplaat werken… Als het echter direct boven je kookplaat is, tja dan is het weer een ander verhaal.

Last but not least; WCDs kun je nooit genoeg hebben in de keuken. Dus als het op een mooie plek zit, lekker een dubbele WCD erop zetten. Dan heb je 3 stopcontacten ipv 1… :)

[ Voor 71% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2025 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelly25
FreakNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:29:
Je kan wel de boel zo laten als je er een dubbel raam met twee blindplaatjes op zet.

Dan krijg je dus dit:

https://www.gamma.be/nl/a...horizontaal-wit/p/B547850

Met twee keer een blindplaat erin:

https://www.kabelshop.nl/...Blindplaten-p2049557.html

[Afbeelding]

En dan ziet het er ongeveer zo uit:
[Afbeelding]

Maar dan natuurlijk op de tegels.

Zijn er ook in het zwart. En in allerlei verschillende modellen. Ik zou dezelfde serie pakken als je nieuwe WCD dan hou je het uniform…

Maar dat wil je misschien niet in een keuken.

Wat dan ook nog kan is alsnog een WCD erop. Dan heb je er twee vlak bij elkaar… de dubbele (oude) en de nieuwe (wel ff dezelfde serie pakken).

Eroverheen tegelen zou mijn keuze niet zijn. Als er dan ooit iets is moet je tegels gaan losbikken. Bekabeling wat niet uit 1 stuk bestaat altijd bereikbaar houden!!

Ik heb op zolder ook een schakelaar moeten verplaatsen bij het optrekken van een wand. Dat heb ik “gewoon” gedaan door op de plek van de oude schakelaar een hollewand-doos te plaatsen (oude schakelaar was opbouw), daar de kabels verlengen naar het nieuwe punt en op de hollewand-doos een raam en blindplaat… Maar dat is op de overloop, een keuken is natuurlijk echt een zichtplek…

Ik zou denk ik gewoon een WCD plaatsen (alsnog), mocht het niet op een hele vervelende plek zitten….

Misschien is dit iets:
https://www.nikostore.nl/basiselementen/usb-wandcontactdoos/

Maar dan de dubbele variant (ipv de 3-dubbele) en dan bijvoorbeeld met 1x usb en 1x 220v… Of twee keer USB…

Dit kan een elektricien zo voor je regelen zonder hak en breekwerk. En daar zit ook de crux want een elektricien gaat geen nieuwe leiding voor je trekken, zoals anderen al zeggen. Dat kan wel (eventueel schakelt hij dan iemand anders in) maar reken dan erop dat het kostenplaatje echt richting de 800-1000 gaat. Maar als hij alleen komt voor een afdekraam en WCD dan zullen de kosten meevallen. Overigens moet dat raam OP de tegels vallen en niet erin. Dus eigenlijk moet je eerst tegelen en dan het raam en WCD plaatsen. Maar daar kan een elektricien je wel in adviseren.

Voor nu kan dit overigens geen kwaad (behoudens dat er een blauwe ader blootligt, dat is sowieso al prutswerk).

Je kan er eventueel een stuk karton voorzetten en vastplakken met ductape als je het echt eng vind.

Overigens is het mij onduidelijk waar dit precies is in je keuken? Als dat in een hoek is waar later een koffiemachine voorstaat (of wat dan ook) zou ik lekker met een blindplaat werken… Als het echter direct boven je kookplaat is, tja dan is het weer een ander verhaal.

Last but not least; WCDs kun je nooit genoeg hebben in de keuken. Dus als het op een mooie plek zit, lekker een dubbele WCD erop zetten. Dan heb je 3 stopcontacten ipv 1… :)
Dank je wel !
De stopcontacten zitten boven de kookplaat , echt dichtbij , vandaar dat ze weg moeten . Het betreft een nieuwbouwhuis waarbij de stopcontacten voor de project keuken zaten ( die heel lelijk was ) . Vandaar dat deze twee helemaal naar rechts moeten om uit het zicht en vocht te zijn .
Denk je wel dat een electricien dit nog kan fixen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Dan moet je minimaal denken aan de oplossing van @DukeBox..

Of je smeert het gewoon dicht, na jou de zondvloed…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zonder alle regels te kennen zou ik het open laten na het tegelen en dan een dubbele afdekplaat erop zetten. Iets als dit: https://www.elektramat.nl...s-2-vd-spe-afsluitdeksel/
(zelf even kijken of dat past uiteraard). Die kun je evt wel een matchend kleurtje geven met je tegels.
Je kunt evt ook kijken of het met een enkele afdekplaat gaat lukken als ze iets verder doortegelen over het gat. Bijvoorbeeld met zo een: https://www.elektramat.nl...ond-zelfklemmend-wit-1331
Al weet ik niet of die goed blijft zitten bij het schoonmaken, wat je bij een kookplaat regelmatig doet. Moet je zelf even inschatten wat het handigst is.

Zoals gezegd, dan blijft het bereikbaar en je weet ook dat je zeker daar niet moet gaan boren in de tegels ;)

Maar ik kan niet inschatten of dit conflicteert met je plannen voor de kookplaat. Anders moet je er maar overheen tegelen. Risico is ook niet extreem, maar het is niet heel netjes. Al denk ik dat elektriciens nog veel 'minder nette' oplossingen zijn tegengekomen... ;)

[ Voor 59% gewijzigd door Palomar op 21-07-2025 07:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:04

Freakie1NL

Grote Baas

dragonhaertt schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:14:
Er over heen tegelen wordt niet alleen afgeraden, maar mag ook niet.
Van wie mag dit niet?

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:22

LankHoar

Langharig tuig

Als ik het goed begrijp wil TS deze stopcontacten niet meer gebruiken en volledig dichten, en hoeft hier later ook niet meer bij te kunnen. Dan volstaat het om alle draden van lasklemmen te voorzien, en er een afdekplaat op te plaatsen. Enig hoogteverschil kun je met wat roodband glad smeren, en daar overheen tegelen. Zo heb ik dit ook gedaan in een kamer in mijn woning, hoewel er geen tegels maar behang over ging. Zou niet weten waarom je een sok zou plaatsen wanneer je hier toch niet meer bij hoeft.

[ Voor 8% gewijzigd door LankHoar op 21-07-2025 08:36 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Van de politie :+

Maar alle gekheid op een stokje; het mag niet volgens NEN.1010.

https://www.ew-installati...baarheid-van-verbindingen

Maar dat is natuurlijk geen wet en als je het wel doet is er niemand die je op de vingers tikt. En het wordt er ook niet onveiliger door (mits goed uitgevoerd)… Het is alleen rete irritant als je moet trouble-shooten… Zeker als je niet weet dat dat ding er zit. Ik heb hier ook zo’n stuk waar ik geen label doorkreeg. Ik weet niet of het een weggesmeerde doos is of een breuk. Maar ik moest de stofzuiger truc toepassen…

[ Voor 6% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

LankHoar schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:35:
Als ik het goed begrijp wil TS deze stopcontacten niet meer gebruiken en volledig dichten, en hoeft hier later ook niet meer bij te kunnen. Dan volstaat het om alle draden van lasklemmen te voorzien, en er een afdekplaat op te plaatsen. Enig hoogteverschil kun je met wat roodband glad smeren, en daar overheen tegelen. Zo heb ik dit ook gedaan in een kamer in mijn woning, hoewel er geen tegels maar behang over ging. Zou niet weten waarom je een sok zou plaatsen wanneer je hier toch niet meer bij hoeft.
Stel dat er een kabelbreuk is dan moet je erbij kunnen. Of je lasklem laat los…

Op jouw manier ga je nooit meer nieuwe kabels kunnen trekken…

Ja het kan en het werkt. Tot er iets aan de hand is, dan moet je gaan bikken…

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• SkiFan
@Nelly25 Vergeet overigens niet, het is hier tweakers.net, daar doen ze dingen graag extra grondig en soms ook wat onhandig. Gewoon goed doorverbinden met fatsoenlijke Wago klemmen, afdekkapjes er overheen en gewoon overheen tegelen. Als je de bekabeling goed doet, hoef je er daadwerkelijk nooit meer bij. Bovendien vervang je over 15-20 jaar de keuken toch weer en verzet je dan wellicht de stopcontacten alsnog een keer.

Een draadbreuk naar een WCD is erg onwaarschijnlijk. Bovendien, als je alles documenteert is er igv storing nog niks aan de hand, tegel eraf, repareren en nieuwe tegel erop. Een paar extra tegels is overigens nooit overbodig.

Dit soort dingen gebeurt nou eenmaal gedurende het leven van een huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:48
Kort samengevat, een doos met lasklemmen verstoppen mag niet volgens de NEN-normen, maar normen zijn geen wetten. Dus het kàn technisch. Het is daarmee niet onveilig, het is hooguit onhandig in de toekomst.

de optie van DukeBox in "Advies verplaatsen stopcontact" is dan wellicht het mooiste. Het is weg èn 't zit goed. Maar is wat meer werk om te realiseren.

Afdekplaatjes is makkelijker. Een tussenweg. Variant daarop is afdekplaatje met tegeltje erop lijmen. Ligt volledig aan de wand/tegensoort of dit mooi uitkomt. Zou ik persoonlijk niet voor kiezen, maar het is wel toegankelijk.

Keuken kost een paar duizend euro, ga dan niet 200 euro besparen op een stukje elektra. Doe 't netjes en doe 't mooi.: DukeBox in "Advies verplaatsen stopcontact"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

SkiFan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:48:
@Nelly25 Vergeet overigens niet, het is hier tweakers.net, daar doen ze dingen graag extra grondig en soms ook wat onhandig. Gewoon goed doorverbinden met fatsoenlijke Wago klemmen, afdekkapjes er overheen en gewoon overheen tegelen. Als je de bekabeling goed doet, hoef je er daadwerkelijk nooit meer bij. Bovendien vervang je over 15-20 jaar de keuken toch weer en verzet je dan wellicht de stopcontacten alsnog een keer.

Een draadbreuk naar een WCD is erg onwaarschijnlijk. Bovendien, als je alles documenteert is er igv storing nog niks aan de hand, tegel eraf, repareren en nieuwe tegel erop. Een paar extra tegels is overigens nooit overbodig.

Dit soort dingen gebeurt nou eenmaal gedurende het leven van een huis.
Het is inderdaad erg onwaarschijnlijk dat er een draadbreuk optreedt of dat er een lasklem loslaat. Helemaal eens.

Documenteren is zeker een goed idee.. Het mooiste zou zijn als je nu een paar foto's maakt (en dan ook even een foto op afstand) en een ook een tekening erbij met maten.. Dit doe je dan netjes in een snelbinder en leg je bijvoorbeeld onderin een la van de keuken...

Waarschijnlijk hoef je er nooit meer bij als je het dichtsmeert (99,9%)..

Zelf heeft mijn vader hier een WCD met schakelaar 1 meeter naar links verplaatst en daarna is de boel op de oude plek ook dichtgesmeert. Ik zou daar nu nooit meer voor kiezen maar toentertijd (11 jaar geleden) was ik niet zo into elektra en mijn vader regelde alles... Het oude punt is nota bene verplaatst omdat er een kast op de oude locatie kwam te staan, dus een deksel was helemaal prima geweest.. Alsnog, het gaat al 11 jaar goed...

[ Voor 17% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2025 09:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Je gaat toch niet jarenlang met een of andere afdekkap in je nieuwe keuken zitten omdat je er wellicht een keer bij moet? Netjes afsluiten, fotootje maken evt, dichtsmeren evt en betegelen zou ik doen. Ze zoeken het maar uit met adviesnormen. Maar dat is wat ik zou doen 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:51
FreakNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Het is inderdaad erg onwaarschijnlijk dat er een draadbreuk optreedt of dat er een lasklem loslaat. Helemaal eens.

Documenteren is zeker een goed idee.. Het mooiste zou zijn als je nu een paar foto's maakt (en dan ook even een foto op afstand) en een ook een tekening erbij met maten.. Dit doe je dan netjes in een snelbinder en leg je bijvoorbeeld onderin een la van de keuken...
Draadbreuk wellicht niet, maar bedrading heeft maar zo lang levensduur (vooral de isolatie)
In het algemeen zijn huizen er lang genoeg dat je uiteindelijk de bedrading moet vervangen. Dit is rond 40 jaar oud..........

Als je dan zo'n verborgen doos in je huis hebt vervloek je de aanlegger.
Maar ook het meer logische scenario: je boort een gaatje en oeps daar zat een leiding. Nu moet je die draden vervangen.
En die lopen toevallig via deze verborgen doos.............

Maar ook die klemmen: Hoe goed ze ook zijn, uiteindelijk zal de veerkracht slechter worden en moet je ze gaan vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 21-07-2025 09:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

PROnline schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:49:
Kort samengevat, een doos met lasklemmen verstoppen mag niet volgens de NEN-normen, maar normen zijn geen wetten.
Normen zijn geen wetten.

De wet zegt dat je moet voldoen aan het bouwbesluit.
Het bouwbesluit zegt dat je de norm moet volgen (of equivalentie aan kunnen tonen)
De norm zegt dat het niet mag.

Daarbij is het indirect dus wél beschreven in de wet. "Normen zijn geen wetten" is dus nogal een kul argument.
Ja, het kan soms wat extreem in de details gaan, maar technisch gezien mag het niet.
Volgens de norm, het bouwbesluit én de wet.

Natuurlijk kan het technisch gezien wel, en gaat niemand hier op controleren of beboeten.
Illegaal parkeren mag ook niet, maar is technisch gezien wel mogelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door dragonhaertt op 21-07-2025 09:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:22

LankHoar

Langharig tuig

PROnline schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:49:
Keuken kost een paar duizend euro, ga dan niet 200 euro besparen op een stukje elektra. Doe 't netjes en doe 't mooi.: DukeBox in "Advies verplaatsen stopcontact"
Dat zei ik vroeger ook vaak, maar nu ik met een relatief klein budget een hele woning aan het renoveren ben kom ik daar wat op terug. Een paar honderd op een keuken is relatief weinig. Maar een paar tientjes hier, hondertje daar, paar honderd zus tikt wel aan, en je bent zo een paar duizend extra kwijt. Goed genoeg is ook goed. En mijn inziens is het dat wanneer je degelijke lasklemmen en een afdekplaat gebruikt :)

Mocht je er echt later nog bij moeten, dan kun je dan ook die paar honderd uitgeven, en nu besparen.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
hackerhater schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:25:
[...]

Draadbreuk wellicht niet, maar bedrading heeft maar zo lang levensduur (vooral de isolatie)
In het algemeen zijn huizen er lang genoeg dat je uiteindelijk de bedrading moet vervangen. Dit is rond 40 jaar oud..........

Als je dan zo'n verborgen doos in je huis hebt vervloek je de aanlegger.
Maar ook het meer logische scenario: je boort een gaatje en oeps daar zat een leiding. Nu moet je die draden vervangen.
En die lopen toevallig via deze verborgen doos.............

Maar ook die klemmen: Hoe goed ze ook zijn, uiteindelijk zal de veerkracht slechter worden en moet je ze gaan vervangen.
Die klemmen gaan een eeuwigheid mee. Evenals huidige bekabeling. De enige reden dat je die na 40 jaar vervangt is omdat het niet handig ligt. De tijd van stofisolatie is al weer 100 jaar terug. Zomaar PVC-geisoleerde bekabeling vervangen doet niemand.

Als je twijfelt aan de klemmen, wat kul is, dan draai je de kabels in elkaar en zet je er een dop op. Zo deden ze het vroeger, en daar is an sich ook niks mee mis. Die klemmen zijn alleen handiger.

En vwb dat gaatje; gaat hier niet gebeuren. Deze kabels lopen achter tegels langs. Daar ga je never nooit in boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
FreakNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:19:
[...]

Zelf heeft mijn vader hier een WCD met schakelaar 1 meeter naar links verplaatst en daarna is de boel op de oude plek ook dichtgesmeert. Ik zou daar nu nooit meer voor kiezen maar toentertijd (11 jaar geleden) was ik niet zo into elektra en mijn vader regelde alles... Het oude punt is nota bene verplaatst omdat er een kast op de oude locatie kwam te staan, dus een deksel was helemaal prima geweest.. Alsnog, het gaat al 11 jaar goed...
In die situatie zou ik ook voor een kapje hebben gekozen. Dat hebben we her en der in ons oude huis uit 1928 ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

SkiFan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:49:
[...]

En vwb dat gaatje; gaat hier niet gebeuren. Deze kabels lopen achter tegels langs. Daar ga je never nooit in boren.
Nee, dat laatste stukje zal niemand in gaan boren... Maar het gaat er natuurlijk over dat je ergens anders in het traject boort... Als je dan nieuwe kabels moet gaan trekken zal je toch ook die tegel eraf moeten halen...

Ik kan overigens totaal niet inschatten hoe de situatie verder is..

Enige wat we weten is dat er een nieuwe verdeeldoos is waarvan de binnenkomende bekabeling ofwel van boven ofwel van beneden is.. Waarschijnlijk van boven naar een lasdoos in het plafond.. Wat er naar beneden gaat? Dat zal wel een WCD achter de plint zijn ofzo? Naar rechts gaat er nu dus een nieuwe WCD...

Grootste risico is dat je dus dat je ooit in het plafond boort en dan de kabel kapot maakt.. En dan ga je dus geen nieuwe kabel kunnen trekken naar de NIEUWE WCD en (vermoedelijk) WCD achter de plint zonder de tegels weg te halen..

Dit is allemaal wel zeer hypothetisch trouwens...

[ Voor 46% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2025 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
SkiFan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Die klemmen gaan een eeuwigheid mee. Evenals huidige bekabeling. De enige reden dat je die na 40 jaar vervangt is omdat het niet handig ligt. De tijd van stofisolatie is al weer 100 jaar terug. Zomaar PVC-geisoleerde bekabeling vervangen doet niemand.

Als je twijfelt aan de klemmen, wat kul is, dan draai je de kabels in elkaar en zet je er een dop op. Zo deden ze het vroeger, en daar is an sich ook niks mee mis. Die klemmen zijn alleen handiger.

Ook PVC bekabeling slijt. Vooral bij draden die redelijk zwaar belast worden.
Die kabels worden warm en koelen weer af. Ruim binnen hun marge uiteraard, maar evengoed wordt de mantel telkens warm en weer koud. Uiteindelijk zal dat het plastic beschadigen. Dit is doorsnee alleen een probleem in huizen omdat die meer dan 50 jaar mee gaan.
Net als die klemmen. In de tijdspanne van meer dan 40 jaar zullen ze uiteindelijk falen. Een kwestie van tijd.
Niks heeft het eeuwige leven.

Ik heb de bedrading vervangen toen ik dit huis kocht. Toen 35 jaar oud. Je merkte gewoon aan de bedrading dat de isolatie al bros was.
Niet door maar duidelijk zwakker dan nieuwe draden.
Nu had ik ze niet vervangen vanwege de leeftijd, maar omdat ik overal randaarde wilde hebben, maar toch.

[ Voor 10% gewijzigd door hackerhater op 21-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
SkiFan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:48:
Zo zou ik het ook doen. Goed vastleggen waar de doos zit, foto's voor jezelf en de volgende bewoners. Goede klemmen, afdekplaatjes, tegelen maar en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ac0
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 25-09 14:41

Ac0

[b]s0ulmaster in "Advies verplaatsen stopcontact"
Verbaasd me ook een beetje dat er flexbuis is gebruikt naar rechts, voor een stukje verplaatsen had dat met een vaste buis gekund/gemoeten.
Ach... Als zelfs de 'professional' tegenwoordig overal flex in gooit is het voor een hobbybob ook snel te verantwoorden. Jammer genoeg zal deze flex hoogstwaarschijnlijk niet van binnen gecoat zijn dus drama met een trekveer

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• The End
  • Laatst online: 05-10 11:51

The End

!Beginning

dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Normen zijn geen wetten.

De wet zegt dat je moet voldoen aan het bouwbesluit.
Het bouwbesluit zegt dat je de norm moet volgen (of equivalentie aan kunnen tonen)
De norm zegt dat het niet mag.

Daarbij is het indirect dus wél beschreven in de wet. "Normen zijn geen wetten" is dus nogal een kul argument.
Ja, het kan soms wat extreem in de details gaan, maar technisch gezien mag het niet.
Volgens de norm, het bouwbesluit én de wet.

Natuurlijk kan het technisch gezien wel, en gaat niemand hier op controleren of beboeten.
Illegaal parkeren mag ook niet, maar is technisch gezien wel mogelijk.
Er zit een groot verschil tussen of een bedrijf dit doet of een particulier. In veel gevallen hoeft een particulier niet te voldoen aan het bouwbesluit.

Zoals gewoonlijk gaat de gemiddelde Tweaker weer veel te ver om een simpel issue op te lossen.

TS zet een afdekraampje op die lasdoos, smeer het dicht en zet er een tegel voor. Daarna kan je dit 'probleem' voor de rest van je leven vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:48
Ligt de dekvloer er al in? Zo niet dan kun je vaak beter het nieuwe stopcontact via een buisje in de dekvloer doen. Zoals je aangeeft komt dit achter de kookplaat, dan vermoed ik dat het leidingverloop naar het nieuwe stopcontact ook achter de keuken zit.

Ik zou dan de draden van bovenaf vanuit de centraaldoos opnieuw trekken en doortrekken naar het stopcontact wat naar onderen loopt. Stukje nieuwe buis in die inbouwdozen op de foto, vastzetten met high tac.

Dan vanuit onder stopcontact op of door de dekvloer een nieuwe gladde buis naar nieuwe stopcontact omhoog vanaf de vloer.

Dan is alles netjes weggewerkt, en kun je overal op een logische wijze bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
FreakNL schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:57:
[...]

Nee, dat laatste stukje zal niemand in gaan boren... Maar het gaat er natuurlijk over dat je ergens anders in het traject boort... Als je dan nieuwe kabels moet gaan trekken zal je toch ook die tegel eraf moeten halen...

Ik kan overigens totaal niet inschatten hoe de situatie verder is..

Enige wat we weten is dat er een nieuwe verdeeldoos is waarvan de binnenkomende bekabeling ofwel van boven ofwel van beneden is.. Waarschijnlijk van boven naar een lasdoos in het plafond.. Wat er naar beneden gaat? Dat zal wel een WCD achter de plint zijn ofzo? Naar rechts gaat er nu dus een nieuwe WCD...

Grootste risico is dat je dus dat je ooit in het plafond boort en dan de kabel kapot maakt.. En dan ga je dus geen nieuwe kabel kunnen trekken naar de NIEUWE WCD en (vermoedelijk) WCD achter de plint zonder de tegels weg te halen..

Dit is allemaal wel zeer hypothetisch trouwens...
Dan hak je een gat, zet een doos en verbindt de zooi door. En hoe vaak boor je in het plafond? Like never?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

The End schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Er zit een groot verschil tussen of een bedrijf dit doet of een particulier. In veel gevallen hoeft een particulier niet te voldoen aan het bouwbesluit.

Zoals gewoonlijk gaat de gemiddelde Tweaker weer veel te ver om een simpel issue op te lossen.

TS zet een afdekraampje op die lasdoos, smeer het dicht en zet er een tegel voor. Daarna kan je dit 'probleem' voor de rest van je leven vergeten.
Kijk, ik ben het helemaal eens dat iemand zelf mag kiezen wat hij doet en dat hier weinig tot geen gevolgen voor zijn.
Maar dat het bouwbesluit zogenaamd alleen voor bedrijven geldt is gewoon niet waar Bij een wijziging aan je elektrische installatie hoort deze wijziging te voldoen aan het bouwbesluit.

Vind ik dan dat alles 100% volgens nen gedaan moet worden? nee hoor, vooral zelf weten.
Vind ik dat je nooit illegaal mag parkeren? Nee hoor, vooral zelf weten.
Is het toegestaan? Nee, officieel gezien niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 11:56:
[...]

Kijk, ik ben het helemaal eens dat iemand zelf mag kiezen wat hij doet en dat hier weinig tot geen gevolgen voor zijn.
Maar dat het bouwbesluit zogenaamd alleen voor bedrijven geldt is gewoon niet waar Bij een wijziging aan je elektrische installatie hoort deze wijziging te voldoen aan het bouwbesluit.

Vind ik dan dat alles 100% volgens nen gedaan moet worden? nee hoor, vooral zelf weten.
Vind ik dat je nooit illegaal mag parkeren? Nee hoor, vooral zelf weten.
Is het toegestaan? Nee, officieel gezien niet.
Dit is niet zo. In veel gevallen is de bijbehorende NEN norm niet vrij beschikbaar voor particulieren. Daardoor zijn deze niet verplicht voor particulieren.

Dit geldt dus niet voor alle NEN normen! Sommige zijn vrij beschikbaar en dus ook verplicht voor particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The End schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:04:
[...]

Dit is niet zo. In veel gevallen is de bijbehorende NEN norm niet vrij beschikbaar voor particulieren. Daardoor zijn deze niet verplicht voor particulieren.
Als er in wetgeving dwingend wordt verwezen naar normen, dan zijn deze normen vrij beschikbaar
https://www.nen.nl/Over-NEN/Vrij-beschikbare-normen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
The End schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:13:
[...]

Kan jij de NEN 1010 even voor me opzoeken?
NEN 1010 is niet verplicht maar een richtlijn O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

Wolly schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:15:
[...]

NEN 1010 is niet verplicht maar een richtlijn O-)
Zucht, dat is toch mijn hele punt!? |:(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Het bouwbesluit is wél verplicht voor particulieren, daarin staat duidelijk dat je aan nen1010 moet voldoen óf moet aantonen dat jouw oplossing minstens net zo veilig is.
Daar is niks optioneel aan, en ook niet alléén voor bedrijven.

De NEN norm zelf is niet openbaar en niet verplicht, maar je bent wél verplicht een vergelijkbare aantoonbare even veilige implementatie te doen bij wijzigingen aan je elektrische installatie (OOK VOOR PARTICULIEREN)

Je kan blijven zeggen dat het niet zo is, maar dat maakt het niet minder waar.

Of ga jij ook zelf aan je gasinstallatie knutselen en dan een gaslek veroorzaken en dan zeg je 'ja maar ik wist niet hoe ik dat moet doen want ik heb geen toegang tot de juiste NEN norm'.
Dat zal je verzekering (en je buren) leuk vinden

[ Voor 25% gewijzigd door dragonhaertt op 21-07-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:32:
Het bouwbesluit is wél verplicht voor particulieren, daarin staat duidelijk dat je aan nen1010 moet voldoen óf moet aantonen dat jouw oplossing minstens net zo veilig is.
Daar is niks optioneel aan, en ook niet alléén voor bedrijven.

De NEN norm zelf is niet openbaar en niet verplicht, maar je bent wél verplicht een vergelijkbare aantoonbare even veilige implementatie te doen bij wijzigingen aan je elektrische installatie (OOK VOOR PARTICULIEREN)

Of ga jij ook zelf aan je gasinstallatie knutselen en dan een gaslek veroorzaken en dan zeg je 'ja maar ik wist niet hoe ik dat moet doen want ik heb geen toegang tot de juiste NEN norm'.
Dat zal je verzekering (en je buren) leuk vinden
Dus je hoeft niet te voldoen aan NEN 1010 als particulier. Je zegt het toch zelf al? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

The End schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:45:
[...]

Dus je hoeft niet te voldoen aan NEN 1010 als particulier. Je zegt het toch zelf al? :)
Dat klopt, met de uitzondering 'aantoonbaar minstens net zo veilig'.
Dat aantonen is niet triviaal en voor de meeste particulieren niet weggelegd.

Technisch gezien kan je dus afwijken van de norm, maar dat is niet realistisch voor de meeste particulieren.

Zodoende is het verplicht om te voldoen aan dezelfde veiligheid die de NEN1010 ook voorschrijft, zoals ik ook in mijn eerste bericht al aangaf...

Om het te versimpelen kan je beter zeggen dat het wél verplicht is om te voldoen aan de norm (of iets wat net zo veilig is), daarmee is het gewoon wettelijk gezien verplicht om de verdeeldoos bereikbaar te houden.
Nu komen we alsnog tot de conclusie dat het dus wél verplicht is.

Ja, er bestaat een uitzondering.
Zo ook bestaat er de uitzondering "Je hoeft niet aan de wet te voldoen als het je lukt om de wet aan te laten passen"
Ook technisch gezien mogelijk, maar niet realistisch. Laten we dan voor de zekerheid maar gewoon aannemen dat het verplicht is om de verdeeldoos bereikbaar te houden?

[ Voor 33% gewijzigd door dragonhaertt op 21-07-2025 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:48:
[...]

Dat klopt, met de uitzondering 'aantoonbaar minstens net zo veilig'.
Dat aantonen is niet triviaal en voor de meeste particulieren niet weggelegd.

Technisch gezien kan je dus afwijken van de norm, maar dat is niet realistisch voor de meeste particulieren.

Zodoende is het verplicht om te voldoen aan dezelfde veiligheid die de NEN1010 ook voorschrijft, zoals ik ook in mijn eerste bericht al aangaf...

Om het te versimpelen kan je beter zeggen dat het wél verplicht is om te voldoen aan de norm (of iets wat net zo veilig is), daarmee is het gewoon wettelijk gezien verplicht om de verdeeldoos bereikbaar te houden.
Nu komen we alsnog tot de conclusie dat het dus wél verplicht is.

Ja, er bestaat een uitzondering.
Zo ook bestaat er de uitzondering "Je hoeft niet aan de wet te voldoen als het je lukt om de wet aan te laten passen"
Ook technisch gezien mogelijk, maar niet realistisch. Laten we dan voor de zekerheid maar gewoon aannemen dat het verplicht is om de verdeeldoos bereikbaar te houden?
Doe jij dat lekker! Succes ermee. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Toch leuk dat als iemand op GoT een vraag stelt er meteen een discussie ontstaat. Ben benieuwd wat TS uiteindelijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Hoe zit het met dichtsmeren van een niet gebruikt regulier stopcontact (geen verdeeldoos)? Heb er een paar dichtgesmeerd waarvan ik geen heb waar ze voor dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Davidrrr schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:02:
Hoe zit het met dichtsmeren van een niet gebruikt regulier stopcontact (geen verdeeldoos)? Heb er een paar dichtgesmeerd waarvan ik geen heb waar ze voor dienen.
Heb je de bedrading naar dat stopcontact losgekoppeld/netjes afgedopt?
Dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ja das natuurlijk prima. VD draad afdoppen en klaar. Maar dan is het een eindpunt en geen verdeelpunt…

[ Voor 7% gewijzigd door FreakNL op 21-07-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Als er geen draden doorheen lopen is er niks aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:42
dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:32:

Sorry, maar hoe ga ik aantonen dat het een vergelijkbaar veilige implementatie is als ik niet weet wat er in die norm staat.
Je praat echt gewoon onzin.
Tuurlijk wordt er van je verwacht dat je veilig werkt, maar het weg smeren van bekabeling is niet onveilig. In veel landen is dit zelfs de normale (en verplichte) manier van werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

hfolkers schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Sorry, maar hoe ga ik aantonen dat het een vergelijkbaar veilige implementatie is als ik niet weet wat er in die norm staat.
Je praat echt gewoon onzin.
Tuurlijk wordt er van je verwacht dat je veilig werkt, maar het weg smeren van bekabeling is niet onveilig. In veel landen is dit zelfs de normale (en verplichte) manier van werken.
Jij mag het onzin vinden, zo staat het wel in het bouwbesluit, welke verplicht is volgens de wet...

Hoe ga je dat aantonen? Huur een elektricien in.
Net zoals je een specialist inhuurt als je zelf geen gereedschap hebt om gasleidingen aan te leggen.

Deze discussie is overigens al tientallen keren gevoerd in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Vind ik het zelf ook te strikt? ja, dat maakt het er helaas niet minder waar om...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:26:
[...]

Jij mag het onzin vinden, zo staat het wel in het bouwbesluit, welke verplicht is volgens de wet...

Hoe ga je dat aantonen? Huur een elektricien in.
Net zoals je een specialist inhuurt als je zelf geen gereedschap hebt om gasleidingen aan te leggen.

Deze discussie is overigens al tientallen keren gevoerd in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3
Vind ik het zelf ook te strikt? ja, dat maakt het er helaas niet minder waar om...
Het is gewoon niet waar wat je zegt. Er is ook jurisprudentie over. Ook de bronnen in dit topic geven het aan, maar toch blijf je het tegendeel volhouden. Het staat notabene op de website van de NEN zelf. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

The End schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Het is gewoon niet waar wat je zegt. Er is ook jurisprudentie over. Ook de bronnen in dit topic geven het aan, maar toch blijf je het tegendeel volhouden. Het staat notabene op de website van de NEN zelf. 8)7
Jurisprudentie dat het bouwbesluit niet gevolgd hoeft te worden?
:?

Het Bouwbesluit, nu officieel het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) genoemd, is een wettelijk kader dat de technische eisen vastlegt waaraan alle bouwwerken in Nederland moeten voldoen. Dit geldt zowel voor nieuwbouw als verbouw, en bij het bouwen of verbouwen met of zonder vergunning.

Het Bouwbesluit laat toe dat NEN 1010 niet wordt toegepast, maar het veiligheidsniveau van de aangewezen norm moet wel worden gerealiseerd. Gelijkwaardige oplossingen mogen worden toegepast, maar de gelijkwaardigheid moet wel worden aangetoond.

[ Voor 39% gewijzigd door dragonhaertt op 21-07-2025 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 23:15

Exigence

dnkroz

In principe geldt dat voor praktisch alle normen die vanuit de Nederlandse wet of vanuit een Europese richtlijn (die vanuit de landelijke wetgeving vervolgens weer wordt aangewezen) worden aangegeven. Bijvoorbeeld ook de normen behorend bij machines volgens de machinerichtlijn (opgenomen in Warenwetbesluit machines). Je moet conformiteit kunnen aantonen, en het letterlijk gebruiken van een norm is daarin de meest gebruikelijke methode. Je mag ze naast je neerleggen, maar je dient zelf de conformiteit aan te tonen, en dit is praktisch niet mogleijk. Letterlijk gezien misschien niet verplicht, maar de facto dus wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Exigence op 21-07-2025 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Tijd voor Belgische werkwijze dan maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:08
Exigence schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:49:
In principe geldt dat voor praktisch alle normen die vanuit de Nederlandse wet of vanuit een Europese richtlijn (die vanuit de landelijke wetgeving vervolgens weer wordt aangewezen) worden aangegeven. Bijvoorbeeld ook de normen behorend bij machines volgens de machinerichtlijn (opgenomen in Warenwetbesluit machines). Je moet conformiteit kunnen aantonen, en het letterlijk gebruiken van een norm is daarin de meest gebruikelijke methode. Je mag ze naast je neerleggen, maar je dient zelf de conformiteit aan te tonen, en dit is praktisch niet mogleijk. Letterlijk gezien misschien niet verplicht, maar de facto dus wel.
Maar als we dat vertalen naar de praktijk: hoe toon ik dit als klussende consument aan? Ik weet niet wat er in de norm staat, ik heb niet de opleiding, maar ik kan vrij alle materialen kopen en we hebben geen systeem van technische inspecties bij verbouwing of verkoop. Zelfs bouwkundige keuring is puur oppervlakkig en zou een weggewerkte koppeling niet vinden.

Praktisch gezien, zie ik dus geen optie om aan te tonen dat elke stap van mijn verbouwing voldoet aan de norm of net zo veilig is. Leuk dat het moet, maar de uitvoering is volslagen onduidelijk voor consumenten.

Tevens, zorgen over 40-50 jaar houdbaarheid van koppelingen en bedrading in een keuken? Die is in die tussentijd al 2 keer uitgebroken en omgegooid, volgende verbouwing gebruiken ze die inbouwdoos gewoon weer voor een stopcontact :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Twam schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:36:
[...]

Maar als we dat vertalen naar de praktijk: hoe toon ik dit als klussende consument aan? Ik weet niet wat er in de norm staat, ik heb niet de opleiding, maar ik kan vrij alle materialen kopen en we hebben geen systeem van technische inspecties bij verbouwing of verkoop. Zelfs bouwkundige keuring is puur oppervlakkig en zou een weggewerkte koppeling niet vinden.

Praktisch gezien, zie ik dus geen optie om aan te tonen dat elke stap van mijn verbouwing voldoet aan de norm of net zo veilig is. Leuk dat het moet, maar de uitvoering is volslagen onduidelijk voor consumenten.
Dat het moeilijk te controleren is en al helemaal niet te handhaven maakt het nog niet onwaar.

Als je het zeker wil weten kan je een elektricien inschakelen, of op een tech forum vragen aan mensen die wél toegang hebben tot de normen.

Zo werkt het met gas toch ook?
Je moet het goed doen, hoe staat in een norm waar je niet bij kan. Als je het niet vertrouwd betaal je een professional, als je je huis opblaast dan wordt er pas gecontroleerd en de verzekering betaald niet uit als blijkt dat je zelf aan het beunen bent geweest.

Is een verdeeldoos dichtsmeren dan echt zo gevaarlijk? nee
Is het verplicht om hem bereikbaar te houden? ja
Wordt daar op gecontroleerd? nee
Wordt er op gehandhaaft? Ook niet, tot je huis afbrandt.
Tevens, zorgen over 40-50 jaar houdbaarheid van koppelingen en bedrading in een keuken? Die is in die tussentijd al 2 keer uitgebroken en omgegooid, volgende verbouwing gebruiken ze die inbouwdoos gewoon weer voor een stopcontact :+
Overigens hoeft oude bedrading alleen te voldoen aan de toen-geldende normen. Pas bij significante aanpassing (voor interpretatie vatbaar) moet je de hele installatie updaten naar een hoger veiligheidsniveau, wat meestal ligt ergens tussen de toen-geldende norm en de huidige norm.

[ Voor 19% gewijzigd door dragonhaertt op 21-07-2025 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The End

The End

!Beginning

dragonhaertt schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Dat het moeilijk te controleren is en al helemaal niet te handhaven maakt het nog niet onwaar.

Als je het zeker wil weten kan je een elektricien inschakelen, of op een tech forum vragen aan mensen die wél toegang hebben tot de normen.

Zo werkt het met gas toch ook?
Je moet het goed doen, hoe staat in een norm waar je niet bij kan. Als je het niet vertrouwd betaal je een professional, als je je huis opblaast dan wordt er pas gecontroleerd en de verzekering betaald niet uit als blijkt dat je zelf aan het beunen bent geweest.

Is een verdeeldoos dichtsmeren dan echt zo gevaarlijk? nee
Is het verplicht om hem bereikbaar te houden? ja
Wordt daar op gecontroleerd? nee
Wordt er op gehandhaaft? Ook niet, tot je huis afbrandt.

[...]

Overigens hoeft oude bedrading alleen te voldoen aan de toen-geldende normen. Pas bij significante aanpassing (voor interpretatie vatbaar) moet je de hele installatie updaten naar een hoger veiligheidsniveau, wat meestal ligt ergens tussen de toen-geldende norm en de huidige norm.
A, nu komt de verzekeringsbangmakerij. Heb je daar een bron voor? Je moet het namelijk wel erg bont maken wil een verzering niet uitkeren. Ik kan je verzekeren dat als de lasdoos in de TS achter een wandje verdwijnt er geen schijn van kans is dat een verzekering niet uitkeerd bij brand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

The End schreef op maandag 21 juli 2025 @ 15:18:
[...]

A, nu komt de verzekeringsbangmakerij. Heb je daar een bron voor? Je moet het namelijk wel erg bont maken wil een verzering niet uitkeren. Ik kan je verzekeren dat als de lasdoos in de TS achter een wandje verdwijnt er geen schijn van kans is dat een verzekering niet uitkeerd bij brand.
Helemaal correct, handhaving zal waarschijnlijk niet gebeuren.
Ook dat maakt nog niet dat het mag...

Je blijft proberen mijn punten te weerleggen terwijl ik het gewoon met je eens ben. Het enige waar ik het niet mee eens ben is dat het officieel niet mag.

Zoals ik onderhand al 6 keer heb gezegd, het mág niet, het is af te raden vanwege praktische redenen én er is weinig kans dat er vanuit een officiële partij gehandhaafd wordt |:(
Dat zijn drie losse punten die elkaar niet ontkrachten.

[ Voor 3% gewijzigd door dragonhaertt op 21-07-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04:57
DukeBox schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:53:
[...]

De juiste manier voor verleggen was boven en onder uithakken en beiden verlengen naar het nieuwe stopcontact. Je moet dan de draden uiteraard opnieuw trekken als deze niet lang genoeg zijn.

Onderstaand wat ik bedoel, de oude doos kan je dan af/dicht smeren.
[Afbeelding]
Als je het netjes wil (laten) doen doe je het zo :). Komt er wel nog een beetje breek werk bij.

• Nelly25
Hallo allemaal

Inmiddels aantal weken verder , er is een Ellectricien geweest om meerder stopcontacten te verleggen . Deze gaf aan dat de wijze hoe deze bij mij is aan gelegd ( zie TS) wel kan . Is niet hoe hij het zou doen , maar is wel veilig . Ook heeft hij een betere klem erop gezet .
Maar nu, ik ga er dus over heen laten tegelen .
Ik noteer op een tekening onder welke tegel het zit .
Maar hoe kan ik het beste deze situatie afdekken zodat er veilig overheen betegeld kan worden ? Benieuwd of iemand tips heeft .
Alvast bedankt .

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:59
Nelly25 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:42:
Hallo allemaal

Inmiddels aantal weken verder , er is een Ellectricien geweest om meerder stopcontacten te verleggen . Deze gaf aan dat de wijze hoe deze bij mij is aan gelegd ( zie TS) wel kan . Is niet hoe hij het zou doen , maar is wel veilig . Ook heeft hij een betere klem erop gezet .
Maar nu, ik ga er dus over heen laten tegelen .
Ik noteer op een tekening onder welke tegel het zit .
Maar hoe kan ik het beste deze situatie afdekken zodat er veilig overheen betegeld kan worden ? Benieuwd of iemand tips heeft .
Alvast bedankt .
Eventjes de randjes schoonkrabben en er een dekseltje (https://mdhelektroshop.nl/attema-4042-deksel-duo-doos-ud50) overheen zetten.

• Nelly25
Ah een dubbel , dank je !

• Nelly25
Probleem bij mij is dat de dubbele te groot zijn .
De maat van mijn wandcontact is 14 cm breed. De meeste dozen zijn 16 breed. Ik heb er nu twee losse in maar Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNGs5Dz0i48y-YoPSXTfVi-U9D4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zGMrsbDHrzQePxwRQIrwjsGb.jpg?f=fotoalbum_largehou dus een stuk open. Het is moeilijk om een doos te vinden die precies in deze opening past. Heeft iemand een idee hoe we het open stuk veilig kunnen afdekken. Alvast bedankt.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Nelly25 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:09:
Probleem bij mij is dat de dubbele te groot zijn .
De maat van mijn wandcontact is 14 cm breed. De meeste dozen zijn 16 breed. Ik heb er nu twee losse in maar [Afbeelding]hou dus een stuk open. Het is moeilijk om een doos te vinden die precies in deze opening past. Heeft iemand een idee hoe we het open stuk veilig kunnen afdekken. Alvast bedankt.
Vraag het je tegelzetter even? Of ga je het zelf doen?
Er zijn zo enorm veel verschillende vormen en maten afdekplaatjes voor stuc/tegelwerk, kans is groot dat een goede tegelzetter wel iets in z'n bus heeft liggen dat passend te maken is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
Gewoon met ducktape afplakken. De tegelzetter zet toch geen lijm op de doos. Als het maar gewoon dicht is, is het voldoende. Komt toch geen vocht meer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-10 17:57

DexterDee

I doubt, therefore I might be

SkiFan schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:22:
Gewoon met ducktape afplakken. De tegelzetter zet toch geen lijm op de doos. Als het maar gewoon dicht is, is het voldoende. Komt toch geen vocht meer bij.
Ik zou denk ik zelf een stukje 12mm gipsplaat grofweg in de vorm van het gat uitzagen en in de dozen tikken, zo'n halve centimeter dieper dan het muuroppervlak. En daarna zou ik het vlak afstrijken met wat MP75 stucgips. Dan heb je een stevige solide basis waar gewoon tegellijm overheen kan.

Ducttape zou ik zelf nooit gebruiken in deze situatie. Ik ben geen fan van (deels) zwevende tegels. Als een hoekje van een tegel niet verlijmd is en zweeft, tik je 'm onbedoeld makkelijker doormidden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

• SkiFan
@DexterDee Da's inderdaad een betere oplossing. Ik ging er echter vanuit dat dit midden achter een tegel kwam. Keukentegels, zeker de grotere, zijn doorgaans vrij dik en veel kracht zul je er niet op uitoefenen.
Maar jouw oplossing lijkt me ook helemaal top.

• Nelly25
SkiFan schreef op donderdag 11 september 2025 @ 10:22:
Hi

Er komt wel een tegel overheen , kan het ook even vragen aan de tegelzetter idd

• mjl
  • Laatst online: 22:02

mjl

Ugh

Ik zie dat je betere lasklemmen geplaatst hebt :)

Wat je nog kan doen is om die met de insteek gaten omlaag te positioneren, mocht er met lijmen vocht/condens bij komen lopen de lasklemmen niet vol :)

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:05
mjl schreef op donderdag 11 september 2025 @ 21:38:
Ik zie dat je betere lasklemmen geplaatst hebt :)

Wat je nog kan doen is om die met de insteek gaten omlaag te positioneren, mocht er met lijmen vocht/condens bij komen lopen de lasklemmen niet vol :)
Lasdop omhoog of lasdop omlaag. Het blijft een vreselijk gepruts.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Laatst online: 22:02

mjl

Ugh

hesselbeertje schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 00:10:
[...]

Lasdop omhoog of lasdop omlaag. Het blijft een vreselijk gepruts.
Volgens mij was de hele discussie over NEN normen al wel geweest, enige risico is vocht bij het tegelen en als er iets aangepast of gerepareerd moet worden de tegel er wellicht afgeslagen moet worden… ik zou een paar tegels reserve onder het keukenblok verstoppen met een briefje met uitleg in een diepvries zakje… TS mag dat zelf beslissen, onveiliger in dagelijks gebruik is het verder niet.

-------

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02:35
Denk dat je zoiets nodig hebt https://mdhelektroshop.nl...ad_campaignid=22101948407

En weer een prutser gevonden zie wat kabels bloot liggen
Pagina: 1