Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 25-07 16:36
Beste mede tweakers,

Ik ben een beginnende hobby fotograaf die vooral op vakanties van plan is fotos te maken van landschappen, architectuur, ‘street’, af en toe een interessant object in een museum en wat fototjes van gezin/opgroeiende kinderen. Ik ben ook geinteresseerd om in wat minder lichte settings wat foto’s te maken, dus binnen in een tempel bijvoorbeeld of buiten tijdens een avond wandeling op vakantie of door de stad. Af en toe ook een videotje van hele bijzondere plekken, maar ik vermoed dat de rest van de video’s vooral met de telefoon gebeuren. Ik heb in het verleden alleen met een lenskit 18-55 F3.5-5.6 op een oude canon wat vakanties geschoten, deze is overleden. De prestaties onder weinig licht, kleuren en vooral ook het gewicht en formaat van deze canon set bevielen mij toen niet. Omdat ik weet dat ik eerder een camera pak als hij licht en compact is heb ik gekeken naar de fullframes van Sony en Panasonic o.a. vooral de A7c en S9 series respectievelijk. De reviews zijn vrij positief over deze camera’s als je opzoek bent naar een compacte hobby fotografie camera. Die heb ik even in de winkel vast kunnen houden en ik ben ergonomisch het meest te spreken over de A7c. Ook heeft deze een aantal features die de S9 niet heeft.

Ik wil de A7c waarschijnlijk kopen omdat deze echt een stuk goedkoper is dan zijn opvolger en ik denk dat de II voor mijn ervaring/ambitie niet veel meer biedt voor mij :) . Ook kan ik dan nog kijken naar een lens die er misschien bij past! Daar zit mijn vraag ook;
  • Kunnen jullie mij advies geven over een lens tussen de 200-550 euro (evt. tweedehands) die elk geval een hoop van deze settings goed kan doen en waar kan compact en licht is. Hieronder wat vooronderzoek vanuit mij.
  • Ik heb nagedacht over meerdere prime lenzen, bijvoorbeeld een 50mmf1.8 en een 28mm f2 of 35mm f1.8. budget gezien lijkt dat net te passen allemaal, ook zijn o.a. de f waarden hier lager, en zijn ze over het algemeen compact en licht. Ik vermoed alleen dat ik op een vakantie dag niet vaak even van lens ga veranderen, en dat ik dan ook een extra lens eventueel ergens extra bij mij zou moeten dragen. Ik weet ook niet zo goed of ik veel zal moeten switchen tussen deze lenzen(?). Wat is jullie ervaring met de punten die ik noem, zou dit een optie zijn?
  • Ik heb ook overwogen om te kijken naar een zoomlens zoals de kitlens van sony 28-60 F4-5.6 of de tamron 20-40mm f2.8. Die sony 28-60 is compact en heeft een aardige range maar ben ik wat minder enthousiast over de f waarden en lees gemixte reviews. Die tamron 20-40 lees ik wel wat positieve dingen over, is wel een stukje groter maar nogsteeds handzaam. Deze is heb ik het idee tweedehands wel lastiger te krijgen voor mijn budget.
Ik ben een andere topic tegen gekomen (Advies nodig: Lens en SD-kaart voor Sony A7C II), maar dacht door mijn specifieke vragen en situatie dat jullie misschien ander advies zouden geven. Hebben jullie nog andere gedachten/opties, hoor het graag en alvast bedankt voor jullie expertise O-) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
De Sony A7c is een full-frame camera, dus ik zou dan of een 35mm of 50mm prime adviseren, of een 24-70 (of iets in die richting) zoomlens. Zeker als je zegt niet zo graag van lens te willen wisselen dan zou ik voor de zoomlens optie gaan. Een zoomlens zal altijd wat minder licht binnen krijgen als een prime, dus ja, je hebt daar een wat andere minimale f-waarde, maar met een moderne camera kan je altijd ook nog je ISO omhoog zetten dus het is niet meteen zo dat je met een f4 lens niets kan.

Welke lens dan voor jou de beste is, is een vraag die van het formaat afhangt (en dat zal je echt zelf moeten testen) en van de prijs. Ik zou die Sony 28-60 serieus overwegen, aangezien dat ook een erg compacte optie is. Bij die Tamron mis je ook een stuk bereik. Zelf zou ik liever iets in de 24-70 range hebben, maar dan krijg je ongetwijfeld een grotere lens. Je kan ook naar 'catch-all' zooms van 28-200mm kijken, dan kan je heel veel aan, maar het betekent wat grotere/zwaardere apparatuur meeslepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:58

SomerenV

It's something!

Kleiner dan de 28-60 ga je het niet krijgen, althans niet met een zoomlens. Het is geen spannende lens en vooral geschikt om je camera om te toveren tot een point and shoot. Wat dat betreft is het prima geschikt als vakantie-lens. De fotos die eruit komen zijn verder gewoon prima. Wat jij wilt ga je niet vinden in één lens. Zo gebruik ik m'n Viltrox 20mm f2.8 vooral voor de kinderfoto's maar vind ik de Minolta 35-70 f3.5 zalig als ik de tourist uit aan het hangen ben en vooral bezig ben met architectuur en natuur.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-09 16:41
Als je ietsje meer kunt besteden dan 550 euro die je wilt uitgeven, dan zou je voor de Tamron 28-75mm F/2.8 Di III VXD G2 kunnen gaan. https://www.tamron.eu/nl-...28-75mm-f28-di-iii-vxd-g2

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21:32
Je zou kunnen beginnen met alleen de Sony FE 35mm f/1.8.
Dat is een compacte, lichtsterke en scherpe lens, ideaal als eerste lens bij een full-frame camera.

Een 35mm brandpuntsafstand is ontzettend veelzijdig (zit bijvoorbeeld ook op de populaire Fujifilm X100 camera's).
Het zit qua beeldhoek tussen groothoek en standaard in, waardoor je er verrassend veel mee kunt: straatfotografie, landschappen, reizen...
Op een vakantiedag kun je er eigenlijk vrijwel alles mee vastleggen (uitgezonderd bijvoorbeeld wilde dieren of insecten).

Met zo’n lens kun je ook ontdekken waar je voorkeuren liggen.
Wil je later een wijder perspectief voor bijvoorbeeld architectuur of weidse landschappen? Of juist iets met meer bereik voor close-ups of portretten met meer achtergrondonscherpte?

Wat me wel opvalt: je wilt investeren in een full-frame body, maar lijkt terughoudend in het budget voor lenzen.
Het is heel normaal dat mensen juist méér uitgeven aan hun lenzen dan aan de camera zelf.

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
Hier kan je de twee genoemde zoomlenzen even naast elkaar zien: https://www.dpreview.com/...n_28-75_2p8_di_iii_vxd_g2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ModelMagician
Hartelijk dank voor het meedenken tot nu toe. @Archer_VC10 Wat je zegt klopt allemaal, en ja ik zal wat dingen in de winkel moeten voelen denk ik. Op dit moment vaar ik op mijn ervaring in het verleden met de grote van mijn build. Dat zorgte bij mijn vorige camera er gewoon voor dat ik steeds minder plezier had om die mee te nemen.

@bombus De reden dat ik nu met een budget kijk is omdat ik eerst meer wil voelen wat voor lenzen ik zou willen hebben voor ik een lens aanschaf voor veel geld die ik vanwege de grote of andere kwaliteiten toch minder ga gebruiken. Wieweet kom ik er na een poosje hobby schieten wel achter dat ik toch echt prioriteit geef aan een meer veelzijdigere en of duurdere kit dan de grote en het gewicht, dat zou een moment zijn om verder te investeren,

Ik overweeg de Sony 28-60 ook zeker. Ik vind dat stuk extra range van de Tamron niet perse het grote en gewicht verschil waard op dit moment (45mm vs 118mm). Die Minolta 35-70 die wordt genoemd vond ik ook interessant, die lijkt mooie plaatjes te schieten! Helaas lijk ik hier een adaptor voor nodig te hebben, daardoor ook rond de 110 mm. Die Sony 35mm klinkt mij ook wel als erg interessant, die is wel weer wat groter, maar handzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psfan
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 08:21
Als je voor compact wil gaan, kun je ook een crop sensor camera overwegen, zoals de Sony a6600 of a6700 icm een 18-50 mm f2.8 lens, bijvoorbeeld van Sigma.
Camera en lens zijn een stuk kleiner en lichter, maar kunnen goed filmen en fotos maken, ook bij minder licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
Heb je per se een full frame camera nodig?
De A7C is klein, maar met name full frame objectieven worden al snel groot en zwaar.
Misschien heb je meer aan een APS-C setup of MFT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-09 07:45
35mm f1.8 is echt een top lens. Je moet alleen zeker weten dat het wijd genoeg is voor je. Binnenkamers is het beeld al snel te smal. Zelf gebruik ik hem vaker dan mijn 24mm f1.4 omdat het beeld natuurlijker over komt dan met teveel groothoek. Je zou trouwens ook nog de Tamron 17-28 kunnen overwegen. Continue f2.8, interne zoom en scherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 12:45
psfan schreef op maandag 21 juli 2025 @ 20:49:
Als je voor compact wil gaan, kun je ook een crop sensor camera overwegen, zoals de Sony a6600 of a6700 icm een 18-50 mm f2.8 lens, bijvoorbeeld van Sigma.
Camera en lens zijn een stuk kleiner en lichter, maar kunnen goed filmen en fotos maken, ook bij minder licht.
Of de serie viltrox air primes (F1.7) 25/35/55 en om en nabij de 150-200 euro per stuk wel met een APS-C camera idd.

Zeker als "beginnende hobby fotograaf" ga je denk ik weinig uit een FF camera halen, als je compact wil blijven. Maar ik kan me vergissen.

En als je zoom wilt en best wel lichtsterk is de sigma 18-50 2.8 een hele leuke lens voor ongeveer 500-600 euro

[ Voor 20% gewijzigd door basset op 22-07-2025 13:26 ]

Hop,hop,hop!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ModelMagician
Hi allemaal,

Ik ben ondertussen ook eens langs een winkel gegaan. Ik heb de 35mm f1.8 van Sony geprobeerd en ik was echt heel erg te spreken over de kwaliteit van het beeld! Ik zal wel iets meer moeten lopen voor het goede plaatje af en toe dan met een zoomlens, maar overall hoop ik hier heel wat moois mee te kunnen doen. Dus ik ben wel aan het zoeken naar een tweedehands 35mm f1.8 :-).

Ik vind het fijn dat jullie meedenken in de richting van nog compacter, maar ik denk dat ik toch voor een fullframe wil gaan, ook om juist wat verder door te kunnen groeien. Misschien blijken jullie later toch gelijk te hebben, dat blijft denk ik wel een gokje met mijn beperkte ervaring. Elk geval hoop ik dat ik nog heel veel plezier ga hebben van die Sony A7c met 35mm lens :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-09 17:56
ModelMagician schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:25:
Hi allemaal,

Ik ben ondertussen ook eens langs een winkel gegaan. Ik heb de 35mm f1.8 van Sony geprobeerd en ik was echt heel erg te spreken over de kwaliteit van het beeld! Ik zal wel iets meer moeten lopen voor het goede plaatje af en toe dan met een zoomlens, maar overall hoop ik hier heel wat moois mee te kunnen doen. Dus ik ben wel aan het zoeken naar een tweedehands 35mm f1.8 :-).
Past ook goed bij de camera, zo'n kleine lens.
Precies je opmerking over 'iets meer lopen' geeft aan dat je de zoomlens verkeerd gebruikt. Die is er niet om niet te hoeven lopen, maar om het perspectief te veranderen.
Met een wijde lens neem je een foto van iets/iemand én een stuk omgeving erbij. Meer ingezoomd krijg je alléén dat onderwerp en verder niks erbij. Dat is een bewuste compositie-keuze en niet een bijkomend gevolg van draaien aan de zoomring omdat je niet wilde lopen.
De 35mm (of equivalent) is daarin een heel fijne en populaire lens.
Niet voor niets worden er cameras uitgebracht met een vaste, niet verwisselbare lens met precies deze lengte: Sony met zijn RX1R, Fuji met zijn X100 en zijn 100RF. Die gaan tot zo'n 5000 (!) euro. Dat zijn forse prijzen voor een camera met een lens die niet zoomt en niet verwisselbaar is.

In feite maak jij deze zelf, maar dan met het voordeel dat je er later toch nog een andere lens op kunt schroeven.
Leuk formaat, die A7C.
Pagina: 1