Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-05 09:30

TTooBie

just smile

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een Sony A7C II aangeschaft en ben van plan mijn oude hobby, fotografie, weer op te pakken. Echter, het is een tijdje geleden dat ik actief ben geweest en ik ben niet meer zo bekend met de laatste technieken en accessoires. Daarom zou ik graag jullie advies willen inwinnen over welke lenzen en SD-kaarten ik het beste kan overwegen voor mijn nieuwe camera.

**Lenzen:**
Ik ben geïnteresseerd in zowel landschapsfotografie als portretfotografie. Heeft iemand aanbevelingen voor specifieke E-mount lenzen die goed zouden passen bij de A7C II?

**SD-Kaarten:**
Wat betreft de SD-kaart, ik wil ervoor zorgen dat ik een kaart kies die snel genoeg is voor zowel fotografie als eventueel 4K-video-opnames. Hebben jullie tips voor merken of specifieke kaarten die goed werken met deze camera?

Alvast bedankt voor jullie hulp en advies!

Budget!! Alles zo goedkoop als mogelijk. Ik ben toch maar een nieuwe semi Amateur

Don't cry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:53
En wat heb je zelf al gevonden? Als ik hier jouw camera selecteer: https://www.cameranu.nl/o.../sony/systeemcamera/a7cii komen er 259 opties langs, dus als je dit een beetje kan terugbrengen naar een handjevol opties dan praat het wat makkelijker. We kunnen hier allemaal wel ons ideale setje lenzen gaan pushen, maar dat levert jou niet heel veel op behalve veel opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
ruim 2300 euro voor een body over, maar geen budget voor een lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Nee ik heb de body als kado gekregen!
Dus vandaar het budget.

Don't cry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Ja ik heb opzich al een beetje lopen inspecteren.. maar ik denk zelf aan een lens tot 300 tot 400 euro.
Maar sd kaartjes heb ik echt geen kaas van gegeten.

Don't cry

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:30
Voor dat budget heb je niet heel veel keus. Dit is volgens mij wel een prima ding om mee te beginnen:
uitvoering: Sony Vario-Tessar T* FE 24-70 mm F4 ZA OSS
Tweedehands wel voor €400,- op te pikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
TTooBie schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:12:
Ja ik heb opzich al een beetje lopen inspecteren.. maar ik denk zelf aan een lens tot 300 tot 400 euro.
Maar sd kaartjes heb ik echt geen kaas van gegeten.
Elk beetje fatsoenlijke SD kaart kan 4k opnemen. Pas als je in RAW mode lange bursts foto's gaat maken, heb je echt hogere snelheden nodig. Komt bij dat SD kaartjes geen drol meer kosten. Zelf heb ik een 64GB kaart, en kan daar meerdere vakanties mee doen. Maar ik maak geen video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Heb nu zelf een SanDisk v30 128gb gekocht om even te "proberen".

Ik ben inderdaad zelf nog niet van plan om raw burst te schieten.

Voor nu is het alleen wat korte videos 1080i en fotos van partijen en feesten van vrienden enzo.

Don't cry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Margu
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-06 10:47
TTooBie schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:03:
Heb nu zelf een SanDisk v30 128gb gekocht om even te "proberen".

Ik ben inderdaad zelf nog niet van plan om raw burst te schieten.

Voor nu is het alleen wat korte videos 1080i en fotos van partijen en feesten van vrienden enzo.
Sta je open voor tweedehands materiaal? Zoja is bvb een Tamron 28-75mm f2.8 een optie. Hier voor €500 te koop.
Goede en scherpe lens, snelle autofocus en met zijn f2.8 ook wat flexibeler voor in het donker + bokeh bij portretten.
Voor landschap weet ik niet of je de 4mm zal missen, maar met een beetje creatief zijn kan je al veel doen.
Zelf deze meegenomen als reislens en was ideaal hiervoor. Als ik het budget had zou ik de 20-70 Sony f4 willen proberen, die lijkt mij ook ideaal voor zowel landschap als portret, maar is iets buiten budget :)

Als je echt aan je budget tot €400 wil blijven zal je idd met de kit lens eerst wat moeten experimenteren (keuze tussen 28-70 of nieuwere 28-60). Bij mijn nieuwe camera nooit gebruikt, maar mijn vorige aps-c camera kon ik bij daglicht ook gewoon mooie foto's met de kitlens nemen. Toch zeker om terug te beginnen en daarna te beslissen dat je wilt investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Dank je wel voor je gedetailleerde suggestie! Ik waardeer het echt. Het feit dat de Tamron 28-75mm f2.8 goede prestaties levert, vooral met de snelle autofocus en het vermogen om bij weinig licht te fotograferen, is zeker iets om te overwegen. Ook de suggestie voor de Sony 20-70mm f4 is interessant, maar ik begrijp dat het momenteel buiten mijn budget valt.

Ik zal zeker nadenken over het gebruik van de kitlens om te experimenteren, zoals je hebt voorgesteld. Het is fijn om te weten dat je zelf goede resultaten hebt behaald met de kitlens, vooral bij daglicht. En zoals je hebt opgemerkt, als mijn interesse in fotografie groeit, ben ik bereid om mijn budget wat op te rekken. Nogmaals bedankt voor je waardevolle inzichten en aanbevelingen!

Bedankt voor je aanvullende opmerking over het budget. Het is goed om te weten dat mijn budget niet in beton gegoten is, en ik zal zeker overwegen om wat meer uit te geven als ik merk dat ik serieuzer in fotografie geïnteresseerd raak. Het feit dat je de flexibiliteit hebt benadrukt om te beginnen met de kitlens en later te beslissen over investeringen, is nuttig advies.

Ik ben erg dankbaar voor je uitgebreide reactie en begeleiding in mijn zoektocht naar een geschikte lens. Het helpt me enorm om weloverwogen beslissingen te nemen. Als je nog meer tips of ervaringen wilt delen, sta ik daar zeker voor open!

Don't cry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-06 12:08
Als je er voor openstaat om zonder auto-focus te fotograferen is het ook mogelijk om met oudere lenzen uit het analoge tijdperk middels een adapter te fotograferen. Uitstekende lenzen voor een zacht prijsje, maar geen autofocus en data-contacten. De onderwerpen die je noemt zijn daar geschikt voor. Kijk bijvoorbeeld eens naar Pentax Takumar M42, Olympus Zuiko, Canon FD of Nikon Ai-(s) lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 21:49
Of een lens voor 2 dagen huren en kijken of de lens je bevalt.
https://budgetcam.nl/nl/p...ce_in_cents&direction=asc

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Ik heb zelf gisteren deze camera gekocht. Ben zelf ook geen expert maar wilde gewoon betere kwaliteit dan ik had.

Heb zelf de Sony FE 50mm F1.8 en de Sony FE 16-35 lens gekocht. Gisteren met Sint Maarten alleen de 50mm lens getest en dat bevalt erg goed. Alleen beetje traag met focus. Maar goed is een lens van 200€

Ik zelf volg deze man altijd voor advies: https://youtube.com/@Mark...risis?si=mPV0bW4yuWmvOKUF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bedanktjoh
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-04 05:05
Oh en voor een SD kaartje heb ik altijd de pro extreme van Sandisk, niet z’n klein ding in een houder maar gewoon een full size. Straks met BFCM heb je die voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:49

bobcom

Dedicated dabbler

Ik heb zelf mijn Canon EF 24-85mm usm-lens nog steeds. Op diverse Sony-bodies heb ik EF-lenzen met een Sigma MC-11 adapter gebruikt,zoals de 28-105mm USM ii, de 40 en 50mm STM en de 100-300mm usm, de 24-105 en de 17-40L en de 100mm macro USM. Voor 150€ adapter heb jezo de keus uit een hele serie betaalbare lenzen (€125-€350)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nu overwegend E.mount lenzen heb, maar daar is tijd en sparen overheen gegaan, en ik gebruik nog steeds adapted naast native lenzen. Misschien een denkbare alternatieve start?

[ Voor 3% gewijzigd door bobcom op 12-11-2023 10:16 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 23:24
Ik zou de a7c ii verkopen en vervolgens de a7c ergens tweedehands halen en de winst in een goede lens steken zoals de Sony 24-105 of Tamron 28-200. Het is zonde van de body om met een of andere prut lens te werken. Denk dat je met een goedkopere body en betere lens veel beter resultaat behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@PHiXioN precies, maar als je nagaat als je de body gekregen hebt, dan zou ik zeker een gelijkwaardige lens erbij kopen. maar dat is mijn insteek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xfile
Voor je het advies volgt om een nieuwe A7C II om te ruilen voor een oude tweedehandse A7C, doe eerst onderzoek of het wel een goed idee is. Zoek bijvoorbeeld op A7C vs A7C II.
Naar mijn idee kan je beter sparen voor een goede lens. Het kost even tijd maar dan heb je een mooie combinatie van een nieuwe A7C II en een nieuwe lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Xfile schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:54:
Voor je het advies volgt om een nieuwe A7C II om te ruilen voor een oude tweedehandse A7C, doe eerst onderzoek of het wel een goed idee is. Zoek bijvoorbeeld op A7C vs A7C II.
Naar mijn idee kan je beter sparen voor een goede lens. Het kost even tijd maar dan heb je een mooie combinatie van een nieuwe A7C II en een nieuwe lens.
Dat zou ook mijn eerste keuze zijn maar dat advies is al een paar keer gegeven en hij lijkt erg vasthoudend aan het lage budget. Ik kan niet in de portemonnee kijken dus als het budget vast staat zou ik kijken naar een swap. Dat is wel voor een deel weg gegooid geld want je krijgt niet de nieuwwaarde van de a7c ii.

Welke body je ook kiest zou ik iets als de 24-105mm f4 erbij nemen. Als het goed is heb je bij een nieuwe camera ook een 100 euro extra cashback en zou je hem voor 850 moeten kunnen krijgen. 400 euro extra is niet niks maar dan kan je er voorlopig wel tegenaan. Anders zou je ook aan flexibiliteit kunnen inleveren en voor de 50mm f1.8 kunnen gaan. Op de langzame AF na maak je daar voor weinig geld wel mooie foto’s mee. Ook dan haal je nog niet het maximale uit de camera.

[ Voor 23% gewijzigd door PHiXioN op 15-11-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door PHiXioN op 15-11-2023 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
PHiXioN schreef op woensdag 15 november 2023 @ 07:19:
[...]

Dat zou ook mijn eerste keuze zijn maar dat advies is al een paar keer gegeven en hij lijkt erg vasthoudend aan het lage budget. Ik kan niet in de portemonnee kijken dus als het budget vast staat zou ik kijken naar een swap. Dat is wel voor een deel weg gegooid geld want je krijgt niet de nieuwwaarde van de a7c ii.

Welke body je ook kiest zou ik iets als de 24-105mm f4 erbij nemen. Als het goed is heb je bij een nieuwe camera ook een 100 euro extra cashback en zou je hem voor 850 moeten kunnen krijgen. 400 euro extra is niet niks maar dan kan je er voorlopig wel tegenaan. Anders zou je ook aan flexibiliteit kunnen inleveren en voor de 50mm f1.8 kunnen gaan. Op de langzame AF na maak je daar voor weinig geld wel mooie foto’s mee. Ook dan haal je nog niet het maximale uit de camera.
Zo te lezen gaat de topicstarter zijn oude hobby weer oppakken. Laat hem maar een budgetlens aanschaffen en als hij de smaak weer te pakken heeft, zal hij vast wel een betere lens kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drikus70
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:09
Als je lenzen met vaste brandpunt wilt dan zou ik dit denk ik doen:
  • Tamron SP AF 24mm f/2.8 DI III OSD 1/2 Macro Sony FE voor landschap
  • Sony FE 50mm F/1.8 voor portret
Kleine investering en als het niet bevalt met geringe afschrijving op MP na een jaar of zo.

Trap niet te makkelijk in de val van 'dure lenzen = betere foto's'. Het op de juiste manier gebruik maken van je camera (de juiste instellingen voor de situatie) en goed leren kijken (bv compositie en kadreren) levert vaak veel meer op. Is met een workshop relatief makkelijk te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Als je echt krap zit en toch meteen wil fotograferen kun je je aan de (veel verguisde, maar absoluut niet onbruikbare) FE 28-70 3,5-5.6 OSDS kitlens beslist geen buil vallen. Zeker niet als je hem voor nog geen €120,- met een half jaar garantie vindt.
Lens erop en een 32 Gb kaartje van een paar tientjes erin en veel plezier!

[ Voor 9% gewijzigd door bobcom op 15-11-2023 21:40 ]

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Drikus70 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:50:
Als je lenzen met vaste brandpunt wilt dan zou ik dit denk ik doen:
  • Tamron SP AF 24mm f/2.8 DI III OSD 1/2 Macro Sony FE voor landschap
  • Sony FE 50mm F/1.8 voor portret
Kleine investering en als het niet bevalt met geringe afschrijving op MP na een jaar of zo.

Trap niet te makkelijk in de val van 'dure lenzen = betere foto's'. Het op de juiste manier gebruik maken van je camera (de juiste instellingen voor de situatie) en goed leren kijken (bv compositie en kadreren) levert vaak veel meer op. Is met een workshop relatief makkelijk te leren.
Ik vermoed dat de topicstarter al enige kennis van fotografie heeft, omdat hij zijn oude hobby weer oppakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

Xfile schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:38:
[...]

Ik vermoed dat de topicstarter al enige kennis van fotografie heeft, omdat hij zijn oude hobby weer oppakt.
Misschien heeft hij de camera wel met een zakje Pokon in de kast gelegd in de hoop dat er een lens aan groeit :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
bobcom schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 16:25:
[...]

Misschien heeft hij de camera wel met een zakje Pokon in de kast gelegd in de hoop dat er een lens aan groeit :+
Shit werkt dat niet dan!!

Don't cry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Xfile schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:38:
[...]

Ja z'n 100 jaar geleden.. dus weer ff bijspijkeren

Don't cry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Xfile schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:02:
[...]

Zo te lezen gaat de topicstarter zijn oude hobby weer oppakken. Laat hem maar een budgetlens aanschaffen en als hij de smaak weer te pakken heeft, zal hij vast wel een betere lens kopen.
Right on the Money. Heb voor de body ook niet de volle mep betaald. Ga gewoon eerst weer even uitproberen en daarna kijk ik wel of ik een nog betere lens haal. Heb nu op Black Friday deze lens kunnen scoren voor een mooie prijs. Dit lijkt me voor nu een goede allrounder.

Tamron - Obiettivo 28-75 mm F/2.8 Di III VXD G2, per Sony E-Mount, nero A063 https://amzn.eu/d/ilJ3JgH

Nog niet kunnen uitproberen, omdat ik hem niet optijd binnen kreeg voor mijn tripje naar het buitenland. Maar over 3 weken zal ik een update geven

Don't cry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
TTooBie schreef op maandag 4 december 2023 @ 04:43:
[...]

Ja z'n 100 jaar geleden.. dus weer ff bijspijkeren
De grondbeginselen van fotografie is in die 100 jaar niet veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTooBie

TTooBie

just smile

Topicstarter
Xfile schreef op maandag 11 december 2023 @ 18:31:
[...]

De grondbeginselen van fotografie is in die 100 jaar niet veranderd.
Maar ik wel

Don't cry

Pagina: 1