Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11-09 21:12
Hallo,

Ik weet niet of dit het goede forum hier voor is maar wel mijn laatste hoop, Ik heb dit probleem ook al voor gelegd op een Discord server en op de Microsoft community en tot nu toe geen succes. Dit is al gaande sinds februari dit jaar

Het probleem is al volgt:
Ik heb een laptop: Acer aspire A7 met een Intel core i7 1260P 16GB ram RTX 3050TI en een Intel iris Xe. De laptop heeft een HDMI 2.1 aansluiting.
Ik heb ook 2X een 1080p 75Hz monitor (mijn oude monitoren) en een 3340X1440p 175Hz monitor (mijn nieuwe)
Alles wat ik via de HDMI en de USB C aansluiting op mijn laptop aansluit word verbonden via de Intel Iris Xe en ik gebruikt een 2.1 Kabel

Voor heen was het zo dat ik 1 van mijn monitor op mijn laptop kon aansluiten via HDMI (2.0 kabel) en de monitor werkte in 1080p 75Hz. Geen problemen mee.

Sinds de Windows 11 24H2 update kan ik niet meer dan 60Hz krijgen (scherm maakt niet uit) als ik meer dan 75Hz instel dan word de resolutie lager. Met het proberen op te lossen van dit probleem heb ik ook geprobeerd om het scherm (1080p) aan te sluiten via een usb c dongle dit werkte normaal op 75Hz. zelfs 2x 1080p 75Hz op de dongle en het laptop scherm op 1080p 165hz variabel.

Ik heb ook geprobeerd om de drivers te updaten. Met de RTX 3050Ti. Geen problemen. Met de Intel Iris Xe alleen maar.
Ik heb eerste de nieuwste versie gedownload van internet vervolgens heb ik DDU uit gevoerd en daarna de gedownloade driver geïnstalleerd Maar als de nieuwe driver er op zit dan installeert Windows update na een tijdje de oude driver terug versie 30.XXX uit 2022. En deze kan ik niet van het systeem verwijderen. Want Windows update is sneller dan de Windows update show hide tool. Het komt ook voor dat Windows update direct de oude terug zet.

Ik heb vandaag 19-07 nog een poging gedaan. Na het verwijderen van het apparaat via apparaat beheer + drivers en opnieuw opgestart te hebben duurt het 5 minuten voor dat de oude driver is geïnstalleerd inclusief de extensie. En ben ik eigenlijk weer terug bij af.
Het is mij wel gelukt om de driver extensie te blokkeren in Windows update alleen deze is vandaag weer terug gekomen.
Ik heb nog geprobeerd om mijn nieuwe monitor ultra wide 1440P aan te sluiten en deze komt ook niet boven de 60Hz uit met de oude (originele) driver.

Tot nu toe heeft mijn laptop de ouder versie niet terug gezet. maar dit gebeurt wel binnen een week (als ik de laptop gebruik)

Het op nieuw installeren van Windows is momenteel geen optie aangezien ik het software op het staan wat ik nog voor school nodig ben.

Wat ik nu eigenlijk wil is voor het volgende schooljaar (september) dat dit driver probleem is opgelost en dat ik weer meer dan 60Hz heb op externe monitoren (op mijn 1440p ultra wide is 120Hz ook goed)

Ik heb hier nog een link naar de discord post en de Microsoft community
Discord: https://discord.com/chann...69408/1344735912592019621
Microsoft: https://learn.microsoft.c...hardware&referrer=answers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:51
Bram Broekmaat schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:30:
Ik heb eerste de nieuwste versie gedownload van internet vervolgens heb ik DDU uit gevoerd en daarna de gedownloade driver geïnstalleerd Maar als de nieuwe driver er op zit dan installeert Windows update na een tijdje de oude driver terug versie 30.XXX uit 2022. En deze kan ik niet van het systeem verwijderen. Want Windows update is sneller dan de Windows update show hide tool. Het komt ook voor dat Windows update direct de oude terug zet.

Tot nu toe heeft mijn laptop de ouder versie niet terug gezet. maar dit gebeurt wel binnen een week (als ik de laptop gebruik)
Je kan de driver updates blokkeren specifiek voor bepaalde apparaten op HW-ID's
Zie dit topic:

Windows laten stoppen met driver update werkt niet. (toch wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
The_Doman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:44:
[...]

Je kan de driver updates blokkeren specifiek voor bepaalde apparaten op HW-ID's
Zie dit topic:

Windows laten stoppen met driver update werkt niet. (toch wel)
Ik heb dit aan de hand van de links uit dat topic uit gevoerd voor dat ik de code heb toegevoegd heb ik wel eest een back up gemaakt van het register door de editor te openen en dan bestand exporteren.
Dit was mijn code Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTt4RTjWIU9udqVkfChEnZEov7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/slRS1iY1juykAWovF0MuvRHE.png?f=fotoalbum_large

Na een keer opnieuw te hebben opgestart heb ik tot nu toe nog steeds de nieuwste driver

Alleen heb ik nog steeds niet meer dan 60Hz op een externe monitor. Zie screenshot voor de opties die ik heb met mijn oude monitor 1080p 75Hz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l45M-0Kk2Iw6xg53DvZ3jGDU7nA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZmSbof63SqpyGH4XWMUlWe0y.png?f=fotoalbum_large

Met mijn nieuwe monitor zijn de optie 60Hz 120Hz* en 175Hz*

Ik heb ook nog getest met mijn moeders laptop (Geen idee welk model maar is nieuwe dan die van mij en heeft een Intel core ultra 5) en die heeft dezelfde opties als dat ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Iemand een idee hoe ik weer meer dan 60Hz kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:51
Bram Broekmaat schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:58:
Iemand een idee hoe ik weer meer dan 60Hz kan krijgen?
Je kan misschien wat doen met custom resolutie modes/tooltjes?
Via NVIDIA control panel of anders tools zoals CRU?
Google: CRU custom resolution FPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
The_Doman schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:38:
[...]

Je kan misschien wat doen met custom resolutie modes/tooltjes?
Via NVIDIA control panel of anders tools zoals CRU?
Google: CRU custom resolution FPS
Nee dat kan niet.
Ik kan in de nvidia controlpanel niks aanpassen aan resolutie ook niet in de intel graphics software dan word die direct door verwezen naar windows instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ik heb zojuist nog wat geprobeerd. heeft uiteraard ook niet gewerkt... Mijn laptop heeft dus een lange tijd aan gestaan en de oude Intel driver is niet terug dus het lijkt er op dat je oplossing gewerkt heeft @The_Doman

Maar ik heb nu een custom resolution programma gedownload en alle nutte loze resoluties verwijderd en een 1920 X 1080 p 75Hz toegevoegd en nu werkt mijn oude monitor weer zoals het was voor de Windows 11 24H2 update. Ik zie dit als een tijdelijke oplossing. Want als ik meer dan 60Hz wil dan moet ik dat per monitor instellen.

In Microsoft community werd mij een reparatie installatie nog geadviseerd is dat nog de moeite waard of kan ik beter nu gewoon wacht tot een windows update die het fixt??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Even een toevoeging met mijn nieuwe monitor 3340X1440p 175. Kan ik een resolutie toevoegen van max 120 Hz alles daar boven accepteert die niet. Alleen het werkt niet om het zo in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Hallo,
Ik heb mijn laptop de laatste tijd niet tot weining gebruikt, Maar het lijkt er nu op dat de intel driver niet meer na voren komt in de Windows update wat dus goed is. Verder lijkt het er op dat sinds de windows 11 24H2 update er een limiet van 60Hz op de HDMI poort zit. met het programma: custom resolutie utility kan ik voor bepaalde schermen meer dan 60Hz krijgen alleen voor mijn nieuwe monitor is meer dan 60Hz niet mogelijk 120Hz ook niet.

Maar als ik de nieuwste intel driver wil installeren met een normale en een schone installatie dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Q2NZ2JIYVhKuLD1kmjhXePKvBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9ppWCsPBXSkN286KprgDsfz.png?f=fotoalbum_large
Iemand een idee hoe ik dit (inde toekomst) kan verhelpen/oplossen?
Ik ga nu wel een oudere driver proberen te installeren zodat ik nog iets heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Ook na een DDU werkt het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Het blokkeren van de update via het register heeft er wel iets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Door het register weer terug te draaien kan ik de nieuwe driver installeren (ik hoop dat dit 1 malig was)
Met de nieuwe driver heb ik ook opnieuw de 75Hz moeten toevoegen aan mijn oude HDMI poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Broekmaat
Huidige status De nieuwste driver is geïnstalleerd de oude komt niet meer in Windows update en mijn nieuwe monitor werkt niet op de laptop. (helemaal niet ook geen 60Hz)
Pagina: 1