I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Beste @Nijn , late reactie, maar een goede vraag en heb dit even uitgezocht gezien het mij ook wat zorgen opleverde.Nijn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:52:
En wat als je een onderbreking hebt gehad? Ik weet oprecht niet hoe lang die onderbreking moet zijn. Een week? Een maand? Twee maanden? Een jaar? Is ziek zijn een onderbreking? Ik heb niet gewerkt, maar kreeg wel loon! (Nee, dat is het nooit geweest voor het UWV, vergeet het maar. Loon = werk). Kan het totaal niet vinden. In het verleden is bewezen dat het UWV die regel dan zelf maakt. En meestal op een manier die zo veel mogelijk mensen pijn doet.
Wettelijk is hier niets over geregeld, het UWV hanteert een eigen termijn op basis van hun handboek.
Als volgt:
Hoop dat dit wat zorgen bij je wegneemt!Hoe stellen we een beoordelingsperiode van 5 jaar vast?
Na een periode van 5 jaar kunnen we pas goed bepalen of de klant duurzaam in staat is eeninkomen te verwerven. In de wet staat niet precies vermeld hoe we de periode van 5 jaar moetenvaststellen.
We hanteren het standpunt dat de periode niet is onderbroken als de onderbrekingkorter dan 3 maanden duurt. Kortere periodes tellen we niet bij elkaar op.
De periode van 5 jaar is wél onderbroken als de klant geen arbeid verricht én de onderbreking 3maanden of langer duurt. Het is niet van belang of de klant tijdens die onderbreking vervangendinkomen heeft ontvangen (zoals een ZW- of WW-uitkering).
Als de onderbreking 3 maanden of langer duurt, dan is niet gebleken dat de klant duurzaam in staat is een inkomen te verwerven. Danbeëindigen we het recht op uitkering niet. Een nieuwe periode van 5 jaar start als de klant weer aanhet werk gaat.
Het heeft vooral met de veranderingen in de wajong te maken : Dat is tegenwoordig voor mensen die volledig duurzaam arbeidsongeschikt zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:41:
Ik snap dat het logisch is om geen dubbele inkomens te willen uitkeren aan mensen die inmiddels fulltime, zonder aanpassing, functioneren. Maar de meeste Wajongers zijn geen succesvolle ZZP’ers in de IT met € 5.000 per maand. Voor velen van ons is 24 tot 30 uur per week echt het maximum. Ook met aanpassingen.
Ben benieuwd naar jullie inzichten en of er mensen zijn die inmiddels daadwerkelijk zo’n brief van het UWV hebben ontvangen. Zelf heb ik gelukkig nog geen brief gekregen, dus ik ga er voor nu vanuit dat het mij niet treft. Al ben ik er eerlijk gezegd toch niet helemaal gerust op...
Jij valt daar niet onder : Je verdient genoeg om in je eigen levensonderhoud te kunnen voorzien is het standpunt. Of dat ook in de praktijk voor veel wajongers ook zo werkt : Ik betwijfel het. Je zit tenslotte niet vanwege je zweetvoeten in de wajong.
Dus als ik het goed begrijp zou iedereen met een Wajong eens per 5 jaar 'ziek' thuis moeten blijven voor 3 maanden of 3 maanden zonder werk om zijn zekerheid te behouden?Mono_ schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:46:
[...]
Beste @Nijn , late reactie, maar een goede vraag en heb dit even uitgezocht gezien het mij ook wat zorgen opleverde.
Wettelijk is hier niets over geregeld, het UWV hanteert een eigen termijn op basis van hun handboek.
Als volgt:
[...]
Hoop dat dit wat zorgen bij je wegneemt!
Dit is toch een vreemde ontwikkeling wat een duurzame arbeid juist in de weg gaat staan, kan mij best voorstellen dat een hoop bovenstaande dan moedwillig gaan doen om hun zekerheid niet kwijt te raken.
Dus, als jij 5 jaar werkt, ik denk dat ze dit gaan controleren aan de hand van de gegevens die de Belastingdienst deelt met UWV. En in jaar 6 blijkt dat jij meer inkomsten hebt dan 75% van je maatmanloon verlies je permanent je Wajong uitkering.Bartosy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:58:
[...]
Ik had van de week nog even gebeld met het UWV en de vraag voorgelegd. wat mij verteld werd dus neem het niet aan als absolute waarheid.. is dat als je minder verdiend dan 75% van de maatman loon (volgens mij is dat rond de 1683 euro) dat je gewoon nog aanvulling krijgt en de 5 jaar regeling niet vervalt..
Maar dat is natuurlijk slechts de mening van 1 persoon. heb in het verleden ook veel met mensen van het UWV moeten dealen en geleerd dat ik dingen zwart op wit moet hebben voordat ik dingen als 100% aanneem. Praat is met de arbeidsdeskundige of zelf met het UWV dan weet je het zeker.
Dat zou dus voor jou betekenen dat als je jaarlijkse inkomsten onder 75% van je maatmanloon blijven, jij je Wajong uitkering blijft behouden.
In de meeste situaties is maatmanloon gewoon het minimumloon (lager kan niet, dus dat is veilig om mee te rekenen). Dat is nu in 2025; € 2245, ex vakantiegeld.
Dus je moet per jaar onder de 75% * €2245 * 12 maanden = € 20.000 bruto blijven. Anders ga je er financieel op achteruit.
Kijkende naar jouw situatie zit je nu dus safe: €3596,- (totale inkomsten) - € 2.096,05 (Garantiebedrag) = € €1499,-.
Die € 1499,- is lager dan 75% van het minimumloon (75% * € 2245) = € 1684.-
Een grote vraag is of UWV dit per maand of per jaar gaat oordelen. Ik weet zeker dat de meeste mensen bij het UWV dit niet weten. Je zou dit kunnen navragen bij https://www.raadenrespons.nl/
Mijn advies. De Wajong blijft altijd veranderen, straks hebben we weer een nieuw kabinet en gaat er weer iemand naar de Wajong kostenpost kijken, want die is gewoon gigantisch hoog. Het gaat er in de toekomst gewoon niet beter op worden. Ik begrijp heel goed dat dit een onrustig gevoel blijft geven.
Feit blijft wel dat het Garantiebedrag bij uitstek de allerbeste Wajong regeling is die je ooit gaat hebben, mits je inkomsten blijft houden en niet over de 75% drempel heen gaat. Je moet nu en in de toekomst de Wajong regels blijven volgen en zelf blijven rekenen wanneer je de risicozone gaat betreden en moet gaan opletten.
BlaBlaBla
Na even zoeken zou de Wajong slechts zo'n 4,6 miljard gaan kosten in 2026, terwijl alle sociale uitkeringen tezamen in 2023 op 218 miljard zou moeten uitkomen.Strider schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 14:22:
[...]
Dus, als jij 5 jaar werkt, ik denk dat ze dit gaan controleren aan de hand van de gegevens die de Belastingdienst deelt met UWV. En in jaar 6 blijkt dat jij meer inkomsten hebt dan 75% van je maatmanloon verlies je permanent je Wajong uitkering.
Dat zou dus voor jou betekenen dat als je jaarlijkse inkomsten onder 75% van je maatmanloon blijven, jij je Wajong uitkering blijft behouden.
In de meeste situaties is maatmanloon gewoon het minimumloon (lager kan niet, dus dat is veilig om mee te rekenen). Dat is nu in 2025; € 2245, ex vakantiegeld.
Dus je moet per jaar onder de 75% * €2245 * 12 maanden = € 20.000 bruto blijven. Anders ga je er financieel op achteruit.
Kijkende naar jouw situatie zit je nu dus safe: €3596,- (totale inkomsten) - € 2.096,05 (Garantiebedrag) = € €1499,-.
Die € 1499,- is lager dan 75% van het minimumloon (75% * € 2245) = € 1684.-
Een grote vraag is of UWV dit per maand of per jaar gaat oordelen. Ik weet zeker dat de meeste mensen bij het UWV dit niet weten. Je zou dit kunnen navragen bij https://www.raadenrespons.nl/
Mijn advies. De Wajong blijft altijd veranderen, straks hebben we weer een nieuw kabinet en gaat er weer iemand naar de Wajong kostenpost kijken, want die is gewoon gigantisch hoog. Het gaat er in de toekomst gewoon niet beter op worden. Ik begrijp heel goed dat dit een onrustig gevoel blijft geven.
Feit blijft wel dat het Garantiebedrag bij uitstek de allerbeste Wajong regeling is die je ooit gaat hebben, mits je inkomsten blijft houden en niet over de 75% drempel heen gaat. Je moet nu en in de toekomst de Wajong regels blijven volgen en zelf blijven rekenen wanneer je de risicozone gaat betreden en moet gaan opletten.
En veel kunnen ze er ook niet meer aan aanpassen lijkt het, je kunt nog wat gaan schuiven van regelingen (wajong gerechtigden naar bijstand sturen bijvoorbeeld) maar dat gaat niet veel opleveren.
TS zit daarnaast in een hele gunstige maar zeldzame overgangsregeling, hij hoeft er dus niet overin te zitten dat deze hem wordt ontnomen *
* mits aan de voorwaarden van deze regeling wordt voldaan, wat in TS's geval vooral zal betekenen dat hij niet 5 jaar aaneengesloten aan het werk moet zijn en niet langer dan een jaar werkloos.
In vino veritas, in aqua sanitas
Wajong gerechtigden horen niet in de bijstand. Net als de minder dan 35% arbeidsongeschikten niet in de bijstand horen, maar allemaal een UWV voorziening horen te krijgen. De bijstand is dan een poule van mensen die lichamelijk en geestelijk fit zijn.JohanNL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:13:
[...]
En veel kunnen ze er ook niet meer aan aanpassen lijkt het, je kunt nog wat gaan schuiven van regelingen (wajong gerechtigden naar bijstand sturen bijvoorbeeld) maar dat gaat niet veel opleveren.
Ja, maar ligt er natuurlijk aan welke kant we op gaan qua regering.Uhuruburu schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 17:49:
[...]
Wajong gerechtigden horen niet in de bijstand. Net als de minder dan 35% arbeidsongeschikten niet in de bijstand horen, maar allemaal een UWV voorziening horen te krijgen. De bijstand is dan een poule van mensen die lichamelijk en geestelijk fit zijn.
Als we verder de liberale kant op gaan, dan zie ik de Wajong nog wel helemaal verdwijnen.
Alleen degenen die al de Wajong-status hebben zullen deze niet zomaar verliezen, TS hoeft zich dus niet zo'n zorgen te maken.
[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 22-08-2025 18:03 ]
In vino veritas, in aqua sanitas
Dit topic is gesloten.