Ik ga even op dit topic reageren, al heb ik het niet volledig gelezen.
Zelf heb ik ook in de WAJONG gezeten. Waarschijnlijk dezelfde reden als de meeste hier: Autisme.
En enkel dit topic lezen krijg ik al hartkloppingen van. Daarom ben ik halverwegen gestopt. Al ben ik al 3 jaar niet meer afhankelijk van het UWV omdat ik uiteindelijk genoeg capaciteit bleek te hebben en geluk heb gehad met het vinden van de juiste omgeving.
Maar zelfs dan begint het angstzweet alweer zodra ik de eerste verhalen hoor. Wat een hel was dat.
Ik zat ook in de oude WAJONG. Waar je tegen de 800 euro boete kreeg als je ook maar een cent over de grens ging. Zo kregen wij bij het begin van corona een kleine bonus. Ik heb moeten smeken om die niet aan mij uit te keren omdat ik anders ontslag moest nemen.
Dat lesje had ik geleerd toen ik op een variabel urencontract stond. Omdat mijn urenformulier een week te laat verwerkt was, hadden ze de uren opgeteld bij de volgende maand. Voor de uitbetaling maakte het niet veel uit, m'n salaris kwam nooit precies op tijd en was nu een paar dagen later. Maar toen kwam de brief van het UWV. Ik was over de grens gegaan die maand en dus hebben ze me een stap terug gezet. Of ik even €800 terug wilde betalen. Volstrekt niet over te praten. Zelfs niet toen de werkgever die fout wilde rechtzetten. Hadden ze geen boodschap aan. Eerst betalen.
En de administratieve puinhoop daar is inmens. Ik heb drie maanden geen uitkering gehad, omdat een bureau wat mensen onder curatele heeft een verzoek had ingedient met een compleet andere naam maar mijn BSN nummer. Ik ben op het UWV kantoor geweest en ze hebben me zelfs die aanvraag laten zien! (Absurd!). En inderdaad, naam lijkte er niet eens op. Maar corrigeren heeft nog twee maanden gekost. Daar ging m'n kerst.
Ik ben gelukkig nooit terechtgekomen in de loondispensatie trein, maar wat een elende is dat! Op een gegeven moment begonnen de supermarkten er echt aan te trekken om zo veel mogelijk mensen vanuit het UWV te krijgen. Om ze een paar maanden bijna gratis te misbruiken en dan weer op straat te smijten.
En ik las ook: UWV maakt de regels niet. Nou of UWV de regels maakt. Ik kon mij destijds prima verdedigen en hoorbaar maken in tekst. Maar via de telefoon kon ik vrij weinig. Immers, een gesprek is veel minder voorspelbaar. Dus ik wilde per mail of brief of bericht (kon via de UWV site) communiceren. Ging een tijdje goed, totdat de WAJONG afdeling Amsterdam besloot dat iedereen maar telefonisch moest communiceren. Je stuurde ze een brief? Kwam er een telefoontje terug. Stuur ze expliciet verzoek om schriftelijk te antwoorden? Kwam er een reactie dat je ze kon bellen om hun besluit te horen en te bespreken. Ik heb ze één keer zo ver gekregen om bij hoge uitzondering en met toestemming van de leidinggevende! per e-mail te antwoorden. Maar dat was het.
Begrijp me niet verkeerd: de oude WAJONG heeft het voor mij mogelijk gemaakt om te groeien tot waar ik nu ben gekomen. Het is inmens belangrijk voor mij geweest en ik ben er dankbaar voor.
En ik wil ook niet zeggen dat de mensen van het UWV slecht zijn of slecht doen. Dat zijn ook maar extreem overwerkte mensen die ondanks een enorme bureaucratie proberen het beste te doen. Ik denk nog wel is terug aan de man die mij uitlegde dat hij mijn uitkering niet kon herstellen, al zag hij ook de compleet verkeerde naam, wist precies waar het mis was gegaan. Maar hij kon en mocht niets. Ik huilende omdat ik niet eens wist hoe ik de tram naar huis moest betalen. Hij greep in z'n broekzak en gaf me al het kleingeld wat hij had. Ik weet zeker dat als die man de mensen boven hem door het scherm had kunnen trekken om het geregeld te krijgen, hij het gedaan had.
Maar jesus wat is die regeling beschamend slecht opgezet. Wat is de informatie die je krijgt absurd slecht. Ik kreeg zwart op wit een berekening die volgens mij niet klopte. Ben 3 maanden bezig geweest om die kloppend te krijgen. En wat gebeurt er: Ze corrigeren de berekening en houden het te veel ontvangen bedrag in op de eerstkomende maand! Gelukkig wist ik het. Maar wat als ik vertrouwd had op hun berekening!? De helft van de berekeningen die je krijgt kloppen gewoon niet. En als je ze al kloppend krijgt, kunnen ze die 6 maanden later weer intrekken, weer fout doen en geld terugeisen. Dat is de enige afdeling die wel genoeg budget lijkt te hebben. De incasso afdeling.
De WAJONG was bedoeld om mensen gelijke kansen te geven. Maar keer op keer moet je om zoveel aanpassingen vragen binnen het bedrijf. Je mag geen bonus krijgen, geen extra uitkering voor een thuiswerkplek, exact de juiste codes moeten gebruikt worden voor vakantiegeld, geen bedrijfsuitjes want dat zien ze als inkomen, enz. enz. Geloof me, de HR afdeling kende me veel te goed. Maar dat kwam omdat ik wel de capaciteit had om de regels door te hebben en uiteindelijk uit de WAJONG te groeien.
Men was bang dat er misbruik gemaakt werd van de WAJONG. En dat zal zeker zo zijn. Maar ik ben absoluut niet jalours op mensen die in de WAJONG zitten. In de WAJONG zit je omdat je niet anders kunt. En de onzekerheid die ik hier zie? Het is duidelijk nog niet beter geworden. Ik ben even gaan zoeken of ik het kon vinden.
Want, 5 jaar gewerkt. Onafgebroken? Wat zijn de regels? Ik kan oprecht geen duidelijkheid vinden. Wat als ik ben opgeklommen van 2 uur per week in 2022 tot 32 uur nu? Pas 2 jaar boven die 75% grens. Welke jaren tellen mee?
Ik las hierboven dat een aantal mensen aannemen dat de jaren pas tellen vanaf 75% minimumloon. Maar zo ken ik het UWV niet. Ik lees: Al heb je 4 jaar €200 per maand verdient en ben je in maand 11 van jaar 5 door een bonus of wat dan ook boven minimumloon gaan verdienen, je raakt alles kwijt.
Zelfs dat past echter niet volledig. Want er staat 5 jaar gewerkt en ná die periode 75% minimumloon. Hoe kunnen ze dan op 1 januari de uitkering stopzetten? Het UWV weet pas maanden later wat je loon is geweest. Of gaan ze dat ook weer met hun eigen regeltjes schatten? Gemiddelde over de laatste 2 jaar ofzo? Ook daar is geen duidelijkheid over.
Laten we het nog even verder trekken. Want zoals ik het lees gaan ze na die 5 jaar
iedere maand checken of je meer dan 75% WML verdient!
Stel ik ben al jaren bezig mijzelf te bewijzen als een aanvulling voor de maatschapij op de enige manier die belangrijk lijkt voor de top van het UWV: Salaris. Ik werk al 7 jaar lang doorlopend. Ieder uur wat ik kan. Gelukkig krijg ik aanvullend een WAJONG uitkering, want leven met 50% WML lukt je niet. Daarmee kan ik bijna net zo leven als m'n collega's die wel 32 uur in de week werken. En het gaat steeds beter! Afgelopen maanden zit ik steevast op bijna 20 uur per week! Ik ben zo trots! En ik verdien al bijna een modaal uurtarief! Zo blij is men met mij! Ik denk dat als ik zo doorga, ik rond april volgend jaar de 25 uur ga aantikken. Dan verdien ik dus aan het einde van de maand bijna 100% WML!
Oh shit. Werk ik 5 jaar continu? Check.
En ben ik na 5 jaar en 4 maanden opeens boven 75% WML? Check.
Weg WAJONG, dus weg autotje. Moet ook gaan verhuizen. Dus meer dan 10 uur lukt me niet meer. weg vooruitgang. Weg inkomen.
Die Universitaire Master bul waar je zo hard voor gewerkt hebt gaat je dan niet redden.
Wedden dat dat exact is hoe ze deze regel gaan toepassen?
En wat als je een onderbreking hebt gehad? Ik weet oprecht niet hoe lang die onderbreking moet zijn. Een week? Een maand? Twee maanden? Een jaar? Is ziek zijn een onderbreking? Ik heb niet gewerkt, maar kreeg wel loon! (Nee, dat is het nooit geweest voor het UWV, vergeet het maar. Loon = werk). Kan het totaal niet vinden. In het verleden is bewezen dat het UWV die regel dan zelf
maakt. En meestal op een manier die zo veel mogelijk mensen pijn doet.
En dan zijn er nog zo veel situaties waar niet aan gedacht is. Je verdient 80% minimumloon, maar met WAJONG red je het in Amsterdam om een leven 'als ieder ander' te hebben. Thank god voor de verzorgingsstaat. Maar je zit nu wel al bijna 6 maanden in de ziektewet omdat je jezelf te ver gepusht hebt. Burn-out. Is je al is eerder gebeurt. Ben je toen ook overheen gekomen. Nu ook. Toch? Dus wat doe je? Ga je gokken dat het goed komt? En dus WAJONG kwijtraken. Of neem je ontslag zodat je de WAJONG kunt behouden.
Er is nog niets veranderd. Een rekenvoorbeeld of een aantal goed gekozen praktijkvoorbeelden zijn te veel. Nadenken over border cases zoals ziektewet lijkt er ook nu weer niet te zijn. Net als toen ik €800 moest terugbetalen. En ik ben zeker dat als je ze morgen belt, ze nog steeds hetzelfde zeggen: Ze mogen niet specifiek op jouw profiel voorspellingen doen. Enkel algemene uitspraken. Want de regels zijn te complex dus ze zouden een fout kunnen maken. Er is zo ontzettend veel onduidelijkheid!
[
Voor 20% gewijzigd door
Nijn op 20-07-2025 22:34
]