Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

Leuker kunnen ze het niet maken bij het UWV...

Sinds mijn 18e ontvang ik een Wajong-uitkering. Dat heb ik jarenlang vooral als een nadeel ervaren, want in mijn werkende leven ben ik meerdere keren ongelijkwaardig behandeld. Denk bijvoorbeeld aan twee maanden onbetaald proefwerken bij een grote supermarktketen, om vervolgens te worden ingezet tegen 40% van het minimumloon.

Uiteindelijk ben ik daarom ook weggegaan bij die keten. En eerlijk gezegd heeft me dat veel opgeleverd. Ik ging van 68% van het minimumloon naar een regulier minimumloon. Geen loondispensatie-constructies, maar gewoon netjes € 14,40 per uur. Daardoor heb ik flinke stappen gezet in mijn werkleven. Ik rij tegenwoordig zelfs in een leuke auto.

Sinds 2023 is mijn inkomen behoorlijk gestegen. Ik werk nu 24 uur per week en ontvang daarnaast nog een Wajong-uitkering op basis van het garantiebedrag. Zonder dat garantiebedrag zou ik nog maar € 528,32 per maand krijgen, maar dankzij mijn oude loonwaardebepaling (40% in 2021) ontvang ik nu € 2.096,05 bruto per maand aan Wajong. Tel daar mijn loon bij op, en ik kom op een bruto maandinkomen van ruim € 3.596.

Ons leven is daar ook op ingericht. We gaan regelmatig op vakantie, doen leuke dingen. Kortom, ik voel me eindelijk financieel stabiel.

Dat voordeel komt voort uit regels die mij in het verleden benadeelden. Ironisch genoeg krijg ik er nu wat voor terug. Vroeger vonden sommige werkgevers het nodig om te benadrukken dat ik “traag als dikke stront” zou zijn. Terwijl ik bij mijn huidige werkgever juist gewaardeerd word om mijn nauwkeurigheid en oog voor detail. Daar is het totaal geen probleem dat ik wat trager werk, zolang het maar goed gebeurt.
Einde Wajong-uitkering na vijf jaar werken?
Nu is er iets nieuws waar ik me oprecht zorgen over maak. Volgens het UWV wordt de Wajong-uitkering in de toekomst ( 1 januari 2026 ) stopgezet voor mensen die al vijf jaar werken én 75% van het wettelijk minimumloon verdienen. De gedachte daarachter is dat je dan zelf in staat zou moeten zijn om financieel rond te komen.

Maar is dat wel zo?

Ik heb in het verleden ook vijf jaar fulltime gewerkt. Tot ik uiteindelijk vastliep. De diagnose autisme volgde en sindsdien weet ik: 24 uur per week is mijn absolute limiet. Meer werkt averechts. Sinds ik parttime werk, houd ik het tenminste vol. In plaats van om de zoveel jaar weer thuis te zitten, werkloos en opgebrand.

Wat ik me nu afvraag: met “75% van het wettelijk minimumloon” bedoelen ze dan het maandinkomen bij een fulltime werkweek? Dus 75% van € 2.245,80? In mijn geval werk ik 24 uur per week (dat is 60% van 40 uur) en ik krijg minimumloon. Dan zou ik netto dus niet boven die grens uitkomen, toch? Of loop ik toch risico als ik structureel boven die 75% uitkom, ook al is het in deeltijd?

Voor mensen die dit wél treft, gaan de gevolgen hoe dan ook groot zijn. Stel je werkt 27 uur per week tegen minimumloon. Dan zit je al op 75% en zou je dus je Wajong-uitkering kunnen verliezen. Terwijl je door je beperking misschien helemaal niet kún werken op fulltime niveau.
Discussie: wat zijn de gevolgen voor werkende Wajongers?
Wie weet hier meer over? Hoe groot worden de gevolgen? En hoe wordt er precies gekeken naar dat percentage? Gaat het om het brutoloon per maand bij fulltime werk, of naar een deeltijd-gecorrigeerde berekening?

Ik snap dat het logisch is om geen dubbele inkomens te willen uitkeren aan mensen die inmiddels fulltime, zonder aanpassing, functioneren. Maar de meeste Wajongers zijn geen succesvolle ZZP’ers in de IT met € 5.000 per maand. Voor velen van ons is 24 tot 30 uur per week echt het maximum. Ook met aanpassingen.

Ben benieuwd naar jullie inzichten en of er mensen zijn die inmiddels daadwerkelijk zo’n brief van het UWV hebben ontvangen. Zelf heb ik gelukkig nog geen brief gekregen, dus ik ga er voor nu vanuit dat het mij niet treft. Al ben ik er eerlijk gezegd toch niet helemaal gerust op...

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:16
3600 euro bruto per maand voor maar 24 uur werken? Man, wat een salaris! Dat doe je echt goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
President schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:50:
3600 euro bruto per maand voor maar 24 uur werken? Man, wat een salaris! Dat doe je echt goed!
Ja, best goed eigenlijk :) Mijn vrouw werkt inmiddels ook weer, al is zij een tijd werkloos geweest. In die periode moesten we het dus doen met alleen mijn inkomen. Maar goed, met €1000 netto inclusief €130 aan reiskostenvergoeding red je het natuurlijk niet.

Werken doe ik vooral voor structuur in de dag. Ik vind het oprecht leuk werk, ook al worden er nog weleens denigrerende opmerkingen gemaakt als ik vertel dat ik in een supermarkt werk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Een duidelijke vraagstelling en de zorg lijkt me logisch!

Hier staan meer details, gelinkt vanuit jouw link: https://www.uwv.nl/nl/wajong/garantiebedrag

De andere items kun je beter zelf even lezen maar het lijkt jou te gaan om "Uw Wajong-uitkering stopt. Bijvoorbeeld omdat u minimaal 5 jaar achter elkaar werkt. En u 75% of meer van het maatmanloon verdient.". Wat is nou weer een "maatmanloon". Deze site poogt het uit te leggen, bij het UWV zelf zie ik hem zo snel niet terug:

https://leanz.nl/maatman/

Of het daarmee glashelder is betwijfel ik. Maar het lijkt te duiden op (75% van) het inkomen dat je verdiende voordat je (deels) arbeidsongeschikt werd verklaard. Echter, als dat op je 18e was, kan ik me daar weinig bij voorstellen. Dus, hoop ik dat er nog iemand langskomt die beter thuis is in deze materie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Ja, best goed eigenlijk :) Mijn vrouw werkt inmiddels ook weer, al is zij een tijd werkloos geweest. In die periode moesten we het dus doen met alleen mijn inkomen. Maar goed, met €1000 netto inclusief €130 aan reiskostenvergoeding red je het natuurlijk niet.

Werken doe ik vooral voor structuur in de dag. Ik vind het oprecht leuk werk, ook al worden er nog weleens denigrerende opmerkingen gemaakt als ik vertel dat ik in een supermarkt werk.
Klopt, gerekend naar een fulltime werkweek zit je op 5600-6000 bruto per maand... Daar zit ik als leerkracht niet op en zal ik als leerkracht ook niet op uitkomen, dus in dat opzicht ben ik wel jaloers op je.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Wilke
President schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:05:
Klopt, gerekend naar een fulltime werkweek zit je op 5600-6000 bruto per maand... Daar zit ik als leerkracht niet op en zal ik als leerkracht ook niet op uitkomen, dus in dat opzicht ben ik wel jaloers op je.
Voorstelbaar, maar een relativering is wel op zijn plaats denk ik. TS krijgt deze aanvulling omdat is vastgesteld dat een belasting van 40 uur niet mogelijk is. Die uitkeringen krijg je al heel lang bepaald niet cadeau, dus we mogen er van uitgaan dat artsen hebben vastgesteld dat dit echt terecht is. Je krijgt die alleen als die 24 uur werken een belasting vormt die vergelijkbaar is met wat anderen bij 40 uur ervaren.

Dus ja, omrekenen naar 40 uur geeft inderdaad een salaris dat de meesten hier niet halen, maar dat zal TS dus niet werkelijk kunnen doen en is ook niet de situatie. Overigens, indien toch vervalt ook deze uitkering, zoals we in dit topic kunnen lezen :)

Met dit salaris betaalt TS overigens via inkomstenbelasting ook zelf al deels mee aan het financieren van het bestaan van dit stelsel, voor wie dat relevant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
President schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:05:
[...]

Het punt is dat ik zelf niet in staat ben om fulltime te werken. Daarom maak ik me toch wel zorgen, omdat het niet helemaal duidelijk is of ze nu 75% van het wettelijk minimumloon per maand bedoelen. Dat zou eigenlijk logisch zijn, want dát verdien ik dus echt niet. Volgens mijn loonstrook werk ik met een deeltijdfactor van 60%.

Of bedoelen ze misschien het minimumloon per uur? Dat zou een stuk onlogisch zijn. Ik ben de afgelopen drie jaar namelijk drie keer van werkgever gewisseld. Dus ik ben niet vijf jaar onafgebroken in dienst geweest. Afgelopen maart was ik zelfs bewust twee weken werkloos, voordat ik bij mijn huidige werkgever begon.

Daarvoor werkte ik twaalf weken bij een franchisefiliaal van een supermarkt, waar ik helaas te maken kreeg met seksueel grensoverschrijdend gedrag van de leidinggevende. Het team waarin ik werkte bestond bovendien uit mensen die zich regelmatig racistisch uitlieten.. *knip* niet relevant. Maar het ergste was het gedrag van de leidinggevende, dat na mijn melding omsloeg in kleinerende opmerkingen. Ik heb dit schriftelijk per mail gemeld bij de ondernemer.

Het is dus allemaal niet makkelijk geweest. Het heeft me veel stress gekost om te komen waar ik nu ben. Het ironische is dat ik vroeger deze winkelketen juist zag als een supermarkt voor asocialen. Maar dat beeld bleek vooral met de stad (Kerkrade) te maken te hebben. Nu werk ik in een rustig filiaal, waar de prikkels meevallen. Andere autisten lopen misschien rond met een grote koptelefoon, maar ik werk daar gewoon zonder hulpmiddelen.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 19-07-2025 09:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
*knip* offtopic

[ Voor 92% gewijzigd door ZieMaar! op 19-07-2025 16:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:35
Met de huidige opzet van de Wajong is het niet gek dat ze nu ook deze regel toevoegen. Sinds 2015 kan je überhaupt geen nieuwe Wajong meer krijgen als je kan werken. De Wajong is nu echt bedoeld voor mensen met nul arbeidsvermogen en geen mogelijke verandering daarvan in de toekomst. Deze verandering was natuurlijk gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel, net zoals de nieuwe regel waar jij nu tegenaan loopt.

Of het eerlijk is, tja. Tegenover iedereen die nu geen Wajong krijgt omdat ze wel een beetje kunnen werken is het natuurlijk ook oneerlijk dat jij nog wel een oude Wajong hebt. Tegenwoordig zou je dan waarschijnlijk in de WIA belanden. Maar goed, jij kan er verder ook niks aan doen dat die regels veranderd zijn. :|

Bovenstaande vooral als een beetje context over het mogelijke waarom.
Wat betreft die 75%, ik zou denken dat het inderdaad is t.o.v. fulltime minimumloon werken aangezien fulltime vaak 'de standaard' is. Ik gok dat die 75% afgeleid is van het sociaal minimum, het 'standaard' minimumbedrag waarvan iemand rond zou moeten kunnen komen. Volgens mij boeit het ze overigens niet hoe je dat bij elkaar harkt (75% werken voor minimumloon of minder uren tegen een hoger uurloon). En of je nog meer kan werken dan dat maakt daarin ook niet uit.
Of het sociaal minimum misschien niet gewoon hoger zou moeten zijn, is een interessante andere discussie.

Voor jou is het in ieder geval gewoon vervelend, al is het alleen maar omdat dit allerlei zorgen opwerpt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 22:41:
Sinds 2023 is mijn inkomen behoorlijk gestegen. Ik werk nu 24 uur per week en ontvang daarnaast nog een Wajong-uitkering op basis van het garantiebedrag. Zonder dat garantiebedrag zou ik nog maar € 528,32 per maand krijgen, maar dankzij mijn oude loonwaardebepaling (40% in 2021) ontvang ik nu € 2.096,05 bruto per maand aan Wajong. Tel daar mijn loon bij op, en ik kom op een bruto maandinkomen van ruim € 3.596.
Ik zou me vooral afvragen of het UWV hierin de correcte berekening heeft gemaakt, het minimum loon is € 2.446,44 in 2025 onder 40 uur. 40% daarvan is echter maar 979 euro p/m. Of het UWV heeft niet met het minimum loon gerekend als uitgangspunt. Als je € 2.096,05 bruto onder 40% terugrekent naar 40 uur is dat 5240 euro bruto p/m als referentie loon.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
defiant schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 23:52:
[...]

Ik zou me vooral afvragen of het UWV hierin de correcte berekening heeft gemaakt, het minimum loon is € 2.446,44 in 2025 onder 40 uur. 40% daarvan is echter maar 979 euro p/m. Of het UWV heeft niet met het minimum loon gerekend als uitgangspunt. Als je € 2.096,05 bruto onder 40% terugrekent naar 40 uur is dat 5240 euro bruto p/m als referentie loon.
Die € 2.096,05 is mijn zogenoemde garantiebedrag. Dat wordt jaarlijks verhoogd, maar hoe het UWV dat precies berekent? Geen idee, dat snap ik zelf ook niet helemaal.

Ik had destijds een collega die in een vergelijkbare situatie zat: ook een Wajong-uitkering, werkte onder loondispensatie, en kreeg waarschijnlijk ook een garantiebedrag. Hij vertelde me dat hij er financieel op vooruitging door meer te werken. In eerste instantie geloofde ik dat niet, want voor mijn gevoel betekende meer werken gewoon: minder Wajong. En voor mensen zonder garantiebedrag is dat ook nog steeds zo.

Ik ben vrijwillig overgestapt naar de nieuwe Wajong. Voordat ik het garantiebedrag kreeg, werd je vanuit de nieuwe Wajong altijd zó aangevuld dat je minimaal het fulltime minimumloon verdiende. Bij de oude Wajong was dat niet het geval. Maar omdat ik toch wilde werken, zag ik geen problemen in die overstap.

Wat ik nu wel zeker weet: pas sinds januari 2023 verdien ik het minimum uurloon. Maar ik weet niet of het UWV bij hun beoordeling uitgaat van het minimum uurloon of maandloon. Als ze naar het uurloon kijken, zou dat kunnen betekenen dat ik in januari 2028 mijn Wajong-uitkering kwijtraak. Alleen: hoe bepalen ze dat precies?

Ik heb sinds drie maanden een nieuwe werkgever, maar de afgelopen jaren had ik geen aaneengesloten dienstverband(en). Tussen verschillende banen zat soms een korte periode van een paar dagen tot twee weken zonder werk, vaak gewoon tijdens een overstap van de ene werkgever naar de andere.

Als iemand weet hoe het UWV hiermee omgaat, of wanneer precies je Wajong wordt stopgezet bij langdurig minimumloon, hoor ik het graag.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 06:26:
[...]
.

Als iemand weet hoe het UWV hiermee omgaat, of wanneer precies je Wajong wordt stopgezet bij langdurig minimumloon, hoor ik het graag.
Ik denk dat je die vragen echt het beste bij het uwv kan neerleggen.

Maar, ben wel benieuwd: vind je niet dat je maandelijks vanuit de Wajong aangevuld zou moeten worden tot wat er bij jouw functie/werkzaamheden hoort met een 40-urig contract?

Want nu verdien jij meer dan een collega die fulltime werkt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57

Honesty

kattenneus!

Ik gun het je van harte maar kan het niet zo zijn dat uwv een fout heeft gemaakt? Ik dacht inderdaad zo was dat uwv aanvult tot minimumloon en nu lijkt het erop dat je dubbel krijgt.

Festina lente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:31
Dat 'dubbele krijgen' lijkt vanuit deze uitzonderlijke regeling te komen: https://www.uwv.nl/nl/wajong/garantiebedrag

En daar staat ook gelijk hetgeen over die 5 jaar: ' Bijvoorbeeld omdat u minimaal 5 jaar achter elkaar werkt. En u 75% of meer van het maatmanloon verdient. '

Vragen aan het UWV wat je ' maatmanloon ' is, dit zou een theoretisch bedrag moeten zijn in het geval je níét arbeidsongeschikt zou zijn geweest, zover ik het begrijp.
Zit er dik in dat je hier onder zit, omdat jouw inkomsten vooral uit regelingen lijken te komen omdat je de wajong-status wél hebt.
Wat ' 5 jaar achter elkaar werkt ' volgens het UWV is kun je ook vragen.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:45
President schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Maar, ben wel benieuwd: vind je niet dat je maandelijks vanuit de Wajong aangevuld zou moeten worden tot wat er bij jouw functie/werkzaamheden hoort met een 40-urig contract?
In feite moet je bij mensen met een arbeidsbeperking het denken in full/parttime loslaten. Iedereen heeft andere klachten, die de ene keer resulteren in sneller moe/overprikkeld zijn en de andere keer in het minder goed/snel kunnen uitvoeren van de taken of een combi.

Volgens mij houdt het UWV hier bij keuringen (in ieder geval voor WIA) rekening mee door de conclusies van de keuringsarts te laten vertalen naar een lijst met referentie beroepen (de beruchte loempiavouwer). Het verschil in salaris tussen je oude baan en de fictieve functie is dan wat aangevuld moet worden en om volledig gere-integreerd te zijn moet je dus een nieuwe baan vinden met het salaris van het referentieberoep. Uren dat je werkt is niet belangrijk, wel het salaris wat je zelf moet kunnen verdienen.

Voordeel hiervan is dat er voor de werknemer zelf ruimte blijft om zijn loopbaan in te vullen. Ik zit zelf in de WIA en kan in mijn vakgebied inhoudelijk hoog functioneren, echter lang niet een volledige werkdag. Ik werk nu parttime, met wat privileges (geen overwerk, in overleg specifieke klus weigeren). Als UWV zou focussen op aantal gewerkte uren, zou ik dus voor hetzelfde salarissen meer uren op een veel lager niveau moeten gaan maken. Nu heb ik zelf een leukere baan, mijn werkgever een in de huidige markt schaarse kracht en voor het UWV maakt het geen cent verschil.

[ Voor 4% gewijzigd door Sempy op 19-07-2025 11:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:48
Ik woon o.a. om dit soort dingen in een huis die ik zou kunnen betalen met alleen een uitkering indien noodzakelijk. na 7 jaar met loondispensatie te hebben gewerkt voor wat neer kwam op 100 euro extra bovenop de uitkering voor 32 uur werken (waarbij ik me de hele tijd moet druk moest maken dat ik toch echt geen bekeuring zou rijden) omdat ik dan een maand voor niets zou hebben gewerkt krijg ik nu de laatste jaren wel volledig betaald, en heb ik uiteindelijk opgeschaald naar 36 uur werken in dezelfde baan.

Ik heb nog wel recht op wajong maar krijg het niet meer omdat ik (veel) meer verdien dan de uitkering. Dat vind ik prima. Hoe minder gezeur met instanties hoe beter. Ik ben blij dat ze er zijn maar als ik er niets mee hoef vind ik dat beter. Ik ben nooit overstapt naar de nieuwe wajong omdat dat voor de korte termijn misschien wel iets zou opleveren maar voor de lange termijn alleen maar nadelig zou kunnen werken of als ik toch uit zou vallen of van baan moet gaan wisselen wat problemen zou geven. Loondispensatie zou op zich een goede regeling kunnen zijn als je dan ook net zoveel kon verdienen als je collega.
Ik ben mijn leidinggevende die de loondispensatie niet heeft verlengt wel dankbaar, ging er gelijk 2 of 300 euro euro op vooruit destijds.

Ik moet wel zeggen dat ik sociaal gezien in mijn vrije tijd zo ongeveer niets heb en het zo goed als niet lukt contacten op te bouwen of onderhouden, dat is meestal te vermoeiend en ingewikkeld naast het werk. Op vakantie gaan heb ik ook al sinds 2009 niet meer gedaan om dezelfde reden.
Op het werk overigens wel als ik er tijd voor heb.

Zolang je maar je formulieren invult bij elke 2 euro die je meer krijgt of meer of minder bent gaan werken(weet niet of dat nog moet vandaag de dag) moet het in ieder geval goed zijn.

edit: ik zie nu dat het gaat om: "het recht op een Wajong-uitkering" dus ik vermoed dat ik er uit wordt gegooid nu per 1-1-2026. naja hopen dat het goed blijft gaan dan maar.

[ Voor 4% gewijzigd door bastian433 op 19-07-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:47

Duinkonijn

Huh?

Als je “maar” 24 uur kan werken , dan zou ik er voor kiezen om die overige 16 uur je af te laten keuren.

Dat scheelt al iets.

Misschien iets om aan je keuringsarts/contact persoon te vragen.

Het UWV in is mijn ogen, vaak correct.

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duinkonijn schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 12:31:
Als je “maar” 24 uur kan werken , dan zou ik er voor kiezen om die overige 16 uur je af te laten keuren.

Dat scheelt al iets.

Misschien iets om aan je keuringsarts/contact persoon te vragen.

Het UWV in is mijn ogen, vaak correct.
Feitelijk ben ik al afgekeurd, alleen het UWV blijft telkens nieuwe regels verzinnen. Zo kregen veel Wajongers ineens 'arbeidsvermogen', waardoor hun uitkering omlaagging van 75% naar 70% van het minimumloon.

Ikzelf en velen met mij hebben nooit een keuringsarts gezien nadat de Wajong werd toegekend. Dat het nu goed gaat met parttime werken betekent niet dat het risico op uitval verdwenen is. Juist daarom zie ik de Wajong liever als een vangnet dat behouden blijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jannus66
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:55
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Feitelijk ben ik al afgekeurd, alleen het UWV blijft telkens nieuwe regels verzinnen. Zo kregen veel Wajongers ineens 'arbeidsvermogen', waardoor hun uitkering omlaagging van 75% naar 70% van het minimumloon.

Ikzelf en velen met mij hebben nooit een keuringsarts gezien nadat de Wajong werd toegekend. Dat het nu goed gaat met parttime werken betekent niet dat het risico op uitval verdwenen is. Juist daarom zie ik de Wajong liever als een vangnet dat behouden blijft.
Het UWV verzint geen nieuwe regels, dat doet de wetgever, de overheid.
Het UWV is een uitvoerende instantie, het voert de regels uit en controleert daarop.

Best is je vragen te stellen aan jouw casemanager /arbeidsdeskundige bij jouw UWV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Nouja het is niet het UWV die dat bepaalt, het is de regering en het UWV voert dat uiteindelijk uit.
Dat is dus ook wel altijd een risico; afhankelijk van wat voor regering er zit blijven dit soort regelingen van kracht, worden ze versoberd of zelfs helemaal afgeschaft.
Wellicht heb je ook wel geluk en blijven ze er van af, omdat er denk ik maar heel weinig gebruik maken van dat garantiebedrag.
Houd alleen rekening met de regels, niet enkel 5 jaar aaneengesloten werken kan je je garantiebedrag en wajong kosten, maar ook bij een jaar níét werken vervalt dat garantiebedrag zover ik het begrijp.
Op papier zijn al deze regelingen en uitkeringen dus ' gratis geld ' of tenminste mooie cadeautjes, maar in de werkelijkheid moet je dus wel door allemaal hoepels springen en er wat voor doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JohanNL schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 13:32:
[...]
Maar ook bij een jaar níét werken vervalt dat garantiebedrag zover ik het begrijp.
Klopt, en dat zorgt voor enorm veel stress wanneer je, zoals ik, in een onveilige werksituatie terechtkomt. Ik ben dankbaar dat ik dankzij doorzettingsvermogen en hulp van AI (bijvoorbeeld bij het opstellen van sollicitatiebrieven en het beantwoorden van e-mails) toch mijn weg weet te vinden. Heel eerlijk? Zonder hulpmiddelen, in welke vorm dan ook, zou ik niet in staat zijn om mee te draaien in deze maatschappij.

Ik heb zelfs vrijwillig aan Tweakers gevraagd om mij de toegang tot AWM te ontzeggen. Ik merkte dat er in mijn reactie geknipt werd omdat ik per ongeluk een politieke partij noemde. Begrijpelijk hoor, regels zijn regels. Zo snap ik ook best dat het UWV de uitvoerende instantie is, maar feit blijft dat zij wel bepalen of iemand ‘arbeidsongeschikt’ is of niet, bij wijze van spreken.

Een vrijwillige herkeuring of iets in die richting? Net als @bastian433 heb ik de ervaring dat geen contact met het UWV soms het beste contact is. Ondanks dat er zeker aardige mensen werken, maken eerdere ervaringen me terughoudend. Zo stelde een van mijn vorige werkgevers dat jobcoaching ook mogelijk zou zijn zonder loondispensatie. Daar stond ik dus open voor.

Vervolgens werd er iemand van een re-integratiebedrijf uitgenodigd om dit traject op te starten. Met dat re-integratiebedrijf heb ik in het verleden negatieve ervaringen gehad, die ik uiteraard niet vergeten was. Hoe vriendelijk het gesprek ook was wanneer het over luchtige zaken ging, de inhoud gaf me weinig vertrouwen.

Tijdens het gesprek met mijn werkgever noemde deze mevrouw toch het woord ‘loondispensatie’. En ik weet dondersgoed wat dat inhoudt: betaald worden onder het minimumloon, met grote gevolgen voor onder andere je pensioenopbouw. Dat zei ik toen ook, maar men verzekerde me dat dit niet het geval zou zijn. Gelukkig kun je loondispensatie niet toepassen wanneer iemands contract nog maar drie maanden loopt. Maar ik ging direct in de verdedigende houding, want werken onder het minimumloon laat ik mij niet meer gebeuren.

Kijk, ik heb recht op ondersteuning. Maar ik ben ook van mening dat iedereen recht heeft op een gelijkwaardige behandeling. Mijn vertrouwen in de overheid is echter beperkt, zeker als je ziet wat er van bepaalde regelingen terechtkomt. Dat latere generaties nauwelijks nog aanspraak kunnen maken op een Wajong-uitkering, is niet mijn schuld. Sommige generaties hebben nu eenmaal meer geluk dan andere.

Maar ik ben wel van mening dat veel mensen in de huidige situatie onnodig veel leed wordt aangedaan, bijvoorbeeld doordat ze afhankelijk worden gemaakt van de bijstand, met alle stress en druk van dien om werk te moeten vinden. Terwijl je misschien helemaal (nog) niet in staat bent om te werken zonder de juiste ondersteuning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Sinds mijn 18e ontvang ik een Wajong-uitkering. Dat heb ik jarenlang vooral als een nadeel ervaren, want in mijn werkende leven ben ik meerdere keren ongelijkwaardig behandeld. Denk bijvoorbeeld aan twee maanden onbetaald proefwerken bij een grote supermarktketen, om vervolgens te worden ingezet tegen 40% van het minimumloon.

Uiteindelijk ben ik daarom ook weggegaan bij die keten. En eerlijk gezegd heeft me dat veel opgeleverd. Ik ging van 68% van het minimumloon naar een regulier minimumloon. Geen loondispensatie-constructies, maar gewoon netjes € 14,40 per uur. Daardoor heb ik flinke stappen gezet in mijn werkleven. Ik rij tegenwoordig zelfs in een leuke auto.

Ons leven is daar ook op ingericht. We gaan regelmatig op vakantie, doen leuke dingen. Kortom, ik voel me eindelijk financieel stabiel.

Dat voordeel komt voort uit regels die mij in het verleden benadeelden. Ironisch genoeg krijg ik er nu wat voor terug. Vroeger vonden sommige werkgevers het nodig om te benadrukken dat ik “traag als dikke stront” zou zijn. Terwijl ik bij mijn huidige werkgever juist gewaardeerd word om mijn nauwkeurigheid en oog voor detail. Daar is het totaal geen probleem dat ik wat trager werk, zolang het maar goed gebeurt.
Einde Wajong-uitkering na vijf jaar werken?
Nu is er iets nieuws waar ik me oprecht zorgen over maak. Volgens het UWV wordt de Wajong-uitkering in de toekomst ( 1 januari 2026 ) stopgezet voor mensen die al vijf jaar werken én 75% van het wettelijk minimumloon verdienen. De gedachte daarachter is dat je dan zelf in staat zou moeten zijn om financieel rond te komen.

Maar is dat wel zo?

Ik heb in het verleden ook vijf jaar fulltime gewerkt. Tot ik uiteindelijk vastliep. De diagnose autisme volgde en sindsdien weet ik: 24 uur per week is mijn absolute limiet. Meer werkt averechts. Sinds ik parttime werk, houd ik het tenminste vol. In plaats van om de zoveel jaar weer thuis te zitten, werkloos en opgebrand.

Wat ik me nu afvraag: met “75% van het wettelijk minimumloon” bedoelen ze dan het maandinkomen bij een fulltime werkweek? Dus 75% van € 2.245,80? In mijn geval werk ik 24 uur per week (dat is 60% van 40 uur) en ik krijg minimumloon. Dan zou ik netto dus niet boven die grens uitkomen, toch? Of loop ik toch risico als ik structureel boven die 75% uitkom, ook al is het in deeltijd?

Voor mensen die dit wél treft, gaan de gevolgen hoe dan ook groot zijn. Stel je werkt 27 uur per week tegen minimumloon. Dan zit je al op 75% en zou je dus je Wajong-uitkering kunnen verliezen. Terwijl je door je beperking misschien helemaal niet kún werken op fulltime niveau.
Discussie: wat zijn de gevolgen voor werkende Wajongers?
Wie weet hier meer over? Hoe groot worden de gevolgen? En hoe wordt er precies gekeken naar dat percentage? Gaat het om het brutoloon per maand bij fulltime werk, of naar een deeltijd-gecorrigeerde berekening?

Ik snap dat het logisch is om geen dubbele inkomens te willen uitkeren aan mensen die inmiddels fulltime, zonder aanpassing, functioneren. Maar de meeste Wajongers zijn geen succesvolle ZZP’ers in de IT met € 5.000 per maand. Voor velen van ons is 24 tot 30 uur per week echt het maximum. Ook met aanpassingen.

Ben benieuwd naar jullie inzichten en of er mensen zijn die inmiddels daadwerkelijk zo’n brief van het UWV hebben ontvangen. Zelf heb ik gelukkig nog geen brief gekregen, dus ik ga er voor nu vanuit dat het mij niet treft. Al ben ik er eerlijk gezegd toch niet helemaal gerust op...
*knip* hier heeft TS niets aan.

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 19-07-2025 16:30 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:39
Valt vrijwilligerswerk hier ook onder? En kan ik ergens zien of ik recht heb op dat garantiebedrag?

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• remielowik
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:51
Weet je zeker dat je bedrag überhaupt klopt? 3,6k is boven modaal, het doel van de regeling is volgens mij 75% van minimum loon dus ver daaronder. Ik zou zelf bang zijn dat je in een toeslagenschandaal 3.0 uitkomt waar je straks alles wat te veel is moet terugbetalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
President schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 10:45:
[...]

Ik denk dat je die vragen echt het beste bij het uwv kan neerleggen.
Ja, dat kan ik inderdaad t.z.t. wel doen. Ik heb ook uit eigen initiatief het UWV ingelicht over de situatie bij mijn vorige werkgever. Ik stuur dan gewoon een berichtje via Werk.nl; dat komt uiteindelijk terecht bij de arbeidsdeskundige.

Want nu verdien jij meer dan een collega die fulltime werkt?
Wat ik ervan vind, is misschien niet het belangrijkste, maar laat ik de vraag eens omdraaien. We betalen allemaal via belastingen mee aan het UWV, dat valt immers onder de zogenaamde volksverzekeringen en werknemersverzekeringen.

Stel je het volgende hypothetische scenario voor: je verdient € 5.000 per maand en wordt door een onverlaat van de weg gereden. Je raakt blijvend arbeidsongeschikt en komt daardoor in de IVA terecht. Ik heb dit met behulp van AI even inzichtelijk proberen te maken (dus het kan niet 100% accuraat zijn, het is puur ter illustratie).

Als je € 60.000 per jaar verdiende, kom je uit op de maximale WIA-uitkering van circa € 48.400 per jaar, wat neerkomt op ongeveer € 3.025 bruto per maand. Is dat eerlijk? Alleen omdat iemand meer verdiende, krijgt diegene jarenlang een veel hogere uitkering van het UWV bij blijvende arbeidsongeschiktheid.

Waarom ik de vraag bewust terugkaats? Soms lijkt het alsof mensen jaloers zijn op mijn situatie, terwijl ik juist beperkt ben door mijn ontwikkelingsstoornis. Door het huidige beleid van het UWV, dat puur uitvoerend is maar werkt binnen de kaders van de wet, kreeg ik ooit een garantiebedrag gebaseerd op een netto maandloon van € 200 à € 300. Dit is puur volgens de regels van het UWV gegaan en dat garantiebedrag was een momentopname. Wat ook nadelig had kunnen uitpakken...

Dus als je deze discussie voert, zou je de vraag ook anders kunnen stellen: waarom wordt er überhaupt onderscheid gemaakt op basis van het eerdere inkomen? Of je nu arts bent of vakkenvuller, waarom krijgt niet iedereen die werkloos of arbeidsongeschikt raakt gewoon maximaal 75% van het minimumloon? Gelijke rechten voor iedereen, ongeacht het salaris van vóór de uitval.

Persoonlijke noot / achtergrond:

Vroeger bleek bijvoorbeeld een hovenier die via de sociale werkplaats in de groenvoorziening werkte, soms zelfs beter betaald te worden dan een hovenier die daar jarenlang een opleiding voor had gevolgd. Ik kom uit een regio waar de sluiting van de mijnen veel sociale ellende heeft veroorzaakt. Dat werkt nog steeds door van generatie op generatie.

Mijn vader zei vroeger altijd: "Wees blij dat je bij de sociale werkplaats mag werken." Maar dat beloofde goede inkomen, dat de oude garde ondanks hun beperkingen zou krijgen? Daar heb ik zelf nooit iets van gemerkt, laat staan van geprofiteerd.

Tegelijkertijd moet ik eerlijk zijn: ik was daar niet op mijn plaats. De passende ondersteuning voor mensen zoals ik, met een ontwikkelingsstoornis, ontbrak helaas. Ik functioneer juist het beste in een gewone werkomgeving waar ik mijn eigen gang kan gaan, zonder constante tijdsdruk en zonder dat ik in een strak keurslijf word gedrukt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheezborger
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:59
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:44:
[...]

Wat ik ervan vind, is misschien niet het belangrijkste, maar laat ik de vraag eens omdraaien. We betalen allemaal via belastingen mee aan het UWV, dat valt immers onder de zogenaamde volksverzekeringen.

Stel je het volgende hypothetische scenario voor: je verdient € 5.000 per maand en wordt door een onverlaat van de weg gereden. Je raakt blijvend arbeidsongeschikt en komt daardoor in de IVA terecht. Ik heb dit met behulp van AI even inzichtelijk proberen te maken (dus het kan niet 100% accuraat zijn, het is puur ter illustratie).

Als je € 60.000 per jaar verdiende, kom je uit op de maximale WIA-uitkering van circa € 48.400 per jaar, wat neerkomt op ongeveer € 3.025 bruto per maand. Is dat eerlijk? Alleen omdat iemand meer verdiende, krijgt diegene jarenlang een veel hogere uitkering van het UWV bij blijvende arbeidsongeschiktheid.

Waarom ik de vraag bewust terugkaats? Soms lijkt het alsof mensen jaloers zijn op mijn situatie, terwijl ik juist beperkt ben door mijn ontwikkelingsstoornis. Door het huidige beleid van het UWV, dat puur uitvoerend is maar werkt binnen de kaders van de wet, kreeg ik ooit een garantiebedrag gebaseerd op een netto maandloon van € 200 à € 300. Dit is puur volgens de regels van het UWV gegaan en dat garantiebedrag was een momentopname. Wat ook nadelig had kunnen uitpakken...

Dus als je deze discussie voert, zou je de vraag ook anders kunnen stellen: waarom wordt er überhaupt onderscheid gemaakt op basis van het eerdere inkomen? Of je nu arts bent of vakkenvuller, waarom krijgt niet iedereen die werkloos of arbeidsongeschikt raakt gewoon maximaal 75% van het minimumloon? Gelijke rechten voor iedereen, ongeacht het salaris van vóór de uitval.

Persoonlijke noot / achtergrond:

Vroeger bleek bijvoorbeeld een hovenier die via de sociale werkplaats in de groenvoorziening werkte, soms zelfs beter betaald te worden dan een hovenier die daar jarenlang een opleiding voor had gevolgd. Ik kom uit een regio waar de sluiting van de mijnen veel sociale ellende heeft veroorzaakt. Dat werkt nog steeds door van generatie op generatie.

Mijn vader zei vroeger altijd: "Wees blij dat je bij de sociale werkplaats mag werken." Maar dat beloofde goede inkomen, dat de oude garde ondanks hun beperkingen zou krijgen? Daar heb ik zelf nooit iets van gemerkt, laat staan van geprofiteerd.

Tegelijkertijd moet ik eerlijk zijn: ik was daar niet op mijn plaats. De passende ondersteuning voor mensen zoals ik, met een ontwikkelingsstoornis, ontbrak helaas. Ik functioneer juist het beste in een gewone werkomgeving waar ik mijn eigen gang kan gaan, zonder constante tijdsdruk en zonder dat ik in een strak keurslijf word gedrukt.
Ik vind dat je je niet hoeft te verantwoorden hoor. Als er een bepaalde regeling is vanuit een uitvoeringsinstantie waar jij onder valt en beter van wordt, dan ben je gek als je er geen gebruik van maakt natuurlijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22
*knip* wat je van regelingen vindt, is hier niet relevant

[ Voor 86% gewijzigd door ZieMaar! op 19-07-2025 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 12:36
Cheezborger schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 16:00:
[...]
Ik vind dat je je niet hoeft te verantwoorden hoor. Als er een bepaalde regeling is vanuit een uitvoeringsinstantie waar jij onder valt en beter van wordt, dan ben je gek als je er geen gebruik van maakt natuurlijk. :)
De truuk is dus om er geen gebruik van te maken, dat vervolgens op te voeren als psychische stoornis en daarna dubbel cashen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weca
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:46
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 06:26:
[...]

Die € 2.096,05 is mijn zogenoemde garantiebedrag. Dat wordt jaarlijks verhoogd, maar hoe het UWV dat precies berekent? Geen idee, dat snap ik zelf ook niet helemaal.
21,75 (aantal werkbare dagen per maand) X een (garantie)gedrag
Dit staat in een eerdere brief, zie https://www.uwv.nl/nl/wajong/garantiebedrag
Dit bedrag is verhoogd, met de percentages van verhoging minimumloon.

Edit/toevoeging:
In oktober volgt een brief van uwv toegespitst op je persoonlijke situatie.

Ik begreep dat als je, o.a. Jobcoaching hebt lopen (via uwv), dat de 5 jaren termijn niet van toepassing is en de wajong niet zou wegvallen.

[ Voor 19% gewijzigd door weca op 19-07-2025 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
weca schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 18:34:
[...]
Ik begreep dat als je, o.a. Jobcoaching hebt lopen (via uwv), dat de 5 jaren termijn niet van toepassing is en de wajong niet zou wegvallen.
Als ik het goed begrijp op basis van de pagina die jij eerder deelde, dan stopt je Wajong-uitkering wanneer je minimaal vijf jaar achter elkaar werkt én in die periode 75% of meer van het maatmanloon verdient.

Dat "maatmanloon" blijft toch een vaag begrip. Maar eerlijk gezegd: de kans dat je in mijn functie als Medewerker Goederenverwerking (loonschaal B-0) veel meer dan het minimumloon gaat verdienen, acht ik klein. Tegen de tijd dat je een trede omhoog gaat, is het minimumloon die trede waarschijnlijk al voorbijgestreefd...
Uw Wajong-uitkering stopt. Bijvoorbeeld omdat u minimaal 5 jaar achter elkaar werkt. En u 75% of meer van het maatmanloon verdient.
Ik denk dat dit vast al eerder is genoemd, maar het gaat soms zo snel met de reacties dat het lastig bij te houden is. Zelf krijg ik op dit moment ongeveer 60% van wat een fulltime Medewerker Goederenverwerking zou verdienen. Dus heel eerlijk? Ik denk dat ik de dans voorlopig ontspring. Had ik echter een paar uur meer gewerkt, dan zat ik mogelijk wél tegen die 75% aan.

Je zult straks zien dat met deze nieuwe regel Wajongers bewust parttime blijven werken. Ook als ze eigenlijk best 75% zouden willen werken qua belastbaarheid. Want zodra ze richting die grens gaan, lopen ze het risico hun Wajong-uitkering kwijt te raken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:22:
[...]
is. Zelf krijg ik op dit moment ongeveer 60% van wat een fulltime Medewerker Goederenverwerking zou verdienen. Dus heel eerlijk? Ik denk dat ik de dans voorlopig ontspring. Had ik echter een paar uur meer gewerkt, dan zat ik mogelijk wél tegen die 75% aan.
Je 3600 euro bruto is 60% van wat een fulltimer verdient? Die verdient 6000 euro bruto per maand als medewerker goederen verwerking?

Welke supermarkt is dat? Want dan ga ik daar wel solliciteren

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
President schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:27:
[...]

Je 3600 euro bruto is 60% van wat een fulltimer verdient? Die verdient 6000 euro bruto per maand als medewerker goederen verwerking?

Welke supermarkt is dat? Want dan ga ik daar wel solliciteren
Even ter verduidelijking: de € 3600 waar ik het over had, is mijn totale bruto maandinkomen, inclusief Wajong. Voor het UWV telt echter alleen wat ik uit werk verdien als inkomen. In mijn geval is dat bruto € 1380,82 per vier weken uit mijn baan in de supermarkt.

En mocht je het leuk vinden: je bent van harte welkom om bij ons te komen werken. Het is hartstikke gezellig in de supermarkt, zeker op de plek waar ik werk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

Ik hoop dat je wel begrijpt waarom sommige mensen jaloers zijn.
Je verdient modaal, dat is dus meer dan 50% van alle Nederlandse mensen die fulltime werken.
Dat is inclusief mensen met 20-30 jaar werkervaring en dure+lange opleidingen.

Dat je dat krijgt als onderdeel van een sociaal vangnet is natuurlijk best een beetje pijnlijk, dat vangnet is er niet perse om iedereen dezelfde luxe levensstijl te geven.

Ik dacht zelf altijd dat de Wajong een aanvulling was tot een x bedrag? En als je meer ging verdienen dat je dan minder Wajong krijgt? Dat zal ik toen wel verkeerd hebben begrepen, want Wajong tot modaal inkomen lijkt me niet de norm.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weca
@dragonhaertt de wajong bestaat in sommige gevallen uit een garantiebedrag en anderzijds het uitkeringsbedrag. De hoogste van die 2 krijg je dan uitbetaald.

Er is rond de 2e helft van 2020 naar wajongers een brief gestuurd, waarin de verandering rondom stoppen van recht op uitkering is aangekondigd. Echter werd in die brief benoemd, dat een en anders nog onduidelijk was (nu mijn uitzichten nu, waren veranderingen en voorwaarden volgens mij wel al duidelijk, maar niet benoemd in die brief). Nadien is er nooit follow-up op gekomen, met uitwerking van voorwaarden en veranderingen, ik heb daar nooit een brief over ontvangen, wel dus de aankondiging met onduidelijkheden in 2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• weca
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Als ik het goed begrijp op basis van de pagina die jij eerder deelde, dan stopt je Wajong-uitkering wanneer je minimaal vijf jaar achter elkaar werkt én in die periode 75% of meer van het maatmanloon verdient.

Dat "maatmanloon" blijft toch een vaag begrip. Maar eerlijk gezegd: de kans dat je in mijn functie als Medewerker Goederenverwerking (loonschaal B-0) veel meer dan het minimumloon gaat verdienen, acht ik klein. Tegen de tijd dat je een trede omhoog gaat, is het minimumloon die trede waarschijnlijk al voorbijgestreefd...

[...]

Ik denk dat dit vast al eerder is genoemd, maar het gaat soms zo snel met de reacties dat het lastig bij te houden is. Zelf krijg ik op dit moment ongeveer 60% van wat een fulltime Medewerker Goederenverwerking zou verdienen. Dus heel eerlijk? Ik denk dat ik de dans voorlopig ontspring. Had ik echter een paar uur meer gewerkt, dan zat ik mogelijk wél tegen die 75% aan.

Je zult straks zien dat met deze nieuwe regel Wajongers bewust parttime blijven werken. Ook als ze eigenlijk best 75% zouden willen werken qua belastbaarheid. Want zodra ze richting die grens gaan, lopen ze het risico hun Wajong-uitkering kwijt te raken.
Eens dat maatmanloon een vaag begrip is. Die mening deel ik. In de recente aankondiging staat dit ook benoemd met "meestal" het minimumloon. Dit impliceert: niet altijd. Dan heb ik de vraag: wat zijn dan de uitzonderingen? Wat als het niet het minimumloon betreft.

Zulke brieven roepen meer vragen op en geven meer onzekerheid dan duidelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wilke
dragonhaertt schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:23:
Je verdient modaal, dat is dus meer dan 50% van alle Nederlandse mensen die fulltime werken.
Dat klopt niet. Modaal is het vaakst voorkomende inkomen, wat weinig zegt over welk percentage mensen meer of minder verdienen. Hetzelfde geldt voor het gemiddelde inkomen, wat sterk beïnvloed wordt door een kleine groep die extreem veel verdient.

Hoe *niet* normaal verdeeld dergelijke grafieken kunnen lopen, afhankelijk van precies welke je bekijkt, kun je bv. hier zien:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling

Verder lijkt TS deel van een kleine groep mensen (ik lees bij het UWV enkele duizenden) die geluk heeft met een overgangsregeling. Dat kun je eens hebben, maar is niet relevant op de schaal van Nederland.

Jaloezie is verder trouwens best begrijpelijk, maar zie de eerdere posts erover bovenin dit topic.

Als je je trouwens wilt opwinden over het belastingstelsel in Nederland kan ik dit topic aanbevelen:

Het (on)bestaan van het middeninkomen

Maar dat heeft niets met de vraag van TS te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Hier is nog een rekentool: https://www.uwv.nl/nl/wajong/hoogte-wajong

Even snel ingevuld met het bruto inkomen, wel arbeidsvermogen en 40% arbeidsvermogen en kom op meer dan €3750 bruto uit.
Er staat dus ook bij dat dit nog exclusief het garantiebedrag is.
Blijkt dus wellicht weer totaal anders in elkaar te zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luisterniet
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 09-09 12:33
JohanNL schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 22:27:
Hier is nog een rekentool: https://www.uwv.nl/nl/wajong/hoogte-wajong

Even snel ingevuld met het bruto inkomen, wel arbeidsvermogen en 40% arbeidsvermogen en kom op meer dan €3750 bruto uit.
Er staat dus ook bij dat dit nog exclusief het garantiebedrag is.
Blijkt dus wellicht weer totaal anders in elkaar te zitten.
Ja maar hij krijgt een hele hoge uitkering omdat hij een garantiebedrag heeft van toen die loondispensatie had en dat heeft hij nu niet meer. Eigenlijk hoort dat niet, maar het klopt wel (denk ik)

Hij heeft heel veel geluk, want andere wajongers zouden een inkomen hebben van rond de 2000 ipv 3600. En als hij zich echt druk maakt kan die gewoon 12 uur per week gaan werken en alsnog 3k harken.

Ik snap niet waar die zich druk om maakt. Zijn uitkering is uberhaupt hoger dan wat een andere wajonger in totaal aan inkomen heeft als die 24 uur werkt naast uitkering. Dan heeft hij ook nog loon erbij van 24 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterniet
Ja eigenlijk TS, je zit nu in een glitch in de matrix. Eigenlijk heb je maar 3 missies.

De mods vragen of ze ctrl alt del kunnen doen, je kaken stijf op elkaar houden en een huis kopen als je dat nog niet hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Wilke schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 21:20:
[...]

Dat klopt niet. Modaal is het vaakst voorkomende inkomen, wat weinig zegt over welk percentage mensen meer of minder verdienen. Hetzelfde geldt voor het gemiddelde inkomen, wat sterk beïnvloed wordt door een kleine groep die extreem veel verdient.

Hoe *niet* normaal verdeeld dergelijke grafieken kunnen lopen, afhankelijk van precies welke je bekijkt, kun je bv. hier zien:

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/inkomensverdeling
TS verdient met €3.600 in 24 uur werken (+ Wajong aanvulling) dus niet meer dan ~50% van Nederland, maar meer dan ~80% van Nederland, aldus de CBS-link die je deelt.

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedyGJ
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 20:12

SpeedyGJ

Kan je me nog bijhouden?

Luisterniet schreef op zondag 20 juli 2025 @ 00:00:
Ja eigenlijk TS, je zit nu in een glitch in de matrix. Eigenlijk heb je maar 3 missies.

De mods vragen of ze ctrl alt del kunnen doen, je kaken stijf op elkaar houden en een huis kopen als je dat nog niet hebt
Goed hij zit vast in een matrix, wat als ze er op gegeven moment wel achter komen? Grote kans dat hij het te veel ontvangen bedragen moet worden terug betaald.
Mijn mening: Ga hier eerst maar eens achteraan om te kijken of dit wel daadwerkelijk klopt, nu is het natuurlijk verleidelijk om hier niks over te zeggen en genieten van deze bedragen, en ja ik gun het TS natuurlijk :) maar je zit uiteindelijk ook niet op te wachten dat je alles moet terug betalen, je weet dat je te veel ontvangt. Goed dat is mijn mening natuurlijk :)

Ik heb zelf ook een wajong uitkering, als ik extra ga verdienen ga ik met wajong achteruit, dat wordt gewoon gecompenseerd, zelfs bonussen zijn gewoon not done bij het UWV, en ja ik en vele andere zullen dit al eens hebben ondervonden. Nu mag je tot een bepaald bedrag extra bij verdienen in overleg met UWV, maar hier moeten ze dan wel op de hoogte zijn en aantonen hoe hoog het bedrag is. Het is dan ook raar dat je dan geen bonussen mag ontvangen maar wel extra mag bijwerken.

Nu is mijn salaris goed genoeg om rond te komen, maar ik kom never nooit aan die 3600 bruto, en dan werk ik ook nog 34 uur per week full time van 7 tot 16, maar hey ik klaag niet! Heb prima werk en zit gelukkig niet hele dagen thuis en dat vind ik toch wel wat belangrijker.

Ts: Ik hoop dat je hier nog lang van mag profiteren en dat ze niet later met een dikke brief aankomen dat je te veel hebt ontvangen en uiteindelijk xx duizend euro mag gaan terug betalen. En eerlijk: Soms kun je beter bij de belasting een schuld hebben dan bij het UWV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:31

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Heb je de bijverdiensten wel doorgegeven, zodat UWV de correctie meteen kan berekenen, in plaats van na een jaar als ze de gegevens krijgen van de belastingdienst?

Er bestaan ook situaties dat je een WIA uitkering krijgt naast de wajong als je wel een tijd gewerkt hebt, maar uitvalt. Die 2 uitkeringen vullen elkaar dan aan. Niet echt heel handig, maar ons uitkeringsysteem en wet van poortwachter lopen niet helemaal logisch helaas.

Tweakers Discord

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22

FreakNL

Well do ya punk?

dragonhaertt schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 20:23:
Ik hoop dat je wel begrijpt waarom sommige mensen jaloers zijn.
Dat is inclusief mensen met 20-30 jaar werkervaring en dure+lange opleidingen.

Dat je dat krijgt als onderdeel van een sociaal vangnet is natuurlijk best een beetje pijnlijk, dat vangnet is er niet perse om iedereen dezelfde luxe levensstijl te geven.

Ik dacht zelf altijd dat de Wajong een aanvulling was tot een x bedrag? En als je meer ging verdienen dat je dan minder Wajong krijgt? Dat zal ik toen wel verkeerd hebben begrepen, want Wajong tot modaal inkomen lijkt me niet de norm.
TS vertelt zelfs zonder blikken of blozen dat ze een mooie levensstijl hebben en vaak op vakantie gaan. Dat lijkt me nou net niet de bedoeling van loon-aanvulling…

Ik zou het inderdaad aan je case manager bij het UWV vragen…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
SpeedyGJ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 01:02:
[...]

Ik heb zelf ook een wajong uitkering, als ik extra ga verdienen ga ik met wajong achteruit, dat wordt gewoon gecompenseerd, zelfs bonussen zijn gewoon not done bij het UWV, en ja ik en vele andere zullen dit al eens hebben ondervonden. Nu mag je tot een bepaald bedrag extra bij verdienen in overleg met UWV, maar hier moeten ze dan wel op de hoogte zijn en aantonen hoe hoog het bedrag is. Het is dan ook raar dat je dan geen bonussen mag ontvangen maar wel extra mag bijwerken.
Op zich niet raar. Dit soort regelingen zijn sociale vangnetten en door extra werk niet 1-op-1 te korten, stimuleer je mensen om meer aan de slag te gaan en hopelijk dat ze op een gegeven moment zonder uitkering de kosten kunnen verdienen.

Een bonus is een extraatje dat je zonder extra inspanning bovenop je reguliere salaris krijgt. Als dat niet gekort wordt, opent dat de creqtieve mogelijkheid om met een op papier lager salaris maar daar bovenop een gegarandeerde bonus de berekening te beïnvloeden en een hogere uitkering te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:53
Sempy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:03:
[...]

Op zich niet raar. Dit soort regelingen zijn sociale vangnetten en door extra werk niet 1-op-1 te korten, stimuleer je mensen om meer aan de slag te gaan en hopelijk dat ze op een gegeven moment zonder uitkering de kosten kunnen verdienen.
Alleen bij de wajong wordt het dus wel 1-op-1 gekort, op basis van wat twee van mijn neven hebben meegemaakt. Bij beide werd het loon aangevuld tot een bepaald bedrag. Kregen ze meer van de werkgever, dan werd er minder aan wajong betaald. In beide situaties verdienden ze onderaan de streep exact hetzelfde.

Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Als ik dit zo lees heb je die Wajong eigenlijk niet meer nodig, zulke voorzieningen zouden niet gericht moeten zijn op het hebben van een luxe leven waar menigeen 40uur+ voor moet werken.

Goed dat hier wat aan gedaan gaat worden in mijn bescheiden mening. Zulke voorzieningen schieten zo zijn doel voorbij en kost de maatschappij handen vol geld.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
Voor zover ik mij herinner was het garantiebedrag in het leven geroepen bij het overgaan van oude naar nieuwe wajong. Mensen zouden benadeeld worden met de nieuwe reken regels - daarom garantiebedrag. Maar... met de berekening van het garantiebedrag kwamen wat onvoorziene zaken naar voren, zoals hier te zien: sommige mensen kregen wel heel veel extra, bovenop wat ze verdienden.

Dat het garantiebedrag zou stoppen was trouwens vanaf het begin al bekend volgens mij. Het is dat het nu pas mogelijk is, na invoering van de regeling, dat mensen 5 jaar minimaal 75% verdienen.

Als je nog geen brief hebt ontvangen, blijft je situatie waarschijnlijk zoals tie nu is - je verdient niet 75% van je maatmanloon, dus stopt je Wajong niet.

Als je zeker wilt zijn, zou ik UWV bellen, en naar de uitkeringsafdeling vragen (niet de casemanager waar je bv de jobcoach van kreeg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:22
Slasher schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Als ik dit zo lees heb je die Wajong eigenlijk niet meer nodig, zulke voorzieningen zouden niet gericht moeten zijn op het hebben van een luxe leven waar menigeen 40uur+ voor moet werken.

Goed dat hier wat aan gedaan gaat worden in mijn bescheiden mening. Zulke voorzieningen schieten zo zijn doel voorbij en kost de maatschappij handen vol geld.
Geheel met je eens ,echt te gek voor woorden dat dit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sempy
Sir_Lion schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:35:
[...]

Alleen bij de wajong wordt het dus wel 1-op-1 gekort, op basis van wat twee van mijn neven hebben meegemaakt. Bij beide werd het loon aangevuld tot een bepaald bedrag. Kregen ze meer van de werkgever, dan werd er minder aan wajong betaald. In beide situaties verdienden ze onderaan de streep exact hetzelfde.

Dat lijkt mij toch niet de bedoeling?
Hoe dit regeltechnisch zit bij Wajong is ook niet mijn expertise, ik reageerde op een post van @SpeedyGJ die aangaf dat er tot een bepaald bedrag mag worden bijverdiend, maar dat bonussen niet mogen. Uit dit topic blijkt ook wel dat er een woud aan oude, nieuwe en overgangsregelingen is.

Persoonlijk vind ik dat extra werk altijd moet lonen. In de WIA is dit ook het geval, daar is de korting lager dan de loonsstijging dus hou je er altijd een bepaald bedrag aan over.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sempy
Slasher schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Het totaalbedrag van 3.600 vind ik ook aan de ruime kant voor Wajong , maar zonder Wajong komt TS op 1.500 bruto en dat is dus van modaal naar onder de armoedegrens. De redelijkheid zou ergens tussen die 2 bedragen in moeten liggen, maar daar lijkt het systeem niet in te voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
Sempy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:43:
[...]

Hoe dit regeltechnisch zit bij Wajong is ook niet mijn expertise, ik reageerde op een post van @SpeedyGJ die aangaf dat er tot een bepaald bedrag mag worden bijverdiend, maar dat bonussen niet mogen. Uit dit topic blijkt ook wel dat er een woud aan oude, nieuwe en overgangsregelingen is.

Persoonlijk vind ik dat extra werk altijd moet lonen. In de WIA is dit ook het geval, daar is de korting lager dan de loonsstijging dus hou je er altijd een bepaald bedrag aan over.
Wil ook nog even aangeven dat in sommige sectoren bonusen heel normaal zijn. Bijv. via een 13e maand. Hoe zou jij het vinden dat al jouw collega's een 13e maand krijgt, maar jij in de praktijk niet want het werd verrekend met de wajong?

Daar zit ook een hele moeilijkheid in. Er zijn veel mensen die vinden dat als je geld krijgt van de staat, om wat voor reden dan ook, dat je dan maar op een houtje moet gaan bijten en niet op vakantie mag gaan, etc. Dat vind ik wel extreem, zeker als je in een situatie zit waar je niets aan kan doen bijvoorbeeld omdat je ermee geboren bent. Dan leef je eigenlijk alleen maar om te werken, als een loonslaaf gebonden aan de overheid.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SpeedyGJ schreef op zondag 20 juli 2025 @ 01:02:
[...]
Maar dan ben je in 2021 waarschijnlijk ook niet werkzaam geweest? Mijn oudste zus ontvangt ook een Wajong-uitkering (via via, want ik heb geen contact met haar), en mijn andere zus vroeg zich namens haar af hoe ik aan zo’n relatief hoge uitkering kom. Heel simpel: doordat ik al jarenlang werk. Terwijl ik met de oude Wajong ook gewoon thuis had kunnen blijven zitten, ben ik bewust blijven werken.

In de oude Wajong had je immers geen sollicitatieplicht. Maar als je werkte, kreeg je wel veel minder aanvulling dan wanneer je onder de nieuwe Wajong viel. Toen ik destijds een vast contract kreeg (waar ik tegenwoordig niet meer heilig in geloof), merkte ik dat het opbouwen van werkervaring en regelmatig wisselen van werkgever soms meer oplevert dan blijven hangen. Niet alleen qua salaris, maar ook qua groei en kansen.

Na vijf jaar werkervaring bij C1000 was ik voor Super de Boer ineens interessant. Ze hoefden mij de basis van het vak niet meer te leren, ik was direct inzetbaar en had meer ervaring dan veel jongere collega’s. Inmiddels ben ik 37 en zit ik in een heel andere levensfase. Ik heb een gezin, een dochtertje en een vrouw. En voor de mensen die denken dat het UWV een fout heeft gemaakt: dat is niet het geval.

Het garantiebedrag is in 2021 toegekend aan iedere werkende Wajonger. Als je daar geen recht op had, betekent dat simpelweg dat je in dat jaar niet werkzaam was. En mocht ik morgen uitvallen, dan mag iedereen die jaloers is op mijn situatie gratis en voor niets mijn beperkingen overnemen. Geloof me, leven met autisme is niet altijd even makkelijk. Zeker niet in een maatschappij die steeds gehaaster wordt, waar weinig ruimte is voor nuance en waarin mensen elkaar nauwelijks nog het licht in de ogen gunnen.

Wat @Sempy zegt klopt gewoon. Het garantiebedrag zorgt ervoor dat werken loont. Je wordt er niet voor gestraft als je besluit méér uren te gaan werken, bijvoorbeeld van 15 naar 24 uur. Ook toen ik nog onder loondispensatie viel, ging het percentage omlaag naarmate mijn productiviteit omhoogging, van 40 naar 68 procent. Loondispensatie is ooit in het leven geroepen als tijdelijke regeling, niet om mensen structureel onder het minimumloon te betalen.

Mijn toenmalige werkgever (C1000, bij wijze van spreken) vond dat ik “traag als dikke stront” was, terwijl ik dag in dag uit de rommel van collega’s opruimde die hun werk gewoon niet goed deden. Uiteindelijk heb ik daar dus ook afscheid van genomen. Als een werkgever je na vijf jaar nog steeds onder het minimumloon wil betalen, waardeert die je inzet simpelweg niet. Gelijke beloning voor gelijk werk zou vanzelfsprekend moeten zijn, ook voor jongeren. Het jeugdloon zou dan ook afgeschaft mogen worden. Als je hetzelfde werk doet, hoor je ook hetzelfde betaald te krijgen.

Wat ik ook heb gemerkt: het UWV redeneert nog te vaak vanuit een arbeidsmarkt die niet meer bestaat. Die van vóór de personeelstekorten. De huidige arbeidsmarkt is krap, werkgevers hebben iedereen nodig. Willen ze toch subsidie, dan kunnen ze dat ook gewoon regelen via het loonkostenvoordeel. In één van mijn sollicitaties, waarbij ik direct een goed gevoel had over de werkgever, heb ik zelfs open aangegeven dat ze via het UWV subsidie konden ontvangen als ze mij aannamen. Een week later had ik de baan.

Ik had tussentijds ontslag genomen bij mijn vorige werkgever vanwege seksueel grensoverschrijdend gedrag, gevolgd door kleinerende opmerkingen. De dag daarna heb ik me ziek gemeld (wat overigens niet werd geaccepteerd), en ook dat heb ik gemeld bij het UWV. Maar ik wilde er verder geen gedoe van maken. We kwamen overeen dat ik aan het einde van die week uit dienst zou gaan. Ik heb toen verlof opgenomen en daarna twee weken rust genomen. Dat had ik ook echt nodig, want het was een bijzonder stressvolle situatie.

Ik heb in die periode zelfs contact gehad met de bedrijfsarts. Die gaf aan dat ik hiervoor eigenlijk hulp moest zoeken, want het was niet niks. Bij de psycholoog heb ik het erover gehad, al zat ik daar voor een ander diagnostiektraject. Echt hulp heb ik er nooit voor gekregen, dus ik moet het op mijn eigen manier verwerken.

Wat mij nu veel rust geeft: mijn huidige werkgever gaat wél fatsoenlijk met medewerkers om. Grensoverschrijdend gedrag wordt daar gewoon niet getolereerd. Ik werk nu bij een franchisenemer die meerdere filialen runt (vijf in totaal). Je merkt meteen dat het daar een stuk professioneler aan toe gaat dan bij kleinere ondernemers. Minder “lompe boeren pommel”-cultuur, om het maar zo te zeggen. Mijn huidige manager (werkt al jaren bij de supermarktketen) vertelde dat die cultuur bij sommige filialen inderdaad nog heerst. Mensen die lak hebben aan gedragsregels, “want twintig jaar geleden kon het toch ook?”

Gelukkig zijn die tijden veranderd. Of in elk geval: ze zouden veranderd moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sempy
Sir_Lion schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:52:
[...]

Wil ook nog even aangeven dat in sommige sectoren bonusen heel normaal zijn. Bijv. via een 13e maand. Hoe zou jij het vinden dat al jouw collega's een 13e maand krijgt, maar jij in de praktijk niet want het werd verrekend met de wajong?
Een 13e maand is net zulke fictieve onzin als vakantiegeld. Aan het einde van de rit is het allemaal gewoon brutoloon. De ene werkgever betaald gewoon maandsalarissen die wat hoger liggen en de ander een 13e maand bij een lager basissalaris. Bij berekening gooit het UWV alles op 1 hoop om te voorkomen dat er al dan niet bewust ongelijke situaties ontstaan tussen verschillende uitkeringsgerechtigden.

De vergelijking met andere collega's gaat sowieso mank, die krijgen immers geen maandelijks bedrag van UWV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Sempy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:05:
[...]

Een 13e maand is net zulke fictieve onzin als vakantiegeld. Aan het einde van de rit is het allemaal gewoon brutoloon. De ene werkgever betaald gewoon maandsalarissen die wat hoger liggen en de ander een 13e maand bij een lager basissalaris. Bij berekening gooit het UWV alles op 1 hoop om te voorkomen dat er al dan niet bewust ongelijke situaties ontstaan tussen verschillende uitkeringsgerechtigden.

De vergelijking met andere collega's gaat sowieso mank, die krijgen immers geen maandelijks bedrag van UWV.
Maar voor de wajonger is er geen verschil of die wel of geen 13e maand krijgt, terwijl dat voor de collega's wel zo is. Daar loopt het, imo, mank.

Dat de uitbetaling van die 13e maand op 2 manieren uitgevoerd kan worden, doet daar niet van af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohanNL
Sempy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Het totaalbedrag van 3.600 vind ik ook aan de ruime kant voor Wajong , maar zonder Wajong komt TS op 1.500 bruto en dat is dus van modaal naar onder de armoedegrens. De redelijkheid zou ergens tussen die 2 bedragen in moeten liggen, maar daar lijkt het systeem niet in te voorzien.
Zonder garantiebedrag en loondispensatie zou je met €1500 bruto maandelijkse inkomsten uit werk alsnog bijna €530 uit de wajong moeten krijgen.
Volgens die rekentool tenminste.
Bovendien heeft hij dan ook mogelijk recht op toeslagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Sir_Lion schreef op zondag 20 juli 2025 @ 10:10:
[...]

Maar voor de wajonger is er geen verschil of die wel of geen 13e maand krijgt, terwijl dat voor de collega's wel zo is. Daar loopt het, imo, mank.

Dat de uitbetaling van die 13e maand op 2 manieren uitgevoerd kan worden, doet daar niet van af.
Een 13e maand is enkel en alleen een HR marketingtrucje. Leuk om als lokkertje te gebruiken in de werving, maar bij een ander bedrijf dat marktconfom betaald krijg je die 8,3% er gewoon bovenop zonder dat de werkgever tot eind van het jaar uitstel van betaling krijgt.

Het enige eerlijke is om dat fiscaal en voor sociale wetgeving voor iedereen als regulier loon te behandelen. Als iemand dat oneerlijk vind, dan trapt hij in het marketingtrucje en zou een goede HR manager of jobcoach dat even kunnen rechtzetten. Het zou vreemd zijn als we voordeeltje gaan weggeven omdat mensen de regels niet snappen en zich ten onrechte tekort gedaan voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Maar @Verwijderd door de lange stukken tekst is het mij niet helder, denk je per 01-26 dat je die wajong gaat verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:57

odan

The dark side is within all!

Sempy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Eigenlijk zit het toch al in de naam? garantiebedrag. dat is het bedrag wat TS elke maand minimaal hoort te krijgen, als dit niet volledig uit loon komt moet het aangevuld worden via de regeling. komt ts er boven met loon dan zou hij geen aanvulling moeten krijgen.

Ik vermoed dat er gewoon een fout ergens in de systemen van het uwv zit waardoor ts gewoon elke maand de max krijgt en er geen rekening gehouden wordt met zijn loon.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
odan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 12:56:
[...]
Ik vermoed dat er gewoon een fout ergens in de systemen van het uwv zit waardoor ts gewoon elke maand de max krijgt en er geen rekening gehouden wordt met zijn loon.
Het is hier al een paar keer genoemd: wie een garantiebedrag ontvangt, krijgt altijd dat vaste bedrag. Had ik fulltime kunnen werken, dan had ik dus aanzienlijk meer aan maandelijkse inkomsten kunnen hebben. Maar als je garantiebedrag lager is dan wat je volgens de huidige rekenregels zou ontvangen, dan krijg je dus dat bedrag.

In theorie zou ik bijvoorbeeld € 2.450,46 per maand kunnen verdienen met werk. Alleen is dat voor mij niet haalbaar qua belastbaarheid. Daarnaast is het lastig te combineren met een schoolgaand kind. Wij doen niet aan traditionele genderrollen, dus mijn werktijden zijn zo aangepast dat ik elke dag mijn dochter van school kan ophalen.

Bij fulltime werken ontvang je volgens de huidige regels geen Wajong-uitkering meer. Maar dat ligt anders voor mensen met een garantiebedrag. Mijn situatie is vast niet uniek; het komt steeds vaker voor dat mensen (weer) meer uren gaan werken, en dan zonder loondispensatie. In dat geval zou ik dus € 2.096,05 aan garantiebedrag Wajong ontvangen, plus € 2.450,46 aan inkomsten uit werk. Dat komt neer op een totaal van € 4.546,51 per maand.

Het is goed mogelijk dat er Wajongers zijn met een garantiebedrag die op deze manier een fors bruto-inkomen hebben. Voor deze groep zal de uitkering op termijn waarschijnlijk wel stoppen, omdat ze meer dan 75% van het wettelijk minimumloon of maatmanloon verdienen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:57

Honesty

kattenneus!

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Het is hier al een paar keer genoemd: wie een garantiebedrag ontvangt, krijgt altijd dat vaste bedrag. Had ik fulltime kunnen werken, dan had ik dus aanzienlijk meer aan maandelijkse inkomsten kunnen hebben. Maar als je garantiebedrag lager is dan wat je volgens de huidige rekenregels zou ontvangen, dan krijg je dus dat bedrag.

In theorie zou ik bijvoorbeeld € 2.450,46 per maand kunnen verdienen met werk. Alleen is dat voor mij niet haalbaar qua belastbaarheid. Daarnaast is het lastig te combineren met een schoolgaand kind. Wij doen niet aan traditionele genderrollen, dus mijn werktijden zijn zo aangepast dat ik elke dag mijn dochter van school kan ophalen.

Bij fulltime werken ontvang je volgens de huidige regels geen Wajong-uitkering meer. Maar dat ligt anders voor mensen met een garantiebedrag. Mijn situatie is vast niet uniek; het komt steeds vaker voor dat mensen (weer) meer uren gaan werken, en dan zonder loondispensatie. In dat geval zou ik dus € 2.096,05 aan garantiebedrag Wajong ontvangen, plus € 2.450,46 aan inkomsten uit werk. Dat komt neer op een totaal van € 4.546,51 per maand.

Het is goed mogelijk dat er Wajongers zijn met een garantiebedrag die op deze manier een fors bruto-inkomen hebben. Voor deze groep zal de uitkering op termijn waarschijnlijk wel stoppen, omdat ze meer dan 75% van het wettelijk minimumloon of maatmanloon verdienen.
Je lijkt zelf niet te snappen dat je een glich in het systeem hebt gevonden en dat uwv misschien de regels volgt maar dat dit natuurlijk niet klopt. Ik denk dat je een van de best betaalde supermarkt medewerker in Nederland bent. Gegunt natuurlijk maar je lijkt niet te snappen dat je ergens tussen wal en schip bent gevallen. Het lijkt me dat uwv natuurlijk ook niet slaapt en dat als dit naar buiten komt we toeslagschandaal 2.0 hebben. Blijkbaar komt daar die 5 jaar ook om de hoek kijken, dat je 5 jaar de kans krijgt om zonder zorgen te werken zodat je na die 5 jaar je eigen broek omhoog kan houden.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Honesty schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:21:
[...]

Je lijkt zelf niet te snappen dat je een glich in het systeem hebt gevonden en dat uwv misschien de regels volgt maar dat dit natuurlijk niet klopt. Ik denk dat je een van de best betaalde supermarkt medewerker in Nederland bent. Gegunt natuurlijk maar je lijkt niet te snappen dat je ergens tussen wal en schip bent gevallen. Het lijkt me dat uwv natuurlijk ook niet slaapt en dat als dit naar buiten komt we toeslagschandaal 2.0 hebben. Blijkbaar komt daar die 5 jaar ook om de hoek kijken, dat je 5 jaar de kans krijgt om zonder zorgen te werken zodat je na die 5 jaar je eigen broek omhoog kan houden.
Ik heb daar laatst al over gehoord: https://www.ad.nl/binnenl...-kommer-en-kwel~a436b94a/

Maar
https://www.uwv.nl/nl/wajong/garantiebedrag
Gaat u meer verdienen, dan blijft de hoogte van het garantiebedrag hetzelfde. Ook als u zo veel gaat verdienen, dat u volgens de nieuwe regels geen Wajong-uitkering zou krijgen. Uw totale bruto-inkomen gaat altijd omhoog als u meer gaat verdienen.

Garantiebedrag stopt
Uw garantiebedrag stopt in de volgende situaties:

- Uw Wajong-uitkering stopt. Bijvoorbeeld omdat u minimaal 5 jaar achter elkaar werkt. En u 75% of meer van het maatmanloon verdient.
- Uw Wajong-uitkering is langer dan 12 maanden hoger dan het garantiebedrag.
- U heeft langer dan 12 maanden geen inkomsten naast uw Wajong-uitkering. Bijvoorbeeld loon, inkomsten uit werk als zelfstandige, een andere uitkering van UWV of pensioen.
TS moet dus blijven werken volgens de laatste eis, maar het zou volgens de eerste eis op een gegeven moment stoppen... Ik weet alleen niet wat zijn maatmanloon is, want het is een 'en'. Alleen is inderdaad de vraag of TS inderdaad niet beter af en toe een paar maanden werkloos kan zijn, zodat hij niet 5 jaar achter elkaar werkt..

.@Verwijderd het systeem is gewoon vreemd, kan jij niks aan doen. Dat jij je inkomen zo wil houden geef ik je helemaal gelijk in, niemand wil er financieel op achteruit gaan. Wat je lijkt te hebben is een soort van basisuitkering van 2000 per maand

[ Voor 10% gewijzigd door President op 20-07-2025 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11-09 09:57

odan

The dark side is within all!

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Er is dus gewoon een of andere fout bij het uwv ingekropen waardoor er straks een hele groep mensen in de problemen komen omdat ze door het garantiebedrag bovenop loon te krijgen straks in de problemen komen omdat ze nu hun leven hebben ingericht op een inkomen dat straks wegvalt.

natuurlijk kut maar hoe het nu gaat is gewoon belachelijk. gewoon een vol maandloon krijgen plus hoeveel uren je zelf wil werken.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:35
President schreef op zondag 20 juli 2025 @ 14:52:
[...]

TS moet dus blijven werken volgens de laatste eis, maar het zou volgens de eerste eis op een gegeven moment stoppen... Ik weet alleen niet wat zijn maatmanloon is, want het is een 'en'. Alleen is inderdaad de vraag of TS inderdaad niet beter af en toe een paar maanden werkloos kan zijn, zodat hij niet 5 jaar achter elkaar werkt..

.@Verwijderd het systeem is gewoon vreemd, kan jij niks aan doen. Dat jij je inkomen zo wil houden geef ik je helemaal gelijk in, niemand wil er financieel op achteruit gaan. Wat je lijkt te hebben is een soort van basisuitkering van 2000 per maand
Gezien @Verwijderd momenteel volgens bij prima geniet van zijn werk lijkt het me niet handig om periodiek te stoppen met werken. Geeft ook weer onzekerheid of je daarna weer aan de slag gaat kunnen. Verder was er eerder ook al geschreven dat het werk de nodige structuur biedt.
Dan is een paar uren minder werken een betere oplossing, mits dat nodig is om onder die 75% van het maatmanloon te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vegboy
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:50
odan schreef op zondag 20 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Er is dus gewoon een of andere fout bij het uwv ingekropen waardoor er straks een hele groep mensen in de problemen komen omdat ze door het garantiebedrag bovenop loon te krijgen straks in de problemen komen omdat ze nu hun leven hebben ingericht op een inkomen dat straks wegvalt.

natuurlijk kut maar hoe het nu gaat is gewoon belachelijk. gewoon een vol maandloon krijgen plus hoeveel uren je zelf wil werken.
Wat ik niet snap, er zouden toch wel een paar mensen zijn die dit zelf dan aangekaard hebben bij het UWV... en dat de fout dan inmiddels gecorrigeerd zou zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJ90
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 23-07 16:54
Ik vind het niet meer dan redelijk dat er aan deze situaties iets wordt gedaan.

Zelf ontvang ik ook een Wajong maar geen garantiebedrag. Door omstandigheden ben ik op dit moment nog niet aan het werk, maar ben daar wel mee bezig om te gaan werken.

Ik mag volgens de regels maar 30 cent van iedere verdiende euro houden als ik zou gaan werken…. Reken maar uit hoeveel ik (en velen met mij in dezelfde regeling) daar financieel op vooruit van zouden gaan..

Het is gewoon zuur en naar mijn mening oneerlijk dat het systeem wat betreft dat garantiebedrag ervoor zorgt dat mede wajongers bakken met geld binnenharken terwijl een andere (grootste groep) dit never nooit zal halen met werk naast de Wajong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
vegboy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Wat ik niet snap, er zouden toch wel een paar mensen zijn die dit zelf dan aangekaard hebben bij het UWV... en dat de fout dan inmiddels gecorrigeerd zou zijn?
Nee, als je de link bekijkt dan klopt het gewoon. Het is een oude regeling waar TS een voordeel uit haalt, alleen moet TS dus zorgen dat hij aan de regels blijft voldoen
skimine schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:06:
[...]

Gezien @Verwijderd momenteel volgens bij prima geniet van zijn werk lijkt het me niet handig om periodiek te stoppen met werken. Geeft ook weer onzekerheid of je daarna weer aan de slag gaat kunnen. Verder was er eerder ook al geschreven dat het werk de nodige structuur biedt.
Dan is een paar uren minder werken een betere oplossing, mits dat nodig is om onder die 75% van het maatmanloon te blijven.
Zekers, maar als TS er straks 2000 euro op achteruit gaat dan is dat nog erger. Blijft dus voor TS om na te vragen hoe deze eis wordt geïnterpreteerd, zodat hij niet teveel verdient en niet 5 jaar achter elkaar werkt .. moreel gezien misschien verwerpelijk, maar vanuit het belang van TS wel erg belangrijk

[ Voor 3% gewijzigd door President op 20-07-2025 16:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op zondag 20 juli 2025 @ 05:28:
[...]

TS vertelt zelfs zonder blikken of blozen dat ze een mooie levensstijl hebben en vaak op vakantie gaan. Dat lijkt me nou net niet de bedoeling van loon-aanvulling…

Ik zou het inderdaad aan je case manager bij het UWV vragen…
Want chronisch zieken of beperkten mogen niet op vakantie?

We hebben juist diverse vangnetten en sociale regelingen in Nederland zodat, als je de juiste wegen loopt, iedereen een normaal leven kan hebben. En ja, af en toe op vakantie of iets leuks doen hoort daarbij.
Wekelijks je euros tellen en naar de voedselbank is niet de bedoeling. Zeker als er geen verbetering verwacht wordt qua aandoening of beperking.

De Wajong wordt vrijwel niet meer afgegeven. Het gaat om enkele duizenden mensen die in de shit komen hierdoor.
Net als met de voorstellen voor hervormingen van bestaande WIA IVA uitkeringen. Mensen die gekeurd zijn en waarbij 0 verbetering verwacht wordt krijgen weer een bak extra stress.

@Verwijderd ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt om je stress te verminderen hierin.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
vegboy schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:09:
[...]

Het UWV voert het waarschijnlijk correct uit, de ' fout ' ligt bij de beleidsmakers die dit scenario overduidelijk niet hadden overzien.
Maar het uiteindelijke verschil met/zonder dat garantiebedrag valt wellicht nog wel mee door het hele toeslagencircus en zijn partner - als die nog niet werkt - mogelijk ook weer recht heeft op een regeling vanuit de bijstand.
Dus laten we dit voordeel ook weer niet overdrijven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 14:32
Ik zit in een vergelijkbare situatie als TS, ook al in mijn bruto inkomen totaal ongeveer 2500 euro (minus toeslagen). Hierdoor verdien ik met 24 uur werken wat ik met mijn huidige uurloon anders 32 uur voor zou moeten werken. Ik heb dus de zelfde brief gekregen als TS, wat voor mij zou betekenen dat ik heb straks moet doen met alleen mijn salaris van ongeveer eer 1880 euro bruto. Daarnaast kom ik door het kunnen sparen de afgelopen jaren straks niet in aanmerking voor gemeentelijke belastingkwijtscheldingen waar ik anders met dat inkomen wel voor in aanmerking voor zou komen. Ik heb het UWV gebeld en die adviseerde mij te wachten op een vervolg brief die rond oktober zou komen, waar dan een definitieve beslissing in zou staan. Ik heb er ook veel stress door en ben ook bang mijn motivatie om te werken te verliezen als ik straks rond bijstandsniveau moet gaan leven en wel hard door moet werken. Ik heb nu een fijne werkplek waar ik ook een vast contract heb, maar ik loop daar ook soms tegen mijn grenzen aan, en mijn huidige inkomen dat ik niet wil verliezen houdt mij dan op de been om toch door te gaan. Ik denk dat meerdere werkenden (ook zonder Wajong) dit zo ervaren en niet door zouden gaan met hun huidige werk als ze daarop fors moeten inleveren. Maar voor nu kan ik niet anders dan wachten op die brief en mij daarna verder beraden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linkje3 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:47:
Ik heb dus de zelfde brief gekregen als TS, wat voor mij zou betekenen dat ik heb straks moet doen met alleen mijn salaris van ongeveer eer 1880 euro bruto.
Even ter opheldering: ik heb geen brief van het UWV ontvangen en inmiddels is het me ook wel duidelijk geworden dat ik, met een deeltijdfactor van 60% en een minimumloonfunctie, waarschijnlijk onder de grens van 75% van het maatmanloon val. Voor mijn functie wordt namelijk gewoon het minimumloon gehanteerd.

Dit topic is eigenlijk ook bedoeld als een algemener onderwerp. Ik merk dat veel mensen vrij snel hun (ongezouten) mening geven, en dat mag natuurlijk, het is tenslotte een forum. Tegelijkertijd wil ik wel aangeven dat ik dit topic juist heb aangemaakt vanwege mijn zorgen. Als het puur om mijn persoonlijke situatie ging, had ik er waarschijnlijk niet zoveel moeite in gestoken qua opmaak of toelichting.

Wat betreft jouw situatie: ik denk dat je met een bruto-inkomen van €1880 net boven de 75%-grens uitkomt. De ene bron (via Google) noemt €2450 als bruto minimum maandloon, waarvan 75% neerkomt op €1837,50. Een andere bron ( ook Google ) noemt €2245,80, wat neerkomt op €1683,75 bij 75%. In beide gevallen zit ik er met mijn 60% deeltijdcontract ruim onder, dus dat stelt me enigszins gerust. Zeker ook omdat ik nog geen brief van het UWV heb ontvangen.

In jouw geval zou het misschien kunnen betekenen dat minder uren werken kan bijdragen aan behoud van je Wajong-uitkering. Of dat nog op tijd is weet ik natuurlijk niet. Juist vanwege dit soort situaties leek het me zinvol om dit topic wat breder te trekken.

Waarom ik mij toch zorgen maak? Ondanks dat het mij waarschijnlijk niet treft?

Kijk, de reden waarom ik mijn zorgen heb, is omdat ik als geen ander weet dat je jarenlang goed kunt functioneren. Vijf jaar vind ik eigenlijk best een korte periode. Mijn dochter wordt binnenkort ook vijf jaar, en dat voelt alsof het is omgevlogen.

Maar het volledig intrekken van de Wajong-uitkering van mensen bij wie het UWV heeft vastgesteld dat ze arbeidsongeschikt zijn, of een afstand tot de arbeidsmarkt hebben? Dat voelt wrang. Deze mensen kunnen vandaag goed functioneren, maar over vijf of tien jaar zomaar weer uitvallen.

Zo zie ik het bij mezelf ook. Ik zie mezelf echt niet tot mijn 70e werken. Naarmate ik ouder word, merk ik dat de mentale druk toeneemt. Het is oprecht een wonder dat ik op mijn werk redelijk goed weet te functioneren, terwijl ik privé de nodige mentale klachten ervaar, waarvoor ik hulp krijg vanuit de WMO.

Ik probeer het oprecht zo lang mogelijk vol te houden, alleen makkelijk is het niet. Anders was ik de afgelopen twee jaar niet drie keer van werkgever veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01:22

FreakNL

Well do ya punk?

Dennis1812 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:19:
[...]

Want chronisch zieken of beperkten mogen niet op vakantie?

We hebben juist diverse vangnetten en sociale regelingen in Nederland zodat, als je de juiste wegen loopt, iedereen een normaal leven kan hebben. En ja, af en toe op vakantie of iets leuks doen hoort daarbij.
Wekelijks je euros tellen en naar de voedselbank is niet de bedoeling. Zeker als er geen verbetering verwacht wordt qua aandoening of beperking.

De Wajong wordt vrijwel niet meer afgegeven. Het gaat om enkele duizenden mensen die in de shit komen hierdoor.
Net als met de voorstellen voor hervormingen van bestaande WIA IVA uitkeringen. Mensen die gekeurd zijn en waarbij 0 verbetering verwacht wordt krijgen weer een bak extra stress.

@Verwijderd ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt om je stress te verminderen hierin.
Ben ik ook helemaal voor. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dan boven of tegen modaal komt.

Er mag best (bierviltje) de helft van de Wajong af bij TS. Maar zoals iemand al schreef; daar voorziet de huidige regelgeving niet in..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:28

Dennis1812

Amateur prutser

FreakNL schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:36:
[...]

Ben ik ook helemaal voor. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dan boven of tegen modaal komt.

Er mag best (bierviltje) de helft van de Wajong af bij TS. Maar zoals iemand al schreef; daar voorziet de huidige regelgeving niet in..
Waarom niet op modaal?
Dat is het meest verdiende loon.

Dan zit je dus op het salaris wat de meeste mensen ontvangen.

(Ruim) Boven lijkt mij ook wat vreemd voor Wajong inderdaad. Maarja, als dat de regels zijn en de spelregels worden gedurende de tijd door de overheid weer eens veranderd snap ik de stress en frustratie prima.

Ik heb de veranderende spelregels zelf ook ervaren rondom DUO. En de overheid is gewoon oprecht een hele slechte partij om afhankelijk van te zijn. Maar keuze heb je meestal niet

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lemongrass
  • Registratie: Februari 2018
  • Niet online

Lemongrass

Aan het typen...

Hoe komt men hier toch steeds op het manmaatloon? Het nieuwsartikel op de site van het UWV spreekt duidelijk van 5 jaar lang aaneengesloten werken en minimaal 75% wettelijk minimumloon verdienen. Als er bij jou nooit een manmaatloon is vastgesteld kun je er denk ik wel vanuit gaan dat ze met het WML gaan berekenen.

Lijkt mij goed om dit alles aan een uitkeringsdeskundige voor te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Findail
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:52
RJ90 schreef op zondag 20 juli 2025 @ 16:16:

Zelf ontvang ik ook een Wajong maar geen garantiebedrag. Door omstandigheden ben ik op dit moment nog niet aan het werk, maar ben daar wel mee bezig om te gaan werken.

Ik mag volgens de regels maar 30 cent van iedere verdiende euro houden als ik zou gaan werken…. Reken maar uit hoeveel ik (en velen met mij in dezelfde regeling) daar financieel op vooruit van zouden gaan..
Waarom denk je dat je van elke euro maar 30 cent mag houden? in verband met loondispensatie? Als je nieuw werk krijgt, dan kan dat weer helemaal anders uitvallen, dan wordt de berekening weer opnieuw gedaan (behalve misschien als je hetzelfde werk gaat doen bij dezelfde werkgever).

@Verwijderd Ik snap wel dat je je ook voor de toekomst zorgen blijft houden. Want het is natuurlijk veel geld wat je bovenop je loon verdient, en wat anderen, die precies hetzelfde doen, in precies dezelfde tijd, mét of zonder beperkingen, lang niet krijgen. Het zou dus zo maar kunnen zijn dat de regels ergens weer gaan veranderen hiervoor. Maar ik vermoed niet zo snel... omdat het over niet zo heel veel mensen gaat. Veel mensen verdienen minstens 75% en daarvan stopt de Wajong, veel andere mensen krijgen een veel lager garantiebedrag wat dus minder 'oneerlijk' oogt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

*knip* offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door ZieMaar! op 22-07-2025 19:27 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 10:25
Ik ga even op dit topic reageren, al heb ik het niet volledig gelezen.

Zelf heb ik ook in de WAJONG gezeten. Waarschijnlijk dezelfde reden als de meeste hier: Autisme.
En enkel dit topic lezen krijg ik al hartkloppingen van. Daarom ben ik halverwegen gestopt. Al ben ik al 3 jaar niet meer afhankelijk van het UWV omdat ik uiteindelijk genoeg capaciteit bleek te hebben en geluk heb gehad met het vinden van de juiste omgeving.

Maar zelfs dan begint het angstzweet alweer zodra ik de eerste verhalen hoor. Wat een hel was dat.
Ik zat ook in de oude WAJONG. Waar je tegen de 800 euro boete kreeg als je ook maar een cent over de grens ging. Zo kregen wij bij het begin van corona een kleine bonus. Ik heb moeten smeken om die niet aan mij uit te keren omdat ik anders ontslag moest nemen.

Dat lesje had ik geleerd toen ik op een variabel urencontract stond. Omdat mijn urenformulier een week te laat verwerkt was, hadden ze de uren opgeteld bij de volgende maand. Voor de uitbetaling maakte het niet veel uit, m'n salaris kwam nooit precies op tijd en was nu een paar dagen later. Maar toen kwam de brief van het UWV. Ik was over de grens gegaan die maand en dus hebben ze me een stap terug gezet. Of ik even €800 terug wilde betalen. Volstrekt niet over te praten. Zelfs niet toen de werkgever die fout wilde rechtzetten. Hadden ze geen boodschap aan. Eerst betalen.

En de administratieve puinhoop daar is inmens. Ik heb drie maanden geen uitkering gehad, omdat een bureau wat mensen onder curatele heeft een verzoek had ingedient met een compleet andere naam maar mijn BSN nummer. Ik ben op het UWV kantoor geweest en ze hebben me zelfs die aanvraag laten zien! (Absurd!). En inderdaad, naam lijkte er niet eens op. Maar corrigeren heeft nog twee maanden gekost. Daar ging m'n kerst.

Ik ben gelukkig nooit terechtgekomen in de loondispensatie trein, maar wat een elende is dat! Op een gegeven moment begonnen de supermarkten er echt aan te trekken om zo veel mogelijk mensen vanuit het UWV te krijgen. Om ze een paar maanden bijna gratis te misbruiken en dan weer op straat te smijten.

En ik las ook: UWV maakt de regels niet. Nou of UWV de regels maakt. Ik kon mij destijds prima verdedigen en hoorbaar maken in tekst. Maar via de telefoon kon ik vrij weinig. Immers, een gesprek is veel minder voorspelbaar. Dus ik wilde per mail of brief of bericht (kon via de UWV site) communiceren. Ging een tijdje goed, totdat de WAJONG afdeling Amsterdam besloot dat iedereen maar telefonisch moest communiceren. Je stuurde ze een brief? Kwam er een telefoontje terug. Stuur ze expliciet verzoek om schriftelijk te antwoorden? Kwam er een reactie dat je ze kon bellen om hun besluit te horen en te bespreken. Ik heb ze één keer zo ver gekregen om bij hoge uitzondering en met toestemming van de leidinggevende! per e-mail te antwoorden. Maar dat was het.

Begrijp me niet verkeerd: de oude WAJONG heeft het voor mij mogelijk gemaakt om te groeien tot waar ik nu ben gekomen. Het is inmens belangrijk voor mij geweest en ik ben er dankbaar voor.

En ik wil ook niet zeggen dat de mensen van het UWV slecht zijn of slecht doen. Dat zijn ook maar extreem overwerkte mensen die ondanks een enorme bureaucratie proberen het beste te doen. Ik denk nog wel is terug aan de man die mij uitlegde dat hij mijn uitkering niet kon herstellen, al zag hij ook de compleet verkeerde naam, wist precies waar het mis was gegaan. Maar hij kon en mocht niets. Ik huilende omdat ik niet eens wist hoe ik de tram naar huis moest betalen. Hij greep in z'n broekzak en gaf me al het kleingeld wat hij had. Ik weet zeker dat als die man de mensen boven hem door het scherm had kunnen trekken om het geregeld te krijgen, hij het gedaan had.

Maar jesus wat is die regeling beschamend slecht opgezet. Wat is de informatie die je krijgt absurd slecht. Ik kreeg zwart op wit een berekening die volgens mij niet klopte. Ben 3 maanden bezig geweest om die kloppend te krijgen. En wat gebeurt er: Ze corrigeren de berekening en houden het te veel ontvangen bedrag in op de eerstkomende maand! Gelukkig wist ik het. Maar wat als ik vertrouwd had op hun berekening!? De helft van de berekeningen die je krijgt kloppen gewoon niet. En als je ze al kloppend krijgt, kunnen ze die 6 maanden later weer intrekken, weer fout doen en geld terugeisen. Dat is de enige afdeling die wel genoeg budget lijkt te hebben. De incasso afdeling.

De WAJONG was bedoeld om mensen gelijke kansen te geven. Maar keer op keer moet je om zoveel aanpassingen vragen binnen het bedrijf. Je mag geen bonus krijgen, geen extra uitkering voor een thuiswerkplek, exact de juiste codes moeten gebruikt worden voor vakantiegeld, geen bedrijfsuitjes want dat zien ze als inkomen, enz. enz. Geloof me, de HR afdeling kende me veel te goed. Maar dat kwam omdat ik wel de capaciteit had om de regels door te hebben en uiteindelijk uit de WAJONG te groeien.

Men was bang dat er misbruik gemaakt werd van de WAJONG. En dat zal zeker zo zijn. Maar ik ben absoluut niet jalours op mensen die in de WAJONG zitten. In de WAJONG zit je omdat je niet anders kunt. En de onzekerheid die ik hier zie? Het is duidelijk nog niet beter geworden. Ik ben even gaan zoeken of ik het kon vinden.

Want, 5 jaar gewerkt. Onafgebroken? Wat zijn de regels? Ik kan oprecht geen duidelijkheid vinden. Wat als ik ben opgeklommen van 2 uur per week in 2022 tot 32 uur nu? Pas 2 jaar boven die 75% grens. Welke jaren tellen mee?

Ik las hierboven dat een aantal mensen aannemen dat de jaren pas tellen vanaf 75% minimumloon. Maar zo ken ik het UWV niet. Ik lees: Al heb je 4 jaar €200 per maand verdient en ben je in maand 11 van jaar 5 door een bonus of wat dan ook boven minimumloon gaan verdienen, je raakt alles kwijt.
Zelfs dat past echter niet volledig. Want er staat 5 jaar gewerkt en ná die periode 75% minimumloon. Hoe kunnen ze dan op 1 januari de uitkering stopzetten? Het UWV weet pas maanden later wat je loon is geweest. Of gaan ze dat ook weer met hun eigen regeltjes schatten? Gemiddelde over de laatste 2 jaar ofzo? Ook daar is geen duidelijkheid over.

Laten we het nog even verder trekken. Want zoals ik het lees gaan ze na die 5 jaar iedere maand checken of je meer dan 75% WML verdient!
Stel ik ben al jaren bezig mijzelf te bewijzen als een aanvulling voor de maatschapij op de enige manier die belangrijk lijkt voor de top van het UWV: Salaris. Ik werk al 7 jaar lang doorlopend. Ieder uur wat ik kan. Gelukkig krijg ik aanvullend een WAJONG uitkering, want leven met 50% WML lukt je niet. Daarmee kan ik bijna net zo leven als m'n collega's die wel 32 uur in de week werken. En het gaat steeds beter! Afgelopen maanden zit ik steevast op bijna 20 uur per week! Ik ben zo trots! En ik verdien al bijna een modaal uurtarief! Zo blij is men met mij! Ik denk dat als ik zo doorga, ik rond april volgend jaar de 25 uur ga aantikken. Dan verdien ik dus aan het einde van de maand bijna 100% WML!

Oh shit. Werk ik 5 jaar continu? Check.
En ben ik na 5 jaar en 4 maanden opeens boven 75% WML? Check.
Weg WAJONG, dus weg autotje. Moet ook gaan verhuizen. Dus meer dan 10 uur lukt me niet meer. weg vooruitgang. Weg inkomen.
Die Universitaire Master bul waar je zo hard voor gewerkt hebt gaat je dan niet redden.

Wedden dat dat exact is hoe ze deze regel gaan toepassen?

En wat als je een onderbreking hebt gehad? Ik weet oprecht niet hoe lang die onderbreking moet zijn. Een week? Een maand? Twee maanden? Een jaar? Is ziek zijn een onderbreking? Ik heb niet gewerkt, maar kreeg wel loon! (Nee, dat is het nooit geweest voor het UWV, vergeet het maar. Loon = werk). Kan het totaal niet vinden. In het verleden is bewezen dat het UWV die regel dan zelf maakt. En meestal op een manier die zo veel mogelijk mensen pijn doet.

En dan zijn er nog zo veel situaties waar niet aan gedacht is. Je verdient 80% minimumloon, maar met WAJONG red je het in Amsterdam om een leven 'als ieder ander' te hebben. Thank god voor de verzorgingsstaat. Maar je zit nu wel al bijna 6 maanden in de ziektewet omdat je jezelf te ver gepusht hebt. Burn-out. Is je al is eerder gebeurt. Ben je toen ook overheen gekomen. Nu ook. Toch? Dus wat doe je? Ga je gokken dat het goed komt? En dus WAJONG kwijtraken. Of neem je ontslag zodat je de WAJONG kunt behouden.

Er is nog niets veranderd. Een rekenvoorbeeld of een aantal goed gekozen praktijkvoorbeelden zijn te veel. Nadenken over border cases zoals ziektewet lijkt er ook nu weer niet te zijn. Net als toen ik €800 moest terugbetalen. En ik ben zeker dat als je ze morgen belt, ze nog steeds hetzelfde zeggen: Ze mogen niet specifiek op jouw profiel voorspellingen doen. Enkel algemene uitspraken. Want de regels zijn te complex dus ze zouden een fout kunnen maken. Er is zo ontzettend veel onduidelijkheid!

[ Voor 20% gewijzigd door Nijn op 20-07-2025 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weca
Lemongrass schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:49:
Hoe komt men hier toch steeds op het manmaatloon? Het nieuwsartikel op de site van het UWV spreekt duidelijk van 5 jaar lang aaneengesloten werken en minimaal 75% wettelijk minimumloon verdienen. Als er bij jou nooit een manmaatloon is vastgesteld kun je er denk ik wel vanuit gaan dat ze met het WML gaan berekenen.

Lijkt mij goed om dit alles aan een uitkeringsdeskundige voor te leggen.
"Meestal het Maatmanloon" staat genoemd in recente brief aan wajongers, waarin aangegeven is dat deze mogelijk komt te vervallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linkje3
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 14:32
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2025 @ 17:21:
[...]

In jouw geval zou het misschien kunnen betekenen dat minder uren werken kan bijdragen aan behoud van je Wajong-uitkering. Of dat nog op tijd is weet ik natuurlijk niet. Juist vanwege dit soort situaties leek het me zinvol om dit topic wat breder te trekken.
Helaas is dat bij mijn huidige werkgever geen optie. 24 uur wordt daar als minimum werktijd gezien en daar is helaas geen maatwerk mogelijk. Bij mijn vorige baan werkte ik 20 uur en in had tijdens de sollicitatie ook aangegeven dat ik weer 20 uur wilde werken, maar toen toch maar gekozen om 4 uur meer te gaan werken omdat ze wel veel deden als organisatie voor mensen met een banenafspraak, en ik bij mijn vorige werkgever niet kon aanblijven en daar het vooruitzicht had op een vast contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linkje3 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:13:
[...]

Helaas is dat bij mijn huidige werkgever geen optie. 24 uur wordt daar als minimum werktijd gezien en daar is helaas geen maatwerk mogelijk. Bij mijn vorige baan werkte ik 20 uur en in had tijdens de sollicitatie ook aangegeven dat ik weer 20 uur wilde werken, maar toen toch maar gekozen om 4 uur meer te gaan werken omdat ze wel veel deden als organisatie voor mensen met een banenafspraak, en ik bij mijn vorige werkgever niet kon aanblijven en daar het vooruitzicht had op een vast contract.
Ja, lastig. Maar volgens mij ligt het dan niet zozeer aan het aantal uren, maar vooral aan wat je per uur betaald krijgt. Ik werk zelf ook 24 uur per week en zit al anderhalf jaar in dezelfde loonschaal. Elke andere werknemer zonder ‘rugzakje’ had zich waarschijnlijk al in een hogere schaal weten te onderhandelen.

Voor mij is werken vooral een manier om structuur te houden en niet de hele dag thuis te zitten in een depressieve bui. Daarom onderhandel ik eigenlijk zelden over mijn salaris, zolang ze maar niet aankomen met loondispensatie of ongepaste vragen zoals “heb je beperkingen?”. Dan vind ik het verder prima. Ik krijg tenslotte ruimschoots aanvulling vanuit het UWV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arie-
  • Registratie: December 2008
  • Niet online
Ik heb zelf niets toe tevoegen aan de discussie, maar mogelijk zijn aanvullende tips oid. ook op reddit te vinden: Einde Wajong-uitkering voor Wajonggerechtigden na vijf jaar werken (vanaf 1 januari 2026)

Edit: er bestaat zelfs een volledig subreddit voor: WajongUWV

[ Voor 14% gewijzigd door Arie- op 21-07-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:18
Wat ik van mijn jobchoach had begrepen is dat UWV na 5 jaar je Wajong bevriest. Maar kan elk moment om welke reden dan ook weer worden geactiveert. Helemaal kwijt raken doe je bijna nooit. Alleen bij bv fraude kan hij permanent worden gestopt. En als er loondispensatie wordt toegepast krijg je dat verschil gewoon van het UWV daar zou je zelf niet mee achteruit gaan(al doen gemeentes het wel beter door dat verschil aan de werkgever over te maken). Met 1000 euro salaris is het bruto inkomen even hoog als met 500 euro en 50% loondispensatie.

[ Voor 38% gewijzigd door loki504 op 22-07-2025 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:13:
Wat ik van mijn jobchoach had begrepen is dat UWV na 5 jaar je Wajong bevriest. Maar kan elk moment om welke reden dan ook weer worden geactiveert.
Daß war mal: toen ik 4 jaar werkzaam was bij de sociale werkplaats. Daarna heb ik 2 jaar bij een regulier bedrijf gewerkt. Vervolgens raakte ik werkloos en kreeg ik eerst een WW-uitkering. Toen die afliep, kwam ik weer terug in de Wajong.

Dit topic gaat over de regel dat mensen die 5 jaar lang 75% of meer van het minimumloon per maand verdienen, hun Wajong permanent kunnen verliezen. Het UWV vindt dan dat je zelfstandig in je levensonderhoud kunt voorzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 15:23:
[...].

Dit topic gaat over de regel dat mensen die 5 jaar lang 75% of meer van het minimumloon per maand verdienen, hun Wajong permanent kunnen verliezen. Het UWV vindt dan dat je zelfstandig in je levensonderhoud kunt voorzien.
En even zwart/wit; dat zou je toch ook kunnen? Je krijgt met jouw salaris dan recht op hier en daar kwijtschelding of toeslag.

Je luxe, zoals vakanties, zullen dan wel afnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
President schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:49:
[...]

En even zwart/wit; dat zou je toch ook kunnen? Je krijgt met jouw salaris dan recht op hier en daar kwijtschelding of toeslag.

Met al die toeslagen en dan óók nog kwijtscheldingen zou het verschil nog wel eens best kunnen meevallen.
Voor TS op zich geruststellend, maar dat hij zijn huidige vangnet wil blijven gebruiken, totdat dat echt niet meer kan, en pas dáárna het volgende vangnet wil aanspreken, is ook niet onbegrijpelijk.
Het wordt er dan ook niet overzichtelijker van, want dan moeten er weer zaken geregeld worden met gemeente, belastingdienst, waterschap, voedselbank etc etc.
Natuurlijk zo bedacht dat je hier alleen gebruik van maakt als je echt niet anders kan en anders ' gewoon ' fulltime aan het werk gaat, maar gezien TS zijn situatie onwenselijk en niet realistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
Nijn schreef op zondag 20 juli 2025 @ 20:52:

De WAJONG was bedoeld om mensen gelijke kansen te geven. Maar keer op keer moet je om zoveel aanpassingen vragen binnen het bedrijf. Je mag geen bonus krijgen, geen extra uitkering voor een thuiswerkplek, exact de juiste codes moeten gebruikt worden voor vakantiegeld, geen bedrijfsuitjes want dat zien ze als inkomen, enz. enz. Geloof me, de HR afdeling kende me veel te goed. Maar dat kwam omdat ik wel de capaciteit had om de regels door te hebben en uiteindelijk uit de WAJONG te groeien.
Puur ter informatief.

Dit punt is sinds een tijdje aangepast.
De werkgever kan middels de WKR regeling een bonus of bv een kerstpakket geven aan iemand met een Wajong zonder dat dit invloed heeft op de uitkering van de werknemer.
Hier zijn wel strikte regels voor en het exacte bedrag wat mag verschilt per persoon ivm het inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Daß war mal: toen ik 4 jaar werkzaam was bij de sociale werkplaats. Daarna heb ik 2 jaar bij een regulier bedrijf gewerkt. Vervolgens raakte ik werkloos en kreeg ik eerst een WW-uitkering. Toen die afliep, kwam ik weer terug in de Wajong.

Aanvullend op wat ik hierboven schreef: juist voor Wajongers die op dit moment wél gewoon 75% van het minimumloon ( per maand ) of meer verdienen, is die aangekondigde regelgeving bijzonder problematisch.

Zodra je de Wajong eenmaal bent kwijtgeraakt, zul je opnieuw gekeurd moeten worden volgens de huidige regels die gelden om in aanmerking te komen voor de Wajong. De kans dat je dan je Wajong terugkrijgt, acht ik klein.

Je komt dan dus in de bijstand of de WIA terecht. Ik verdiende destijds ook gewoon fulltime het minimumloon, dus als deze regel toen al had gegolden, was ik mijn Wajong allang kwijt geweest. Tot voor kort zorgde het UWV er in ieder geval voor dat Wajongers er niet op achteruit gingen.

Dat lijkt nu te veranderen. Zoals gezegd: wanneer je minder dan 75% van het minimumloon per maand verdient, val je al buiten de regeling. Met loondispensatie is dit onmogelijk, want de maximale loondispensatie is 68%. Het UWV schat de loonwaarde vaak lager in dan deze 75%, mede doordat werkgevers soms een minder gunstig beeld schetsen om hun eigen kosten te drukken.

Wie hier geen last van heeft, hoeft zich minder zorgen te maken, maar voor de pensioenopbouw is dit wel problematisch. Als je de pensioenleeftijd bereikt, heb je waarschijnlijk weinig tot niets aan pensioen opgebouwd, omdat de pensioenpremies alleen worden afgedragen over een loon dat onder het wettelijk minimum ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

Blijkbaar zit er nog wel iets verschil tussen pre 2010 en daarna. Pre 2010 kan je hem weer gewoon aanvragen.
https://www.uwv.nl/nl/wajong/opnieuw-wajong

En ja als je met arbeidsvermogen 75% van het minunloon verdiend zit je al meer als thuiszitten en 70% ontvangen. Dus voldoende voor een sober levensonderhoud en wat andere regelingen waar je altijd recht op heb met weinig inkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
loki504 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Blijkbaar zit er nog wel iets verschil tussen pre 2010 en daarna. Pre 2010 kan je hem weer gewoon aanvragen.
https://www.uwv.nl/nl/wajong/opnieuw-wajong
Dat is feitelijk wat ik hierboven al aangaf: opnieuw aanvragen is iets anders dan het doorgeven van een wijziging in je inkomsten. Als je volgens de huidige regels het minimumloon per maand verdient, dan zou je Wajong-uitkering inderdaad op nul euro worden vastgesteld.

Maar daarmee vervalt de uitkering niet automatisch. Die wordt dan 'bevroren', zoals jouw jobcoach ook correct heeft uitgelegd. Die regeling gaat echter veranderen: als je vijf jaar lang minimaal 75% van het minimumloon hebt verdiend, kun je vanaf 1 januari 2026 je recht op Wajong permanent verliezen.

Je kunt in theorie altijd opnieuw een aanvraag indienen. Maar dat betekent nog niet dat het UWV je opnieuw toekent. Ter vergelijking: ik kan me ook aanmelden voor een keuring bij de landmacht. Wie weet nemen ze me nu wel aan, omdat ze moeite hebben voldoende personeel te vinden. Maar feit blijft dat ik eerder ben afgekeurd en Oostenrijks staatsburger ben, wat ik ook graag wil blijven. Dus dat is sowieso geen optie.

Het is puur bedoeld als voorbeeld: opnieuw aanvragen kan altijd, maar de kans dat je opnieuw wordt goedgekeurd acht ik klein. Als je je Wajong eenmaal kwijt bent, is het in de praktijk zeer lastig om die weer terug te krijgen. De toelatingscriteria zijn tegenwoordig namelijk een stuk strenger dan in 2006, toen ik zelf in aanmerking kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:29:
[...]

Dat is feitelijk wat ik hierboven al aangaf: opnieuw aanvragen is iets anders dan het doorgeven van een wijziging in je inkomsten. Als je volgens de huidige regels het minimumloon per maand verdient, dan zou je Wajong-uitkering inderdaad op nul euro worden vastgesteld.

Maar daarmee vervalt de uitkering niet automatisch. Die wordt dan 'bevroren', zoals jouw jobcoach ook correct heeft uitgelegd. Die regeling gaat echter veranderen: als je vijf jaar lang minimaal 75% van het minimumloon hebt verdiend, kun je vanaf 1 januari 2026 je recht op Wajong permanent verliezen.

Je kunt in theorie altijd opnieuw een aanvraag indienen. Maar dat betekent nog niet dat het UWV je opnieuw toekent. Ter vergelijking: ik kan me ook aanmelden voor een keuring bij de landmacht. Wie weet nemen ze me nu wel aan, omdat ze moeite hebben voldoende personeel te vinden. Maar feit blijft dat ik eerder ben afgekeurd en Oostenrijks staatsburger ben, wat ik ook graag wil blijven. Dus dat is sowieso geen optie.

Het is puur bedoeld als voorbeeld: opnieuw aanvragen kan altijd, maar de kans dat je opnieuw wordt goedgekeurd acht ik klein. Als je je Wajong eenmaal kwijt bent, is het in de praktijk zeer lastig om die weer terug te krijgen. De toelatingscriteria zijn tegenwoordig namelijk een stuk strenger dan in 2006, toen ik zelf in aanmerking kwam.
Maar ik lees nergens over een herkeuring voor een 2010 wajong en dat klopt ook niet met wat ze mij ooit hebben gezegt. Namelijk dat ik hem nooit kwijt kan raken ook als ik 1 jaar(toen der tijd) geen hulp nodig heeft. En daarom staat op UWV ook dat pre 2010 je opnieuw kan aanvragen als je door slechte gezondheid onder die 75% minimumlook komt. Heb en een wajong 2015 dan moet je niet meer kunnen werken en dan later ook niet meer mogelijk is.(aka herkeuring) anders ga je naar de gemeente zoals gebruikelijk is vandaag de dag.

Dan komt ook overeen met https://informatiepuntwaj...jg-ik-dan-opnieuw-wajong/

[ Voor 3% gewijzigd door loki504 op 22-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

President schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 16:49:

De Wajong is daar ook niet voor bedoeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Slasher schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:35:
[...]

Leuk leven heb je dan, als je niet eens een keer op vakantie kan of iets anders leuks doen.
Je leeft dan om te werken. |:(

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Sir_Lion schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:17:
[...]

Leuk leven heb je dan, als je niet eens een keer op vakantie kan of iets anders leuks doen.
Welkom in de wereld van heel veel Nederlanders :|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

[...]

Dat doen heel veel mensen in Nederland vergis je niet.

*knip* wat jij van de regels vindt, is hier offtopic

[ Voor 26% gewijzigd door ZieMaar! op 22-07-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
[...]

Er was een moment in mijn jeugd dat ik +- 10 jaar niet op vakantie ben geweest. En 2 jaar geleden was onze vakantie 2 dagen phantasialand in een hotel in de buurt met een geleende auto. Gelukkig leer je dan wel de kleine dingen waarderen die bijna niets kosten zoals een dag strand met een geleend sup board. Of een dagje friesland :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om ontopic te reageren. Wat je van regels vindt, is dat niet. Wil je daar toch over discussiëren, dan kan je beter een deurtje verder kijken bij AWM.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luisterniet
Slasher schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 19:35:
[...]

Wajongers zijn geen 2e rangsburgers en er heeft niemand wat mee te maken hoe ze hun geld uitgeven zolang ze zich aan de regels houden.
dragon2 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 20:20:
[...]

Welkom in de wereld van heel veel Nederlanders :|
In Nederland krijgt bijna iedereen vakantiegeld. Ook uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden.

Er zijn meerdere mensen in dit topic die in een supermarkt werken. Wij staan er dagelijks op te kijken dat mensen redbull per 4 kopen, koffiecupjes van 0,40 per stuk, bakken veredelde sla van 6 euro.

Het is aannemelijk dat als dit in de basis zo is doorwerkt omhoog tot aan leaseauto's aan toe (waarmee ze naar de supermarkt 500m verderop gaan).

Mensen maken zelf hun keuzes en dat is geen reden om af te geven op uitkeringsgerechtigden die op vakantie gaan.

Het is al een best uniek ding in de wereld dat we vakantiegeld hebben, omdat de overheid toen inzag dat mensen als een stel debielen met geld omgaan. Maar het houdt ook ergens een keer op wat je als overheid kan doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Luisterniet schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:33:
[...]

Wajongers zijn geen 2e rangsburgers en er heeft niemand wat mee te maken hoe ze hun geld uitgeven zolang ze zich aan de regels houden.

[...]

In Nederland krijgt bijna iedereen vakantiegeld. Ook uitkeringsgerechtigden en gepensioneerden.

Er zijn meerdere mensen in dit topic die in een supermarkt werken. Wij staan er dagelijks op te kijken dat mensen redbull per 4 kopen, koffiecupjes van 0,40 per stuk, bakken veredelde sla van 6 euro.

Het is aannemelijk dat als dit in de basis zo is doorwerkt omhoog tot aan leaseauto's aan toe (waarmee ze naar de supermarkt 500m verderop gaan).

Mensen maken zelf hun keuzes en dat is geen reden om af te geven op uitkeringsgerechtigden die op vakantie gaan.

Het is al een best uniek ding in de wereld dat we vakantiegeld hebben, omdat de overheid toen inzag dat mensen als een stel debielen met geld omgaan. Maar het houdt ook ergens een keer op wat je als overheid kan doen
Pardon? Waar Lees je dat ik afgeef op mensen die een uitkering hebben en op vakantie gaan?
Ik heb zelf een lage wia uitkering en kan nooit op vakantie, helaas, vakantiegeld is gewoon nodig voor rekeningen (weet je wel hoe duur chronisch ziek zijn is..?). Ken ook mensen met een (veel) hogere wia uitkering en die kunnen dus WEL op vakantie. Ken ook mensen die werken en niet op vakantie kunnen.
"Vakantiegeld uitgeven aan vakantie", dat is echt weer zoiets dat mensen met een hoger inkomen denken, ofzo... Maar de realiteit voor veel Nederlanders is helaas anders. Nog niet de helft gebruikt het echt om op vakantie te gaan. En zo'n 8% (waaronder ik) heeft het geld dus hard nodig voor rekeningen. Dat is best veel...

Ik bedoel dus vooral dat een uitkering waarmee je wel goed uitkomt en dus op vakantie kunt niet standaard is, en zeker geen recht is. En dat ook mensen met een baan lang niet altijd op vakantie kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NicoHF
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
dragon2 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Pardon? Waar Lees je dat ik afgeef op mensen die een uitkering hebben en op vakantie gaan?
Ik heb zelf een lage wia uitkering en kan nooit op vakantie, helaas, vakantiegeld is gewoon nodig voor rekeningen (weet je wel hoe duur chronisch ziek zijn is..?). Ken ook mensen met een (veel) hogere wia uitkering en die kunnen dus WEL op vakantie. Ken ook mensen die werken en niet op vakantie kunnen.
"Vakantiegeld uitgeven aan vakantie", dat is echt weer zoiets dat mensen met een hoger inkomen denken, ofzo... Maar de realiteit voor veel Nederlanders is helaas anders. Nog niet de helft gebruikt het echt om op vakantie te gaan. En zo'n 8% (waaronder ik) heeft het geld dus hard nodig voor rekeningen. Dat is best veel...

Ik bedoel dus vooral dat een uitkering waarmee je wel goed uitkomt en dus op vakantie kunt niet standaard is, en zeker geen recht is. En dat ook mensen met een baan lang niet altijd op vakantie kunnen.
Wellicht heeft jou gemeente nog een regeling dat je wat extra's kan krijgen om alsnog op vakantie te kunnen, check dat eens na.
En anders misschien de vakantiebank?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:40
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:09:
[...]

Ja, lastig. Maar volgens mij ligt het dan niet zozeer aan het aantal uren, maar vooral aan wat je per uur betaald krijgt. Ik werk zelf ook 24 uur per week en zit al anderhalf jaar in dezelfde loonschaal. Elke andere werknemer zonder ‘rugzakje’ had zich waarschijnlijk al in een hogere schaal weten te onderhandelen.

Voor mij is werken vooral een manier om structuur te houden en niet de hele dag thuis te zitten in een depressieve bui. Daarom onderhandel ik eigenlijk zelden over mijn salaris, zolang ze maar niet aankomen met loondispensatie of ongepaste vragen zoals “heb je beperkingen?”. Dan vind ik het verder prima. Ik krijg tenslotte ruimschoots aanvulling vanuit het UWV.
Ik had van de week nog even gebeld met het UWV en de vraag voorgelegd. wat mij verteld werd dus neem het niet aan als absolute waarheid.. is dat als je minder verdiend dan 75% van de maatman loon (volgens mij is dat rond de 1683 euro) dat je gewoon nog aanvulling krijgt en de 5 jaar regeling niet vervalt..

Maar dat is natuurlijk slechts de mening van 1 persoon. heb in het verleden ook veel met mensen van het UWV moeten dealen en geleerd dat ik dingen zwart op wit moet hebben voordat ik dingen als 100% aanneem. Praat is met de arbeidsdeskundige of zelf met het UWV dan weet je het zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wazzim
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-09 12:54
Bartosy schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 20:58:
[...]

Ik had van de week nog even gebeld met het UWV en de vraag voorgelegd. wat mij verteld werd dus neem het niet aan als absolute waarheid.. is dat als je minder verdiend dan 75% van de maatman loon (volgens mij is dat rond de 1683 euro) dat je gewoon nog aanvulling krijgt en de 5 jaar regeling niet vervalt..

Maar dat is natuurlijk slechts de mening van 1 persoon. heb in het verleden ook veel met mensen van het UWV moeten dealen en geleerd dat ik dingen zwart op wit moet hebben voordat ik dingen als 100% aanneem. Praat is met de arbeidsdeskundige of zelf met het UWV dan weet je het zeker.
Ik werk er niet meer maar indien de vertaalslag (handreiking) beschikbaar is voor dit gedeelte van de Wajong dan kan een arbeidsdeskundige hier zeker antwoord op geven, de klantenservice krijgt hier ook een uitleg over maar niet zo diepgaand als de professionals zelf. UWV maakt niet de wetten maar er is wel een vertaalslag nodig om de wet uit te laten voeren door de medewerkers. Deze vertaalslag wordt vervolgens gedeeld met de uitvoerende medewerkers.

Verder wil ik wel zeggen dat de UWVers heel goed snappen dat het te complex is, dat besef is er door alle lagen van de organisatie. Nu nog in den Haag.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.