Boiler-keuze: elektrische boiler of warmtepompboiler?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:30
Wij gebruiken onze CV-installatie op gas momenteel alleen nog maar voor de badkamer: de wasbak en de douche. Daarmee verstoken we momenteel nog circa 120-130 kuub gas per jaar. Zonde om daar de gasaansluiting voor in stand te houden, temeer nu onze CV-ketel onlangs is afgekeurd vanwege een lekkende warmtewisselaar.

Geld uitgeven moeten we nu dus toch, dus de keuze is of een nieuwe CV-ketel of van het gas af en naar een boiler.

De bedoeling is om dus over te gaan naar een boiler, en de keuze is dan tussen een gewone COP1-boiler, of een warmtepompboiler.

Wij zijn met zijn tweeën en dat blijft zo. Ik douche altijd 's dagelijks ochtends en doe dat in 5 minuutjes. Mijn partner echter, doucht elke twee dagen in de avond en staat er dan rustig 20-25 minuten onder. We hebben een bad, maar er gaan jaren voorbij dat die nooit als zodanig gebruikt wordt.

Onze douche en kraan zijn waterbesparend (de kraan doordat je het knopje in moet drukken om hem voorbij de begrenzer te krijgen). Douchend verbruiken we 5 liter water per minuut. Dit heb ik berekend door een emmer van precies 10 liter vol te laten lopen met een stopwatch erbij, eerst een keer met de kraan open tot aan de begrenzer (zoals we hem ook gebruiken) en dan nog een keer met de kraan iets voorbij de begrenzer, en dan het gemiddelde te nemen van het aantal liters per minuut.

De beschikbare ruimte voor de boiler is 70 cm breedte en 150 cm hoogte (voor een traditionele elektrische boiler), en qua hoogte iets minder dan dat voor een warmtepompboiler (omdat ik daar rekening moet houden met kanalen aan de bovenkant). Bij deze hoogte ben ik al uitgegaan van voldoende ruimte aan de onderkant om overal bij te kunnen qua onderhoud, en om boven de hoogte van de sifon te blijven.

Nu heb ik potentieel de volgende boilers op het oog:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mONXCV89Il-VTqvoorqRysTtMZE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/382T1bZvqIhCjUzmqggTgf0k.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij heb ik de douchetijd berekend op: https://www.groenehoedduu...-douchen-met-mijn-boiler/

Daarbij bovendien gerekend met 6 liter per minuut ipv 5.

Opgemerkt moet worden dat het zeer twijfelachtig is of ik de Calypso VM 150 kwijt ga kunnen, zeer waarschijnlijk kom ik hoogte tekort om de kanalen van en naar buiten te kunnen aanleggen.

De Auer Edel Air is ook nog in aanmerking genomen, temeer aangezien die een gecombineerd in- en uitkanaal heeft die in de bestaande CV-rookgasafvoer-opening past, maar ik lees teveel ellende over Auer. Dus die valt af. Ook de Ariston Lydos 100 is in aanmerking genomen maar die heeft geen mogelijkheid voor kanalen naar buiten en de COP valt tegen.

Mijn vragen:

Wat is zinnig? Is een WPB het waard?

De WPB heeft als voordelen: een lager verbruik
De WPB heeft als nadelen: aanzienlijk hogere aanschafprijs, complexer apparaat qua techniek

De gewone boiler heeft als voordelen: aanzienlijk lagere aanschafprijs, eenvoudiger apparaat
De gewone boiler heeft als nadelen: een hoger verbruik

Mis ik alternatieven qua warmtepompboilers die in aanmerking zouden komen?

Zijn de berekende douchetijden realistisch? Met andere woorden zouden we uitkomen met een Calypso VM 100 (als WPB) of met een 80 liter gewone boiler?

Catch a smile out there!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:07
een warmtepomp systeem heeft altijd mijn voorkeur.
zelfs een cop van 2 is beter als een cop van 1.
maar soms, kun je niet anders.
(laat geld niet je ding zijn in de beslissing, goedkoop is vaak duurkoop.)

je hebt best wel een oke berekening gemaakt denk ik zo.
(ik schrijf altijd 100l@65 is boiler van 100l met 65 graden temperatuur en 5l/m@38 voor tappen uit kraan douche.)
100l@65, die kun je voor 90% leeg tappen (daarna is het koude water te veel gemengd met het warme water.
dus 90l@65 effectief.
die leng je aan met koud water van grofweg 10 graden en dan toevallig kom je uit op 2x dus 180l@38.
180l@38 / 5l/m@38 = 36 minuten.
(normaal zou ik hier ook een 10%-20% extra marge nemen, om iets veiliger te zitten.)
dus ja je berekening is aardig oke.

ik zelf doe een 200l@65 verwarmen met maar een 1kW element.
vaak is er helemaal geen groot element nodig om de boiler warm te maken.
natuurlijk een groter element dan gaat het sneller als een kleine, maar of dat nu 1 uur is of 2 uur, boeiend.

(boilers en warmtepomp boilers.
nadeel mijn systeem verliest per dag grofweg 1kWh aan warmte.
dus elke dag moet ik 1kWh aan elektra er in stoppen of ik het nu gebruik of niet.
per jaar dus toch 365kWh wat je dus verliest.

ik verwarm mijn systeem in een 2 trap systeem.
50l@55 warmtepompboiler die hotfild een 200l@65 elektra boiler.
200l@65 elektra boiler heeft onder in een 1kW elektra element die aangestuurd word door de zonnepanelen.
en boven in zit een backup element voor in de winter.
ik kan zelf het bad dus 2,5x gewoon vullen in de zomer, maar goed na een bad pakken heb ik al weer genoeg warm water opgewarmd voor een volgend bad.
douchekop: 17l/m@38 + 2x4,5l/mW38, maar meestal word de 9l/m@38 gebruikt in huis (4x douchekop dus).)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Glenfiddich Een warmtepompboiler heeft ook nog een warmtebron nodig, of lucht of water.
Kijk maar in het warmtepompboilertopic hoe zoiets kan uitzien.
Stilstandverliezen hangen o.a. van de boilertemperatuur af,
om te vergelijken kan je de Europese Norm gebruiken.
Niet vergeten - wpb is (nog) met subsidie

[ Voor 49% gewijzigd door dunklefaser op 18-07-2025 18:50 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
@migjes bedankt!

@dunklefaser

Ik benoemde al de luchtkanalen naar buiten (voor ingaand en uitgaand). Dus het gaat om een warmtepompboiler die lucht als bron gebruikt.

Mijn vraag was met name of ik er met de genoemde WPB (Calypso VM 100) zou komen met de gewenste douchetijden. En of met dit gebruik een WPB zinnig is ivm de meerprijs voor een installatie die wat complexer is (als in: er kan meer aan stuk).

Wat ik er met name lastig aan vind is inschatten hoeveel kWh ik met een elektrische boiler zou verbruiken op jaarbasis, om dat met een WPB te kunnen vergelijken.

Voor wat betreft de europese norm om te kunnen vergelijken, ik kan daar helemaal niks mee, maar misschien doe ik iets verkeerd. De boilers hebben allemaal een (europees) energielabel, maar het verwachte jaarverbruik dat daarop vermeld staat is gebaseerd op maar één capaciteitsprofiel. Aan een grotere boiler wordt een groter capaciteitsprofiel gehangen, waarschijnlijk vanuit de veronderstelling dat die door een groter gezin gebruikt zal worden. Zodoende krijgt de 80 liter boiler van Bosch profiel M toegekend, met een geschat jaarverbruik van 1367 kWh.
De 120 liter boiler van Bosch zit in profiel L, met een geschat jaarverbruik van 2695 kWh.

Maar hoe moet ik nu inschatten wat het jaarverbruik van de 120 liter boiler zou zijn als ik hem gebruik in een gezinssamenstelling die eigenlijk bij profiel M hoort.

Ik kan door die manier van labelen, met voor elke boiler een ander capaciteitsprofiel (qua gebruiker), de verschillende boilers dus totaal niet met elkaar vergelijken voor wanneer ik die boilers allemaal op dezelfde manier zou gebruiken.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je hebt het nu over de plek waar de (wp)boiler komt, is dat iets dat afgesloten is of kan je de lucht van een grote aangrenzende ruimte gebruiken ipv naar buiten te gaan?
Die zeg 2000kWh van een gewone boiler kost je snel €500 per jaar tenzij er pv is.
Een wpb is op z'n gunstigst 3x zuiniger en zeker een Atlantic gaat wel 10 jaar mee.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:06:
Je hebt het nu over de plek waar de (wp)boiler komt, is dat iets dat afgesloten is of kan je de lucht van een grote aangrenzende ruimte gebruiken ipv naar buiten te gaan?
Die zeg 2000kWh van een gewone boiler kost je snel €500 per jaar tenzij er pv is.
Een wpb is op z'n gunstigst 3x zuiniger en zeker een Atlantic gaat wel 10 jaar mee.
Dat is een afgesloten hokje, waar nu de CV ketel hangt.
En omwille van het geluid van een WPB wil ik die ook zeker achter een deur hebben. Vandaar luchtkanalen.

Al overweeg ik wel sterk om, als we kiezen voor een WPB, de afvoer van de WTW (ventilatie type D) af te takken en daar de invoer van een WPB op te zetten (met een T-stuk, dus parallel met de WTW en niet in serie). Ik heb begrepen dat diverse mensen hier dat met succes hebben toegepast ondanks dat het een “verboden configuratie” is. De afvoer van de WTW naar buiten is ruim bemeten met 200mm.

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:22

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Glenfiddich Reken maar met ca. 0,8 - 1,0 kWh stilstandverlies per dag voor een 100 l boiler.
Een douchebeurt is qua verbruik natuurlijk heel individueel (duur, flow, temperatuur)
wat @EreteiP hieronder noemt kan ik voor mijn situatie bevestigen (N=2), gemeten met een warmtemeter.

Niet vergeten bij een schatting van het energieverbruik:
de koudwatertemperatuur kan flink verschillen tussen zomer en winter.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 18-07-2025 20:01 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EreteiP
  • Registratie: Februari 2025
  • Niet online
For what it is worth. Mijn cop1 100 liter boiler verliest ongeveer 1kwh warmte per dag en als in een douche neem dan komt er nog zo'n kWh energie bij. Dus als ik elke dag douche dan moet mijn boiler een kleine 2kwh bijwarmen.

Voetnoot: ik heb een boiler-controller waarmee enkel de overschot van mijn zonnepanelen in de boiler gaat. En dat werkt meer dan 9 van de 12 maanden. Dus enkel in de echte winter heb ik niet genoeg overschot om volledig op overschot op te warmen.

Setup: 6kWp waarvan de helft ZO en de helft NW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Om je een idee te geven.
Wij zijn een aantal jaren terug over gestapt naar een wp voor verwarming.
Het plan was om de cv ketel te laten hangen voor warm water.
Helaas net voor dat we op vakantie zouden begaf de ketel het en was het niet zinvol om te repareren. 18 jaar oud en afgeschreven.

Ik heb toen op de plaats van de ketel een aristor 150 liter wpb gehangen.
De lucht zuig ik aan van binnen deels komt dat boven de plafonds van hal, badkamer en toilet en een gedeelte komt uit de kruipruimte onder de keuken.
De uitgeblazen lucht gaat via de oude cv pijp naar buiten.
We zijn een gezin van vier met bad en douche zonder waterbesparende kop.
Het energie verbruik van de wpb is 550 kwh per jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NzOEl5meaVc3bhkrTHSzq4CNZzE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Gc9qaTOTFXJjR8XuL2kFR0b.jpg?f=fotoalbum_large

De plek waar ik met enige moeite de wpb kwijt ben geraakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-KB83AeRMNpUuRaa1BtaF14BYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcj60ZlyQy5nNRCjU7RlS1c1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RdIsruYsP3Wg_n8pZM7Oq9PQ64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LItsODN5oAfjwLazMsAcbHJz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_9HD_G6M_A2ZyzHCocC4vHuev4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jWEG3k3v5YChOB5CLJSNS8q0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eAmcOQ5Bo-cbirLGCFzPlz1Cr3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLwC1vEEM59xO0Faynwhspvu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PUd0iscNdQH1ffmBJON9vOvy6Zg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bdvvryXtzVKAb4ttn0S9D9xr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nL0Qzb2N9WMHWH3iDse3e7vDGYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PNAjCnogeclDDwbiFPBfo91P.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2mvM_Ht8v7uwx4Hc2bthNU-0HeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DfVvSaTvFmiBcwfAp8XQdeZ.jpg?f=fotoalbum_large

De gasmeter is overigens ook al voorgoed vertrokken ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ronald.42 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:21:
Om je een idee te geven.
Wij zijn een aantal jaren terug over gestapt naar een wp voor verwarming.
Het plan was om de cv ketel te laten hangen voor warm water.
Helaas net voor dat we op vakantie zouden begaf de ketel het en was het niet zinvol om te repareren. 18 jaar oud en afgeschreven.

Ik heb toen op de plaats van de ketel een aristor 150 liter wpb gehangen.
De lucht zuig ik aan van binnen deels komt dat boven de plafonds van hal, badkamer en toilet en een gedeelte komt uit de kruipruimte onder de keuken.
De uitgeblazen lucht gaat via de oude cv pijp naar buiten.
We zijn een gezin van vier met bad en douche zonder waterbesparende kop.
Het energie verbruik van de wpb is 550 kwh per jaar.

[Afbeelding]

De plek waar ik met enige moeite de wpb kwijt ben geraakt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De gasmeter is overigens ook al voorgoed vertrokken ;)
Klinkt een beetje als de situatie waarin wij nu zitten. Mooi jaarverbruik met die WPB!

Welke hebben jullie nu precies? Je zegt een Ariston maar ik zie een Vaillant?
Nevermind, ik las Ariston maar het is dus Arostor. Ik zal die ook even bestuderen! Zie dat er ook een 100L versie is.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Glenfiddich schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Klinkt een beetje als de situatie waarin wij nu zitten. Mooi jaarverbruik met die WPB!

Welke hebben jullie nu precies? Je zegt een Ariston maar ik zie een Vaillant?
Jup die is van vaillant wel aardig duurder geworden als ik het zo snel zie.
Ik had hem toen voor 1750 en daar ging nog iets van 350 subsidie af dacht ik.

Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 warmtepompboiler

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Jup die is van vaillant wel aardig duurder geworden als ik het zo snel zie.
Ik had hem toen voor 1750 en daar ging nog iets van 350 subsidie af dacht ik.

Vaillant aroSTOR VWL B 150/5 warmtepompboiler
Subsidie is nu 725 op die wpb zie ik net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ronald.42 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Subsidie is nu 725 op die wpb zie ik net.
Subsidie omhoog, prijs van het apparaat omhoog dus. Zo werkt dat dus :X

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Glenfiddich schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Ja nee wacht even ik zit even in het archief te struinen.

Hij was 1750 ex btw dus dat was richting 2200 inclusief btw.
En ik had ook 725 subsidie.

Dus het valt mee was een vergissing van mij, ik twijfelde al wat daarom zocht ik het nog even terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Glenfiddich schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:52:
[...]

Nee hoor, ik denk dat die €350 niet klopt want het hangt van het energielabel af dat niet ziet zomaar verandert.
Let wel op de problemen met dat merk/type, er is een topic over veel uitval binnen de garantie.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-07-2025 11:58 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:57:
[...]

Nee hoor, ik denk dat die €350 niet klopt want het hangt van het energielabel af dat niet ziet zomaar verandert.
Let wel op de problemen met dat merk/type, er is een topic over veel uitval binnen de garantie.
Dat klopt ik had al gezegd dat ik me vergist had.

De problemen.
Dat was de grotere uitvoering.
De 200 en 270 dacht ik?
De 150 heb ik nog weinig over gehoord.
Die grotere modellen hadden last van de pomp dacht ik?

Hoe dan ook de 150 draait hier nog identiek aan toen ik hem installeerde.
Zelfde geluid en zelfde stroom opname over de opwarm run.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

wittmann1982 in "Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen"

Martinezzz in "Vaillant Warmtepompboiler AroStor VWL problemen"

Tja, ik vond toch 2 defecte compressors bij de 150l modellen |:(
Dat je van binnen aanzuigt helpt denk ik wel, dan heeft ie minder werk.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 19-07-2025 12:25 ]

Pagina: 1