Op zoek naar een slimme zigbee lichtschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 16:36
Hoi allemaal,

Ik ben op zoek naar een slimme, batterijgevoede lichtschakelaar die ik kan plaatsen in een bestaande Gira/Jung 55mm afdekraam hier in Nederland. Idealiter moet hij er uitzien en aanvoelen als een traditionele wandschakelaar — dus fysiek op- en neer, en niet gewoon een plat drukknopje of touchpaneel.

De bedoeling is om deze schakelaar naast een bestaande (bedrade) schakelaar te plaatsen, in hetzelfde type afdekraam, zodat het geheel er strak en uniform uitziet.

Tot nu toe ben ik alleen opties tegengekomen die:

- Wel vierkant zijn, maar niet fysiek omhoog en naar beneden gaan.
- Bedrading en/of nuldraad vereisen
- Niet netjes in de 55mm Gira/Jung standaard passen
- Meerdere schakelaars hebben, terwijl ik er maar één nodig heb

Heeft iemand een tip voor een model dat aan deze eisen voldoet? Dus:

- Batterijgevoed
- Past in 55mm Gira/Jung afdekraam
- En heeft een mechanische omhoog/beneden-actie zoals een normale schakelaar

Achtergrond:

Ik heb momenteel twee normale schakelaars naast elkaar. Eén daarvan bedient een lamp boven, maar ik wil dat hij voortaan een lamp beneden aanstuurt (praktischer in gebruik). Alleen ligt daar geen bekabeling voor, dus ik zoek een slimme oplossing die via Home Assistant een signaal kan sturen om die lamp beneden aan/uit te zetten — zonder fysieke verbinding.

Een batterijgevoede schakelaar lijkt me ideaal hiervoor. Maar ik vraag me ook af: zou een bedrade slimme schakelaar ook kunnen, zonder een belasting (lamp) aan te sluiten? Dus gewoon voeden via 230V (zonder nuldraad), maar puur gebruiken als trigger in Home Assistant? Heeft iemand daar ervaring mee?

Alle suggesties zijn welkom! 😄

Beste antwoord (via sander1095 op 19-07-2025 20:20)

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Als je geen bezwaar hebt tegen het eens in paar jaar batterijen vervangen zou ik voor de Philips kiezen.
Achter iedere schakelaar zo' n Philips ding en alle betrokken lampen voorzien van een slimme schakelaar van Sonoff of Shelly, of de lampen vervangen door slimme lampen, Ikea of Heu.

Wat je er dan verder mee wilt maakt niet uit, dat regel je in Home Assistant.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Deze werkt zonder nul.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwPwlMBaBD_2MGb7OrDxs8YzRf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MOTg955trUTIyzdqTYJqYN0G.webp?f=fotoalbum_large

https://www.sonoff.nl/a-8...2-zonder-nul/#description

Sonoff ZBMINIL2 Extreme & Zigbee bridges

[ Voor 29% gewijzigd door Prisma16 op 18-07-2025 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
Werkt het ook zonder een daadwerkelijke verbinding naar een lamp? @Prisma16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:18
deze module kan je gebruiken met de reguliere schakelaars

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:25
Je kunt een Shelly achter je bestaande schakelaar inbouwen.
Houd je dezelfde schakelaar en blijft het optisch ook hetzelfde.
Een ander model naast de bestaande is geen gezicht, dat zou ik niet voor elkaar krijgen.
https://www.robbshop.nl/shelly-1-mini-gen3

Zelf heb ik deze I van Heatit in de keuken (kan 1,2 of 3 knops werken) en deze geassocieerd met de dommers op de lampen onder de kastjes en in de koof.
Maar dit is z-wave.
https://www.robbshop.nl/h...chakelaar-z-wave-ral-9003

[ Voor 34% gewijzigd door Elac op 18-07-2025 21:49 ]

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
sander1095 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:50:
Werkt het ook zonder een daadwerkelijke verbinding naar een lamp? @Prisma16
Hoewel de handleiding hier niets over zegt lijkt het mij niet mogelijk dat dit werkt zonder verbinding naar een lamp.
Maar met een condensator van iets van 0,1 uF (400V) kan je wel een "lekstroom" maken die de schakelaar actief zal houden.

Wat je vraagt "Dus gewoon voeden via 230V (zonder nuldraad), maar puur gebruiken als trigger...." Kan dus inderdaad niet, er zal altijd energie toegevoerd moeten worden om de elektronica te laten werken.

[ Voor 19% gewijzigd door Prisma16 op 19-07-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:58
Volgens mij ben je op zoek naar de Hue wall switch.

https://www.philips-hue.c...elaarmodule/8719514318045

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sander1095
@SjoerdOe en andere comments:

Vergeet niet dat ik de lamp die nu aangesloten is NIET meer wil bedienen met de huidige lichtschakelaar. De huidige lichtschakelaar bedient de zolder, terwijl ik de gang beneden wil besturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 21:18
sander1095 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:56:

Vergeet niet dat ik de lamp die nu aangesloten is NIET meer wil bedienen met de huidige lichtschakelaar. De huidige lichtschakelaar bedient de zolder, terwijl ik de gang beneden wil besturen.
Dat kan met de Zigbee module waar ik naar linkte en de hiervoor genoemde Philips Hue wandschakelaarmodule.

Je haalt dan de huidige draden uit de schakelaar (wel netjes voorzien van een wago als er nog spanning op staat) en vervolgens sluit je de bestaande schakelaar aan op een van die twee modules.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SjoerdOe
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:58
sander1095 schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 11:56:

Dat is precies wat die wallswitch doet.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Als je geen bezwaar hebt tegen het eens in paar jaar batterijen vervangen zou ik voor de Philips kiezen.
Achter iedere schakelaar zo' n Philips ding en alle betrokken lampen voorzien van een slimme schakelaar van Sonoff of Shelly, of de lampen vervangen door slimme lampen, Ikea of Heu.

Wat je er dan verder mee wilt maakt niet uit, dat regel je in Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylanf97
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:46
Is zo'n Gira Senic Friends of Hue schakelaar niks voor je?
Zelf een aantal van in gebruik, koppelen via de Hue bridge en vervolgens vrij te programmeren in HA. Werkt perfect, reageert (vooralsnog na 2 jaar) altijd zonder problemen.
Passen precies in je Gira raampje en geen geklooi met batterijen.

https://dylight3dprints.etsy.com

Pagina: 1