Sonoff ZBMINIL2 Extreme & Zigbee bridges

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dpostma
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 16-03-2024
Recent heb ik bij oom Ali de Sonoff ZBMINIL2 Extreme gekocht. Dit is een Zigbee smart switch en een opvolger van de Sonof ZBMini. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PH3yCVtNgk1chMtE2f5Gmxd0ilU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZaeaYrx5rqMxHitha7ZdSIDJ.jpg?f=fotoalbum_large

Voor al mijn Zigbee apparaten gebruik ik een Philips Hue bridge. De bridge werkt prima met de Sonoff Mini maar hij lijkt de ZBMINIL2 Extreme niet te vinden.
Als ik kijk bij Ali dan zie ik de Hue bridge er ook niet tussen staan als een support apparaat.
Ik vermoed dan ook dat ik moet overstappen naar een andere bridge om het allemaal werkend te krijgen.

Mijn vraag
- Is er iemand die Sonoff ZBMINIL2 Extreme werkend heeft gekregen met een Hue Bridge?
- Indien over te stappen naar een andere bridge is het dan verstandig om te kiezen voor een Sonoff Bridge of juist een CC2652RB zigbe2mqtt stick die universeel zou moeten zijn

Relevante software en hardware die ik gebruik
- Home assistant
- Hue bridge

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- Heb 3 van de ZBMINIL2 dus een andere geprobeert.
- 5 min van de stroom en opnieuw proberen
- Reset knop/pairing mode
- Youtube en Forums :)
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Beter laat dan nooit maar; niet compatible volgens sonoff zelf (sonoff account op Reddit), van Philips zou ik niet te veel verwachten.

Welke stick of bridge je koopt qua compatibiliteit maakt niet uit zolang het op zigbee2mqtt draait. Zou zelf voor een sonoff dongle-p of dongle-e gaan. Niet omdat het sonoff is maar omdat deze in het algemeen goed bereik hebben en stabiel zijn, welke je wilt is aan jou :)

[ Voor 12% gewijzigd door GoldenSample op 03-04-2023 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:46

servies

Veni Vidi Servici

Het is geen opvolger, maar komt erbij in het assortiment. De ZBMini-L2 Extreme heeft een kleinere "schakelcapaciteit" (max 6A) ipv 16A en heeft ook geen zigbee router functionaliteit heeft, het is een endpoint.
Het grote voordeel is dat deze significant kleiner is dan de ZBMini(-L)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:46

servies

Veni Vidi Servici

Ik heb overigens een Conbee II stick en ook deze kan de ZBMini-L2 Extreme (nog) niet koppelen...

Edit 2024-04-25:
Inmiddels is gebleken dat de gebruikte ZBMini-L2 gewoon kaduuk is. In ieder geval het Zigbee gedeelte lijkt niet te werken.

Update van de stand van zaken:
4 van de 5 gekochte ZBMini-L2 functioneren niet naar behoren. Ze verlaten continue het Zigbee netwerk.

[ Voor 65% gewijzigd door servies op 26-04-2023 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-04 07:26
@dpostma ik krijg ook geen device te zien op het zigbee netwerk. Hoe weet je of ie defect is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farferry
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 03-04 17:33
Ik heb van het weekend geprobeerd om deze module achter mijn WC lamp schakelaar te plaatsen.
Is mij niet gelukt om met de wisselschakkelaar werkend te krijgen.

Zonder wisselschakelaar werkt hij (gaat aan en uit bij gebruik van de ronde knopje) maar S1 en S2 op de schakelaar aangeloten geen effect.

Mag ik vragen hoe jij het hebt aangesloten?
Ik namelijk 2 draden uit de muur een fase draad en schakeldraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fhardijz
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17-04 13:03
Volgens mij kun je de zbminil2 omzetten van puls- naar touch-schakelaar door drie keer achter elkaar op de verbindingsknop te drukken. Heb mijn zbminil2 nog niet binnen dus kan het zelf niet voor je testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Farferry Bij de schakelaar neem ik aan? Dus aan die 2 draden zet eerst je schakelaar? Die gaan dan naar Lin (bruin) en Lout (zwart). S1 en S2 gaan naar de schakelaar waar eerst de twee draden op zaten. En zoals @fhardijz aan geeft moet de switch mode goed staan, ik weet niet waar hij standaard mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farferry
Septillion schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 19:06:
@Farferry Bij de schakelaar neem ik aan? Dus aan die 2 draden zet eerst je schakelaar? Die gaan dan naar Lin (bruin) en Lout (zwart). S1 en S2 gaan naar de schakelaar waar eerst de twee draden op zaten. En zoals @fhardijz aan geeft moet de switch mode goed staan, ik weet niet waar hij standaard mee komt.
Ik zal vandaag even uitproberen en bekijken. ik zal mijn bevinden hier even delen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farferry
Ter bevestiging: wat @fhardijz zegt je kan het inderdaad omzetten met 3 of 4 keer op de knop op de ZBMINIL2.

Zodra het is aangesloten, is de ZBMINIL2 in paring mode (groen licht knippert), dit doet hij voor 5 a 10 sec.
Hierna gaat de lamp uit een neemt een positie aan (dat kan pulse of touch) als je het aan een schakelaar vastmaakt (S1 & S2 of S2+ L) en de lamp gaat via de schakel niet aan/uit dan moet je 3/4 keer de knop van de ZBMINIL2 drukken om hem op de juiste positie te brengen.

Om in pairring mode te komen moet je de knop 5 sec in houden tot de lichtje weer gaat knipperen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farferry
Ter info:

Er is een nieuw variant gekomen van deze relay.
Namelijk de ZBMINIR2, dit is de variant waarbij NUL draad benodigd is.

Het mooie van deze relay is dat deze niet meer WIFI is maar ZIGBEE en o.a. de volgende functies ondersteund:
- Detach Relay (hiermee kan je met de schakelaar je slimme lampen uit doen zonder de stroom eraf te halen. En via bijvoorbeeld je mobiel weer aan kan zetten)
- Je zigbee apparaat is geen end-device meer maar een router, dus de mesh netwerk gaat erop vooruit.

Klein nadeel (eerder situatie niet gewijzigd) deze variant heeft de NUL draad daadwerkelijk nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Farferry schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:43:
Ter info:

Er is een nieuw variant gekomen van deze relay.
Namelijk de ZBMINIR2, dit is de variant waarbij NUL draad benodigd is.

Het mooie van deze relay is dat deze niet meer WIFI is maar ZIGBEE en o.a. de volgende functies ondersteund:
- Detach Relay (hiermee kan je met de schakelaar je slimme lampen uit doen zonder de stroom eraf te halen. En via bijvoorbeeld je mobiel weer aan kan zetten)
- Je zigbee apparaat is geen end-device meer maar een router, dus de mesh netwerk gaat erop vooruit.

Klein nadeel (eerder situatie niet gewijzigd) deze variant heeft de NUL draad daadwerkelijk nodig.
Erg fijn, ga deze aanschaffen want die router functie heb ik echt nodig. Heb een nul draad dus dat is geen probleem sowieso begreep ik niet waarom deze functie er niet in zat heeft volgens mij niets met nul draad te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Farferry schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 22:00:
Ter bevestiging: wat @fhardijz zegt je kan het inderdaad omzetten met 3 of 4 keer op de knop op de ZBMINIL2.

Zodra het is aangesloten, is de ZBMINIL2 in paring mode (groen licht knippert), dit doet hij voor 5 a 10 sec.
Hierna gaat de lamp uit een neemt een positie aan (dat kan pulse of touch) als je het aan een schakelaar vastmaakt (S1 & S2 of S2+ L) en de lamp gaat via de schakel niet aan/uit dan moet je 3/4 keer de knop van de ZBMINIL2 drukken om hem op de juiste positie te brengen.

Om in pairring mode te komen moet je de knop 5 sec in houden tot de lichtje weer gaat knipperen.
10x de schakelaar aan/uit geeft een reset en daarna in pairing mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Farferry Zou het dan ook geen opvolger van de ZBMiniL2 noemen maar een opvolger van de ZBMini. En de ZB-familie is gewoon parallel aan de nonZB ofwel de Wifi lineup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farferry
Ik zie je punt, ik keek meer vanuit het perspectief Zigbee + Zigbee = familie.
Tevens vond ik ook een soort "hack" om je Zigbee Mini L2 toch los te koppelen van de interne schakelaar.

https://community.home-as...mart-bulb-zigbee/582177/8

Je zorgt in feiten ervoor door de RESET pin los te koppelen dat de Relais de stroom niet afsluit naar de lampen. Maar je krijgt wel de status informatie van de ZIgbee module.
Hiermee kan je dus je automation op aanpassen, en via de "slimme" route je lampen uit doen.

Uiteraard op eigen risico >:)
Pagina: 1