Vragen i.v.m. bezichtiging gasloze nieuwbouwwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20-07 15:38
Ik woon met mijn vriendin in een klein huur apartementje. We begeven ons al lange tijd op de woningmarkt maar zijn steeds kansloos. Er is nu een buitenkansje om een nieuwbouwwoning te bezichtigen voor deze op funda komt. Ik voel enorm veel druk omdat het een kans is zonder concurentie te bieden maar ik weet bijna niets van gasloze nieuwbouwwoningen. De woning is totaal onvergelijkbaar met ons apartement of woningen die we eerder hebben bezichtigd.

Wat ik weet van de woning:
  • Hoekhuis in een blok van 4 woningen
  • Gasloos
  • Energie label A+
  • Warmtepomp Daikin
  • Vloerverwarming
  • Elektrische radiatoren boven
  • 6 zonnepanelen (de tussenwoningen hebben er 8)
De woning heeft 2 zonnepanelen minder door de scheve daklijnen. Alles is elektrisch dus de zonnepanelen zijn belangrijk voor de energierekening. Elektrischitiet wordt duurder en terugleveren levert minder op.

Er is geen verbruikhistorie want de nieuwbouwwoning is onbewoond. Hoe kan ik een inschatting maken van de maandelijke energiekosten?

Is het erg dat er 2 panelen minder op het dak liggen of maakt dat niet zo veel uit omdat de woning energiezuinig is?

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stutrecht
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:43
Ik mis wel wat relevante informatie om hier iets zinnigs over te zeggen. Bijvoorbeeld:

- hoeveel m2?
- hoeveel m3 (inhoud woning)
- hoe is de woning georiënteerd? (Op zuiden, noorden)
- welke warmtepomp? (Zie ook opmerking hieronder)

De elektrische radiatoren vind ik wel opmerkelijk. Waarom geen vloerverwarming boven?

Met 6, of 8, zonnepanelen kom je sowieso niet zo ver, al helemaal niet als salderen ophoudt te bestaan. In de winter verwarm je het meest en wek je het minst op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Die inschatting kan je nauwelijks maken, want je kent het huis niet en ook je eigen gedrag in dat huis niet.
Maar, ontzettend grove guestimate: 1500-2000kwh voor warmte.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Warmtepomp vloerverwarming/koeling/SWW zal uitkomen op >2000kWh bij een nieuwe woning waar bouwvocht nog uitgestookt moet worden en je de boel nog moet optimaliseren. Dan kan je dit wel verlagen richting de 1600 kWh verwacht ik.

Elektrische radiatoren boven word ik trouwens niet heel vrolijk van, bedoel je daarmee COP=1 radiatoren? Of worden deze wel aangesloten op de warmtepomp? Rare bezuiniging van de projectontwikkelaar om niet overal vloerverwarming aan te leggen.

Ons jaarverbruik met 2 personen en warmtepomp/quooker/inductie/vaatwasser/wasmachine/droger en regelmatig thuis werken zat op 3600 kWh. Dus je zou eens met 4000 kWh kunnen rekenen.

Als er boven daadwerkelijk elektrische radiatoren staan dan kan je totale jaarverbruik wel eens 5000-6000 kWh worden, afhankelijk van hoeveel je deze gaat gebruiken. Maar zoals @teacher hierboven aangeeft is het allemaal een zeer grove schatting.

Maar op het totaalplaatje valt dit allemaal heel erg mee.. stel 1 kWh kost 25 cent, dan zou je met 4000 kWh dus op €1000/jaar uit komen. Dat is €83 per maand. Dankzij een paar zonnepanelen wordt dat nog iets lager (salderen is tegen die tijd wel verdwenen).

[ Voor 14% gewijzigd door stin00 op 18-07-2025 10:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:03
Zitten er boven echt elektrische radiatoren? Of zitten er LTV wand convectoren met daarin booster-ventilatoren (zoals Jaga convectoren met DBE). Een convector met booster heeft ook een stekker, die is nodig om de ventilatoren van de booster te laten draaien. Maar de warmte komt van het lauwe water van de warmtepomp.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14:27
stin00 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:26:
Warmtepomp vloerverwarming/koeling/SWW zal uitkomen op >2000kWh bij een nieuwe woning waar bouwvocht nog uitgestookt moet worden en je de boel nog moet optimaliseren. Dan kan je dit wel verlagen richting de 1600 kWh verwacht ik.

Elektrische radiatoren boven word ik trouwens niet heel vrolijk van, bedoel je daarmee COP=1 radiatoren? Of worden deze wel aangesloten op de warmtepomp? Rare bezuiniging van de projectontwikkelaar om niet overal vloerverwarming aan te leggen.

Ons jaarverbruik met 2 personen en warmtepomp/quooker/inductie/vaatwasser/wasmachine/droger en regelmatig thuis werken zat op 3600 kWh. Dus je zou eens met 4000 kWh kunnen rekenen.

Als er boven daadwerkelijk elektrische radiatoren staan dan kan je totale jaarverbruik wel eens 5000-6000 kWh worden, afhankelijk van hoeveel je deze gaat gebruiken. Maar zoals @teacher hierboven aangeeft is het allemaal een zeer grove schatting.
In een nieuwbouwwoning is de isolatie goed, dus in de winter hoef je die cop 1 radiatoren niet of nauwelijks aan te zetten. Als je de benedenverdieping verwarmt komt dat helemaal goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:23
Sito schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:38:
[...]
In een nieuwbouwwoning is de isolatie goed, dus in de winter hoef je die cop 1 radiatoren niet of nauwelijks aan te zetten. Als je de benedenverdieping verwarmt komt dat helemaal goed.
Dat is maar net waar je die kamers voor gebruikt, als slaapkamer zal je ze niet hoeven te verwarmen. Gebruik je ze als kantoor is de kans groot dat je toch moet verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Meer dan 100 euro in de maand zal het zeer waarschijnlijk niet zijn.
Eerder richting de helft.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Wuursj

want worst is al bezet

COP=1 verwarming boven kan wel kloppen, dat is een truukje. Normaliter mag een COP=1 verwarming niet van bouwbesluit. Maar in combinatie met een WP wel omdat het totale systeemrendement dan nog binnen de normen valt omdat die dingen alleen een beetje zouden bijstoken. Smerige zuinigheid van de bouwer, met een LT radiator of ook boven vloerverwarming was het een stuk beter geweest.

Hoeveel je gaat verbruiken zal voor een flink deel afhangen van het gebruik van die dingen boven. De WP hier doet amper 700 kwh per jaar. Dat jaagt COP=1 verwarming er zo door heen. Dus ga je boven alleen slapen en is pak hem beet 17-18 graden prima voor jou? Dan zit je goed en gaat het je weinig kosten. Ga je veel boven thuiswerken of kinderen die veel op hun kamer rond hangen? Dan ga je die COP=1 wel merken.

Boven radiatoren of voerverwarming plaatsen of (meestal minder ingrijpend) een airco ophangen die ook kan verwarmen kan altijd nog.

[ Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 18-07-2025 00:03 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
er is eindelijk een kans om een heel huis te kopen wat ook nog eens een aardig energielabel heft e dan maak je je druk om twee zonnepanelen/de energierekening?

Koop dat huis. Dit is misschien je enige kans in de komende 5 jaar. Je zal overal een energierekening hebben die meer is dan je appartement. Die zonnepanelen kun je later altijd aanpassen.
Koop dat huis.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Waar je bij een nieuwbouwhuis op moet / kan letten is:
- Welke oriëntatie heeft het huis en welke natuurlijke zonwering is er aanwezig?
- Heeft de vloerverwarming ook de optie tot koelen?

Verder heeft een gasloze woning en zeker nieuwbouw natuurlijk een perfecte isolatie waardoor je in de winter erg weinig energie verbruikt. In de zomer echter kan het heet worden, vandaar mijn eerste vragen over zonwering en vloerkoeling.

Als de bovenste 2 niet voldoende zijn ( of niet aanwezig ) dan zou ik persoonlijk geld reserveren voor natuurlijke/passieve zonwering, rolluiken/zonnescherm en/of een airco.

Daarnaast kan je als de tuin groot genoeg is altijd een mooie overkapping plaatsen met daarbij nog een flink aantal zonnepanelen. Alles is afhankelijk van de oriëntatie van het huis uiteraard en hoeveel zon er dus op staat

Overigens zou het voor mij bijna altijd een insta buy zijn :P Nieuwbouw is waardevast, je hoeft niet over te bieden en weet dus wat je koopt. En de kans is heel erg groot dat je nieuwbouw over 5 tot 10 jaar met veel meer winst verkoopt

--edit
Als er daarna nog budget overblijft dan zou ik zelf overwegen om ook boven vloerverwarming te laten leggen ( als dat mogelijk is )

[ Voor 24% gewijzigd door hollandnick op 18-07-2025 08:56 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:16

Managelorian

“This is the workflow.”

Het klinkt alsof je het vooral heel eng vindt om de sprong in het diepe te maken en in een poging om grip te krijgen op je unheimische gevoel ga je analyseren wat de energiekosten zullen zijn. Dit is echter totaal irrelevant.

Over de komende 10 jaar zal je huis statistisch zo’n 50% in waarde stijgen (dus in euro’s al snel meer dan €200.000). Of je over deze periode €10.000 of €13.000 aan energie betaalt doet er niet toe.

Als je het kunt betalen en het is een huis met potentie: koop dat huis.

Als je het niet kunt betalen of het heeft sterke nadelen (ligging, te klein voor aanstaande gezinsplannen, dat soort dingen), dan kun je dit beter aan je voorbij laten gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
We wonen nu al 8+ jaar in een gasloze woning met warmtepomp. Heel kort gezegd: het werkt gewoon, het is comfortabeler dan oudere huizen met gas. Punt. Niet druk om maken, is niks spannends aan.

Qua stroom verbruik: dat is nu lastig inschatten. Ligt heel erg aan je eigen manier van leven. Maar het zal vrijwel zeker goedkoper zijn dan gas. Als je 19 graden beneden aanhoud, kom je anders uit dan als je overal 23 graden wilt hebben. Douche je allebei 3x per dag, kom je anders uit als je beide om de dag doucht. Heb je een douche WTW, kom je weer anders uit.

Als je uit gaat van ~50 euro per maand, zul je er niet veel naast zitten denk ik.

Zonnepanelen? Die kun je altijd nog simpel aanpassen als je er woont. Daar hoef je niet voor te breken o.i.d.

Als dit je enige realistische kans is: er voor gaan en niet blind staren op details die je later eenvoudig naar wens maakt. Ik zou wel een bouwkundige keuring laten doen, ook al is het nieuwbouw.

We hebben jaren gezocht naar een woning die gasloos was, goed geïsoleerd e.d. Die was er niet, dus zijn we zelf uiteindelijk gaan bouwen. Juist omdat we gasloos wilden vanwege het comfort en de kosten. Dus neem van mij aan: een beter huis ga je niet vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door barbarbar op 18-07-2025 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
Ik denk niet dat je een mooiere/betere kans krijgt dat dit, ik zou 'm met beide handen aangrijpen.
Ik zou mij niet te druk maken over de stook en elektriciteitskosten. Nieuwe huizen zijn perfect geïsoleerd en met de panelen dek je een groot deel van de elektro kosten.
Zelf heb ik een matig geïsoleerd huis (eind jaren 80) en ik stook boven eigenlijk nooit, misschien een enkele keer als het flink vriest en dan nog maar alleen op de badkamer en 1 slaapkamer want de warmte van beneden stijgt op.
Jullie zijn al een tijdje actief op de huizenmarkt dus nu is het tijd om de volgende stap te zetten, beter gaat het niet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:12

silverball

De wagen voor moderne mensen

Je bent niet de eerste Nederlander die een gasloze woning gaat bewonen, dat is in de nieuwbouw gewoon standaard. Niet te druk maken, mooie kans dit.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Heel simpel: Een huis verbruikt meer dan een appartementje, maar een gasloze nieuwbouwwoning zal weer veel betere isolatie hebben.
Ik zou het 'gasloos' in je berekening van energiekosten even los laten, want in de winter met een warmtepomp verwarmen zonder zonnepanelen is nog steeds voordeliger dan hetzelfde op gas doen als je huis goed geïsoleerd is en je op lage temperatuur kunt verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:18
#care.. jij maakt je zorgen om de energierekening en 2 panelen terwijl het nieuwbouw is? Je denkt hiermee hogere lasten te hebben dan andere woningen die ouder zijn? Bijzondere theorie ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BBBvB
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09-09 16:54
Locatie, locatie, locatie. Daar begin je mee.

Als het huis verder naar je zin is: kopen (zoals al is gezegd)
Is het huis nog niet helemaal naar je zin: pas het aan, dus plaats extra lucht/lucht warmtepomp (zoals ook al is gezegd).

Alles afwegende: je vist steeds achter het net, dus deze keer gewoon kopen! (Is óók al gezegd 🙂 ).

Succes!

(Als oudere vraag ik me echt af hoe jongeren tegenwoordig nog in staat zijn om die exorbitante bedragen voor een huis te betalen. Aan de andere kant: toen ik nog jong was, vroeg ik me ook af hoe ouderen ooit een mooi huis hebben kunnen kopen 🙂 ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 11:16
En mocht het echt niet kloppen qua installatie waardoor je verbruik enorm extreem is kan je altijd nog aankloppen later bij de bouwers. Het huis zal aan bepaalde normen moeten voldoen, er zijn berekeningen gemaakt etc dus heel extreem kan het niet uitschieten zonder dat je er iets aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-08 12:00
Tegenwoordig is de vraag meer "zit er een dak op", als het antwoord ja is dan 10% boven de vraagprijs bieden.......
Het nadeel van gasloze woningen is dat je de stroom die overdag opgewekt wordt ook overdag moet gebruiken, in de winter moet je dure stroom kopen omdat je vanaf einde middag niet meer opwekt.
Maar als je alles tot in detail wilt uitzoeken en overwegen zul je nooit een huis gaan bezitten, er is altijd wel wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
ID-College schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:14:
#care.. jij maakt je zorgen om de energierekening en 2 panelen terwijl het nieuwbouw is? Je denkt hiermee hogere lasten te hebben dan andere woningen die ouder zijn? Bijzondere theorie ;)
Met COP1 verwarming kan dat inderdaad hard gaan. Dat is ongeveer 4-4,5x zo duur als verwarmen met een warmtepomp en ruim 2x zo duur als stoken op gas.

Met het verschil aan stookkosten op jaarbasis tussen een COP1 oplossing ten opzichte van LTV convectoren die gekoppeld worden aan de warmtepomp zou je heel wat leuks kunnen doen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Managelorian schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:54:
Het klinkt alsof je het vooral heel eng vindt om de sprong in het diepe te maken en in een poging om grip te krijgen op je unheimische gevoel ga je analyseren wat de energiekosten zullen zijn. Dit is echter totaal irrelevant.

Over de komende 10 jaar zal je huis statistisch zo’n 50% in waarde stijgen (dus in euro’s al snel meer dan €200.000). Of je over deze periode €10.000 of €13.000 aan energie betaalt doet er niet toe.

Als je het niet kunt betalen of het heeft sterke nadelen (ligging, te klein voor aanstaande gezinsplannen, dat soort dingen), dan kun je dit beter aan je voorbij laten gaan.
Dus jou maakt het niet uit dat je 3000 euro meer of minder hebt? Prima, zal ik je mijn rekeningnummer via PB sturen? Ik zie het wel tegemoet.

Of maakt het ineens wel uit als die €3000 uit je eigen zak moet komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Ollie_NL schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 14:52:
in de winter moet je dure stroom kopen omdat je vanaf einde middag niet meer opwekt.
En op gas moet je duur gas kopen, wat is het verschil?

Zonder uit te rekening hoeveel dure stroom je verbruikt in vergelijking met gas kan je daar niets over zeggen.
Met de huidige prijzen is verwarmen op dure stroom nog altijd goedkoper dan op gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
stutrecht schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:57:
Ik mis wel wat relevante informatie om hier iets zinnigs over te zeggen. Bijvoorbeeld:

- hoeveel m2?
- hoeveel m3 (inhoud woning)
- hoe is de woning georiënteerd? (Op zuiden, noorden)
- welke warmtepomp? (Zie ook opmerking hieronder)
Dank je voor je vragen. Ik mis ook informatie. Er staat neits online. Ik probeer bij de bezichtiging de informatie te krijgen. De warmptepomp is Daikin maar type onbekend.
De elektrische radiatoren vind ik wel opmerkelijk. Waarom geen vloerverwarming boven?
Beneden en boven is er vloerverwarming maar ook elektrische verwarming aan de wanden van de slaapkamers.
Met 6, of 8, zonnepanelen kom je sowieso niet zo ver, al helemaal niet als salderen ophoudt te bestaan. In de winter verwarm je het meest en wek je het minst op.
In de winter een grote afhankelijkhied van het stroomnet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
stin00 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:26:
Ik weet niet hoe ik kan zien of het een COP=1 radiotor is. De radiator is een hele platte plaat met een kleine verdikking. Dan stroomt er vast geen water door de radiator van de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Ivow85 schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:33:
Zitten er boven echt elektrische radiatoren? Of zitten er LTV wand convectoren met daarin booster-ventilatoren (zoals Jaga convectoren met DBE). Een convector met booster heeft ook een stekker, die is nodig om de ventilatoren van de booster te laten draaien. Maar de warmte komt van het lauwe water van de warmtepomp.
Het zijn geen LTV wand convectoren denk ik. Daarvoor is de radiator te dun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Wuursj schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 23:58:
COP=1 verwarming boven kan wel kloppen, dat is een truukje. Normaliter mag een COP=1 verwarming niet van bouwbesluit. Maar in combinatie met een WP wel omdat het totale systeemrendement dan nog binnen de normen valt omdat die dingen alleen een beetje zouden bijstoken. Smerige zuinigheid van de bouwer, met een LT radiator of ook boven vloerverwarming was het een stuk beter geweest.
Snap ik het goed dat de vloerverwarming boven niet krachtig genoeg is en daarom een beetje extra verwarming nodig heeft. Een LT radiator had op de warmtepomp kunnen worden aangesloten maar daar is door de bouwer op bezuinigd. Er hangt nu een onzuinig kacheltje.
Hoeveel je gaat verbruiken zal voor een flink deel afhangen van het gebruik van die dingen boven. De WP hier doet amper 700 kwh per jaar. Dat jaagt COP=1 verwarming er zo door heen. Dus ga je boven alleen slapen en is pak hem beet 17-18 graden prima voor jou? Dan zit je goed en gaat het je weinig kosten. Ga je veel boven thuiswerken of kinderen die veel op hun kamer rond hangen? Dan ga je die COP=1 wel merken.
Een thuiswerkplek boven is wel een droom.
Boven radiatoren of voerverwarming plaatsen of (meestal minder ingrijpend) een airco ophangen die ook kan verwarmen kan altijd nog.
Voor radiatoren heb ik een extra leiding nodig vanuit de warmtepomp zeker? Voor een airco moet er gaten in de buitenmuur gemaakt worden. Met een airco kun je dan weer wel koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
No Hands schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 06:57:
er is eindelijk een kans om een heel huis te kopen wat ook nog eens een aardig energielabel heft e dan maak je je druk om twee zonnepanelen/de energierekening?
Nee, ik wil een inschatting van de energeikosten zodat ik weet wat mijn draagkracht is. Ik wil weten hoeveel hypotheeklast ik aankan.
Koop dat huis. Dit is misschien je enige kans in de komende 5 jaar. Je zal overal een energierekening hebben die meer is dan je appartement. Die zonnepanelen kun je later altijd aanpassen.
Koop dat huis.
Geloof mij dat wil ik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:52

DukeBox

loves wheat smoothies

Aantal panelen hoeft niet heel veel te zeggen, je moet weten hoeveel Wp. Licht er een oude partij 370Wp op of extra grote 625Wp.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 10-09 23:15
De elektrische panelen kunnen ook Infrarood panelen zijn. Voor bijverwarming zijn deze heel geschikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Stap 1: koop dat huis, als het verder aan je eisen voldoet
Stap 2: zet zsm na oplevering een kWh meter voor de groep(en) van de warmtepomp en smartplugs met kWh meter tussen de stekkers van de 'radiatoren'. Dan hoef je niet te gokken wat je verwarming kost op het totaal van de hoofdmeter.
En die data (+comfortwensen) kan je na een jaar gebruiken om te kiezen tussen 'zo laten' of 'overal airco erbij'.

De energierekening valt bij zo'n huis als het goed is in het niet bij de totale woonlasten.

[ Voor 14% gewijzigd door Proton_ op 18-07-2025 18:56 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 15:24:
[...]

Met COP1 verwarming kan dat inderdaad hard gaan. Dat is ongeveer 4-4,5x zo duur als verwarmen met een warmtepomp en ruim 2x zo duur als stoken op gas.

Met het verschil aan stookkosten op jaarbasis tussen een COP1 oplossing ten opzichte van LTV convectoren die gekoppeld worden aan de warmtepomp zou je heel wat leuks kunnen doen.
Electrische radiatoren zijn zeker niet optimaal om je huis te verwarmen, maar hier gaat het om een boven verdieping en die hoef je in een nieuwbouwwoning niet te verwarmen tenzij je uit de tropen komt en dat hier ook wil beleven.

Dus stop met paniek zaaien, kosten voor elektra vallen in het niet bij een nieuwbouwwoning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je je zorgen maakt over kosten dan zou ik zeker checken wat je als koper aan belastingen enz. betaalt vergeleken met huren, zoals waterschap, zuiveringschap, riool, verzekeringen, erfpacht en eventueel ter compensatie renteaftrek als dat nog kan.
Mogelijk zit je vast aan onderhoud voor de warmtepomp.

Liggen de zonnepanelen ongunstig en/of valt er schaduw op dan telt dat nog minder mee als voordeel.
De stookkosten zullen eerst hoger zijn vanwege het weg te stoken vocht waarna het minder wordt, echter geen ervaring mee dus ik kan er geen prijsje op plakken.
Er wordt kopen kopen geroepen, maar doe dat niet als een kip zonder kop O-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vassago
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:04:
[...]
Electrische radiatoren zijn zeker niet optimaal om je huis te verwarmen, maar hier gaat het om een boven verdieping en die hoef je in een nieuwbouwwoning niet te verwarmen vallen in het niet bij een nieuwbouwwoning.
Zoals hierboven al meerder malen gezegd klopt dat gewoon niet.
Kans is groot dat het boven max 19C wordt als je beneden 20/21C stookt en dat is voor de meeste mensen te weinig voor b.v. een kantoorruimte, kinderkamer of hobbyruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vassago schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 19:46:
[...]

Zoals hierboven al meerder malen gezegd klopt dat gewoon niet.
Kans is groot dat het boven max 19C wordt als je beneden 20/21C stookt en dat is voor de meeste mensen te weinig voor b.v. een kantoorruimte, kinderkamer of hobbyruimte.
Waarom quote je mij verkeerd :?

Het klopt overigens wel, de elektra kosten vallen in het niet zelfs als je lokaal af en toe wat bijverwarmt. Totaal geen reden om over dit huis te twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
hollandnick schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:48:
Waar je bij een nieuwbouwhuis op moet / kan letten is:
- Welke oriëntatie heeft het huis en welke natuurlijke zonwering is er aanwezig?
- Heeft de vloerverwarming ook de optie tot koelen?
De zonnepanelen en achtertuin liggen op ziud-oost. Het is een kale nieuwbouw woestijn zonder natuurlijke zonwering. De vloerverwarming kan ook koelen schijnt.
Verder heeft een gasloze woning en zeker nieuwbouw natuurlijk een perfecte isolatie waardoor je in de winter erg weinig energie verbruikt. In de zomer echter kan het heet worden, vandaar mijn eerste vragen over zonwering en vloerkoeling.
Dat snap ik. In de winter weinig warmte verlies maar in de zomer ook moeilijk warmte kwijt.
Als de bovenste 2 niet voldoende zijn ( of niet aanwezig ) dan zou ik persoonlijk geld reserveren voor natuurlijke/passieve zonwering, rolluiken/zonnescherm en/of een airco.
Als ik meer weet zou ik kunnen berekenen of een zonnescherm of airco nodig is? Na een jaar bewoning kost het meer moeite om nog iets te veranderen.
Overigens zou het voor mij bijna altijd een insta buy zijn :P Nieuwbouw is waardevast, je hoeft niet over te bieden en weet dus wat je koopt. En de kans is heel erg groot dat je nieuwbouw over 5 tot 10 jaar met veel meer winst verkoopt
Het is mijn hoop dat we een bod zonder concurentie kunnen doen.
Als er daarna nog budget overblijft dan zou ik zelf overwegen om ook boven vloerverwarming te laten leggen ( als dat mogelijk is )
Er blijft geen budget over maar er is wél vloerverwarming. Ik weet niet waarom de extra elektriche verwarming boven nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Managelorian schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 08:54:
Om zoveel te lenen is zeker eng. We krijgen maar 1 kans om het goed te doen. Ik wil zeker weten dat we de hypotheeklasten kunnen dragen. De energiekosten en het onderhoud van de installatie is een blinde vlek voor mij. Daarom ben ik blij met alle reacties die gegeven zijn!

Het doel van mijn vraag is dan om te bepalen of we het kunnen betalen. Het gasloze, warmtepomp, elektrische verwarming boven was voor mij een grote onzekerheid. Alle reacties die ik tot nu toe lees zeggen dat ik mij daar niet druk om moet maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Apollyon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:48:
[...]

[...]
Bij nieuwbouw er geen bod. Je betaald wat het kost.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:04:
[...]

Electrische radiatoren zijn zeker niet optimaal om je huis te verwarmen, maar hier gaat het om een boven verdieping en die hoef je in een nieuwbouwwoning niet te verwarmen tenzij je uit de tropen komt en dat hier ook wil beleven.

Dus stop met paniek zaaien, kosten voor elektra vallen in het niet bij een nieuwbouwwoning.
Het is niet aan jou of de ontwikkelaar om te bepalen hoe die bovenverdieping gebruikt wordt. Jij komt er net als ik misschien alleen om te slapen en dan is 16-17 graden wel meer dan genoeg. Een ander zit er de hele dag te werken of heeft pubers in huis die veel tijd op hun kamer zitten om huiswerk te maken, te chillen, te gamen of wat die pubers tegenwoordig nog meer allemaal doen. De kamers op de bovenverdieping zijn gewoon verblijfsruimten en daarom moeten we er vanuit gaan dat die tot minstens 20 graden verwarmd worden (en de badkamer tot 22 graden). En dan levert COP1 gewoon significant meer energieverbruik op. Ook in een nieuwbouwwoning. Zou de warmtepomp slechts 750kWh per etage nodig hebben op jaarbasis, dan komt daar voor dit huis met COP1 verwarming op de bovenverdieping zo'n 2500kWh bij. Daarmee gooit TS dan straks €600 op jaarbasis weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
barbarbar schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 09:30:
We wonen nu al 8+ jaar in een gasloze woning met warmtepomp. Heel kort gezegd: het werkt gewoon, het is comfortabeler dan oudere huizen met gas. Punt. Niet druk om maken, is niks spannends aan.
Ik ken bijna niemand die in een gasloze woning met warmtepomp woont maar hoor wel vaak spookverhalen. De warmtepomp maakt veel herrie en in de winter zou het neit werken. Ik neem die verhalen met een korreltje zout maar ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
Hoe bevalt jullie woning? Hoe vaak krijgt de warmtepomp onderhuod? Hoeveel geld moet ik voor onderhuod reserveren?
We hebben jaren gezocht naar een woning die gasloos was, goed geïsoleerd e.d. Die was er niet, dus zijn we zelf uiteindelijk gaan bouwen. Juist omdat we gasloos wilden vanwege het comfort en de kosten. Dus neem van mij aan: een beter huis ga je niet vinden.
Dank je voor de motivational ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
ID-College schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 11:14:
Bang voor het onbekende vooral. Ik zocht een stukje geruststelling denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:00:
[...]
Waarom quote je mij verkeerd :?
Ik quote helemaal niets verkeerd, jij beweert dat je een bovenverdieping niet hoeft te verwarmen en dat kan je simpelweg niet zo stellen.
Studie/hobby/kinder/werkkamer zal je vrijwel zeker moeten verwarmen.

En dan met bijverwarming zitten prutsen in een nieuwbouwwoning terwijl het in 1x goed kan. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
vogelmans schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 17:51:
De elektrische panelen kunnen ook Infrarood panelen zijn. Voor bijverwarming zijn deze heel geschikt.
Ik zal het navragen bij de bezichtiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Proton_ schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:02:
Stap 1: koop dat huis, als het verder aan je eisen voldoet
Stap 2: zet zsm na oplevering een kWh meter voor de groep(en) van de warmtepomp en smartplugs met kWh meter tussen de stekkers van de 'radiatoren'. Dan hoef je niet te gokken wat je verwarming kost op het totaal van de hoofdmeter.
En die data (+comfortwensen) kan je na een jaar gebruiken om te kiezen tussen 'zo laten' of 'overal airco erbij'.

De energierekening valt bij zo'n huis als het goed is in het niet bij de totale woonlasten.
Keigoed idee. Meten is weten. Een jaartje aankjiken en dan geïnformeerd met échte gebruik cijfers evalueren. Is een kWh meter voor de groep van de warmtepomp anders dan een smartplug? Moet dat in de meterkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 09-09 12:11
Apollyon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:07:
[...]

Ik ken bijna niemand die in een gasloze woning met warmtepomp woont maar hoor wel vaak spookverhalen. De warmtepomp maakt veel herrie en in de winter zou het neit werken. Ik neem die verhalen met een korreltje zout maar ik heb er zelf ook geen ervaring mee.
Hoe bevalt jullie woning? Hoe vaak krijgt de warmtepomp onderhuod? Hoeveel geld moet ik voor onderhuod reserveren?

[...]

Als de warmtepomp voldoende vermogen heeft dan hoef je je geen zorgen te maken en zit je er in de winter lekker warm bij. De bouwer heeft dit voor je uitgerekend. Het klopt dat ze wat meer geluid maken maar veel meer dan wat geruis is dat niet. Onderhoud hebben ze weinig nodig.

Spookverhalen heb je over alle producten maar de techniek in warmtepomp is nauwelijks anders dan een airco en daar zijn de kinderziektes allang uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Speedy-Andre schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:28:
Als je je zorgen maakt over kosten dan zou ik zeker checken wat je als koper aan belastingen enz. betaalt vergeleken met huren, zoals waterschap, zuiveringschap, riool, verzekeringen, erfpacht en eventueel ter compensatie renteaftrek als dat nog kan.
Mogelijk zit je vast aan onderhoud voor de warmtepomp.
Waterschap betaal ik nu en wordt duurder dat snap ik. Zuiveringschap had ik nog nooit van gehoord en bestaat ook niet meer is nu waterschap. Riool zit ook bij waterschap? Ik ga proberen daar een proef berekening voor te maken.
Erfpacht is er gelukkig niet. Onderhoud van de warmtepomp weet ik nog niet.
Er wordt kopen kopen geroepen, maar doe dat niet als een kip zonder kop O-)
De aanleiding om mijn vraag hier te stellen. Wij willen heel graag maar het moet wel kunnen. Voor die berekening wilde ik meer zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apollyon
No Hands schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:56:
Bij nieuwbouw er geen bod. Je betaald wat het kost.
Het is niuewbouw maar wordt wel verkocht door een makelaar. Ik ben via via getipt dat de kopers de financiën niet rond krijgen. Wij kunnen bezichtigen en bieden voor het op de website komt. Als ze de v.o.n. vraagprijs accepteren zou ik dolgelukkig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-09 11:34
Apollyon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 20:48:
[...]

De zonnepanelen en achtertuin liggen op ziud-oost. Het is een kale nieuwbouw woestijn zonder natuurlijke zonwering. De vloerverwarming kan ook koelen schijnt.

[...]

Dat snap ik. In de winter weinig warmte verlies maar in de zomer ook moeilijk warmte kwijt.

[...]

Als ik meer weet zou ik kunnen berekenen of een zonnescherm of airco nodig is? Na een jaar bewoning kost het meer moeite om nog iets te veranderen.

[...]

[...]

Er blijft geen budget over maar er is wél vloerverwarming. Ik weet niet waarom de extra elektriche verwarming boven nodig is.
Als de vloerverwarming al vloerkoeling heeft dan scheelt dat al best wat. Later rolluiken plaatsen ( met zonnepanelen ) en/of airco kan prima hoor. Wat je wel vast zou kunnen voorbereiden is een stroompunt voor de airco mocht je daar over nadenken ( wellicht kan je het bij de bouw ook aanvragen een stroompunt op een aparte lege groep ).

Verder hoef je je echt geen zorgen te maken. Ja er bestaan verhalen over warmtepompen die niet preseteren of herrie maken. Maar meestal is er dan iets mis in de installatie of gewoon met de WP. In alle andere 99/100 gevallen gaat het gewoon goed en is het super comfotabel. Zowel in de winter als zomer.

Je kan het sws eerst ff aankijken en als je ( net als ik ) het super snel warm hebt dan kan je altijd later een airco laten plaatsen, rolluiken aanschaffen of screens en een zonnescherm e.d.

En zoals eerder gezegd het is nieuwbouw. Als jij de prijs ziet van 500.000 dan kost het je dat ook. Kijk dan wel of de prijs die je ziet inclusief alle basis is of dat het casco is. Elke aanpassing en aanvulling moet je ook extra budget voor reserveren. Maar als het geld er niet is en je bent tevreden met de basis opzet kan je later altijd nog in de komende jaren de keuken aanpakken, of toch een andere badkamer. Kan je mooi eerst ff sparen en genieten

[ Voor 12% gewijzigd door hollandnick op 18-07-2025 21:33 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apollyon
Tillumen schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:22:
Als de warmtepomp voldoende vermogen heeft dan hoef je je geen zorgen te maken en zit je er in de winter lekker warm bij. De bouwer heeft dit voor je uitgerekend. Het klopt dat ze wat meer geluid maken maar veel meer dan wat geruis is dat niet. Onderhoud hebben ze weinig nodig.

Spookverhalen heb je over alle producten maar de techniek in warmtepomp is nauwelijks anders dan een airco en daar zijn de kinderziektes allang uit.
Ook bij strenge vorst en een straat vol nieuwbouw woningen met warmtepompen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
vassago schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:12:
[...]

Ik quote helemaal niets verkeerd, jij beweert dat je een bovenverdieping niet hoeft te verwarmen en dat kan je simpelweg niet zo stellen.
Studie/hobby/kinder/werkkamer zal je vrijwel zeker moeten verwarmen.
Je quote mij wel verkeerd, blijkbaar heb je het niet eens in de gaten dat je andermans teksten vernaggelt.

En een bovenverdieping hoef je in de regel idd niet te verwarmen, incidenteel lokaal misschien.
En dan met bijverwarming zitten prutsen in een nieuwbouwwoning terwijl het in 1x goed kan. :o
[
Ga jij lekker wachten tot een buitenkans zich aandient die volledig voldoet aan jouw wensen, kan topicstarter alvast lekker warmpjes in zijn nieuwe huis genieten. Deal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
[...]

[...]

Ja die spookverhalen hoorden wij ook sinds we er wonen. Zelfs van de monteurs die langs komen voor onderhoud. Zelfs de verkopers van het systeem geloofden er toen nog niet in.

Herrie? Bij ons staat die op het dak. Dat is niet de beste keus. Dat hoor je wel binnen, maar dat is een bekend probleem en is in nieuwere huizen niet meer zo, of beter gedempt en stillere pomp. Hoe hoorbaar is het? Je hoort soms wat dreunen door de houten dakconstructie. Dit is een huurhuis, als het ons eigen was geweest was het allang opgelost met een extra demper (zoals het huis wat nu bouwen). Het is zeker niet het lawaai van zo'n kleine mobiele airco. Het is meer een oudere koelkast die wat dreunt zeg maar. Maar bij jou hoogst waarschijnlijk niet van toepassing. Recente warmtepompen zijn écht véél stiller geworden.

Winter: werkt uitstekend. Nog nooit problemen gehad. Gewoon op één temperatuur instellen op de thermostaat en nooit meer aankomen, ook niet als je op vakantie gaat.

Onderhoud aan de warmtepomp: geen. nul. Het systeem zelf wordt elk jaar gecontroleerd, maar dat is met name de delen die je bij traditionele CV ook hebt. De keerklep is een keer vervangen. Het drukvat is vervangen. De warmtepomp zelf is nog nooit iemand bij geweest. Koste: 15 euro per maand voor een contractje, en materiaal als er iets kapot is, in acht jaar 200 euro denk ik, maar wat er kapot was heb je in een CV installatie ook zitten. Maar N=1, we hebben wel buren waarbij die wel is vervangen. Ik gok dat dat toen onder garantie was. Maar goed, dat kan met een CV ketel ook.

De woning zelf bevalt heel goed. Overal triple glas, dus nooit ergens kou. Balans ventilatie, dus altijd een droge badkamer in no-time. Nooit geen gedoe met schimmel. Altijd verse lucht, dus nooit stank op een WC. Enige minpunt wat ik kan bedenken is dat de ventilatie unit onderbemeten is voor koken. We hebben wel een afzuigkap, maar die haalt alleen het vet uit de lucht. Het echte afvoeren gebeurd met de balansventilatie. Die heb ik al een aangepast zodat ie op 100% kan draaien (meestal gelimiteerd), maar dan nog duurt het lang voordat kooklucht weg is. In het nieuwe huis een flink grotere unit geplaatst, en mocht dat niet voldoende zijn dan doen we alsnog een traditionele afvoer naar buiten, dan maar wat minder energie-efficient.

Oh, en koeling. Dat kan de unit die in ons huurhuis zit nu niet, dat kunnen vrijwel alle nieuwe pompen wel. Dat is wel essentieel geworden vind ik (tenzij je langs de kust woont). Nieuwe huis overal convectoren gedaan die kunnen koelen met één warmtepomp buitenunit. Maar vloerkoeling met zonnewering zal meestal ook voldoende zijn in NL.

[ Voor 5% gewijzigd door barbarbar op 18-07-2025 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
Wolly schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:44:
[...]
En een bovenverdieping hoef je in de regel idd niet te verwarmen, incidenteel lokaal misschien.
Gewoon vol blijven houden, misschien gaat het dan ooit ook waar zijn :+
Ongenuanceerd zeggen dat het niet hoeft is gewoon onzin, dat hangt af van het gebruik in de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
Apollyon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:33:
[...]

Ook bij strenge vorst en een straat vol nieuwbouw woningen met warmtepompen?
Ja, onze straat heeft geen gas meer. Geen enkel probleem gehad in 8 jaar. Ook al valt de stroom uit, dan zit je echt nog wel een paar dagen in een relatief warm huis. Ons huis verliest in de zomer maar een graad warmte binnen in de nacht. In de vrieskou zal dat 3 tot 5 graden zijn. Maar dan nog houd je het dus wel een paar dagen uit zonder verwarming bij -10. Bedenk ook: als de stroom uitvalt doet een gasketel ook niks meer. Dus dan zit je écht liever een in een goed geïsoleerd huis.

Plus je hebt een boilervat voor je warm water. De warmtepomp houd het water daarin op temperatuur. Dus zelf als je geen elektra meer hebt, heb je nog wel warm water! Dat doet een gasketel niet! Dan niet gaan douchen natuurlijk, kruikje vullen voor op de bank. Washandje. Kun je een hele week vooruit. Als er dan nog geen stroom is, is er wel serieuzer aan de hand waarbij een gasketel of warmtepomp geen verschil meer maakt.

Paar kaarsjes op voorraad houden, gas bbq, en jij hebt nergens last van.

Je begrijpt het inmiddels wel: de warmtepomp en geïsoleerde woningen zijn de toekomst. Over 10 of 20 jaar kijken we net zo naar gas in huis, als naar kolen of een houttkachel. Ouderwets en achterhaald.

[ Voor 34% gewijzigd door barbarbar op 18-07-2025 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Apollyon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:19:
[...]

Is een kWh meter voor de groep van de warmtepomp anders dan een smartplug? Moet dat in de meterkast?
Ja, een warmtepomp heeft meestal geen stekker maar zit direct op een eigen groep, je kan een dinrail meter in de groepenkast (laten) zetten of je kiest een meter met ct klemmen (zit om de draden heen in de groepenkast).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

[...]

[...]

De horrorverhalen van warmtepompen komen natuurlijk ergens vandaan. Dat zijn doorgaans slecht geïnstalleerde en te lichte warmtepompen: die staan voluit te stampen, de elektrische bijverwarmer draait ook mee en voor je het weet blijft het 17 graden in huis en betaal je je blauw aan stroom. Heb je een systeem wat goed bemeten en geïnstalleerd is, heb je er geen omkijken naar. Onderhoud is nihil; beetje schoonmaken en controleren of alles gangbaar is.

En of je nu je huis verwarmd met gas of elektra, dat maakt niet uit; het kan beide. Doordat gas duur is (gemaakt) komt het al snel uit.

Ik heb zelf een monoblock warmtepomp; die hebben niet echt onderhoud nodig. Hij staat op dak, en zelfs bij een legionella run hoor je helemaal niets. Buiten niet, op zolder niet.

Vraag bij de bezichtiging (of zoek in de documentatie) welke warmtepomp en welke radiatoren boven. Overweeg zonwering, dat kan nooit kwaad.

[ Voor 12% gewijzigd door teacher op 18-07-2025 23:07 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:34

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Apollyon schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 22:52:
Ik woon met mijn vriendin in een klein huur apartementje. We begeven ons al lange tijd op de woningmarkt maar zijn steeds kansloos. Er is nu een buitenkansje om een nieuwbouwwoning te bezichtigen voor deze op funda komt. Ik voel enorm veel druk omdat het een kans is zonder concurentie te bieden maar ik weet bijna niets van gasloze nieuwbouwwoningen. De woning is totaal onvergelijkbaar met ons apartement of woningen die we eerder hebben bezichtigd.

Wat ik weet van de woning:
  • Hoekhuis in een blok van 4 woningen
  • Gasloos
  • Energie label A+
  • Warmtepomp Daikin
  • Vloerverwarming
  • Elektrische radiatoren boven
  • 6 zonnepanelen (de tussenwoningen hebben er 8)
De woning heeft 2 zonnepanelen minder door de scheve daklijnen. Alles is elektrisch dus de zonnepanelen zijn belangrijk voor de energierekening. Elektrischitiet wordt duurder en terugleveren levert minder op.

Er is geen verbruikhistorie want de nieuwbouwwoning is onbewoond. Hoe kan ik een inschatting maken van de maandelijke energiekosten?

Is het erg dat er 2 panelen minder op het dak liggen of maakt dat niet zo veel uit omdat de woning energiezuinig is?
Een energielabel A+ refereert naar een energieverbruik per m2 per jaar. Tevens kan je de EP calculatie bij de bouwvergunning opvragen, waar het ook in berekend is.

Reken dit om naar een bedrag en je hebt een hele grove indicatie.150-200 per maand lijkt me niet onlogisch.

Qua gebruikerservaring: die elektrische radiatoren werken wel, warmtepomp is super, niet te druk om maken.

Overigens weet je bij geen enkel huis wat de energiekosten zullen zijn… gedragscomponent is vrij bepalend en je energiecontract is per definitie anders dan die van de verkoper.

[ Voor 8% gewijzigd door Miezie op 19-07-2025 00:00 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:56

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Apollyon schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:19:
[...]
Keigoed idee. Meten is weten. Een jaartje aankjiken en dan geïnformeerd met échte gebruik cijfers evalueren. Is een kWh meter voor de groep van de warmtepomp anders dan een smartplug? Moet dat in de meterkast?
Ja, een warmtepomp heeft (doorgaans) geen stekker maar zit na de werkschakelaar met een kabel direct in de groepenkast aangesloten. De binnenunit kan door de hulpverwarming ook veel stroom trekken en heeft dan ook vaak een eigen zekeringautomaat in de groepenkast. Hoe dat bij Daikin precies zit weet ik niet :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1