Defecte condensator op PCB van SSD(?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19-07 18:07
Hi all,

Ik zit even met een uitdaging.
SSD van vrouwlief heeft het begeven en wordt niet meer herkend door de BIOS (van meerdere PC's). Nu backup ik in principe alles maar er stond nog een folder op waarvan de sync niet goed werkte blijkt nu |:(
Ze mist dus een deel van de data uit die folder die alleen nog maar op deze SSD staat. Heb het ding opengeschroefd en volgens mij is er een condensator kaduuk.. Ik kijk die reparatie video's veel op youtube dus ben wel wat thuis in de materie maar heb niet de tools of kunde om dit echt te repareren. Hieronder de foto's. Je ziet op de cover ook de restanten van de condensator volgens mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GkK8LKRUsdHiXLxhCAENMJJfPQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FMXWmUMUKxnrXUDvEWEE8VH5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPt2ZyXfh1FXyXX1HsoeNN3Xm5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1OqRCtbV7ALb2TUPohyLyXT.jpg?f=fotoalbum_large

Had met multimeter al beetje gecheckt op kortsluiting maar dat leverde niet veel op. Ook die betreffende condensator geeft geen short.. Zou ik met een normale soldeerbout die condensator eraf kunnen krijgen om te checken of er dan iets meer leven in zit? Of is het risico dan heel groot dat je andere zaken sloopt?
Echt datarecovery bedrijf kost waarschijnlijk ergens tussen de 750-1000 euro en dat is het waarschijnlijk niet waard dus ik zoek een beetje een tussenweg :)

It's OK if you disagree with me, I can't force you to be right..

Beste antwoord (via Roxsman op 18-07-2025 14:49)

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ik zie ook een vuiltje of beschadiging op een condensator in hetzelfde blok, links boven.

Er is een kleine zwarte weerstand aanwezig dicht bij de opgeblazen condensator. Die mag ook gemeten worden op kortsluiting en eventueel de weerstand, als het na het verwijderen van de condensator nog niet werkt. Een weerstand wordt soms gebruikt voor het bepalen van de outputspanning op een regulator ic.

Het is een Intel SSD (ik zie Intel NAND) van na 2013, klopt dat? Misschien kun je een identieke tweedehandse op de kop tikken en de NAND chips overzetten. Daarvoor heb je wel goed materiaal nodig, een nauwkeurig regelbare hetelucht blazer, kaptontape voor afscherming, flux, soldeer, soldeerbout met temperatuurregelaar.

Misschien kun je ook de rest van de pcb (voor- en achterkant) tonen? Ik zie geen controller op de foto's. Op een 5 jaar oudere Intel SSD die ik heb zit de controller precies aan de andere kant van dat blok van condensatoren. Het is mogelijk dat IC's die voor een andere spanning moeten zorgen die defect zijn geraakt. In zo'n geval kan de schade door overspanning groot zijn. Die IC's staan ook niet op de foto's. Overigens is op de plastic cover bij mij een stuk doorzichtig plastic tape geplakt. Dat is misschien bij jou ook zo, daarin is de bovenkant van de condensator blijven plakken/gesmolten. Bij mijn SSD zie ik een afdruk van een wat hogere smd component in de tape, dicht bij de voedingaansluiting, dat is vermoedelijk een LDO met ernaast een aantal weerstanden.

Edit:
Een filmpje over Intel SSD reparatie: YouTube: Intel 160GB- SSD Repair - Can we Fixx it?

Edit2:
Een betere onderzoeksmethode wordt hier getoond bij een Crucial SSD:
YouTube: Crucial 500GB SSD Drive Repair. What failed?

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 17-07-2025 08:49 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:07

dragonhaertt

@_'.'

Een keramische condensator is een relatief robuust onderdeel. De kans lijkt me dan ook groot dat dit een gevolg is, en niet de oorzaak van een probleem.

Solderen kan best, maar dat is wel een beetje een priegel werkje. Met een degelijke soldeerbout en wat oefening goed te doen.

Je kan het altijd proberen, maar ik denk niet dat je het hiermee oplost. Misschien woont er ook wel iemand in de buurt die goed kan solderen/wil helpen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Je kan eerst die condensator lossolderen en dan kijken of het werkt. Gebruik een goed vergrootglas of microscoop om te zien wat je doet. Een vaste hand is noodzaak.

Condensatoren worden vaak parallel gebruikt, vandaar dat het ook kan werken zonder condensator. Dus na lossolderen zou ik proberen of het werkt en dan meteen de data veiligstellen. Naar een ander opslagmedium met voldoende ruimte. De opslagcapaciteit moet dus eerst aanwezig zijn in de test PC.

De metalen cover zou ik niet terugplaatsen. Kennelijk maakt die contact.

Om te weten wat voor spec de condensator heeft kun je een andere condensator lossolderen en doormeten met een apparaat dat condensatoren kan meten. Die hebben altijd een waarde in Farad, meestal met een prefix zoals micro of nano. Dan weet je waardoor de defecte condensator vervangen moet worden. Maar ik zou de SSD afschrijven na uitlezen en alleen repareren voor zover nodig om uit te lezen.

Een IR camera is handig om te zien wat er verder kapot is. Je kan ook voelen of residuvrije isopropyl alcohol (IPA) aanbrengen en zien waar het snel verdampt. Het bord ziet er verder schoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roxsman
Dank voor de reacties!
Misschien woont er ook wel iemand in de buurt die goed kan solderen/wil helpen.
Tja dat zou handig zijn maar ik weet zelf niemand die het beter kan dan ikzelf. Dat zegt meer over de mensen die ik ken dan over mij :D Ik ben wel enigszins bekwaam en omdat de condensator redelijk toegankelijk is durf ik het denk ik wel aan. Wordt alleen de eerste keer dat ik dermate kleine onderdelen ga proberen.
Een IR camera is handig om te zien wat er verder kapot is. Je kan ook voelen of residuvrije isopropyl alcohol (IPA) aanbrengen en zien waar het snel verdampt
IR camera heb ik niet echt voorhanden helaas maar alcohol is wel een goeie inderdaad.
Maar ik zou de SSD afschrijven na uitlezen en alleen repareren voor zover nodig om uit te lezen.
Het ging me ook niet om echte reparatie; gewoon kijken of er nog even leven in te krijgen is zodat de benodigde data eraf kan en dan afvoeren.
De metalen cover zou ik niet terugplaatsen. Kennelijk maakt die contact.
Die cover bevat een soort van kunststof coating aan de binnenkant maar heel die cover (ook aan de buitenkant) geleidt niet.. Tenminste, continuity check van de multimeter blijft HEEL stil. Dat stukje condensator zit wel compleet in die coating verankerd dus waarschijnlijk is dat deel op een bepaald moment wel heel heet geweest.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zie ook een vuiltje of beschadiging op een condensator in hetzelfde blok, links boven.

Er is een kleine zwarte weerstand aanwezig dicht bij de opgeblazen condensator. Die mag ook gemeten worden op kortsluiting en eventueel de weerstand, als het na het verwijderen van de condensator nog niet werkt. Een weerstand wordt soms gebruikt voor het bepalen van de outputspanning op een regulator ic.

Het is een Intel SSD (ik zie Intel NAND) van na 2013, klopt dat? Misschien kun je een identieke tweedehandse op de kop tikken en de NAND chips overzetten. Daarvoor heb je wel goed materiaal nodig, een nauwkeurig regelbare hetelucht blazer, kaptontape voor afscherming, flux, soldeer, soldeerbout met temperatuurregelaar.

Misschien kun je ook de rest van de pcb (voor- en achterkant) tonen? Ik zie geen controller op de foto's. Op een 5 jaar oudere Intel SSD die ik heb zit de controller precies aan de andere kant van dat blok van condensatoren. Het is mogelijk dat IC's die voor een andere spanning moeten zorgen die defect zijn geraakt. In zo'n geval kan de schade door overspanning groot zijn. Die IC's staan ook niet op de foto's. Overigens is op de plastic cover bij mij een stuk doorzichtig plastic tape geplakt. Dat is misschien bij jou ook zo, daarin is de bovenkant van de condensator blijven plakken/gesmolten. Bij mijn SSD zie ik een afdruk van een wat hogere smd component in de tape, dicht bij de voedingaansluiting, dat is vermoedelijk een LDO met ernaast een aantal weerstanden.

Edit:
Een filmpje over Intel SSD reparatie: YouTube: Intel 160GB- SSD Repair - Can we Fixx it?

Edit2:
Een betere onderzoeksmethode wordt hier getoond bij een Crucial SSD:
YouTube: Crucial 500GB SSD Drive Repair. What failed?

[ Voor 10% gewijzigd door mrmrmr op 17-07-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:12
Ja soldeer hem eraf. Als je wat tin toevoegt lukt dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-07 15:52
Voordat je allerlei halsbrekende praktijken gaat uitvoeren, heb je al eens opgezocht of het model SSD vaker de geest geeft bij andere gebruikers, en of iemand anders al een oplossing heeft gevonden voor dit probleem? Ik denk namelijk dat @dragonhaertt een heel belangrijke opmerking maakt: Een condensator als deze gaat vaak stuk als gevolg van een ander defect, maar is zelden de oorzaak. Ik zou eerst even wat uitzoekwerk doen of dit een vaker voorkomend probleem is en of er misschien andere mensen al een reparatiepoging hebben ondernomen.
(Al sluit ik niet uit dat dit de uitzondering op de regel is; het lijkt er in dit geval wel op alsof de condensator door de isolerende laag heen gedrukt heeft en kortsluiting heeft gemaakt met de metalen behuizing. Desondanks is het altijd een goed idee eerst te kijken of er lotgenoten zijn en wat hun ervaringen zijn met reparatiepogingen.)

Ander punt van aandacht: Op je overzichtsfoto zie ik twee vuiltjes vlak naast elkaar zitten op de binnenkant van de behuizing (rechts op de foto). Ervan uitgaande dat het grote stuk vuil een deel van de doorgebrande condensator is, wat zou het andere vuiltje dan moeten zijn? Is dat gewoon een stukje heet geworden plastic, of zou dat R1085 kunnen zijn? Ik verwacht het niet, maar ik kan het zelf a.d.h.v. de foto onvoldoende beoordelen.

[ Voor 43% gewijzigd door naarden 4ever op 17-07-2025 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roxsman
Zit even krap in de tijd dus kom er straks even uitgebreider op terug maar wederom bedankt voor alle tips.
Ik heb gisterenavond de ssd zonder behuizing aangesloten en snel weer losgetrokken want er kwam een klein pluimpje rook van de betreffende condensator. Daarna heb ik maar gewoon de stoute schoenen aangetrokken en de condensator proberen te verwijderen. Dat is uiteindelijk gelukt.
Daarna kwam ik een stap verder want de SSD wordt weer herkend door BIOS en OS. Echter als een disk zonder partities. Ik wil dus nu eerst via bv safecopy gaan proberen om een byte-for-byte image te gaan schrijven. Dat zal waarschijnlijk wel ff gaan duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:07
Misschien dit eerst eens proberen?

SSD niet meer te lezen na voedingsprobleem
JPD68 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 10:05:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
De schijf doet het weer. in een oude PC gestopt en kan zelfs weer inloggen in Windows10..... Thx, thx, thx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roxsman
Nou, even samenvatting van wat er is gebeurd. En als eerste, allemaal nogmaals bedankt voor al jullie input! _/-\o_

Kortgezegd is het helaas niet gelukt. Ik denk dat er meer kapot was dan alleen die condensator dus in die zin had @dragonhaertt in zijn eerste opmerking denk ik gelijk. Ik heb in principe een identieke donor SSD liggen maar niet de tools/mogelijkheden om flash chips om te zetten. Daarnaast is die effort uiteindelijk teveel om op te wegen tegen datgene wat er nu kwijt is.

Wat ik in mijn vorige bericht vergeten was te melden; nadat de rook uit de condensator was gekomen was er wel kortsluiting op bijna alle condensatoren op de pcb. Vandaar ook de keuze om die condensator te verwijderen. Na het verwijderen waren de shorts weer weg.

Ik heb de SSD aangesloten op een 2e pc met Linux erop. Zoals gezegd werd ie nu in ieder geval wel herkend en heb ik via Safecopy eerst een byte-for-byte img naar een extra harddisk geschreven. Dat leek heel goed te lopen dus toen had ik al meer hoop. Daarvoor had ik trouwens ook nog testdisk geprobeerd maar die had grote moeite met het benaderen van de disk.

Toen Safecopy klaar was stond er dat ie ook bad sectors was tegen gekomen maar dat was wellicht te verwachten. Toen ik die img file bekeek werd de hoop echter al wat minder. Ik zag 2 partities van ong 580Gb en een blok lege ruimte van 580Gb (dus 3 gelijke delen). Die 2 partities hadden als kenmerk 'unknown'. De oorspronkelijke disk (1.6Tb) was een Windows disk dus de verwachte layout is dan eerder 100Mb EFI, dan de bijna volledige resterende ruimte in je boot/data partitie (en eventueel nog stukje recovery). Dus de layout in die img kwam niet echt overeen met het origineel.

Ik heb die hele img file een keer ingeladen in een hex viewer die daar goed voor geschikt is maar dan was er ook niks te zien. Alles was gemarkeerd als BadSector en er was eigenlijk niets te zien wat iets weg had van oorspronkelijke data.
Die hex viewer kan ook disks openen (in readonly) dus dat ook een keer geprobeerd met de originele disk maar zodra die disk benaderd wordt gaat alles over de rooie; veel I/O errors, alles gaat heel traag en uiteindelijk wordt er niets weergegeven. Dat gebeurde ook als ik de disk met testdisk probeerde te benaderen; alle acties duurden heel lang en meestal was het resultaat gewoon een error.

Bottom line: we geven het op. Nogmaals dank voor alle input maar ik denk dat het einde oefening is.

Pagina: 1