Vraag

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-04 21:13
Hi, ik wilde graag een extra groep hebben in onze meterkast maar leek erop dat ik dan een extra kast bij moest gaan plaatsen.

Gister zei een collega tegen mij nee hoeft niet, je rechtse aardlekautomaat zit alleen kookgroep achter en dat word gezien als 1 eind automaat. Dus als je aftak blokjes plaatst op die aardlek en je sluit daar de kookgroep op aan en je extra groep dan ben je er.

Vandaag spullen gehaald en aangesloten maar nu zeggen sommige dit mag niet? Kan iemand mij vertellen of ik het goed gedaan heb? Het gaat dus om die groep rechts naast die blauwe (PV)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbF-_aUeToBgZdJs0pSkUWTzSEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5uPF29UrTzrNbAs8GKnyXZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tweak_ op 21-07-2025 19:30)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens wat breder kijken als dit werkelijk 3-fase is:

- Hoe zitten de groepen nu verdeeld over de fases? Als de 3e aardlekschakelaar alleen de kookgroep en de nieuwe automaat doet is dat wel belabberde verdeling.

- Dan de kookgroep (op 1-fase), deze mag volgens NEN niet op een 3x25A netaansluiting. Je zou hem wel mogen verdelen over twee aardlekschakelaars.

- Je hebt 20A PV invoer, dan voldoen je 40A aardlekschakelaars ook met 3x25A niet meer. Dan hoor je 63A aardlekschakelaars of een REM automaat toe te passen. Zit je nu nog op 1x40A dan ga je helemaal ver over de maximale rating.

- De twee keer N en twee L2 op de hoofdschakelaar lijkt me niet lekker. Ik weet even niet meer of Eaton dubbele draad in enkele kooi toestaat, maar als dat zo is moeten de draden exact gelijk zijn (diameter en afwerking).

- En als die naar de PV gaat, heeft PV boer netjes naar de aardweerstand gekeken? Anders had het een aardlekautomaat moeten zijn.

Qua aftakken, dat is prima. Ofwel, jouw werk is prima. Eerder gedaan werk is dan niet...

Alle reacties

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-04 21:13
Nu ik de foto onderin bekijk snap ik jullie reactie wel ja, het lijkt namelijk alsof die draden naar de automaten onder lopen maar dit is niet het geval!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVOgRwB1Ia3V33i_pcOHqBnWm8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9hs8k37fXpvCfSUXRIecp9d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Tweak_ op 16-07-2025 20:42 ]

Pagina: 1