Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09:41
Hi, ik wilde graag een extra groep hebben in onze meterkast maar leek erop dat ik dan een extra kast bij moest gaan plaatsen.

Gister zei een collega tegen mij nee hoeft niet, je rechtse aardlekautomaat zit alleen kookgroep achter en dat word gezien als 1 eind automaat. Dus als je aftak blokjes plaatst op die aardlek en je sluit daar de kookgroep op aan en je extra groep dan ben je er.

Vandaag spullen gehaald en aangesloten maar nu zeggen sommige dit mag niet? Kan iemand mij vertellen of ik het goed gedaan heb? Het gaat dus om die groep rechts naast die blauwe (PV)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gbF-_aUeToBgZdJs0pSkUWTzSEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5uPF29UrTzrNbAs8GKnyXZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Tweak_ op 21-07-2025 19:30)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou eens wat breder kijken als dit werkelijk 3-fase is:

- Hoe zitten de groepen nu verdeeld over de fases? Als de 3e aardlekschakelaar alleen de kookgroep en de nieuwe automaat doet is dat wel belabberde verdeling.

- Dan de kookgroep (op 1-fase), deze mag volgens NEN niet op een 3x25A netaansluiting. Je zou hem wel mogen verdelen over twee aardlekschakelaars.

- Je hebt 20A PV invoer, dan voldoen je 40A aardlekschakelaars ook met 3x25A niet meer. Dan hoor je 63A aardlekschakelaars of een REM automaat toe te passen. Zit je nu nog op 1x40A dan ga je helemaal ver over de maximale rating.

- De twee keer N en twee L2 op de hoofdschakelaar lijkt me niet lekker. Ik weet even niet meer of Eaton dubbele draad in enkele kooi toestaat, maar als dat zo is moeten de draden exact gelijk zijn (diameter en afwerking).

- En als die naar de PV gaat, heeft PV boer netjes naar de aardweerstand gekeken? Anders had het een aardlekautomaat moeten zijn.

Qua aftakken, dat is prima. Ofwel, jouw werk is prima. Eerder gedaan werk is dan niet...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:26
Niet dat ik er verstand van heb, maar als je dit op een forum komt vragen, waarom ben je dan in je eigen meterkast aan het knutselen? zou je dat niet overlaten aan iemand die daarvoor gecertificeerd is?
Ook ivm verzekering etc?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knopsje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:33
Die kookgroep hoort sowieso niet in een 3 fase kast. Ook lijkt het alsof die aardlekschakelaar van boven wordt gevoed en juist aan de onderkant naar de kookgroep loopt, als is het op de foto lastig te zien. Als dat zo is heb je nu geen nut van de aardlekschakelaar op die groep.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
@Sebas1979 ik denk dat je op het verkeerde forum zit. Dit is tweakers.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Vier groepen per aardlek is tegenwoordig een suggestie, geen eis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_
Ik heb vroeger wel elektro gedaan dus ik weet er wel wat van. Dus natuurlijk word die aardlek niet van boven gevoed maar onder. Waarom ik dit vraag is omdat de regeltjes elke keer veranderen dus mij gaat het erom mag ik die blokjes wel gebruiken op een aardlek dat is het. Zit verder gewoon goed aangesloten maar of het mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-09 21:31
Knopsje schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:59:
Die kookgroep hoort sowieso niet in een 3 fase kast. Ook lijkt het alsof die aardlekschakelaar van boven wordt gevoed en juist aan de onderkant naar de kookgroep loopt, als is het op de foto lastig te zien. Als dat zo is heb je nu geen nut van de aardlekschakelaar op die groep.
Deze eaton aardlekschakelaars mogen ook van bovenaf gevoed worden. Lijkt mij trouwens niet het geval in deze installatie

[ Voor 5% gewijzigd door Haboeri op 16-07-2025 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Nu ik de foto onderin bekijk snap ik jullie reactie wel ja, het lijkt namelijk alsof die draden naar de automaten onder lopen maar dit is niet het geval!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fVOgRwB1Ia3V33i_pcOHqBnWm8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h9hs8k37fXpvCfSUXRIecp9d.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Tweak_ op 16-07-2025 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:47

Wuursj

want worst is al bezet

Volgens mij mag dit gewoon.
- aftakken na ALS mag volgens mij gewoon.
- je blijft =<4 groepen achter de ALS (al is dit geen echte eis meer), zelfs als je de fornuis als 2 telt.
Hooguit is nu wat onduidelijk welke groep bij welke ALS hoort maar dat is met labels wel op te lossen.

Maar als je de betrafo uit je meterkast haalt en de fornuisgroep er uit knikkert, kan je met het verhuizen van 1 ALS en hergroeperen van de groepen nog een 3 fase ALAMAT kwijt voor je kookplaat zonder de kast uit te breiden en dan ben je helemaal klaar ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Wuursj op 16-07-2025 22:37 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
Ik had eigenlijk gewoon zo een nieuwe automaat moeten kopen die ook aardlekautomaat is dan had ik 2 draden naar onder kunnen halen en rechtstreeks aansluiten waar de fases zitten. Nu ben ik kei lang bezig geweest omdat er zo weinig ruimte is die draden zijn stug dus in een goede vorm krijgen was lastig.

Zie hier: https://www.elektramat.nl...-16a-b-kar-30ma-85006004/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:38
@Tweak_ Dat is zeker een strak plan, maar ik zou persoonlijk om Emat heen lopen en er eentje van ABB in zetten https://www.sandervunderi...t-1p-n-30ma-1-module.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:02

BCC

Die drie dubbel brede aardlek automaten kun je vervangen door enkel brede van eaton - dan heb je drie ruimte over.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:56
Heb je nu die soepele draden vanaf die 3e aardlek zo op de onderkant van je automaat aangesloten?
Het is wel verstandig en netjes om daar adereind hulzen op te knijpen. De automaat heeft wss wel kooiklemmen maar toch..

Op je eerste foto zie ik geen adereindhulzen op de binnenkomende voeding. Op je 2e foto wel wat is daar gebeurd? Op de HS

Aan de bovenkant van je HS zitten 2 draden (of lijkt dat zo?)zonder dubbele adereindhulzen deze zou ik zeker wel opzetten.

Op de verdeelblokjes onderin moeten zeker hulzen op als het soepele draden zijn? Deze hebben een schroefverbinding en duwen de draden uit elkaar, geen goede verbinding en kan veel warmte geven. Zeker aangezien deze kast helemaal vol is en er veel stroom doorheen kan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_
@nllight Ik heb weinig veranderd aan de kast, ik heb eigenlijk alleen de 2 draden boven uit de aardlek gehaald dat zijn soepele draden met hulzen erop. Toen heb ik de aftakblokjes geplaatst (want dit zou dus mogen) ook al vind ik het raar dat het gene helemaal glad is wat je erin stopt.. Denk dat je met weinig moeite ze eruit kan duwen ook al zit het schroefje in de aardlek heel vast.

Toen de 2draden er weer in die naar de kookgroep gaan en toen heb ik 2 draden (harde) in de nieuwe groep geplaatst en boven in de blokjes. Meer heb ik niet gedaan mocht je dus iets zien onderin daar heb ik niks veranderd. Zijn volgens mij allemaal draden (soepel) met hulzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:56
Ik bedoelde eigenlijk vooral je voedende draden die uit je (slimme) Kwh meter komen.
Op de eerste foto zitten daar geen adereindhulzen op.
Op de 2e foto zitten er wel rode adereindhulzen op.

Of komt dat gewoon door de hoek van de foto dat je ze net niet ziet op de eerste foto?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Ik zou eens wat breder kijken als dit werkelijk 3-fase is:

- Hoe zitten de groepen nu verdeeld over de fases? Als de 3e aardlekschakelaar alleen de kookgroep en de nieuwe automaat doet is dat wel belabberde verdeling.

- Dan de kookgroep (op 1-fase), deze mag volgens NEN niet op een 3x25A netaansluiting. Je zou hem wel mogen verdelen over twee aardlekschakelaars.

- Je hebt 20A PV invoer, dan voldoen je 40A aardlekschakelaars ook met 3x25A niet meer. Dan hoor je 63A aardlekschakelaars of een REM automaat toe te passen. Zit je nu nog op 1x40A dan ga je helemaal ver over de maximale rating.

- De twee keer N en twee L2 op de hoofdschakelaar lijkt me niet lekker. Ik weet even niet meer of Eaton dubbele draad in enkele kooi toestaat, maar als dat zo is moeten de draden exact gelijk zijn (diameter en afwerking).

- En als die naar de PV gaat, heeft PV boer netjes naar de aardweerstand gekeken? Anders had het een aardlekautomaat moeten zijn.

Qua aftakken, dat is prima. Ofwel, jouw werk is prima. Eerder gedaan werk is dan niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweak_
nllight schreef op maandag 21 juli 2025 @ 10:35:
Ik bedoelde eigenlijk vooral je voedende draden die uit je (slimme) Kwh meter komen.
Op de eerste foto zitten daar geen adereindhulzen op.
Op de 2e foto zitten er wel rode adereindhulzen op.

Of komt dat gewoon door de hoek van de foto dat je ze net niet ziet op de eerste foto?
Komt door de hoek van de foto, topic mag wel een slotje ik weet nu dat mijn "werk" gewoon in orde is. Thnx allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dat wel! Maar de rest van de kast heel naar mijn idee dus wel ernstige gebreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17:49
Kroonstenen in een schakelkast is sowieso een NO GO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Frappuccino Dat deel is dan wel weer prima want zijn geen kroonsteentjes maar aftakblokjes.
Pagina: 1