Andere processor voor asus prime b350-plus ivm windows11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 12:22
Hallo, ik zit even met een probleem, Of eigenklijk 2
We hebben nog een PC die niet zo heel veel gebruikt wordt en ook niet zo zwaar belast wordt .
Deze wordt meestal door mijn vrouw gebruikt vooral voor wat Word en browsen.

Aangezien de support voor windows10 gaat eindigen dacht ik deze pc te gaan updaten.
Alleen voldoet deze niet aan de criteria van microsoft. De prcessor is niet compatibel

Ik heb het met de flyby scrip geprobeerd deze gaf een foutmelding en zei dat er veilig terug gegaan was naar windows 10. Bij booten kwam en een keuze windows 10 of windows 11 en mijn vrouw klikte vrolijk windows 11 waarna er een blue sreen kwam met repai e.d.
Ik kan met geen mogelijkheid meer vinden hoe ik nu weer win10 opstart. Als ik in het boot menu de SSD selecteer dan krijg ik alleen nog een zwart scherm. Als ik opstart van mijn win10 installatie USB dan kan ik ook niets herstellen en alleen maar opnieuw installeren er is dus echt iet mis gegaan.:(

Ik zal dus denk ik weer tijdelijk win10 moeten installeren zodat er in ieder geval weer iets werkt
Maar natuurlijk moet er win11 opkomen ivm updates,

Er zit nu een RYZEN5 1600
Bios versie 3806
!6GB ram dus dat si voldoende

Ik heb al zitten zoeken in de compatibility lijst en zou denk ik de processor kunnen vervnagen door een Ryzen 5 4500 (3.6GHz,45-65W,L3:8M,6C). Deze is ook redeijk voordelig (69euro)

ik denk dus de proc te vervan door de Ryzen 5 4500

Volgens de processor lijst op microsoft moet dat werken Maar beter 1 keer nagevraagd dan verkeerd gekocht. Weet niet of alternate een processor retour neemt

Kan ik zo maar de processor omwisselen naar deze of moet ik dan nog meer doen.
Ik heb het vermoeden dat er een bios update naar versie 6042 nodig is voor deze processor.
Maar werkt daarna de huidige windows10 installatie nog zodat ik vandaar kan upgraden?

mrbert

Beste antwoord (via mrbert op 18-07-2025 11:27)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
mrbert schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:06:
Geen idee waarom de installatie van windows niet werkte. Heb gisteren ook geprobeerd met mijn eigen win11 USB stick.Misschien omdat er al de mislukte win 11 en win10 op stond. Heb mijn vrouw al verteld dat ze iig een hele schone PC heeft daarna.
haal iig de HD in dat systeem even los.
Controleer dan in ieder geval zorgvuldig dat je echt alle belangrijke gegevens/wachtwoorden hebt en kan terugzetten.

Een schone installatie is natuurlijk altijd makkelijk en bijna altijd "foolproof".
Maar voor velen waarbij ik zo'n upgrade doe is dat echter zo'n ingrijpende stap dat ik dat dan altijd probeer te vermijden indien mogelijk.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:09
https://www.asus.com/supp...me_b350plus/helpdesk_cpu/
Als minimaal bios nummer 6042 er op staat, dan moet dat gewoon werken.
Die update zou ik sowieso doen voordat je de nieuwe CPU plaatst.

Ikzelf zou voor een weinig gebruikte pc waar je eigenlijk niet per se een upgrade voor wil doen, gewoon via een Rufus usb stick Windows upgrade naar Windows 11. Deze kun je instellen dat er niet gecheckt wordt voor de onderdelen die Microsoft verplicht.
Enige is wel, dat de kans bestaat dat op een gegeven moment die pc alsnog geen updates gaat krijgen, maar nogmaals, dat zou ik doen. Een upgrade van 69 euro is natuurlijk ook niet echt slecht om te doen.

https://www.gratissoftwar...et-rufus-tpm2-secure-boot

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 16-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
Arunia schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 12:32:

Ikzelf zou voor een weinig gebruikte pc waar je eigenlijk niet per se een upgrade voor wil doen, gewoon via een Rufus usb stick Windows upgrade naar Windows 11. Deze kun je instellen dat er niet gecheckt wordt voor de onderdelen die Microsoft verplicht.
Enige is wel, dat de kans bestaat dat op een gegeven moment die pc alsnog geen updates gaat krijgen, maar nogmaals, dat zou ik doen. Een upgrade van 69 euro is natuurlijk ook niet echt slecht om te doen.

https://www.gratissoftwar...et-rufus-tpm2-secure-boot
Bedankt voor het even meedenken _/-\o_
Ik had al een keer een installatie USB met rufus gemaakt die wilde alleen niet installeren.
Ik heb nu de bios eerst ge-update en nu lukt het wel om de installatie vanaf USB te starten. Die loop nu dus het lijkt nu wel te lukken.

Ik had ee backup van haar data gemaakt deze week en hoop dat ik daar nog alles uit terug kan zetten.
Denk dat ik aleen de software voor de HP printer opnieuw moet installeren en irfanview, verder stond er voor haar niet zo heel veel op dacht ik.
Dat schuift het probleem iig even naar de toekomst:)

Die processor update is idd wel aardig voor die prijs. De performance zal ze denk ik weinig van gaan merken. ;)

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:46

Herman

FP ProMod
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:10:
(...)
Ik had ee backup van haar data gemaakt deze week en hoop dat ik daar nog alles uit terug kan zetten.
(...)
Dat is niet helemaal de juiste volgorde ;)
Eerst gedegen back-uppen en testen van je back-up, en pas wanneer je zeker bent van het behoudt van je data pas upgraden :)

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Oeps te vroeg gejuigd..... de installatie van windows11 is mislukt.
Ben de installatie nog eens opnieuw begonnen want was vergeten te kijken of en een code bij stond

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
Herman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Dat is niet helemaal de juiste volgorde ;)
Eerst gedegen back-uppen en testen van je back-up, en pas wanneer je zeker bent van het behoudt van je data pas upgraden :)
ik had natuurlijk wel de backup bekeken maar weet niet of die dan naar win11 installeren ook bruikbaar is

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:21:
Oeps te vroeg gejuicht..... de installatie van windows11 is mislukt.
Ben de installatie nog eens opnieuw begonnen want was vergeten te kijken of en een code bij stond
Het installeren of upgraden van Windows 10/11 doe ik altijd liever offline/zonder updates te downloaden tijdens de installatie/upgrade.
Dat geeft de minste kans op problemen is mijn ervaring.
Ook moet je offline zijn om te installeren met een lokale account bij gebruik van flyby/rufus.

Volledig updaten doe je dan als de installatie is voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Ik heb geen idee of dat het probleem zou kunnen zijn, Ik ben nu maar eve terug win10 er aan het opzetten,

Ik heb het 3 keer geprobeerd en soms wil hij geen van mijn schijven accepteren. IK heb vanuit de installatie tool grpobeerd mijn SSD (470GB) te selecteren en dat kon niet want was geen GPT partitie,
Daarna partitie verweiderd in die tool en opnieuw aangemaakt en geformatteerd.
Dan kan ik de partitie wel selecteren en gaat de installatie verder.
Helaas na wat tijd komt er een schem dat de installatie mislukt is,.
en daarna blijft de PC in loop waarbij hij naar de bios setup springt

Ben dus benieuwd hoe de herinstallatie van windows gaat verlopen.

Bijna dag verder en trug voor af, want n is he een clean install van win10

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:25
@mrbert Heb je aan Linux Mint gedacht?
Voor simpel browsen en wat tekstverwerking is Mint een prima Windows vervanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:18:
Ik heb het 3 keer geprobeerd en soms wil hij geen van mijn schijven accepteren. IK heb vanuit de installatie tool gepobeerd mijn SSD (470GB) te selecteren en dat kon niet want was geen GPT partitie,
Daarna partitie verwijderd in die tool en opnieuw aangemaakt en geformatteerd.
Dan kan ik de partitie wel selecteren en gaat de installatie verder.
Helaas na wat tijd komt er een schem dat de installatie mislukt is,.
en daarna blijft de PC in loop waarbij hij naar de bios setup springt
Het lijkt erop dat je PC CSM/legacy ondersteuning in de bios heeft geactiveerd.
Je krijgt dan meestal 2 opties om te booten, UEFI en Legcy/MBR.
Afhankelijk ook hoe je je boot media hebt gemaakt.
Dat zorgt dus vaak voor de nodige verwarring bij het installeren en dat kan je dus beter uitzetten.

Zie eventueel ook deze post om een correct (UEFI only) installatie/upgrade USB te maken met Rufus:
Windows 11 on unsupported device (Rufus USB maken)

De beste/veiligste manier is om tijdelijk je extra SSD/HDD's te ontkoppelen en bij het installeren alle partities te verwijderen van de te installeren SSD en zelf geen partities te maken,
De Window installatie zal dan zelf de benodigde partitie structuur aanmaken.
Dat geldt dus alleen als je geen belangrijke gegevens op je SSD/HDD hebt staan die je wilt bewaren!

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 16-07-2025 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
The_Doman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 15:20:
[...]

Het lijkt erop dat je PC CSM/legacy ondersteuning in de bios heeft geactiveerd.
Je krijgt dan meestal 2 opties om te booten, UEFI en Legcy/MBR.

Ik zie alleen maar UEFI voor de schijven.
ik heb even in die bios gekeken maaar is alleenUEFI mode geselecteerd

Afhankelijk ook hoe je je boot media hebt gemaakt.
Dat zorgt dus vaak voor de nodige verwarring bij het installeren en dat kan je dus beter uitzetten.

Ik herinner me wel dat ik bet rufus heb aan staan dat er reen rufus MBR met bios ID 0x80 gemaakt wordt

Zie eventueel ook deze post om een correct (UEFI only) installatie/upgrade USB te maken met Rufus:
Windows 11 on unsupported device (Rufus USB maken)

De beste/veiligste manier is om tijdelijk je extra SSD/HDD's te ontkoppelen en bij het installeren alle partities te verwijderen van de te installeren SSD en zelf geen partities te maken,
De Window installatie zal dan zelf de benodigde partitie structuur aanmaken.
Dat geldt dus alleen als je geen belangrijke gegevens op je SSD/HDD hebt staan die je wilt bewaren!
Die SSD is al zijn data al kwijt na deze acties.. Maar wat bedoel je met ontkoppelen?
En hoe de partitie verwijderen als ik geen OS heb?
TIjdens de installatie van Win11 wordt er gevraagd waar je wilt installeren. Daar kun je ook partities verwijderen en weer aanmaken. ALs je geen partitie aangemaakt hebt kun je niet verder installeren

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Hell-Slave schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 14:35:
@mrbert Heb je aan Linux Mint gedacht?
Voor simpel browsen en wat tekstverwerking is Mint een prima Windows vervanger.
ha en andere linyx ook maar mijn vrouw wordt gek van alles door elkaar.
Ze is windows gewend en gebruikt ze ook voor haar werk en studie.
Zit dus wel een beetje aan windows vast

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
heb iig die processor maar besteld dan kan ik hopelijk gewoon via update naar windows 11.
ALs ik kijk hoe lang ik al aan het kloooien ben met vooral steeds wachten op de pc. Dan is dat denk ik een slimmere optie.

Wat ik tot mijn verbazing nu wel zie is dat er bij booten toch weer een menu getoont wordt waar je windows 11 kunt kieze... Doe ik maar even niet.

Zou misschien even de SSD aan mijn eigen PC er bij kunnen hangen en dan alle partities verwijderen.
Neem aan dat ik dan een gewone NTFS partitie kan maken waarop ik gelijk windows11 kan installeren of kan ik gewoon de schone lege ssd nemen en gaat windows dat voor mij doen

Hopelijk gaat het dan wel goed.

Maak dan gewoon een USB met de media creation tool. EN laat alle andere schijven dan los

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:09:
Die SSD is al zijn data al kwijt na deze acties.. Maar wat bedoel je met ontkoppelen?
Gewoon fysiek de connectors loshalen van de extra HDD/SSD's
Ook je externe schijven.
Dat is niet per se nodig en niet altijd praktisch maar wordt vaak wel aangeraden om eventuele installatieproblemen en/of fouten te voorkomen.
Speciaal als je niet zoveel ervaring hebt met het (her)installeren van Windows.
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 16:09:
En hoe de partitie verwijderen als ik geen OS heb?
TIjdens de installatie van Win11 wordt er gevraagd waar je wilt installeren. Daar kun je ook partities verwijderen en weer aanmaken. ALs je geen partitie aangemaakt hebt kun je niet verder installeren
Tijdens de Windows installatie vanaf USB kan je alle partities verwijderen.
Je kan dan de lege ruimte selecteren en op volgende klikken.
De Windows installer maakt dan zelf de juiste (GPT of MBR) partitie indeling.

W11Pro installatie loopt fout op EFI systeempartitie
The_Doman schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:18:
Je kan vanuit de Windows setup gewoon alle partities verwijderen en dan doorgaan.
Aangenomen dat er niets bewaard hoeft te worden natuurlijk.
De Windows installatie zal dan zelf de juiste partities voor de UEFI indeling aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
The_Doman schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 17:26:
[...]

Gewoon fysiek de connectors loshalen van de extra HDD/SSD's
Ook je externe schijven.
Dat is niet per se nodig en niet altijd praktisch maar wordt vaak wel aangeraden om eventuele installatieproblemen en/of fouten te voorkomen.
Speciaal als je niet zoveel ervaring hebt met het (her)installeren van Windows.

[...]

Tijdens de Windows installatie vanaf USB kan je alle partities verwijderen.
Je kan dan de lege ruimte selecteren en op volgende klikken.
De Windows installer maakt dan zelf de juiste (GPT of MBR) partitie indeling.

W11Pro installatie loopt fout op EFI systeempartitie

[...]
Ahh ja zo bedoel je, het is idd niet zo vaak dat ik een nieuwe PC moet installeren.
Paar weken geleden mijn eigen Win11 PC die ineens een blauw scherm mer foutmelding gaf die niet hersteld kon worden , dus herinstall gedaan,.

De methode vanuit de USB installer bedoelde ik ook daar had ik het ook mee gedaan, ik kon alleen niet alle kleine partities toen weg gooien.
Maar het installatie programma maakt dan idd zelf de partitie aan.
In het ergste geval hang ik heb gewoon ff er bij in mijn PC en kan dan daar even helemaal alle partities wissen.

Ik heb iig install USB gemaakt met de mediacreator. Als dan morgen of overmorgen de processor er is gakan ik er weer fris tegenaan

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:43:
Ik heb iig install USB gemaakt met de mediacreator. Als dan morgen of overmorgen de processor er is kan ik er weer fris tegenaan
Je zou het eventueel al kunnen testen met je Ryzen 1600 welke TPM heeft..
Want bij een installatie van USB worden er namelijk helemaal geen CPU checks gedaan.

Vervanging moederbord + CPU - windows 11 compatible
The_Doman schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:49:
Inderdaad, als je boot in de Windows installer voor een schone installatie worden er helemaal geen CPU checks gedaan.
Alleen check op TPM 1.2+, UEFI en secureboot (hoeft niet actief te zijn).
Werkt hier ook zonder aanpassingen op een Dell Latitude met Sandy Bridge CPU (I3/I5). :)
Later upgraden naar nieuwere versies 2XHX vergt dan wel weer de bekende aanpassingen
mrbert schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 18:43:
In het ergste geval hang ik heb gewoon ff er bij in mijn PC en kan dan daar even helemaal alle partities wissen.
Eventueel kan je ook de SSD wissen vanuit de Windows USB setup via Shift + F10 en het commando diskpart clean.
Google: Windows install diskpart clean

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@The_Doman Dank weer voor je reactie.
Ik wacht nu maar even tot de nieuwe proc er is. Die wordt als het goed is binnen 2 uur bezorgd, Is het iig helemaal up to date voor win11 en ook geen risico met updates in de toekomst.

Geen idee waarom de installatie van windows niet werkte. Heb gisteren ook geprobeerd met mijn eigen win11 USB stick.Misschien omdat er al de mislukte win 11 en win10 op stond. Heb mijn vrouw al verteld dat ze iig een hele schone PC heeft daarna.

Denk dat ik die SSD toch even vanuit mijn eigen PC gaa wissen. Er staat nu een win10 op en een kreupele Win11 Begin dan maar liever helemaal schoon.
Ik doe nu al zoveel werk dat dat er wel bij kan. ;)

mrbert

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Nu online
mrbert schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:06:
Controleer dan in ieder geval zorgvuldig dat je echt alle belangrijke gegevens/wachtwoorden hebt en kan terugzetten.

Een schone installatie is natuurlijk altijd makkelijk en bijna altijd "foolproof".
Maar voor velen waarbij ik zo'n upgrade doe is dat echter zo'n ingrijpende stap dat ik dat dan altijd probeer te vermijden indien mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
hahah snap het.

Alles is met onedrive gesynct ook op haar laptop. Verder had ik van haar data backup gemaakt die heb ik even steekproef gewijs gecheked en zie iig ook al haar documenten;)
Mijn vrouw is de master van haar eigen wachtwoorden . Heb haar al paar keer gezegd om keepass te gebruiken maar ze weet ze nog allemaal.
IK heb er zelf te veel. Elke website een andere in keepass met een kopie op mijn NAS, Webserver en op mijn GSM. dus die raak ik niet snel kwijt
Ik heb de registratie code van win10 nog en als die niet werkt koop ik wel een andere bij 'e'en van de voordelige adresjes.

Gelukkig heb ik al heel vaak er op gehamerd om belangrijke data op de 2e schijf te zetten.
Alleen mydocuments is een zwakke plek. Daar komt te veel automatisch op terrecht. Heb ooit wel eens geprobeerd om deze naar D: te zetten maar weet ff nie mee hoe dat ging, Maar die heeft ze ook op onedrive en haar laptop gesynchroniseerd. Die zou dus moeten herstellen als ze daarop aanmeldt en ook haar desktop zou moeten herstellen denk ik

De isntallatie is gestart en kreeg gelijk een foutmelding dat systeem niet geschikt was.
Bij bekijken van de biossetup zag ik dat TMP wel netjes aan stond maar bleek dat virtualisatie uit stond.
Deze nu ingeschakeld en nu is hij aan het installeren.
En installatie werkt zoals verwacht en netjes de ifo terug gezet vanuit ondrive.
Nu FF kaspersy e.d. er op en ze kan gaan:)

Allemaal heel er dank voor het meedenken.
Beste antwoord heb ik bij deze gegeven aan die mijn het meeste info gaf;)
En gelijk iets geleerd. Soms is het toch verkeerde zuinigheid.

[ Voor 29% gewijzigd door mrbert op 18-07-2025 13:52 . Reden: correctie en aanvulling ]

mrbert

Pagina: 1