Upgrade ASUS G75 naar Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MichelvA
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-07 14:43
Deze post bevat geen vraag, maar ik deel de ervaring zodat mede-tweakers er wellicht iets aan hebben.
Ik heb een ASUS G75VW, deze is in 2012 aangeschaft (Asus G75 Series G75VW-T1086V review door MichelvA).
Om een beetje bij te blijven, heb ik de afgelopen jaren hardware upgrades gedaan; van 12 GB geheugen naar 32 GB, vervolgens een Samsung Pro SSD 1 TB voor programma's en een 2 TB SSD voor data.
Het OS is vanaf Windows 7 naar 8.1 gegaan; dat had wat voeten in aarde omdat enkele drivers handmatig moesten worden geinstalleerd. Vervolgens naar Windows 10 opgewaardeerd, dat ging weer heel eenvoudig.
Ik zat al maanden aan te hikken tegen een upgrade naar Windows 11 omdat deze laptop vrij oud is, maar ook componenten bevat waarvan ik niet zeker wist of er goede drivers beschikbaar voor waren. Asus heeft deze in elk geval niet.
Begin deze week backups gemaakt en de grote stap gewaagd: naar Windows 11 met Rufus om de TPM check te bypassen.
De upgrade ging behoorlijk soepel, geheel tegen de verwachting in. De meeste software is echter weg of werkt niet meer; maar MS Office, Adobe PS, LaTeX en Matlab waren snel teruggezet. Wat zijn die externe SSD's toch handig hiervoor.
Het goede nieuws is dat Windows 11 de nVidea kaart herkent, evenals de Atheros netwerkkaart en de onboard camera. De laptop is rapper dan toen ik 10 gebruikte, waarschijnlijk omdat Windows zo goed als opnieuw is geinstalleerd. Veel zaken staan op iets andere plaatsen, maar alle settings waren snel gevonden; zo was de toetsenbord indeling incorrect, verder had het installatieprogramma een 700 MB grote partitie op de OS disc C: gemaakt. Die heb ik weggepoetst.
Al met al ben ik er blij mee, Windows 11 werkt best aardig.
Hopelijk heb ik met dit nieuws de barriere voor sommige twijfelaars weggenomen :) .

[ Voor 17% gewijzigd door MichelvA op 15-07-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:38
Mooie upgrade voor deze nog steeds prima laptop. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelvA
Dank je. Het is ook gewoon leuk om te knutselen. De rubberachtige buitenkant zou ik nog wel willen upgraden, deze begint een beetje te plakken, maar dat is een andere topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• passer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:40
mooi dat je een goede ervaring hebt, geniet van je systeem, maar
MichelvA schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:20:
De meeste software is echter weg of werkt niet meer; maar ...
Dit snap ik niet goed, gezien die wel goed werkte onder de 10 - dan moet die het normaal met de 11 ook nog doen

[ Voor 10% gewijzigd door passer op 15-07-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichelvA
Goede vraag en ik hoopte zelf ook dat alle software gewoon weer zou werken. Ik vermoed dat de installatiemethode met Rufus een vrijwel schone installatie doet.
Gezien de snelheidswinst met Windows 11 vond ik het eigenlijk wel goed dat het zo liep.
Toen WIndows 11 was geinstalleerd was ik de volgende software kwijt (gewist en werkte dus niet):
F-Secure antivirus
Adobe Photoshop
Adobe Acrobat
Microsoft Office
Matlab
MikTeX met TeXnicCenter
Eigenlijk dus gewoon alles wat ik gebruikte.
Vreemd genoeg bleef een oude versie van Matlab (versie 7) gewoon staan in de directory, maar werkte niet.
Daarnaast werd een directory Windows.old gemaakt en een extra partitie van 700 MB met onleesbare data.
Het bovenstaande was echter allemaal makkelijk op te lossen.
Ik heb de driver van de nVidea videokaart even opgezocht en tot mijn verbazing wordt een nVidea driver jaargang 2025 gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:38
MichelvA schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:16:
Goede vraag en ik hoopte zelf ook dat alle software gewoon weer zou werken. Ik vermoed dat de installatiemethode met Rufus een vrijwel schone installatie doet.
Rufus bepaalt/doet dat niet maar het is de manier waarop je zelf de Windows 11 installatie/upgrade uitvoert.
Een volledig schone installatie doe je door vanaf de USB/ISO op te starten.
Toen WIndows 11 was geinstalleerd was ik de volgende software kwijt (gewist en werkte dus niet):
F-Secure antivirus
Adobe Photoshop
Adobe Acrobat
Microsoft Office
Matlab
MikTeX met TeXnicCenter
Eigenlijk dus gewoon alles wat ik gebruikte.
Het lijkt erop dat je een upgrade heb uitgevoerd zonder behoud van programma's en instellingen?
Alleen de gegevens in persoonlijke mappen worden dan bewaard.
Dan kan gebeuren als je upgrade uitvoert doet met een andere versie/taal van Windows dan die is geïnstalleerd

Hoe kan ik updaten naar de laatste versie van Windows 11?
sas_andrea schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 16:22:
Eerste laptop gedaan. Helaas was de eerste optie met bestanden en programma's behouden grijs. Gelukkig had deze er niet zoveel op staan. Enig idee waarom dat gebeurt?

Hms ik lees net dat het wellicht door de taalinstellingen kan komen. Ik heb idd een NL versie over een ENG versie geplaatst. Oopsie. Na ja, dit was de test laptop zo te zeggen. Werkt verder wel. 😎
Zie ook het uitgebreide stappenplan van het upgrade proces:

ElevenForums: Upgrade to Windows 11
Daarnaast werd een directory Windows.old gemaakt en een extra partitie van 700 MB met onleesbare data.
Google: Windows RE partitie

In Windows.old staan de oude Windows gegevens al backup om eventueel de upgrade terug te draaien.

Google: Windows.old

Maar de Windows.old map wordt ook gemaakt bij een volledige schone installatie van 24H2.
Dit zorgt ook weer voor de nodige verwarring:

Elevenforum: Why is 24H2 creating a Windows.old folder after doing a complete format to the system?
Pagina: 1