Home netwerk vanaf nul

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howtobasic
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-08 18:46
Wij woonden voorkort in een oud huurhuis, en hebben een bekabeld netwerk dat trager is dan de goedkoopste optie bij internet providers.
(wifi uit het ziggo kastje is vele malen sneller, zelfs door 1 verdieping en muren heen, met een dongle van de action 8)7 )

Nu gaan wij verhuizen naar huis met 3 verdiepingen, met betonnen vloeren.
Met deze gelegenheid wil ik het hele netwerk goed aanpakken, en ook future proof maken.

Requirements:
- Wij willen een bekabeld netwerk aanleggen, en op elke verdieping een wireless access point neerzetten.
- Ik wil een configureerbare router of slimme switch achter mijn ziggo box kunnen aansluiten, en dat als entry point van mijn netwerk instellen
- Het liefst werken met opensource, of europese merken (privacy, maar ook de markt wat steunen)
- Budget zou ik zetten op 1500 euro voor alles.
-

Vragen:
- Wat voor kabel moet je tegenwoordig trekken, is cat-8 nodig, of is dat meer voor datacenters
- Welk kastje zouden jullie mij aanraden als entrypoint van mijn netwerk, een die goed configureerbaar is
- Ik wil een wifi netwerk opzetten met meerdere access points op elke verdieping, welke AP's zijn hiervoor geschikt?
- In de toekomst nemen wij een slimme thermostaat, meer ikea IOT luchtfilters,en zonnepanelen, batterijen, etc. Ikea heeft hun eigen protocol voor veel van hun apparaten, is er een IOT hub die kan verbinden met deze items, maar ook andere veelgebruikte protocollen ondersteund?

[ Voor 14% gewijzigd door howtobasic op 14-07-2025 13:30 ]

Beste antwoord (via howtobasic op 14-07-2025 13:50)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-09 18:13
howtobasic schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:05:
Wij woonden voorkort in een oud huurhuis, en hebben een bekabeld netwerk dat trager is dan de goedkoopste optie bij internet providers.
(wifi uit het ziggo kastje is vele malen sneller, zelfs door 1 verdieping en muren heen, met een dongle van de action 8)7 )

Met deze gelegenheid wil ik het hele netwerk goed aanpakken, en ook future proof maken.

Requirements:
- Wij willen een bekabeld netwerk aanleggen, en op elke verdieping een wireless access point neerzetten.
- Ik wil een configureerbare router of slimme switch achter mijn ziggo box kunnen aansluiten, en dat als entry point van mijn netwerk instellen
- Het liefst werken met opensource, of europese merken (privacy, maar ook de markt wat steunen)

Vragen:
Hoeveel ervaring heb je met netwerken?
Een eigen configureerbare router kan betekenen dat je zelf ook de nodige netwerkkennis moet hebben.
- Wat voor kabel moet je tegenwoordig trekken, is cat-8 nodig, of is dat meer voor datacenters
Welke snelheden wil je?
Voor 1 Gbps is cat 5e of cat 6 prima.
Voor 10 Gbps kan je ook nog cat 6 gebruiken.
Wil je echt toekomst vast? Met snelheden boven 10Gbps? Ga dan voor glasvezel, zoals single-mode.
In theorie kunnen deze al 800Gbps en sneller.
Je kan beginnen met goedkopere switches en een langzamere snelheid en dan door de jaren heen de apparatuur upgraden op de bestaande glasvezel kabels.
Waarschijnlijk is cat 6 prima voor jouw doeleinden :)
- Welk kastje zouden jullie mij aanraden als entrypoint van mijn netwerk, een die goed configureerbaar is
Ligt aan je kennis en ervaring.
Heb je veel kennis (waarschijnlijk niet), dan kan Mikrotik een optie zijn. Die zijn Europees.
- Welke accesspoints zijn geschikt voor een mesh netwerk. Hebben jullie aanraders?
Waarom wil je mesh? Je geeft net aan dat je kabels wilt op alle verdiepingen.
Dan zou ik de APs ook bekabeld doen.
Geen reden voor mesh.
- In de toekomst nemen wij een slimme thermostaat, meer ikea IOT luchtfilters,en zonnepanelen, batterijen, etc. Is er een soort IOT hub die met meerdere protocollen werkt die ik ook kan aanschaffen
Doorgaans wel, afhankelijk van je protocol.
Veel Zigbee bridges hebben zelf weer een netwerk poort.
Ik zou niet al teveel protocollen door elkaar heen gebruiken. Ze werken doorgaans allemaal in het 2.4Ghz gebied en gaan anders elkaar snel dwarszitten.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wat betreft de kabels, kijk daarvoor eens in: Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4. Daar komen legio voorbeelden voorbij. De kabel die daar geregeld wordt aangeraden is Belden Cat6 kabels. Zijn snel genoeg en eenvoudig te trekken.
Dat hangt er geheel vanaf wat de wensen/eisen/budget zijn. Op Tweakers zijn er veel mensen fan van Ubiquiti (waaronder ikzelf) daar zou je dan je router en ook je access points van kunnen kopen.
- Welke accesspoints zijn geschikt voor een mesh netwerk. Hebben jullie aanraders?
Aangezien jij op elke etage een kabel hebt lopen is een 'mesh netwerk' niet echt de juiste benaming. Een Mesh netwerk werkt (uitzonderingen daargelaten) altijd met een wireless backbone, iets wat jij niet wilt.
Is er een soort IOT hub die met meerdere protocollen werkt die ik ook kan aanschaffen
Ook dit hangt heel erg af van je budget wensen/eisen/gemakt. Homey is een (dure) makkelijk in gebruik optie, andere kiezen voor de flexabiliteit van Home Assistant.

Kortom. Je openingspost bevat momenteel veel informatie, maar de zaken die we missen om tot een gedegen advies te komen missen nog een beetje, zou je het volgende willen toevoegen:
- Budget
- Wensen / eisen m.b.t. router
- Wensen / eisen m.b.t. IOT apparaat
- Wat heb je zelf al gevonden en gedaan?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe

Requirements:

Vragen:
Hoeveel ervaring heb je met netwerken?
Een eigen configureerbare router kan betekenen dat je zelf ook de nodige netwerkkennis moet hebben.
Welke snelheden wil je?
Voor 1 Gbps is cat 5e of cat 6 prima.
Voor 10 Gbps kan je ook nog cat 6 gebruiken.
Wil je echt toekomst vast? Met snelheden boven 10Gbps? Ga dan voor glasvezel, zoals single-mode.
In theorie kunnen deze al 800Gbps en sneller.
Je kan beginnen met goedkopere switches en een langzamere snelheid en dan door de jaren heen de apparatuur upgraden op de bestaande glasvezel kabels.
Waarschijnlijk is cat 6 prima voor jouw doeleinden :)
Ligt aan je kennis en ervaring.
Heb je veel kennis (waarschijnlijk niet), dan kan Mikrotik een optie zijn. Die zijn Europees.
Waarom wil je mesh? Je geeft net aan dat je kabels wilt op alle verdiepingen.
Dan zou ik de APs ook bekabeld doen.
Geen reden voor mesh.
- In de toekomst nemen wij een slimme thermostaat, meer ikea IOT luchtfilters,en zonnepanelen, batterijen, etc. Is er een soort IOT hub die met meerdere protocollen werkt die ik ook kan aanschaffen
Doorgaans wel, afhankelijk van je protocol.
Veel Zigbee bridges hebben zelf weer een netwerk poort.
Ik zou niet al teveel protocollen door elkaar heen gebruiken. Ze werken doorgaans allemaal in het 2.4Ghz gebied en gaan anders elkaar snel dwarszitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:55
Ik zou zeker kijken of dat in de apparatuur zit ipv bekabeling. de goedkoopste optie is 50-100mbit, en 100Mbit Ethernet is geintroduceerd in 1995. Toen was home networking nog helemaal niet zo normaal, dus ik gok erop dat dat netwerk nieuwer is dan dat. Je zou zelf met die oude zooi dus prima moeten kunnen internetten.

Als je nu cat5e kabels hebt liggen, dan zou ik er eens een gigabit switch achter zetten en dat gewoon blijven gebruiken. Je hebt zelfs een groeipad naar 2.5 en 5gbit. Kabels vervangen is bijna nooit nodig.

@GarBaGe maak het nou niet te moeilijk met alle smaakjes fiber, dit wordt een thuisnetwerk. Mikrotik is ook niet interessant :).

[ Voor 7% gewijzigd door P5ycho op 14-07-2025 13:29 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howtobasic
@rens-br Bedankt, post is geupdate.

@GarBaGe Ik heb netwerken 1 jaar lang als onderdeel van mijn studie gehad, daarna ben ik overgestapt naar development. Ik wil deze kennis weer opfrissen, Mikrotik ziet er zo snel goed uit.

Ook goed om te weten dat protocollen elkaar in de weg zitten, momenteel hebben wij een hoop smart apparaten, die niet aangesloten staan, en ik heb mij nog niet eerder verdiept hierin.
Mijn hoop was een node te vinden die brede ondersteuning bied, maar als dat ten koste gaat van kwaliteit ga ik dat opnieuw overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:41
waarom zou je een configureerbare router willen hebben? Gezien het niveau van de vragen die je stelt denk ik dat je er weinig verstand van hebt. Waarom zou je mesh willen als je alle accesspoints bekbeld gaat aansluiten?

Koop lekker een Unifi systeem met 4 accesspoint (op elke verdieping 1, en de laatste voor buiten). Ikzelf maak gebruik van een PoE switch, zodat alle accesspoints stroom via de switch krijgen. Daarnaast heb ik een Raspberry Pi met de unifi controller. Als je er geen verstand van hebt dan zou je ook een Unifi controller kunnen kopen. Zorg overal voor CAT 5e of CAT 6 kabels. Dan zit je op een Gigabit netwerk en da's snel zat voor alle huis tuin en keuken toepassingen. Als laatste laat ik mijn ziggo modem alleen als modem én DHCP server fungeren. In de modem kan ik op basis van MAC adressen IP adressen aan de apparaten toewijzen. Bij mij is ooit na een herstart van de modem het basis-IP adres gewijzigd en had ik veel gedoe om het te herstellen.

Op deze manier heb je een eenvoudig maar doeltreffend thuisnetwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-09 18:49
Als het enigzins mogelijk is maak een kabelplan voordat je gaat verhuizen. Weet waar jij jouw AP wilt ophangen en zorg dat daar kabels heen zijn getrokken. Bedenk waar je computers/IOT apparatuur wilt plaatsen en zorg voor bekabeling aldaar. Je wilt zoveel mogelijk spullen bekabeld aansluiten.Het liefst zou je op strategische plaatsen ook ethernet wandcontactdozen op de muur willen plaatsen. Dan kan je vanaf de wandcontactdozen verder bekabelen. Dat is iets flexibeler dan apparatuur direct op kabels uit de muur aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:54
Als je verder geen hele specifieke eisen hebt en je vooral makkelijk klaar wil zijn. Het hele zwikje van unifi kopen, dus bijv. hun Dream Router 7 en twee U7 Lite's.

Managed wifi van mikrotik (capsman) is het niet echt waard voor thuis tenzij je heel graag wil knutselen.
Hun routers zijn top, met een RB5009 kun je alles. Maar het is wel erg complex.
Verre van plug&play, zeker als je zelf de config van je glasprovider moet opzetten.

IPTV is bij alle eigen-router oplossing even instellen. Als je geen iptv neemt is het simpeler.
Als je toch kabels legt is KPN SuperWifi of Ziggo SmartWiFi wellicht ook een idee, maar dat heeft wel de minste Tweakers-Factor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• howtobasic
@107mb Ik zie deze vernieuwings stap als een goede gelegenheid om mijn verstofte kennis van netwerken eens goed bij te werken, hoewel ik waarschijnlijk niet te veel hooi op mijn vork moet nemen.

Voor nu:
Ik ga cat 6 kabels trekken
Ik haal de term mesh netwerk uit mijn hoofd, ik dacht inderdaad aan meerdere Access points
Ik ga kijken op internet naar microtik apperatuur, en als ik er niets van snap dan ga ik voor unify systeem of ubiquiti.

ik heb zelf nog 5 PI's liggen, mocht ik van mijn netwerk projectje afzien, dan kan ik altijd nog een raspberry unify projectje starten.

@Seriph Dat vind ik echt een heel goed idee, wij willen in dit huis de contactdozen nog vervangen, hier ga ik zeker naar kijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• howtobasic
Ik heb hiermee ook een heel mooi aangrijp punt om zelf ermee bezig te gaan, dus allemaal ontzettend bedankt, voor het goede advies, en voor het verbeteren van mijn misvattingen.

Wat mij betreft is mijn vraag goed beantwoord, en kan deze topic dicht :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:58

FreakNL

Well do ya punk?

P5ycho schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:27:
[...]

Ik zou zeker kijken of dat in de apparatuur zit ipv bekabeling. de goedkoopste optie is 50-100mbit, en 100Mbit Ethernet is geintroduceerd in 1995. Toen was home networking nog helemaal niet zo normaal, dus ik gok erop dat dat netwerk nieuwer is dan dat. Je zou zelf met die oude zooi dus prima moeten kunnen internetten.

Als je nu cat5e kabels hebt liggen, dan zou ik er eens een gigabit switch achter zetten en dat gewoon blijven gebruiken. Je hebt zelfs een groeipad naar 2.5 en 5gbit. Kabels vervangen is bijna nooit nodig.

@GarBaGe maak het nou niet te moeilijk met alle smaakjes fiber, dit wordt een thuisnetwerk. Mikrotik is ook niet interessant :).
Hij gaat naar een nieuw huis. Dus oude bekabeling blijft in het oude huis achter.

Verder eens met de opmerkingen hier. In het nieuwe huis gewoon CAT6 trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:18

remco_k

een cassettebandje was genoeg

howtobasic schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:35:
Mikrotik ziet er zo snel goed uit.
Met Mikrotik is niks mis, ik gebruik Mikrotik spul op 3 lokaties, waarvan 2 in professioneel segment.
Maar als ik er mijn analyse op los mag laten: Mikrotik is, laten we zeggen, voor de gebruiker met enige relevante ervaring wat betreft netwerken, routing en beveiliging. Heb je dat niet (voldoende) dan denk ik dat je verzuipt in hun UI en maar lastig het spul goed en veilig ingesteld krijgt.

Je idee is in ieder geval prima. Met cat 5e of 6 kabels ben je goed voorzien. Als je het modem van je provider als bridge instelt, en de rest (zoals DHCP, Firewall, evt NAT,..) met je eigen hardware doet, dan ben je zoveel mogelijk van je eigen hardware afhankelijk, wat een prima uitgangspunt is. In sommige gevallen, bij Glasvezel, kan je zelfs het modem van de provider helemaal overslaan en rechtstreeks in je eigen apparatuur stoppen. Dat vereist wel de juiste glas module (SFP).

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:55
FreakNL schreef op maandag 14 juli 2025 @ 13:50:
[...]

Hij gaat naar een nieuw huis. Dus oude bekabeling blijft in het oude huis achter.

Verder eens met de opmerkingen hier. In het nieuwe huis gewoon CAT6 trekken.
Point taken, over de meest relevanten zin gelezen. oops.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Ik zou gewoon alleen de router van Ziggo gebruiken, ik hoor nog geen enkel argument voor het gebruik van een eigen router.

Wat betreft de kabel gewoon CAT 6 U/UTP met stugge aders en volledig koper(CU) gebruiken en afmonteren op wcd en een patchpanel om vervolgens aan te sluiten met kant en klare patchkabels.

Koop een managed switch met POE om je netwerk mee aan te sluiten, als je een 8 poort switch koopt heb je samen met de Ziggo box 12 poorten tot je beschikking.

Voor een snel en stabiel wifi net werk kan ik Aruba Instant On aan bevelen, het zelfde merk levert ook prima switches.

Als je alle AP's bekabelt aan kunt sluiten is een mesh set zinloos, want mesh is niets anders dan een wireless backhaul.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
Ben(V) schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:16:
...
Voor een snel en stabiel wifi net werk kan ik Aruba Instant On aan bevelen, het zelfde merk levert ook prima switches.
...
Aruba is van een Amerikaans bedrijf.
En TS wil graag "Het liefst werken met opensource, of europese merken (privacy, maar ook de markt wat steunen)"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Opensource hardware bestaat niet en voor wifi is alleen Fritz is een Europees alternatief, die leveren ook prima spullen.

En persoonlijk zou ik liever Amerikaans gebruiken dan Chinees als het om privacy gaat.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:27

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

GarBaGe schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:40:
[...]

Aruba is van een Amerikaans bedrijf.
En TS wil graag "Het liefst werken met opensource, of europese merken (privacy, maar ook de markt wat steunen)"
Inderdaad. En dan wordt de spoeling redelijk dun. Je hebt in het consumenten/prosumer domein eigenlijk alleen MIkrotik en AVM (Fritz!) (en Devolo, maar die zijn nogal powerline-gefocussed, wat hier niet nodig/wenselijk is).

Als dit een harde eis is, wordt de vraag dus eigenlijk: welk van die twee past het beste bij je eisen, budget en kunnen.

Mikrotik is veel flexibeler, krachtiger en in veel gevallen goedkoper, maar het heeft een uitermate steile learning curve.

AVM biedt een meer op de reguliere consument gerichte lijn aan producten die absoluut makkelijker zijn om mee te werken dan Mikrotik, maar omgekeerd veel minder opties hebben. Bovendien ontbreken wall mount / PoE oplossingen in hun assortiment. Wat ze wel hebben is redelijk kant-en-klare IoT integratie.

Als je het aankunt zou ik Mikrotik aanraden, zeker als je gelijk ook je netwerkkennis wilt opfrissen: als het je lukt om het goed aan de praat te krijgen heb je dat zeker gedaan :P

Is dat te hoog gegrepen, dan kom je dus ongeveer per default uit bij AVM.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ben(V) schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:16:
Ik zou gewoon alleen de router van Ziggo gebruiken, ik hoor nog geen enkel argument voor het gebruik van een eigen router.
Mijn Ziggo glasvezelmodem(jaja) kan niet in bridge en ondersteunt geen interne DNS servers, dus geen Pi-hole meer voor mij 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Dan schakel je DHCP uit op de ZIggo router en gebruik je een ander device (raspberri pi) als DHCP server en geef je de DNS server(s) van de PI-hole mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je een PI-hole wilt gebruiken dat kun je die zowel als dhcp server als DNS router gebruiken en kun je die Ziggo gewoon als router blijven gebruiken met de dhcp server uitgezet, daar hoef je die Ziggo niet voor in Bridge mode te laten zetten.

Overigens kan die Ziggo wel in Bridge, maar dat kun je alleen niet zelf doen daar moet je de helpdesk voor bellen.

[ Voor 19% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2025 14:29 ]

Pagina: 1