alternatief godaddy, office, dns -> proton, transip, ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 21:20
Ik heb voor mijn gezin momenteel een Office family pakket dat via godaddy aan mijn eigen domein is gekoppeld. Mijn idee is om het office family pakket te stoppen (zowel ik als de kinderen hebben via hun opleiding of hun werk toegang tot een Office instance) en de mail via proton te laten lopen en proton drive te laten gebruiken voor hun online bestanden. Verder verwacht ik dat office family met domein een stille dood gaat sterven... het wordt voor nieuwe gebruikers niet meer toegestaan een domein toe te voegen dacht ik.

Enige jammere is dat ik zelf op mijn prive machine op Linux werk (dus beetje behelpen, maar rclone en webaccess is voorlopig genoeg) en dat proton met name voor drive nog best in ontwikkeling is. Maar dat is een prijs die ik bereid ben te betalen.

Mijn domein is geregistreerd via godaddy en de DNS daar verwijst naar Cloudflare voor de verdere afhandeling van het domein (MX, A en CNAMES) voor zowel mail (nu nog richting microsoft, maar straks naar proton) en mijn subdomeinen, voor mijn homelab in mijn meterkast waarop een nginx instance in een VM draait.

Gevoelsmatig zou alles onafhankelijk van elkaar moeten zijn toch?
  • Cloudflare opzeggen dan bunny.net/leaseweb/? aanvragen
  • DNS opzetten en de dns records exporteren/importeren
  • Domein verhuizen naar transip (of een andere registrar) en daar de DNS verwijzen naar de nieuwe DNS dienst
  • Proton family afsluiten, users aanmaken, etc
  • DNS aanpassen naar de proton voor de MX records
  • Mail migreren naar proton; Office family opzeggen
Eea is ook ingegeven om "european only" te gaan, het mag me ook wel wat geld kosten, uiteraard niet de hoofdprijs. Ik vertrouw godaddy niet meer (en koppelverkoop) en ik miste daar een api om mijn ip via een script te kunnen aanpassen als mijn provider mijn ip adres wijzigde, wat meer dan eens gebeurd is. Maar dat kan inmiddels via Cloudflare ook niet meer (free version).

Ik heb momenteel Cloudflare er tussen zitten vanwege de veiligheid, maar vraag me af of ik niet de DNS bij de registrar zou moeten/kunnen gebruiken? Of dat juist gescheiden zou moeten houden? Ik heb nog wel even de tijd, zowel domein als office lopen nog tot begin 2026. Maar de zomer is een mooie tijd om dit op te pakken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Nou heel toevallig had @rens-br ook godaddy met office. Check zijn topic. [Office365 Family] Persoonlijk domein verhuizen GoDaddy mogelijk wat inspiratie....

Om je domein te stallen. Pak Oxxa, Domein 158, mijn.host of namecheap (die laatste kun je het 10 jaar vastleggen dus 10 jaar geen last van prijsverhoging). Ik niet weet als daar API aanwezig voor je ip te updaten. Iets duurder om je domein te stallen kan bij Intention daar is DynDNS aanwezig: https://support.intention...ellen-voor-een-domeinnaam

De rest daar kan ik niets over vertellen daar heb ik te weinig ervaring mee.

[ Voor 22% gewijzigd door RobbyTown op 13-07-2025 22:42 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe