EDIT - ik lijk titel van den het topic niet meer te kunnen wijzigen. Excuses. Drukte te snel op "verstuur" met mijn dikke vingers.
De woning is 220m2 groot, over drie verdiepingen. Plafondhoogte 330cm. In die vijf jaar hebben we wel wat aan isolatie gedaan.
Vooral dat laatste heeft ons gasgebruik enorm naar beneden gebracht. De vorige bewoners verbruikten zo'n 2200m2 per jaar aan gas. Wij hebben vorig jaar (2024) 1200m2 aan gas verbruikt.
Als volgende stap wil ik kijken of we de volledige verwarming van de woning elektrisch kunnen gaan doen. Doel is om het algehele comfort in de woning wat kunnen verhogen door het huis wat gelijkmatiger te verwarmen. Zonder dat we qua jaarlijkse energiekosten enorm omhoog gaan.
Een concreet voorbeeld, als ik thuiswerk in December verwarm ik alleen mijn kantoor op de eerste verdieping tot 19 graden, maar als ik dan een kop koffie ga zetten beneden voelt het alsof ik in een vrieskist stap. Aangezien het daar al snel nog maar 15/16 graden is.
Tot niet zo lang geleden had ik gedacht dat in mijn huis een warmtepomp onmogelijk was (matige isolatie, geen vloerverwarming) maar op het forum hier las ik meer en meer comments dat dit onzin is en dat in principe elke woning verwarmd kan worden met warmtepomp zolang er maar genoeg vermogen en afgifte is. Misschien niet zo efficient als mogelijk, maar altijd nog efficiënter dan een CV.
Must have
Als ik de Koevlaas methode neem zou ik met 1200m2 een warmtepomp met een vermogen zo'n 6kW bij -10 nodig hebben. Echter omdat ik ook meer comfort wil en meer wil verwarmen neem ik liever het verbruik van de vorige bewoners van 2200m2. Dan zou het gaan om een vermogen van 11Kw bij -10. Dat laatste lijkt mij ook een wat realistischers vermogen voor een huis met onze inhoud en leeftijd.
Mijn belangrijkste vraag is; kan ik dit gewoon zo uitvoeren? En mocht bij de eerste winter de woning niet voldoende verwarmd worden door de warmtepomp (en de CV dus moet bijspringen), dan gaan kijken hoe we het afgifte systeem kunnen verbeteren (Meer speedcomfort; andere radiatoren etc.).
Daarnaast, op basis van bovenstaande zijn er direct waterpompen die bij mensen in gedachten springen als een goede match met mijn eisen?
En mochten er nog tips zijn voor betrouwbare en goede installateurs in Zuid-Holland houd ik mij ook voor aanbevolen.
Tot slot zoals het template vraagt; een fotootje. Dit geeft gevoel bij het huis. De glas in lood (wat nog zo'n 1/3e van het glas is); de ombouw; en de ongeisoleerde vloer.
Inleiding:
Sinds vijf jaar wonen wij in een tussenwoning uit 1890 in het centrum van een van onze grote steden. Dat heeft veel voordelen (als je er van houdt; prachtige originele details, plafonds, glas in lood en zelfs nog de originele parketvloer uit 1890 op de begane grond.) en evenzoveel nadelen (enkelsteens buitenmuur, dus geen spouw; de originele vloer ligt er nog en daarmee geen enkele isolatie tussen de vloer en de kruipruimte; het is niet bepaald kierdicht...)De woning is 220m2 groot, over drie verdiepingen. Plafondhoogte 330cm. In die vijf jaar hebben we wel wat aan isolatie gedaan.
- Alles wat niet glas in lood is hebben we vervangen door HR++ glas, maar het glas in lood hebben we niet vervangen.
- Dak is geïsoleerd, en heeft sedum bedekking (compleet plat dak)
- 18 zonnepanelen.
Vooral dat laatste heeft ons gasgebruik enorm naar beneden gebracht. De vorige bewoners verbruikten zo'n 2200m2 per jaar aan gas. Wij hebben vorig jaar (2024) 1200m2 aan gas verbruikt.
Als volgende stap wil ik kijken of we de volledige verwarming van de woning elektrisch kunnen gaan doen. Doel is om het algehele comfort in de woning wat kunnen verhogen door het huis wat gelijkmatiger te verwarmen. Zonder dat we qua jaarlijkse energiekosten enorm omhoog gaan.
Een concreet voorbeeld, als ik thuiswerk in December verwarm ik alleen mijn kantoor op de eerste verdieping tot 19 graden, maar als ik dan een kop koffie ga zetten beneden voelt het alsof ik in een vrieskist stap. Aangezien het daar al snel nog maar 15/16 graden is.
Tot niet zo lang geleden had ik gedacht dat in mijn huis een warmtepomp onmogelijk was (matige isolatie, geen vloerverwarming) maar op het forum hier las ik meer en meer comments dat dit onzin is en dat in principe elke woning verwarmd kan worden met warmtepomp zolang er maar genoeg vermogen en afgifte is. Misschien niet zo efficient als mogelijk, maar altijd nog efficiënter dan een CV.
Afgiftesysteem:
- 11 radiatoren, allemaal T21 of T22. Allemaal met ombouw (inefficient... maar dat wil ik niet veranderen voor het oog), en in de grootste ruimtes met speedcomfort ventilator (wil ik best uit uitbreiden).
SWW:
- Voor nu gewoon via CV-ketel
Warmtepompvoorkeur:
Voorkeur voor L/W. In volgorde van wat ik belangrijk vind:Must have
- Stil
- Zuinig
- Verkrijgbaarheid
- Milieuvriendelijk
- Design
- domotica-integratie
- Goedkoop
- DIY/tweakersvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Ik wil alles laten uitbestedenVraag?
Mijn idee is nu om een L/W warmtepomp te kopen die in principe voldoende vermogen heeft om mijn huis te verwarmen; en deze aan te sluiten op het bestaande CV circuit als een soort hybride? In principe doet de CV dan niks, maar mocht het ooit nodig zijn kan hij bijspringen. Geen idee of dit kan, maar zo had ik het bedacht.Als ik de Koevlaas methode neem zou ik met 1200m2 een warmtepomp met een vermogen zo'n 6kW bij -10 nodig hebben. Echter omdat ik ook meer comfort wil en meer wil verwarmen neem ik liever het verbruik van de vorige bewoners van 2200m2. Dan zou het gaan om een vermogen van 11Kw bij -10. Dat laatste lijkt mij ook een wat realistischers vermogen voor een huis met onze inhoud en leeftijd.
Mijn belangrijkste vraag is; kan ik dit gewoon zo uitvoeren? En mocht bij de eerste winter de woning niet voldoende verwarmd worden door de warmtepomp (en de CV dus moet bijspringen), dan gaan kijken hoe we het afgifte systeem kunnen verbeteren (Meer speedcomfort; andere radiatoren etc.).
Daarnaast, op basis van bovenstaande zijn er direct waterpompen die bij mensen in gedachten springen als een goede match met mijn eisen?
En mochten er nog tips zijn voor betrouwbare en goede installateurs in Zuid-Holland houd ik mij ook voor aanbevolen.
Tot slot zoals het template vraagt; een fotootje. Dit geeft gevoel bij het huis. De glas in lood (wat nog zo'n 1/3e van het glas is); de ombouw; en de ongeisoleerde vloer.
/f/image/p94IhfMH8hfSOeF1eqTAUlZy.png?f=fotoalbum_large)