Bedankt voor het compliment! Ik heb eerlijk gezegd best wat moeite in de OP gestoken, dus dan is het leuk om dat terug te horen.The Wizard schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:33:
Leuk topic!
Zakelijk rij ik een EV6, die krijgt keurig elke 30.000 km zijn beurtje, wat ik persoonlijk flauwekul vind, remvloeistof is nu 2x vervangen in 2 jaar tijd, echt flauwekul.
Prive rijden we een Megane Electric van 2,5 jaar oud, is dus nu uit de garantie en gaat niet meer naar de dealer, alle onderhoud kan ik zelf ook wel uitvoeren. Alleen voor remvloeistof, etc breng ik hem wel naar een lokale garage. De auto rijdt niet meer zoveel, paar duizend km per jaar, sinds dit jaar heb ik weer de bijtelling geactiveerd.
Toen ik nog een Suzuki Celerio had, was de onderhoudsinterval 15.000 km of 1 jaar, wat het eerst kwam. Je mocht maximaal 5.000 km overschrijden, omdat de dealers een grens van 20.000 km aanhielden. De eerste onderhoudsbeurt die ik destijds bij de Suzuki-dealer liet uitvoeren, kwam uit op €337 totaal.
- VOS-onderhoudsbeurt: €168
- Interieurfilter: €27
- Remsysteem gereinigd: €84
- Remvloeistof: €34
- Injectiereiniger: €12
- Carrosseriecontrole: €12
Uiteindelijk ging het om €27, maar gecombineerd met tegenvallend schadeherstel én het feit dat ik een week lang door weer en wind moest fietsen omdat ze echt geen leenauto beschikbaar hadden, was voor mij de maat vol. Ik ben toen overgestapt naar een andere dealer. De ervaring daar was een stuk beter, maar ik kreeg wel steeds sterker het gevoel dat onderhoud elk jaar duurder werd. Dat gevoel heeft uiteindelijk meegespeeld in mijn beslissing om over te stappen naar een EV.
/f/image/FQxHgPtTB3AbXY2pCDIjeDF0.png?f=fotoalbum_large)
De laatste onderhoudsbeurt in maart 2023 kostte ruim €412. De VOS-onderhoudsbeurt was inmiddels gestegen naar ruim €199. Ik had er gewoon geen zin meer in. Ook dat gevoel dat je de kilometers niet mag overschrijden, anders verlies je de gratis pechhulp. Ik heb toen letterlijk de auto laten staan en ben op de fiets gegaan.
En dat terwijl het gewoon mijn eigen auto was, geen leaseauto. Het voelt eerlijk gezegd best bevrijdend om je niet meer gek te laten maken door de fabrikant verzonnen intervallen. Gelukkig heb ik inmiddels een garage gevonden die gewoon doet wat nodig is. Toen ik de auto afgaf voor de APK zei ik: als de remvloeistof aan vervanging toe is, doe het dan maar gewoon. Nou, geen commentaar is goed commentaar. Ook geen opmerkingen over de banden.
Banden slijten bij EV’s gemiddeld iets sneller, maar ik ben niet van plan ze vroegtijdig te vervangen bij 3 mm. Pas bij 2 mm of de wettelijke APK-grens van 1,6 mm gaan ze eraf. Ik heb er geen belang bij om voortijdig nieuw rubber te monteren terwijl de banden nog voldoen aan de eisen.
Of dat bij regen nog veilig is, is een andere discussie. Maar ik ben een rustige rijder en pas mijn snelheid aan bij nat wegdek. In mijn ogen neem ik dus geen onnodige risico’s.

/f/image/nwzJK5otWCY4zRf7dsgfhEn1.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/66Xq0sNs8dUiBKfR5WL4GybV.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CgkJHwdattX5NuZHOV5FmEtf.jpg?f=fotoalbum_large)