Toon posts:

Zin en onzin van EV-onderhoud en gevolgen voor autobedrijven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
The Wizard schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:33:
Leuk topic!

Zakelijk rij ik een EV6, die krijgt keurig elke 30.000 km zijn beurtje, wat ik persoonlijk flauwekul vind, remvloeistof is nu 2x vervangen in 2 jaar tijd, echt flauwekul.

Prive rijden we een Megane Electric van 2,5 jaar oud, is dus nu uit de garantie en gaat niet meer naar de dealer, alle onderhoud kan ik zelf ook wel uitvoeren. Alleen voor remvloeistof, etc breng ik hem wel naar een lokale garage. De auto rijdt niet meer zoveel, paar duizend km per jaar, sinds dit jaar heb ik weer de bijtelling geactiveerd.
Bedankt voor het compliment! Ik heb eerlijk gezegd best wat moeite in de OP gestoken, dus dan is het leuk om dat terug te horen.

Toen ik nog een Suzuki Celerio had, was de onderhoudsinterval 15.000 km of 1 jaar, wat het eerst kwam. Je mocht maximaal 5.000 km overschrijden, omdat de dealers een grens van 20.000 km aanhielden. De eerste onderhoudsbeurt die ik destijds bij de Suzuki-dealer liet uitvoeren, kwam uit op €337 totaal.
  • VOS-onderhoudsbeurt: €168
  • Interieurfilter: €27
  • Remsysteem gereinigd: €84
  • Remvloeistof: €34
  • Injectiereiniger: €12
  • Carrosseriecontrole: €12
Dit was in mei 2019, en ik weet nog dat ik me flink ergerde aan het feit dat ze m’n interieurfilter hadden vervangen. Volgens hen had ik de verkeerde geplaatst, maar het was gewoon een actief koolstoffilter. Het klopte dat deze niet zo goed paste als het OEM-filter, maar het deed verder prima z’n werk.

Uiteindelijk ging het om €27, maar gecombineerd met tegenvallend schadeherstel én het feit dat ik een week lang door weer en wind moest fietsen omdat ze echt geen leenauto beschikbaar hadden, was voor mij de maat vol. Ik ben toen overgestapt naar een andere dealer. De ervaring daar was een stuk beter, maar ik kreeg wel steeds sterker het gevoel dat onderhoud elk jaar duurder werd. Dat gevoel heeft uiteindelijk meegespeeld in mijn beslissing om over te stappen naar een EV.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jlvek-zTvHKi0PbqhiOhVguY1BM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FQxHgPtTB3AbXY2pCDIjeDF0.png?f=fotoalbum_large

De laatste onderhoudsbeurt in maart 2023 kostte ruim €412. De VOS-onderhoudsbeurt was inmiddels gestegen naar ruim €199. Ik had er gewoon geen zin meer in. Ook dat gevoel dat je de kilometers niet mag overschrijden, anders verlies je de gratis pechhulp. Ik heb toen letterlijk de auto laten staan en ben op de fiets gegaan.

En dat terwijl het gewoon mijn eigen auto was, geen leaseauto. Het voelt eerlijk gezegd best bevrijdend om je niet meer gek te laten maken door de fabrikant verzonnen intervallen. Gelukkig heb ik inmiddels een garage gevonden die gewoon doet wat nodig is. Toen ik de auto afgaf voor de APK zei ik: als de remvloeistof aan vervanging toe is, doe het dan maar gewoon. Nou, geen commentaar is goed commentaar. Ook geen opmerkingen over de banden.

Banden slijten bij EV’s gemiddeld iets sneller, maar ik ben niet van plan ze vroegtijdig te vervangen bij 3 mm. Pas bij 2 mm of de wettelijke APK-grens van 1,6 mm gaan ze eraf. Ik heb er geen belang bij om voortijdig nieuw rubber te monteren terwijl de banden nog voldoen aan de eisen.

Of dat bij regen nog veilig is, is een andere discussie. Maar ik ben een rustige rijder en pas mijn snelheid aan bij nat wegdek. In mijn ogen neem ik dus geen onnodige risico’s.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-07 17:10

Wuursj

want worst is al bezet

Interssant topic.

Ik heb van mijn ICE auto van de afglopen 8 jaar (rond de 80k kilometers) bijgehouden wat waar aan uitgegeven werd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/cewN98AxA6fHaqrtbmniJSI5.png

Rood en groen kunnen we bij een elect. auto wegstrepen.
De motor gerelateerd (oliewissels, 1x distrubutie, onsteking) sowieso.
Ik heb 1 dure issue (stuurbekrachtiging) even een aparte taartpunt gegeven omdat dit een pech geval van hydrolische stuurbekrachtging betreft die bij electrische auto's (en veel ICE's) ook electrisch is en daar niets of minder had gekost. Maar dit was wel gewoon pech met 3x reparatie dat bij andere ICE's geen cent had gekost.

De andere dure (de blauwe punt) zijn vooral kapotte veren en een setje draagarmen. Die zijn niet ICE specifiek. Zeker als je een model 3 hebt :P

Van deze kosten zouden dus het onderhoud bijna halveren (-43%) bij een electrische auto's.
van 8ct naar 4 ct per kilometer. Zonder de kapotte stuurbekrachtiging waren de ICE-specifieke dingen echter slechts 20% van de kosten...

En of er iets anders voor terug komt is dan wel de vraag.

[ Voor 22% gewijzigd door Wuursj op 15-07-2025 12:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Verwijderd

Topicstarter
cdwave schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 11:47:
[...]

Als ik nu de garage bel voor een onderhoudsbeurt, dan heeft hij over een maand of twee misschien een gaatje.

Lijkt erop dat er vooralsnog een tekort aan personeel is, en dat de garages zich voorlopig meer zorgen maken over het werven van monteurs dan van klanten.
Ja, dat weet ik. Zeker bij de dealer speelt dat vaak mee. Ze hopen misschien stiekem dat je de afspraak te laat maakt, zodat ze de fabrieksgarantie kunnen weigeren. Terwijl ze zelf zogenaamd geen tijd hebben. Wat mij betreft heeft het er ook mee te maken dat iedereen er tegenwoordig in meegaat om al een half jaar van tevoren een afspraak in te plannen.

Bij de dealer lopen ze er vaak niet eens meer mee naar je auto. Terwijl je misschien gewoon een klein probleem hebt dat een professional in vijf minuten kan oplossen. Een voorbeeld: door mijn autisme heb ik een scherp oog voor details. Ik merk vrij snel als er iets niet klopt aan de auto, ook al is het iets kleins.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUWk7eTBYDvwYt02QbxAejmj2wE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nwzJK5otWCY4zRf7dsgfhEn1.png?f=fotoalbum_large

Neem bijvoorbeeld het onderdeel in de wielkast. In het Engels heet dat de front fender liner. Een klein stukje daarvan zat bij mij niet meer helemaal goed. Of dat nu kwam doordat de garage misschien eraan gezeten heeft bij het repareren van de ruitensproeier, of doordat er onderweg takjes of vuil tegenaan zijn gevlogen, ik weet het niet. Maar de dealer had er €50 voor gerekend om er “even” naar te kijken.

Uiteindelijk heb ik, aan de hand van de tekening hierboven, eerst zelf geverifieerd of het nog voldoende vastzat met de plastic boutjes. Dat leek zo te zijn. Dus besloot ik het betreffende, iets losgeraakte deel gewoon zelf weer in de juiste positie te duwen.

Bij mijn vorige auto had ik ook eens zoiets. Ineens stak de bumper een stukje uit. Dat kon ik toen ook gewoon terugduwen. Maar als je dat niet durft of geen enkel technisch inzicht hebt, dan rij je natuurlijk naar de garage en stel je daar de vraag. De meeste universele garages zullen zoiets meestal gratis even oplossen, behalve de dealer. Die rekent er gerust voor. Voor mij was het vooral een eye sore: ik zag het uitsteken en wist zeker, ook door te vergelijken met de andere kant, dat dit niet hoorde.

En ja, gisteravond maakte mijn autistische brein weer overuren. Dan ga ik bij andere auto's kijken hoe het daar zit, analyseren, vergelijken... en uiteindelijk besloot ik dus om het gewoon zelf te fixen. Waarschijnlijk is dat ook beter, want anders kan er op termijn juist meer vuil of vocht in de wielkast terechtkomen.

Verwijderd

Topicstarter
lasharor schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 12:28:
Met mijn ICE auto (Audi A3) heb ik eigenlijk in de jaren dat ik hem heb (nu zo'n 5 jaar) inclusief de APK zo'n 1500 EUR aan onderhoudskosten gehad.
Doe je het allemaal zelf of zo? Ik heb zelf 5 jaar in een Suzuki Celerio gereden en dat heeft me het dubbele gekost aan onderhoud. Het merendeel was gewoon regulier voorgeschreven onderhoud, uitgevoerd door de dealer. Ik heb vaak genoeg de prijzen vergeleken, en de Suzuki-dealer was zowel voor regulier onderhoud als voor aircoreparaties de goedkoopste.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTIyT0jNTcGSfGgl38eEnrjXbnc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/66Xq0sNs8dUiBKfR5WL4GybV.png?f=fotoalbum_large

Voor een premium automerk is €1500 aan kosten gewoon echt heel weinig.

Verwijderd

Topicstarter
Kreeg laatst ineens een pop-up in beeld: onderhoud vereist. “Ja doei,” dacht ik, en heb die melding lekker gereset. Maar terwijl ik dat deed, viel me iets op: er stond alleen “band” en “overige” bij. Voor mij zegt dat genoeg. Buiten banden en remmen is er gewoon niet veel periodiek onderhoud nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6WhUeiOe9IrvpHoK6REyAY99NU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CgkJHwdattX5NuZHOV5FmEtf.jpg?f=fotoalbum_large

Als er echt meer aan de hand was, zou je toch verwachten dat er meerdere categorieën getoond worden? Bij een ICE-auto (benzine of diesel) krijg je standaard een hele lijst: olie verversen, distributieriem, bougies, multiriemen, enzovoort. En dan vergeet ik er vast nog een paar.

PS: Negeer het stof op de foto. Dat plastic krast zó makkelijk, dan maar liever wat stof dan krassen zichtbaar in het dashboard...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2025 19:19 ]

Pagina: 1