Laptop gebrickt

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 31-07 19:11
Beste lezer,

Ik wilde graag Linux mint installeren op mijn (oude) Xiaomi Notebook Pro.
dit lukt helaas niet, heb toen perongeluk alle partities verwijderd van mijn SSD ( er stond win11 op)

als ik nu de laptop opstart krijg ik de melding '' no bootable devices''.

heb al meerdere USB sticks geprobeerd met windows installatietool.
De BIOS herkent de usb niet, hiervoor werkte elke usb op de zelfde poort.

Wat ik nog meer heb geprobeerd in legacy te booten, de usb sticks fat32 geformateerd en nfts.
Zowel mbr en gpt geprobeerd via rufus.

iemand die tegen een vergoeding mijn laptop werkend kan krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Check even in UEFI setup of secure boot aan staat. Ik denk dat het daar mis gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vizzy
ahbart schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:58:
Check even in UEFI setup of secure boot aan staat. Ik denk dat het daar mis gaat.
Bedankt voor je snelle reactie, dat heb ik ook geprobeerd, secure boot uitgeschakeld ook

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Hoe heb je die usb stick aangemaakt?

Kun je bij opstarten een UEFI boot menu openen? Of in UEFI het boot device kiezen?
Zie je daar wel de usb stick?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vizzy
Als ik opstart met f12 zie ik alleen de sdd staan, de usb is niet zichtbaar.
ook bij UEFI boot device verschijnt de usb niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
En hoe heb je de usb stick aangemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dus in de BIOS zie je de SSD wel, alleen is die niet bootable. Jouw USB stick zie je niet in de BIOS.

USB apparaten kunnen kortsluiting veroorzaken en zo poorten kapot maken en andersom. Ik zou daarom een nieuwe USB stick gebruiken en daar met Rufus (standaard settings) een besturingssysteem op zetten en vervolgens booten vanaf een andere USB poort.

Je kan een USB short circuit tester aanschaffen die kijkt of USB poorten nog in orde zijn.
Een professionele versie is deze. Misschien zijn elders goedkopere short circuit testers te vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:49

remco_k

een cassettebandje was genoeg

mrmrmr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:27:
USB apparaten kunnen kortsluiting veroorzaken .... Misschien zijn elders goedkopere short circuit testers te vinden.
Dit is voor dit topic echt veel te ver gezocht. TS krijgt zn laptop niet bootable vanaf USB. Er zijn heel veel meer relevante(re) zaken die dat kunnen veroorzaken. Zoals de manier waarop de stick is gemaakt (en of ie op een ander systeem wel bootable is).

Alles kan stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:53
Boot van USB kan ook zijn uitgeschakeld in het BIOS.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:58
De USB poort(en) kan je ook nog testen/verifiëren met een extern USB keyboard in bios.
vizzy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:12:
Als ik opstart met f12 zie ik alleen de sdd staan, de usb is niet zichtbaar.
ook bij UEFI boot device verschijnt de usb niet.
Ik heb ook wel eens systemen/laptops gehad waarbij de USB stick pas zichtbaar werd na een soft reset (Ctrl+Alt+Delete/bios exit)

Om dingen uit te sluiten, heb je ook al eens geprobeerd een zgn "Dual BIOS+UEFI" USB te maken met Rufus?
Maar dat zou ook al bij het gebruik van het officiële media-creation tool het geval moeten zijn.
Ook natuurlijk de USB verifiëren op een ander systeem.

Rufus Dual BIOS+UEFI mode geactiveerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJrEmBpyq8AkiATeKZSsJKexD9s=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HbhLwBuXVCHyhuxKtnUKUqpY.png?f=user_large

[ Voor 6% gewijzigd door The_Doman op 11-07-2025 20:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The_Doman
Hier staat trouwens ook nog wel iets?
Xiaomi Mi-Notebook-Pro-Mods
USB must be in the top USB port; usb boot does not work on the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
remco_k schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:52:
Dit is voor dit topic echt veel te ver gezocht. TS krijgt zn laptop niet bootable vanaf USB.
Zoals @JukeboxBill terecht opmerkt moet het booten van de USB in de BIOS ingesteld zijn. UEFI boot werd al genoemd door TS.

TS schrijft dat hij de Windows installatietool heeft gebruikt. Ik denk dat bedoeld wordt de Media Creation Tool. Als dat het geval is, zal de stick geformateerd zijn. Hij zegt ook Rufus te hebben gebruikt. Als zo'n stick met standaard instellingen desondanks niet bootable is, moet daar een reden voor zijn. De laptop is vermoedelijk uit 2017 (eerste generatie), dus niet uit het mbr tijdperk.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 11-07-2025 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

mrmrmr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:57:
[...]

Zoals @JukeboxBill terecht opmerkt moet het booten van de USB in de BIOS ingesteld zijn. UEFI boot werd al genoemd door TS.

TS schrijft dat hij de Windows installatietool heeft gebruikt. Ik denk dat bedoeld wordt de Media Creation Tool. Als dat het geval is, zal de stick geformateerd zijn. Hij zegt ook Rufus te hebben gebruikt. Als zo'n stick met standaard instellingen desondanks niet bootable is, moet daar een reden voor zijn. De laptop is vermoedelijk uit 2017 (eerste generatie), dus niet uit het mbr tijdperk.
Ja, helemaal correct.
Maar wat heeft dat met:
USB apparaten kunnen kortsluiting veroorzaken
Te maken? Daar ging mijn opmerking over - dat dat veel te ver is gezocht.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 11-07-2025 22:14 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
@vizzy wat wil je nu installeren? Linux Mint of windows?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06
vizzy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:56:
Beste lezer,

Ik wilde graag Linux mint installeren op mijn (oude) Xiaomi Notebook Pro.
dit lukt helaas niet, heb toen perongeluk alle partities verwijderd van mijn SSD ( er stond win11 op)

als ik nu de laptop opstart krijg ik de melding '' no bootable devices''.

Wat ik nog meer heb geprobeerd in legacy te booten, de usb sticks fat32 geformateerd en nfts.
Zowel mbr en gpt geprobeerd via rufus.

iemand die tegen een vergoeding mijn laptop werkend kan krijgen?
Don't worry er is niks aan de hand
Laptop is niet bricked

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04:32
mrmrmr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:27:
Dus in de BIOS zie je de SSD wel, alleen is die niet bootable. Jouw USB stick zie je niet in de BIOS.

USB apparaten kunnen kortsluiting veroorzaken en zo poorten kapot maken en andersom. Ik zou daarom een nieuwe USB stick gebruiken en daar met Rufus (standaard settings) een besturingssysteem op zetten en vervolgens booten vanaf een andere USB poort.

Je kan een USB short circuit tester aanschaffen die kijkt of USB poorten nog in orde zijn.
Een professionele versie is deze. Misschien zijn elders goedkopere short circuit testers te vinden.
Urm een toetsenbord aansluiten lijkt me een stuk eenvoudigere test.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
Dit lijkt mij het beste antwoord. Verder gewoon de Windows Media Creation Tool gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 02:27:
Urm een toetsenbord aansluiten lijkt me een stuk eenvoudigere test.
Moederborden kunnen USB apparaten kapot maken. Als je wil testen kun je beter een USB tester gebruiken of een apparaat zonder waarde.
Verder gewoon de Windows Media Creation Tool gebruiken.
Dat heeft TS al gedaan. Rufus idem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:00

sapphire

Die-hard pruts0r

Heb je ook andere USB poorten geprobeerd?

Ik dacht dat mijn Xiaomi MiBook Air maar vanaf 1 specifieke poort wilde booten. Tijdens gewoon gebruik functioneerde ze allemaal perfect alleen tijdens booten was er maar één waar een OS vanaf te installeren was meen ik me te herinneren.

Gabriël AM5

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

mrmrmr schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 03:32:
[...]
Moederborden kunnen USB apparaten kapot maken.
Wederom, veel te ver gezocht voor de vraag van TS, net als je kortsluiting verhaaltje van eerder Je zet met dit soort berichten de probleem zoekende Tweaker compleet op het verkeerde been. Dat is niet behulpzaam.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
remco_k schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:33:
[...]

Wederom, veel te ver gezocht voor de vraag van TS, net als je kortsluiting verhaaltje van eerder Je zet met dit soort berichten de probleem zoekende Tweaker compleet op het verkeerde been. Dat is niet behulpzaam.
Doe eerst eens onderzoek als je er geen verstand van hebt.

https://www.ct.nl/hotline/kortsluiting-op-usb-poort/

Blijf niet doordrammen met een mening.
Modbreak:Dat geldt dus net zo voor jou.

Je hebt je punt gemaakt. Het is inderdaad mogelijk - maar zeer onwaarschijnlijk - dat het moederbord de USB apparaten kortsluit. TS kan daar rekening mee houden als meer voor de hand liggende zaken uitgesloten zijn. Laat het aub daarbij.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 14-07-2025 10:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:44
mrmrmr schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:09:
[...]

Doe eerst eens onderzoek als je er geen verstand van hebt.

https://www.ct.nl/hotline/kortsluiting-op-usb-poort/

Blijf niet doordrammen met een mening.
Ben het er wel mee eens dat het heel ver gezocht is, waarschijnlijk is de USB niet (goed) bootable gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
mrmrmr schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 03:32:
[...]

[...]

Dat heeft TS al gedaan. Rufus idem.
Maar vermoedelijk niet samen met het gebruik van de juiste poort. Gezien de adviezen voor Rufus wat weer een extra point of failure kan introduceren raad ik dus de officiële Media Creation tool aan in combinatie met de juiste USB poort.

(Dus in mijn ogen niet zo passend dat je verderop mensen aan het aanspreken bent op het afleiden van de oplossing aangezien je hier hetzelfde doet, tevens hebben we zo ver ik weet daar de rapportage knop voor).

We gaan vanzelf van de TS horen of dit werkt, of we horen niks. In beide gevallen valt er nu verder weinig bij te dragen wat mij betreft.

[ Voor 10% gewijzigd door sdk1985 op 12-07-2025 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
sdk1985 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:01:
Maar vermoedelijk niet samen met het gebruik van de juiste poort.
Sommige laptops hebben een dedicated USB-A poort voor DC voeding, vaak geel gemerkt.

Die poort zou ik niet inderdaad gebruiken om van te booten, als dat al werkt.

Troubleshooting is niet een kwestie van één antwoord verzinnen en de andere bij voorbaat afwijzen, er zijn vaak meerdere mogelijke oorzaken, die een voor een onderzocht mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sdk1985
mrmrmr schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Sommige laptops hebben een dedicated USB-A poort voor DC voeding, vaak geel gemerkt.

Die poort zou ik niet inderdaad gebruiken om van te booten, als dat al werkt.

Troubleshooting is niet een kwestie van één antwoord verzinnen en de andere bij voorbaat afwijzen, er zijn vaak meerdere mogelijke oorzaken, die een voor een onderzocht mogen worden.
Daar gaat het helemaal niet over.

Het gaat om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ga proberen alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

Andere Usb poort: dat kan niet, want bij Xiaomi laptop moet de achterste poort gebruikt worden.

Ik heb voor 2 verschillende usb sticks rufus gebruikt.
Als ik beide gebruik op mijn andere laptop werken ze wel.

Heb ook paar afbeeldingen toegevoegd voor meer info.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kkFmq5wLLipCWIHddAsLTXXmmso=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRulBFyYMvUep2JtYAwDzzNZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLS8iiSrrT3axbolsyAet5ZfERo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z6hn6RN70xYZJ32kKP79lc3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wne2zHeNjoMNGRptNSIldpBkJPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yrpjbMVUQggovQfHq4fPsv6l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpM84wjqYbcyKENQ8WfJ9NyLHHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K9GZWYNscHmVK469DSNfHPG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZZ1BUUJRS6kMct8OZanrEZUbhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WCaJiLGrSVHNLOoTvljdRBU0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W25s2qek7OZau5QU1b8QlpxZO80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZHglMNdm0iDeRP3viR2pcdE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03
boyette schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 01:51:
[...]

Don't worry er is niks aan de hand
Laptop is niet bricked
Dat lijkt te kloppen want @vizzy kan nog foto's maken van de schermen in de bios, als ik het goed zie.

@vizzy Probeer in de laptop die "het niet doet" de relevante instellingen van de laptop "die het wel boot met de sticks" te benaderen. En probeer vervolgens de niet werkende laptop te booten met de sticks.

MIsschien moet je een niet-uefi stick maken.

[ Voor 4% gewijzigd door W1ck1e op 13-07-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@vizzy Is de BIOS de laatste versie? Zo te zien is bevat de code "503", d.w.z. dat het niet de laatste versie 603 zou zijn. Met de BIOS komt data voor een EC controller die onderdelen aanstuurt. Soms doen laptops het niet meer als die corrupt is geraakt. Sommige A merk laptops schrijven de EC weg als die leeg is tijdens booten. Bij de BIOS update wordt waarschijnlijk de EC ook geupdate. Ik zou vóór de update de CMOS resetten naar standaard en rebooten.

De tweede stick heeft MBR indeling. Dat werkt niet voor Windows 11, GPT is vereist. Rufus zal zelfstandig standaard in de juiste format wegschrijven.

Laptops hebben vaak verschillende poorten voor verschillende functies. Zo te zien gebruik je de achterste USB poort. De USB-C poorten aan de rechterzijde hebben ook verschillende functies bij deze laptop (2017 model), degene waar normaal de voeding in gaat is ook te gebruiken voor een beeldscherm via USB.

Je kan deze 2 USB-C poorten proberen. Als je dat doet via een kabel is het handig te weten dat er verschil is tussen allerlei kabels. Het is niet gegarandeerd dat het werkt. Dus ik zou een direct aangesloten USB-C stick proberen op deze poorten.

De 3 pagina handleiding van het apparaat bevat nauwelijks informatie.

De iot versie van Windows 11 kan misschien ook roet in het eten gooien. Daarom zou ik een gewone home of pro versie proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Nog een toevoeging: nu je geen besturingssysteem meer hebt, zal het niet meevallen er toch een te starten zonder boot stick. Maar dat kan toch wel worden gedaan door een (M.2?) SSD te transplanteren uit een andere computer. Je kan Windows in safe mode starten vanaf de andere SSD en dan de BIOS updaten.

Lukt het overhoopt niet, dan kan de BIOS en de EC met een EEPROM programmer/writer worden herschreven. Hoewel die goedkoop kunnen zijn, moet je weten welke je moet hebben. Daarvoor heb je een ervaren reparateur nodig.

Op Youtube kun je fimpjes vinden over hoe je een laptop kan openmaken, sommige zitten geklemd die met een spatel/plectrum kunnen worden losgewrikt. Dat moet met de nodige voorzichtigheid gebeuren, voorkom dat onderdelen op de pcb worden aangeraakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan99999
  • Laatst online: 06-09 20:46
In bios kiezen: uefi, secure boot, en fast boot uitzetten(dan zou je ook vanaf een usb moeten kunnen booten).

Je zou nog in de bios kunnen gaan, en een reset doen, en wee proberen zonder iets in te stellen.

Ook met usb stick erin booten, ga naar bios, stel, de usb in als boot device, en probeer te booten.

Linux bijv wilt uefi en secure boot hebben om te booten.
En blijf linux proberen, even doorzetten, linux werkt zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
mrmrmr schreef op zondag 13 juli 2025 @ 19:48:
De tweede stick heeft MBR indeling. Dat werkt niet voor Windows 11, GPT is vereist. Rufus zal zelfstandig standaard in de juiste format wegschrijven.
De tweede USB stick gebruikt "Dual BIOS+UEFI" mode.
De USB installatie kan dan zowel geboot worden met MBR als UEFI systemen.
The_Doman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:28:
Om dingen uit te sluiten, heb je ook al eens geprobeerd een zgn "Dual BIOS+UEFI" USB te maken met Rufus?
Maar dat zou ook al bij het gebruik van het officiële media-creation tool het geval moeten zijn.
Ook natuurlijk de USB verifiëren op een ander systeem.

Rufus Dual BIOS+UEFI mode geactiveerd:
[Afbeelding]
Met USB keyboard kunnen testen?
The_Doman schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:28:
De USB poort(en) kan je ook nog testen/verifiëren met een extern USB keyboard in bios.
Maar alles lijkt verder goed te staan.
Zie ook deze video met dezelfde laptop:

YT: Xiaomi Mi Notebook Pro - Converting Windows 10 Home 64bit From Chinese to English

Als het echt niet lukt is de optie er nog om de SSD tijdelijk in/aan een ander systeem te zetten en Windows daarop te installeren.

Dell optiplex 7090 terug naar fabrieks instellingen
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Maar in de situaties dat je alleen van HDD/SSD kan booten ben je nog niet kansloos natuurlijk:

Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.
Of de Windows installatie op een SSD partitie zetten:
Google: Install Windows without USB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Wat misschien nog kan helpen is om de laptop eens uit te zetten, dus niet reset of ctrl-alt-del maar de aan/uit-knop ingedrukt houden tot deze echt uit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54

sus

is druk :+

@vizzy :

Als eerste, doe in je UEFI (BIOS) eens even “load setup defaults”. Dan staat dat in ieder geval goed.

Dan, download deze eens: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295 (link komt van https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11) en maak daar eens een bootstickje mee. Geen gedoe met Rufus die mogelijk een verkeerde bootloader maakt waar jouw laptop niet mee overweg kan.

De Windows 11 Media Creation Tool download zelf de juiste bestanden, schrijft het op de officiele manier naar een stickje en daar kan je dan van booten. Met als extra voordeel dat die de Windows licentie uit de UEFI kan uitlezen en je dus een legale en geactiveerde Windows install hebt.

Doe dit tientallen keren per week en heb regelmatig gezeik gehad met Rufus-stickjes; daar ben ik volledig mee gestopt. Sinds ik terug de officiele versies gebruik heb ik nooit meer installatieproblemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
sus schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:03:
Dan, download deze eens: https://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=2156295 (link komt van https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11) en maak daar eens een bootstickje mee. Geen gedoe met Rufus die mogelijk een verkeerde bootloader maakt waar jouw laptop niet mee overweg kan.
Bij problemen met Rufus, welke zeker wel eens voorkomen, inderdaad altijd ook met Microsoft installatie tool proberen.
Maar dat is dus ook al geprobeerd door topic starter:
vizzy schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:56:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:54

sus

is druk :+

Ah, ik zag alleen screenshots van Rufus icm Windows IoT/Enterprise. Over tekstje heengelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
sus schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:03:
@vizzy :

Als eerste, doe in je UEFI (BIOS) eens even “load setup defaults”. Dan staat dat in ieder geval goed.

De Windows 11 Media Creation Tool download zelf de juiste bestanden, schrijft het op de officiele manier naar een stickje en daar kan je dan van booten. Met als extra voordeel dat die de Windows licentie uit de UEFI kan uitlezen en je dus een legale en geactiveerde Windows install hebt.

Doe dit tientallen keren per week en heb regelmatig gezeik gehad met Rufus-stickjes; daar ben ik volledig mee gestopt. Sinds ik terug de officiele versies gebruik heb ik nooit meer installatieproblemen gehad.
Ik heb dit geprobeerd, maar de laptop vindt de usb niet.
heb 4 verschillende sticks gebruikt. via een SSD booten ben ik technisch genoeg voor.

ik geef de hoop op, in ieder geval bedankt voor iedereen die mee heeft gedacht/geholpen.

Topic kan gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 21:06

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

vizzy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:35:
[...]

heb 4 verschillende sticks gebruikt. via een SSD booten ben ik technisch genoeg voor.

ik geef de hoop op, in ieder geval bedankt voor iedereen die mee heeft gedacht/geholpen.

Je gaat toch nog niet opgeven!? :? -O-

Shit happens yk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vizzy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 21:35:

En dan?
Laptop naar de stort/recycling/kringloop/V/A? -O-
Misschien een kennis/tweaker in de buurt?

Dit nu al kunnen testen?
The_Doman schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:45:
Met USB keyboard kunnen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
Een toetsenboord met usb aansluiting werkt wel, de bios registreert de toetsen.

De laptop heeft 2 ssd slots. Moet ik dan een nieuwe ssd erin zetten met windows erop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vizzy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:28:
Een toetsenboord met usb aansluiting werkt wel, de bios registreert de toetsen.
Dan is die niet helemaal verloren. Misschien helpt een BIOS reset en een BIOS+EC update. Een laptop kan ook verbeteren als je de power knop langdurig indrukt (30 seconden) om hem uit te schakelen. Daardoor wordt die uitgeschakeld en door het langdurig indrukken wordt het geheugen gewist. Daarna kan de laptop weer vers starten.
De laptop heeft 2 ssd slots. Moet ik dan een nieuwe ssd erin zetten met windows erop?
Je kan een tweede bootable SSD gebruiken om setup vanaf te draaien, waarbij je tijdens de setup er op moet letten dat je op de juiste SSD installeert. Er is een kans dat Windows besluit vanaf de tweede SSD te booten, dat kan problemen opleveren als je die weer wil verwijderen.

Als alternatieve methode kan je de huidige SSD uitnemen en in een andere Windows 11 24H2 compatible computer aansluiten en daarop Windows 11 24H2 installeren (zonder te activeren). Alle aanwezige SSD's/HDD's in die andere computer moeten tevoren los worden gekoppeld, zo blijft die inrichting intact. Installeren kan het beste offline (zonder netwerkverbinding), zodoende worden er niet automatisch nieuwe drivers geinstalleerd. Dit is de methode die ik zou kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vizzy schreef op maandag 14 juli 2025 @ 23:28:
Een toetsenbord met usb aansluiting werkt wel, de bios registreert de toetsen.
Goed om te weten dat een(?) USB in ieder geval functioneert.
Maar we kunnen nog wel wat proberen.
Op de eerder aangehaalde github pagina staan namelijk nog wel wat extra opmerkingen hoe de bootable USB te maken voor de Xiaomi Mi Notebook Pro laptop:

Github: Cr0wTom / Mi-Notebook-Pro-Mods
Download Rufus and format a usb to be “GPT Partitioning scheme for UEFI” and Filesystem set as “FAT32.”
Je kan het in ieder geval dus nog eens proberen met Rufus met de volgende instellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AmPNTN3G2VubTISnv-TjUOQ0mQo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fN9jsMlPzBLKy6Q0lGekDQAd.png?f=user_large

Mocht dat ook niet lukken dan dan je het ook nog eens met het Ventoy USB tool proberen?

Ventoy: A New Bootable USB Solution

Zet dan wel "SECURE BOOT" uit in BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
Hoi allemaal,

ik heb een m2 adapter gekocht en deze gekoppeld aan een andere laptop om zo windows erop te krijgen.
deze twee opties heb ik geprobeerd:

YouTube: Install Windows 11 to NEW SSD Without USB Drive
https://www.youtube.com/watch?v=BkzhHv6eg2c

dit lukte helaas ook niet.

Is er iemand in de omgeving van Rotterdam, die er naar zou kunnen kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als de SSD in de tweede laptop van hetzelfde type is kun je deze methode proberen:

Ik noem de probleemlaptop "laptop1", en de andere goede laptop noem ik "laptop2".

1. Maak een USB stick aan met Rufus met deze opties aan (verschijnt na klikken op start):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1-dJm9fhcvNytRbvPw0bQ4Y1cY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hlWUHiD0Sx2qd2pM88Un4dFp.jpg?f=user_large
Rufus is beter omdat we het aanmaken van een online account willen overslaan, geen drivers willen downloaden en niet willen activeren. Het configureren van het netwerk slaan we over, dat komt later pas.
2. Koppel een eventueel aanwezige ethernetverbinding los van laptop2.
3. Verwijder de M.2 SSD uit de laptop2. Plak er een sticker of postit op met "laptop2" erop.
4. Installeer de M.2 SSD uit laptop1 in laptop2.
5. Boot laptop2 vanaf de USB stick.
6. Installeer Windows 11 24H2 op de SSD. De installatie is eenvoudiger dan normaal. Maak een gebruiker aan en schrijft het wachtwoord op.
7. Als de installatie helemaal klaar is (na inlog en voor de zekerheid nog een keer herstart), is de SSD klaar.
8. Verwijder de SSD. Plaats de originele M.2 SSD van laptop2 weer terug in laptop2.
9. Installeer de SSD in laptop1.
10. Reset de BIOS op laptop1 naar defaults en reboot. Stel daarna de BIOS in op secure boot disabled, power on password disabled, boot mode UEFI, USB boot enabled. Herstart en laat Windows starten.
11. Log in en configureer het netwerk zodat je kunt internetten.
12. Haal drivers van de site van de fabrikant of vertrouw op drivers van Microsoft. Bij voorkeur geen third party drivers of driverinstallatietools van derden gebruiken. Die zijn misschien niet geschikt voor jouw laptop.
13. Doe een BIOS update naar de laatste versie (603). Misschien helpt dat samen met de BIOS instellingen het USB boot probleem op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
Ik ga het proberen alleen heeft laptop2 geen ssd poort.

Kan ik stap 6 ook doen als ik de SSD in de adapter zet en aansluit via usb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
vizzy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:42:

Het is het proberen waard denk ik. Als er een SATA SSD of HDD in zit zou ik die loskoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vizzy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 16:45:
ik heb een m2 adapter gekocht en deze gekoppeld aan een andere laptop om zo windows erop te krijgen.
deze twee opties heb ik geprobeerd:

YouTube: Install Windows 11 to NEW SSD Without USB Drive
https://www.youtube.com/watch?v=BkzhHv6eg2c

dit lukte helaas ook niet.
Er zijn diverse manieren om Windows op een externe SSD te zetten.
Die getoonde manieren heb ik ook zo mijn bedenkingen over.
Zelf gebruik ik meestal het tool WinNTSetup,
Majorgeeks: WinNTSetup
Hiermee kan je Windows installeren op een externe HDD/SSD en kan je deze daarna in een ander systeem plaatsen en daarop setup voltooien.
Bijkomend effect is ook dat de Windows 11 hardware check wordt overgeslagen. ;)
Wel moet je dan nog eventueel de local account bypass zelf uitvoeren:
Google: Windows 11 "start ms-cxh:localonly"
Ik merk dat dat niet nodig is als je de installatie offline voltooid.

Ik heb het zojuist nog even getest op een externe SSD en deze daarna in een andere PC geplaatst waarna de installatie succesvol werd voltooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Installatie Windows 11 op externe HDD/SSD met behulp van het WinNTSetup tool.

Start het juiste diskpart script om de externe SSD/HDD te partitioneren (UEFI of MBR/BIOS):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJ8tUMR0qr7igwZHBCJSRrJQSo0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wQDGQIipZJVxuvolIhNdk2YR.png?f=user_large

KIes het UEFI.txt script en kies de juiste SSD/HDD (JMicron USB in voorbeeld):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYD25Qu_Ryj2jk16frYy7TCTGmM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4eZ9bffnDKOZWzCMQb1E8iPP.png?f=user_large

Kies je Windows ISO bestand, Windows versie en selecteer de juiste partities zoals hier aangegeven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DhbBJ3wKok2bMyXcP8-UyiWxuc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wJpacw78GpE0H7s47Ri8HApf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuUBmy5J2XFeiwghAslEsARffsk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/BcWo2jTwIC1V55YGw7zVahhA.png?f=user_large

Controleer de juiste instellingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGyLrxshtK_ATkh9_A3EQ8QpA2I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Lrej6a23juvhezpibQ7lK94V.png?f=user_large

De Windows setup bestanden worden naar de gekozen disk geschreven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/alJGhVC3uCg7XOXWN-volGjXO3Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZBZepPkupafBy11CDG5H5d1L.png?f=user_large

Nu kan de disk in een ander systeem/laptop gestart worden om de setup te voltooien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf3yDnZBU6V0exyfBLxKDqAAlug=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B2krZ42Eh1MY55IlSISAGwe7.png?f=user_large

Ter aanvulling:
Standaard maakt het UEFI.txt diskpart script een extra 14GB partitie aan voor extra backup/herstel doeleinden.
Dat kan je vermijden door in het UEFI.txt script het betreffende onderdeel (5. Recovery image partition) te wijzigen/verwijderen:

UEFI_No_Recovery.txt
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
rem == CreatePartitions-UEFI.txt ==
rem == These commands are used with DiskPart to
rem    create four partitions
rem    for a UEFI/GPT-based PC.
rem    Adjust the partition sizes to fill the drive
rem    as necessary. ==

rem WinNTSetup_Boot=S:
rem WinNTSetup_Install=W:

select disk %WinNTSetup_Disk%
clean
convert gpt

rem == 1. Windows RE tools partition ===============
create partition primary size=1000
set id="de94bba4-06d1-4d40-a16a-bfd50179d6ac"
gpt attributes=0x8000000000000001
format quick fs=ntfs label="Windows RE tools"
assign letter="T"

rem == 2. System partition =========================
create partition efi size=100
rem    ** NOTE: For Advanced Format 4Kn drives,
rem               change this value to size = 260 ** 
format quick fs=fat32 label="System"
assign letter="S"

rem == 3. Microsoft Reserved (MSR) partition =======
create partition msr size=128

rem == 4. Windows partition ========================
rem ==    a. Create the Windows partition ==========
create partition primary 
rem ==    c. Prepare the Windows partition ========= 
format quick fs=ntfs label="Windows"
assign letter="W"

list volume
exit

[ Voor 33% gewijzigd door The_Doman op 19-07-2025 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
Ook geprobeerd. Het lukt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@vizzy Wat/waar lukte precies niet?

[ Voor 7% gewijzigd door mrmrmr op 19-07-2025 03:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vizzy schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 21:42:

Dat kan niet zomaar zonder extra tools.
Je zal een foutmelding krijgen dat Windows niet kan worden geïnstalleerd op een externe USB/IEEE 1394 (Firewire) schijf.

@vizzy
Probeer het met het hierboven gegeven stappenplan voor het WinNTSetup tool.
Daarmee moet het wel kunnen lukken.
Controleer wel zorgvuldig wat je doet en laat dan ook weten wat/waar je precies tegen aan loopt als het toch niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vizzy
Hoi allemaal,

Het lukt echt niet. Ik ga het ook niet meer proberen.
Bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
vizzy schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 01:58:
Het lukt echt niet. Ik ga het ook niet meer proberen.
Bedankt voor het meedenken.
Ja jammer na alle moeite hier in dit topic natuurlijk. -O-
Lukt niet... is ook zeer onbevredigend zonder te weten wat/waar het niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:03
The_Doman schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 22:49:

Ja jammer na alle moeite hier in dit topic natuurlijk. -O-
Lukt niet... is ook zeer onbevredigend zonder te weten wat/waar het niet lukt.
Hulp aanbieden op tweakers forums is vrijwillig. Dit keer leidt het niet tot een goed resultaat, des te mooier als het wel lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:34
Ik ben niet tevreden met dit resultaat..
Heb je windows 10 ook al geprobeerd? Als dat wel werkt daarna weer upgraden.
Heb je een usb harde schijf (of kan je die lenen)? Wellicht dat die wel zichtbaar wordt in het boot scherm.
Geen idee, ik gooi maar wat balletjes op.

Roomba E5 te koop

Pagina: 1