[Odido] Eigen modem / router op FTU aansluiten, mag dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:49

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Beste mede-tweakerts,

Ik ben momenteel op zoektocht naar een nieuwe router, gezien mijn geduld op is met de huidige (door T-Mobile) geleverde T-50 van Zyxel. Ik heb glas en daarbij de volgende huidige situatie:

Glasaansluiting -> ONT -> LC kabel -> Mediaconverter -> Cat5e UTP -> Router

Ik zou deze setup willen wijzigen in:

Glasaansluiting -> ONT -> LC kabel -> Router (nieuwe router)

Bij T-Mobile Odido word ik niet echt helderder van of dit toegestaan is of niet, ik knoei immers niet met de aansluiting, het gaat enkel om het verwijderen van de mediaconverter en een langere LC kabel. Heeft iemand tips/tricks en wellicht antwoord hierop? :9

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Beste antwoord (via GwnLars_ op 13-07-2025 11:47)

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt zelfs het “recht” om alles na de FTU (dat is de demarcatie bij glasvezel) zelf te doen, dus het mag niet alleen, Odido mag het zelfs niet blokkeren. Ze hoeven je alleen niet te helpen om het te configureren of aan te sluiten, dat is je eigen pakkie-an. Ondersteuning is ook nul tenzij je hun spullen weer aansluit.

Simpelste en goedkoopste weg is de ONT laten hangen (ter info, de ONT is de mediaconverter, jij verwisselt die vermoedelijk met de (doorgaans) volledig passieve FTU) en een UTP kabel in je router douwen. VLAN interface met tag 300 aanmaken voor je WAN en gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 12-07-2025 21:35 ]

I reject your reality and substitute my own

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Wat voor mediaconverter heb je? Dat bepaalt namelijk wat voor SFP-module je zult moeten aanschaffen. Als je GPON hebt dan kan een geschikte SFP nog best wel duur zijn.

Zoek ook eens op “sfp” in [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 11-07-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:14:
Wat voor mediaconverter heb je? Dat bepaalt namelijk wat voor SFP-module je zult moeten aanschaffen. Als je GPON hebt dan kan een geschikte SFP nog best wel duur zijn.

Zoek ook eens op “sfp” in [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie
Ik vrees met grote vrezen een XGSPON:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bVywwiXrtHr7f8rmPdEy61s_rEU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/QTKvqj5BnXwiIt4BiLwm0bsr.png?f=user_large

Ah thanks, ik ga even kijken naar 't forum

[ Voor 3% gewijzigd door GwnLars_ op 11-07-2025 15:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:34
Dat wil niet per se zeggen dat je zelf op XGS-PON zit, mogelijk is die apparatuur geplaatst nadat jij een abonnement hebt genomen. Dus: welke mediaconverter (of ONT) heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
hcQd schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:23:
Dat wil niet per se zeggen dat je zelf op XGS-PON zit, mogelijk is die apparatuur geplaatst nadat jij een abonnement hebt genomen. Dus: welke mediaconverter (of ONT) heb je?
Ik kan er op dit moment even niet bij. Ik heb iig een ONT + Mediaconverter. Ik kijk op een later moment even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je zou overigens ook de mediaconverter in stand kunnen houden en de Mikrotik daar op aan kunnen sluiten met een netwerkkabel. Minder cool dan de fiber rechtstreeks in een SFP in de Mikrotik, maar die SFP’s voor XGS-PON/GPON zijn ook best wel aan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 15:28:
Je zou overigens ook de mediaconverter in stand kunnen houden en de Mikrotik daar op aan kunnen sluiten met een netwerkkabel. Minder cool dan de fiber rechtstreeks in een SFP in de Mikrotik, maar die SFP’s voor XGS-PON/GPON zijn ook best wel aan de prijs.
Heb je een punt, het is nu vooral de ergernis ook dat de Mediaconverter en ONT in een andere kast zitten, tegenover de meterkast waarnaast de T-50 staat. Vanuit het stopcontact bij de T-50 wordt de mediaconverter nu gevoed met een verlengkabel.. (elektra uit 2000, huis zelf uit voor 1900; elektra staat op wensenlijstje vervangen te worden bij verbouwing) Wellicht is het inderdaad beter om (voorlopig) gewoon een UTP'tje te gebruiken. Ik wist niet dat die SFP modules zo duur waren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-09 13:45
Ik heb het als volgt:

T-Modido Glas > SFP > UniFi switch > router > huis

Al een jaar of 10.

Monteur vond het allemaal prachtig. Ik heb de zyxel in de kast liggen voor het geval er een netwerk probleem is waar diagnose op los moet (tot nu toe twee keer in 10 jaar).

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Hemingr schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 18:46:
Ik heb het als volgt:

T-Modido Glas > SFP > UniFi switch > router > huis

Al een jaar of 10.

Monteur vond het allemaal prachtig. Ik heb de zyxel in de kast liggen voor het geval er een netwerk probleem is waar diagnose op los moet (tot nu toe twee keer in 10 jaar).
Switch voor de router? Krijg je dan geen rare zaken als dubbel NAT? Of is het een kwestie van Layer 3 en dan als semi-routed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 24-09 13:45
GwnLars_ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:53:
[...]

Switch voor de router? Krijg je dan geen rare zaken als dubbel NAT? Of is het een kwestie van Layer 3 en dan als semi-routed?
Ik gebruik de switch om het glas binnen te krijgen, intern is het afgezonderd.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audi-Arjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:04

Audi-Arjan

★★★★★

Bij mij is de mediaconverter iver de glasaansluitibg geschoven. Vandaar uit gaat er een utp naar mijn tp-link deco. De modem/router van Odido (Zyxel) ligt reserve in de doos op zolder. Werkt perfect en Odido vond het geen probleem.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Je hebt zelfs het “recht” om alles na de FTU (dat is de demarcatie bij glasvezel) zelf te doen, dus het mag niet alleen, Odido mag het zelfs niet blokkeren. Ze hoeven je alleen niet te helpen om het te configureren of aan te sluiten, dat is je eigen pakkie-an. Ondersteuning is ook nul tenzij je hun spullen weer aansluit.

Simpelste en goedkoopste weg is de ONT laten hangen (ter info, de ONT is de mediaconverter, jij verwisselt die vermoedelijk met de (doorgaans) volledig passieve FTU) en een UTP kabel in je router douwen. VLAN interface met tag 300 aanmaken voor je WAN en gaan.

[ Voor 5% gewijzigd door nelizmastr op 12-07-2025 21:35 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Topicstarter
Dan ga ik dat eens proberen, dank allen :)

Pagina: 1