thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:57
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?

thuisserver gebruik. Ik wil graag de volgende (niet set in stone, maar relatief compleet) software stack draaien:

- Jellyfin
- *Arr apps ;)
- home assistant
- muziek streaming service
- nextcloud
- pi hole
- omada controller hierheen migreren (staat nu op mijn opnsense pc'tje)
- websiteje
- tailscale
- eventueel een keer een stukje software of scripting ontwikkelen en draaien

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

Een echt budget heb ik niet hard in mn hoofd. Wel geef ik nu jaarlijks 190-200 euro uit aan de diensten die deze box moet vervangen. Denk dat 500 redelijk leuk is i.v.m. terugverdientijd. (Hier moet wel 40 euro voor unraid sub in zitten)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

ik heb al een cpu koeler en een voeding thuis, die ga ik gebruiken. (rm850x voeding en een 240mm AIO of een simpele low profile scythe, kan nog kiezen)
Tevens heb ik meerdere kleine (lees 256-512gb) ssdtjes liggen die ik kan gebruiken voor het OS en de caching.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.

ik denk een gezonde hoeveelheid ram, dus 32?
voor opslag, ik ben van plan te beginnen met 4tb, en dan gaanderweg meer toe te voegen waar nodig. Ik ben geen datahoarder, en ik heb geen issue met het verwijderen van films of series als deze zijn gekeken en niet vaker hoeven te worden geraadpleegd.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.

intel cpu lijkt me handig voor quicksync, ik moet namelijk wel toegang hebben tot transcoden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

Het liefst een relatief klein kastje, de grote bazin geeft alleen toestemming als het in mn netwerknerdkastje past, anders vloekt het met de aesthetische keuzes ;P

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?

mwoah, lijkt me onnodig

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Momenteel heb ik de volgende lijst:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12600K Boxed€ 160,99€ 160,99
1MoederbordenMSI PRO H610M-G DDR4€ 67,70€ 67,70
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (256MB cache)€ 104,-€ 104,-
1BehuizingenLian Li & DAN Cases A3-mATX Black€ 68,68€ 68,68
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2Z3600C18€ 58,90€ 58,90
Totaal€ 460,27

i5 12600k heeft veel cores, is relatief goedkoop en beschikt over moderne intel hd graphics met moderne transcode codecs

32gb ddr4, lijkt me genoeg?

simpel moederbord, of is dit dan weer te simpel? 2 pci poorten is wel leuk voor als ik nog 2.5gb networking of meer sata poorten wil toevoegen later.

case relatief klein, genoeg ruimte voor alles dat ik nodig heb lijkt me. de case wordt toch vervangen binnen een jaar (of 2) na verhuizing, dan is er meer serverruimte. Dan wordt deze kast gebruikt voor een nieuw pc'tje bij de grootouders thuis.

mis ik nog iets? mijn inzien gaat dit geheel prima werken. Stroomverbruik is relatief laag met deze setup lijkt me. Het hoeft van mij ook niet opperzuinig, als het maar geen energieslurper wordt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:58
Ik weet niet welk besturingssysteem je ingedachte hebt. Hoewel Pi-Hole suggereert dat het een linux wordt.
Ik zou op basis van mijn eigen ervaring denken dat dit dan enorme overkill is. Maar ik ken niet jouw gebruik van de diensten die je er op draait.

Ikzelf heb een intel nuc 11de generatie Intel chip. gekocht op marktplaats, toen, voor 220 euro. Nu 16Gb geheugen en 256Gb ssd en 4tb ssd. Ik heb dan bijna nooit een maximaal cpu gebruik.

Ik weet overigens niet wat "- *Arr apps" zijn. AI? Dan heb je wel andere eisen aan hardware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
ahbart schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:29:
Ik weet niet welk besturingssysteem je ingedachte hebt. Hoewel Pi-Hole suggereert dat het een linux wordt.
Ik zou op basis van mijn eigen ervaring denken dat dit dan enorme overkill is. Maar ik ken niet jouw gebruik van de diensten die je er op draait.

Ikzelf heb een intel nuc 11de generatie Intel chip. gekocht op marktplaats, toen, voor 220 euro. Nu 16Gb geheugen en 256Gb ssd en 4tb ssd. Ik heb dan bijna nooit een maximaal cpu gebruik.

Ik weet overigens niet wat "- *Arr apps" zijn. AI? Dan heb je wel andere eisen aan hardware.
Arr is voor het downloaden van films en series, ik ga niet uitleggen hoe en wat, maar zie het als een aanvraag workflow om films automatisch in jellyfin te krijgen (die ik uiteraard ga kopen in een fysieke winkel op een disc!!!)

Software staat in mn post, OS unraid en dan de apps uit het lijstje.

Overkill zou best kunnen, maar ik hou graag mn opties open om wat ademruimte voor experimenteren te houden. Daarnaast is de i5 12600k op dit moment denk ik best gunstig geprijsd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Het is inderdaad overkill deze CPU voor deze taken. Daarnaast is de combinatie moederbord+ CPU + RAM ook niet optimaal.
  • Dit moederbord heeft een beperkte stroomvoorziening, dat is gemaakt voor CPU's met een TDP van 65 Watt - veel verder dan een Intel Core i5-14400 zou ik niet gaan op dit moederbord, overigens heeft deze net zoveel cores als de overklokker uit jouw lijst en is goedkoper.
  • Het moederbord ondersteunt RAM tot een snelheid van 3200 MT/s, neem iets als Lexar Thor LD4BU016G-R3200GDXG

[ Voor 4% gewijzigd door martyw op 11-07-2025 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
martyw schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 16:50:
Het is inderdaad overkill deze CPU voor deze taken. Daarnaast is de combinatie moederbord+ CPU + RAM ook niet optimaal.
  • Dit moederbord heeft een beperkte stroomvoorziening, dat is gemaakt voor CPU's met een TDP van 65 Watt - veel verder dan een Intel Core i5-14400 zou ik niet gaan op dit moederbord, overigens heeft deze net zoveel cores als de overklokker uit jouw lijst en is goedkoper.
  • Het moederbord ondersteunt RAM tot een snelheid van 3200 MT/s, neem iets als Lexar Thor LD4BU016G-R3200GDXG
kampt de 14e gen van intel niet met die instabiliteits/power issues?
tevens, is de hd 770 van de 12600k niet beter voor transcoden? In principe is undervolten voor mij ook geen issue als dat het moederbord een beetje redt

[ Voor 7% gewijzigd door doebbalapoent11 op 11-07-2025 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Transcoden doen Intel chips met de QuickSync module, en van wat me bijstaat waren de oververhittingsproblemen vooral een issue met de hogere i7/i9 K modellen voordat er BIOS updates uitgebracht waren.

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 11-07-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Er staat: 1x harde schijf van 4 TB.
Zo'n schijf gaat een keer stuk, cq je doet een keer iets verkeerd; resultaat: alles wat erop staat is weg.

Wellicht is die data helemaal niet belangrijk voor je maar wellicht moet je hier een backup voorziening regelen.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:11
ahbart schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 12:29:
Ik vermoed dat je dat woord even vanuit achterin je keel moet uitspreken en met een papegaai op je schouder. ;)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
remco_k schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:01:
Er staat: 1x harde schijf van 4 TB.
Zo'n schijf gaat een keer stuk, cq je doet een keer iets verkeerd; resultaat: alles wat erop staat is weg.

Wellicht is die data helemaal niet belangrijk voor je maar wellicht moet je hier een backup voorziening regelen.
backup ansich is wel handig hoor, maar de data op de 4tb schijf wordt niet belangrijk, in het ergste geval moet ik de films opnieuw downloaden. er komt wel een keer een backup in, maar dat zien we dan wel weer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:53
Waarom niet een uitvoering: Synology DiskStation DS224+, zonder harde schijven. Prik er wat geheugen bij, zie ook: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model. Je kunt al je gewenste services in Docker containers draaien, dat is geen enkel probleem.

Back ups van belangrijke data kun je evt extern doen bij bijvoorbeeld Koofr.

[ Voor 9% gewijzigd door Gynnad op 11-07-2025 21:44 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

doebbalapoent11 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:19:
[...]

backup ansich is wel handig hoor, maar de data op de 4tb schijf wordt niet belangrijk, in het ergste geval moet ik de films opnieuw downloaden. er komt wel een keer een backup in, maar dat zien we dan wel weer ;)
HA en website genereren geen data die je graag wilt behouden?
(HA: b.v. historische data of alle instellingen, scenes, ...)
(Website: CMS? Dus de database ervan. Wijzigt die inhoud?)

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 11-07-2025 22:17 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
remco_k schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:57:
[...]

HA en website genereren geen data die je graag wilt behouden?
(HA: b.v. historische data of alle instellingen, scenes, ...)
(Website: CMS? Dus de database ervan. Wijzigt die inhoud?)
de website kan ik prima backuppen, daar voldoet een kleine ssd wel aan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doebbalapoent11
Gynnad schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:44:
Waarom niet een uitvoering: Synology DiskStation DS224+, zonder harde schijven. Prik er wat geheugen bij, zie ook: [Synology] Geheugen upgrade ervaringen per model. Je kunt al je gewenste services in Docker containers draaien, dat is geen enkel probleem.

Back ups van belangrijke data kun je evt extern doen bij bijvoorbeeld Koofr.
wellicht kan dat, maar ik ben sowieso meer fan van zelfbouw in het algemeen. daarnaast bevallen de recente ontwikkelingen van synology me niet. en ik heb graag meer power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
doebbalapoent11 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:47:
[...]

wellicht kan dat, maar ik ben sowieso meer fan van zelfbouw in het algemeen. daarnaast bevallen de recente ontwikkelingen van synology me niet. en ik heb graag meer power
Power waarvoor? Alles wat je beschrijft heeft niet zoveel power nodig.

Ik snap wel dat je liever zelfbouw hebt. De componenten die je nu gekozen hebt lijken me zwaar overkill voor de paar dingen die je wilt doen. Je kiest voor een K variant van de i5, terwijl overklokken me erg onlogisch lijkt. Ik zou hier lekker voor een i3 gaan, dat is meer dan voldoende voor de vraag die hier staat.

Die 4tb schijf heb je zo vol staan dat gaat heel snel. Zeker als je films/serie/muziek/bestanden daarnaast een aantal dockertjes en wat websites wil hosten. Daarnaast zou ik hem dubbel uitvoeren zodat je wat meer veiligheid hebt.

En, voor de websites, dockers en 'stukje software of scripting ontwikkelen en draaien' zou ik je 1 of het liefst 2 nvme ssd's aanraden. 1 voor de caching van bijvoorbeeld nextcloud en 2 om de dockers/website/etc vanaf die ssd te draaien.
Pagina: 1