Zelf 1440 game PC bouwen; lukt een leek dat?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-07 23:16
Hoi allen,

Dit is mijn eerste post op het forum dus hallo iedereen :)

Op basis van de BBG 1440 game PC wil ik de game dekstop zelf bouwen, dit lijkt me leuk en ook qua geld scheelt het wat. Ik heb als newbie een paar vragen :)

1. Kan ik de onderdelen los kopen en kan ik dan gelijk uit de voeten? (Ik hoef niet specifiek koelpasta te kopen voor een processor, speciale schroeven oid) Is het aan te raden om dan gewoon alle onderdelen bij de goedkoopste partij te halen of doe je het liever bij 1 partij?
2. Kan dit als beginner? Ik ben best handig dus kan best zelf wat klussen, maar bijvoorbeeld de koelkasta op de processor, kan een leek als ik dat? En staat het ergens goed uitgelegd hoe je dit allemaal doet?
3.
Dit is de lijst die ik wil aanschaffen: de lijst heb ik onderaan dit gesprek gehaald: [BBG][Q3-25] 1440p Game PC

# Categorie Product Prijs Subtotaal
1 Processors AMD Ryzen 7 7700 Tray
1 Moederborden ASRock B850M-X WiFi R2.0
1 Videokaarten Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 9070
1 Behuizingen Chieftec APEX AIR
1 Processorkoeling Arctic Freezer 36 (Black)
1 Geheugen intern Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32
1 Voedingen Corsair RM650e (2025) Zwart
1 SSD's Lexar NM790 (zonder heatsink) 2TB

Hoor graag jullie feedback!
Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-07 23:12
Ja, dat kun je makkelijk zelf.
Mits je voorzichtig te werk gaat en de diverse gebruiksaanwijzingen van de onderdelen goed doorleest.
Alle onderdelen hebben aparte stekkertjes die maar op een plek passen, ga niks forceren.
Er staan diverse guides op YouTube, zelf vond ik deze wel een goede waar alles stap voor stap wordt uitgelegd.
Wanneer je die ook stap voor stap volgt kan er maar weinig misgaan.
En wanneer je iets niet snapt dan kun je het hier natuurlijk altijd even navragen.
O, en koelpasta heb je niet nodig, dat wordt of meegeleverd of er zit al wat op je CPU (meestal onder een stukje plastic wat je er makkelijk af kunt halen net voor het monteren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:37
1. Kan ik de onderdelen los kopen en kan ik dan gelijk uit de voeten?
Ik neem even aan dat je wat gereedschap hebt zoals wat schroevendraaiers. Als je de kabels netjes wilt vastzetten dan zijn kabelbinders handig en een kniptang om ze op maat te knippen nadat je het zaakje hebt vastgezet.

Koelpasta zit vrijwel altijd al bij of op de koeler.

Alles bij één of meerdere winkels is eigen voorkeur, hangt van het prijsverschil en verzendkosten af. Een persoonlijke keuze dus.
2. Kan dit als beginner?
ELKE PC bouwer was ooit een beginner dus in principe, ja dat kun je. Op YouTube vind je genoeg instructie video's. ALS alles goed gaat is het een eitje. Echter, wat doe je als je het geheel niet aan de praat krijgt ?
Heb je iemand die dan even met je mee kan kijken (dat zou een PC winkel kunnen zijn of een Tweaker).
Of heb je de troubleshooting skills om het zelf op te lossen? En ja, ook die skills zijn te leren.

Succes met bouwen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46
Lukt zeker! LTT heeft een first person view build guide. Daarmee moet het wel lukken.
En je gekozen behuizing is lekker groot, dus dan kan je overal makkelijk bij. Ideaal!

[ Voor 22% gewijzigd door Dekar op 10-07-2025 15:09 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:49
peterpv schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:30:
[...]

ELKE PC bouwer was ooit een beginner dus in principe, ja dat kun je. Op YouTube vind je genoeg instructie video's.
Succes met bouwen!
Denk dat dit hierboven zowat de essentie is.

Ikzelf ken een aantal mensen die dit graag doen, en me daarbij helpen.
Maar die hebben zich dat zelf aangeleerd natuurlijk.
Als je gemotiveerd en geïnteresseerd bent dan zoek je en leer je.
Iemand die ik ken heeft zijn PC samen met zijn zoontje in elkaar gestoken, zodat die er ook wat van zou leren, mooie vader-zoon activiteit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gearloose
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 11:42
Moet helemaal goedkomen!
Ik heb iets meer dan een maand geleden mijn eerste PC zelf gebouwd en viel enorm mee.
Eerst inderdaad even een goede instructievideo kijken, staan hierboven al links naar goede, en rustig de tijd nemen.
Ik vond het echt leuk om te doen, kan het iedereen aanraden!

Succes met bouwen en genieten wanneer het gedaan is!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WesselG
Bedankt allen voor de positieve feedback en de goede tips! Dit geeft me het vertrouwen dat het gaat lukken.

De YouTube video ga ik van tevoren even goed bekijken. Daarna moet ik er met wat engelen geduld uit komen.

Nogmaals dank! Wanneer het afgerond volgt een foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Zeer voorzichtig zijn bij het plaatsen van de processor en daarna goed kijken hoe de koelpasta mooi gemonteerd moet worden (tip: less is more, vrijwel iedere beginner doet te véél koelpasta erop!).

Bij de overige onderdelen is het alweer makkelijker en kom je met rustig stapje voor stapje werken, en her en der YouTube filmpje kijken echt een heel eind.

Wat ook fijn kan zijn is iemand in de buurt die het al eens gedaan heeft en je waar nodig even waarschuwt voordat je iets echt verkeerds gaat doen.

Veel plezier en succes!

[ Voor 19% gewijzigd door DeNachtwacht op 10-07-2025 18:19 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tegelijk kan teveel koelpasta eigenlijk niet, en te weinig wel ;) . Oftewel gewoon ongeveer volgen wat de tutorials doen, het maakt echt niet uit als je wat minder koelpasta erop doet, en je zal niet snel te weinig erop doen, tegelijk kan je ook niet echt teveel erop doen. Ja dan loopt het eruit, maar dat maakt allemaal weinig.

Even checken of de afstandshouders in de kast zitten, vaak zitten ze voorgemonteerd, maar als ze dat niet zijn wil je de fout niet maken ze er niet tussen te doen.

En geen geweld gebruiken, maar wel goed dingen vast doen. Eg zeker voedingskabels zorgen dat ze volledig in de connector zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:46
Qua koelpasta op AM5 doe ik altijd een flinke X. Overtollige pers je er uit en kan geen kwaad. Te weinig is juist slecht.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
Vraagje over de voeding. Ik heb de lijst overgenomen van uit de BBG gesprek.
Kan die 650W wel met die grafische kaart. Ik lees op de website dat deze kaart 800w voeding nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:59

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nee hoor, op zich moet dat goed gaan. Je hebt ook 2 RAM slots en 1 SSD slot, dus ook daar wordt het met het wattage niet meteen spannend. Maar mocht je de GPU ooit nog eens willen upgraden, dan kan alvast naar de toekomst kopen natuurlijk wel slim zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door DeNachtwacht op 11-07-2025 23:18 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11:56
650W kan prima. Door je build in te voeren in de power supply calculator kun je zien dat je nog een hele ruime marge hebt. https://www.bequiet.com/en/psucalculator

T.a.v. zelf bouwen: lees eens een handleiding van een moederbord en een voeding. Als je begrijpt wat daar staat en dus bekend bent met de stekkers die je moet aansluiten, dan lukt het wel. Rust, geduld en een beetje stressbestendig helpen ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• WesselG
Het is gelukt!

Een paar zaken waar ik tegenaan liep:

- Het lukte me niet om op mijn Mac een bootable USB-drive te maken voor Windows en de drivers. Ik moest daarvoor langs iemand anders met een Windows-pc.

- FOMO heeft me toch een GeForce 5070 Ti Prime doen kopen, met het oog op toekomstige games met ray tracing en AI-werkzaamheden.

- De kabelbouw van de processorkoeler is matig gelukt, maar ik heb nu ook geen zin meer om het netjes vast te maken.

Ik ben er superblij mee – de snelheid verrast me, en de games die ik tot nu toe op Steam heb gespeeld lopen zó goed. Meine Güte!

Enig minpunt is dat de kast toch wat meer decibel produceert dan ik had verwacht. Ik ga waarschijnlijk nog de casefans vervangen voor superstille varianten.

En het bewijs:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7707edLmliWSFfJj-D672B4_bw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLMDcXwY2wlqbzKhPfF6M5vy.jpg?f=fotoalbum_large

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:45
Heb je al eens geluisterd welke fan het is die zoveel geluid maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
Het zijn de twee voorste fans. Kan je ook om te checken even de cpu fan eruit halen om het te checken of riskeer je dan oververhitting?

---

Trouwens, vergeten te melden achteraf na het bestellen heb ik toch nog gewisseld naar de MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX en NZXT C850 PSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
Heb je in de bios ook een fanprofiel ingesteld, zodat de fans bij lage temperaturen langzaam draaien en alleen opspinnen onder zware belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
Ahja, goede, dat ga ik instellen. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:45
Ja hoor, kan prima

1) de cpu duurt wel paar min voor hij oververhit als je de pc niet zwaar belast
2) voordat de cpu oververhit gaat sluit de pc zichzelf af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ziet er keurig uit hoor, complimenten.

Check even of er nog folie zit op de heatsink van je CPU-koeler. Het lijkt alsof ik nog een plastic tabje zie aan de onderkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 11:34
mocht het afstellen alsnog niet het gewenste resultaat geven, dan kost het vervangen echt niet veel geld (of in ieder geval, het hoeft niet veel te kosten), de arctic P14 uitvoering: Arctic P14 Max, 1-pack, Zwart, 140mm scoort volgens de tweakers reviews ENORM goed (ik draai zelf ook de voorgangers in de pc) en ze kosten maar ongeveer een tientje per stuk. Zou wel eerst kijken of de fancurve het issue oplost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcanti
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:53
WesselG schreef op maandag 21 juli 2025 @ 13:25:
Het is gelukt!

Een paar zaken waar ik tegenaan liep:

- Het lukte me niet om op mijn Mac een bootable USB-drive te maken voor Windows en de drivers. Ik moest daarvoor langs iemand anders met een Windows-pc.

- FOMO heeft me toch een GeForce 5070 Ti Prime doen kopen, met het oog op toekomstige games met ray tracing en AI-werkzaamheden.

- De kabelbouw van de processorkoeler is matig gelukt, maar ik heb nu ook geen zin meer om het netjes vast te maken.

Ik ben er superblij mee – de snelheid verrast me, en de games die ik tot nu toe op Steam heb gespeeld lopen zó goed. Meine Güte!

Enig minpunt is dat de kast toch wat meer decibel produceert dan ik had verwacht. Ik ga waarschijnlijk nog de casefans vervangen voor superstille varianten.

En het bewijs:
[Afbeelding]

Nogmaals dank!
Heel herkenbaar vwb. die USB stick maken vanaf een Mac. Ben als mede-leek afgelopen weekend +/- 2,5 uur bezig geweest om de hardware in elkaar te schroeven, dat viel reuze mee. Maar ik denk dat ik wel 5-6 uur bezig ben geweest met die stick. BalenaEtcher, UNetbootin, WonderISO: begin er niet aan. Ik heb het uiteindelijk met wat moeite via terminal gedaan, maar voor eenieder die dit leest: ga gewoon naar iemand met een Windows pc. 8)7

Ohja, en ik heb er ook 2x die P14 in gezet en ben erg tevreden met hoe weinig geluid mijn build maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door marcanti op 21-07-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:38
sOid schreef op maandag 21 juli 2025 @ 14:25:
Ziet er keurig uit hoor, complimenten.

Check even of er nog folie zit op de heatsink van je CPU-koeler. Het lijkt alsof ik nog een plastic tabje zie aan de onderkant.
Er lijkt inderdaad nog plastic folie op de heatsink zit, ik hoop dat ie die aan de andere kant (op de processor) wel verwijderd heeft :o

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
Bedankt allemaal nogmaals voor de feedback. Ik wordt gevraagd het beste antwoord te markeren, maar dat zijn ze allemaal.

Ah, dat klopt, de plastic folie zat nog op de processor cooler. Die is er nu af.

Ik heb de CPU-fansnelheid aangepast in de BIOS, maar het geluid bleef naar mijn mening nog steeds te hoog.
Als ik de casefans ontplug, is het heerlijk stil. Het geluid komt duidelijk van de casefans. Ik zal de Arctic P14 dan kopen – dan is hij helemaal stil. Dat ga ik nog doen. Mocht iemand nog interesse hebben in de fans (2x120mm, 1x 140mm), stuur me gerust een pb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcanti
WesselG schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:55:
Bedankt allemaal nogmaals voor de feedback. Ik wordt gevraagd het beste antwoord te markeren, maar dat zijn ze allemaal.

Ah, dat klopt, de plastic folie zat nog op de processor cooler. Die is er nu af.

Ik heb de CPU-fansnelheid aangepast in de BIOS, maar het geluid bleef naar mijn mening nog steeds te hoog.
Als ik de casefans ontplug, is het heerlijk stil. Het geluid komt duidelijk van de casefans. Ik zal de Arctic P14 dan kopen – dan is hij helemaal stil. Dat ga ik nog doen. Mocht iemand nog interesse hebben in de fans (2x120mm, 1x 140mm), stuur me gerust een pb.
Als ik me goed heb ingelezen, is het wel verstandig om naast de twee intake fans (voor) die lucht naar binnen sturen, ook één exhaust fan (achter) om lucht naar buiten te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
@marcanti Dat ga ik doen. Is het ook goed om 2 fans te hebben naar buiten? 1 naar achter en 1 naar boven net achter de processorkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcanti
Ja, zolang je ervoor zorgt dat er meer intake is, dan exhaust (om stof buiten de deur te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
Oke, nu heb ik dan 2 120mm fans intake aan de voorkant en 1 fan aan de achterkant exhaust. Dus qua druk zit je dan goed geloof ik. Helpt het ook om stoffilters te plaatsen? Wat is jullie ervaring daarmee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woezik
Stoffilters plaats je bij intake fans (voorzijde en fan van de voeding aan de onderzijde). De behuizing heeft een mesh front, dus ik zou hier niets aan veranderen.
Een stoffilter bij een outtake fan geeft tegendruk en houdt het stof vast, niet doen dus.

Je cpu-koeler heeft al dubbele fans en de behuizing ook een mesh bovenzijde, dus de warmte kan makkelijk weg. Een enkele fan aan de achterzijde is ruim voldoende en wordt ook steeds vaker weg gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:50
WesselG schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:20:

2. Kan dit als beginner? Ik ben best handig dus kan best zelf wat klussen, maar bijvoorbeeld de koelkasta op de processor, kan een leek als ik dat? En staat het ergens goed uitgelegd hoe je dit allemaal doet?
In elkaar zetten zal wel lukken. Het wordt lastig wanneer je na het in elkaar zetten geen werkend systeem hebt. Bijvoorbeeld geen beeld, vastlopers, blauwe schermen, etc. Om dat op te lossen heb je geduld en/of ervaring nodig. Natuurlijk kun je ook op tweakers terecht.

De vraag is dan vooral heb je het geduld en tijd om te gaan troubleshooten wanneer het niet werkt. Als je dat niet hebt, dan kun je beter laten assembleren. Heb je dat wel dan is er geen reden om het niet te proberen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WesselG
1 Arctic P14 Mac en twee Noctua NF 12 heb ik gekocht en zojuist geïnstalleerd maar het hele systeem maakt nog dezelfde decibellen. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 20:48
Je videokaart...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
WesselG schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:55:
Heb je in de bios alle fans een fanprofiel gegeven, dus niet alleen de cpu-fan? Elke fanheader kun je een eigen fanprofiel geven.

EDIT: De Chieftec APEX AIR heeft een eigen fan hub de DF200, waar de fans op aangesloten zijn. Voor aansturing van de fans, moet de fanhub wel aangesloten zijn op een fanheader. Zie https://www.chieftec.eu/_...download&id=784&fs=fs1_en

[ Voor 27% gewijzigd door Woezik op 23-07-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eddieuutemst
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 00:47
Misschien de videokaart? Deze staat standaard vaak behoorlijk aggressief afgesteld. Een 5070 Ti kun je met 35-40% fan-speed waarschijnlijk prima koel houden.

Voor een stille PC is een programma zoals Fan Control echt een aanrader. Dit geeft je veel meer controle over alle fans in de PC. Het is de moeite waard om een paar dagen de temperaturen van je CPU en GPU te monitoren en de fan-curves hierop aan te passen. Met behulp van dit programma en een paar dagen goed afstellen, heb ik mijn PC echt fluisterstil gekregen. Ook tijdens zware belasting tijdens het gamen.

Je kunt ook meerdere profielen aanmaken, bijvoorbeeld 1 met hogere fan-speeds voor tijdens het gamen en 1 met lagere fan-speeds voor normaal desktop gebruik. Mijn game-profiel ziet er als volgt uit (puur voor een voorbeeld dat je met lage % nog steeds prima temperaturen kunt bereiken):

Fan Control configuratie

[ Voor 14% gewijzigd door eddieuutemst op 23-07-2025 17:59 ]

Pagina: 1