Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 23:37
Goedenavond,

Wellicht een simpele vraag voor de Tweaker hier die het kan beantwoorden. De verschillende bedrijven die onlangs hiervoor zijn langsgekomen hebben allemaal verschillenden mening, maar eentje waarop ik wel een iets positiever beeld heb gekregen over het volgende:

Ik ben al een tijdje onderzoek aan het doen naar de aanschaf van een elektrische boiler. Waarom? Ik heb 24 zonnepanelen op mijn dak (OZO) die ik nog beter wil inzetten voor het verwarmen van het warme water in de boiler en tegelijkertijd met overschot van de zon een beetje kan weghalen.

Heeft iemand ervaring met een Bosch Tronic 7501T 120?

Deze elektrische boiler is eentje die valt onder de categorie droge weerstand boiler. Dus geen warmtepompboiler.

De reden waarom ik bij deze ben uitgekomen na 4 bedrijven voor advies te hebben gehad: de enige ruimte waar deze kan komen is de kelder. Een warmtepompboiler past hier qua hoogte net, net als boilers met een groot buffervat.

Is iemand toevallig bekens hiermee en goede voor en nadelen kan vertellen hierover? En dan voornamelikk over dit soort boiler ook parralel aangesloten kunnen worden op de CV als backup indien de boiler zelf leeg is? Met mijn Homewizard Socket plug heb ik bedankt de boiler dan zo te kunnen instellen zodat ie alleen gaat verwarmen op momenten dat de zon schijnt. Is dat realistisch om zo te denken het zuinigste om te gaan hiermee?

Alvast bedankt! 😊

Schopje naar DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 10-07-2025 08:09 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:39
24 panelen... die boiler is no -time op temperatuur...dan heb je maximaal 8 kWh energie opgeslagen, op een zonnige dag wek je mss 45KWh op.. wat doe je met de resterende 37 KWh?

In je kelder zou ik een stapel thuis accu's plaatsen:
Het grote Zendure plug-and-play thuisaccu systemen topic (goed)
Hame / Marstek / Duravolt 5,12kWh plug en play thuisaccu (wat minder)
Het grote Victron ontwerp topic (zeer goed)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
Dank!

Vergeten te melden… maar ik heb inderdaad ook 2x een Marstek accu van in totaal 10kWh in de kelder staan waar ik een gedeelte in kwijt kan van de zonopbrengst. Daarnaast heb ik een hybride warmtepomp (Elga Ace). Hoewel deze in de zomer niet veel verbruikt, kan ik hier wel iets in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:58
Zuinig is het niet, maar je kunt het wel doenm er gaat zo 8 kWh stroom per dag in zo'n boiler, stel dat je dat doet in de helft van t jaar dat de zon schijnt dan heb je het over ~1500 kwh die je in de boiler stopt. Vervang je ongeveer 200m3 gas mee. Stel dat je vindt dat zonnestroom maar 5 ct,/kwh waard is dan kun je een besparing van omgeveer 170 eur/jaar halen.

Ik.vind t niet de beste oplossing want het vraagt VEEL stroom. Maar de vraag is vooral: wat wil je bereiken en waarom?

Je kunt moderne ketels vaak uitbreiden met een 'ZB' set, zonneboiler naverwarmer. Dan kun je de ketel het laatste stukje laten doen.

Edit: ik zie dat je een thuisbatterij hebt. Dan neem.ik aan dat je spielerij/hobby belangrijker vindt dan geld verdienen. Hobbies zijn mooi maar thuisaccus zijn in veel gevallen een matige idee en een slechte investering (of in elk geval heel erg onzeker)

[ Voor 17% gewijzigd door Fr33z op 10-07-2025 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
Klopt helemaal, de accu’s zijn aangeschaft als hobby en te zien hoe de werking is. In principe haal ik mijn hele nachtverbruik in huis eruit met de zonnestroom die ik overdag opsla in de accu.

Mijn doel is ook niet zo zeer om veel geld te besparen, maar wel zo zuinig mogelijk zijn met het verbruik van gas (oftewel de hobby om zo efficient mogelijk te zijn qua gasvebruik bij het douchen).

Een goede ruimte voor een warmtepompboiler/zonneboiler heb ik helaas niet in mijn huis. Ik zit gebonden aan een kelder met een hoogte van 150cm, waarbij ik na een aantal offertes te hebben opgevraagd bij verschillende bedrijven het beste gevoel bij deze Bosch Tronic boiler, gezien deze zowel horizontaal of verticaal aan de muur geplaatst kan worden, en geautomatiseerd kan worden door te verwarmen wanneer de zon schijnt. Dit klonk mij het beste in de oren.

Ik ben zelf niet heel bekend met de grote verschillen tussen zonneboiler, warmtepompboiler (afgezien dat deze een afvoer moeten hebben naar buiten) en de andere type boilers die hiernaast nog in omloop zijn. Vanwege het formaat van de Bosch leek mij deze het beste qua ruimtegebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ3000
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-09 10:04
Ik lees even mee.

Mij werd dezelfde boiler aangeraden. Mijn doel is ook om mijn zonnestroom zo veel mogelijk zelf te benutten.

Het gaat bij mij echter om het verwarmen van het water in een klein vakantiehuisje (lees oude schuur 😂) op ons erf dat eens in de maand wordt gebruikt. Dit wordt nu gedaan via een oude Cv ketel. Mijn huis is al van het gas af, dus dit zou betekenen dat ik mn gas helemaal de deur uit kan doen en (wanneer nodig) water kan verwarmen met stroom van mij panelen.

Ik kan niet echt alternatieven vinden die direct aangestuurd kunnen worden, dus ik zat ook te denken om een slimme stekker te gebruiken. Het enige wat me niet helemaal duidelijk is is wat de piekbelasting van dit ding is. Ik zie posts van mensen die iets soortgelijks doen met andere boilers en daar zie je hier en daar wel een verbrandde stekker voorbij komen. Waarschijnlijk kan dit makkelijk worden verholpen door te schakelen met een relais schakelaar in de meterkast oid.

Ik ga er voor het gemak van uit dat hij de instellingen onthoudt wanneer de stroom er af gaat. Iets anders om rekening mee te houden is om een legionella run te doen. In jouw geval mogelijk iets een probleem als hij vaak genoeg en heer genoeg aan gaat.

Mocht je met dit type doorgaan dan hoor ik graag je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
Thanks voor je bericht!

Ik las dat de piekbelasting op 1500W zit, en er zijn deze boiler 2 watertanks die los van elkaar verwarmen. Zouden beide tanks volzitten met water, dan verwarmt hij eerst tank 1, daarna de 2e als ik dat goed heb. Hij hoeff niet in een aparte groep geplaatst te eorxen voor zover de installateur had aangaf omdat de output power nooit hoger zal zijn dan die 1500 watt.

De installatie staat inmiddels gepland voor 12 augustus. Ik hoop inderdaad ook dat de gegevens onthouden worden bij een plaatsing van een Homewizard Energy Socket en dit verder geen kwaad kan om continu in/uit te schakelen. Maargoed, we gaan het ervaren. :D

[ Voor 13% gewijzigd door kuberoal op 23-07-2025 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

Ik zat net deze boiler te bekijken, om warm water uit de zonneboiler (die wat verder weg staat) na te verwarmen voor een recirculatie douche. Die heeft in het begin 60 graden min nodig, daarna 50 graden.

De vorm van deze boiler en de dubbele kamers bevallen me. Maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van allerlei smart functionaliteit die niet communiceert met Home Assistant dus was wel getriggerd door de opmerking:
kuberoal schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 23:05:
De installatie staat inmiddels gepland voor 12 augustus. Ik hoop inderdaad ook dat de gegevens onthouden worden bij een plaatsing van een Homewizard Energy Socket en dit verder geen kwaad kan om continu in/uit te schakelen. Maargoed, we gaan het ervaren. :D
Kun je al wat zeggen over hoe deze zich gedraagt bij extern schakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuberoal
apt schreef op maandag 1 september 2025 @ 09:35:
Ik zat net deze boiler te bekijken, om warm water uit de zonneboiler (die wat verder weg staat) na te verwarmen voor een recirculatie douche. Die heeft in het begin 60 graden min nodig, daarna 50 graden.

De vorm van deze boiler en de dubbele kamers bevallen me. Maar ik ben eigenlijk niet zo'n fan van allerlei smart functionaliteit die niet communiceert met Home Assistant dus was wel getriggerd door de opmerking:

[...]

Kun je al wat zeggen over hoe deze zich gedraagt bij extern schakelen?
Sorry voor de late reactie! Net terug van vakantie. ;-)

In de afgelopen weken dat ik nu de boiler in gebruik heb kan ik niets anders zeggen dan dat ik alles als positief ervaar. Deze boiler heeft verder geen smart opties zoals Home Assistant etc, en heb er alleen een Homewizard Socket tussen gezet om mijn verbruik te monitoren en om eventueel later de optie in Homewizard aan te zetten om alleen bij genoeg zonne-energie de boiler in of uit te schakelen. Volgens de installateur kan dit prima en is het niet schadelijk.

De boiler staat ingeschakeld op 65 graden warm water, en is ongeveer in afstand 6 meter verwijderd van mijn CV (ik wil graag dat deze in serie staat zodat de CV het kan overnemen als ik meer warm water nodig heb voor mijn bad in een uiterst zeldzaam geval). Door de afstand springt mijn CV eigenlijk gelijk aan omdat de aanvoerleiding (die van de boiler komt) te ver weg zit en koud water eerst moet opwarmen wat in de leiding zit. Nu heb ik eerst de SWW functie op de CV uitgezet, en kan ik zeggen dat voor de 2 douchebeurten hier elke dag achter elkaar de boiler het perfect doet. De installateur komt over 2 weken terug om nog een aanpassing te doen en er een bepaalde weerstand tussen te plaatsen waardoor ook straks de CV als goede backup kan dienen weer.

Het opwarmen na 2 douchebeurten (van beide zo’n 10 minuten) duurt ongeveer 3/3,5 uur voordat de boiler weer op temperatuur is. Zie deze grafiek bijvoorbeeld van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4z7sRNJ9JdE2s1_uKYf470aWcCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tg6xrUdqQO6gtLQtbsmvPI2l.jpg?f=fotoalbum_large

Bij het gemiddelde op een dag inclusief af en toe een ronde dat de boiler even weer zijn temperatuur op orde brengt ben je ongeveer 7/8kwh aan stroom kwijt. Overdag met de zon erbij als je zonnepanelen hebt ben je mooi goedkoop uit, straks al helemaal als het salderen waarschijnlijk weggaat.

Tot nu toe geen enkele problemen gezien verder. Erg blij met deze, vooral omdat hij netjes rechtop gemonteerd kon worden in mijn kelder die niet heel hoog is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6qRh9oex0Pr37-AiFi8E73o7TY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pvlE4Po8M6Tz2UjI8FpNOu4.jpg?f=fotoalbum_large

Inmiddels is de stroomvoorziening aangepast en netjes weggewerkt met een wandcontactdoos. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apt
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 25-09 08:02

apt

@kuberoal Geeft niets dat het wat langer duurde. Ik heb inderdaad mijn beslissing al gemaakt. Maar ik denk dat de komende tijd nog veel mensen dit soort oplossingen gaan maken. Dus nuttig is je ervaring sowieso. Ik ben voor een Itho Daalderop elektrische boiler 80 liter Duo gegaan. Ook een boiler zonder chips dus kan zonder problemen geschakeld worden. Er zitten twee elementen in, ik ga ze denk ik met een z-wave schakelaar Shelly Pro 2 (oid) schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuberoal
Prima keuze ook inderdaad. De Itho boiler lijkt wel qua functionaliteit erg op de Bosch, en met een Z-wave schakelaar (of Homewizard of noem maar op) kan je er wel een soort slimme boiler van maken zonder probleem. Dat moet helemaal goed komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ3000
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 27-09 10:04
Super bedankt voor je uitgebreide update!

Ik zit nog te twijfelen tussen zoiets als dit of een echte domme boiler met iets van een ac-thor er tussen waardoor je (langzamer) met een variabel wattage kunt verwarmen. Dit zou mogelijk gunstig kunnen zijn om overtollige zonnestroom te gebruiken zonder dat hij gelijk 1500W moet trekken.

Het is in ieder geval geweldig om een daadwerkelijke ervaring zoals de jouwe te lezen.
Pagina: 1