2 fase oven/kookplaat op een 3 fase krachtgroep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudfrenken
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-08 01:43
Hallo beste Tweakers,

Ik heb tijdens de renovatie van onze meterkast een 3fase krachtgroep laten plaatsen voor een nieuwe keuken over een aantal jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl0tr2nyxJqk1avvsS9J3M_jc8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lF7XlAUk2fPnJEvckDNfTL8I.jpg?f=fotoalbum_large

Nu moet ik tussendoor de huidige keuken verplaatsen waarbij mijn gasaansluiting komt te vervallen. Mijn vriendin heeft een losstaande oven/inductie plaat combinatie die wij tijdelijk hiervoor in de plaats willen gebruiken.

Alleen nu blijkt dit apparaat een 2 fase aansluiting te willenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFSTC-cVV1L6Hga-bRTdUMJugUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7ydDQrZcfvQhRkc4wNfaXaX.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag, is het mogelijk om dit 2 fase apparaat op mijn 3 fase krachtgroep aan te sluiten ? In mijn ogen moet dit mogelijk zijn door alleen de L1 en L2 direct aan te sluiten(L3 word dan vervallen) en de N vanuit de krachtgroep te splitsen met een wago naar N1 en N2?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TcfKRIU4DXTgiL6hXBsp95BnN7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWfPdEa5D0eJUzNW8NKQkt4b.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Dat is een 2 groepen aansluit mogelijkheid. Niet te verwarren met een 2 fase aansluiting. Dat is niet hetzelfde.

Ik vermoed dat dit wel zo kan. Maar ik ben benieuwd hoe het 3 fase aansluitschema eruitziet. Dat is namelijk dichterbij wat jij wilt; 2 fase aansluiten.

Ps. Je hebt L1 en L2 verkeerd gelabeld in je schema.

Ps2: in het Het grote kookplaat aansluiten topic staat wellicht een vergelijkbare casus. Daar al gekeken?

[ Voor 25% gewijzigd door remco_k op 09-07-2025 17:13 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ja, dit kan gewoon zo.

Welk fornuis is het en heb je de installatiehandleiding al bekeken? Misschien kan het ding ook wel gewoon op 3 fasen, zonder brug tussen 2 en 3. Meestal staan er meerdere verschillende aansluitschema's in de handleiding.

edit:
Is het een ETNA-fornuis? Die blinken blijkbaar niet echt uit in het schrijven van duidelijke handleidingen, ik kan er geen aansluitschema's in vinden. Maar als ik de goede voor me heb dan heeft het ding maar een aansluitwaarde van 5,8kW, dan heeft op 3 fasen aansluiten ook weinig nut, 2 fasen 16A is dan meer dan prima.

[ Voor 40% gewijzigd door Xander op 09-07-2025 18:26 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudfrenken
Xander schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:17:
Ja, dit kan gewoon zo.

Welk fornuis is het en heb je de installatiehandleiding al bekeken? Misschien kan het ding ook wel gewoon op 3 fasen, zonder beug tussen 2 en 3. Meestal staan er meerdere verschillende aansluitschema's in de handleiding.

edit:
Is het een ETNA-fornuis? Die blinken blijkbaar niet echt uit in het schrijven van duidelijke handleidingen, ik kan er geen aansluitschema's in vinden. Maar als ik de goede voor me heb dan heeft het ding maar een aansluitwaarde van 5,8kW, dan heeft op 3 fasen aansluiten ook weinig nut, 2 fasen 16A is dan meer dan prima.
Het betreft inderdaad een 5,8kW Etna, de Etna FIV560ZWA.
In de handleiding die ik hiervoor op hun site kan vinden staan gek genoeg geen aansluitschemas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noudfrenken
remco_k schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:11:
Dat is een 2 groepen aansluit mogelijkheid. Niet te verwarren met een 2 fase aansluiting. Dat is niet hetzelfde.

Ik vermoed dat dit wel zo kan. Maar ik ben benieuwd hoe het 3 fase aansluitschema eruitziet. Dat is namelijk dichterbij wat jij wilt; 2 fase aansluiten.

Ps. Je hebt L1 en L2 verkeerd gelabeld in je schema.

Ps2: in het Het grote kookplaat aansluiten topic staat wellicht een vergelijkbare casus. Daar al gekeken?
Dit is het enige aansluitschema wat op het apparaat aangegeven staat, de fabrikant voorziet geloof ik ook geen andere schema's, bij de specificaties op internet staat overal gewoon 2-fase aangegeven.

Maar een twee groepen aansluitmogelijkheid is iets anders als een fornuisgroep dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
noudfrenken schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:24:
[...]

Het betreft inderdaad een 5,8kW Etna, de Etna FIV560ZWA.
In de handleiding die ik hiervoor op hun site kan vinden staan gek genoeg geen aansluitschemas.
Hier: https://servicedocumentat...vs_916723_nl-fr-de-en.pdf

Maar inderdaad geen optie voor 3 fasen dus, tenzij het de FIV760 zou zijn.

Je kunt hem wel gewoon aansluiten op 2 van 3 fasen zoals je van plan was. Er zouden extra doorverbindingsbruggen bij moeten zitten waarmee je N1 en N2 op de kookplaat kunt verbinden, een lasklem heb je daar niet voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:55
Zou er over de neutraal niet te veel stroom kunnen gaan lopen (bij onevenredige belasting van de fases)?
Of zorgt de fase verschuiving ervoor dat er geen overlap (of minimaal) zal zijn?
Of gewoon op te lossen met twee neutraal draden? (maar dan moet er officieel eentje bijgetrokken worden?)

Ik zat recent ook met zo'n vraag maar toch gegaan voor een 3 fase apparaat om geen gedoe te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
grasmanek94 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:25:
Zou er over de neutraal niet te veel stroom kunnen gaan lopen (bij onevenredige belasting van de fases)?
Nee, de stroom door de nulgeleider is in de basis niet hoger dan de stroom door de hoogst belaste fase.
Of zorgt de fase verschuiving ervoor dat er geen overlap (of minimaal) zal zijn?
De faseverschuiving zorgt inderdaad dat dit kan. Er is wel overlap in de sinussen, minimaal zou ik deze niet willen noemen, maar de overlap is in ieder geval klein genoeg.
Of gewoon op te lossen met twee neutraal draden? (maar dan moet er officieel eentje bijgetrokken worden?)
Daarmee zou je de situatie alleen maar (marginaal) slechter maken. Doordat je 4 belastte geleiders hebt i.p.v. 3 heb je meer warmteontwikkeling en meer leidingverliezen.
Ik zat recent ook met zo'n vraag maar toch gegaan voor een 3 fase apparaat om geen gedoe te hebben.
Een 3 fasen fornuis levert precies dezelfde situatie op als je eens een keer de kookplaat gebruikt zonder dat de oven aan staat, of de oven en een deel van de kookplaat gebruikt zonder dat de rest van de kookplaat aan staat.

Ook dat kan dus gewoon zonder problemen. ;)

Pagina: 1