CGNAT aanpassing geblokkeerd tot 24 Jul

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake4viper
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-07 12:10
TLDR: Caiway gebruikt CGNAT waardoor port forwarding voor een Minecraft-server niet werkt. Meerdere pogingen om dit uit te zetten via klantenservice liepen vast door een lopende migratie naar Delta. Supportmedewerkers gaven tegenstrijdige informatie, weigerden hulp of hingen zelfs op. Pas na 24 juli kan CGNAT worden aangepast en kan de server mogelijk weer draaien.

Zoals elke zomer host ik een Minecraft-server voor mijn vriendengroep. Niet commercieel, gewoon gezellig en goedkoop vanaf mijn eigen hardware. Maar deze keer liep ik tegen een muur aan: CGNAT.
Call 1 – Caiway-klantenservice
Ik bel Caiway (mijn huidige provider) om poorten te forwarden voor mijn zomerse Minecraft-server dit lukte voorheen wel altijd. Dus ik vraag of ze CGNAT kunnen uitzetten. De medewerker antwoordt direct: “Tuurlijk, dat regel ik voor je.” Maar bij de back-end loopt het fout, hij zet me acht minuten in de wacht en komt terug met: “Helaas is er eigenlijk geen manier om jouw CGNAT nu uit te zetten.”
Ik vraag waarom niet. Hij legt uit dat Caiway inmiddels overgenomen is door Delta en dat—zolang er een migratieorder in het systeem staat—CGNAT niet uitgeschakeld kan worden. Op mijn vraag wat “eigenlijk” betekent, zegt hij dat het geen definitief ‘nee’ is, maar dat alleen Delta dit kan aanpassen. Hij suggereert om bij Delta te verzoeken de migratiedatum van 24 juli naar een eerdere datum te verplaatsen; dan zou CGNAT mogelijk wél uit te zetten zijn.
Call 2 – Gesprek met medewerkster van Delta Klantenservice Ik leg haar uit dat ik vanwege CGNAT problemen heb en vraag of de overstapdatum naar Delta vervroegd kan worden. Haar eerste reactie: nee, dat kan niet.
Wat volgt is veel heen en weer zonder nieuwe antwoorden. We komen opnieuw op CGNAT terecht en ze probeert nogmaals CGNAT uit te schakelen. Dit mislukt omdat het technische systeem dan in storing schiet.
Ik breng het gesprek terug naar mijn oorspronkelijke vraag: kan de datum dan alsnog vervroegd worden? Haar antwoord is letterlijk: “Gewoon niet, dat is hoe het hier gaat.”
Ik vraag waarom dat niet mogelijk is—geen antwoord. Ik verzoek om te spreken met iemand die meer weet of iets hoger in de organisatie zit—dat weigert ze.
Aan het eind zegt ze: “Ja meneer, ik verbind u door naar iemand die er wel verstand van heeft.” En dan... hangt ze op. 😞
Call 3 – Gesprek met nieuwe medewerker van Delta klantenservice Ik bel Delta opnieuw en krijg dit keer een andere medewerkster aan de lijn. Ik leg uit dat de vorige collega de verbinding abrupt heeft verbroken, en geef opnieuw toelichting over mijn CGNAT-probleem en de overstapdatum.
Dit keer krijg ik eindelijk een iets concreter antwoord: door de lopende wijziging ligt dit bij de aannemer. Delta zelf kan hier niets in betekenen. Ze stelt voor dat ik de aannemer zelf bel om te kijken of ik iets kan regelen.
Ik ben opgelucht—eindelijk een duidelijk antwoord. Ze geeft mij het telefoonnummer van Delta Fiber Netwerk, we wensen elkaar een fijne dag, ik bedank haar voor de toelichting en we beëindigen het gesprek.
Call 4 – Gesprek met Delta Fiber Netwerk Ik bel Delta Fiber Netwerk en leg mijn situatie uit. De medewerker zegt dat hij geen inzage heeft in de migratiedata, niets ziet over CGNAT en stuurt me terug naar de Delta klantenservice. Ik vraag of hij iemand anders weet—ik kom net daar vandaan—maar hij kan niet helpen. We wensen elkaar een fijne dag en hangen op.
Ik realiseer me dat in call 3 gewoon een willekeurig nummer is gegeven om mij van de lijn te krijgen. Ik leg me erbij neer dat Caiway/Delta me niet verder helpt en schrijf deze review. Conclusie: ik zit in limbo tot 24 juli, daarna kan Delta de CGNAT-instelling direct aanpassen.
Contextvragen
Q: Waarom laat je een vriend hosten?
A: Die hebben er geen verstand van en geen geschikte hardware.
Q: Waarom huur je niet gewoon een server?
A: Normaal host ik in de zomervakantie zelf een Minecraft-server voor onze vriendengroep. Dat kost alleen wat stroom en verder bijna niks. Een externe server betekent maandelijkse abonnementskosten, terwijl ik met mijn huidige internetverbinding en router hetzelfde resultaat zou moeten bereiken.
Q: Hoe ben je bij de conclusie van het probleem gekomen?
A: Na 3–4 uur zoeken ontdekte ik via deze Tweakers-post dat CGNAT de boosdoener is en dat Caiway/Delta dit zonder waarschuwing toepast: [Delta/Caiway] CGNat wordt toegepast op bestaande verbinding
Q: Waarom duurt het zolang om hier achter te komen?
A: Ik ben geen wizard hierin ik werk gewoon en volg guides, als het niet werkt is het zoeken en troubleshooten en ik ben er 4 uur verder door.
Q: Wat is het nut van deze post?
A: Ik wil bespreken dat Caiway/Delta zonder melding CGNAT inschakelt en al je portforwarding blokkeert. IPv4-tekort is begrijpelijk, maar ik (3 punten overgenomen van tweakers) stel de volgende verbeteringen voor:
• Zorg voor duidelijke routermelding bij CGNAT Toon in de routerinterface expliciet dat CGNAT actief is (bijvoorbeeld een waarschuwing bij port forwarding).
• Voorzie firmware van een CGNAT-configuratieoptie Voeg in de routerinstellingen een schakelaar toe waarmee gebruikers CGNAT zelf aan of uit kunnen zetten, inclusief een uitleg over de beperkingen.
• Identificeer klanten die port forwarding gebruiken Voer in de routerchecks uit wie actief port forwards heeft of exposed hosts gebruikt, en informeer deze klanten extra of schakel CGNAT voor hen uit.
• Blokkeer CGNAT-aanpassing niet bij migratie naar Delta Laat klanten ook tijdens de verplichte overgang CGNAT uitschakelen. Communiceer dit proces helder en bied technische ondersteuning.
• Train supportmedewerkers op correcte doorverwijzing Geef medewerkers duidelijke protocollen over bevoegdheden, zodat gesprekken niet eindigen in frustratie of afgebroken oproepen.
Ondanks alles was de meeste klantenservice wel vriendelijk — call 2 voelde chaotisch, maar ik vermoed dat de medewerkster gewoon niet wist wat ze ermee aan moest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:56

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Even out of the box denken, hosten over ipv6 een optie?

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:05
Of een dyndns achtige instelling in je modem/router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicxz
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 22:32
Je hebt ook tools zoals Hamachi om een LAN te simuleren over internet. Vereist wel dat iedereen diezelfde tool installeert, maar als (tijdelijke) oplossing ben je er misschien mee geholpen?

"Honesty may be the best policy, but it’s important to remember that apparently, by elimination, dishonesty is the second-best policy." George Carlin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:41
nicxz schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:24:
Je hebt ook tools zoals Hamachi om een LAN te simuleren over internet. Vereist wel dat iedereen diezelfde tool installeert, maar als (tijdelijke) oplossing ben je er misschien mee geholpen?
Vrij duur. Zerotier en Tailscale zijn goedkoper. Die hebben een free tier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Of een cloudflare tunnel overwegen, gratis en instellen valt best mee
Pagina: 1