Advies (jonge) Occasion, Kia Ceed SW (PHEV) Of Tesla M3?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:57
Goedemorgen medetweakers,

Ik begin binnenkort met een nieuwe baan en ben aan het kijken naar een andere auto.
Zometeen ga ik zo'n 85KM rijden per dag (42km enkele reis), 4 dagen in de week. En ben ongeveer 2/3 maanden vrij per jaar. Ik kom dus op een 13.600KM ongeveer uit voor woon/werk verkeer.

We hebben al een laadpaal thuis i.v.m. een vorige werkgever waar ik in de lease zat. Ook heb ik toen een tijdje een model 3 al gereden.

Ik heb zelf onderzoek gedaan, en alle data die ik weet/ken ingevoerd in Gemini en er deep search van laten doen en ik kom op de volgende kosten indicatie uit. Deze heb ik meerdere keren zelf naberekend en het lijkt te kloppen (met uitzondering van het onderhoud want deze vind ik erg lastig in te schatten)

Voor het plaatje, we kijken naar een Kia Ceed SW PHEV uit 2022/2024 en zien deze zo rond de 15/35K op de teller in ons budget. Of een Tesla Model 3 (Rwd) uit 2021/2022 met rond de 30K/40K op de teller.

Ik kom op de volgende kosten per jaar uit (in 2027 en later zal dit door het wegenbelasting op EV wetgeving nog iets veranderen) Ik ben uitgegaan van mijn 0,33 ct de KWH. Ik heb ook een PV installatie en gebruik nu met de saldering regeling op jaarbasis 700 KWH ongeveer (2300 kwh gebruikt, en 1600 terug geleverd). In de berekening ga ik ervanuit dat ik de Kia iedere dag netjes oplaad, en dus op de heenweg een 30/40 KM elektrisch rij en de rest benzine van de 85KM totaal die dag.

KostenpostKia Ceed SWTesla M3 RWDverschil (tesla-Kia)
Energiekosten€877,44€610,37-€267,07
Verzekering (All-risk)€612€1.344+€732
Wegenbelasting 2026€729€1.200+€471
Onderhoud€961€867-€94
Totaal€3.179,44€4.021,37+€841,93

Waar ik vooral mee stoei is, klopt dit? Vergeet ik zaken? en uiteraard is het erg lastig om te bepalen wat er mis kan gaan. de PHEV heeft het voordeel in de berekening, maar zodra er iets kapot gaat met de ICE draait dit snel de andere kant op. Ook heb ik wat moeite om de PV installatie in deze berekening mee te nemen en bestaat er de kans dat als de salderingregeling vervalt, de EV toch iets meer voordeel heeft want die kan ik in vakanties (10 weken per jaar), thuiswerk dag (1 per week) en weekenden opladen met de PV.

TLDR: Zie berekening, Kia lijkt goedkoper dan een Tesla (ongeveer zelfde bouwjaar, aanschafprijs en en tellerstand) Klopt dit? Hebben jullie advies of ik iets doms over het hoofd zie ? of is er nog een goed alternatief te overwegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Waarom neem je je privékilometers niet mee in de berekening? En ik mis de afschrijvingskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:16
Wat vul je bij 't stroomverbruik in? Zou me niet verbazen als de M3 twee keer zo ver komt op een kWh als een Ceed.

Wegenbelasting van de Ceed lijkt ook niet te kloppen. Volgens Autoweek weegt die 1500kg, dan is de mrb €1000 per jaar in de provincie Utrecht, er even van uitgaande dat PHEVs volgend jaar geen korting krijgen.

Onderhoud vind ik in beide gevallen laag geschat, maar die van de Kia zou ik misschien rond de 1500 zetten. Beetje oliebeurt bij een dealer ben je tegenwoordig zo €500 kwijt, met een setje banden/schijven/gaat het hard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

-tom-562

Oliesjeik

Waarom wil je uberhaupt een PHEV kopen als je 'm als EV gaat gebruiken?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
-tom-562 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:02:
Waarom wil je uberhaupt een PHEV kopen als je 'm als EV gaat gebruiken?
Ik ga hem niet als EV gebruiken? Maar opladen hoort bij een PHEV lijkt me, beetje kansloos om het accu pakket leeg mee te gaan zuilen lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Knul schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:55:
Wat vul je bij 't stroomverbruik in? Zou me niet verbazen als de M3 twee keer zo ver komt op een kWh als een Ceed.

Wegenbelasting van de Ceed lijkt ook niet te kloppen. Volgens Autoweek weegt die 1500kg, dan is de mrb €1000 per jaar in de provincie Utrecht, er even van uitgaande dat PHEVs volgend jaar geen korting krijgen.

Onderhoud vind ik in beide gevallen laag geschat, maar die van de Kia zou ik misschien rond de 1500 zetten. Beetje oliebeurt bij een dealer ben je tegenwoordig zo €500 kwijt, met een setje banden/schijven/gaat het hard.
Stroom verbruik is berekend op echte kilometers.
Oftewel 40 km Elektrisch bij de Kia en de rest benzine.

40*4 dagen * 10 maanden = 6400 km ongeveer, dus van de 13.600 is er 7.200 km met bezine.

Gemiddeld benzine verbruik van 4.3L op 100 is 7200 x 4,3 / 100= 309,6 liter X 1,86 per liter is 575 euro per jaar
Elektrisch deel is gebaseerd op gemiddelde gebruik van forums en databases rond de 0.16Kwh/km
6.400 km X 0,16 (kwh) = 1.024 kWh x 0.33 cent de kWh prijs is 337,- is 912,-

De Kia heb ik gewoon het onderhouds boekje aangehouden van Kia zelf, deze moet je ook volgen voor de fabrieks garantie. Maarja als er iets stuk gaat gaat dit expentioneel omhoog.

Hiervoor zie ik prijzen rond de 200/260 euro voor een kleine beurt en rond de 500 voor de grote beurt.

Er zit nog 6 jaar fabrieks garantie op, maar de tesla heeft ook fabrieks garantie.
Banden bij de Tesla zijn duurder dan bij de Kia. Maar beiden zullen met 30.000 op de teller nog geen schijven nodig hebben, beiden remmen regeneratief natuurlijk en zullen dus niet zo hard slijten.

[ Voor 12% gewijzigd door thetakman op 09-07-2025 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Djordjo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:
Waarom neem je je privékilometers niet mee in de berekening? En ik mis de afschrijvingskosten.
Prive kan ik niet echt zo constant berekenen, we doen soms tijden niks, en soms wel tripjes.
Vandaar dat ik deze niet echt mee reken omdat ik hier een slecht beeld van heb.

Sommige jaren is het 5.000, sommige jaren is het eerder rond de 8.000

Afschrijving vind ik erg lastig, want ieder rekenbeeld wat ik heb gezien lijkt niet te kloppen met de huidige prijzen. (met name de EV kant) Als je hier een goed voorbeeld van heb dan neem ik deze graag mee.

Ben nu dus vooral aan het rekenen geslagen met de data die ik hard kan maken en heb

[ Voor 6% gewijzigd door thetakman op 09-07-2025 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Ik zou je adviseren om alleen PHEV te doen als je de actieradius nodig hebt. Bijvoorbeeld als je vaak ver op vakantie gaat op topdrukte dagen. Dan is opladen namelijk lastig.

In alle andere gevallen zou ik EV adviseren. PHEV betekent namelijk complex en duur onderhoud en hoge wegenbelasting.

Ik rijd zelf in een Passat GTE (hele fijne auto) maar als ik zou vervangen zou ik niet meer naar PHEV gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:29
BovenHond schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:39:
Ik zou je adviseren om alleen PHEV te doen als je de actieradius nodig hebt. Bijvoorbeeld als je vaak ver op vakantie gaat op topdrukte dagen. Dan is opladen namelijk lastig.

In alle andere gevallen zou ik EV adviseren. PHEV betekent namelijk complex en duur onderhoud en hoge wegenbelasting.

Ik rijd zelf in een Passat GTE (hele fijne auto) maar als ik zou vervangen zou ik niet meer naar PHEV gaan.
Mee eens. Als je de actieradius niet nodig hebt, zou ik inderdaad ook niet voor een PHEV gaan maar voor een EV.

Het voordeel van een PHEV t.o.v. een ICE is wel dat je vaak voordelen hebt als voorverwarmen/koelen.

[ Voor 23% gewijzigd door turkeyhakan op 09-07-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
BovenHond schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:39:

Ja en nee.. We hebben wel familie aan de andere kant van het land. Dit is meestal net aan wel te redden met een EV.

Maar het is ook niet dat we dit wekelijks doen ofzo, meer 1x per maand. In de winter wel wat vaker want dan is iedereen jarig.

We willen wel vakantie's gaan plannen, maar dan binnen Europa. Maar dat hoeft niet snel, en kan ook buiten de zwarte zaterdag om lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:44

-tom-562

Oliesjeik

thetakman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:20:
[...]

Ik ga hem niet als EV gebruiken? Maar opladen hoort bij een PHEV lijkt me, beetje kansloos om het accu pakket leeg mee te gaan zuilen lijkt me?
Nu sleep je elke keer een brandstofmotor en brandstoftank mee :P
Je gaat je accu zwaar belasten (veel laadcycli) en vaak maximaal leegtrekken. Niet best voor de levensduur.
turkeyhakan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:41:
[...]

Mee eens. Als je de actieradius niet nodig hebt, zou ik inderdaad ook niet voor een PHEV gaan maar voor een EV.
Als je voor een PHEV gaat zou ik juist voor een Kia (of Hyundai) gaan. Er zijn weinig andere betrouwbare alternatieven :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
-tom-562 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:44:
[...]

Nu sleep je elke keer een brandstofmotor en brandstoftank mee :P
Je gaat je accu zwaar belasten (veel laadcycli) en vaak maximaal leegtrekken. Niet best voor de levensduur.

[...]

Als je voor een PHEV gaat zou ik juist voor een Kia (of Hyundai) gaan. Er zijn weinig andere betrouwbare alternatieven :P
Ja hij had z'n reactie aangepast, er stond van: een PHEV is juist aan te raden, maar geen idee of je een Kia moet doen. Dat is een ander verhaal (of iets in die trend)

Ik denk dus ook de Kia is de meest betrouwbare optie (of 1 van de)
Inderdaad de accu zwaar belasten is wel een dingetje. Maarja hoeveel effect heeft dit op de langere termijn? De auto is tenslotte redelijk nieuw (1 jaar oud en 20K gelopen ofzo). En nog 6 jaar fabrieks garantie resterende.

De andere kant, de Tesla heeft ook degradatie, maar dan aanzienlijk minder. Maar ook die zal over 8-10 jaar wel enorm terug gelopen zijn?

Het plan is wel om de auto echt langdurig te houden.
Misschien is dan eerder de vraag, wat kost het om de accu van de Kia en of van de Tesla te vervangen voor het beeld?

Wat wel een dingetje is, we kunnen de boodschappen, en de wekelijkse tripjes naar Leeuwarden of de stad wel volledig elektrisch doen. Meeste prive ritjes van ons zijn korte afstanden, behalve een familie bezoekje naar sommige familie, en het woon werk.

Dat is ook de reden dat we onze oudere ICE eruit willen gooien, nu werk ik dichterbij maar buiten werk om is het altijd met koude motor de bezoekjes doen.

[ Voor 14% gewijzigd door thetakman op 09-07-2025 11:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Afschrijving? Prive kilometers? Wat rijd je totaal per jaar?

Https://iselektrischgoedkoper.nl/ kan je gemakkelijk de vergelijking maken.

Zoek de modellen even op marktplaats. Gooi het kenteken in finnik.nl voor juiste wegenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:21
Een PHEV moet praktisch elke dag opgeladen worden. Daarom is een PHEV alleen fijn als je een eigen oprit hebt. Als je elke dag aan de openbare laadpaal moet staan zou ik lastig vinden.

Voor een EV valt dit mee want die hoeft niet dagelijks aan de laadpaal. Maar een EV komt ook het beste tot zijn recht met een eigen oprit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
BovenHond schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:53:
Een PHEV moet praktisch elke dag opgeladen worden. Daarom is een PHEV alleen fijn als je een eigen oprit hebt. Als je elke dag aan de openbare laadpaal moet staan zou ik lastig vinden.

Voor een EV valt dit mee want die hoeft niet dagelijks aan de laadpaal. Maar een EV komt ook het beste tot zijn recht met een eigen oprit.
Heb ik.. en heb ik, staat ook in de topic post.
Alleen ja.. dit gaat voor beiden op natuurlijk haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
willy1986 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:53:
Afschrijving? Prive kilometers? Wat rijd je totaal per jaar?

Https://iselektrischgoedkoper.nl/ kan je gemakkelijk de vergelijking maken.

Zoek de modellen even op marktplaats. Gooi het kenteken in finnik.nl voor juiste wegenbelasting.
OW ! die website ziet er goed uit.
Vraagje alleen wat is de "Procent elektrisch" bij de PHEV?
Als ik de accu leegrij, is dan dat 100% ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_JE
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:52
Zelf ben ik eigenaar van een Ceed SW PHEV. Wij ervaren deze auto als comfortabel, ruim en zuinig, maar de elektrisch rijden werkt pas goed wanneer de buitentemperatuur hoog genoeg is. Van ongeveer april tot en met september rijden we grotendeels elektrisch (90%). In de wintermaanden schakelt de auto echter meteen al over op de benzinemotor omdat het voertuig simpelweg niet voldoende warm wordt. Vooral bij korte ritten is dit natuurlijk niet handig. En voorverwarmen kan met deze auto niet.

De elektrische range van 40 à 45 km is voor ons op zich prima voor woon-werkverkeer, maar niet voldoende voor bijvoorbeeld familiebezoek heen en terug. Een collega heeft een Skoda PHEV met een elektrische range van 100 tot 110 km, wat voor ons ideaal zou zijn. Daarmee zouden we namelijk ongeveer 90% van de tijd volledig elektrisch kunnen rijden. Bovendien kan die auto vooraf worden verwarmd, waardoor hij, volgens mij, meteen vanaf vertrek elektrisch kan rijden.

Als ik nu de keuze en het budget zou hebben dan zou ik kijken naar een PHEV met +/- 100km range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
thetakman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Prive kan ik niet echt zo constant berekenen, we doen soms tijden niks, en soms wel tripjes.
Vandaar dat ik deze niet echt mee reken omdat ik hier een slecht beeld van heb.

Sommige jaren is het 5.000, sommige jaren is het eerder rond de 8.000

Afschrijving vind ik erg lastig, want ieder rekenbeeld wat ik heb gezien lijkt niet te kloppen met de huidige prijzen. (met name de EV kant) Als je hier een goed voorbeeld van heb dan neem ik deze graag mee.

Ben nu dus vooral aan het rekenen geslagen met de data die ik hard kan maken en heb
Vanwaar die fixatie op harde data? Dat maakt de uitkomst onbetrouwbaarder; je rekent met 0 privékilometers in plaats van 5000 tot 8000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Djordjo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Vanwaar die fixatie op harde data? Dat maakt de uitkomst onbetrouwbaarder; je rekent met 0 privékilometers in plaats van 5000 tot 8000.
Heb de berekening even gedaan met 5.000 extra kilometers.
Echter kom ik dan onder aan de streep nog steeds relatief goedkoper uit met de Kia dan de Tesla.

Ik snap niet heel erg waarom iedereen roept dat een volledige EV goedkoper is en ik maar niet op die data komt.

Oké ik betaal bijna 110% meer aan de verzekering voor de Tesla dan de Kia.

(51 euro all risk voor de Kia, 112 voor de tesla per maand)
Terwijl de energiekosten (brandstof/elektra of volledige elktra) maar 300 ongeveer duurder zijn voor de Kia.

Voor me gevoel mis ik iets ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:24
Was mis ik? Hoezo €867 onderhoudskosten per jaar voor de Tesla? Ik lees dat onderhoud maar zelden hoeft. Zoveel valt er niet te onderhouden aan een EV. En veel dingen kan je prima zelf doen. (banden check, ruitenwissers, pollen filter)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:41
@thetakman EV is ook vaak goedkoper maar nu met de MRB korting die eraf is en duur onderhoud bij Tesla is dat gewoon geen hele goede vergelijking. Als je die Kia Ceed nu vergelijkt met bijvoorbeeld een Hyundai IONIQ 5 of IONIQ 6 of Kia e-Niro dan zul je heel wat beter uitkomen verwacht ik die zijn in verzekering een stuk goedkoper, een stuk betrouwbaarder dan Telsa en ook qua onderhoud een stuk voordeliger.

Tesla zou ik zelf nooit prive kopen. Onderhoud en herstel is lastig want onderdelen lastig verkrijgbaar. Algemene kwaliteit is minder dan Koreaans/Japanse alternatieven en betrouwbaarheid een heel stuk lager.

Zeker IONIQ 6 is qua verbruik vergelijkbaar met een M3, Ioniq 5 / e-Niro is iets hoger maar het scheelt niet veel.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:28
Mijn Tesla Model 3 uit 2020 weegt ledig 1584kg, wat (tegen voltarief) 273/kwartaal aan MRB zou betekenen (in mijn provincie althans) en daarmee 91 euro per maand ofwel €1.092 per jaar ipv €1.200 euro.

Er blijft echter sprake van een tariefkorting van 30% tot 2028.
De MRB tot 2028 voor een Tesla Model 3 SR+ RWD komt daarmee uit op €764 per jaar en is daarmee vergelijkbaar met de Kia. Daar zit de helft van je kostenverschil :)

Als je toekomstige MRB gaat meewegen, dan moet je ook meewegen dat volgend jaar de accijnskorting van 17 cent afloopt en iedere liter benzine dus aanzienlijk duurder gaat worden. Daar zit de andere helft van je kostenverschil haha.
Ik ben uitgegaan van mijn 0,33 ct de KWH.
Dat is, als je veel thuis gaat laden, erg veel. Daarbij zal je minder terugleverboete hoeven te betalen als je thuis gaat laden. Als de woensdag je thuiswerkdag is en je kan je auto dan thuisladen, zijn je energiekosten aanzienlijk lager.
En zo doorgerekend is een EV als je thuis kan laden, aanzienlijk voordeliger.

Ik ben zeer tevreden met mijn Model 3 en ben er van overtuigd dat elektrisch rijden aanzienlijk goedkoper is dan hybride of benzine, zolang je thuis kan laden. Ik heb overigens in de afgelopen anderhalf jaar 0 onderhoudskosten gehad.

Verder is de Model 3 een behoorlijk ruime auto, ook op de achterbank. Ook door de frunk en de ruimte onder de kofferbak kan je heel veel spullen mee; veel meer dan veel mensen denken. De ruimte is het probleem zeker niet. Maar de toegang er tot, wel. De kofferbakhoogte is beperkt en dat is lastiger met inpakken en je kan minder stapelen.Als er bij ons een 2e kindje zou komen en er zouden 2 kinderwagens mee moeten, dan wordt het wel proppen. Een hatchback of station geeft dan meer ruimte.

[ Voor 25% gewijzigd door Richh op 10-07-2025 11:15 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Richh schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:59:
Mijn Tesla Model 3 uit 2020 weegt ledig 1584kg, wat (tegen voltarief) 273/kwartaal aan MRB zou betekenen (in mijn provincie althans) en daarmee 91 euro per maand ofwel €1.092 per jaar ipv €1.200 euro.

Er blijft echter sprake van een tariefkorting van 30% tot 2028.
De MRB tot 2028 voor een Tesla Model 3 SR+ RWD komt daarmee uit op €764 per jaar en is daarmee vergelijkbaar met de Kia. Daar zit de helft van je kostenverschil :)

Als je toekomstige MRB gaat meewegen, dan moet je ook meewegen dat volgend jaar de accijnskorting van 17 cent afloopt en iedere liter benzine dus aanzienlijk duurder gaat worden. Daar zit de andere helft van je kostenverschil haha.

[...]

Dat is, als je veel thuis gaat laden, erg veel. Daarbij zal je minder terugleverboete hoeven te betalen als je thuis gaat laden. Als de woensdag je thuiswerkdag is en je kan je auto dan thuisladen, zijn je energiekosten aanzienlijk lager.
En zo doorgerekend is een EV als je thuis kan laden, aanzienlijk voordeliger.

Ik ben zeer tevreden met mijn Model 3 en ben er van overtuigd dat elektrisch rijden aanzienlijk goedkoper is dan hybride of benzine, zolang je thuis kan laden. Ik heb overigens in de afgelopen anderhalf jaar 0 onderhoudskosten gehad.

Verder is de Model 3 een behoorlijk ruime auto, ook op de achterbank. Ook door de frunk en de ruimte onder de kofferbak kan je heel veel spullen mee; veel meer dan veel mensen denken. De ruimte is het probleem zeker niet. Maar de toegang er tot, wel. De kofferbakhoogte is beperkt en dat is lastiger met inpakken en je kan minder stapelen.Als er bij ons een 2e kindje zou komen en er zouden 2 kinderwagens mee moeten, dan wordt het wel proppen. Een hatchback of station geeft dan meer ruimte.
Ik ga de rest even doorlezen, maar je hebt gelijk.
Echter wat ik niet snap, je zegt dat 33 cent de KWH veel is?

Dat is mijn energie tarief voor thuis, ik krijg nergens een veel goedkoper contract helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Davidshadow13 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:54:
@thetakman EV is ook vaak goedkoper maar nu met de MRB korting die eraf is en duur onderhoud bij Tesla is dat gewoon geen hele goede vergelijking. Als je die Kia Ceed nu vergelijkt met bijvoorbeeld een Hyundai IONIQ 5 of IONIQ 6 of Kia e-Niro dan zul je heel wat beter uitkomen verwacht ik die zijn in verzekering een stuk goedkoper, een stuk betrouwbaarder dan Telsa en ook qua onderhoud een stuk voordeliger.

Tesla zou ik zelf nooit prive kopen. Onderhoud en herstel is lastig want onderdelen lastig verkrijgbaar. Algemene kwaliteit is minder dan Koreaans/Japanse alternatieven en betrouwbaarheid een heel stuk lager.

Zeker IONIQ 6 is qua verbruik vergelijkbaar met een M3, Ioniq 5 / e-Niro is iets hoger maar het scheelt niet veel.
Opzich een goed argument, ik neig zelf naar de M3 omdat ik deze in de lease heb gereden een paar jaar terug en hij goed beviel. Ik ben totaal geen fan van de e-Niro en de Ioniq 6, De Ioniq 5 en de EV6 vind ik wel erg mooi, maar deze zijn dan ook een flink stuk duurder.

De EV6 zie ik al gauw in of een héél kaal model voor hetzelfde bedrag als de M3 maar dan hebben ze 10-20K meer gelopen (30K voor de M3, en rond de 40/60 in voor de EV6) of een 70+KWH editie met 1 Ton op de teller voor hetzelfde bedrag.

Bij de Ioniq een beetje hetzelfde liedje.. de kale 58 KWH edities zijn te vergelijken, maar de luxere of grotere accu's zijn dan direct duurder of hebben 140K gelopen.

Mijn grootste "vraag"/uitdaging is dan vooral. Hoeveel kan de Ioniq 5 rijden i.v.m een M3 op dezelfde accu? En dan moet ik uitzoeken welke opties ik mis. Idem ditto voor de EV6 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinr1989
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:04

Kevinr1989

I am the danger

master_JE schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:15:
Zelf ben ik eigenaar van een Ceed SW PHEV. Wij ervaren deze auto als comfortabel, ruim en zuinig, maar de elektrisch rijden werkt pas goed wanneer de buitentemperatuur hoog genoeg is. Van ongeveer april tot en met september rijden we grotendeels elektrisch (90%). In de wintermaanden schakelt de auto echter meteen al over op de benzinemotor omdat het voertuig simpelweg niet voldoende warm wordt. Vooral bij korte ritten is dit natuurlijk niet handig. En voorverwarmen kan met deze auto niet.

De elektrische range van 40 à 45 km is voor ons op zich prima voor woon-werkverkeer, maar niet voldoende voor bijvoorbeeld familiebezoek heen en terug. Een collega heeft een Skoda PHEV met een elektrische range van 100 tot 110 km, wat voor ons ideaal zou zijn. Daarmee zouden we namelijk ongeveer 90% van de tijd volledig elektrisch kunnen rijden. Bovendien kan die auto vooraf worden verwarmd, waardoor hij, volgens mij, meteen vanaf vertrek elektrisch kan rijden.

Als ik nu de keuze en het budget zou hebben dan zou ik kijken naar een PHEV met +/- 100km range.
Ik kan deze woorden beamen, al sinds september 2022 eigenaar van een 2021 model naar volle tevredenheid. Volledig opgeladen zegt de boordcomputer 55 kilometer. in de zomer is dat meestal 40-50 KM (afhankelijk hoe snel je rijdt, 80 km/h of 130 km/h), in de winter meestal 30-40 KM. Het verbruik op alleen benzine is wel meer richting de 5 liter per 100 kilometer. Onderhoudskosten valt reuze mee, was voor een grote beurt volgens mij 500-600 euro kwijt bij de erkende KIA dealer :)

Mochten we ooit een andere auto kopen, dan wordt het zeker weer een PHEV (wij rijden veel kortere ritten) maar wel een hogere instap :P

PS5: NeroProvocatore || Steam: Kevinr1989

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
thetakman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:19:
[...]

Ik ga de rest even doorlezen, maar je hebt gelijk.
Echter wat ik niet snap, je zegt dat 33 cent de KWH veel is?

Dat is mijn energie tarief voor thuis, ik krijg nergens een veel goedkoper contract helaas.
Wij hebben een dynamisch contract. Dat werkt voor ons, want ik ben eigenlijk om de 2 dagen wel thuis. In de zomer is het dan meestal wel mogelijk om tegen €0,15/kWh te laden (want in de zomer zijn er heel veel uren per week waarop de kale elektriciteitsprijs 0 is, de 15 cent is puur de belasting).

Ook wij hebben zonnepanelen, wel iets meer waardoor we zonder EV een overschot zouden hebben. Straks na afschaffing saldering is dat waardeloos. Als je die zonne-energie in je auto kan stoppen daalt de gemiddelde elektriciteitsprijs onder de 15 cent per kilowatt.

In de winter is het duurder, maar ook historisch gezien zijn er genoeg uren in de winter onder de 25 cent.

Als ik even snel scroll door Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic moeten er wel degelijk goedkopere vaste contracten bestaan ruim onder de 30 cent ;)

Het nachttarief bij Tesla Superchargers is op veel plekken onder de 25 cent per kilowatt op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thetakman
Richh schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:40:
[...]

Wij hebben een dynamisch contract. Dat werkt voor ons, want ik ben eigenlijk om de 2 dagen wel thuis. In de zomer is het dan meestal wel mogelijk om tegen €0,15/kWh te laden (want in de zomer zijn er heel veel uren per week waarop de kale elektriciteitsprijs 0 is, de 15 cent is puur de belasting).

Ook wij hebben zonnepanelen, wel iets meer waardoor we zonder EV een overschot zouden hebben. Straks na afschaffing saldering is dat waardeloos. Als je die zonne-energie in je auto kan stoppen daalt de gemiddelde elektriciteitsprijs onder de 15 cent per kilowatt.

In de winter is het duurder, maar ook historisch gezien zijn er genoeg uren in de winter onder de 25 cent.

Als ik even snel scroll door Het grote Zal ik van energiecontract wisselen-topic moeten er wel degelijk goedkopere vaste contracten bestaan ruim onder de 30 cent ;)

Het nachttarief bij Tesla Superchargers is op veel plekken onder de 25 cent per kilowatt op dit moment.
Hier ook PV, alleen gebruiken we nu al meer dan dat we terug leveren.
Dat zal met saldering eraf iets veranderen maar toch.

Wel is het zo dat ik niet in de nacht rij meestal en dus ook niet dan bij een supercharger ga staan.
En als klap op de vuurpijl, me nieuwe baan is bij een scholengroep en ben dus vrij in zomer dus dan rij ik ook het minst.

Wel is het waard er eens in te duiken ja! Maar dat staat een beetje buiten deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:03
thetakman schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:26:
[...]

Stroom verbruik is berekend op echte kilometers.
Oftewel 40 km Elektrisch bij de Kia en de rest benzine.

40*4 dagen * 10 maanden = 6400 km ongeveer, dus van de 13.600 is er 7.200 km met bezine.

Gemiddeld benzine verbruik van 4.3L op 100 is 7200 x 4,3 / 100= 309,6 liter X 1,86 per liter is 575 euro per jaar
Elektrisch deel is gebaseerd op gemiddelde gebruik van forums en databases rond de 0.16Kwh/km
6.400 km X 0,16 (kwh) = 1.024 kWh x 0.33 cent de kWh prijs is 337,- is 912,-

De Kia heb ik gewoon het onderhouds boekje aangehouden van Kia zelf, deze moet je ook volgen voor de fabrieks garantie. Maarja als er iets stuk gaat gaat dit expentioneel omhoog.

Hiervoor zie ik prijzen rond de 200/260 euro voor een kleine beurt en rond de 500 voor de grote beurt.

Er zit nog 6 jaar fabrieks garantie op, maar de tesla heeft ook fabrieks garantie.
Banden bij de Tesla zijn duurder dan bij de Kia. Maar beiden zullen met 30.000 op de teller nog geen schijven nodig hebben, beiden remmen regeneratief natuurlijk en zullen dus niet zo hard slijten.
4,3 lijkt mij onrealistisch zuinig, reken eerder op 5L op 100km...Elektrisch verbruik zou ik ook een stuk hoger inschatten...Pak hem beet 0.2kWh...Met 45km uit 9kWh

De Kia kan NIET elektrisch verwarmen, voor verwarmen moet de benzinemotor meedraaien.

Onderhoudskosten zou ik lager inschatten, al helemaal voor de Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
thetakman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Hier ook PV, alleen gebruiken we nu al meer dan dat we terug leveren.
Dat zal met saldering eraf iets veranderen maar toch.
Naja, het gaat toch om 1500 kWh die je nu door saldering nog wat waard is, en straks niet meer. Als je die kilowatts in een accu kan duwen, bijvoorbeeld van een auto, dan gaat dat al snel om een paar honderd euro per jaar.
Wel is het zo dat ik niet in de nacht rij meestal en dus ook niet dan bij een supercharger ga staan.
En als klap op de vuurpijl, me nieuwe baan is bij een scholengroep en ben dus vrij in zomer dus dan rij ik ook het minst.

Wel is het waard er eens in te duiken ja! Maar dat staat een beetje buiten deze discussie.
Het bepaalt uiteindelijk je kilowattprijs en is daarmee behoorlijk bepalend voor je totale kosten per jaar. Als je kon tanken tegen €1 per liter is een benzinebak een no-brainer, als je goedkoop kan laden vice versa.

Maar wellicht sluit het niet helemaal bij je verbruik aan, dan wordt het lastiger en is het (in ieder geval financieel) wat meer vergelijkbaar gekeken naar de kosten per kilometer.

Wat verder nog een uitschieter is in het nadeel van EV in je vergelijking, is de verzekering. Die is bij Tesla hoog door het hoge motorvermogen, en bij EV's hoger door het gewicht. Er zijn echter ook ruim voldoende elektrische alternatieven die minder duur in de verzekering zijn, voornamelijk door het lagere motorvermogen. Hyundai, Kia, Volkswagen etc hebben ook modellen met 150pk of iig sub 200pk, dat scheelt qua verzekering serieus geld.

Of niet all-risk doen maar WA+ ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:07
Djordjo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:48:
Ik denk dat de meeste mensen eigenlijk geen idee hebben hoeveel privekilometers ze rijden. Wat wél makkelijk is: het aantal kilometers dat je voor je werk maakt. Dat reken je zo uit.

Prive is dat een ander verhaal. Het ene jaar rij je misschien 10.000 km omdat je met de auto naar Zuid-Frankrijk bent geweest. Het jaar erna zit je lekker all inclusive in Turkije en blijft de auto gewoon thuis staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz1suJ_MQZTekdonhl-JCxKyyVM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XaxZ70VafzAwvEdnk0MGBfYp.png?f=fotoalbum_large

Even een voorbeeldje: ik gebruik Drivvo, dus ik zie niet alleen wat m’n auto kost, maar ook hoeveel kilometers ik gemiddeld per dag maak. Sinds eind maart rij ik 40 km woon werk verkeer per dag, en met een filtertje kom ik uit op gemiddeld 61 km per dag. Dat zou eind maart volgend jaar neerkomen op zo’n 22.265 km totaal. Volgens mij werkt een gemiddelde Nederlander 231 dagen per jaar?

In mijn geval zou dat dan ongeveer 9240 km aan woon werk verkeer zijn, en de rest, zo’n 13.025 km prive. Al zit daar wel een kleine nuance in: soms rij je extra om, door wegwerkzaamheden of files.

Maar goed, zonder inzicht in je eigen autokosten is het eigenlijk best lastig om iets zinnigs te zeggen over je privekilometers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djordjo
  • Niet online
EVMaximizer schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:06:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen eigenlijk geen idee hebben hoeveel privekilometers ze rijden. Wat wél makkelijk is: het aantal kilometers dat je voor je werk maakt. Dat reken je zo uit.
Ik snapte gewoon niet waarom TS zijn privékilometers op 0 gezet had. Wat relevant is, is het totaal aantal kilometers per jaar. Die bepaal je mijns inziens makkelijker op basis van kilometerstanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thetakman
Djordjo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:35:
[...]

Ik snapte gewoon niet waarom TS zijn privékilometers op 0 gezet had. Wat relevant is, is het totaal aantal kilometers per jaar. Die bepaal je mijns inziens makkelijker op basis van kilometerstanden
je hebt gelijk, maar ik kan echt alleen maar schatten.
Afgelopen jaar gewerkt op een plek waar ik onregelmatig thuis werkte.. en ook regelmatig de fiets pakte.

Ik heb dit niet bijgehouden dus ik kan echt alleen maar gokken wat ik de afgelopen anderhalf jaar of iets gereden hebt :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 29-07 09:10
Vulcan750 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:45:
Was mis ik? Hoezo €867 onderhoudskosten per jaar voor de Tesla? Ik lees dat onderhoud maar zelden hoeft. Zoveel valt er niet te onderhouden aan een EV. En veel dingen kan je prima zelf doen. (banden check, ruitenwissers, pollen filter)
Dat je iets zelf kunt doen, betekent nog niet dat je er geen kosten voor hoeft in te schatten.

Ook een EV heeft onderhoud nodig. Het heeft ook vloeistoffen, draagarmen, remmen die gecontroleerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVMaximizer
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 22:07
CappieL schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:00:
[...]
Ook een EV heeft onderhoud nodig. Het heeft ook vloeistoffen, draagarmen, remmen die gecontroleerd moeten worden.
Maar dit kun je toch prima betwisten? Het is algemeen bekend dat elektrische auto’s onderhoudsarm zijn. Waarom zou je dan bij zo’n auto nog klakkeloos alles laten doen? Een Model 3 schrijft misschien harder af dan een Nissan Leaf en dat heeft ook te maken met het feit dat Tesla een nogal controversiële CEO heeft.

Waarom zou je dan als een soort trouwe klant al het onderhoud blijven laten uitvoeren? Ik heb in 2023 een Nissan Leaf gekocht voor €21.000 en die is nu nog zo'n €9.000 waard. Eergisteren weggebracht voor de APK. Tegen de garagehouder nog gezegd: ververs de remvloeistof gerust als dat nodig is.

Bij ophalen €91 afgerekend, dat was voor de APK en het maken van de ruitensproeier. Als de remmen niet in orde waren geweest dan was hij niet door de keuring gekomen. Bij elektrische auto's moet je vooral letten op banden, remmen en eventueel accukoeling of vloeistof.

Een fris interieurfilter is misschien ook geen overbodige luxe maar als er een type auto is waarbij weinig preventief onderhoud echt geen kwaad kan dan zijn het wel EV’s. Mijn ouders voeren al jaren geen onderhoud uit aan hun Citroën C1 uit 2009. Die auto rijdt inmiddels 7 jaar zonder noemenswaardige ingrepen en komt met nog minder kosten dan ik door de APK, ik moest tenslotte die sproeier laten maken.

Misschien is dit een gevalletje N=1 maar volgens mij worden veel met name oudere auto’s überhaupt nauwelijks nog onderhouden. Er wordt vooral gerepareerd als er iets stuk is.

In mijn ogen is onderhoud voor een groot deel een verdienmodel van garages en fabrikanten, zeker de traditionele merken. Daarom verzinnen ze nu ook voor EV’s allemaal ‘essentiële’ onderhoudspunten terwijl veel daarvan totaal niet nodig is. Ik durf gerust te stellen dat €867 per jaar aan onderhoud voor een Tesla bizar veel is. Of wordt hij dan ook gepolijst door Rick van Stipt? Want ja, poetsen is ook onderhoud…
Pagina: 1