In mijn toiletruimte heb ik de huidige centraaldoos in het betonnen plafond zitten. Deze zit volledig in het beton vast en hierin komen verschillende kabels uit. In de toiletruimte moet nu een verlaagd plafond komen. Hoe kan ik dit het beste aanpakken om de centraaldoos in het verlaagde plafond te krijgen.
Vraag
Beste antwoord (via Giovanni10 op 08-07-2025 16:11)
In dit soort situaties heb ik zelf altijd de doos uitgebikt, de leiding verlengd (mag flexibel) en nieuwe draden getrokken. Dan kun je namelijk ook makkelijker nieuwe kabels trekken als dat nodig gaat zijn. Bij doos achter doos zal dit lastig worden.Giovanni10 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Het verlaagde plafond is zeker 30cm lager. Ik moet dus verlengen. Het vervangen van de bestaande draden door langere draden is geen probleem, echter hoe moet ik een veilige verbinding tussen de oude en de nieuwe centraaldoos maken? Kan ik een flexibele pvc buis vanuit de binnenkant van de oude centraaldoos naar de nieuwe centraaldoos laten leiden?
Alle reacties
Ik zou een holle wand doos in je verlaagd platfond zetten en je stroom vanuit de centraaldoos naar deze nieuwe doos sturen
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
kan je misschien wat met dit topic waar dezelfde vraag is gesteld? Elektra van verlichting verlaagd plafond badkamer
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Nieuwe doos in het verlaagde plafond maken. Als de bestaande bedrading niet lang genoeg is om door het nieuwe plafond te reiken, moet je deze verlengen. Alle verbindingen uiteraard goed aansluiten en isoleren. En als laatste uiteraard testen voordat je alles dicht maakt
Het verlaagde plafond is zeker 30cm lager. Ik moet dus verlengen. Het vervangen van de bestaande draden door langere draden is geen probleem, echter hoe moet ik een veilige verbinding tussen de oude en de nieuwe centraaldoos maken? Kan ik een flexibele pvc buis vanuit de binnenkant van de oude centraaldoos naar de nieuwe centraaldoos laten leiden?-En4Cer- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:40:
Nieuwe doos in het verlaagde plafond maken. Als de bestaande bedrading niet lang genoeg is om door het nieuwe plafond te reiken, moet je deze verlengen. Alle verbindingen uiteraard goed aansluiten en isoleren. En als laatste uiteraard testen voordat je alles dicht maakt
Bel een elektricien, want als je hiervoor vragen moet stellen op een forum dan is het geen goed idee om het zelf te doen.
Homo sapiens non urinat in ventum
In dit soort situaties heb ik zelf altijd de doos uitgebikt, de leiding verlengd (mag flexibel) en nieuwe draden getrokken. Dan kun je namelijk ook makkelijker nieuwe kabels trekken als dat nodig gaat zijn. Bij doos achter doos zal dit lastig worden.Giovanni10 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:44:
[...]
Het verlaagde plafond is zeker 30cm lager. Ik moet dus verlengen. Het vervangen van de bestaande draden door langere draden is geen probleem, echter hoe moet ik een veilige verbinding tussen de oude en de nieuwe centraaldoos maken? Kan ik een flexibele pvc buis vanuit de binnenkant van de oude centraaldoos naar de nieuwe centraaldoos laten leiden?
Bedankt! Ik ga dit eens proberen.-En4Cer- schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:00:
[...]
In dit soort situaties heb ik zelf altijd de doos uitgebikt, de leiding verlengd (mag flexibel) en nieuwe draden getrokken. Dan kun je namelijk ook makkelijker nieuwe kabels trekken als dat nodig gaat zijn. Bij doos achter doos zal dit lastig worden.
Waar komen de draden uit de centraaldoos? bovenkant of uit de zijkant? een doos met zij invoer zal wat meer bik-werk..zeg maar sloophamer werk kosten.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pp2ZBcpk5OPYeusATUdmziHq.jpg?f=user_large)
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Je kunt ook overdrijven natuurlijk. Een centraaldoos in het toilet bevat normaliter alleen de bedrading voor de verlichting in het toilet zelf. Hoe vaak zul je die bedrading moeten vervangen? Tegen de tijd dat dat het geval is, kun je het klusje van het vervangen van het verlaagde plafond er ook nog wel bij hebben.
Dit. Ik heb in ons toilet een kniedeksel gebruikt naar de nieuwe centraaldoos, zo is deze afgesloten tegen insecten en ongedierte. Bijvoorbeeld zoiets, kun je zelf nog uitbreiden met een wartel voor een extra "uitgang" mocht je dat nodig hebben.coinman63 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:51:
Je kunt ook overdrijven natuurlijk. Een centraaldoos in het toilet bevat normaliter alleen de bedrading voor de verlichting in het toilet zelf. Hoe vaak zul je die bedrading moeten vervangen? Tegen de tijd dat dat het geval is, kun je het klusje van het vervangen van het verlaagde plafond er ook nog wel bij hebben.
[ Voor 10% gewijzigd door Terrz op 10-07-2025 14:42 ]
Als er kanaalplaat centraaldozen gebruikt zijn komt de bedrading van boven... past 12mm installatiebuis in... daaronder een nieuwe centraaldoos met invoer van boven en zijkant. Bij een breedplaatvloer kan je inderdaad gewoon beter de doos er uit slaan.natural colour schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:09:
Waar komen de draden uit de centraaldoos? bovenkant of uit de zijkant? een doos met zij invoer zal wat meer bik-werk..zeg maar sloophamer werk kosten.
[Afbeelding]
Je moet altijd bij een centraaldoos/lasklem kunnen.
De enige juiste manier lijkt me dus de kabels opnieuw trekken ( en langer).
De enige juiste manier lijkt me dus de kabels opnieuw trekken ( en langer).
Pagina: 1