Elektra van verlichting verlaagd plafond badkamer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnms
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 09-03 22:17
Hallo allemaal,

Heb een badkamer met een verlaagd (schroten)plafond, hier zitten 2 spotjes (230v, dus zonder transformator) ingebouwd. Het verlaagde plafond heb ik plaatselijk verwijderd om te zien hoe de spotjes zijn aangesloten.

Boven verlaagde plafond zit een ruimte van zo'n 60cm tot het originele plafond waar een centraaldoos zichtbaar is.
Uit deze centraaldoos hangt een (ouderwetse) groene en rode draad waar vervolgens een kroonsteen op is aangesloten. Aan de kroonsteen zitten 2 simpele stroomsnoeren aangesloten (wit omhult met plastic) die naar de twee spotjes lopen in het verlaagde plafond. De kroonsteen hangt dus 'open en blood' bovenaan het originele plafond.
In de kroonsteen op de centraaldoos is tevens een aardedraad aangesloten, deze is doorgelust naar een waterleiding.

In de badkamer zelf zijn verder geen stopcontacten en de lichtschakelaar (van de 2 spots) bevindt zich buiten de badkamer, naast de badkamerdeur.

Mijn vraag is nu, is dit aangesloten zoals het hoort?
Ik wil het plafonnetje graag vervangen voor een ander verlaagd plafond, maar wil dan ook meteen zorgen dat de spots goed aangesloten worden volgens de juiste regelgeving omtrent elektra.

Heb zelf al wat onderzoek gedaan en kwam erachter dat ik nieuwe, lange draden vanaf de schakelaar (die zich buiten de douche bevindt) door de lasdoos naar het (nieuwe) verlaagde plafond moet trekken.
De (nieuwe bekabeling) vanuit de lasdoos in het originele plafond tot de lasdoos in het verlaagde plafond moet dan omhult worden met flexibele buizen. Is dit juist?

Ook heb ik de volgende aansluitmogelijkheid gevonden, middels een stopcontact. Deze situatie komt redelijk overeen met wat ik heb (kroonsteen e.d.):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vk_OveN2qSv_rEdguiqn7EL2a4w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mIJMq5dy6KrxIkHMNfG4ep7a.jpg?f=user_large

Of kan ik op de centraaldoos op het originele plafond bijvoorbeeld meteen een stopcontact monteren, zodat de centraaldoos wordt afgesloten en daar vervolgens de 2 spots inprikken d.m.v. 'normale' stekkers?

Kortom, hoe kan ik zorgen dat zo simpel mogelijk de 2 huidige spots veilig aangesloten worden.
En staks eventueel de 2 nieuwe spots als ik het plafond vervang?

Hoop dat jullie de juiste tips kunnen geven, alvast bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door vnms op 11-11-2020 13:18 . Reden: Afbeelding toegevoegd ]

Beste antwoord (via vnms op 12-11-2020 11:03)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Losse draden zijn niet toegestaan en lasdozen horen bereikbaar te blijven.

Als je het deksel vervangt door zo'n exemplaar met haak en nog een gaatje er bij boort met dezelfde diameter van dat gat wat er standaard al in zit tbv de aarding dan kun je twee siliconensnoeren onder die haak doen en door de gaatjes naar binnen. Daar lassen met Wago 221.

Groen en rode bedrading is <1968... je zou eens kunnen overwegen wat meer te updaten..

Zo'n stopcontact boven je plafond absoluut niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-11-2020 17:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:16
Ik heb met wago klemmen en mini lasdoosjes gewerkt om spotjes door te lussen en om de draden in te verbinden. Die lasdoosjes passen door het gat van het spotje.

[ Voor 17% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2020 14:02 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnms
Thanks @Señor Sjon!

Jouw manier is inderdaad goed als ik door de originele centraaldoos vanaf de schakelaar nieuwe draden trek naar een eventuele nieuwe centraaldoos in het verlaagde plafond, dan blijven de mini centraaldoosjes inderdaad altijd bereikbaar om in door te lussen enz.

Gaat mij echter meer om hoe ik het letterlijk de elektra vanaf de centraaldoos in het bovenste plafond naar de twee spotjes moet doorlussen die zich in het verlaagde plafond bevinden. Onderling doorlussen van de spots is niet nodig, gaat ook maar om 2 spotjes.

De originele centraaldoos in het plafond (ca. 60cm boven het verlaagde plafond) ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKY_-3rznNZDnFexLU_lb9ul2pY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RcxNjsGcwb1MdmFhcitf5dAU.jpg?f=user_large

Hier aan hangt bij mij dus een kroonsteen met 2 normale stroomsnoertjes naar de 2 lager gelegen spotjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:16
Je zal van centraaldoos naar de eerste kabeldoos moeten. Ik heb dat via dezelfde wagoklemmen gedaan, dat zit muurvast. Bij mij zat de toevoer van de spots gelijk via de centraaldoos (houten plafond verdieping hier).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waZcjR_rSzu3pWy7U_YCsdtZERY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oaCDpLaqgLZk0UWQGDHsrGUO.png?f=user_large

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Losse draden zijn niet toegestaan en lasdozen horen bereikbaar te blijven.

Als je het deksel vervangt door zo'n exemplaar met haak en nog een gaatje er bij boort met dezelfde diameter van dat gat wat er standaard al in zit tbv de aarding dan kun je twee siliconensnoeren onder die haak doen en door de gaatjes naar binnen. Daar lassen met Wago 221.

Groen en rode bedrading is <1968... je zou eens kunnen overwegen wat meer te updaten..

Zo'n stopcontact boven je plafond absoluut niet doen.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-11-2020 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vnms
Bedankt @kabeltjekabel,

Dus ik moet de centraaldoos in het bovenste plafond dichtmaken met een deksel zoals deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yITKVjEg744nmbXZLfMmIFxyznU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qjjsaY0sn3qH0VOJy3FGP5Tq.jpg?f=user_large

Boven het dekseltje aan zowel rood als groen een Wago 221 monteren en dan per Wago 1 siliconen draad doorlassen naar de 2 spotjes neem ik aan? Zodat ieder spotje een groene en rode draad krijgt.
De aardedraad doe ik dan apart door het dekseltje naar de waterleiding.

Is dit zo toegestaan? Is het dan geen probleem dat men niet direct bij de centraaldoos kan met de Wago klemmetjes? Want er komt natuurlijk een verlaagd plafond in. Dit is nu een schroten plafond, ik wil met platen gaan werken en dan wordt de centraaldoos bovenin het plafond (60cm hoger) iets minder makkelijk bereikbaar.

Bedrading moet inderdaad aangepakt worden, maar dat is voor de volgende bewoner ;) .

[ Voor 4% gewijzigd door vnms op 11-11-2020 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
vnms schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:03:
Bedankt @kabeltjekabel,

Dus ik moet de centraaldoos in het bovenste plafond dichtmaken met een deksel zoals deze?

[Afbeelding]
Nee, gewoon een platte zonder kroonsteen.
Boven het dekseltje aan zowel rood als groen een Wago 221 monteren en dan per Wago 1 siliconen draad doorlassen naar de 2 spotjes neem ik aan? Zodat ieder spotje een groene en rode draad krijgt.
De aardedraad doe ik dan apart door het dekseltje naar de waterleiding.
Draad en kabel zijn verschillende dingen. Twee spots, twee siliconenkabels en die elk door het deksel.

Wat die aardedraad daar naar je waterleiding doet...
Is dit zo toegestaan? Is het dan geen probleem dat men niet direct bij de centraaldoos kan met de Wago klemmetjes? Want er komt natuurlijk een verlaagd plafond in. Dit is nu een schroten plafond, ik wil met platen gaan werken en dan wordt de centraaldoos bovenin het plafond (60cm hoger) iets minder makkelijk bereikbaar.
Strikt genomen moet je die centraaldoos gewoon bereikbaar houden, dus muren openbreken, leidingen omleggen en een nieuwe centraaldoos voor hol plafond aanbrengen in je verlaagde plafond.

Hier in de WC heb ik een demontabel plafond. Acht schroeven er uit en het geheel komt in 1x naar beneden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• milo-vs
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:45
Bij mijn zus in huis heb ik (volledig nieuwe installatie) de ene centraaldoos die de woonkamer en eetkamer bezig voorzien van de Wago 221 klemmen. Hier kan zowel massief als soepel draad in. Voor de spots heb ik gebruik gemaakt van siliconenkabel. Deze kabel gaat van centraaldoos naar de spots, bij elke spot zit een mini lasdoos.
Deze lasdoos kan door het gat van de spot heen en bevat de doorlus naar de volgende spot en de toevoer van het spotje waar hij bijhangt.

Op deze manier kon je mij inziens overal nog goed bij en is het op een nette veilige manier opgelost.

De weinige centraaldozen zorgen wel voor het probleem dat het nogal veel werd.. De nieuwe dozen van ABB zijn wat dat betreft echt wel goud waard! Vierkante ruime bak waar een hoop netjes in kan.

[ Voor 60% gewijzigd door milo-vs op 11-11-2020 20:03 ]

• vnms
@kabeltjekabel duidelijk verhaal, thanks!

Ik bedoel inderdaad kabel.. ik snap hoe het moet worden, maar de termen ben ik nog niet in thuis ;-).
Ik maak inderdaad ook een verlaagd plafond die er in theorie uit kan met een aantal schroeven.
Dus mocht er ooit een situatie voordoen dat er iets met de centraaldoos is, dan kan men er altijd bij.
Doe het niet zozeer voor mezelf, maar de woning verkopen we in ongeveer 2 jaar..
Wil dan wel alles op een acceptabele manier geïnstalleerd hebben.

Wat betreft de aardedraad? Die zou je weghalen? Of wel weer aansluiten naar de waterleiding?

@milo-vs, zag ook dat veel spotjes die doorlus mogelijkheid hebben inderaad.
Scheelt weer kabels naar de andere spotjes vanuit de centraaldoos.

In ieder geval bedankt voor de antwoorden, ik ga een dekseltje kopen, wat wago klemmetjes en siliconenkabel!

[ Voor 5% gewijzigd door vnms op 12-11-2020 11:03 ]

• kabeltjekabel
vnms schreef op donderdag 12 november 2020 @ 11:02:
@kabeltjekabel duidelijk verhaal, thanks!

Wat betreft de aardedraad? Die zou je weghalen? Of wel weer aansluiten naar de waterleiding?
Meestal klopt er in die oude huizen geen ene biet van de elektra, met de badkamer voorop. Heb je houten vloeren?

Lekker laten zitten trouwens.

• vnms
kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 13:49:
[...]

Meestal klopt er in die oude huizen geen ene biet van de elektra, met de badkamer voorop. Heb je houten vloeren?

Lekker laten zitten trouwens.
Nee dat deed het inderdaad ook niet, maar heb vrijwel alles vervangen aan stopcontacten en ondeugdelijke WCD doorluskunsten. Dus ben er bijna, afgezien van de badkamer :).
De (onder)vloeren zijn oorspronkelijk beton, flat stamt ergens uit de jaren 60.. dus het is niet zo oud dat het van hout is allemaal - gelukkig.

• kabeltjekabel
vnms schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:09:
[...]

Nee dat deed het inderdaad ook niet, maar heb vrijwel alles vervangen aan stopcontacten en ondeugdelijke WCD doorluskunsten. Dus ben er bijna, afgezien van de badkamer :).
De (onder)vloeren zijn oorspronkelijk beton, flat stamt ergens uit de jaren 60.. dus het is niet zo oud dat het van hout is allemaal - gelukkig.
Hoezo vrijwel alles vervangen en hier nog rood en groen :?

• vnms
kabeltjekabel schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:13:
[...]

Hoezo vrijwel alles vervangen en hier nog rood en groen :?
De bekabeling vanaf de centraaldozen naar de groepenkast dan weer als enige niet nee! 8)7

• kabeltjekabel
vnms schreef op donderdag 12 november 2020 @ 14:35:
[...]

De bekabeling vanaf de centraaldozen naar de groepenkast dan weer als enige niet nee! 8)7
Mengen van kleuren mag dus niet :P
Pagina: 1