Hellend dak van binnenuit isoleren met PIR

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiRI
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-09 17:47
Dag mede tweakers,

Ik ben van plan om mijn hellend dak van binnenuit te isoleren en ben op zoek naar professioneel advies. Het dak bestaat uit een balklaag van 170x70 mm, met daarop dakbeschot (misschien nog even handig om te weten: het dakbeschot bevat veel naden en kieren), een recent aangebrachte folie van Pro-One (waterdicht en dampopen), nieuwe panlatten en nieuwe pannen (dus geen isolatie).

Ik overweeg om PIR-platen 100mm (+ gips 12,5mm) te gebruiken, aangezien deze platen een hoge Rd-waarde (4.54) hebben. Ik wil de balklaag graag zichtbaar houden, zowel vanwege de esthetiek als de stahoogte. Zover ik weet is dat de PIR + gips platen voorzien zijn van aluminium cachering die voor een dampdichte laag zorgt.

Na verschillend advies op internet weet ik even geen raad meer…
Mijn vraag bij deze is dus: Kan ik de PIR-platen direct tegen het dakbeschot plaatsen, of is het noodzakelijk om ventilatie tussen de PIR platen en het dakbeschot aan te brengen (door middel van ventilatielatten)? Ik lees namelijk verschillende adviezen, op de ene website wordt geadviseerd om ventilatie toe te passen om te voorkomen dat het dakbeschot gaat rotten bij vocht, terwijl op andere sites staat dat dit niet nodig zou zijn..

Daarnaast is de afmeting van balklaag tot balklaag een overspanning van 1100mm. Is het verstandig om de pirplaten vast te schroeven of kan dit ook verlijmd worden? Over het vastschroeven hoor ik ook verschillende meningen gezien je door de aluminium cachering en isolatie gaat.

Alle tips en adviezen zijn meer dan welkom! Bij voorbaat dank!

MiRi

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:55

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:09
het dakbeschot zelf, is dat ook dampopen, of is dat spaanplaat met pur erop?

Als je dakbeschot zelf dampopen is kan je gewoon PIR gebruiken. Tegen het dakbeschot aan, het kan ademen door de dampopen folie.

Gebruikelijk is om platen te klemmen tussen de gordingen, vastzetten kan met high tack kit, bijvoorbeeld die van Den Braven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Het kan strak tegen je dakbeschot aan. Verder staat echt alles wat je wil weten over hoe je het het beste monteert in het topic wat @Gdzr al linkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiRI
@Gdzr @No Hands @_JGC_ Bedankt voor jullie reacties! Om het eventueel te verduidelijken heb ik het uitgetekend, zie bijlagen. Het betreft trouwens een houten dakbeschot dus geen spaanplaat.

Na jullie advies begrijp ik dan dat ik zou moeten kiezen tussen optie 2 en 3 en valt 4 af (met ventilatielat tussen dakbeschot en PIR)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NYAx0UwM-6IvpH0zPCzb77X-otA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BYk5pdEBoAI90Zh6PyCkBQcO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KP0kH0B9O1vxNkYT5DdRE4eM68w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/etlWCvwWnJT7KFWI6U26e3VX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KNULRx4nw2-aqer-C1TZcBkyxko=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NsMlYe7h5JbYx1cnuWdfkMtM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nScutUbjISxc4-TeRvahH0C_WBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fNOkZJMKAJI9pVhQkYmlvF7P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@MiRI Optie 1 of 2 idd. Als je voor optie 2 kiest zou je evt nog glaswol tussen/achter de regels kunnen drukken. Randen van de PIR wel goed aftapen.

Ik heb hier jouw optie 2 met glaswol tussen de PIR en gips. Had 12cm PIR en toen kwam ik erachter dat de gording 16cm was (huis is opgedeeld in 2,40 en 3,60m, ik had de gordingen van het korte deel gemeten). Dus 22mm klemlat en 22mm regelwerk en daar 45mm acoustifit platen achter/tussen. Gipsplaat komt bij mij op zolder strak over de gording heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-09 21:47
Waarom niet gewoon PIR tot de randen van de balk, afrachelen en gips erop? Bouwbesluit is nu R6 bij nieuwbouw. Meest warmte verlies je via t dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@kjiratsiekoedel Zou ook mijn eerste keus zijn in geval van TS.

Ik heb om dezelfde reden als TS het plafond van de dakkapel tussen de balken geplaatst... als je ziet hoeveel werk er in de details gaat zitten om dat strak af te werken... niet leuk. Zo'n balk loopt toch altijd minder recht dan de rand van je gipsplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
1 of 2 ja, de enige moeilijkheid die ik zie met pir+gips is dat je de naden niet kunt afplakken want dan zit je tape op je gips.
Het lijkt mij het makkelijkst om je hele balk op te vullen. die 2cm balk overhouden omdat het er leuk uitziet levert je veel meer werk op. Als je dat zo leuk vind qua uiterlijk dan sla je als je gips erop zit toch weer een lat over je gips op de plek van je balk?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiRI
@kjiratsiekoedel @_JGC_ @No Hands

Zowel vanwege de esthetiek als de stahoogte wil ik de balken inzicht houden. Misschien kan ik zelfs de knellat laten vervallen zodat ik nog zo'n 4cm balk inzicht houd. Adviseren jullie om het rachelwerk dan te bevestigen op de gordingen of door de isolatie op het dakbeschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
70mm brede gordingen, en dan 45mm uitsteken buiten je gips. Weet niet in hoeverre dat mooier is. Als je dat gaat afwerken met plinten wordt het lelijk, dus dat wordt heel precies snijden of ladingen kit (of allebei).

Ik had in de dakkapel 150x50 balken, daar heb ik 70mm glaswol, klimaatfolie gespannen op 22x22 latjes en 9mm gips overheen gezet, hield ik nog 7cm van de balk over. Nou is dat plafond van de dakkapel op 2,20m en zou het een heel erg klein kamertje worden als ik over de balken zou werken, maar voor het schuine dak op de overloop en de kamer ernaast heb ik toch echt het gips over de gordingen getrokken. Ik mis de ruimte niet... wat ik ook niet mis is met je kop tegen de balken knallen als je even iets van de grond pakt en weer gaat staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13
No Hands schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:11:
1 of 2 ja, de enige moeilijkheid die ik zie met pir+gips is dat je de naden niet kunt afplakken want dan zit je tape op je gips.
Het lijkt mij het makkelijkst om je hele balk op te vullen. die 2cm balk overhouden omdat het er leuk uitziet levert je veel meer werk op. Als je dat zo leuk vind qua uiterlijk dan sla je als je gips erop zit toch weer een lat over je gips op de plek van je balk?
Er tussen met flexibele pur en dan de naden erna met hybriseal 2ps. Dan is het ook goed dicht. Zo heb ik de pir+gips gedaan thuis (wel met ventilatielatten) op een jaren 30 dakbeschot. Dit advies was mij toen geven vanuit diverse isolatie merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:13
[quote]Passie-m schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:47:
[...] foutje..

[ Voor 56% gewijzigd door Passie-m op 08-07-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kijk inderdaad even in het genoemde topic als je nog meer vragen hebt. Dan gaat deze op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.