Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turu42
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:04
We zitten midden in het aankoopproces van een nieuwbouwwoning en moeten binnenkort onze meerwerkopties aan de aannemer doorgeven. Ik wil graag na oplevering airco’s (split-units) laten installeren, minimaal op de zolder en mogelijk ook in de slaapkamer.

De aannemer zelf biedt echter geen airco-installatie aan. Toch lijkt het me verstandig om nu al tijdens de bouw bepaalde voorbereidingen te treffen, zodat de airco’s straks eenvoudig en netjes geplaatst kunnen worden — zonder breekwerk of zichtbare leidingen.

Mijn vraag:
Welke voorbereidingen kan ik via de aannemer laten uitvoeren tijdens de bouwfase om de airco-installatie later soepel en goed afgewerkt te kunnen realiseren? Ik wil ook graag home assistant draaien op mijn linux server om de airco's enigzins te kunnen automatiseren.

Alle tips over wat handig is om nu al mee te nemen in het meerwerk, of ervaringen van mensen die dit ook gedaan hebben, zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:32
De voorbereidingen die je je aannemer zou kunnen laten doen, is aanleg elektra.
Zorg voor een WCD of een aparte groep (afhankelijk van het vermogen dat je gaat installeren).
Afhankelijk van de layout van de verdiepingen, waar de airco's komen, zul je misschien nog ergens een koof ofzo moeten bouwen voor leidingen?
Als de binnenunits aan een buitenmuur grenzen, kun je ze strak tegen die muur laten plaatsen met een muurdoorvoer achter de unit. Zie je helemaal niets aan. Vanuit de buitenunit is dan 1 stekker die (in mijn geval) weer naar binnen gaat en in een WCD gestoken moest worden.

Er zijn meerdere wegen om airco's in HA te krijgen.
De meeste airco's zijn wel via een app (vaak cloud-based) te bedienen en zijn ook in HA te integreren.
Sommige airco's (bijv. MHI) kun je uitrusten met een ESPHome-bordje en zijn ze lokaal te bedienen.
Of je zend een IR-signaal uit (met bijv. de nieuwe Switchbot Hub v3).

[ Voor 73% gewijzigd door CappieL op 08-07-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Je kan alleen iets laten voorbereiden als je weet wat waar moet komen.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 17:05
Je kan al rekening houden met een evt leiding trace ? Dus dat je de beoogde plaatsen waar een binnen unit moet komen te hangen ook op een nette manier zijn leidingen uit het zicht gewerkt , de buitenunit kan bereiken. denk ook om natuurlijk verval in de condensleidingen, dat scheelt condenspompjes en dito geleuter ermee ?
Vooruit denken is regeren in deze, als het eenmaal hangt . hangt het er wel even natuurlijk :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:22
Ongeveer zelfde vraag 2 weken geleden:
Hoe onze nieuwbouwwoning koel houden in de zomer?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:01
Koelleidingen infrezen zodat je het mooi kan wegwerken. En condensafvoer kijken of je dat op natuurlijk afschot kunt laten wegstromen (gaatje door de gevel, of ergens op riolering aansluiten). Als je geen gebruik kunt maken van de zwaartekracht heb je condenspompjes nodig en die maken veelal een irritant gebrom om de paar minuten. Irritant om in een slaapkamer te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pastafan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19-09 10:44
Cybersijp schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:50:
Je kan al rekening houden met een evt leiding trace ? Dus dat je de beoogde plaatsen waar een binnen unit moet komen te hangen ook op een nette manier zijn leidingen uit het zicht gewerkt , de buitenunit kan bereiken. denk ook om natuurlijk verval in de condensleidingen, dat scheelt condenspompjes en dito geleuter ermee ?
Vooruit denken is regeren in deze, als het eenmaal hangt . hangt het er wel even natuurlijk :)
@Cybersijp wat bedoel je precies met natuurlijk verval in de condensleidingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:57
ik zou dit met de airco installateur overleggen, die weet wat er waar nodig is. Dan kun je dat weer aan je aannemer laten weten. Het zal bij die aannemer alleen wel meer kosten om hetzelfde gat te boren dan bij de airco man.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:49
Het is eigenlijk niet reëel om tijdens de bouw al rekening te laten houden met wandmodellen. Boven zijn de gipsblokken te dun om in te frezen.

Beneden is alles afhankelijk van de plek van de buitenunit. Meestal verval je toch een kanalen op de muur.

Je behaalt meer succes met zelf goed nadenken over plaatsing van de units. Waar moeten de koelleidingen heen? En inderdaad: het condens, een 20mm slang moet op natuurlijk verval (dus altijd aflopend) kunnen worden gelegd. Er zijn ook pompjes die elders geplaatst kunnen worden en alleen dunne zuigslang bij de unit. Maar dan weer: die moet er wel kunnen komen. Dat laatste zou bijvoorbeeld nog slim kunnen zijn, een loze leiding achter de unit laten uitkomen.

Ze verkopen ook inbouw boxen voor achter de units. Dat kan beneden evt nog een optie zijn afhankelijk van de bouwwijze van de binnenmuren.

Beneden zijn de blokken ook vaak dik en is frezen en optie, naar de kruipruimte kun je dan een opening laten aanbrengen (pvc buis >50 inwendig).

Dus, zelf goed plan maken. Dan kunnen we hier meedenken.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
turu42 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 11:55:
Alle tips over wat handig is om nu al mee te nemen in het meerwerk, of ervaringen van mensen die dit ook gedaan hebben, zijn welkom!
Met een verlaagd plafond, demonteerbare voorzetwanden en een centrale koof tussen alle verdiepingen kan je zo veel kabels en leidingen verstoppen als je zelf wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Laatst online: 17:05
pastafan schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:45:
[...]

@Cybersijp wat bedoel je precies met natuurlijk verval in de condensleidingen?
water volgt de weg van de zwaartekracht , dus houd er rekening mee dat je afvoerleiding dus op natuurlijk verval kan afwateren :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emjay90
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22-09 09:22
Tijdens de verbouwing van mijn nieuwe woning twee jaar geleden, heb ik hetzelfde gehad.

De belangrijkste tip is al gegeven: denk vooraf na over de plaats van de binnenunit, buitenunit en het leidingwerk.

Ik kon beneden de unit tegen de scheidingsmuur van gang/toilet plaatsen. En dan in het toilet een koof gemaakt. Boven gaat de leiding via een verlaagd plafond naar buiten toe.

De buitenunit moet een stroomkabel op een aparte groep krijgen, die kan je alvast laten leggen.

En ik heb tijdens de bouw, toen alles nog open lag, de installateur alvast de leidingen voor de airco laten leggen. Toen konden ze overal nog goed bij.
Na de verbouwing hebben ze de units opgehangen en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:28
Krijgen jullie een warmtepomp die kan koelen? Dan kun je misschien beter voorbereidingen voor fancoils laten doen zodat je daarmee condeserend kan koelen. Zie ook het fancoil topic.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Stap 1: aantal en vermogen binnenunits bepalen
Stap 2: mogelijke locaties buitenunit(s) bepalen (denk aan geluidsnormen)
Stap 3: opties identificeren voor afvoer condenswater (bijvoorbeeld richting badkamer)
Stap 4: optimaliseren tussen multi-split of meerdere kleinerere units (afhankelijk van 1-3)

Ik heb bij de verbouwing van mijn woning een enkele multisplit van 6kW geplaatst met binnenunit op 4 slaapkamers. 5e unit op zolder kon alleen met zwaardere airco en dat wilde ik niet i.v.m. hoger minimumvermogen. Koelleidingen liggen bij mij via het knieschot op zolder en komen binnen via koof naar beneden tot plat dak waar de unit staat (geen leidingen over de gevels). Condensafvoeren gecombineerd per twee units via badkamer en toilet aangesloten op manier dat de droogsifon in geval van nood nog bereikbaar is.

Het bleek dat ik ook bijna aan de limieten van de maximale lengte van de koelleiding kwam voor mijn 6kW unit; let hier dus ook op.

Met andere woorden; dit is nogal wat om voor elkaar te krijgen in een nieuwbouwwoning. Vooral de condensafvoer is een lastige en zie ik persoonlijk als een must; in ieder geval op een slaapkamer.

[ Voor 4% gewijzigd door assje op 17-07-2025 16:59 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Pagina: 1